mmmm: Vrijdag en Zaterdag groot Ruiterfeest Gevarieerde Show-programma's met springconcours Hooi-oogst Uitslag Sportwedstrijden Onderhoud met een V erkeersdeskundige „DIT KOMT maar eens in de vijf jaar!" aldus de instructeur van de Paarden sportvereniging „De Waddenruiters" en hij doelde op het grote paardensportfeest, Vrijdagavond en Zaterdagmorgen te De Koog. Nu, wij nemen graag aan, dat dit een evenement belooft te worden, want er zullen zeven ruiterverenigingen uit de kop van Noordholland aan deelnemen met in totaal 70 paarden. Dit is de 2de Grote Streekwedstrijd. Hij wordt georganiseerd door Streek Noordholland-Noord en de Texelse Landelijke Rij vereniging. met een parade en prijsuitreiking. De donateurs van de Waddenruiters hebben op vertoon van hun donateurs- kaart 1952 (of 1953) 50 pet. reductie op de entreeprijs. De liefhebbers van de paardensport kunnen Vrijdag en Zaterdag hun hart op halen! Er zijn nog paarden! Er zyn nog ruiters! Ja, naar we vernemen zijn de ge lederen van onze Texelse ruiterclub de laatste tijd weer versterkt, zodat wij t.z.t. weer een flinke ploeg in het veld en langs de weg kunnen zien. Dat hel paard nog niet uitgeschakeld is, is ver heugend, want in vele opzichten is er een grote afstand ontstaan lussen de mo derne mens en de natuur. Twee show-programma's wachten het publiek, dat elck wat wils zal worden geboden: Men hoopt niet alleen de be langstelling te krijgen van de zijde der badgasten, maar ook van die der Texe laars zelf, vooral de Zaterdagochtend is interessant, want er zal een prachtig stuk teamwerk met vier- en achttallen paarden worden gedemonstreerd. Vrijdagavond begint het feest met een carrousselnummer door 32 paarden on der commando van de heer H. Smit, die instructeur van de Wienngermeerruiters is. Vier 8-tallen (Wieringermeer, R.A.P Koggeruiters en Waddenruiters) zullen dan hun beste beentje voorzetten. Nr. 2 van het programma vermeldt „Hongaar se Post met 8 paarden". De ruiter staat daarbij zelf op 2 paarden en bestuurt twee 3-sparmen. Nr. 3 van het programma: Vrijheids dressuur, waarbij men de paarden laat knielen, zitten of liggen. Nr. 4. Gym nastiek: de ruiters gebruiken de paarden daarbij als werktuigen voor hun gym nastische oefeningen. Het kunstpaard zal hier dus door het levende paard worden vervangen! Vervolgens een springconcours waar aan de beste springruiter van de Eer ste Streekwedstrijd deelnemen Het par cours bevat de bezembak, een muur, en kel-, dubbel- en drie boomspringplank, een landhek en een barrière van pakken stro. Besloten wordt met een parade door 70 paarden en ruiters. De tweede dag brengt dressuur van 8- en 4-tallen, een groot springconcours klasse N.B.L., met 20 paarden en spring- hoogte tot 1,10 meter. Dit zijn onderlin ge wedstrijden, zodat u op een spannend verloop kunt rekenen! Besloten wordt FANFARECORPS „EXCELSIOR" OP CONCOURS „Excelsior", de christelijke muziek vereniging van Oosterend, is voornemens om op Donderdag 3 September te Nij- land (Friesland) deel te nemen aan een concours. Het corps zal dan uitkomen in de derde afdeling fanfare. SUCCES VOOR ONZE ULO Alle zeven candidaten voor het Ulo diploma, die Maandag aan de examens deelnamen, zijn geslaagd. Wij mogen zeggen