V B' Het wapen van Breeck Wat hadden ze een ZA succes met „De groene hoed Op reis (Ingezonden) Geachte redactie, Gaarne een plaatsje als antwoord aan de heer de Jong. Het enige wat deze kan geven, is verwachtingen, die misschien wel eens in vervulling kunnen gaan. Dat is heel pover tegenover de concrete fei ten van wat met zekerheid verloren gaat, die wij er tegenover stellen. Hoewel er weinig in staat, wat de moeite van het beantwoorden waard is, zullen we enkele punten nog beantwoor den. Men vergelijkt steeds een prima ver binding op het Horntje tegen een slechte verbinding te Oudeschild. Doch dit is niet billijk. De heer de Jong zegt dat de van der Wijok op Terschelling gaat va ren. Dat bewijst alleen dat daar wel een behoorlijke haven is en die is op Texel niet. Waarom hebben we nog geen nieu we boot? Omdat door de autoriteiten, waar de heer de Jong zoveel vertrouwen in heeft, nu het in zijn kraam te pas komt, niets, maar dan ook niets is ge daan om het mogelijk te maken, dat een grote boot behoorlijk kon binnenvaren en behoorlijk kon laden en lossen. Wan neer dit wel was gebeurd en het zou be langrijk minder gekost hebben dan het millioenenplan van nu, zou er voor Texel geen probleem zijn, wat het ver voer met de vaste wal betreft. En als men dan de ingang van de ha ven gelegd had tot aan stroom, zou het ook niet voorkomen, dat de boot niet kon varen wegens vastzittend ijs. Juist omdat de voorstanders van het Horntjeplan nooit een vergelijking ma ken tussen een behoorlijke haven te Ou deschild en een behoorlijke haven aan het Horntje, kunnen ze argumenten aan voeren, die bij een oppervlakkige toe hoorder misschien enige indruk hebben gemaakt, doch die geen stand kunnen houden. Wanneer TESO met een plan voor een nieuwe boot komt, waarbij met inzet van de reserveboot in de zomer, gerekend is op een vervoer van 75000 auto's (nu 27500) dan zal het ieder duidelijk zijn, dat het vervoer voor jaren is gewaar borgd. En dat kan gebeuren via Oudeschild, zonder vernietiging of waardeverminde ring van eigendommen, zonder Oude schild te maken tot een dood dorp. Ja, maar dan de tarieven zult u zeg gen, die kunnen toch op het Horntje veel goedkoper zijn. Daar zijn wij nu juist zo verschrikke lijk nieuwsgierig naar. We kunnen aan nemen, dat door de Overheid een exploi tatie rekening is gemaakt en het aantal diensten bepaald. Hoe liggen die tarieven, wordt het vrij vervoer gehandhaafd (want als dit niet gebeurt dan overtreft dit reeds verre de kosten van enige tijd verblijf aan Den Helder) in de winter. Om maar niet te spreken van de meerdere buskosten, waar u wijselijk over zwijgt. We kunnen daar veel over schrijven, maar wij vragen: kaarten op tafel. Wij zijn er nog niet zo zeker van, dat het Homtje-voorstanders zich dan zo ver heugd zullen tonen. En het is toch niet. te veel gevraagd, dat de Texelaars op de hoogte worden gesteld van datgene, wat hun in mindere of meerdere mate raakt? En dan moeten we daarbij nog beden ken, dat de rapporten zijn gemaakt door voorstanders van het Horntje, zodat een zeer optimistische bril niet is uitgesloten. We willen eindigen met de plaats van het Horntje. De heer de Jong lacht om onze argumenten, misschien dat er later velen zullen huilen, omdat ze er geen aandacht aan besteed hebben. Misschien dat terzake kundigen er nog eens iets over willen schrijven. Naar ik gehoord heb, heeft het Waterloopkundig Labo ratorium in Delft deze zaak in onderzoek omdat de ligging van het Horntje aan een machtige zeearm dat onderzoeik be slist noodzakelijk maakt volgens de mi nister. U zegt het misschien niets, seri euze mensen geeft het te denken. De dijkval van vorige maand heeft wel be wezen, dat het er, zacht uitgedrukt, niet zo veilig is als te Oudeschild. Dat