Koningin Juliana en Prins Bernhard bezochten gisteren ons eiland Wat de Luchtvaartpot Schaft „Die Goeie Ouwe Tijd Hoe kan t.b.c. worden voorkomen Jacht op walvissen met echolood KONINGIN JULIANA EN PRINS BERNHARD hebben gisteren ons eiland bezocht om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de verwoestingen welke op Texel door de watersnood zijn aange richt. De Koningin kwam om kwart over elf met de Dokter Wagemaker te Oude- schild aan. Zij werd vergezeld door haar secretaresse mevrouw M. Smitt-Avis en haar adjudant majoor kapitein luitenant ter Zee Stegeman alsmede door de Com missaris der Koningin, mr Baron De Vos, van Steenwijk. Te Den Helder werd H. M. begroet door burgemeester De Koning. Terwijl de Dokter Wagemaker over het Texelstroom voer zette nog een Ko ninklijke Gast koers naar ons eiland: het was Prins Bernhard, die met zijn sport- vliegtuig, de PH PBB op ons vliegveld zou landen. De Prins was in gezelschap van Majoor Sonderman, die al tweemaal op de Texelse grasmat was gedaald. Om kwart voor elf zette de Prins, die het toestel zelf bestuurde, het vliegtuig vlak voor het stationsgebouwtje aan de grond. Wethouder S. de Waard was hier ter begroeting aanwezig. Het bezoek van de Prins was geheel onverwachts: om tien voor tien had zijn secretaresse vanuit Soestdijk het Raadhuis verwittigd van Zijn komst en verzocht met 'n auto aan wezig te willen zijn. Terwijl de Prins zich per auto in Noordelijke richtmg begaf om een bezoek te brengen aan de Eendrachtpolder, kwam de Dokter Wagemaker uit het grijs van de wintermorgen op zee te voorschijn. De zee was rustig. Na aan komst te Oudeschild, waar een grote me nigte H.M. begroette, ging de tocht per auto over Den Burg naar de dijk ten Oosten van Oosterend. H.M. had haar eigen auto meegenomen. De Koningin vertoefde in weerwil van het vrij gure weer geruime tijd op de dijk teneinde een goed beeld te verkrijgen van de zware schade dié hier, vooral bij de Oostersluis, is aangericht. Vandaar vertrok Zij naar de Noorder- dijk. Om zo vlug mogelijk het punt van de doorbraak te kunnen bereiken, werd van drie jeeps gebruik gemaakt. De jeep, waarin de Koningin plaats nam werd bestuurd door de heer N. Roeper, van Oost, de andere twee jeeps waren afkomstig van de defensie en de Water staat. (Ook de tocht van Zevenhuizen naar de dijk bij de Oostersluis was ^er jeep gemaakt). De Koningin beklom ook de Noorder- Astronomische getallen over gastronomische Vreemd kan het gaan in de lucht vaart. Niet elke dag worden er levende koeien vervoerd aan boord van de vrachtmachines van de K.L.M., maar da gelijks gaan er honderden kilo's koe met de gewone machines mee naar alle de len van de wereld. De Civile Dienst op de Amsterdamse luchthaven Schiphol ver werkt 360 kg. vlees in de maand en dat gaat mee de lucht in: in welke vorm dan ook. Vreemd is het ook met de kip. Als eendagsdier gaat het vaak bij honderden tegelijk het luchtruim in om in het bui tenland een welkome aanvulling te zijn van de pluimveestapel; iets ouder ge worden neemt de KLM er 500 af om ze aan boord te verstrekken als onderdeel van het noenmaal of de soep. Tegen het gebruik van het product van de kip: het ei, bestaat ook geen overwegend be zwaar, gezien een maandelijks verbruik van 50,000 stuks. Het Hoofd van de Civiele Dienst weet de vliegschema's, waarop staat vermeld welke machines er vertrekken en kan aan de hand daarvan zijn dienst de voedselschema's laten opstellen, die een