Cjrocn ^tmrL'Jexels in het harL, De heer Jur Beumkes vandaag voor het laatst in functie Alleeu echt Van 1907 (oprichtingsjaar) af conducteur bij T.E.S.O. Aan Jur Beumkes KIESPIJN?-*- Huidgenezing ZATERDAG 23 JANUARI 19S4 67« JAARGANG. No. 6805 TEXELSEWCOURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coop. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn. pr. f 1,95 p. kwart, -f- 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm. DE HEER JURR. BEUMKES neemt vandaag afscheid als hoofdconducteur der N.V Texels Eigen Stoomboot On derneming. Dinsdag. 26 Januani, wordt hij 65 jaar en heeft hij derhalve recht op pen sioen- Als van de zomer de Vrienden van Texel naar ons mooie Vogeleiland zullen over varen en de opvolger van de heer Beumkes hun kaartje komt kninpen zullen ze misschien denken „Beumkes met aan boord? Zeker een vrije dag!" De heer Beumlkes is de aller bekendste figuur onzer Eigen Stoom boot Onderneming èn doordat hij zo dagelijks het schip van voor naar achter en van onder tot boven doorkruist met de stereotype vraag „Enkeltje? O, re tourtje, zo, naar (volgt plaats van be stemming), nou goede reis dan maar, hoor!" én doordat hij van de oprichting in 1907 af bij de Texelse boot in dienst is- Wij hebben de heer Beumkes mo°en interviewen dooh begonnen niet bij 1907,' maar zo omstreeks 1900. Een Oudeschil der knaap verlaat omstreeks de eeuw wisseling de lagere school. Niet met de kreet „Hoera, geen schoolmuren meer, maar mee met de skuut!" maar in de wetenschap, dat hij verstandiger doet wat méér kennis te vergaren door leer ling te worden van de zg. Franse school aan de Nieuwstraat te Den Burg- Daar werd hij opgeleid voor ambtenaar bij de Spoorwegen, maar toen vele Hollanders, werkzaam bij de Spoorwegen in Zuid- Afrika, repatriëerden en hier te lande aan een baantje bij het spoor moesten worden geholpen zag Jurrie zich de kans op een vlugge aanstelling bij de spoorwegen ontnomen. Hij verbet na 2,5 jaar blokken de Franse school en koos een andere richting. Wij zien hem dan gedurende enige jaren varen op het beurtschip van wijlen de heer D. Bruin, in verband met zijn plannen in het be zit te komen van het diploma van kom- DE HEER JUR- BEUMKES werd. Omdat deze man te hoge prijzen berekende je betaalde in 1907 80 ct voor een retourtje in de 2e kajuit, wat in die dagen een hele hoop geld was (een onderwijzer verdiende toen b. v. 11 galden in de week!) en omdat zijn boten nu met bepaald tot de orde der luxe zeeschepen konden worden gere kend! sprongen de Texelaars op stok. De kogel raakte door de kerk naar aanlei ding van een ingezonden stuk in de Texelaar van 18 April 1907, waarop de Texelaars een commissie benoemden, die eens met Bosman moest gaan praten. Deze eerste commissie bestond uit de he ren dokter Wagemaker. dokter Over- H. Flens, makelaar, en H- Haakman, wol handelaar. Hun plaatsvervangers waren Burgemeester Hiddingh en notaris Dik kere. De onderhandelingen met Bosman konden de koude oorlog tussen passagier cn stoombootdirectie echter niet doen beëindigen en daarop sloegen de eilan- Zo heeft de heer Beumkes de haven van rechts „De Dageraad" van TESJ, links de bootje, van Bosman. gekend: rader- mies te water. Juist in die tijd werd TESO in het leven geroepen Daaraan zit, zoals wij Texelaars weten, 'n inte ressante voorgeschiedenis verbonden! De heer Beumkes kan ons daar een behoor lijk boekje over open doen: alles wat de TESO, de verbinding Texel-Den Helder betreft, heeft hij in een foliant verza meld Ge treft er knipsels in aan, talloze door hem zelf beschreven bladzijden en een legio aantal foto's. Hij kan u reeds een gedocumenteerd