José
MARTIEN BAKKER
Oplossing verkeersprobleem in impasse
Minister blijft bij plan 't Horntje,
maar de Provincie ziet van medewerking daaraan af
288 Teso-aandeelhouders voor Oudeschild,
94 voor het Horntje
J. A. STAAL
geen spreekuur
Veldkeuring
Wij verkopen
prima
aardappels
Wij leveren U
ALLES
Woningtextiel
Meubilair
Meubelhandel
als hulp in de
huishouding
een zelfstandige,
manlijke admini
stratieve kracht
Bestuurders van verenigingen en
zaalhouders
„Op 12 December 1953 werd ons tele
fonisch door de hoofdingenieur van de
Rijkswaterstaat te Haarlem medege
deeld, dat de minister van Verkeer en
Waterstaat besloten had de haven op
het Horntje te maken en niets van het
voorgestelde plan tot verbetering van de
haven te Oudeschild wilde weten". Al
dus de president-commissaris der N-V.
TESO op de Donderdag gehouden aan
deelhoudersvergadering, die een stamp
volle zaal van De Oranjeboom had ge
trokken, waar de Raad van Commissa
rissen om volledige opening van zaken
was verzocht over datgene wat zij tot he
den heeft gedaan om de bootverbinding
te verbeteren. In een lijvig, prima gedo
cumenteerd rapport heeft het bestuur
de gang van zaken vastgelegd en zij
moest tenslotte concluderen „dat door
het indienen van het rapport 't Horntje
door de ingenieur van de rijkswater
staat te Hoorn de zo noodzakelijke op
lossing van het probleem TexelDen
Helder in een impasse is geraakt, ter
wijl met de ons toegezegde garantie van
de Provincie de kwestie in het voorjaar
1955 was opgelost geweest".
Door het indienen van het rapport.
Wel de zaak zit zo: Op 24 November
1953 waren belangrijke resultaten be
reikt, zowel met de hoofdingenieur-di
recteur der Rijkswaterstaat als met de
Provincie. In principe werd toen nl. be
sloten, dat de hoofdingenieur der rijks
waterstaat te Haarlem op korte termijn
de minister zou adviseren Oudesohld
geschikt te maken voor het meren van
een nieuw sahip door de havenmond ter
hoogte van het havenkantoor uit te bou
wen voor een aanlegplaats van een
nieuw schip en het aanbrengen van óf
trapkaden óf een permanente brug, ge
schikt voor het laden en lossen van het
nieuwe schip bij elke waterstand-
In 1953 werd de Provincie gevraagd
om een borgstelling voor een lening
van f 1,000,000- De Provincie bleek in
beginsel bereid, als TESO een schip
bouwde, zoals door ir De Groot was ont
worpen en waarmee op Oudesohild zou
worden gevaren. Met zuinig beheer was
een sluitende exploitatie mogelijk. Zo
zou TESO voorjaar '54 opdracht hebben
kunnen geven tot de bouw van dit schip,
dat f 1,200,000 zou moeten kosten en
met een rij dek van 10 m- breedte en
dubbele brede poorten zouden 26-30 au
to's mee kunnen. Najaar '53 waren
plannen en bestek gereed en voorjaar
'55 zou het in de vaart hebben kunnen
komen. Een afdoende verbouwing te
Den Helder zou omstreeks die tijd ge
reed zijn. Naast het nieuwe schip zou
de Wagemaker in Juli en Aug- dienst
doen, zodat ook dan elk autovervoer re
gelmatig kon worden verwerkt. De ca
paciteit zou kunnen worden opgevoerd
tot 70,000 auto's per jaar. (In 1953 wer
den er ruim 28000 vervoerd. Red-).
Het nieuwe schip zou de 400,000 passa
giers een zeer moderne accomodatie
bieden.
Door de Provincie werd toegezegd,
dat met het verlenen van de garantie
van f 1,000,000 de meeste spoed zou
worden betracht, opdat aanbesteding
van het nieuwe schip voorjaar '54 zou
kunnen plaats vinden. Zo stonden de
kaarten dan op 24 Nov. jl.
Maar.... Enkele dagen, nadat deze
resultaten waren bereikt, werd TESO
telefonisch door ir Ringma van de rijks
waterstaat te Hoorn in kennis gesteld
met diens voornemen om naast de plan
nen voor Oudeschild ook nog een plan
voor 't Horntje aan de minister voor te
leggen. Dit plan 't Horntje werd door de
ingenieur geheel buiten de TESO en de
Provincie om ontworpen.
