V
B'
Het wapen van Breeck
Wat hadden ze een ZA
succes met
„De groene hoed
Op reis
(Ingezonden)
Geachte redactie,
Gaarne een plaatsje als antwoord aan de
heer de Jong. Het enige wat deze kan
geven, is verwachtingen, die misschien
wel eens in vervulling kunnen gaan. Dat
is heel pover tegenover de concrete fei
ten van wat met zekerheid verloren gaat,
die wij er tegenover stellen.
Hoewel er weinig in staat, wat de
moeite van het beantwoorden waard is,
zullen we enkele punten nog beantwoor
den.
Men vergelijkt steeds een prima ver
binding op het Horntje tegen een slechte
verbinding te Oudeschild. Doch dit is
niet billijk. De heer de Jong zegt dat de
van der Wijok op Terschelling gaat va
ren. Dat bewijst alleen dat daar wel een
behoorlijke haven is en die is op Texel
niet. Waarom hebben we nog geen nieu
we boot? Omdat door de autoriteiten,
waar de heer de Jong zoveel vertrouwen
in heeft, nu het in zijn kraam te pas
komt, niets, maar dan ook niets is ge
daan om het mogelijk te maken, dat een
grote boot behoorlijk kon binnenvaren
en behoorlijk kon laden en lossen. Wan
neer dit wel was gebeurd en het zou be
langrijk minder gekost hebben dan het
millioenenplan van nu, zou er voor
Texel geen probleem zijn, wat het ver
voer met de vaste wal betreft.
En als men dan de ingang van de ha
ven gelegd had tot aan stroom, zou het
ook niet voorkomen, dat de boot niet kon
varen wegens vastzittend ijs.
Juist omdat de voorstanders van het
Horntjeplan nooit een vergelijking ma
ken tussen een behoorlijke haven te Ou
deschild en een behoorlijke haven aan
het Horntje, kunnen ze argumenten aan
voeren, die bij een oppervlakkige toe
hoorder misschien enige indruk hebben
gemaakt, doch die geen stand kunnen
houden.
Wanneer TESO met een plan voor een
nieuwe boot komt, waarbij met inzet van
de reserveboot in de zomer, gerekend is
op een vervoer van 75000 auto's (nu
27500) dan zal het ieder duidelijk zijn,
dat het vervoer voor jaren is gewaar
borgd.
En dat kan gebeuren via Oudeschild,
zonder vernietiging of waardeverminde
ring van eigendommen, zonder Oude
schild te maken tot een dood dorp.
Ja, maar dan de tarieven zult u zeg
gen, die kunnen toch op het Horntje veel
goedkoper zijn.
Daar zijn wij nu juist zo verschrikke
lijk nieuwsgierig naar. We kunnen aan
nemen, dat door de Overheid een exploi
tatie rekening is gemaakt en het aantal
diensten bepaald.
Hoe liggen die tarieven, wordt het vrij
vervoer gehandhaafd (want als dit niet
gebeurt dan overtreft dit reeds verre
de kosten van enige tijd verblijf aan
Den Helder) in de winter. Om maar niet
te spreken van de meerdere buskosten,
waar u wijselijk over zwijgt.
We kunnen daar veel over schrijven,
maar wij vragen: kaarten op tafel. Wij
zijn er nog niet zo zeker van, dat het
Homtje-voorstanders zich dan zo ver
heugd zullen tonen. En het is toch niet.
te veel gevraagd, dat de Texelaars op de
hoogte worden gesteld van datgene, wat
hun in mindere of meerdere mate raakt?
En dan moeten we daarbij nog beden
ken, dat de rapporten zijn gemaakt door
voorstanders van het Horntje, zodat een
zeer optimistische bril niet is uitgesloten.