handleiding zijn voor de bevoorrading van de machines. Bij het samenstellen van voedselschema's dient men met tal van factoren rekening te houden: route (koude en warme maaltijden), het kli maat, de aard van de passagiers (gods dienst en levensbeschouwing, waardoor het gebruik van vlees of het vlees van bepaalde dieren soms niet is toegestaan), en het seizoen (met het oog op te ver krijgen primeurs op tuinbouwgebied). Voor een belangrijk gedeelte van de ze voedselschema's moet de chefkok worden ingeschakeld en deze heeft de verantwoording voor de samenstelling van de maaltijden, die door de keuken brigade worden bereid. Hij bekijkt of het aanbieden van bepaalde spijzen in overeenstemming is met hetgeen er na genuttigd wordt en de maatstaf of iets inderdaad smakelijk is, wordt voor een deel bepaald door een aantal mensen (ook van buiten de KLM), die op gezette tijden zich rond de tafel scharen en met verwende tong en verhemelte proeven wat er in de keuken tot stand is geko men. Of zij het hoofd zullen schudden of wel er goedkeurend mee zullen knik ken, is vanzelfsprekend mede afhanke lijk van de mate van bekwaamheid, waarmee de inkopen worden gedaan. On telbare offertes worden gedaan en al leen het beste van het beste komt voor aankoop in aanmerking. Een probleem op zichzelf is het zodanig samenstellen van voedselschema's, dat een passagier, van Djakarta komende en op doorreis via Amsterdam naar New York, niet op beide routes dezelfde maaltijden krijgt voorgeschoteld. Was het aandeel van de keuken be langrijk, er zijn niettemin nog tal van zaken, die op het voedselschema voorko men, doch niet uit de keuken van Schip hol komen. Hierbij denken wij aan de verpakte artikelen, zoals hopjes en cho colade. Ook moet niet vergeten worden al hetgeen uit het entrepot van de dou ane komt: 100,000 pakjes kauwgom, 150,000 sigaretten, 1000 blikken Nes café, 220,000 zakjes suiker, 3600 kleine flesjes eau de cologne, 150 liter eau de cologne in grote flessen: alles in maand cijfers uitgedrukt. En de drank, bestemd voor apératifs, afterdinners en slaap- mutjes: 600 liter jenever, 500 liter whis key, 450 liter cognac, 750 liter cham pagne, enz. Aan proef flesjes drank, die door de KLM als aandenkën worden verstrekt, gaan er per maand 36,000 de lucht in. De afdeling Broodverzorging heeft met dit alles de handen vol en dan is er nog niet gesproken van de borden, kop jes, schotels, glazen en couverts, en de dienbladen, die alle in onberispelijk reine staat aan boord moeten gaan. Voor dit aan boord gaan zorgt de Ex peditie, die met handige kleine auto'tjes van de barakken van de Civiele Dienst heen en weer rijdt naar en van de vlieg tuigen. De afdeling bevoorrading zet al les klaar: het eetgerei en het diepgevro ren voedsel (waar broodjes bij zijn, die in diepgevroren toestand ettelijke da gen oud zijn, maar na ontdooiing knap pend vers worden), de drank en de si garetten in verzegelde bakken. Ook zgn „kleinigheden" mogen niet worden ver geten, zoals zout- en peperstrooiers, mosterd, enz. Uit een belangrijke afdeling van de keuken komen dagelijks grote hoeveel heden lekkernijen, die wij niet zonder meer voorbij mogen gaan: wij bedoelen de banketbakkerij. Noemen wij een aan tal van 15,000 gebakjes per maand, die niet alleen staan, gegeven het feit, dat er 27,000 plakjes cake worden geconsu meerd (deze worden aan de grond ge sneden!). Ook nagerechten in de vorm van bavarois (pudding) komen hier van daan: 4500 