verslag bezorgen van de verbinding, zoals die een hon derd jaar geleden werd' onderhouden met de overkant. Omstreeks 1860 voe ren hier de passagiersschepen „Bello" en ,,Sjeesje'', zeilschepen ter grootte van een garnalenschuitje, model schokker. Toentertijd werd ongericht de „Am- sterdam-Texelsche Stoomboot Mij- door notaris W. H. Bruno Bok. die een oud stoombootje kocht, dat „Ada van Hol land" werd gedoopt. De stoomketel werd in die dagen met zout water gevuld, zo dat het ding iedere week een dag uit de vaart moest om een flinke schoon maakbeurt aan de ketel te ondergaan. Een der zeilscheepjes nam dan waar. Soms vertrok zo'n zeilscheepje al daags te voren naar het Horntje. waar ze het anker lieten vallen en waar anderdaags de post aan boord gebracht werd. „En de passagiers, meneer Beumkes7 „Och, die waren er in die dagen prac- tisch nog niet!" Spoedig werd de oude Ada door een nieuwe stoomboot vervangen, welke in 1878 in Nederland was gebouwd- Bosman op het toneel In 1882 ging deze maatschappij over in handen van de heer Bosman, een A'lkmaarder. die meerdere rederijen be heerde en ook In de dienst Texel-Den Helder wel winst zag... 28 Jaar lang onderhielden de boten van Bosman de dienst op Den Helder, het laatste jaar heeft Bosman niet best geboerd, want toen had hij te concurreren (tegen de „Eigen Boot", die in 1907 opgericht ders meteen maar spijkers met koppen ook. Opgericht werd „De Nieuwe Texel se Stoomboot Onderneming". Iedere Texelaar werd in de gelegenheid gesteld tot het nemen van een aandeel, dat va rieerde van de 5-1000 gulden- „Wij als jongens kochten ook zo'n aandeeltje van vijf gulden", aldus de heer Beumkes. „Met welke boot kwam uwes?" Als wij tegenwoordig een „vreemde ling' ontmoeten en deze blijkt ons een of ander artikel te willen leveren, zal Nu de grote dag van scheiden Binnenkort dan voor u slaat En gij na een dienst van jaren Texels boot verlaten gaat, Wil ik gaarne, mededichter. Hieraan wijden een klein lied, Omdat ied're Tesselaar u Node slechts vertrekken ziet. Van de oprichting van TESO Tot vandaag de dag aan toe, Hebt g' aan boord van onze boten Trouw uw taak verricht, en hoe! Altijd vriend'lijk en voorkomend, Steeds een praatje en een lach. Of het vroeg was in de morgen Of na een zeer lange dag. Ook al was de tocht dan daag'lijks Naar Den Helder niet zo ver, Deze afstand door de jaren Maakt u tot zee-millionnair. Al het wel en wee van TESO Hebt gij daag'lijks meegemaakt, En gij zijt, al deed de boot 't soms, Nimmer uit de koers geraakt. Hoeveel kaartjes hebt gij, Beumkes, Door de jaren reeds verkocht, Hoeveel malen de kajuiten En de dekken reeds bezocht. Hoeveel trouwe vriendschapsbanden Zijn er in die tijd gelegd, Hoeveel maal, het kaartje reikend Vriend'lijk: „Goeie reis!" gezegd? Inderdaad, gij en de TESO Waren onaf scheid'lijk één, En nu gaat ge als bemanning Van de boot voor altijd heen. Nu, wij hopen hart'lijk Beumkes, Dat ge maar zeer lange tijd Van 't pensioen dat gij verdiend hebt Ook zult trekken uw profijt. En al is dan de ontmoeting Op de boot aanstonds gedaan, 'k Denk dat men u toch wel daag'lijks Aan de haven kan zien staan. Beumkes, dank voor al uw vriendschap En voor uw hulpvaardigheid, Aan de reizigers bewezen In die lange, lange tijd. 