Op 9 December jl. had TESO weder
om een bespreking met de hoofdingeni
eur van RW. te Haarlem en de ingeni
eur te Hoorn. De hoofdingenieur zou
dezelfde week nog in Den Haag aan
dringen op de meeste spoed en een be
slissing trachten te verkrijgen voor de
dienst Texel-Den Helder.
In de aanhef van ons verslag meldden
wij de uitslag daarvan.
Door deze beslissing van de minister,
welke genomen werd na kennisname
van een rapport, dat geheel buiten Teso
en de Provincie om was samengesteld,
trok de Provincie zich terug voor wat
betreft het verlenen van een garantie
van f 1000,000, terwijl de Provincie bo
vendien verklaarde niet te kunnen me
dewerken aan een oplossing via het
Horntje, bij welk plan er door de mi
nister op wordt gerekend, dat de Pro
vincie de weg naar Den Burg zal ma
ken: de Provincie achtte zich door de
Rijkswaterstaat op onbehoorlijke wijze
gepasseerd en weigerde verder iedere
medewerking-
Door het indienen van dit rapport 't
Horntje door de ingenieur der R.W. te
Hoorn, welk rapport naar ons later
gebleken is op meerdere punten zeer
aanvechtbaar is en uit welk rapport dui
delijk blijkt dat door deze ingenieur
vóór alles een haven aan 't Horntje
wordt gewenst, verviel dus de garantie
van de Provincie van één millioen
gulden en kon niet tot aanbesteding van
het nieuwe schip worden overgegaan.
Door TESO is daarop aan de minister
en de hoofdingenieur der R-W. te Haar
lem medegedeeld, dat Teso de dienst op
't Horntje alleen kan varen wanneer óf
het Rijk óf de Provincie zich garant
stelt voor de eventuele tekorten op
deze dienst. Teso heef nl. becijferd, dat
een dergelijke dienst zeker gedurende
de eerste jaren een verlies van f 100,000
tot f 150,000 zal opleveren. Het is Teso
echter gebleken, dat het Rijk zich uit
sluitend wil bepalen tot het maken van
een haven aan het Horntje, doch zich
niet garant wil stellen voor eventuele
tekorten, terwijl het Rijk Teso wél wil
verplichten de dienst op 't Horntje uit
te voeren.
De Raad van Commissarissen resu
meerde o.a. dat
de Provincie de voorkeur geeft aan
een oplossing te Oudeschild voor een
schip met zijlading, waaraan ook de
voormalige hoofdingenieur-directeur der
R.W- te Haarlem wilde medewerken;
dat naar het oordeel van Teso op
Oudeschild een sluitende exploitatie
had kunnen worden verkregen;
dat bij moderne kaden en een mo
dern sahip het vervoer ruimschoots
tot in de verre toekomst kan worden
verwerkt;
dat Teso dan ook in de toekomst als
Texels Eigen Stoomboot Onderneming
gehandhaafd kan blijven met alle faci
liteiten, die tot op de huidige dag door
haar t.o.v- de Texelse gemeenschap
worden verleend, terwijl bij een dienst
op het Horntje een en ander onherroe
pelijk verloren gaat;
dat Teso een bloeiende mij- is ge
worden dank zij de eendrachtige sa
menwerking van de Texelaars, een mij-
die vóór alles een tvpisch Texelse mij.
is, wat verloren zaj gaan, wanneer de
dienst naar 't Horntje zal worden ver-
Hegd, omdat voor de goede uitvoering
van deze dienst het personeel en de
kantoren te Den Helder zullen moeten
worden gevestigd;
dat Oudeschild öij een oplossing al
daar wél zal varen .terwijl dit dorp bij
een haven aan 't Horntje ernstig zal
worden geschaad;
dat naar het oordeel van het Teso-
bestuur, de provincie en dat van de
voormalige hoofdingenieur-directeur bij
een oplossing te Oudeschild de belan
gen van geheel Texel ten volle worden
verzekerd;
dat de veranderingen te Oudeschild
3,5 ton zullen vorderen, terwijl een
veerhaven aan 't Horntje volgens des
kundigen een millioenenplan zal zijn;
dat de oplossing van het probleem
thans m een impasse is geraakt.