porties. De wagentjes rijden af en aan De keuken werkt op volle toeren. Voorin wordt naar buiten gedragen, wat meer naar achteren wordt klaargemaakt. Een luidsprekersysteem is aangelegd om na gekomen bestellingen en spoedopdrach ten ogenblikkelijk te kunnen opgeven aan de mensen in het wit. Zij werken gestadig door: vier ploegen maken het mogelijk om de keuken 24 uur in het bedrijf te houden, hetgeen noodzakelijk is, omdat Schiphol nooit slaapt en de dagmachines ongemerkt ziet overgaan in nachtmachines. Bovendien worden hier per maand al le 700 kosjer maaltijden bereid, die or thodox-Joodse passagiers kunnen bestel len. Want hier is ook een dame door het Rabbinaat gemachtigd om te koken, de bewaarplaatsen van het bereide voedsel en de uitgifte er van te controleren. Eveneens worden hier maandelijks 5700 koude lunches bereid en 16,000 diepvriesmaaltijden. Maar daar moet worden bij vermeld, dat er langs de „langste geregeld bevlogen route", de Amsterdam-Djakarta lijn, eveneens maaltijden worden bereid voor ver strekking aan boord. De keuken van de KLM in Cairo fourneert maandelijks 1000 diners, 700 lunches en 2300 ontbij ten, in Karatsji zijn de aantallen als volgt 2400 diners, 2300 lunches en 2800 ontbijten, waarbij wij aantekenen, dat een groot deel van de ontbijten aan ae grond wordt genuttigd. Ruim driehonderd KLM-ers werken langs de Azië- en Australië-route aan de verzorging op culinair gebied. Samen met hun collega's langs andere routes en de 435 man op Schiphol, spannen zij dag en nacht alle krachten in om hun „Klan ten op 3000 meter hoogte", de passa giers van de „Vliegende Hollanders" een aangename reis te bezorgen. FILM DRAAIT VOOR RAMPENFONDS De opbrengst van de filmvoorstelling in Texels Bioscooptheater, heden, Zondag en Maandag, is bestemd voor het Ram penfonds. Het personeel verleent belan geloze medewerking. In de pauze geen collecte. GESLAAGD Oosterend. Onze plaatsgenote, mej. M. Kuiter, Nieuwstraat 15, behaalde te Den Helder het diploma Engelse Han delscorrespondentie. Zij werd opgeleid door mej. E. Dijt, Warmoesstraat. BEMANNING DER „VIRGO" VER TROKKEN Vrijdag zijn 24 van de uit 28 koppen bestaande bemanning van het op de Vlie- hors gestrande Zweedse vrachtschip „Vir go" naar Amsterdam vertrokken. De ka pitein, de eerste stuurman, een kok en de donkeyman blijven voorlopig aan boord. DRIE MAANDEN TEGEN VROEGERE PLAATGENOOT GE-EIST Een vroegere plaatsgenoot, thans te Den Helder, werd onlangs te Alkmaar veroordeeld tot 14 dagen hechtenis, om dat hij staten betreffende bij hem in pension zijnde gerepatrieerden verre be zijden de waarheid had ingevuld. Hij had daardoor het rijk voor f 400 lichter gemaakt. De veroordeelde achtte de straf echter te zwaar en ging daarom in Ho ger Beroep. Dat kwam echter fout 'af: het Gerechtshof te Amsterdam heeft nl. drie maanden geëist. Uitspraak 24 Febr. dijk en begaf zich naar het punt waar de zee de dijk had weggevaagd. Lange tijd onderhield ze zich hier o.a. met de heer Jb. Boon Jzn. uit het Noorden, die zich in die stormnacht bijzonder heeft onderscheiden. De heer Boon gaf Haar een uitvoerig verslag over de strijd die men in die precaire nacht tegen de woe dende elementen heeft moeten voeren. „En daar liggen de Schorren", aldus de heer Boon, die H.M. uitlegde, dat hier Texels grootste broedplaats is gevestigd H.M. hoorde zijn uitleg met grote inte resse aan. De Koningin liet zich ook van deskundige zijde uitvoerig inlichten om trent de