mmmm:
Vrijdag en Zaterdag groot Ruiterfeest
Gevarieerde Show-programma's met
springconcours
Hooi-oogst
Uitslag
Sportwedstrijden
Onderhoud met een
V erkeersdeskundige
„DIT KOMT maar eens in de vijf jaar!" aldus de instructeur van de Paarden
sportvereniging „De Waddenruiters" en hij doelde op het grote paardensportfeest,
Vrijdagavond en Zaterdagmorgen te De Koog. Nu, wij nemen graag aan, dat dit
een evenement belooft te worden, want er zullen zeven ruiterverenigingen uit de
kop van Noordholland aan deelnemen met in totaal 70 paarden. Dit is de 2de
Grote Streekwedstrijd. Hij wordt georganiseerd door Streek Noordholland-Noord
en de Texelse Landelijke Rij vereniging.
met een parade en prijsuitreiking.
De donateurs van de Waddenruiters
hebben op vertoon van hun donateurs-
kaart 1952 (of 1953) 50 pet. reductie op de
entreeprijs.
De liefhebbers van de paardensport
kunnen Vrijdag en Zaterdag hun hart op
halen! Er zijn nog paarden! Er zyn nog
ruiters! Ja, naar we vernemen zijn de ge
lederen van onze Texelse ruiterclub de
laatste tijd weer versterkt, zodat wij t.z.t.
weer een flinke ploeg in het veld en
langs de weg kunnen zien. Dat hel
paard nog niet uitgeschakeld is, is ver
heugend, want in vele opzichten is er
een grote afstand ontstaan lussen de mo
derne mens en de natuur.
Twee show-programma's wachten het
publiek, dat elck wat wils zal worden
geboden: Men hoopt niet alleen de be
langstelling te krijgen van de zijde der
badgasten, maar ook van die der Texe
laars zelf, vooral de Zaterdagochtend is
interessant, want er zal een prachtig
stuk teamwerk met vier- en achttallen
paarden worden gedemonstreerd.
Vrijdagavond begint het feest met een
carrousselnummer door 32 paarden on
der commando van de heer H. Smit, die
instructeur van de Wienngermeerruiters
is. Vier 8-tallen (Wieringermeer, R.A.P
Koggeruiters en Waddenruiters) zullen
dan hun beste beentje voorzetten. Nr. 2
van het programma vermeldt „Hongaar
se Post met 8 paarden". De ruiter staat
daarbij zelf op 2 paarden en bestuurt
twee 3-sparmen.
Nr. 3 van het programma: Vrijheids
dressuur, waarbij men de paarden laat
knielen, zitten of liggen. Nr. 4. Gym
nastiek: de ruiters gebruiken de paarden
daarbij als werktuigen voor hun gym
nastische oefeningen. Het kunstpaard zal
hier dus door het levende paard worden
vervangen!
Vervolgens een springconcours waar
aan de beste springruiter van de Eer
ste Streekwedstrijd deelnemen Het par
cours bevat de bezembak, een muur, en
kel-, dubbel- en drie boomspringplank,
een landhek en een barrière van pakken
stro. Besloten wordt met een parade door
70 paarden en ruiters.
De tweede dag brengt dressuur van 8-
en 4-tallen, een groot springconcours
klasse N.B.L., met 20 paarden en spring-
hoogte tot 1,10 meter. Dit zijn onderlin
ge wedstrijden, zodat u op een spannend
verloop kunt rekenen! Besloten wordt
FANFARECORPS „EXCELSIOR" OP
CONCOURS
„Excelsior", de christelijke muziek
vereniging van Oosterend, is voornemens
om op Donderdag 3 September te Nij-
land (Friesland) deel te nemen aan een
concours. Het corps zal dan uitkomen in
de derde afdeling fanfare.
SUCCES VOOR ONZE ULO
Alle zeven candidaten voor het Ulo
diploma, die Maandag aan de examens
deelnamen, zijn geslaagd. Wij mogen
zeggen met glans, want de cijferlijsten
zagen er prachtig uit! De gediplomeerden
zijn: Ulo-diploma B: Dien Dros Ad., We
verstraat, Den Burg, Piet Smit Hzn.,
„Heidehof", De Westen; Aafke Feikema,
De Cocksdorp.