We willen eindigen met de plaats van
het Horntje. De heer de Jong lacht om
onze argumenten, misschien dat er later
velen zullen huilen, omdat ze er geen
aandacht aan besteed hebben. Misschien
dat terzake kundigen er nog eens iets
over willen schrijven. Naar ik gehoord
heb, heeft het Waterloopkundig Labo
ratorium in Delft deze zaak in onderzoek
omdat de ligging van het Horntje aan
een machtige zeearm dat onderzoeik be
slist noodzakelijk maakt volgens de mi
nister. U zegt het misschien niets, seri
euze mensen geeft het te denken. De
dijkval van vorige maand heeft wel be
wezen, dat het er, zacht uitgedrukt, niet
zo veilig is als te Oudeschild.
Dat een pont naar het Horntje met
zware ijsgang een normale dienst zou
onderhouden, zal wel niemand buiten de
heer de Jong geloven. Vraag maar eens
aan mensen, die met een pont hebben
gevaren, wat die met ijsgang kunnen be
ginnen. En waarom extra millioenen be
steden aan het Horntje als afsluiting van
de zeegaten en een dijk naar de Afsluit
dijk binnen afzienbare tijd op het pro
gram staan?
Is verbetering van de haven te Oude
schild, die als vissershaven en als haven
voor de afvoer van landbouwproducten
als centraal punt altijd zal blijven be
staan, niet veel economischer?
Ook de pont zou de kwestie van de
schoolgaande kinderen aan Den Helder
gedurende de winter niet oplossen, dat
blijft het nadeel van een eiland. Maar
meerdere buskosten en geen gratis ver
voer zou b.v. de weegschaal in het na
deel kunnen doen overslaan en daar zijn
meer mensen de dupe van dan dat er
profiteren. Zou die mogelijkheid be
staan?
We vragen maar?
Het actiecomité.
INGEZONDEN
(Onderstaand stuk was reeds Vrijdag in
ons bezit, doch moest wegens plaatsge
brek tot dit nummer -overstaan. De
schrijver vroeg ons er op te willen wij
zen, dat zijn slotbeschouwing overeen
stemt met de mening van andere des
kundige vissers, gezien hun visie, ken
baar gemaakt op de protestvergadering).
Mijnheer de redacteur, naar aanleiding
van het ingezonden stuk „Weest op uw
hoede" gaarne het volgende:
Ik zal als Oudesahilder niet verder in
gaan op het financiële voordeel wat Ou
deschild heeft als de pontdienst te Ou
deschild blijft, maar zeker is dat na de
slag die ons mooie dorp heeft gekregen
na de afsluiting der Zuiderzee het ver
trek van TESO de genadeklap zal zijn.
De prachtige entree welke Oudeschild
aan Texel geeft gaat verloren.
Denkt inzender misschien dat de ver
binding op het Horntje bij ijsgang nor
maal zal kunnen varen? U bent abuis!
Waarom gaat de fourage etc. van het mi-
litairenkamp de Mok per TESO. Omdat
het onmogelijk is de Mok te bereiken.
Dus de scholieren en studerenden even
goed in de kost. Bij ijsgang is het alleen
met de vloed mogelijk Texel te berei
ken. Dat zal als er op het Horntje ge
varen wordt niet veranderen of alleen
ten nadeele. Dan wordt door inzender 't
geval zeeziekte belachelijk gemaakt.
Mijnheer, ik garandeer u dat men de
passagiers als men de dienst over het
Horntje vaart verschillende malen van
de wand af moet plukken.
Of wilt u misschien over Oudeschild
naar het Horntje. Wij hebben bij slecht
weer voor 90 pet te kampen met winden
die waaien van Zuidwest tot Noord
west en als men dan de koers Den Hel
derhet Horntje moet houden zal men
geen stukje van de potten en pannen-
winkel, noch een auto op zijn plek hou
den. Men moet bij zulke gelegenheden
het zij voor de zee het zij tegen de zee
manoeuvreren. En deze gelegenheden ko
men hier nog al eens voor. Heus, mijn
heer, er is niet één zeeman die met de
zee of de zeeziekte zal spotten.
U spreekt over het wachten wegens de
lage waterstanden. Als men van Water
staat twee dammen legt die ver genoeg
zee in liggen is dit probleem opgelost.