met glans, want de cijferlijsten zagen er prachtig uit! De gediplomeerden zijn: Ulo-diploma B: Dien Dros Ad., We verstraat, Den Burg, Piet Smit Hzn., „Heidehof", De Westen; Aafke Feikema, De Cocksdorp. Ulo-diploma A: Henny Stiggelbout Adrd., Emmalaan, Den Burg; Klaas Pranger Jzn., Gerritsland; Corrie Kik kert, Waalenburgeihuis; Henk Hoger- heide, Oudeschild. VOOR DE AUTOMATISERING Op het ogenblik is men voor de PTT bezig met het leggen van een nieuwe te lefoonkabel naar de Hors voor de verbin ding met de vastewal, de oude kabel is zo diep ondergestoven, dat men deze niet kan uitgraven, zoat hij moet worden uit gespoten. Een heel karwei, daar de ka bel 1100 meter lang is. Voor de komende automatisering zal de kabel van de Hors naar Den Burg worden vernieuwd en de twee oude kabels vervangen. Die tot aan Den Hoorn blijft liggen. De ou de kabels worden gebruikt voor het net van De Koog en Oosterend. UITVOERING DOOR „V.I.O.S." Zaterdagavond gaf de muziekvereni ging VIOS onder leiding van haar diri gent, de heer Westerdijk, een concert op het plein van de o.l. school te Ooster end. Er bestond veel belangstelling voor dit concert en de aanwezigen hebben kunnen genieten van goede muziek. Tij dens de pauze werd een dirigeerwed- strijd gehouden, waaraan drie dames en drie heren deelnamen. De jury had een moeilijke taak en omdat zij er werkelijk niet uitkwam, werd besloten ieder een le prijs toe te kennen: de dames een grote plak chocolade, de heren een doos ciga- retten. Door enkele danspaartjes werd tijdens de pauze bovendien een dansje gemaakt. De „balmuziek" werd verzorgd door een grammofooninstallatie van de heer Beuvink, Hotel De Hoop. Daarna gaf VIOS nog enige nummers ten beste. NOG EEN PREMIE Op de lijst van geprimeerde paarden en veulens, die te Den Burg voor de jury verschenen, ontbrak het veulen van de heer H. Zijm, Den Hoorn, dat een 2de premie verwierf. Men verzoekt ons van de zijde van de organisatie dit even aan te vullen. EXCURSIE VERENIGING VAN OUD LEERLINGEN VAN DE LANDBOUW SCHOOL De excursie naar Friesland op Dinsdag 14 Juli a.s. gaat door. Aangezien de bus niet volgeboekt is kan men zich hier voor alsnog opgeven bij de he^r C. P. Laan, Kogerstraat 21, Den Burg, tel. 126. ONFORTUINLIJKE VACANTIE- GANGER Een van de leerlingen van de ULO- schóol uit Zaandijk, die ieder jaar him vacantie 'bij Den Hoorn doorbrengen, kwam dicht bij Den Helder met zijn fiets te vallen. Na in Den Helder door een dokter behandeld te zijn, kon hij zijn reis naar Texel voortzetten maar in Den Hoorn werd de jongen onwel. Dokter Eli- as constateerde een hersenschudding. De onfortuinlijke vacantieganger is per auto naar Zaandijk teruggebraoht. SCHOOLREISJE NAAR DE DENNEN Ze zijn er al dagen lang vol van, de leerlingen van de NutskleutersChool: Vandaag gaan ze, als het weer tenminste wil meewerken, een schoolreisje maken en wel per autobus naar de Dennen. Daar gaan ze heerlijke spelletjes doen en geloof maar, dat de jufs hun gul zullen tracteren. Ze hopen op warm weer en veel dorst, want dan smaakt de ranja ééns zo lekker. S.V. Texel. Vrijdagavond a.s., aanvang half negen, zal in Hotel De Graaf de huldiging van de heer Dapper in verband met zijn 25- jarig voorzitterschap