Ulo-diploma A: Henny Stiggelbout
Adrd., Emmalaan, Den Burg; Klaas
Pranger Jzn., Gerritsland; Corrie Kik
kert, Waalenburgeihuis; Henk Hoger-
heide, Oudeschild.
VOOR DE AUTOMATISERING
Op het ogenblik is men voor de PTT
bezig met het leggen van een nieuwe te
lefoonkabel naar de Hors voor de verbin
ding met de vastewal, de oude kabel is
zo diep ondergestoven, dat men deze niet
kan uitgraven, zoat hij moet worden uit
gespoten. Een heel karwei, daar de ka
bel 1100 meter lang is. Voor de komende
automatisering zal de kabel van de
Hors naar Den Burg worden vernieuwd
en de twee oude kabels vervangen. Die
tot aan Den Hoorn blijft liggen. De ou
de kabels worden gebruikt voor het net
van De Koog en Oosterend.
UITVOERING DOOR „V.I.O.S."
Zaterdagavond gaf de muziekvereni
ging VIOS onder leiding van haar diri
gent, de heer Westerdijk, een concert op
het plein van de o.l. school te Ooster
end. Er bestond veel belangstelling voor
dit concert en de aanwezigen hebben
kunnen genieten van goede muziek. Tij
dens de pauze werd een dirigeerwed-
strijd gehouden, waaraan drie dames en
drie heren deelnamen. De jury had een
moeilijke taak en omdat zij er werkelijk
niet uitkwam, werd besloten ieder een le
prijs toe te kennen: de dames een grote
plak chocolade, de heren een doos ciga-
retten. Door enkele danspaartjes werd
tijdens de pauze bovendien een dansje
gemaakt. De „balmuziek" werd verzorgd
door een grammofooninstallatie van de
heer Beuvink, Hotel De Hoop. Daarna
gaf VIOS nog enige nummers ten beste.
NOG EEN PREMIE
Op de lijst van geprimeerde paarden en
veulens, die te Den Burg voor de jury
verschenen, ontbrak het veulen van de
heer H. Zijm, Den Hoorn, dat een 2de
premie verwierf. Men verzoekt ons van
de zijde van de organisatie dit even aan
te vullen.
EXCURSIE VERENIGING VAN OUD
LEERLINGEN VAN DE LANDBOUW
SCHOOL
De excursie naar Friesland op Dinsdag
14 Juli a.s. gaat door. Aangezien de bus
niet volgeboekt is kan men zich hier
voor alsnog opgeven bij de he^r C. P.
Laan, Kogerstraat 21, Den Burg, tel. 126.
ONFORTUINLIJKE VACANTIE-
GANGER
Een van de leerlingen van de ULO-
schóol uit Zaandijk, die ieder jaar him
vacantie 'bij Den Hoorn doorbrengen,
kwam dicht bij Den Helder met zijn
fiets te vallen. Na in Den Helder door
een dokter behandeld te zijn, kon hij zijn
reis naar Texel voortzetten maar in Den
Hoorn werd de jongen onwel. Dokter Eli-
as constateerde een hersenschudding. De
onfortuinlijke vacantieganger is per auto
naar Zaandijk teruggebraoht.
SCHOOLREISJE NAAR DE DENNEN
Ze zijn er al dagen lang vol van, de
leerlingen van de NutskleutersChool:
Vandaag gaan ze, als het weer tenminste
wil meewerken, een schoolreisje maken
en wel per autobus naar de Dennen.
Daar gaan ze heerlijke spelletjes doen en
geloof maar, dat de jufs hun gul zullen
tracteren. Ze hopen op warm weer en
veel dorst, want dan smaakt de ranja
ééns zo lekker.
S.V. Texel.
Vrijdagavond a.s., aanvang half negen,
zal in Hotel De Graaf de huldiging van
de heer Dapper in verband met zijn 25-
jarig voorzitterschap plaatsvinden. Het
bestuurslid van de KNVB, de heer M.