En dan komt dit euvel misschien vijf
maal per jaar voor. Nee mijnheer, dit is
geen motief.
Dan wordt het probleem fiets ter spra
ke gebracht. Zolang minister Drees de
uitkering niet verhoogt en de kleine
zelfstandige niet wordt geholpen, heb
ben alle mensen nog lang geen brom
fiets.
U heeft het over het toenemen van
het aantal auto's. Als men in Oudeschild
een haven maakt die aan de eisen vol
doet zou ik niet weten wat er tegen is
deze auto's te Oudeschild te ontvangen.
Heus, de hloei van Texel kan beter over
Oudeschild lopen Over het wegenpro
bleem en de kortere yaartijd zal ik het
niet hebben, al is daar ook nog veel over
te zeggen.
U schrijft: Kijk naar Terschelling. Mijn
heer, Terschelling is met haar van over
heidswege gesteunde verbinding maar
tweemaal daags te bereiken en dan nog
alleen in het hoogseizoen. In de herfst
en winter slechts éénmaal. Niet één der
Waddeneilanden kan aan Texel tippen
Men kan overal, tot zelfs dn Zeeland, een
voorbeeld nemen aan onze TESO. Mist,
storm, ijsgang en slechts twee dagen ge-
isoleerd.
Met mijn jarenlange ervaring als vis
ser tart ik een ieder om in deze critiek
op TESO uit te oefenen.
Dan nog even iets over de te maken
haven op het Horntje. Ik ben geen water
bouwkundige, maar grond deze dingen
op mijn ervaring als visser. Als ik eens
naga wat de zee zo al doet. Het Schul-
pengat, het Westgat, het Molengat, On
rust, Hors en Stuifdijk wijzigen zich zo
dat ik mij afvraag of het wel verant
woord is het Horntje met een ponthaven
te verzwakken. Onrust wordt overspoeld
door de zee. De Hors is reeds tientallen
meters achteruit gedrongen. De dam
voor de Stuifdijk is reeds door Water
staat opgegeven en nu is het Horntje aan
de beurt. De verzakkingen die zich de
laatste jaren nabij het Horntje hebben
voorgedaan bewijzen dat hier grote zo al
niet onoverkomelijke bezwaren liggen.
Nu zou mijnheer de Jong zeggen: Laat
dat aan deskundigen over" Maar niet
één deskundige heeft de laatste verzak
king bij het Horntje voorzien.
Hoe zal het nu afkomen als men dam
men moet leggen voor de ponthaven. Die
zullen er toch moeten komen om eventu
ele verzanding der haven te voorkomen,
om dan nog maar niet te spreken over de
noodzaak ten behoeve van de pont. Men
zal toch zover zee in moeten gaan dat de
pont voldoende snelheid kan behouden
om de haven in te lopen en dan toch
nog zoveel lengte heeft om zonder brok
ken te maken tot stilstand te komen. Het
is volgens mij zeker dat er millioenen
mee gepaard gaan om iets dergelijks aan
te leggen en te behouden. Als de water
bouwkundigen van 't Horntje geen bol
werk maken dat de zee kan weerstaan,
vrees ik dat het Horntje de Stuifdijk
achterna gaat. De laatste tien jaren heb
ben voldoende bewezen dat mijn motie
ven steekhoudend zijn En nu nog even
naar mijnheer de Jong. Acht u een der
gelijk millioenenplan verantwoord te
genover de gemeenschap? De economi
sche opbloei van Texel hangt niet af
van het Horntje maar van een haven te
Oudeschild. Buitendijks aangelegd en
goed geoutilleerd.
Met dank voor plaatsing
J. Th. Boom
Oudeschild 241 - Texel
INGEZONDEN
Geachte redactie
Naar aanleiding van het artikel „Weest
op uw hoede" d.d. 13 dezer, zou ik gaar
ne mijn mening en die van vele anderen
willen laten horen.
Inderdaad, Oudeschild zal het meest
gedupeerd worden i.v.m. het passagiers
vervoer maar het andere kan toch blij
ven?
