Koningin Juliana en Prins Bernhard
bezochten gisteren ons eiland
Wat de Luchtvaartpot Schaft
„Die Goeie Ouwe Tijd
Hoe kan t.b.c. worden
voorkomen
Jacht op walvissen met
echolood
KONINGIN JULIANA EN PRINS
BERNHARD hebben gisteren ons eiland
bezocht om zich persoonlijk op de hoogte
te stellen van de verwoestingen welke op
Texel door de watersnood zijn aange
richt. De Koningin kwam om kwart over
elf met de Dokter Wagemaker te Oude-
schild aan. Zij werd vergezeld door haar
secretaresse mevrouw M. Smitt-Avis en
haar adjudant majoor kapitein luitenant
ter Zee Stegeman alsmede door de Com
missaris der Koningin, mr Baron De Vos,
van Steenwijk. Te Den Helder werd H.
M. begroet door burgemeester De Koning.
Terwijl de Dokter Wagemaker over het
Texelstroom voer zette nog een Ko
ninklijke Gast koers naar ons eiland: het
was Prins Bernhard, die met zijn sport-
vliegtuig, de PH PBB op ons vliegveld
zou landen. De Prins was in gezelschap
van Majoor Sonderman, die al tweemaal
op de Texelse grasmat was gedaald.
Om kwart voor elf zette de Prins, die
het toestel zelf bestuurde, het vliegtuig
vlak voor het stationsgebouwtje aan de
grond. Wethouder S. de Waard was hier
ter begroeting aanwezig. Het bezoek van
de Prins was geheel onverwachts: om
tien voor tien had zijn secretaresse vanuit
Soestdijk het Raadhuis verwittigd van
Zijn komst en verzocht met 'n auto aan
wezig te willen zijn.
Terwijl de Prins zich per auto in
Noordelijke richtmg begaf om een bezoek
te brengen aan de Eendrachtpolder,
kwam de Dokter Wagemaker uit het
grijs van de wintermorgen op zee te
voorschijn. De zee was rustig. Na aan
komst te Oudeschild, waar een grote me
nigte H.M. begroette, ging de tocht per
auto over Den Burg naar de dijk ten
Oosten van Oosterend. H.M. had haar
eigen auto meegenomen.
De Koningin vertoefde in weerwil van
het vrij gure weer geruime tijd op de dijk
teneinde een goed beeld te verkrijgen
van de zware schade dié hier, vooral bij
de Oostersluis, is aangericht.
Vandaar vertrok Zij naar de Noorder-
dijk. Om zo vlug mogelijk het punt van
de doorbraak te kunnen bereiken, werd
van drie jeeps gebruik gemaakt. De
jeep, waarin de Koningin plaats nam
werd bestuurd door de heer N. Roeper,
van Oost, de andere twee jeeps waren
afkomstig van de defensie en de Water
staat. (Ook de tocht van Zevenhuizen
naar de dijk bij de Oostersluis was ^er
jeep gemaakt).
De Koningin beklom ook de Noorder-
Astronomische getallen over gastronomische
Vreemd kan het gaan in de lucht
vaart. Niet elke dag worden er levende
koeien vervoerd aan boord van de
vrachtmachines van de K.L.M., maar da
gelijks gaan er honderden kilo's koe met
de gewone machines mee naar alle de
len van de wereld. De Civile Dienst op de
Amsterdamse luchthaven Schiphol ver
werkt 360 kg. vlees in de maand en dat
gaat mee de lucht in: in welke vorm dan
ook.
Vreemd is het ook met de kip. Als
eendagsdier gaat het vaak bij honderden
tegelijk het luchtruim in om in het bui
tenland een welkome aanvulling te zijn
van de pluimveestapel; iets ouder ge
worden neemt de KLM er 500 af om ze
aan boord te verstrekken als onderdeel
van het noenmaal of de soep. Tegen het
gebruik van het product van de kip: het
ei, bestaat ook geen overwegend be
zwaar, gezien een maandelijks verbruik
van 50,000 stuks.