een pont naar het Horntje met zware ijsgang een normale dienst zou onderhouden, zal wel niemand buiten de heer de Jong geloven. Vraag maar eens aan mensen, die met een pont hebben gevaren, wat die met ijsgang kunnen be ginnen. En waarom extra millioenen be steden aan het Horntje als afsluiting van de zeegaten en een dijk naar de Afsluit dijk binnen afzienbare tijd op het pro gram staan? Is verbetering van de haven te Oude schild, die als vissershaven en als haven voor de afvoer van landbouwproducten als centraal punt altijd zal blijven be staan, niet veel economischer? Ook de pont zou de kwestie van de schoolgaande kinderen aan Den Helder gedurende de winter niet oplossen, dat blijft het nadeel van een eiland. Maar meerdere buskosten en geen gratis ver voer zou b.v. de weegschaal in het na deel kunnen doen overslaan en daar zijn meer mensen de dupe van dan dat er profiteren. Zou die mogelijkheid be staan? We vragen maar? Het actiecomité. INGEZONDEN (Onderstaand stuk was reeds Vrijdag in ons bezit, doch moest wegens plaatsge brek tot dit nummer -overstaan. De schrijver vroeg ons er op te willen wij zen, dat zijn slotbeschouwing overeen stemt met de mening van andere des kundige vissers, gezien hun visie, ken baar gemaakt op de protestvergadering). Mijnheer de redacteur, naar aanleiding van het ingezonden stuk „Weest op uw hoede" gaarne het volgende: Ik zal als Oudesahilder niet verder in gaan op het financiële voordeel wat Ou deschild heeft als de pontdienst te Ou deschild blijft, maar zeker is dat na de slag die ons mooie dorp heeft gekregen na de afsluiting der Zuiderzee het ver trek van TESO de genadeklap zal zijn. De prachtige entree welke Oudeschild aan Texel geeft gaat verloren. Denkt inzender misschien dat de ver binding op het Horntje bij ijsgang nor maal zal kunnen varen? U bent abuis! Waarom gaat de fourage etc. van het mi- litairenkamp de Mok per TESO. Omdat het onmogelijk is de Mok te bereiken. Dus de scholieren en studerenden even goed in de kost. Bij ijsgang is het alleen met de vloed mogelijk Texel te berei ken. Dat zal als er op het Horntje ge varen wordt niet veranderen of alleen ten nadeele. Dan wordt door inzender 't geval zeeziekte belachelijk gemaakt. Mijnheer, ik garandeer u dat men de passagiers als men de dienst over het Horntje vaart verschillende malen van de wand af moet plukken. Of wilt u misschien over Oudeschild naar het Horntje. Wij hebben bij slecht weer voor 90 pet te kampen met winden die waaien van Zuidwest tot Noord west en als men dan de koers Den Hel derhet Horntje moet houden zal men geen stukje van de potten en pannen- winkel, noch een auto op zijn plek hou den. Men moet bij zulke gelegenheden het zij voor de zee het zij tegen de zee manoeuvreren. En deze gelegenheden ko men hier nog al eens voor. Heus, mijn heer, er is niet één zeeman die met de zee of de zeeziekte zal spotten. U spreekt over het wachten wegens de lage waterstanden. Als men van Water staat twee dammen legt die ver genoeg zee in liggen is dit probleem opgelost. En dan komt dit euvel misschien vijf maal per jaar voor. Nee mijnheer, dit is geen motief. Dan wordt het probleem fiets ter spra ke gebracht. Zolang minister Drees de uitkering niet verhoogt en de kleine zelfstandige niet wordt geholpen, heb ben alle mensen nog lang geen brom fiets. U heeft het over het toenemen van het aantal auto's. Als men in Oudeschild een haven maakt die aan de eisen vol doet zou ik niet weten wat er tegen is deze auto's te Oudeschild te ontvangen. Heus, de hloei van Texel kan beter over Oudeschild lopen Over het wegenpro bleem en de kortere yaartijd zal ik het niet hebben, al is daar ook nog veel over te zeggen. U schrijft: Kijk naar Terschelling. Mijn heer, Terschelling is met haar van