plaatsvinden. Het bestuurslid van de KNVB, de heer M. Sajet, zal namens de Bond aanwezig zijn en na de huldiging een causerie houden over een actueel onderwerp. Natuurlijk wordt er op gerekend dat alle leden en junioren deze avond bijwonen. Handbalnieuws SVC. Woensdag 1 Juli hebben we De Koog op bezoek gehad. Al spoedig wist SVC de K-achterhoede te passeren en te schieten, wat echter niets opleverde. Na nog verscheidene pogingen wist SVC de stand voor de rust op 1-0 te brengen. Na de rust kregen we voor de wind en weer moest de K-keepster spoedig vis sen: 2-0. Daarna wisten we nog 2 keer het doel te vinden Einde 4-0 voor SVC. Vrijdagavond zijn we naar GDS 2 ge weest en na een goed gespeelde wedstrijd was de eindstand 4-1 voor ons. Vanavond om 8 uur spelen we tegen ZM 2. Vertrek Cocksdorp 7,30 per auto Nu de comp. bijna uitgespeeld is, be ginnen we weer met de training en wel a.s. Vrijdagavond om 8 uur op het veld. We hopen op een flinke opkomst van nieuwe leden, welke allen hartelijk wel kom zijn. Laten we allen de training re gelmatig bezoeken. Dat komt ons vol gend jaar weer ten goede FOTO VAN DE ZEEMEEUWEN De dames van de handbalclub Zee meeuwen, de kampioenen van dit jaar, zullen vandaag vergeefs zoeken naar de foto van hun ploeg: voor dit nummer kwam het cliché te laat in ons bezit. Tot Zaterdag dus, dames! red. Lang zijn de dagen Koit zijn de nachten, Het werk drijft de boer. Het werk kan niet wachten! Machines, zij snijden En wagens, zij rijden De hele dag voort. Alom wordt het lied van de arbeid gehoord! Gebruind zijn de koppen Der werkende boeren, Als zij naar huis gaan Met geurige voeren. Het hooi, zo gewonnen, Dat is rijke zegen. De mens doet z'n best Maar God gat de wasdom, de zon en de regen. Als eind'lijk de avond valt, Zacht en heel mild. Het lied van de arbeid fjeheel is verstild. Dan rusten de mensen en dieren weer uit. Wanneer de nacht het alles omsluit. Den Hoorn. T. Kikkert-Bruin. Verspringen: Jongens 9-10: 1. A. Lap H. 3,40, 2. P. J. v. Heerw. R.K. 3,35; S. v.d. Doorn, B, 3,35. Jongens 11-12: 1. I. Moerbeek, B„ 3,75; 2. W. Bakker, H., 3,70, 3. D Maas. R.K., 3,65; B. Doorenbos, CVO, 3,65 Jongens 13-14: 1. G. Smit, O., 4,20; P. van Rossum, H., 4,20; 2. G. Jimmink, W., 3,95. Meisjes 10 jaar: 1. T. Raven, B., 3,45; 1. Drevel, K 3,45; 3. T. Toolens, B., 3,30. Meisjes 11-12" 1 T. Daalder, O., 3,65; 2 J Vennink, K 3,50; M. v. Maldegem, O'schild, 3,50. Meisjes 13-14: 1. A. Smit, R.K., 3,75; 2. A. Bakker, B. 3.70, 3. M. Tjonk, B. 3,50. Hoogspringen: Jongens 9-10: 1. A. Lap H., 1.15; G. Boot, W„ 1,15; 2. H. Kiewiet, K., 1,10; G. Dumker, H., 1,10; Jongens 11-12: 1. K. Boersen, O 1,20; 2. W. Boon, O'schild, 1,15; Jongens 13-14: 1. P. van Rossum, H. 1,25; J. Boersen, O. 1,25; 3. K. v. Heerw., C. 1,20. Meisjes 9-10: 1. T. Toolens, B. 1 m. Meisjes 11-12: 1 D. Bakker, O'schild 1,10; M. Beumkes, B. 1,10; I. Hoogewo- ning, CVO, 1,10; M. de Vries, CVO 1,10; J. Bakelaar, CVO 1,10; W. Roeper, CVO 1,10; J. Boer, C. 1,10; N. Witte, R.K. 1,10; M. Rijk, R.K. 1,10; J. Hin, R.K. 1,10; R. Smit, O'schild 1,10; A. Keijser, O'schild 1,10 Meisjes 13-14: 1. A. Bakker, B. 1,20; 2. M. Tjonk, B. 1,05; 3. N. Koorn, CVO 1 m.; A. Smit, R.K. 1 meter. Hardlopen: Jongens 9-10: 40 