Sajet, zal namens de Bond aanwezig zijn
en na de huldiging een causerie houden
over een actueel onderwerp. Natuurlijk
wordt er op gerekend dat alle leden en
junioren deze avond bijwonen.
Handbalnieuws SVC.
Woensdag 1 Juli hebben we De Koog
op bezoek gehad. Al spoedig wist SVC
de K-achterhoede te passeren en te
schieten, wat echter niets opleverde. Na
nog verscheidene pogingen wist SVC de
stand voor de rust op 1-0 te brengen.
Na de rust kregen we voor de wind en
weer moest de K-keepster spoedig vis
sen: 2-0. Daarna wisten we nog 2 keer
het doel te vinden Einde 4-0 voor SVC.
Vrijdagavond zijn we naar GDS 2 ge
weest en na een goed gespeelde wedstrijd
was de eindstand 4-1 voor ons.
Vanavond om 8 uur spelen we tegen
ZM 2. Vertrek Cocksdorp 7,30 per auto
Nu de comp. bijna uitgespeeld is, be
ginnen we weer met de training en wel
a.s. Vrijdagavond om 8 uur op het veld.
We hopen op een flinke opkomst van
nieuwe leden, welke allen hartelijk wel
kom zijn. Laten we allen de training re
gelmatig bezoeken. Dat komt ons vol
gend jaar weer ten goede
FOTO VAN DE ZEEMEEUWEN
De dames van de handbalclub Zee
meeuwen, de kampioenen van dit jaar,
zullen vandaag vergeefs zoeken naar de
foto van hun ploeg: voor dit nummer
kwam het cliché te laat in ons bezit. Tot
Zaterdag dus, dames! red.
Lang zijn de dagen
Koit zijn de nachten,
Het werk drijft de boer.
Het werk kan niet wachten!
Machines, zij snijden
En wagens, zij rijden
De hele dag voort.
Alom wordt het lied van de arbeid
gehoord!
Gebruind zijn de koppen
Der werkende boeren,
Als zij naar huis gaan
Met geurige voeren.
Het hooi, zo gewonnen,
Dat is rijke zegen.
De mens doet z'n best
Maar God gat de wasdom, de zon en
de regen.
Als eind'lijk de avond valt,
Zacht en heel mild.
Het lied van de arbeid
fjeheel is verstild.
Dan rusten de mensen en dieren weer
uit.
Wanneer de nacht het alles omsluit.
Den Hoorn.
T. Kikkert-Bruin.
Verspringen:
Jongens 9-10: 1. A. Lap H. 3,40, 2. P.
J. v. Heerw. R.K. 3,35; S. v.d. Doorn, B,
3,35.
Jongens 11-12: 1. I. Moerbeek, B„ 3,75;
2. W. Bakker, H., 3,70, 3. D Maas. R.K.,
3,65; B. Doorenbos, CVO, 3,65
Jongens 13-14: 1. G. Smit, O., 4,20; P.
van Rossum, H., 4,20; 2. G. Jimmink, W.,
3,95.
Meisjes 10 jaar: 1. T. Raven, B., 3,45;
1. Drevel, K 3,45; 3. T. Toolens, B., 3,30.
Meisjes 11-12" 1 T. Daalder, O., 3,65;
2 J Vennink, K 3,50; M. v. Maldegem,
O'schild, 3,50.
Meisjes 13-14: 1. A. Smit, R.K., 3,75; 2.
A. Bakker, B. 3.70, 3. M. Tjonk, B. 3,50.
Hoogspringen:
Jongens 9-10: 1. A. Lap H., 1.15; G.
Boot, W„ 1,15; 2. H. Kiewiet, K., 1,10; G.
Dumker, H., 1,10;
Jongens 11-12: 1. K. Boersen, O 1,20;
2. W. Boon, O'schild, 1,15;
Jongens 13-14: 1. P. van Rossum, H.
1,25; J. Boersen, O. 1,25; 3. K. v. Heerw.,
C. 1,20.
Meisjes 9-10: 1. T. Toolens, B. 1 m.