Tenslotte merkt het Teso ^bestuur nog
op, dat volgens nautische deskundigen
een haven aan 't Horntje, zeker zoals
deze thans is geprojecteerd, in de prac-
tijk bij het invaren en bij het meren
grote moeilijkheden zal opleveren, ter
wijl de route 't Horntje-Den Helder
steeds dwarszee's moet worden geva
ren, waardoor bij ruw weer en ongun
stige windrichtingen storingen in het
dienstschema niet kunnen worden voor
komen.
Dit waren de belangrijkste medede
lingen uit het door het Teso-bestuur op
gestelde rapport, ,,de opening van za
ken" betreffende- Zij ving aan met op
te merken,: „Naar het oordeel van het
bestuur is uit de tot nu toe gevoerde
besprekingen met diverse instanties
komen vast te staan, dat ook in de toe
komst de dienst Texel-Den Helder door
Teso zal worden gevaren en dat noch
het Rijk, noch de Provincie zich op het
standpunt stelt, dat er van een Rijks-
of van een Provinciale veerdienst spra
ke zal zijn".
Teso, zo gaat het rapport verder,
heeft reeds vanaf Mei 1945 onafgebro
ken pogingen in het werk gesteld om in
de dringende verbetering van de dienst
te voorzien. Reeds direct na de oorlog
bleek, dat het vervoer en wel speciaal
het vervoer van auto's, zich in een sterk
stijgende lijn zou gaan bewegen. Het
bestuur achtte destijds (1946) de bouw
van een vrachtschip geen afdoende op
lossing en daarom werd in '48 bureau
Cornelissen aangezocht voor een ont
werp van een motorveerpont, maar
deze pont zou minstens 30 pet- duurder
kosten dan een passagiers-vrachtschip,
de kosten zouden toen nl. 1,5 millioen
bedragen. De zeewaardigheid leek ons
onvoldoende. In '49 werd door Scheeps-
bouwbureau „De Groot" een plan ont
worpen voor een groot passagiers-
vrachtschip alsmede plannen voor een
gewoon vrachtschip Voor een nieuw
schip zou f 1,200,000 aan geldmiddelen
nodig zijn- De Rotterdamsche Bank be
richtte, dat voor financiering door haar
een ingrijpende statutenwijziging nodig
was: le. het stemrecht, 2e. uitbreiding
aandelenkapitaal tot f 500,000; 3e. on
derhandse lening of scheepShypotheek
van f 500,000. De Herstelbank berichtte,
dat zij het alg- economisch belang van de
aanschaffing van een veerboot niet van
dien aard achtte om hiervoor een bui
tengewoon risico op zich te nemen, ge
zien de verhouding tussen het gevraag
de bedrag en de kapitalisatie der ven
nootschap.
In '50 kwam een groot binnenschip
onder de aandacht, lang 52 en breed 10
meter. Na aankoop (f 80,000) en verbou
wing (plan. f 250,000) zou het geschikt
zijn voor auto-vrachtvervoer. Het be
stuur begreep, dat dit toch een tijdelij
ke oplossing zou zijn, maar geen afdoen
de- In '50 berichtte de Provincie dat fi
nanciële steun niet mogelijk was.
In '51 werd proefgevaren met de Van
der Wijck, die f 1,200,000 zou moeten'
kosten of f 500,000 boven de taxa:ie.
Bovendien was het 26 jaar oud. Ook
bleek bij de proefvaart, dat het zeer
duur in exploitatie zou zijn, terwijl bo
vendien een grote verbouwing nodig
was.
Voor verbetering van de aanlegstei
gers werd al in '37 contact opgenomen
met de Rijkswaterstaat- De R.W. kon
nog steeds niet tot een beslissing ko
men hoe en waar de aanlegplaatsen
moesten worden gemaakt. Dit is steeds
een van de grote remmen geweest.