'k Wens u met uw vrouw nog jaren Ongestoorde vreugd en rust, En dat iedereen u dat gunt, Daarvan ben ik mij bewust HUIB DE RIJMELAAR. met zijn autobussen. Maar.de Texe laars liepen er niet in ja, ook de bewo ners van Den Helder bleken solidair met hun overburen en kwamen zij als toeristen voor een dagje naar Texel, dan stapten zij-prompt op de Texelse boot! Beroerd voor het personeel van Bos man en voor de Chauffeurs, die altijd maar voor de flauwe kuj heen en weer gingen!" De eerste boot van de Texelaars was de Baron Rengers uit Kampen- Op 4 Aug. 1908 zag het langs de Oude Schil- derweg zwart van de Texelaars, alle maal c<p weg naar S/kil om hun nieuwe boot te begroeten- Dat was de Dageraad. In het welkomstlied aan de Dageraad lezen wij o.a-: Reeds acht en twintig jaren lang Werd Texel steeds geknecht, Toen is door ons de strijd aanvaard Voor vrijheid en voor recht! Op een der foto's bij dit artikel ziet u in de haven links de Dageraad en rechts de „Ada", de raderboot van Bosman, die deze concurrentiestrijd een goed jaar volhield, totdat het postvervoer in han den van de eilanders kwam- De Texelse Onderneming nam al het materiaal van Bosman over, toen deze er tenslotte de brui aan gaf Teso biedt heluende hand TESO heeft in de 47 jaar van haar bestaan 18 maal hulp kunnen bieden aan in nood verkerende zeelieden. „We hebben 60 mensen hulp geboden, waar- SCHIETOEFENINGEN De Burgemeester van Texel maakt bekend, dat op 25 Januari 1954 en van 3 Februari tot en met 5 Februari 1954 zonder voorafgaande waarschuwing op de „Hors" zal worden geschoten- Het is daarom ten strengste verboden, wanneer de rode vlaggen gehesen zijn, de Hors te betreden. Voorts zal er op 25 Januari 1954 van 13,00 tot 15,00 uur een oefening worden gehouden met pyro-techmsche signalen. Texel, 20 Januari 1954- De Burgemeester van Texel. C DE KONING TESO voelt, zoals al gemeen bekend, zeer weinig voor plan „Het Horntje", maar een en kele maal heeft zii tóch via het Horntje de ver binding met de Over kant moeten onderhou den en wel bij winter dag, toen Oudeschild wegens bijzonder zware ijsgang niet te bereiken viel. Hierboven een op name in Fèbr. 1929. Vele handen komen in actie bij het aan boord brengen van bussen melk voor Den Helder het niet bij ons opkomen hem te vragen hoe hij gereisd heeft, maar toen Bos man de Eigen Boot op alle mogelijke manieren trachtte te torpeteren, was het wachtwoord der Texelaars „Met de Eigen Boot". Als een handelsreiziger zich met een winkelier confronteerde, moest hij eerst zijn bootkaartje tonen alvorens hij zaken kon doen! Had hij het ongeluk met de „verkeerde" boot te zijn overgestoken, dan kon hij zijn bie zen wel pakken! Bosman zette tijdens de concurrentie met de Eigen Boot de reizigers niet al leen gratis over de plas, maar vervoer de hen ook nog voor niets en niemendal van er 20 zonder onze komst stellig verdronken zouden zijn", aldus de heer Beumkes. wie wij bij het chapiter „ge vaar" en passant naar lastige reizen vroegen, wamt ook op dat kleiine Wad denzeetje kan het geducht spoken en 'n kleine boot wij laten de Marsdiep en de Wagemaker buiten beschouwing kan het dan zwaar te verduren krijgen. „Op 30 September 1911 werden we midden op de route door een orkaan overvallen. De kleine „Ada" had het benauwd en wij niet minder! We maak ten die dag onze laatste dienst- De 'heer C. Duinker was toen kapitein". De le zers herinneren zich nog ons interview met kapitein Duinker, die de „Ada" wonder boven wonder heelhuids wist binnen te loodsen. Groot gevaar was ook verbonden aan de reis op 16 Februan 1940 De Dokter Wagemaker raakte toen in het zware iis bekneld en dreef machteloos met de stroom mee in de richting van de Ra zende Bol Angstig dicht waren ze de mijnenvelden genaderd, toen de ijsbre- ker „Alcyon" de Texelse boot bereikte en uit de gevaarlijke zóne wegsleepte. „Gelukkig, dat wij toen die sergeant seiner aan boord hadden: die kreeg con tact met de Heideree vuurtoren. Dat het inderdaad levensgevaarlijk was geweest bewijst het