over heidswege gesteunde verbinding maar tweemaal daags te bereiken en dan nog alleen in het hoogseizoen. In de herfst en winter slechts éénmaal. Niet één der Waddeneilanden kan aan Texel tippen Men kan overal, tot zelfs dn Zeeland, een voorbeeld nemen aan onze TESO. Mist, storm, ijsgang en slechts twee dagen ge- isoleerd. Met mijn jarenlange ervaring als vis ser tart ik een ieder om in deze critiek op TESO uit te oefenen. Dan nog even iets over de te maken haven op het Horntje. Ik ben geen water bouwkundige, maar grond deze dingen op mijn ervaring als visser. Als ik eens naga wat de zee zo al doet. Het Schul- pengat, het Westgat, het Molengat, On rust, Hors en Stuifdijk wijzigen zich zo dat ik mij afvraag of het wel verant woord is het Horntje met een ponthaven te verzwakken. Onrust wordt overspoeld door de zee. De Hors is reeds tientallen meters achteruit gedrongen. De dam voor de Stuifdijk is reeds door Water staat opgegeven en nu is het Horntje aan de beurt. De verzakkingen die zich de laatste jaren nabij het Horntje hebben voorgedaan bewijzen dat hier grote zo al niet onoverkomelijke bezwaren liggen. Nu zou mijnheer de Jong zeggen: Laat dat aan deskundigen over" Maar niet één deskundige heeft de laatste verzak king bij het Horntje voorzien. Hoe zal het nu afkomen als men dam men moet leggen voor de ponthaven. Die zullen er toch moeten komen om eventu ele verzanding der haven te voorkomen, om dan nog maar niet te spreken over de noodzaak ten behoeve van de pont. Men zal toch zover zee in moeten gaan dat de pont voldoende snelheid kan behouden om de haven in te lopen en dan toch nog zoveel lengte heeft om zonder brok ken te maken tot stilstand te komen. Het is volgens mij zeker dat er millioenen mee gepaard gaan om iets dergelijks aan te leggen en te behouden. Als de water bouwkundigen van 't Horntje geen bol werk maken dat de zee kan weerstaan, vrees ik dat het Horntje de Stuifdijk achterna gaat. De laatste tien jaren heb ben voldoende bewezen dat mijn motie ven steekhoudend zijn En nu nog even naar mijnheer de Jong. Acht u een der gelijk millioenenplan verantwoord te genover de gemeenschap? De economi sche opbloei van Texel hangt niet af van het Horntje maar van een haven te Oudeschild. Buitendijks aangelegd en goed geoutilleerd. Met dank voor plaatsing J. Th. Boom Oudeschild 241 - Texel INGEZONDEN Geachte redactie Naar aanleiding van het artikel „Weest op uw hoede" d.d. 13 dezer, zou ik gaar ne mijn mening en die van vele anderen willen laten horen. Inderdaad, Oudeschild zal het meest gedupeerd worden i.v.m. het passagiers vervoer maar het andere kan toch blij ven? Passagiers, hoe of wat ook, zijn allen 'meer gebaat met bijvoorbeeld een uur- dienst Den Helder-'t Horntje en dan een Rijkspont, zoals op andere plaatsen in Nederland. Waarom voor Texel niet de ze oplossing? Misschien is de gemeente raad beter ingelicht over deze vraag. Als vacantieganger is het reuze pret tig een boottochtje te maken, dat e.v.t. altijd nog gemaakt 'kan worden. Zaken lieden zijn toch het meest gebaat met een goede verbinding en zij gaan meestal per auto waarvoor de Texelse boot geen lage vervoerskosten rekent, omdat dat vervoer beperkt is, waardoor men soms ook al wil men nog zo graag naar Texel om welke reden dan ook en vooral in de zomer, rustig in Den Helder blijft staan, wat Oudeschild en de rest van Texel ze ker niet ten goede komt. Men zal geen enkele industrie kunnen vestigen, waar dan ook op Texel, met 'n dergelijke verbinding, zoals deze nu is. Bieden de „TESO-eigendommen" zoveel garantie voor de toekomst om het Texel se begrotingstekort te dekken? Durft men de risico's niet nemen wel ke een vooruitgang eist op elk gebied door een directer verbinding met de vaste wal? Waar blijft