situatie, waarin de dijk hier die nacht heeft verkeerd. Een hoofdingenieur van de Prov. Wa terstaat kon de Commissaris der Konin gin mededelen, dat de bekisting, waar aan door 'n heel leger van arbeidskrach ten militairen en burgers wordt ge werkt, nog voor de nieuwe springvloed gereed zal zijn. Ook wordt met voortva rendheid gewerkt aan de dichting van het gat in de Eendrachtdijk: kleiaanvoer vanuit het Noorden, zand (daar is geen klei voorhanden) vanuit het Zuiden. H.M. onderhield zich ook enige ogen blikken met de arbeiders, die bezig wa ren met de bekisting. Bij Haar afscheid van dit punt drukte Zij de heer J. Boon Jzn. hartelijk de hand. Van hier ging de tocht naar de Vuur toren waar de Koningin vanaf het hoge duin de wijde omtrek en de duinafbrok keling nabij in ogenschouw nam. Om 2 uur arriveerde Zij te Den Burg, waai- de Koningin zich enige tijd onder hield met de vrouwen van hen, die op die rampzalige Zondagochtend van de le Februari hun leven verloren. Met de boot van 14,50 begaf H.M. zich weer naar Paleis Soestdijk. Prins Bern hard verliet het eiland wederom per vliegtuig. Om half één scheerde zijn toe stel laag over de Eendracht, even verder op cirkelde de PH PBB zeer laag over de polder 't Noorden: deze manoeuvre gold de aanwezigheid aldaar van de Koningin, die op dat moment juist de auto voor de jeep verwisselde. Vermelden wij nog, dat op de haven te Oudeschild ter begroeting aanwezig wa ren o.a. de Hoofd-ingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat, de heer Van den Burg, de Hoofd-ingenieur-directeur van de Prov. Waterstaat, de heer C. Krijn, wethouder Th. R. Hin en de heer P. Bakker, Dijkgraaf van het Waterschap de 30 Gemeenschappelijke Polders. Het behoort zo langzamerhand tot de goede toon te klagen over de barre u ziet wat de kranten regelmatig op hun tijd, waarin wij ons leven slijten. En als voorpagina's etaleren van de droeve din gen dezer dagen.ja, dan kunnen we allemaal wel eens met een zucht terug verlangen naar die goeie, ouwe tijd, toen oorlogen nog slechts met knuppels en stenen werden uitgevochten en niemand nachtmerries kreeg van atoom- en wa terstofbommen. Was het zo goed? Desondanks had die goeie, ouwe tijd ook zijn bezwaren. Als in de Middeleeuwen iemand bv. een been geamputeerd moest worden (en dat geschiedde in die tijden heel wat va ker dan nu), dan werd hij door een paar welmenende, maar vooral sterke man nen stevig vastgehouden, terwijl de chi rurgijn de patiënt, die al die tijd bij vol bewustzijn was, dat lichaamsdeel af zaagde. Een teiltje er onder voor t' bloed, terwijl de keuken de operatiekamer was. En daarna had de infectie natuurlijk vrij spel. Medisch boek: 25 jaar na Chr. Tussen 25 en 35 na Chr. schreef Au- lus Cornelius Celsus een medisch leer boek, waarin hij o.a. de tuberculose be schreef als een zweer in de long, ver oorzaakt door een scherp vocht, dat uit het hoofd in de long vloeide. En honder den jaren lang bestreed men de kwaal door naarstiglijk aderlaten. Moeten wij u dan nog vertellen, dat in die goeie ouwe tijd de sterfte aan deze kwaal enorm groot was? Robert Koch. Het duurde tot 1882, toen Robert Koch de tuberkelbacil ontdekte, eer men met toenemend succes de strijd tegen de ziekte kon aanbinden. Wij weten nu, dat de tuberculose een besmettelijke ziekte is, veroorzaakt door de tuberkelbacil, die o.a. door aanhoesten wordt overgebracht. Vandaar, dat het niet alleen onbeleefd is als men zijn hand niet voor de mond