Alle voordelen, zowel voor die van 't
Horntje als die van O'schild, werden
nauwlettend onder de ogen gezien en
door ons objectief bekeken. De Rotterd-
Bank wilde ons tenslotte op onze be
zittingen een crediet toestaan van
f 620.000,De Herstelbank wilde al
leen helpen als een overheidsinstantie
daarvoor borg stond en dan bovendien
nog tegen een rente van6 pet-
TEXELS NIEUWS IN HET KORT
Donderdag is de nevel- en straal-
brandspuit (hoge druk motorbrandspuit)
gearriveerd. 28 en 29 April voert
onze ULO op „Vadertje Langbeen";
kaarten bij de leerlingen. C. Virike
behaalde het Tekenschool-diploma-
„De Mok" verwacht Donderdag vooral
veej dames op de Cabaretavond met
bal (Zie ook Woensdag). De Platte
landsvrouwen komen niet op 29 maar
reeds de 22ste April bijeen. Texels
Museum is dit weekend open. Kees
Troost, Cocksdorp, won .Donald Duck'-
Raleigh-fiets- Het plaatsen van 14
nieuwe zinkstukken aan 't Horntje be
gon. Mevr. Visser, „Witte Huis", liep
slagaderwond op door springen van
fles spuitwater.
Sport: 2de Paasdag: SVC-Koog, 2,30;
terreindienst Reus en Beerling- Boys-
Koedijk, 1,30; De Derby Oosterend-
ZDH; De Koog vertrekt om 1,45 naar
„Durp"; Uitslag van 11-4: AGS V-Koog
3-1; Hoh. T.-Boys 5-2; WGW 2-Boys 2'
9-2; Handbal: ZDH-ZM 3-6; GDS 2—
GDS 1 0-8; Texel-ZM 2 14-0; SVC—
Texel 2 10—1; Maandag: GDS-SVC
3,30; ZM—ZM 2; Woensdag: SVC-GDS
2, 7 uur; ZMTX 2 7 uur; Vrijdag:
ZDH-TX 7 uur; GDS-ZM 2 7 uur.
FILMNIEUWS
„SINGING IN THE RAIN"
Wanneer de sprekende film zijn in
trede doet dreigen filmsterren van het
firmament te storten wegens het gebrek
aan een mooie stem. Zo ook Lina. De
pers, dat zegt genoeg - „verrukkelijk,
best, stijlvol, goede smaak" - was opge
togen en de toeschouwers zullen dat in
niet mindere mate zijn.
„MEISJES IN HET WIT"
Dit filmverhaal doet ons kennis ma
ken met Emily, een meisje, dat besluit
het beroep van arts te kiezen. Maar welk
een moeilijkheden geeft dit haar.
In de Donderdagavond gehouden en
tot diep in de nacht voortgezette ver
gadering van Teso spraken 288 aan
deelhouders zich uit voor een verbeter
de, goed geoutilleerde veerhaven op
Oudeschild, terwijl 94 aandeelhouders
aan een veerhaven op 't Horntje de
voorkeur bleken te geven. Echter
dit was een stemming, een oriëntering
zonder meer en niet-ingewijden dienen
dan ook niet meteen te concluderen,
dat Oudeschild dus de vlag kan uit
steken en Kasse Beumkes en z'n staf met
omfloerste trom door polder 't Horntje
moeten trekken-
Uit het documentatiemateriaal, waar
mede het bestuur der N.V. Teso eergis
teravond op verzoek op de proppen
kwam, bleek duidelijk, dat de oplossing
nog niet voor de deur staat van dit,
ons allen aangaande probleem: de ver
binding met de Vastewal.
Belangrijk is ook steeds een bestuurs
verkiezing en daarom noemen wij ook
daarvan eerst even de uitslag: de heer
J- C. Rab, voorzitter van de VW Texel,
voorzitter van het Witte Kruis afdeling
Texel heeft Donderdagavond gezegd:
„Mijn een biet. dat baantje van Teso-
commissans pik ik er nog makkelijk
bijen hij bleek de vergadering dan ook
erkentelijk voor het in hem gestelde
vertrouwen. Hij hoopte mede te kun
nen werken aan de groei en bloei van
Teso in het belang van heel Texel. Bij
de eerste stemming verwierf de heer
Rab 167 van de 489 stemmen, de heer
W, Mulder 149, de heer C- Dros, Eier-
land 77, de heer Vrijdag 45, de heer
Snoek 25 en de heer Koegelberg 8. Bij
de tweede ronde kwam de heer Rab
als overwinnaar uit de bus met 248
stemmen (de absolute meerderheid
was 245), de heer Mulder verwierf er
176, de heer Dros 40 en de heer Vrijdag
10.