de ondernemings geest, waar de Nederlanders, in dit ge val ook Texelaars, toch prat op gaan?. De „TESO" verdient werkelijk een compliment wat de service van het per soneel betreft, maar de organisatie, waar om bijv. op Zondag geen normale bus verbinding over Texel in 't algemeen belang? Texelaars, weest bewust op uw hoede, wij leven in 1954 en willen de mogelijk heden mede door aller energie bewer ken en benutten. Onze gemeenteraad geve ons hier de juiste leiding! Beleefd dankend voor plaatsing Hoogachtend, Mw. W. Zuidewind-Steur. INGEZONDEN Dat het actiecomité op de bres springt is zijn goedreoht en dat het voor Oude schild pleit strekt hun tot eer. Maar daar is de gehele Texelse gemeenschap niet mee gediend. We leven nu eenmaal in een versneld tempo-tijdperk met een veel omvattend snelvervoer en men moet met «de tijd mee, en de oude con servatieve opvattingen los laten. Of men er nadeel van meent te hebben of niet, de zich snel ontwikkelende, vooruitstre vende techniek kan men niet tegenhou den. Boten met zijlading zijn in de zo mer hopeloos, vaarroute Skil-Den Helder duurt te lang, een pont Horntje-Den Helder duurt 15-20 minuten. Kan uur- dienist zijn. Vervoer landbouwproduc ten zoals aardappelen, granen, veevoe der, bloembollen, groenten, stukgoede ren enz. Dit kan men per as vlugger, beter en goedkoper vervoeren dan per schip. Stro, vlas, bieten, blijft wellicht een massavervoer per schip, zoals in de Wieringermeer. En als men spreekt dat het Skil een dood dorp wordt wil ik er even aan herinneren dat Den Hoorn, De Koog, De Cocksdorp, Oost, Oosterend en De Waal vanaf het bestaan van Texel, altijd dode dorpen zijn geweest de schrijver van het boek „Texel" worde niet vertoornd- red. en ze leven ook nog en goed, en ze verlangen naar snelvervoer per pont via het Horntje En dat de overheid nu maar een goedgunstig besluit neemt voor pontplan Horntje. De groenteboeren kunnen 's morgens even overwippen om hun producten te halen van de veiling, altijd frisse en ver se groenten. En zo is het ook met vee- vervoer naar de markten voor de boer. Wat de passagierstarieven voor boot en bus betreft, het zijn de hoogste tarieven van Nederland. Zie maar eens naar de ponttarieven in Zeeland en wat de kos ten aanleg haven Horntje betreft, die zullen met hoger komen dan een verbe terde haven in Oudeschild. We hebben geen grote haven aan 't Horntje nodig, als er maar een dubbelbanige pont in kan, de boten en al het andere kan in Oudeschild blijven of naar Den Helder, zo men wenst. Men schermt nu wel met millioenen voor de haven van het Horn tje en de wegen, aan die wegen is al lang behoefte geweest en dan was daar al veel meer gebouwd. Wie last hebben van zee ziekte verlangen een korte zeereis, dus pont Horntje-Den Helder. Hoogachtend, J.Z. EEN GROET VANUIT HET WATER Wietse Pranger, Cassa Bianca, De Koog, vond bij paal 18 een fles met een keurig getypte brief. Na enkele regels in de En gelse taal te hebben geschreven was de afzender overgegaan in het Noors en dat was voor Wietse natuurlijk helemaal abracadrabra. Ook wij konden haar ten aanzien van het Noors niet uit de droom helpen, maar een welwillende ingezetene zorgde even voor de vertaling daarvan, wat wij achter de coulissen houden, om dat het hier een intieme brief van een jonge zeeman aan zijn meisje gold! „Wie deze fles vindt gelieve de brief te zenden aan mej. Elsie Trondsen, Hel- gerodgty 39, Moss, Noorwegen. Gelieve haar tevens te vertellen, waar en wan neer u de fles gevonden hebt. Hartelijk dank! DE DOODSKLOK MAG NIET MEER LUIDEN Het houdt wat om in deze dagen Het ieder naar de zin te maken Dan is het weer te stil in 't dorp Beleeft men nooit iets aardiqs hier Dan weer te druk door grote zwier Wil je wat doen, wie moet je vragen? Is er te veel aan bals en dansen Zijn er te veel reclame-zaken Gaat men te goed of slecht gekleed Loopt men te hard, te zacht, te gauw! Of is men soms te licht in rouw! Je weet 't niet meer, met al die kansen. Dan maakt men buurman aan het razen Omdat de hanen vroeg reeds kraaien! Dan hoort men weer: wat zijn ze stil Hoort men een koe soms ergens loeien Dan kan het weer weer niemand boeien Dan wast men weer te veel de glazen. Nu las ik onlangs in de kranten Dat ook de klok nu maar moet zwijgen! 