Het Hoofd van de Civiele Dienst weet
de vliegschema's, waarop staat vermeld
welke machines er vertrekken en kan
aan de hand daarvan zijn dienst de
voedselschema's laten opstellen, die een
handleiding zijn voor de bevoorrading
van de machines. Bij het samenstellen
van voedselschema's dient men met tal
van factoren rekening te houden: route
(koude en warme maaltijden), het kli
maat, de aard van de passagiers (gods
dienst en levensbeschouwing, waardoor
het gebruik van vlees of het vlees van
bepaalde dieren soms niet is toegestaan),
en het seizoen (met het oog op te ver
krijgen primeurs op tuinbouwgebied).
Voor een belangrijk gedeelte van de
ze voedselschema's moet de chefkok
worden ingeschakeld en deze heeft de
verantwoording voor de samenstelling
van de maaltijden, die door de keuken
brigade worden bereid. Hij bekijkt of
het aanbieden van bepaalde spijzen in
overeenstemming is met hetgeen er na
genuttigd wordt en de maatstaf of iets
inderdaad smakelijk is, wordt voor een
deel bepaald door een aantal mensen
(ook van buiten de KLM), die op gezette
tijden zich rond de tafel scharen en met
verwende tong en verhemelte proeven
wat er in de keuken tot stand is geko
men. Of zij het hoofd zullen schudden
of wel er goedkeurend mee zullen knik
ken, is vanzelfsprekend mede afhanke
lijk van de mate van bekwaamheid,
waarmee de inkopen worden gedaan. On
telbare offertes worden gedaan en al
leen het beste van het beste komt voor
aankoop in aanmerking. Een probleem
op zichzelf is het zodanig samenstellen
van voedselschema's, dat een passagier,
van Djakarta komende en op doorreis
via Amsterdam naar New York, niet op
beide routes dezelfde maaltijden krijgt
voorgeschoteld.
Was het aandeel van de keuken be
langrijk, er zijn niettemin nog tal van
zaken, die op het voedselschema voorko
men, doch niet uit de keuken van Schip
hol komen. Hierbij denken wij aan de
verpakte artikelen, zoals hopjes en cho
colade. Ook moet niet vergeten worden
al hetgeen uit het entrepot van de dou
ane komt: 100,000 pakjes kauwgom,
150,000 sigaretten, 1000 blikken Nes
café, 220,000 zakjes suiker, 3600 kleine
flesjes eau de cologne, 150 liter eau de
cologne in grote flessen: alles in maand
cijfers uitgedrukt. En de drank, bestemd
voor apératifs, afterdinners en slaap-
mutjes: 600 liter jenever, 500 liter whis
key, 450 liter cognac, 750 liter cham
pagne, enz. Aan proef flesjes drank, die
door de KLM als aandenkën worden
verstrekt, gaan er per maand 36,000 de
lucht in.
De afdeling Broodverzorging heeft
met dit alles de handen vol en dan is er
nog niet gesproken van de borden, kop
jes, schotels, glazen en couverts, en de
dienbladen, die alle in onberispelijk
reine staat aan boord moeten gaan.
Voor dit aan boord gaan zorgt de Ex
peditie, die met handige kleine auto'tjes
van de barakken van de Civiele Dienst
heen en weer rijdt naar en van de vlieg
tuigen. De afdeling bevoorrading zet al
les klaar: het eetgerei en het diepgevro
ren voedsel (waar broodjes bij zijn, die
in diepgevroren toestand ettelijke da
gen oud zijn, maar na ontdooiing knap
pend vers worden), de drank en de si
garetten in verzegelde bakken. Ook zgn
„kleinigheden" mogen niet worden ver
geten, zoals zout- en peperstrooiers,
mosterd, enz.
Uit een belangrijke afdeling van de
keuken komen dagelijks grote hoeveel
heden lekkernijen, die wij niet zonder
meer voorbij mogen gaan: wij bedoelen
de banketbakkerij. Noemen wij een aan
tal van 15,000 gebakjes per maand, die
niet alleen staan, gegeven het feit, dat
er 27,000 plakjes cake worden geconsu
meerd (deze worden aan de grond ge
sneden!). Ook nagerechten in de vorm
van bavarois (pudding) komen hier van
daan: 4500 porties.
De wagentjes rijden af en aan De
keuken werkt op volle toeren. Voorin
wordt naar buiten gedragen, wat meer
naar achteren wordt klaargemaakt. Een
luidsprekersysteem is aangelegd om na
gekomen bestellingen en spoedopdrach
ten ogenblikkelijk te kunnen opgeven
aan de mensen in het wit.