In zijn openingswoord begroette de
heer G. J- B. Mulder in het bijzonderde
oud—prés-commissaris, de heer W. H.
Lap, de heer J- de Vries, oud-walcom-
missaris, de heer Jurr. Beumkes en het
personeel. Spreker memoreerde het
overlijden van de heren J. Hogerheide
en M. E- Sinke.
De Wagemaker heeft aan onze ver
wachtingen voldaan, maar wij zijn er
pas als wij een nieuwe boot bezitten
met de Wagemaker als reserve. De
Marsdiep loopt op haar laatste benen.
Spreker schetste in enkele trekken de
pogingen tot een oplossing van het ver
keersprobleem (zie elders uitvoeriger)-
„Wij dachten de zaak eind '53 in kan
nen en kruiken te hebben, maar opeens
bleek alles fout. De minister wilde
zo vernamen wij op 9 Dec. '53 naar 't
Horntje waarmede onze plannen in dui
gen vielen. Wij zijn thans nog een eind
teruggezeild- Anders was nu reeds de
kiel gelegd voor een nieuwe boot, die
seizoen '55 had kunnen varen- Thans
staat alles weer op losse schroeven en
wij hebben weer af te wachten wat de
toekomst brengt.
Welke krachten er werkzaam zijn ge
weest, nadat de voormalige hoofding.
vertrokken was, weten wij niet. maar.
het vermoeden ligt voor de hand, dat
krachten de minister hebben weten te
bewegen zich uit te spreken ten gunste
van 't Horntje.
Enfin, wij kunnen toch ook nog een
vrolijke noot laten horen: Teso heeft
goed gevaren en een behoorlijke winst
kunnen maken. Wel blijft het busbedrijf
noodlijdend en wat daarvan terecht
moet komen weten we niet-
Hierna volgde lezing der notulen door
de secr., de heer E. Noordijk, waarna
de directeur, de heer J. J- van der Vlies,
zijn Jaarverslag uitbracht (zie elders).
Nadat de Balans en Verlies- en Winst
rekening waren vastgesteld vond de
verkiezing plaats van een nieuwe com
missaris, wegens het zich met herkies
baar stellen van de heer Mulder. Vervol
gens had de behandeling plaats van het
verzoek van de houders van meer dan
10 aandelen inzake het door het Be
stuur gevoerde beleid t-a.v. verkeers-
vraagstuk, alsmede de stemming over
Oudeschild of het Horntje.
Elders vindt U het relaas in zijn
hoofdpunten weergegeven. Voordat tot
stemming werd overgegaan bestond ge
legenheid vragen te stellen- De heer
Nic. de Jong adviseerde Teso te protes
teren tegen de grote geheimzinnigheid,
waarmede Den Haag de kwestie behan
delt. Nu stemmen wij geblindoekt, ver
wijst U het liever onder tafel- De heer
Jak. Bruin: ,.Is U bekend wat het Rijk
wil? Antwoord: T.a-v. verschillende be
sprekingen is ons geheimhouding opge
legd.
De heer J- N. Bruin: „Het is zoals wij
gehoord hebben, de bedoeling dat Teso
de verbinding blijft onderhouden maar
de subsidie-mogelijkheid blijkt zeer
gering Stel, dat het Rijk zegt: „Er moet
een pontverbinding over het Horntje
komen, wat denkt u dan van de tarie
ven?" Antwoord: „Over het Horntje
zullen de tarieven voor een lonende ex
ploitatie minstens even hoog moeten
worden als voor Oudeschild. Bij ont
breken van garantie zal in de eerste
plaats vervallen het vrije vervoer voor
scholieren, zieken enz. De heer Van
Ingen Schenau: „Als de tarieven ge
lijk blijven is dat niet erg want in ieder
gevaj ben je dan vlugger over"-
Iemand die de vaart bij vorst op Ou
deschild hekelde, kreeg ten antwoord:
„Wij voeren nog, terwijl in Zeeland de
grote ponten stil lagen". De heer J. N.
Bruin: „Ik vermoed, dat het nog een
tijd zal duren eer de pontplannen ver
wezenlijkt worden. Is het plan al niet
verouderd en moeten wij niet proberen
de indijking en verbinding met de vaste
wal te bespoedigen?"