't Is immers toch een oud gebruik! Maar dat 'n vreemd'ling weg zou gaan Omdat 't aelui hem niet aan zou staan! 'k Zou zeggen: „Weg dan maar die klanten!" L. Ui Bo De de jeugd vervaardigd, keurig uitgevoerd JJ] programma verkocht. Het hoofd leni Tc> De leerlingen van de Hoornder school hebben vorige week driemaal het toneel spel „De Groene Hoed" voor het voet licht gebracht en driemaal hebben de toeschouwers zeer genoten van hetgeen de jeugd in „Loodsmanswelvaren" ten beste igaf. Tot hen, die verrukt bleken over het gebodene, behoort ook onze cor respondent Toen hij tegen achten de zaal betrad heerste daar al een tip-top stemming dank zij -de activiteit van eet jeugdband, gevormd door Duwi Drijver! Grietje Lap, Henk Bakker (allen accor-l deon) Ria Slegh, gitaar, Tini Witte trommel en Kees Witte, grote trom. De bezoekers werd bij de ingang een door Het hoofd dei school, de heer C. E. Gottschal, merkte op, dat de jeugd popelde om zich na die inspannende repetities eens te kunnei ontladen! Wel, de rollen zaten er go» in. Er werd met volle overgave gespeel Als het doek opgaat is het personeel! van de koning (Wilhelm Bakker) drul in gesprek over 'de tovenaar (Alie Lap) die door de hofmaarschalk (Kees Bakker) gevangen genomen is. Terwijl de ka mermeisjes (Annie Bakker W. H.d. en Emma Bakker) en de lakeien (Tini Beum'kes en Ferry Schilling) druk aan het werk zijn, zet Silvia de groene hoed van de tovenaar op, wat haar hevige beenpijn veroorzaakt en de arme Gijs vergaat daardoor van de jeuk. De tove naar moet voor rechter Boekenwurm (Theo Bakker) verschijnen, die als eer ste getuigen Sijmen Kalf laat aanrukken stui (Gerrit Duinker). Vervolgens komt de tijd machteloos geworden tovenaar onder wa, geleide van een officier i(Reina Lap). De rechter beveelt de verbranding van di toverstaf en verbanning van de tovenaar. Ras De opperkok (Janny Lap) zal voor uit-JC' siei voering van de eerste lastgeving zorgen., yrj „Mag ik mijn hoed terug, het is zo koud" Be; smeekt de tovenaar. Geen bezwaar maar dan krijg je de poppen weer aan het dansen: de hofmaarschalk is slachtoffer nr 1, daarna de prinses (Ria van Rossem), die haar erg plaagde. Tenslotte had hij ze allemaal in zijn macht en wou toen art met de schone en lieve prinses in de hu- rec; welijksboot stappen! Gelukkig bracht de jj en kloeke prins op het nippertje nog red-B bei ding! Het was te voorzien, dat ook dit aer verhaal eindigde met het bekende: „en ^?el zij leefden nog lang en gelukkig!" Qy In dit spel blonken uit Alie Lap, mi-f en miek en spel waren af! In één adem: 9 af Wilhelm Bakker, wiens rolkennis en le- zoc vendilg ispel ons allemaal frappeerden! j gej Ook Kees Bakker gaf een beste creatie weg! Eigenlijk moeten wij zeggen, dat alle jongens en meisjes het er best afge bracht hebben. Wat kende b.v.. Gerrit Duinker ons Texels dialect perfect. Hul de aan de heer Gottschal en zijn staf;[ ook voor de juiste rolverdeling! De hoofdprijs (een taart) van de loterij, waarvoor de ouders de prijzen hadden- gegeven, werd gewonnen door de heer I. Bruin. ZENDING Ds P. Mackaay over het zendingswerk Gezien het feit, dat er Donderdag avond te Den Burg niet minder dan ze ven bijeenkomsten waren waaronder een feestavond en heeft het onderwerp „zending" iets