meter: 1. A. Lap, H. 6,7; M. Roeper, B 6,7; 2. G.Boot, W. 6,8; P. Roeper, B. 6,8, Jongens 11-12: 50 m.: 1. W. Bakker, H. 7,5; 2. J Kuiper, RK. 7,6; 3. I. Moerbeek B. 7,7; K. Boersen, O. 7,7. Jongens 13-14: 60 m.: 1. E. Spoelstra, CVO 9; G. Jimmink, W. 9; 2 P. v. Ros sum, H 9,2; T. Boogaard, O. 9,2. Meisjes 9-10: 40 m.: 1. A. Lap, H. 6,7; 2. E. Witte, RK. 6,8; H. Rump, B. 6,8; L. Witvliet, CVO 6,8. Meisjes 11-12: 50 m.: 1. M. Beumkes, B. 7,3; 2. D. Bakker, O'schild 7,6 Meisjes 13-14: 60 m 1. A. Smit, RK 9,1; 2. A. Bakker, B. 9,2; 3. D. Witte, RK 9,5. Balgooien: Jongens 9-10: 1. L Keizer, ME. 16,80; 2. J Stolk, CVO 16,20; 3. T. Beerling, C. 16,10. Jongens 11-12: 1. F. Krijnen, O'schild 20 m.; G. Broere, B. 20 m.; 2. G. Beerling C. 19,20. Jongens 13-14: 1. J Boersen, O. 25 m.; 2. P. van Rossum, H. 24 m.; 3. T. Boo gaard, O. 23,75. Meisjes 9-10: 1. W. Zoer, O'schild 12,20; 2. R. Lap, H. 12,07; 3. T. Toolens, B. 12 m; J. Verijzer, O. 12 m. Meisjes 11-12: 1. B. Spruit, B. 17,65; 2. J. Bakelaar, CVO 17,30; 3. J. Hin, RK 16,80. Meisjes 13-14: 1. A. Bakker, B. 19,40; 2. M. de Bruin, H. 16,30; 3. A. Smit, RK 16,20. ZATERDAG POPULAIR CONCERT Het volgende concert in de reeks zo- merconcerten van de Texelse verenigin gen wordt verzorgd door Koninklijk Texels Fanfarecorps, ditmaal met mede werking van de zangvereniging „De Stem des Volks". De belangstelling van zijde der gasten en burgerij voor deze concerten is verheugend groot. Liefheb bers van populaire en toch goede muziek raden wij aan ook vooral dit concert bij te wonen daar met hun wensen voor 100 procent rekening is gehouden. Het programma vindt u in de Texelse Courant van Zaterdag a.s. Handbal SV De Koog Vorige week leden we twee nederla gen: Woensdag tegen SVC (4-0) en Vrij dag tegen SVT (5-1). Wij zijn wel de du pe van het seizoen daar we nooit volle dig kunnen uitkomen. De meesten heb ben het te druk en zo moeten we de laatste keren met adspiranten op stap. Maar niet getreurd hoor, we zetten door. We hopen dat Lies ook weer gauw kan meedoen. Morgenavond om half 9 thuis tegen GDS2. Komt zoveel als het kan, wie mee moet doen hoort dat wel op het veld. Vrijdagavond zoveel mogelijk ko men trainen, vooral de jongsten, want daar moet het in de toekomst van komen. Veel succes Donderdag! TEXELAARS NAAR CANADA Vrijdag 24 Juli a.s. emigreert de fami lie C. Ellen, bestaande uit elf personen, naar Canada (Ontaria). De reis gaat per „Waterman". Van de Texelse gezinnen die tot dusverre emigreerden moet dit 't grootste zijn. FRANSEN DEDEN AANKOPEN Zoals gemeld hebben Franse wolvee houders vorige week op Texel wolvee aangekocht. Thans vernemen wij, dat zij bij de firma P. J. Kooger te De Waal 'n hooischop kochten. Dit practische werk tuig bleek in hun streek nog niet te wor den gebezigd. Het lijkt ons dus niet uit gesloten, dat meerdere aankopen zullen volgen. OPBRENGST ANJERCOLLECTE Den Burg f 152,92; De Cocksdorp f-17,98; M.-Eierland f f 12,63; Z.