Hierna volgde de stemming, op ver
zoek van „meer dan vijf" aandeelhou
ders schriftelijk- „Om geen personen in
moeilijkheden te brengen", aldus de
heer Van Ingen Schenau. Er waren 25
stemmen van onwaarde en 14 blanco.
De heer J. N- Bruin: „Ik heb veel
respect voor wat Tesó in het afgelopen
jaar heeft gedaan, maar is het wel
strikt nodig, dat men afspraken maakt,
die geheim moeten blijven?" De heer
Mulder lichtte toe, dat hier van een al
ternatief sprake was.
De heer C. Mets: „Acht u 25 auto's
voldoende?" Antwoord: „Voorlopig wel-
Als wij over een paar millioen gulden
konden beschikken, dan kozen wij een
boot met koplading." De heer Mets wil
de voorts graag boekjes ingevoerd zien
voor motoren, maar Teso antwoordde al
zoveel soorten boekjes te hebben en
dan komen de fietsen er ook nog bij in
•diverse categorieën. De heer M. Bak
ker, Sandershuis, „Teso is m-i. wat coi-
servatief, durf een duurdere oplossing
via 't Horntje aan.
Het wordt intussen half twee en vele
aandeelhouders hijsen zich aj in de
duffels. De vice-president, de heer C. J-
de Lugt spreekt hierna woorden van
waardering tot de heer Mulder, die de
laatste jaren een moeilijke tijd als pres.-
commissaris heeft meegemaakt- Moge u
nog meemaken, dat er werkelijk iets
groots gaat gebeuren waarvoor wij al
jaren tobben. De heer Mulder schetsie
PROTESTANTSE KERKDIENSTEN
Zondag 18 April (le Paasdag)
HERVORMDE GEMEENTE
Den Burg 10 uur Ds v. Reijendam
kerkkoor. Bij ongunstig weer kerk
verwarmd-
Oudeschild 9,30 uur Ds Klijnsma. Can
tate.
De Koog 9,30 uur Ds Janse
De Waal 11 uur Ds Janse. Koor-
De Cocksdorp 10 uur Ds Soesan
Oosterend elf uur Ds Klijnsma
2,30 Bijz. samenkomst school Oost
Den Hoorn 9 uur Kinderdienst, 10,30 u.
Ds Van Rhijn
GEREF. KERK
Den Burg 10 en 3 uur Ds Krijger
Oosterend 10 en 3 uur Ds Brinkman
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Oosterend 10 uur Br Bijlsma
De Waal 11,15 uur. Zondagsschool gro
ten 10, kleintjes 11,30 uur.
Tweede Paasdag
Den Burg 10 uur Ds v. Rhijn
De Waal 11 uur Zondagsschool
De Cocksdorp 10 uur Ds Klijnsma
Oosterend 10 uur Ds Soesan
Den Hoorn 10 uur Ds v- Reijendam
GEREF KERK
Den Burg 10 uur Ds Krijger
Oosterend 10 uur Ds Brinkman
DOOPSGEZ. GEMEENTE
Den Burg 10 uur Ds Smidts,
Den Hoorn 11,15 uur Ds Smidts
Woensdag in „Ons Huis" 2.30 en 8 u.
film.
Vrijdag 9 uur Doopzitting Pastorie
Den Hoorn-
Paascollecte.
de moeilijkheden waarvoor Teso zich
geplaatst zag en ziet. „Allen, die mij
steunden, door mij bij de herverkiezin
gen hun stem te geven, dank ik voor
het vertrouwen. Moge Teso nog gedu
rende lange tijd als zelfstandige onder
neming, zonder vreemde smetten de
dienst tussen Oudeschild en Den Helder
blijven onderhouden"-
Hierna volgde sluiting.
(Slot jaarverslag in volgend nummer).
TEXELAARTJES
Radio herstellen?
VONK opbellen!
Telefoon 78 en 273
Te k. kasregister merk Anker
Schilderend 60, Den Burg
Te k. aangeb. goed onderh.
Kaptein Mobylette J Bakker,
Spang W 29 a Te k. een
goed onderh. Puch motorrij
wiel 125 c.c. Bouwjaar 1951
Oudeschild 252 Voor pasen
uw tuin beplanten met bloei
ende violen 10 voor fl, Pri
mula's fU,25 - f0,35 p. stuk.
Verder alle soorten vaste
planten, kamerplanten en
snijbloemen bij Fa Korten-
hoeven, Schilderend Tek.