houdt bij hoesten, maar ook gevaarlijk! Er bestaan thans zeer doeltreffende ge neesmethoden enbovendien kan ie der op eenvoudige wijze het zijne er toe bijdragen de tbc te voorkomen. Jubileum. Het is in 1953 vijftig jaar geleden, dat de Ned. Centrale Vereniging tot bstrij- ding der tuberculose werd opgericht. In die periode heeft zij, mét de plaatselijke en provinciale tbc-bestnjdingsorganisa- ties en de kruisverenigingen veel be reikt in de strijd tegen deze terecht zo gevreesde ziekte. Maar desondanks be staat er ook nog veel wanbegrip over de ze ziekte. Die misverstanden recht te zetten en te vertellen wat ieder kan doen om niet met tuberculose besmet te worden, is het doel van de komende ar tikeltjes. OOK DE EMIGRATIE BIEDT HULP Ook bij het Commissariaat voor de Emigratie is de vraag gesteld: wat kun nen wij, op ons terrein, doen om bij te dragen tot het verlichten van de noJxl? Wij hebben Maandagmorgen direct de dossiers verzameld van alle aspirant- emigranten in de getroffen streken. Al spoedig bleek, dat een vrij aanzien lijk aantal bewoners bezig was, in een meer of minder gevorderd stadium, zijn emigratie voor te bereiden. Daartoe be horen 772 gezmnen, in totaal bijna 2,300 personen. De meeste zijn bestemd voor Canada, dan komt Zuid-Afrika, daarna Australië en tenslotte Nieuw-Zeeland. Ruim 200 van hen zouden op zeer korte termijn ons land verlaten. Aspirant-emigranten, die getroffen zijn door de overstromingsrampen en m wier voornemen tot emigratie geen wij ziging is gekomen, kunnen zich ter ver krijging van faciliteiten melden bij de aanmeldingskantoren der gewestelijke arbeidsbureaux. Indien dit nodig blijkt zal de regeling van de subsidie worden herzien ten gunste van de gedupeerde emigrant. OPBRENGST COLLECTE NATIONAAL RAMPENFONDS De opbrengst voor het Rampenfonds bedraagt nu (Vrijdagmiddag) f 37000. Alle giften zijn nov niet ontvangen, ver wacht wordt dat voor Texel het totaal f 40,000 zal bedragen. Hier is niet bij in begrepen de f 10,000 die de gezamenlijke kerken bijeen hebben gebracht. UITVOERING ULO VOOR RAMPENFONDS De uitvoering door de ULO, welke op 4 en 5 Febr. zou hebben plaats gehad, wordt nu gehouden op 18 en 19 Febr. Batig saldo: voor het Rampenfonds. JONGE PARKIETJES WORDEN VER WACHT „Ik heb een lenteroffel voor u", aldus telefoneerde ons de heer Th. Komng uit De Waal, „bij ons zit een parkiet al 10 dagen te broeden, over 10 dagen kunnen er jonge parkietjes zijn". Dat is wel vroeg, want doorgaans be gint de parkiet pas eind Februari, begin Maart te broeden. De vogel woont in 'n binnen-volière. De nieuwste aanwinst voor de uitrus ting van walvisvaarders is een echolood voor de opsporing van walvissen. Een se rie geluidsimpulsen wordt in een smalle horizontale straal door het water gezon den. Wanneer zich een walvis in deze straal bevindt wordt een gedeelte van de geluidsenergie teruggekaatst en op het schip ontvangen. De harpoenkanonnier krijgt dan voortdurend gegevens om trent de bewegingen van de walvis. Het walvis echolood is niet gemaakt met de bedoeling om de aanwezigheid van een walvis vast te stellen, aangezien een wal vis bij helder weer van een grote af stand zichtbaar is. Over het algemeen is het niet moeilijk om de walvis tot op geen mijl onopgemerkt te benaderen, maar van dat punt echter stelt het lood de kanonnier in staat om in de kortst mogelijke tijd de walvis te benaderen en onder vuur te nemen. Wanneer het con tact met de walvis eenmaal tot stand is gebracht leiden koersveranderingen de straal niet meer van haar doel af. Stormschade aan de Wieringer dijken De storm van Zaterdagnacht, 31 Jan.