Passagiers, hoe of wat ook, zijn allen
'meer gebaat met bijvoorbeeld een uur-
dienst Den Helder-'t Horntje en dan een
Rijkspont, zoals op andere plaatsen in
Nederland. Waarom voor Texel niet de
ze oplossing? Misschien is de gemeente
raad beter ingelicht over deze vraag.
Als vacantieganger is het reuze pret
tig een boottochtje te maken, dat e.v.t.
altijd nog gemaakt 'kan worden. Zaken
lieden zijn toch het meest gebaat met
een goede verbinding en zij gaan meestal
per auto waarvoor de Texelse boot geen
lage vervoerskosten rekent, omdat dat
vervoer beperkt is, waardoor men soms
ook al wil men nog zo graag naar Texel
om welke reden dan ook en vooral in de
zomer, rustig in Den Helder blijft staan,
wat Oudeschild en de rest van Texel ze
ker niet ten goede komt.
Men zal geen enkele industrie kunnen
vestigen, waar dan ook op Texel, met 'n
dergelijke verbinding, zoals deze nu is.
Bieden de „TESO-eigendommen" zoveel
garantie voor de toekomst om het Texel
se begrotingstekort te dekken?
Durft men de risico's niet nemen wel
ke een vooruitgang eist op elk gebied
door een directer verbinding met de
vaste wal? Waar blijft de ondernemings
geest, waar de Nederlanders, in dit ge
val ook Texelaars, toch prat op gaan?.
De „TESO" verdient werkelijk een
compliment wat de service van het per
soneel betreft, maar de organisatie, waar
om bijv. op Zondag geen normale bus
verbinding over Texel in 't algemeen
belang?
Texelaars, weest bewust op uw hoede,
wij leven in 1954 en willen de mogelijk
heden mede door aller energie bewer
ken en benutten. Onze gemeenteraad
geve ons hier de juiste leiding!
Beleefd dankend voor plaatsing
Hoogachtend, Mw. W. Zuidewind-Steur.
INGEZONDEN
Dat het actiecomité op de bres springt
is zijn goedreoht en dat het voor Oude
schild pleit strekt hun tot eer. Maar
daar is de gehele Texelse gemeenschap
niet mee gediend. We leven nu eenmaal
in een versneld tempo-tijdperk met een
veel omvattend snelvervoer en men
moet met «de tijd mee, en de oude con
servatieve opvattingen los laten. Of men
er nadeel van meent te hebben of niet,
de zich snel ontwikkelende, vooruitstre
vende techniek kan men niet tegenhou
den. Boten met zijlading zijn in de zo
mer hopeloos, vaarroute Skil-Den Helder
duurt te lang, een pont Horntje-Den
Helder duurt 15-20 minuten. Kan uur-
dienist zijn. Vervoer landbouwproduc
ten zoals aardappelen, granen, veevoe
der, bloembollen, groenten, stukgoede
ren enz. Dit kan men per as vlugger,
beter en goedkoper vervoeren dan per
schip. Stro, vlas, bieten, blijft wellicht
een massavervoer per schip, zoals in de
Wieringermeer.
En als men spreekt dat het Skil een
dood dorp wordt wil ik er even aan
herinneren dat Den Hoorn, De Koog, De
Cocksdorp, Oost, Oosterend en De Waal
vanaf het bestaan van Texel, altijd dode
dorpen zijn geweest de schrijver van
het boek „Texel" worde niet vertoornd-
red. en ze leven ook nog en goed, en
ze verlangen naar snelvervoer per pont
via het Horntje En dat de overheid nu
maar een goedgunstig besluit neemt voor
pontplan Horntje.
De groenteboeren kunnen 's morgens
even overwippen om hun producten te
halen van de veiling, altijd frisse en ver
se groenten. En zo is het ook met vee-
vervoer naar de markten voor de boer.