Meisjes 11-12: 1 D. Bakker, O'schild
1,10; M. Beumkes, B. 1,10; I. Hoogewo-
ning, CVO, 1,10; M. de Vries, CVO 1,10;
J. Bakelaar, CVO 1,10; W. Roeper, CVO
1,10; J. Boer, C. 1,10; N. Witte, R.K. 1,10;
M. Rijk, R.K. 1,10; J. Hin, R.K. 1,10; R.
Smit, O'schild 1,10; A. Keijser, O'schild
1,10
Meisjes 13-14: 1. A. Bakker, B. 1,20; 2.
M. Tjonk, B. 1,05; 3. N. Koorn, CVO 1 m.;
A. Smit, R.K. 1 meter.
Hardlopen:
Jongens 9-10: 40 meter: 1. A. Lap, H.
6,7; M. Roeper, B 6,7; 2. G.Boot, W. 6,8;
P. Roeper, B. 6,8,
Jongens 11-12: 50 m.: 1. W. Bakker, H.
7,5; 2. J Kuiper, RK. 7,6; 3. I. Moerbeek
B. 7,7; K. Boersen, O. 7,7.
Jongens 13-14: 60 m.: 1. E. Spoelstra,
CVO 9; G. Jimmink, W. 9; 2 P. v. Ros
sum, H 9,2; T. Boogaard, O. 9,2.
Meisjes 9-10: 40 m.: 1. A. Lap, H. 6,7;
2. E. Witte, RK. 6,8; H. Rump, B. 6,8; L.
Witvliet, CVO 6,8.
Meisjes 11-12: 50 m.: 1. M. Beumkes, B.
7,3; 2. D. Bakker, O'schild 7,6
Meisjes 13-14: 60 m 1. A. Smit, RK 9,1;
2. A. Bakker, B. 9,2; 3. D. Witte, RK 9,5.
Balgooien:
Jongens 9-10: 1. L Keizer, ME. 16,80;
2. J Stolk, CVO 16,20; 3. T. Beerling, C.
16,10.
Jongens 11-12: 1. F. Krijnen, O'schild
20 m.; G. Broere, B. 20 m.; 2. G. Beerling
C. 19,20.
Jongens 13-14: 1. J Boersen, O. 25 m.;
2. P. van Rossum, H. 24 m.; 3. T. Boo
gaard, O. 23,75.
Meisjes 9-10: 1. W. Zoer, O'schild 12,20;
2. R. Lap, H. 12,07; 3. T. Toolens, B. 12 m;
J. Verijzer, O. 12 m.
Meisjes 11-12: 1. B. Spruit, B. 17,65; 2.
J. Bakelaar, CVO 17,30; 3. J. Hin, RK
16,80.
Meisjes 13-14: 1. A. Bakker, B. 19,40;
2. M. de Bruin, H. 16,30; 3. A. Smit, RK
16,20.
ZATERDAG POPULAIR CONCERT
Het volgende concert in de reeks zo-
merconcerten van de Texelse verenigin
gen wordt verzorgd door Koninklijk
Texels Fanfarecorps, ditmaal met mede
werking van de zangvereniging „De
Stem des Volks". De belangstelling van
zijde der gasten en burgerij voor deze
concerten is verheugend groot. Liefheb
bers van populaire en toch goede muziek
raden wij aan ook vooral dit concert bij
te wonen daar met hun wensen voor 100
procent rekening is gehouden.
Het programma vindt u in de Texelse
Courant van Zaterdag a.s.
Handbal SV De Koog
Vorige week leden we twee nederla
gen: Woensdag tegen SVC (4-0) en Vrij
dag tegen SVT (5-1). Wij zijn wel de du
pe van het seizoen daar we nooit volle
dig kunnen uitkomen. De meesten heb
ben het te druk en zo moeten we de
laatste keren met adspiranten op stap.
Maar niet getreurd hoor, we zetten door.
We hopen dat Lies ook weer gauw kan
meedoen. Morgenavond om half 9 thuis
tegen GDS2. Komt zoveel als het kan,
wie mee moet doen hoort dat wel op het
veld. Vrijdagavond zoveel mogelijk ko
men trainen, vooral de jongsten, want
daar moet het in de toekomst van komen.
Veel succes Donderdag!