- 1 Febr., die oorzaak werd van een na tionale ramp, heeft zijn best gedaan om ook in de Wieringerdijk bressen te slaan. Gelukkig te vergeefs, al zag het er Za terdagavond tegen 11 uur op Dam troosteloos udt. Zware golven sloegen over de dijk heen en overspoelden het land. Men behoefde voor de dijk niet te vrezen, maar het water stond nog enke le meters van de boerderij van Gert Lont af en nog steeds stroomde het met grote snelheid landinwaarts. Tot aan de boerderij van de fam. Toom was het één grote watervlakte. Gelukkig begon het water na 11 uur te vallen. Zondagmorgen bleek, dat de weg langs Zeebad Quarantaine naar de Noorderbuur! was weggeslagen. De straatklinkers lagen met grote keien uit de dijk over het land verspreid. Gert Lont, die al zo'n paar jaartjes op Dam woont, vertelde ons, dat hij zich een dergelijke waterstand slechts wist te herinneren uit 1916. Toen stond hij 's nachts om ongeveer drie uur aan de dijk, toen het water plotseling 2 meter viel. Het leek onbegrijpelijk, maar de volgen de dag kwam de verklaring. De dijk van de Oostpolder was nl. doorgebroken en door dit gat vond het water plotseling een onverwachte uitweg. Terwijl we onze koffie in de huiska mer van de familie Lont opdronken, ver telde Lont ons nog hoe er hier vroeger eens een Texelse appelschuit in vliegen de storm op de stenen was gezet. De eni ge opvarende werd in het huis van on ze verteller opgenomen, waar hij van de schrik kon bekomen. Van zijn schuit bleek niet veel meer over te zijn dan wat hout, dat door de notaris verkocht werd. Lont heeft de volgende dag de appels nog uitgevent. Het geld stuurde hij naar Texel, maar hoorde taal noch teken. Het is wel aar dde om er nog even bij te vermelden, dat de Texelaar, zij het dan wel wat laat, tooh nog iets vergoedde. In de oorlogs jaren ontmoette nl. een Wieringer op Texel toevallig de, toen reeds 80-jarige, schipbreukeling, die belangstellend in formeerde naar het welzijn van de fa milie Lont. Hij gaf een pakje met enige knotten schapenwol mee als een ver laat bewijs van dankbaarheid. Behalve wat pannenschade, vooral op de kerk en de boerderij van Broersema, sneuvelden er nog enige ruiten. EVENTUELE EVACUATIE PAARDEN EN VARKENS Daar het niet goed mogelijk is het aan tal paarden en varkens in gevarenzone I en II op te nemen, wordt aan de belang hebbenden uit genoemde zone's, uitge zonderd die van de polder 't Noorden, verzocht, vóór Maandag 16 Februari 1953 12 uur ten Raadhuize opgave te doen van de paarden en varkens, die in hun bezit zijn. Texel, 12 Februari 1953. De Burgemeester van Texel. C. DE KONING. De Burgemeester van Texel maakt be kend dat door enkele personen is ver zocht gedurende weekenden aan het herstel van de dijken te mogen werken, met het doel het ontvangen arbeidsloon te storten in het Rampenfonds. Na over leg met andere instanties is besloten daartoe gelegenheid te geven op Zater dagmiddag 21 Februari en eventueel ook op Zondag 22 Februari a.s. Opgaven kunnen worden gedaan bij de heer J. v. d. Pijl, Waalderstraat 49. Den Burg, te lefoon 89 en ter gemeente-secretarie, te lefoon 21. De opgaven kunnen tot en met Woensdag 18 Februari a.s. worden inge diend. Texel, 12 Februari 1953. De Burgemeester voornoemd, C. DE KONING. De burgemeester, van Texel brengt op herhaaldelijk en nadrukkelijk