Wat de passagierstarieven voor boot en
bus betreft, het zijn de hoogste tarieven
van Nederland. Zie maar eens naar de
ponttarieven in Zeeland en wat de kos
ten aanleg haven Horntje betreft, die
zullen met hoger komen dan een verbe
terde haven in Oudeschild. We hebben
geen grote haven aan 't Horntje nodig,
als er maar een dubbelbanige pont in
kan, de boten en al het andere kan in
Oudeschild blijven of naar Den Helder,
zo men wenst. Men schermt nu wel met
millioenen voor de haven van het Horn
tje en de wegen, aan die wegen is al lang
behoefte geweest en dan was daar al veel
meer gebouwd. Wie last hebben van zee
ziekte verlangen een korte zeereis, dus
pont Horntje-Den Helder.
Hoogachtend, J.Z.
EEN GROET VANUIT HET WATER
Wietse Pranger, Cassa Bianca, De Koog,
vond bij paal 18 een fles met een keurig
getypte brief. Na enkele regels in de En
gelse taal te hebben geschreven was de
afzender overgegaan in het Noors en dat
was voor Wietse natuurlijk helemaal
abracadrabra. Ook wij konden haar ten
aanzien van het Noors niet uit de droom
helpen, maar een welwillende ingezetene
zorgde even voor de vertaling daarvan,
wat wij achter de coulissen houden, om
dat het hier een intieme brief van een
jonge zeeman aan zijn meisje gold!
„Wie deze fles vindt gelieve de brief
te zenden aan mej. Elsie Trondsen, Hel-
gerodgty 39, Moss, Noorwegen. Gelieve
haar tevens te vertellen, waar en wan
neer u de fles gevonden hebt. Hartelijk
dank!
DE DOODSKLOK MAG NIET MEER
LUIDEN
Het houdt wat om in deze dagen
Het ieder naar de zin te maken
Dan is het weer te stil in 't dorp
Beleeft men nooit iets aardiqs hier
Dan weer te druk door grote zwier
Wil je wat doen, wie moet je vragen?
Is er te veel aan bals en dansen
Zijn er te veel reclame-zaken
Gaat men te goed of slecht gekleed
Loopt men te hard, te zacht, te gauw!
Of is men soms te licht in rouw!
Je weet 't niet meer, met al die kansen.
Dan maakt men buurman aan het razen
Omdat de hanen vroeg reeds kraaien!
Dan hoort men weer: wat zijn ze stil
Hoort men een koe soms ergens loeien
Dan kan het weer weer niemand boeien
Dan wast men weer te veel de glazen.
Nu las ik onlangs in de kranten
Dat ook de klok nu maar moet zwijgen!
't Is immers toch een oud gebruik!
Maar dat 'n vreemd'ling weg zou gaan
Omdat 't aelui hem niet aan zou staan!
'k Zou zeggen: „Weg dan maar die
klanten!"
L.
Ui
Bo
De
de jeugd vervaardigd, keurig uitgevoerd JJ]
programma verkocht. Het hoofd
leni
Tc>
De leerlingen van de Hoornder school
hebben vorige week driemaal het toneel
spel „De Groene Hoed" voor het voet
licht gebracht en driemaal hebben de
toeschouwers zeer genoten van hetgeen
de jeugd in „Loodsmanswelvaren" ten
beste igaf. Tot hen, die verrukt bleken
over het gebodene, behoort ook onze cor
respondent Toen hij tegen achten de
zaal betrad heerste daar al een tip-top
stemming dank zij -de activiteit van eet
jeugdband, gevormd door Duwi Drijver!
Grietje Lap, Henk Bakker (allen accor-l
deon) Ria Slegh, gitaar, Tini Witte
trommel en Kees Witte, grote trom. De
bezoekers werd bij de ingang een door
Het hoofd dei
school, de heer C. E. Gottschal, merkte
op, dat de jeugd popelde om zich na die
inspannende repetities eens te kunnei
ontladen! Wel, de rollen zaten er go»
in. Er werd met volle overgave gespeel
Als het doek opgaat is het personeel!