TEXELAARS NAAR CANADA
Vrijdag 24 Juli a.s. emigreert de fami
lie C. Ellen, bestaande uit elf personen,
naar Canada (Ontaria). De reis gaat per
„Waterman". Van de Texelse gezinnen
die tot dusverre emigreerden moet dit 't
grootste zijn.
FRANSEN DEDEN AANKOPEN
Zoals gemeld hebben Franse wolvee
houders vorige week op Texel wolvee
aangekocht. Thans vernemen wij, dat zij
bij de firma P. J. Kooger te De Waal 'n
hooischop kochten. Dit practische werk
tuig bleek in hun streek nog niet te wor
den gebezigd. Het lijkt ons dus niet uit
gesloten, dat meerdere aankopen zullen
volgen.
OPBRENGST ANJERCOLLECTE
Den Burg f 152,92; De Cocksdorp
f-17,98; M.-Eierland f f 12,63; Z.-Eier-
land f 14,40; Den Hoorn f21,22; De Koog
f41,74; Oosterend f 40,66; Oudeschild
f38,06; De Waal f 18,96. Totaal f358,57.
NOG FLINKE AANVOER
De aanvoeren op de lammerenmarkt
blijven nog behoorlijk groot: Maandag
werden 870 lammeren naar de Groene-
plaats verscheept. De belangstelling van
de zijde der kopers was flink, zodat er 'n
levendige handel ontstond. Vele hokken
waren al vrij spoedig van eigenaars ver
wisseld. De prijzen lagen ongeveer gelijk
aan die van vorige week en wel van de
f 44 tot de f 54.
VERLOOR MACHT OVER HET STUUR
Een adspirant-motorrijder verloor de
zer dagen in polder Waalenburg de
maoht over het stuur toen hij om drie
hardnekkig naast elkaar fietsende weg-
ge-(mis )bruikers te passeren de uiterst
linkerzijde van de weg koos en daardoor
in een gevaarlijke zóne belandde. Hij
sprong zonder schroom van zijn motor
en kwam toen op de weg terecht. De mo
tor plofte een stuk verder neer. Een arts
heeft de lichtgewonde jongen verbon
den.
DE VISWEDSTRIJD TE DE KOOG
22 Hengelaars en lijnwerpers namen
Zondagochtend te De Koog deel aan de
viswedstrijd Ook ditmaal was er weinig
bijtlust: van de kinderen sloeg Henk de
Graaf drie vissen aan de haak en dat
was de grootste vangst! Van de volwas
senen werd J. Bakker winnaar met
eveneens drie vissen. De heer R. Daal
der Lzn., trok de zwaarste vis op het
droge en wel een bot van 400 gram. De
volgende wedstrijd heeft plaats op Maan
dag 20 Juli en begint om 's avonds half 8.
BOUWVERGUNNINGEN
De heer J. van der Star, Het Noorden,
verbouw woonhuis; de heer J. Kuip Mzn.
„St. Jozefhoeve", De Westen, vergroting
keuken boerderij; de heer Th. Reuvers,
De Cocksdorp, plaatsing van een raam
kozijn in kampeerhuisje aan de Molen
laan aldaar; de heer P. Bakker, Haller-
weg 1, aanbrengen van een dakkapel.
Wellicht kent u reeds het grapje dat
thans zijn ronde door Nederland doet.
Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een
Engelsman bezoekt een grote stad en
kijkt met verbazing naar het verkeer.
Den spreekt hij een voorbijganger aan
en vertelt dat hij de indruk heeft dat
in Nederland elke fietser jacht maakt op
elke voetganger, dat op zijn beurt elke
automobilist op fietsers jaagt en dat au
to's in steden met railverkeer op hun
beurt worden belaagd door trams. De
aangesproken Nederlander maakt zich
moeilijk verstaanbaar voor de Engels
man, maar slaagt er in als lofwaardige
omstandigheid te vertellen dat men in
Nederland in ieder geval een rijbewijs
moet hebben om een auto te mogen be
sturen, dit in tegenstelling tot bv. Bel
gië. De Engelsman begrijpt dat van het
rijbewijs niet zo goed, maar als de Ne
derlander wat nadere uitleg heeft ver
strekt, roept de Engelsman uit: „O, u be
doelt natuurlijk een jachtacte!"