-Eier- land f 14,40; Den Hoorn f21,22; De Koog f41,74; Oosterend f 40,66; Oudeschild f38,06; De Waal f 18,96. Totaal f358,57. NOG FLINKE AANVOER De aanvoeren op de lammerenmarkt blijven nog behoorlijk groot: Maandag werden 870 lammeren naar de Groene- plaats verscheept. De belangstelling van de zijde der kopers was flink, zodat er 'n levendige handel ontstond. Vele hokken waren al vrij spoedig van eigenaars ver wisseld. De prijzen lagen ongeveer gelijk aan die van vorige week en wel van de f 44 tot de f 54. VERLOOR MACHT OVER HET STUUR Een adspirant-motorrijder verloor de zer dagen in polder Waalenburg de maoht over het stuur toen hij om drie hardnekkig naast elkaar fietsende weg- ge-(mis )bruikers te passeren de uiterst linkerzijde van de weg koos en daardoor in een gevaarlijke zóne belandde. Hij sprong zonder schroom van zijn motor en kwam toen op de weg terecht. De mo tor plofte een stuk verder neer. Een arts heeft de lichtgewonde jongen verbon den. DE VISWEDSTRIJD TE DE KOOG 22 Hengelaars en lijnwerpers namen Zondagochtend te De Koog deel aan de viswedstrijd Ook ditmaal was er weinig bijtlust: van de kinderen sloeg Henk de Graaf drie vissen aan de haak en dat was de grootste vangst! Van de volwas senen werd J. Bakker winnaar met eveneens drie vissen. De heer R. Daal der Lzn., trok de zwaarste vis op het droge en wel een bot van 400 gram. De volgende wedstrijd heeft plaats op Maan dag 20 Juli en begint om 's avonds half 8. BOUWVERGUNNINGEN De heer J. van der Star, Het Noorden, verbouw woonhuis; de heer J. Kuip Mzn. „St. Jozefhoeve", De Westen, vergroting keuken boerderij; de heer Th. Reuvers, De Cocksdorp, plaatsing van een raam kozijn in kampeerhuisje aan de Molen laan aldaar; de heer P. Bakker, Haller- weg 1, aanbrengen van een dakkapel. Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door Nederland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een Engelsman bezoekt een grote stad en kijkt met verbazing naar het verkeer. Den spreekt hij een voorbijganger aan en vertelt dat hij de indruk heeft dat in Nederland elke fietser jacht maakt op elke voetganger, dat op zijn beurt elke automobilist op fietsers jaagt en dat au to's in steden met railverkeer op hun beurt worden belaagd door trams. De aangesproken Nederlander maakt zich moeilijk verstaanbaar voor de Engels man, maar slaagt er in als lofwaardige omstandigheid te vertellen dat men in Nederland in ieder geval een rijbewijs moet hebben om een auto te mogen be sturen, dit in tegenstelling tot bv. Bel gië. De Engelsman begrijpt dat van het rijbewijs niet zo goed, maar als de Ne derlander wat nadere uitleg heeft ver strekt, roept de Engelsman uit: „O, u be doelt natuurlijk een jachtacte!" Er zijn veel te veel slachtoffers. Zou u die Engelsman veel ongelijk durven geven? Helaas lijkt het er dik wijls heel veel op dat de rijweg een jachtterrein is waarop men naar harte lust zijn medeweggebruikers kan bela gen. De grote fout is dat het publiek niet verkeersminded is, niet verkeersgezind. Dit zei ons een verkeersdeskundige, die dagelijks met 't verkeer te maken heeft en nationale en internationale ervaring heeft opgedaan. Er is, zo vertelde hij verder, een grote tegenstelling tussen de groepen auto mobilisten, fietsers en voebgangers, de drie hoofdelementen van elk verkeer, Pantser. De automobilist voelt zich sterk. Psy chologisch is dit verklaarbaar. Alleen al het feit, dat men in. een auto zit, geeft een gevoel van overwaarde. De automo bilist bevindt zich daardoor psycholo