verzoek van de Commandant van de alhier gele gerd geweest zijnde mariniers, de kapi tein Hafkamp, diens welgemeende dank over aan de Texelse bevolking voor haar houding tegenover en de door haar ge demonstreerde bereidwilligheid aan de op Texel gelegerde mariniers. Ook hier heeft zich weer, als ik het zo mag uitdrukken, de traditionele Texelse gemoedelijkheid en hulpvaardigheid op een prachtige wijze gedemonstreerd. Texel, 12 Februari 1953. De Burgemeester van Texel, C. DE KONING. BOND VAN PLATTELANDS VROUWEN Het bestuur van de Bond van Platte Landsvrouwen doet een beroep op haar leden om zo spoedig mogelijk voor eigen rekening grove werksokken te willen breien voor de mannen die aan de dij ken werken. Zij, die een gemakkelijke methode willen volgen voor het breien van sakken, kunnen een patroon ver krijgen bij „Breihulp Nationale Ramp", Voorschoten Z.H. Een enveloppe inslui ten met eigen adres. De jaarvergadering van de Bond wordt gehouden op 26 Febr. Gaarne worden de sokken dan in ontvangst genomen. Een ieder wordt verzocht deze vergade ring bij te wonen, daar er dan plannen voor eventuele hulp zullen worden be sproken. Het Bestuur. BRIDGEDRIVE „GROOT SLEM" Uitslag van 11 Februarii jl.: A-lijn: 1. Echtp. Bruin 44 pt.2. J. N Bruin-Wessels 43 Vè3. Mant je-Veen erna 43; 4. Vennik-Bakker 37; 5. Echtp Jou- wersma 34; 6V2. Koorn-Kok 33; 6 v. Lenten-De Vries 33; 8. Echtp. Beem- sterboer 32V2; 9. v.d. Werf-Roeper 24. B-lijn: 1. Duin-Kramer 49; 2. Backer- Oskam 48; 3V2. Echtp. S. Bakker 39%; 3%. Echtp. v.d. Heerik 39%; 5. mevr. De Graaf-Oosterhaven 34; 6. Echtp. Ver voort 33V2; 7. Keijser-Michels 33; 8. v.d. Vijver-Rump 31%; 9. Echtp. v. Hoorn 26%; 10, Dob-Bos 25a/2. Volgende drive 25 Februari. NUTSSPAARBANK Bijkantoor Den Burg-Texel In de maand Januari werd ingelegd f 10,015,55 (v.j. f 9,878,34), terwijl werd terugbetaald f8,197,74 (v.j. f8,039,14). Er werd dus meer ingelegd dan terug betaald f 1,817,81 (f 1,838,86). Het aantal posten van inleg bedroeg 53 (49) en dat van terugbetaling 39 (38). Er werden 14 (14) nieuwe boekjes uit gegeven. In omloop zijn thans 268 (149). Het aan inleggers verschuldigde kapi taal bedraagt nu f210.150,79 (f 88,091,97). ZITTING CONSULTATIEBUREAU. Het consultatiebureau voor zuigelingen houdt 18 Febr. weer zitting. Van 2,-2,30 zij die per taxi of bus komen; 2,30-3.30 uur «moeders met kinderwagens van bui ten Den Burg; 3,30-4,30 uur moeders uit Den Burg. RECTIFICATIE De collecte voor het Rampenfonds, ge houden in de N.H. kerk te Oudeschild, bracht geen f 200 op zoals wij in ons blad van Woensdag jl. berichtten, maar f 276.-. ZONDAGSDIENST DEN BURG DOKTER SCHALKWIJK. PROTESTANTSE KERKDIENSTEN Zondag 15 Februari 1953 N. H. GEMEENTE Den Burg 10 uur Ds van Reijendam in Eben Haëzer Doopdienst De Cocksdorp 10 uur Ds Soesan Bevestiging ambtsdrager Zuid-Eierland geen dienst Oosterend 10 uur Ds Klijnsma medewerking kerkkoor De Waal 10 uur Eerw. Heer Veldhuis De Koog 3 uur Eerw. Heer Veldhuis Den Hoorn 10 uur Ds v. Rhijn le collecte v.h. Rampenfonds Oudeschild 10 uur Eerw. Heer Dulfer GEREF. KERK Den Burg 10 en 3 uur Ds Goedendorp Oosterend 10 en 3 uur Ds de Wolf GEREF KERK (onderh art 31 K O Oosterend 10 en 7,30 uur Dienst DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10 uur Ds van Veen Den Burg: Voor alle kinderen weer Zon dagsschool. De Waal 11,15 uur Ds van Veen. Dinsdagavond Zusterkring.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1953 | | pagina 2