Er zijn veel te veel slachtoffers.
Zou u die Engelsman veel ongelijk
durven geven? Helaas lijkt het er dik
wijls heel veel op dat de rijweg een
jachtterrein is waarop men naar harte
lust zijn medeweggebruikers kan bela
gen.
De grote fout is dat het publiek niet
verkeersminded is, niet verkeersgezind.
Dit zei ons een verkeersdeskundige, die
dagelijks met 't verkeer te maken heeft
en nationale en internationale ervaring
heeft opgedaan.
Er is, zo vertelde hij verder, een grote
tegenstelling tussen de groepen auto
mobilisten, fietsers en voebgangers, de
drie hoofdelementen van elk verkeer,
Pantser.
De automobilist voelt zich sterk. Psy
chologisch is dit verklaarbaar. Alleen al
het feit, dat men in. een auto zit, geeft
een gevoel van overwaarde. De automo
bilist bevindt zich daardoor psycholo
gisch in een pantser, waar nog bij komt
dat hij omdat hij zich omringd weet door
de carrosserie, ook wel denkt letterlijk
in een pantser te zitten. Dus dat hij
meer kan wagen, omdat er heel wat ge
beuren moet willen ze hem persoonlijk
letsel berokkenen. De positie van een
automobilist tegenover weggebruikers
als fietsers en voetgangers, is er een van
groot overwicht. Als er een aanrijding
komt, wat kan hém gebeuren?
Daar komt nog bij dat de automobilist
bij de wet verschillende faciliteiten zijn
verleend. Zoals bv. de opheffing van de
maximumsnelheid. Verder heeft hij in
veel gevallen als motorrijtuigbestuurder
voorrang. Allemaal omstandigheden die
maken dat een automobilist zich zelf
wel goed in de hand moet hebben, wil
hij een werkelijk goede rijder zijn.
Onze verkeersdeskundige gaf als ty
pisch voorbeeld van de pantsermentali
teit bij automobilisten dit: als op de weg
een grote trailer en een gewone auto met
elkaar te maken krijgen, dan zet de trai
ler door, want de bestuurder daarvan
denkt: „Ze moeten voor mij wel opzij...."
Millioenenleger.
Nu de fietsers, die samen een milli
oenenleger vormen. Voor hen geldt: zo
veel mogelijk op fietspaden. Kan dat niet
dan uiterst rechts. En heel belangrijk,
maar nog te veel verwaarloosd niet
met zijn tweeën naast elkaar, als daar
door de veiligheid van het verkeer in ge
vaar wordt gebracht!
Fietsers mogen niet vergeten dat een
enkele vreemde beweging van hen auto
mobilisten in grote moeilijkheden kun
nen brengen. Bij gladheid, regen, mist,
vormen fietsers voor passerende auto's
extra gevaarlijke objecten.
Een ander punt is de verlichting. Ern
stige ongevallen zijn voorgekomen, om
dat de verlichting niet brandde. Zowel
voor als achter dient deze in het eigen
belang van de fietser perfect in orde te
zijn. Als er voor niet brandend voor- of
achterlicht proces-verbaal wordt opge
maakt, dient men de politie daarover ze
ker niet hard te vallen Dat verbaal heeft
men aan zichzelf te wijten en men dient
dankbaar te zijn, dat er op die strenge
wijze een eind wordt gemaakt aan een
bron van ongelukken, waarvan de fietser
zelf de dupe had kunnen worden.
We vroegen de verkeersdeskundige
nog naar zijn mening over het vervoer
van materialen en kinderen op fietsen.
Hij keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei
hij, dient men niet te overdrijven. En wat
de kinderen betreft, moest er meer ver
antwoordelijkheidsgevoel bij de ouders
zijn. Dikwijls ziet men dat kinderen on
beschermd achterop een fiets zitten, zo
dat bv. hun beentjes tussen de spaken
kunnen komen. DaaT is al veel narigheid
uit voortgevloeid. Meermalen werden
ook anderen in de valpartijen betrokken.
Ouders moeten ook op de fiets hun kind
beschermen. Daar zijn ze niet alleen
wettelijk, maar ook moreel toe verplicht.