gisch in een pantser, waar nog bij komt dat hij omdat hij zich omringd weet door de carrosserie, ook wel denkt letterlijk in een pantser te zitten. Dus dat hij meer kan wagen, omdat er heel wat ge beuren moet willen ze hem persoonlijk letsel berokkenen. De positie van een automobilist tegenover weggebruikers als fietsers en voetgangers, is er een van groot overwicht. Als er een aanrijding komt, wat kan hém gebeuren? Daar komt nog bij dat de automobilist bij de wet verschillende faciliteiten zijn verleend. Zoals bv. de opheffing van de maximumsnelheid. Verder heeft hij in veel gevallen als motorrijtuigbestuurder voorrang. Allemaal omstandigheden die maken dat een automobilist zich zelf wel goed in de hand moet hebben, wil hij een werkelijk goede rijder zijn. Onze verkeersdeskundige gaf als ty pisch voorbeeld van de pantsermentali teit bij automobilisten dit: als op de weg een grote trailer en een gewone auto met elkaar te maken krijgen, dan zet de trai ler door, want de bestuurder daarvan denkt: „Ze moeten voor mij wel opzij...." Millioenenleger. Nu de fietsers, die samen een milli oenenleger vormen. Voor hen geldt: zo veel mogelijk op fietspaden. Kan dat niet dan uiterst rechts. En heel belangrijk, maar nog te veel verwaarloosd niet met zijn tweeën naast elkaar, als daar door de veiligheid van het verkeer in ge vaar wordt gebracht! Fietsers mogen niet vergeten dat een enkele vreemde beweging van hen auto mobilisten in grote moeilijkheden kun nen brengen. Bij gladheid, regen, mist, vormen fietsers voor passerende auto's extra gevaarlijke objecten. Een ander punt is de verlichting. Ern stige ongevallen zijn voorgekomen, om dat de verlichting niet brandde. Zowel voor als achter dient deze in het eigen belang van de fietser perfect in orde te zijn. Als er voor niet brandend voor- of achterlicht proces-verbaal wordt opge maakt, dient men de politie daarover ze ker niet hard te vallen Dat verbaal heeft men aan zichzelf te wijten en men dient dankbaar te zijn, dat er op die strenge wijze een eind wordt gemaakt aan een bron van ongelukken, waarvan de fietser zelf de dupe had kunnen worden. We vroegen de verkeersdeskundige nog naar zijn mening over het vervoer van materialen en kinderen op fietsen. Hij keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei hij, dient men niet te overdrijven. En wat de kinderen betreft, moest er meer ver antwoordelijkheidsgevoel bij de ouders zijn. Dikwijls ziet men dat kinderen on beschermd achterop een fiets zitten, zo dat bv. hun beentjes tussen de spaken kunnen komen. DaaT is al veel narigheid uit voortgevloeid. Meermalen werden ook anderen in de valpartijen betrokken. Ouders moeten ook op de fiets hun kind beschermen. Daar zijn ze niet alleen wettelijk, maar ook moreel toe verplicht. 