van de koning (Wilhelm Bakker) drul
in gesprek over 'de tovenaar (Alie Lap)
die door de hofmaarschalk (Kees Bakker)
gevangen genomen is. Terwijl de ka
mermeisjes (Annie Bakker W. H.d. en
Emma Bakker) en de lakeien (Tini
Beum'kes en Ferry Schilling) druk aan
het werk zijn, zet Silvia de groene hoed
van de tovenaar op, wat haar hevige
beenpijn veroorzaakt en de arme Gijs
vergaat daardoor van de jeuk. De tove
naar moet voor rechter Boekenwurm
(Theo Bakker) verschijnen, die als eer
ste getuigen Sijmen Kalf laat aanrukken stui
(Gerrit Duinker). Vervolgens komt de tijd
machteloos geworden tovenaar onder wa,
geleide van een officier i(Reina Lap). De
rechter beveelt de verbranding van di
toverstaf en verbanning van de tovenaar. Ras
De opperkok (Janny Lap) zal voor uit-JC' siei
voering van de eerste lastgeving zorgen., yrj
„Mag ik mijn hoed terug, het is zo koud" Be;
smeekt de tovenaar. Geen bezwaar maar
dan krijg je de poppen weer aan het
dansen: de hofmaarschalk is slachtoffer
nr 1, daarna de prinses (Ria van Rossem),
die haar erg plaagde. Tenslotte had hij
ze allemaal in zijn macht en wou toen art
met de schone en lieve prinses in de hu- rec;
welijksboot stappen! Gelukkig bracht de jj en
kloeke prins op het nippertje nog red-B bei
ding! Het was te voorzien, dat ook dit aer
verhaal eindigde met het bekende: „en ^?el
zij leefden nog lang en gelukkig!" Qy
In dit spel blonken uit Alie Lap, mi-f en
miek en spel waren af! In één adem: 9 af
Wilhelm Bakker, wiens rolkennis en le- zoc
vendilg ispel ons allemaal frappeerden! j gej
Ook Kees Bakker gaf een beste creatie
weg! Eigenlijk moeten wij zeggen, dat
alle jongens en meisjes het er best afge
bracht hebben. Wat kende b.v.. Gerrit
Duinker ons Texels dialect perfect. Hul
de aan de heer Gottschal en zijn staf;[
ook voor de juiste rolverdeling!
De hoofdprijs (een taart) van de loterij,
waarvoor de ouders de prijzen hadden-
gegeven, werd gewonnen door de heer
I. Bruin.
ZENDING
Ds P. Mackaay over het zendingswerk
Gezien het feit, dat er Donderdag
avond te Den Burg niet minder dan ze
ven bijeenkomsten waren waaronder
een feestavond en heeft het onderwerp
„zending" iets feestelijk in zich? was
de belangstelling voor de causerie van
Ds Mackaay, zendingsdirector, behoorlijk-
Met grote aandacht werd geluisterd naar
het relaas, opgebouwd uit mededelingen
van ooggetuigen, over de situatie van
de zending aan het „Oostelijk Front".
Indonesië, waar de kerk ondanks vele
moeilijkheden, ondanks terreur door
benden, groeit, met recht kan dan ook
worden gesproken, dat weer bleek, dat
het bloed der martelaren het zaad der
kerk werd. Tijdens en na de oorlog kon
den zeer velen worden toegebracht, vele
gelovigen worden gedoopt, blijdschap in
de harten van hen, die Christus als hun
zaligmaker leerden kennen en op hun
beurt in vlam raakten om anderen in die
onmetelijk grote rijkdom te doen delen,
Deze avond, die gratis toegankelijk was,
werd geopend en gesloten door Ds P
Klijnsma van Oosterend, terwijl een
koor enige liederen zong.
ta
bl
lie
I ie
b:
FEUILLETON
door T. LODEWIJK
43) Korstiaan van Vueren staarde in
de leegte. Toen wendde hij eensklaps het
hoofd om en verborg het in het kussen.