feestelijk in zich? was de belangstelling voor de causerie van Ds Mackaay, zendingsdirector, behoorlijk- Met grote aandacht werd geluisterd naar het relaas, opgebouwd uit mededelingen van ooggetuigen, over de situatie van de zending aan het „Oostelijk Front". Indonesië, waar de kerk ondanks vele moeilijkheden, ondanks terreur door benden, groeit, met recht kan dan ook worden gesproken, dat weer bleek, dat het bloed der martelaren het zaad der kerk werd. Tijdens en na de oorlog kon den zeer velen worden toegebracht, vele gelovigen worden gedoopt, blijdschap in de harten van hen, die Christus als hun zaligmaker leerden kennen en op hun beurt in vlam raakten om anderen in die onmetelijk grote rijkdom te doen delen, Deze avond, die gratis toegankelijk was, werd geopend en gesloten door Ds P Klijnsma van Oosterend, terwijl een koor enige liederen zong. ta bl lie I ie b: FEUILLETON door T. LODEWIJK 43) Korstiaan van Vueren staarde in de leegte. Toen wendde hij eensklaps het hoofd om en verborg het in het kussen. Marian stond op en trok de inspecteur aan zijn mouw. Vertelt u de rest maar beneden drong ze aan. Blankwater wierp een blik op de man in het bed en haastte zich toch naar buiten. Hij had zijn boodschap gebracht, verder was hij hier te veel. Vijf minuten later zat hij in het kantoor van Verdonck, nipte voorzichtig aan een goeie sherry, en ver telde de eigenaar van De Gouden Leeuw, dat de wonderen de wereld nog niet uit waren! Frans Verdonck, eigenaar van ,,De Gouden Leeuw" ging neuriënd naar bo ven, opende voorzichtig de kamerdeur en stak het hoofd om de hoek met een schuldige uitdrukking. Zijn vrouw, geze ten in haar makkelijke stoel bij het raam, glimlachte tegen hem en schudde tegelijk het hoofd. Hij ging aarzelend zitten op een stoel naast haar en het leek wel of de capabele eigenaar van de Leeuw een verlegen mannetje was. Stel je nu maar niet zo aan Frans vermaande zijn vrouw gestreng want je vindt natuurlijk bij je zelf, dat je dit gevalletje keurig netjes hebt opgeknapt. Dat vind ik ook, trouwens. Ze tikte speels met haar schaar op zijn arm. Maar waarom moet je er nu altijd zo gek bij doen? Harm wist zich geen raad en die arme Marian, 't kind wist niet waar ze kijken moest.zul je eeuwig een kwajongen blijven Frans? wel weer es een keer proberen maakte ze lachend de zin af. Voor de zoveelste keer. Nee, ik wil helemaal niet dat je je betert. Maar je zult jezelf toch wel een beetje waardigheid moeten aan schaffen. Straks ben je schoonvader., wie weet, misschien nog wel eens groot vader. Hij wilde een opmerking maken die moest aantonen, dat hij hoopte dat zulks nog vér, vér in de toekomst lag, maar een blik op het gezicht van zijn vrouw weerhield hem. Dat gezicht had opeens een verlangende, hunkerende uitdruk king gekregen. Hij keek snel voor zich, speelde met z'n polshorloge. Hij durfde haar niet meer aanzien. Toen haar stem de stilte brak, was het hem als een ver lossing Hoe vind jij haar.. Marian, be doel ik ging het verhoor verder. Nou.wat dacht je, als ze me niet aanstond, dat ik dan het pad voor Harm zo gemakkelijk gemaakt had? Je moest eens weten hoe die jongen in zak en as heeft gezeten. Hij vreesde het ergste: een vertoornde vader, een wenende moeder, hij zag zich al de deur uitgaan zo in de trant van liever arm met haar dan weelde in mijns vaders huis. ze lachte hartelijk. En heb jij 'm dat niet uit zijn hoofd gepraat? Nee, ik heb ze maar zo'n beetje la ten gaan. Het moet niet allemaal zo van een leien dakje gaan bij de jongelui, vind je ook niet Frans? Ik wou wel eens zien hoe Harm zich hield, maar ik geloof wer kelijk dat die Marian voor hem één en al is! Ik moet zeggen waagde Frans voorzichtig hij had het slechter kun nen treffen. Ze is bij de