's Avonds links! Dan zijn er de voetgangers, waartoe elke weggebruiker op zijn tijd behoort. Logisch is dat voor hen geldt: op het voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst rechts lopen. Echter met deze uitzonde ring: bij avond uiterst links, want dan kan men het tegemoetkomend verkeer in het oog houden, zonder gevaar te lopen door achterop komende voertuigen te worden aangereden. Dit laatste is een ge vaar dat de voetganger, die in het don ker maar slecht te onderscheiden is, ern stig bedreigt. Daarom: 's avonds uiterst links houden. Oversteken doet de voetganger natuur lijk haaks, na ziah volledig overtuigd te hebben van de snelheid van het verkeer. Volledig overtuigd? Dat is erg moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor personen die tientallen jaren aan gemotoriseerd verkeer deelnemen, is het moeilijk de juiste snelheid te schatten. Dat blijkt wel als de politie getuigen hoort na een on geval. Dan lopen de schattingen van de snelheid nagenoeg altiid uiteen. Snelheid is dus moeilijk te schatten. Meestal is men te laag in zijn raming. De veiligste weg is zo veel mogelijk ge bruik te maken van oversteekplaatsen. Daar weet het wegverkeer dat het voet gangers kan verwachten en zal het er re kening mee houden. In het buitenland komt het voor, dat een voetganger* die buiten de oversteekplaatsen op de rijweg wordt aangereden, zijn rechten kwijt is. Zou dat niet een oplossing kunnen zijn tegen het euvel der kriskras oversteken de voetgangers in Nederland? Het is maar een vraag. Die Engelsman, waarmee we ons arti kel openden, zou minder reden tot kla gen hebben als we meer de wellevend heid in het verkeer in acht namen. Als we ons meer bewust waren van de gro te verantwoordelijkheid, die we als weg gebruiker hebben ten opzichte van ons zelf en van anderen Voor velen van ons zal dat in de letterlijkste zin van het woord een kwestie van leven en dood worden, vooral omdat in de komende ja ren een sterke toeneming van het rij- verkeer zal plaats hebben. Als we niet oppassen meer verk.eersgezmd te worden dan zal over enkele jaren pas goed ge sproken kunnén worden over jachtvel den Een apart punt in het verkeersbeeld van deze tijd is de bromfiets. Er rijden thans 270,000 van die gemotoriseerde fietsen in Nederland rond. De bromfiets is het talrijkste motorvoertuig geworden. In het gesprek dat we met een ver keersdeskundige hadden en waarover we hierboven verslag uitbrengen, kwam natuurlijk ook de brommer ter sprake. „Het wordt tijd dat de regering tot een duidelijke uitspraak over de plaats van die brommers komt: fietspad of rijweg. We zitten nu met elkaar tegenspreken de kantonrechterlijke beslissingen. Dat mag zo niet voortduren", aldus onze ver keersdeskundige, „want deze onzeker heid is gevaarlijk"! Een ander gevaar bij bromfietsen is, dat iedereen dit vervoermiddel kan ge bruiken, ook ouderen bij wie het begrip voor snelheid niet meer levend is. Men vergete niet dat er brommers zijn die meer dan 60 km per uur halen! De mees te slachtoffers van bromfietsongelukken zijn personen op leeftijd, voor wie het moeilijk is hun gemotoriseerde fiets vol komen te beheersen. Zij dienen grote voorzichtigheid in acht te nemen. Dan mag er ook nog wel gewezen wor den op de grote fout die gemaakt wordt: voortduwen of trekken door een brom fiets. Dat is bij de wet verboden en te recht. De fietser die geduwd of getrok ken wordt krijgt een snelheid toege deeld waarop hij niet ingesteld is. Een kleine afwijking tijdens het rijden kan een ernstig ongeluk inleiden, waarvan ook anderen in de nabijheid het slacht offer kunnen worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1953 | | pagina 2