Zij werken gestadig door: vier ploegen
maken het mogelijk om de keuken 24
uur in het bedrijf te houden, hetgeen
noodzakelijk is, omdat Schiphol nooit
slaapt en de dagmachines ongemerkt
ziet overgaan in nachtmachines.
Bovendien worden hier per maand al
le 700 kosjer maaltijden bereid, die or
thodox-Joodse passagiers kunnen bestel
len. Want hier is ook een dame door het
Rabbinaat gemachtigd om te koken, de
bewaarplaatsen van het bereide voedsel
en de uitgifte er van te controleren.
Eveneens worden hier maandelijks
5700 koude lunches bereid en 16,000
diepvriesmaaltijden. Maar daar moet
worden bij vermeld, dat er langs de
„langste geregeld bevlogen route", de
Amsterdam-Djakarta lijn, eveneens
maaltijden worden bereid voor ver
strekking aan boord. De keuken van de
KLM in Cairo fourneert maandelijks
1000 diners, 700 lunches en 2300 ontbij
ten, in Karatsji zijn de aantallen als
volgt 2400 diners, 2300 lunches en 2800
ontbijten, waarbij wij aantekenen, dat
een groot deel van de ontbijten aan ae
grond wordt genuttigd.
Ruim driehonderd KLM-ers werken
langs de Azië- en Australië-route aan
de verzorging op culinair gebied. Samen
met hun collega's langs andere routes en
de 435 man op Schiphol, spannen zij dag
en nacht alle krachten in om hun „Klan
ten op 3000 meter hoogte", de passa
giers van de „Vliegende Hollanders" een
aangename reis te bezorgen.
FILM DRAAIT VOOR RAMPENFONDS
De opbrengst van de filmvoorstelling in
Texels Bioscooptheater, heden, Zondag
en Maandag, is bestemd voor het Ram
penfonds. Het personeel verleent belan
geloze medewerking. In de pauze geen
collecte.
GESLAAGD
Oosterend. Onze plaatsgenote, mej.
M. Kuiter, Nieuwstraat 15, behaalde te
Den Helder het diploma Engelse Han
delscorrespondentie. Zij werd opgeleid
door mej. E. Dijt, Warmoesstraat.
BEMANNING DER „VIRGO" VER
TROKKEN
Vrijdag zijn 24 van de uit 28 koppen
bestaande bemanning van het op de Vlie-
hors gestrande Zweedse vrachtschip „Vir
go" naar Amsterdam vertrokken. De ka
pitein, de eerste stuurman, een kok en
de donkeyman blijven voorlopig aan
boord.
DRIE MAANDEN TEGEN VROEGERE
PLAATGENOOT GE-EIST
Een vroegere plaatsgenoot, thans te
Den Helder, werd onlangs te Alkmaar
veroordeeld tot 14 dagen hechtenis, om
dat hij staten betreffende bij hem in
pension zijnde gerepatrieerden verre be
zijden de waarheid had ingevuld. Hij
had daardoor het rijk voor f 400 lichter
gemaakt. De veroordeelde achtte de straf
echter te zwaar en ging daarom in Ho
ger Beroep. Dat kwam echter fout 'af:
het Gerechtshof te Amsterdam heeft nl.
drie maanden geëist. Uitspraak 24 Febr.
dijk en begaf zich naar het punt waar
de zee de dijk had weggevaagd. Lange
tijd onderhield ze zich hier o.a. met de
heer Jb. Boon Jzn. uit het Noorden, die
zich in die stormnacht bijzonder heeft
onderscheiden. De heer Boon gaf Haar
een uitvoerig verslag over de strijd die
men in die precaire nacht tegen de woe
dende elementen heeft moeten voeren.
„En daar liggen de Schorren", aldus de
heer Boon, die H.M. uitlegde, dat hier
Texels grootste broedplaats is gevestigd
H.M. hoorde zijn uitleg met grote inte
resse aan. De Koningin liet zich ook van
deskundige zijde uitvoerig inlichten om
trent de situatie, waarin de dijk hier die
nacht heeft verkeerd.
Een hoofdingenieur van de Prov. Wa
terstaat kon de Commissaris der Konin
gin mededelen, dat de bekisting, waar
aan door 'n heel leger van arbeidskrach
ten militairen en burgers wordt ge
werkt, nog voor de nieuwe springvloed
gereed zal zijn. Ook wordt met voortva
rendheid gewerkt aan de dichting van
het gat in de Eendrachtdijk: kleiaanvoer
vanuit het Noorden, zand (daar is geen
klei voorhanden) vanuit het Zuiden.