Marian stond op en trok de inspecteur
aan zijn mouw. Vertelt u de rest maar
beneden drong ze aan. Blankwater
wierp een blik op de man in het bed
en haastte zich toch naar buiten. Hij had
zijn boodschap gebracht, verder was hij
hier te veel. Vijf minuten later zat hij
in het kantoor van Verdonck, nipte
voorzichtig aan een goeie sherry, en ver
telde de eigenaar van De Gouden Leeuw,
dat de wonderen de wereld nog niet uit
waren!
Frans Verdonck, eigenaar van ,,De
Gouden Leeuw" ging neuriënd naar bo
ven, opende voorzichtig de kamerdeur
en stak het hoofd om de hoek met een
schuldige uitdrukking. Zijn vrouw, geze
ten in haar makkelijke stoel bij het raam,
glimlachte tegen hem en schudde tegelijk
het hoofd. Hij ging aarzelend zitten op
een stoel naast haar en het leek wel of
de capabele eigenaar van de Leeuw een
verlegen mannetje was.
Stel je nu maar niet zo aan Frans
vermaande zijn vrouw gestreng want
je vindt natuurlijk bij je zelf, dat je dit
gevalletje keurig netjes hebt opgeknapt.
Dat vind ik ook, trouwens. Ze tikte
speels met haar schaar op zijn arm.
Maar waarom moet je er nu altijd zo
gek bij doen? Harm wist zich geen raad
en die arme Marian, 't kind wist niet
waar ze kijken moest.zul je eeuwig een
kwajongen blijven Frans?
wel weer es een keer proberen
maakte ze lachend de zin af. Voor de
zoveelste keer. Nee, ik wil helemaal niet
dat je je betert. Maar je zult jezelf toch
wel een beetje waardigheid moeten aan
schaffen. Straks ben je schoonvader.,
wie weet, misschien nog wel eens groot
vader.
Hij wilde een opmerking maken die
moest aantonen, dat hij hoopte dat zulks
nog vér, vér in de toekomst lag, maar
een blik op het gezicht van zijn vrouw
weerhield hem. Dat gezicht had opeens
een verlangende, hunkerende uitdruk
king gekregen. Hij keek snel voor zich,
speelde met z'n polshorloge. Hij durfde
haar niet meer aanzien. Toen haar stem
de stilte brak, was het hem als een ver
lossing
Hoe vind jij haar.. Marian, be
doel ik ging het verhoor verder.
Nou.wat dacht je, als ze me niet
aanstond, dat ik dan het pad voor Harm
zo gemakkelijk gemaakt had?
Je moest eens weten hoe die jongen
in zak en as heeft gezeten. Hij vreesde
het ergste: een vertoornde vader, een
wenende moeder, hij zag zich al de deur
uitgaan zo in de trant van liever arm
met haar dan weelde in mijns vaders
huis. ze lachte hartelijk.
En heb jij 'm dat niet uit zijn hoofd
gepraat?
Nee, ik heb ze maar zo'n beetje la
ten gaan. Het moet niet allemaal zo van
een leien dakje gaan bij de jongelui, vind
je ook niet Frans? Ik wou wel eens zien
hoe Harm zich hield, maar ik geloof wer
kelijk dat die Marian voor hem één en
al is!
Ik moet zeggen waagde Frans
voorzichtig hij had het slechter kun
nen treffen. Ze is bij de hand, pienter,
een flinke zakenvrouw als je 't mij zou
vragen, nét wat de jongen nodig heeft.
Je bent toch maar echt een man
was het antwoord. Handig, pienter,
een echte zakenvrouw, dat is het ideaal.
Komt er niets anders bij? Voor mij gel
den heel andere motieven. Lk vind haar
wel ik vind haar lief. Ik houd van
haar. En ik geloof.zij van mij.
Ga niet zo te keer smeekte Frans
Verdonck koddig onderworpen heb ik
jou alleen genomen omdat je een flinke
zakenvrouw was? Houd ik nu nóg alleen
maar van je omdat je zo bijdehand en
pienter bent?
Dus je wilt zeggen dat ik dat niet
ben.
Hopeloos verzuchtte de oude
Verdonok zoals jullie vrouwen ook al
tijd een argument weet om te keren en
de man in 't zwartste licht te stellen.