Ariël 350 cc z k. goed lopend
banden 90, prima, of ruilen
voor lichter. Zuidema Eierland
Te k. beige zomermantel
m. 38 z.g.a n. Brieven onder
no. 477 bur. Tex. Crt.
Te k. een nieuw kippenhok
2x3 m.en een kunstmoeder-
kachel A. v.d. Vis, Wilhelmi-
nalaan 17. tel. 256
Wilhelmus Henricus
Rijkers
en
Wilhelmina Christina
Maria Ruttcn
hebben de eer U kennis
te geven, dat zij op Dins
dag 4 Mei a.s. v.m- 10
uur in de parochiekerk
van de H. Francisca Ro-
mana te De Cocksdorp
het H- Sacrament van
het Huwelijk hopen te
ontvangen, waarna te
hunner intentie de
plechtige Huwelijksmis
zal worden opgedragen.
Wanroy, Stichting E 34,
De Cocksdorp, „Irene-
hoeve" C 117,
9 April 1954
Receptie op Zaterdag 24
April a.s. njn- 8 uur op
„Irenehoeve".
Toekomstig adresMo-
destia" E 84, Eierland,
Texel-
Op 23 April a.s.
zal het 40 jaar geleden
zijn, dat het huwelijk
werd voltrokken tussen
N- MAAT
en
J. MAAT-Kuyper.
Wij hopen deze dag sa
men in vruegde te her
denken.
Hun kinderen en
kleinkinderen-
Gelegenheid tot felici
teren 23 April, n.m. van
3-5, Kogerstraat nr. 1,
Den Burg-
Zenuwarts - Den Helder
van 15 April tot 2 Mei
Op Donderdag 6 Mei
1954 om 9.30 uur hopen
Mattheus van
Heerwaarden
en
Elisabeth Witte
in de parochiekerk van
de H. Joannes de Doper
te Den Burg. Texel, el
kaar het H- Sacrament
van het huwelijk toe te
dienen, waarna te hun
ner intentie de H. Mis
zaj worden opgedragen
en de huwelijkszege
wordt gegeven.
,,'t Langebosdh" K 79
„Voorzorg" W 65
Gelegenheid tot felici
teren op de trouwdag
van 4-6 uur, 't Lange-
bosch K 79.
Toekomstig adres: Wil-
helminalaan 31, Den
Burg, Texel
Petrus Johannes
Josephes Rutten
en
Anthonia Leonarda
Maria Huberts
hebben de eer U kennis
te geven, dat zij op Dins
dag 11 Mei a.s. v.m- 10
uur in de parochiekerk
van de H; Lambertus te
Beers, het H. Sacrament
van het Huwelijk hopen
te ontvangen, waarna te
hunner intentie de
plechtige Huwelijksmis
zal worden opgedragen.
De Cocksdorp, „Irene
hoeve C 117,
Broekhof, Beers,
April 1954.
Receptie op Zaterdag 24
April a.s. n.m- 8 uur op
„Irenehoeve".
Toekomstig adres: C 118,
De Cocksdorp.
1954
Aangifte voor de veldkeu-
ring kan geschieden op
26 April, 3 Mei en
10 Mei
in hotel Texel
De Keuringsdienst
Noordholland
v.d N.A.K.
Alkmaar
voor 17 cent per kg
K. BURGER
Groentehandel
Oosterend - Telefoon 12
op het gebied van
en
Reeds va. f8,—per maand
Zuidstraat 4
Telefoon 3069
Den Helder
Beschaafd FRIES MEISJE
zach zich gaarne geplaatst
in bescheiden gezin op
Texel
Brieven onder no 476 aan
bureau Texelse Courant
Gevraagd voor spoedige
indiensttreding op ons kan
toor te Oudeschild
Leeftijd 23 - 25 jaar.
Salaris volgens schaal der
onderneming.
Schriftelijke soil, met ref.
kantoor Van Gend Loos
lulianapark, Den Helder
Te koop gevraagd i.g st.z.
kinder ledikantje
Barhorst, Haffelderweg 5
Wij kochten een nieuwe
versterker installatie
welke wij gaarne verhuren voor Uw
vergaderingen en feesten.
De uitvoeringen van de Matthaeus-Passion en de
grote vergadering van T.E.S.O leverde het bewijs
dat de zaak in orde is.