's Avonds links!
Dan zijn er de voetgangers, waartoe
elke weggebruiker op zijn tijd behoort.
Logisch is dat voor hen geldt: op het
voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst
rechts lopen. Echter met deze uitzonde
ring: bij avond uiterst links, want dan
kan men het tegemoetkomend verkeer in
het oog houden, zonder gevaar te lopen
door achterop komende voertuigen te
worden aangereden. Dit laatste is een ge
vaar dat de voetganger, die in het don
ker maar slecht te onderscheiden is, ern
stig bedreigt. Daarom: 's avonds uiterst
links houden.
Oversteken doet de voetganger natuur
lijk haaks, na ziah volledig overtuigd te
hebben van de snelheid van het verkeer.
Volledig overtuigd? Dat is erg moeilijk,
zei onze zegsman. Zelfs voor personen
die tientallen jaren aan gemotoriseerd
verkeer deelnemen, is het moeilijk de
juiste snelheid te schatten. Dat blijkt wel
als de politie getuigen hoort na een on
geval. Dan lopen de schattingen van de
snelheid nagenoeg altiid uiteen.
Snelheid is dus moeilijk te schatten.
Meestal is men te laag in zijn raming.
De veiligste weg is zo veel mogelijk ge
bruik te maken van oversteekplaatsen.
Daar weet het wegverkeer dat het voet
gangers kan verwachten en zal het er re
kening mee houden. In het buitenland
komt het voor, dat een voetganger* die
buiten de oversteekplaatsen op de rijweg
wordt aangereden, zijn rechten kwijt is.
Zou dat niet een oplossing kunnen zijn
tegen het euvel der kriskras oversteken
de voetgangers in Nederland? Het is
maar een vraag.
Die Engelsman, waarmee we ons arti
kel openden, zou minder reden tot kla
gen hebben als we meer de wellevend
heid in het verkeer in acht namen. Als
we ons meer bewust waren van de gro
te verantwoordelijkheid, die we als weg
gebruiker hebben ten opzichte van ons
zelf en van anderen Voor velen van ons
zal dat in de letterlijkste zin van het
woord een kwestie van leven en dood
worden, vooral omdat in de komende ja
ren een sterke toeneming van het rij-
verkeer zal plaats hebben. Als we niet
oppassen meer verk.eersgezmd te worden
dan zal over enkele jaren pas goed ge
sproken kunnén worden over jachtvel
den
Een apart punt in het verkeersbeeld
van deze tijd is de bromfiets. Er rijden
thans 270,000 van die gemotoriseerde
fietsen in Nederland rond. De bromfiets
is het talrijkste motorvoertuig geworden.
In het gesprek dat we met een ver
keersdeskundige hadden en waarover
we hierboven verslag uitbrengen, kwam
natuurlijk ook de brommer ter sprake.
„Het wordt tijd dat de regering tot een
duidelijke uitspraak over de plaats van
die brommers komt: fietspad of rijweg.
We zitten nu met elkaar tegenspreken
de kantonrechterlijke beslissingen. Dat
mag zo niet voortduren", aldus onze ver
keersdeskundige, „want deze onzeker
heid is gevaarlijk"!
Een ander gevaar bij bromfietsen is,
dat iedereen dit vervoermiddel kan ge
bruiken, ook ouderen bij wie het begrip
voor snelheid niet meer levend is. Men
vergete niet dat er brommers zijn die
meer dan 60 km per uur halen! De mees
te slachtoffers van bromfietsongelukken
zijn personen op leeftijd, voor wie het
moeilijk is hun gemotoriseerde fiets vol
komen te beheersen. Zij dienen grote
voorzichtigheid in acht te nemen.
Dan mag er ook nog wel gewezen wor
den op de grote fout die gemaakt wordt:
voortduwen of trekken door een brom
fiets. Dat is bij de wet verboden en te
recht. De fietser die geduwd of getrok
ken wordt krijgt een snelheid toege
deeld waarop hij niet ingesteld is. Een
kleine afwijking tijdens het rijden kan
een ernstig ongeluk inleiden, waarvan
ook anderen in de nabijheid het slacht
offer kunnen worden.