H.M. onderhield zich ook enige ogen
blikken met de arbeiders, die bezig wa
ren met de bekisting. Bij Haar afscheid
van dit punt drukte Zij de heer J. Boon
Jzn. hartelijk de hand.
Van hier ging de tocht naar de Vuur
toren waar de Koningin vanaf het hoge
duin de wijde omtrek en de duinafbrok
keling nabij in ogenschouw nam.
Om 2 uur arriveerde Zij te Den Burg,
waai- de Koningin zich enige tijd onder
hield met de vrouwen van hen, die op
die rampzalige Zondagochtend van de le
Februari hun leven verloren.
Met de boot van 14,50 begaf H.M. zich
weer naar Paleis Soestdijk. Prins Bern
hard verliet het eiland wederom per
vliegtuig. Om half één scheerde zijn toe
stel laag over de Eendracht, even verder
op cirkelde de PH PBB zeer laag over de
polder 't Noorden: deze manoeuvre gold
de aanwezigheid aldaar van de Koningin,
die op dat moment juist de auto voor de
jeep verwisselde.
Vermelden wij nog, dat op de haven te
Oudeschild ter begroeting aanwezig wa
ren o.a. de Hoofd-ingenieur-directeur
van de Rijkswaterstaat, de heer Van den
Burg, de Hoofd-ingenieur-directeur van
de Prov. Waterstaat, de heer C. Krijn,
wethouder Th. R. Hin en de heer P.
Bakker, Dijkgraaf van het Waterschap
de 30 Gemeenschappelijke Polders.
Het behoort zo langzamerhand tot de
goede toon te klagen over de barre
u ziet wat de kranten regelmatig op hun
tijd, waarin wij ons leven slijten. En als
voorpagina's etaleren van de droeve din
gen dezer dagen.ja, dan kunnen we
allemaal wel eens met een zucht terug
verlangen naar die goeie, ouwe tijd, toen
oorlogen nog slechts met knuppels en
stenen werden uitgevochten en niemand
nachtmerries kreeg van atoom- en wa
terstofbommen.
Was het zo goed?
Desondanks had die goeie, ouwe tijd
ook zijn bezwaren.
Als in de Middeleeuwen iemand bv.
een been geamputeerd moest worden (en
dat geschiedde in die tijden heel wat va
ker dan nu), dan werd hij door een paar
welmenende, maar vooral sterke man
nen stevig vastgehouden, terwijl de chi
rurgijn de patiënt, die al die tijd bij vol
bewustzijn was, dat lichaamsdeel af
zaagde. Een teiltje er onder voor t' bloed,
terwijl de keuken de operatiekamer was.
En daarna had de infectie natuurlijk
vrij spel.
Medisch boek: 25 jaar na Chr.
Tussen 25 en 35 na Chr. schreef Au-
lus Cornelius Celsus een medisch leer
boek, waarin hij o.a. de tuberculose be
schreef als een zweer in de long, ver
oorzaakt door een scherp vocht, dat uit
het hoofd in de long vloeide. En honder
den jaren lang bestreed men de kwaal
door naarstiglijk aderlaten. Moeten wij u
dan nog vertellen, dat in die goeie ouwe
tijd de sterfte aan deze kwaal enorm
groot was?
Robert Koch.
Het duurde tot 1882, toen Robert Koch
de tuberkelbacil ontdekte, eer men met
toenemend succes de strijd tegen de
ziekte kon aanbinden. Wij weten nu, dat
de tuberculose een besmettelijke ziekte
is, veroorzaakt door de tuberkelbacil, die
o.a. door aanhoesten wordt overgebracht.
Vandaar, dat het niet alleen onbeleefd
is als men zijn hand niet voor de mond
houdt bij hoesten, maar ook gevaarlijk!
Er bestaan thans zeer doeltreffende ge
neesmethoden enbovendien kan ie
der op eenvoudige wijze het zijne er toe
bijdragen de tbc te voorkomen.
Jubileum.