hand, pienter, een flinke zakenvrouw als je 't mij zou vragen, nét wat de jongen nodig heeft. Je bent toch maar echt een man was het antwoord. Handig, pienter, een echte zakenvrouw, dat is het ideaal. Komt er niets anders bij? Voor mij gel den heel andere motieven. Lk vind haar wel ik vind haar lief. Ik houd van haar. En ik geloof.zij van mij. Ga niet zo te keer smeekte Frans Verdonck koddig onderworpen heb ik jou alleen genomen omdat je een flinke zakenvrouw was? Houd ik nu nóg alleen maar van je omdat je zo bijdehand en pienter bent? Dus je wilt zeggen dat ik dat niet ben. Hopeloos verzuchtte de oude Verdonok zoals jullie vrouwen ook al tijd een argument weet om te keren en de man in 't zwartste licht te stellen. Zwart licht peinsde ze is dat iets nieuws? Nee maar Frans, gekheid opzij, ik ben erg blij met deze.schoon dochter. Maar hoe denk je nu verder te doen? Ik heb zo van die plannetjes ora kelde hij geheimzinnig waar ik met niemand over praat, zelfs met jou niet, al ben je nog zo bijdehand en pienter, vóór ik ze helemaal aan alle kanten be keken en klaaigestoofd heb. Kors van Vueren is er heel slecht aan toe, de man is volkomen ingestort. Hij zal wel weer opknappen, maar hij deugt niet meer voor een zaak. Dat voelt hij zelf ook wel. Zijn enige zorg geldt op het ogen blik zijn dochter. Maar daarover hoeft hij zoveel zorg niet te hebben. De finan ciële zijde van het geval komt wel in orde, de verzekering is bar clement ge weest en heeft zijn poging tot brand stichting met aangegrepen om van haar verplichtingen af te komen of te chicane ren. Ik ben met die inspecteur, een beste kerel tussen twee haakjes, naar de stad geweest en we hebben gepraat met de officier van justitie of hoe die meneer mag heten, en we hebben er hem van overtuigd dat Van Vueren volkomen overspannen washadden trouwens het doktersadvies bij ons.en de man er dood van zou gaan wanneer het een rechtzaak werd. En omdat er geen dooien en gewonden bij gevallen zijn, en de ei genlijke oorzaak is vastgesteld als kort sluiting in de lichtleiding, liep ook dat met een sisser af. Meneer Sartorius is zo vriendelijk geweest, de schuld aan Kors van Vueren kwijt te schelden. Wordt vervolgd) DIENSTREGELING N.V. T.E.S.O. Op werkdagen: Van Texel: 5,20, 7,45, 11,45, 14,50, 17,50 Van Den Helder: 6,30; 10,30; 13,00; 16,20 19,35 Op Zon- en alg. erkende chr. feestd.: Van Texel: 7,45; 11,45; 16,00; 18,10 Van Den Helder: 10,30; 13,00; 17,10; 19,35. dan Uw spoorkaartje ge haald bij de V.V.V. „Texel" I nc Jï lii IJSFEEST OP DE „VIJVER" Wat een pret vorige week op de Vij-B ver te Den Burg: talloze toeschouwers volgden de verrichtingen van zo'n 40 gecostumeerden! Jammer, dat de ca 400 andere schaatsers niét vermomd waren, daardoor vielen de „speulers" niet ge noeg op. De uitslag: 1. echtpaar Bruge- mann, „Oud leert schaatsen", 2. C. de Wit en mej. B. van Egmond „Indianen", 3 Joop en Jan Moerbeek als „Pim en Pam". Enkelingen: 1. Joh. J. Witte Pzn clown, 2. Aat Schalkwijk, vrouwtje' „Tureluur" 3. mej. A. Wilkes, koerier van de Czaar. Jury: mej. Dijt en de he ren W van Heerwaarden en J. A. Molle-l'J man. Via een geluidsversterker werd een gezellig gramofoonnlatenconcert gegeven- Volgend jaar alles bij een echte grote baan? Er is dringend behoefte aan! Ofsohoon Donderdag het ijs niet zo-! best meer was werd toch nog een wed-f strijd hardrijden voor dames van 15-25 jaar gehouden. Van de 10 deelneemsters werd 1. Nelly Agter, 2. Jannv Westdorp. 3. Janny Dalmeijer. Het bestuur van de IJsclub is: A. Stolk, voorzitter, W. Ka- ger, secretaris, C. Drijver penningmees ter, S. W Bruin, J. H. Brugemann, C. D- Keijser en A. Poel commissieleden, en technisdh-adviseur: J Veldstra.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1954 | | pagina 4