feit, dat de marine juist een oorlogsschip opdracht had gegeven zich ten spoedigste naar de Wagemaker te begeven. Treffers Dikwijls moest de dienst dus onder moeilijke omstandigheden worden ge houden. Daarbij denken wij dan in de eerste plaats aan de perioden van mist. Enige keren is de Texelse boot in onge wenst contact gekomen met andere schepen: Dicht voor Den Helder waren we eens wijlen de heer N. Pongers was nog machinist door een mijnenveger in de flank genomen. Wonder boven won der bleef de schade beperkt tot het springen van enige pijpen in de madhi nekamer. Later ook voor de oorlog nog had de Marsdiep op zijn beurt een ander vaartuig op de schoen geno men het was het visserecheepje de TX 8 van de heer W. Dijker. Het was een be hoorlijke tik geweest en uit voorzorg stapten de vissers op de Marsdiep over, waarna men met de TX 8 op sleeptouw koers zette naar Den Helder. 24 uur op Texelstroom- Een ander avontuur beleefden Beum kes en zijn makkers toen de Wagema ker op 10 Maart 1946, om 10,40 uit Den Helder vertrokken, dwars voor de Ou deschilder school in het ijs vastliep, muurvast. Met hekken en over ijsschot- sen werd contact met de wal onderhou den en zo ook kon de proviandering van de passagieis worden uitgevoerd. De volgende dag om 10,15 kwam het schip bij vloed weer vlot. De eertijds zo onbelangrijke dienst Texel-Den Helder is in de loop der ja ren uitgegroeid tot een grote onderne ming, waarin enorme bedragen worden omgezet. Dertig jaar geleden kwam de eerste autobus met Teso naar Texel, de mensen stonden met open mond te kij ken als in die dagen een automobiel de boot afreed! Tegenwoordig slokt het grole dek van de Wagemaker zo'n 20 auto's op- Van 1907-1908 een periode van l1/ jaar werden 61,010 passagiers ver voerd. In 1928 noteerde Teso er 97,056 Daarna gaat het met sprongen omhoog mede door het vrije vervoer van scho lieren, zieken en bezoekers van zieken In 1935 gaan meer dan 150,000 personen met Teso over, m 1946 280,000, in 1947 342,000 en vergissen we ons met, dan werden vorig jaar een 360,000 passa giers vervoerd! Hoog bezoek kreeg de Texelse boot op 28 en 29 Juli 1913 toen wijlen ZKH Prins Hendrik met Baron van Tuyl van Serooskerken op Texel kwam jagen en in Februari 1953 toen H.M- Koningin Juliana met de Wage maker naar ons eiland kwam om hier de door de storm aangerichte schade ogenschouw te nemen. De heer Beumkes heeft gevaren on der de directeuren Haakman, Stompff en Van der Vlies en onder de kapiteins De Gróót, Duinker. List en Vlas. Vandaag zal hij zijn laatste kaartjes uitreiken. Nu is het de beurt van de passagiers om hém te vragen „Waar heen gaat de reis?" In hun knusse wo ning aan de Sohilderweg wachit hun een mooie levensavond, want de heer en mevrouw Beumkes-Pool genieten beiden nog een goede gezondheid- „Je zult me van de zomer wel vaak op de fiets zien!" verzekert Beumkes ons. Maar.eerst komt nog het afscheid. D'r zal wel op gemerkt worden, dat ze destijds uit die 60 sollicitanten de goeie hebben uitge pikt! Zestig man voor een functie, die..- een tientje per week opleverde! .,Maar een onderwijzer had in die dagen ook maar elf gulden!" Sinds 1907 is er in vele opzichten nogal wat veranderd maar de heer Beumkes is innerlijk altijd dezelfde, vriendelijke, opgeruimde, blij moedige eilandgenoot gebleven, een ech te Oudesohalder, wie de levenskunst een trouw metgezel wilde zijn! Beumkes, namens al „uw" passagiers: nog vele mooie jaren toegewenst! BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL Geboren: Marijo dv Jacob Kok en Marietje Koopman. Gertrude Franoisca en Carla Josephina dochters van Haitze Pieterse en Mechelina Kieboom. Etje dv Willem Huijsman en Willemke v. d. Meer. Jeannette dv Jan Medema en Trijntje Leegwater. Ondertrouwd: Lamfoertus L. Garthoff en Johanna Bakker Getrouwd: Petrus Vroone en Anna Maria Zijm. Overleden: Dieuwertje Dogger, 70 jr., echtrt v. Adriaan Weijdt Cornelis Lipjes 81 jr., wedn. v. Cornelisje van Westen. Sijmen Wassenaar 86 jr., wedn. van Grietje Vellinga. Willem van der Hoek, 81 jr. wedn. v. Anne Kalis. Carla Jose phina Pieterse. 