Zwart licht peinsde ze is dat
iets nieuws? Nee maar Frans, gekheid
opzij, ik ben erg blij met deze.schoon
dochter. Maar hoe denk je nu verder te
doen?
Ik heb zo van die plannetjes ora
kelde hij geheimzinnig waar ik met
niemand over praat, zelfs met jou niet,
al ben je nog zo bijdehand en pienter,
vóór ik ze helemaal aan alle kanten be
keken en klaaigestoofd heb. Kors van
Vueren is er heel slecht aan toe, de man
is volkomen ingestort. Hij zal wel weer
opknappen, maar hij deugt niet meer
voor een zaak. Dat voelt hij zelf ook
wel. Zijn enige zorg geldt op het ogen
blik zijn dochter. Maar daarover hoeft
hij zoveel zorg niet te hebben. De finan
ciële zijde van het geval komt wel in
orde, de verzekering is bar clement ge
weest en heeft zijn poging tot brand
stichting met aangegrepen om van haar
verplichtingen af te komen of te chicane
ren. Ik ben met die inspecteur, een beste
kerel tussen twee haakjes, naar de stad
geweest en we hebben gepraat met de
officier van justitie of hoe die meneer
mag heten, en we hebben er hem van
overtuigd dat Van Vueren volkomen
overspannen washadden trouwens
het doktersadvies bij ons.en de man
er dood van zou gaan wanneer het een
rechtzaak werd. En omdat er geen dooien
en gewonden bij gevallen zijn, en de ei
genlijke oorzaak is vastgesteld als kort
sluiting in de lichtleiding, liep ook dat
met een sisser af. Meneer Sartorius is
zo vriendelijk geweest, de schuld aan
Kors van Vueren kwijt te schelden.
Wordt vervolgd)
DIENSTREGELING N.V. T.E.S.O.
Op werkdagen:
Van Texel: 5,20, 7,45, 11,45, 14,50, 17,50
Van Den Helder: 6,30; 10,30; 13,00; 16,20
19,35
Op Zon- en alg. erkende chr. feestd.:
Van Texel: 7,45; 11,45; 16,00; 18,10
Van Den Helder: 10,30; 13,00; 17,10;
19,35.
dan Uw spoorkaartje ge
haald bij de V.V.V. „Texel"
I nc
Jï lii
IJSFEEST OP DE „VIJVER"
Wat een pret vorige week op de Vij-B
ver te Den Burg: talloze toeschouwers
volgden de verrichtingen van zo'n 40
gecostumeerden! Jammer, dat de ca 400
andere schaatsers niét vermomd waren,
daardoor vielen de „speulers" niet ge
noeg op. De uitslag: 1. echtpaar Bruge-
mann, „Oud leert schaatsen", 2. C. de
Wit en mej. B. van Egmond „Indianen",
3 Joop en Jan Moerbeek als „Pim en
Pam". Enkelingen: 1. Joh. J. Witte Pzn
clown, 2. Aat Schalkwijk, vrouwtje'
„Tureluur" 3. mej. A. Wilkes, koerier
van de Czaar. Jury: mej. Dijt en de he
ren W van Heerwaarden en J. A. Molle-l'J
man. Via een geluidsversterker werd een
gezellig gramofoonnlatenconcert gegeven-
Volgend jaar alles bij een echte grote
baan? Er is dringend behoefte aan!
Ofsohoon Donderdag het ijs niet zo-!
best meer was werd toch nog een wed-f
strijd hardrijden voor dames van 15-25
jaar gehouden. Van de 10 deelneemsters
werd 1. Nelly Agter, 2. Jannv Westdorp.
3. Janny Dalmeijer. Het bestuur van de
IJsclub is: A. Stolk, voorzitter, W. Ka-
ger, secretaris, C. Drijver penningmees
ter, S. W Bruin, J. H. Brugemann, C. D-
Keijser en A. Poel commissieleden, en
technisdh-adviseur: J Veldstra.