Het is in 1953 vijftig jaar geleden, dat
de Ned. Centrale Vereniging tot bstrij-
ding der tuberculose werd opgericht. In
die periode heeft zij, mét de plaatselijke
en provinciale tbc-bestnjdingsorganisa-
ties en de kruisverenigingen veel be
reikt in de strijd tegen deze terecht zo
gevreesde ziekte. Maar desondanks be
staat er ook nog veel wanbegrip over de
ze ziekte. Die misverstanden recht te
zetten en te vertellen wat ieder kan
doen om niet met tuberculose besmet te
worden, is het doel van de komende ar
tikeltjes.
OOK DE EMIGRATIE BIEDT HULP
Ook bij het Commissariaat voor de
Emigratie is de vraag gesteld: wat kun
nen wij, op ons terrein, doen om bij te
dragen tot het verlichten van de noJxl?
Wij hebben Maandagmorgen direct de
dossiers verzameld van alle aspirant-
emigranten in de getroffen streken.
Al spoedig bleek, dat een vrij aanzien
lijk aantal bewoners bezig was, in een
meer of minder gevorderd stadium, zijn
emigratie voor te bereiden. Daartoe be
horen 772 gezmnen, in totaal bijna 2,300
personen. De meeste zijn bestemd voor
Canada, dan komt Zuid-Afrika, daarna
Australië en tenslotte Nieuw-Zeeland.
Ruim 200 van hen zouden op zeer korte
termijn ons land verlaten.
Aspirant-emigranten, die getroffen
zijn door de overstromingsrampen en m
wier voornemen tot emigratie geen wij
ziging is gekomen, kunnen zich ter ver
krijging van faciliteiten melden bij de
aanmeldingskantoren der gewestelijke
arbeidsbureaux.
Indien dit nodig blijkt zal de regeling
van de subsidie worden herzien ten
gunste van de gedupeerde emigrant.
OPBRENGST COLLECTE NATIONAAL
RAMPENFONDS
De opbrengst voor het Rampenfonds
bedraagt nu (Vrijdagmiddag) f 37000.
Alle giften zijn nov niet ontvangen, ver
wacht wordt dat voor Texel het totaal
f 40,000 zal bedragen. Hier is niet bij in
begrepen de f 10,000 die de gezamenlijke
kerken bijeen hebben gebracht.
UITVOERING ULO VOOR
RAMPENFONDS
De uitvoering door de ULO, welke op
4 en 5 Febr. zou hebben plaats gehad,
wordt nu gehouden op 18 en 19 Febr.
Batig saldo: voor het Rampenfonds.
JONGE PARKIETJES WORDEN VER
WACHT
„Ik heb een lenteroffel voor u", aldus
telefoneerde ons de heer Th. Komng uit
De Waal, „bij ons zit een parkiet al 10
dagen te broeden, over 10 dagen kunnen
er jonge parkietjes zijn".
Dat is wel vroeg, want doorgaans be
gint de parkiet pas eind Februari, begin
Maart te broeden. De vogel woont in 'n
binnen-volière.
De nieuwste aanwinst voor de uitrus
ting van walvisvaarders is een echolood
voor de opsporing van walvissen. Een se
rie geluidsimpulsen wordt in een smalle
horizontale straal door het water gezon
den. Wanneer zich een walvis in deze
straal bevindt wordt een gedeelte van de
geluidsenergie teruggekaatst en op het
schip ontvangen. De harpoenkanonnier
krijgt dan voortdurend gegevens om
trent de bewegingen van de walvis. Het
walvis echolood is niet gemaakt met de
bedoeling om de aanwezigheid van een
walvis vast te stellen, aangezien een wal
vis bij helder weer van een grote af
stand zichtbaar is. Over het algemeen is
het niet moeilijk om de walvis tot op
geen mijl onopgemerkt te benaderen,
maar van dat punt echter stelt het lood
de kanonnier in staat om in de kortst
mogelijke tijd de walvis te benaderen en
onder vuur te nemen. Wanneer het con
tact met de walvis eenmaal tot stand is
gebracht leiden koersveranderingen de
straal niet meer van haar doel af.
Stormschade aan de Wieringer
dijken
De storm van Zaterdagnacht, 31 Jan.-
1 Febr., die oorzaak werd van een na
tionale ramp, heeft zijn best gedaan om
ook in de Wieringerdijk bressen te slaan.