3 dagen. Gevonden voorwerpen 1 paar witte kindersokjes, 1 pr. hand schoenen, 1 portemonnaie met inh., 1 shawl, 1 vulpen, 1 pr. kinderwantjes. VERTROKKEN PERSONEN Willy M- Bloem, v. Den Hoorn 40 n Zeist Stichting Woudschoten. Geertrui- da 1' Istelle v. Weststr. 29 Oosterend n. Den Helder, Hoogstraat 88. INGEKOMEN PERSONEN Gene. REVUE VERENIGING VAN OUD-LEERLINGEN De kaarten voor de tweede uitvoering op 30 Januari zijn uitverkocht. Op Woensdag 27 Januari om 2 uur 's middags wordt de revue opgevoerd voor de hoogste klassen van de lagere scholen en de leerlingen van de huishoudschool, landbouwschool en ULO. zijn Mijnhardt's Poeders als de naam Mijnhardt er op voorkomt. FILMNIEUWS „VERBODEN SPEL" Alle bladen schreven met groot enthou siasme over deze bijzonder goede film, vervaardigd door de Fransman René Clement- Er is in deze film niets dat hapert, niets dat uit de toon valt. Tragiek en humor wisselen elkander af volgens de meest perfecte Shakespeariaanse metho de en de atm^feer in het boerengezin, waarin de vijfjarige Paulette te land komt, is weergegeven met dezelfde kiacht als een gebeurde in de beroem de vooroorlogse film „Goupdls Mains Rouges"- De uitwerking van het gegeven is meesterlijk Deze film mag men niet micicn. „TOUR DE FRANCE" Ml. welk een trots was heel Holland vervuld, wegens de fantastische resul taten, welke opze renners in de Tour de France wisten te behalen! Het enthousi asme sloeg nota bene zo sterk naar ons eiland over, dat onze volijverige Feest commissie besloot ook hier een soort Tour de France te organiseren en u weet, dat dit hét feit van het sportsei- -oen werd! Nog altijd denken wij met plezier aan die grote dag terug en u kunt er van op aan, dat bij een volgen de tour nog meer deelnemers aan de start zullen verschijnen, vooral waar de organisatie nog beter ten ijs zal komen! Texels Bioscoop Theater heeft voor komend weekend ook de film van de échte Tour de France gehuurd. Deze film biedt meer dan alleen maar een korte reportage van de tour- Men heeft een film gemaakt van ca. 2200 meter. Wij vergezellen de renners vanaf hun vertrek, verlustigen ons in de entoura ge. de atmosfeer in de dorpjes, waarin de komst der renners met spanning wordt tegemoet gezien. We maken in terviews mee met de Nederlandse ploeg en voorts wordt in de film een groot aantal internationale opnamen ver weckt- De gehele film is in het Neder lands gecommentarieerd Nederlands nieuws O-a.: Dr Albert Plesman H-F.C Oud-Internationals te Haarlem De va- cantie van de Koninklijke Familie in Grindelwald- Buitenlands nieuws O.a.: De spoorwegramp in Nieuw- Zeeland Raketten filmen de aarde. Mijnhardt Kiespijnpoeders. Doos 50 ct. Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. Doos 50 ct. ZON, MAAN EN HOOG WATER De zon komt 23 Jan- op om 8,32, on der om 5,01. Maan: 27 Jan. L.K-, 3 Febr N.M- Hoog water ter rede van Texel: 23 Jan. 0,08 en 0,09; 24 Jan. 0,40 en 0,39; 25 Jan. 1,13 en 1,11, 26 Jan- 1,46 en 1,42; 27 Jan. 2,23 en 2,24; 28 Jan 3,08 en 3,14; 29 Jan. 4,06 en 4,20. Aan het strand is het ongeveer een uui eerder hoog water. Huidzuiverheid- Huid 11 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1954 | | pagina 1