Gelukkig te vergeefs, al zag het er Za
terdagavond tegen 11 uur op Dam
troosteloos udt. Zware golven sloegen
over de dijk heen en overspoelden het
land. Men behoefde voor de dijk niet te
vrezen, maar het water stond nog enke
le meters van de boerderij van Gert
Lont af en nog steeds stroomde het met
grote snelheid landinwaarts. Tot aan de
boerderij van de fam. Toom was het één
grote watervlakte.
Gelukkig begon het water na 11 uur
te vallen. Zondagmorgen bleek, dat de
weg langs Zeebad Quarantaine naar de
Noorderbuur! was weggeslagen. De
straatklinkers lagen met grote keien uit
de dijk over het land verspreid.
Gert Lont, die al zo'n paar jaartjes op
Dam woont, vertelde ons, dat hij zich
een dergelijke waterstand slechts wist te
herinneren uit 1916. Toen stond hij 's
nachts om ongeveer drie uur aan de dijk,
toen het water plotseling 2 meter viel.
Het leek onbegrijpelijk, maar de volgen
de dag kwam de verklaring. De dijk van
de Oostpolder was nl. doorgebroken en
door dit gat vond het water plotseling
een onverwachte uitweg.
Terwijl we onze koffie in de huiska
mer van de familie Lont opdronken, ver
telde Lont ons nog hoe er hier vroeger
eens een Texelse appelschuit in vliegen
de storm op de stenen was gezet. De eni
ge opvarende werd in het huis van on
ze verteller opgenomen, waar hij van de
schrik kon bekomen.
Van zijn schuit bleek niet veel meer
over te zijn dan wat hout, dat door de
notaris verkocht werd. Lont heeft de
volgende dag de appels nog uitgevent.
Het geld stuurde hij naar Texel, maar
hoorde taal noch teken. Het is wel aar
dde om er nog even bij te vermelden, dat
de Texelaar, zij het dan wel wat laat,
tooh nog iets vergoedde. In de oorlogs
jaren ontmoette nl. een Wieringer op
Texel toevallig de, toen reeds 80-jarige,
schipbreukeling, die belangstellend in
formeerde naar het welzijn van de fa
milie Lont. Hij gaf een pakje met enige
knotten schapenwol mee als een ver
laat bewijs van dankbaarheid.
Behalve wat pannenschade, vooral op
de kerk en de boerderij van Broersema,
sneuvelden er nog enige ruiten.
EVENTUELE EVACUATIE PAARDEN
EN VARKENS
Daar het niet goed mogelijk is het aan
tal paarden en varkens in gevarenzone I
en II op te nemen, wordt aan de belang
hebbenden uit genoemde zone's, uitge
zonderd die van de polder 't Noorden,
verzocht, vóór Maandag 16 Februari 1953
12 uur ten Raadhuize opgave te doen van
de paarden en varkens, die in hun bezit
zijn.
Texel, 12 Februari 1953.
De Burgemeester van Texel.
C. DE KONING.
De Burgemeester van Texel maakt be
kend dat door enkele personen is ver
zocht gedurende weekenden aan het
herstel van de dijken te mogen werken,
met het doel het ontvangen arbeidsloon
te storten in het Rampenfonds. Na over
leg met andere instanties is besloten
daartoe gelegenheid te geven op Zater
dagmiddag 21 Februari en eventueel ook
op Zondag 22 Februari a.s. Opgaven
kunnen worden gedaan bij de heer J. v.
d. Pijl, Waalderstraat 49. Den Burg, te
lefoon 89 en ter gemeente-secretarie, te
lefoon 21. De opgaven kunnen tot en met
Woensdag 18 Februari a.s. worden inge
diend.
Texel, 12 Februari 1953.
De Burgemeester voornoemd,
C. DE KONING.
De burgemeester, van Texel brengt op
herhaaldelijk en nadrukkelijk verzoek
van de Commandant van de alhier gele
gerd geweest zijnde mariniers, de kapi
tein Hafkamp, diens welgemeende dank
over aan de Texelse bevolking voor haar
houding tegenover en de door haar ge
demonstreerde bereidwilligheid aan de
op Texel gelegerde mariniers.
Ook hier heeft zich weer, als ik het zo
mag uitdrukken, de traditionele Texelse
gemoedelijkheid en hulpvaardigheid op
een prachtige wijze gedemonstreerd.
Texel, 12 Februari 1953.
De Burgemeester van Texel,
C. DE KONING.
BOND VAN PLATTELANDS
VROUWEN
Het bestuur van de Bond van Platte
Landsvrouwen doet een beroep op haar
leden om zo spoedig mogelijk voor eigen
rekening grove werksokken te willen
breien voor de mannen die aan de dij
ken werken. Zij, die een gemakkelijke
methode willen volgen voor het breien
van sakken, kunnen een patroon ver
krijgen bij „Breihulp Nationale Ramp",
Voorschoten Z.H. Een enveloppe inslui
ten met eigen adres.
De jaarvergadering van de Bond wordt
gehouden op 26 Febr. Gaarne worden
de sokken dan in ontvangst genomen.
Een ieder wordt verzocht deze vergade
ring bij te wonen, daar er dan plannen
voor eventuele hulp zullen worden be
sproken. Het Bestuur.
BRIDGEDRIVE „GROOT SLEM"
Uitslag van 11 Februarii jl.:
A-lijn: 1. Echtp. Bruin 44 pt.2. J. N
Bruin-Wessels 43 Vè3. Mant je-Veen erna
43; 4. Vennik-Bakker 37; 5. Echtp Jou-
wersma 34; 6V2. Koorn-Kok 33; 6
v. Lenten-De Vries 33; 8. Echtp. Beem-
sterboer 32V2; 9. v.d. Werf-Roeper 24.
B-lijn: 1. Duin-Kramer 49; 2. Backer-
Oskam 48; 3V2. Echtp. S. Bakker 39%;
3%. Echtp. v.d. Heerik 39%; 5. mevr. De
Graaf-Oosterhaven 34; 6. Echtp. Ver
voort 33V2; 7. Keijser-Michels 33; 8. v.d.
Vijver-Rump 31%; 9. Echtp. v. Hoorn
26%; 10, Dob-Bos 25a/2.
Volgende drive 25 Februari.
NUTSSPAARBANK
Bijkantoor Den Burg-Texel
In de maand Januari werd ingelegd
f 10,015,55 (v.j. f 9,878,34), terwijl werd
terugbetaald f8,197,74 (v.j. f8,039,14).
Er werd dus meer ingelegd dan terug
betaald f 1,817,81 (f 1,838,86).
Het aantal posten van inleg bedroeg
53 (49) en dat van terugbetaling 39 (38).
Er werden 14 (14) nieuwe boekjes uit
gegeven. In omloop zijn thans 268 (149).
Het aan inleggers verschuldigde kapi
taal bedraagt nu f210.150,79 (f 88,091,97).
ZITTING CONSULTATIEBUREAU.
Het consultatiebureau voor zuigelingen
houdt 18 Febr. weer zitting. Van 2,-2,30
zij die per taxi of bus komen; 2,30-3.30
uur «moeders met kinderwagens van bui
ten Den Burg; 3,30-4,30 uur moeders uit
Den Burg.
RECTIFICATIE
De collecte voor het Rampenfonds, ge
houden in de N.H. kerk te Oudeschild,
bracht geen f 200 op zoals wij in ons blad
van Woensdag jl. berichtten, maar f 276.-.
ZONDAGSDIENST DEN BURG
DOKTER SCHALKWIJK.
PROTESTANTSE KERKDIENSTEN
Zondag 15 Februari 1953
N. H. GEMEENTE
Den Burg 10 uur Ds van Reijendam in
Eben Haëzer
Doopdienst
De Cocksdorp 10 uur Ds Soesan
Bevestiging ambtsdrager
Zuid-Eierland geen dienst
Oosterend 10 uur Ds Klijnsma
medewerking kerkkoor
De Waal 10 uur Eerw. Heer Veldhuis
De Koog 3 uur Eerw. Heer Veldhuis
Den Hoorn 10 uur Ds v. Rhijn
le collecte v.h. Rampenfonds
Oudeschild 10 uur Eerw. Heer Dulfer
GEREF. KERK
Den Burg 10 en 3 uur Ds Goedendorp
Oosterend 10 en 3 uur Ds de Wolf
GEREF KERK (onderh art 31 K O
Oosterend 10 en 7,30 uur Dienst
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Den Burg 10 uur Ds van Veen
Den Burg: Voor alle kinderen weer Zon
dagsschool.
De Waal 11,15 uur Ds van Veen.
Dinsdagavond Zusterkring.