José MARTIEN BAKKER Oplossing verkeersprobleem in impasse Minister blijft bij plan 't Horntje, maar de Provincie ziet van medewerking daaraan af 288 Teso-aandeelhouders voor Oudeschild, 94 voor het Horntje J. A. STAAL geen spreekuur Veldkeuring Wij verkopen prima aardappels Wij leveren U ALLES Woningtextiel Meubilair Meubelhandel als hulp in de huishouding een zelfstandige, manlijke admini stratieve kracht Bestuurders van verenigingen en zaalhouders „Op 12 December 1953 werd ons tele fonisch door de hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat te Haarlem medege deeld, dat de minister van Verkeer en Waterstaat besloten had de haven op het Horntje te maken en niets van het voorgestelde plan tot verbetering van de haven te Oudeschild wilde weten". Al dus de president-commissaris der N-V. TESO op de Donderdag gehouden aan deelhoudersvergadering, die een stamp volle zaal van De Oranjeboom had ge trokken, waar de Raad van Commissa rissen om volledige opening van zaken was verzocht over datgene wat zij tot he den heeft gedaan om de bootverbinding te verbeteren. In een lijvig, prima gedo cumenteerd rapport heeft het bestuur de gang van zaken vastgelegd en zij moest tenslotte concluderen „dat door het indienen van het rapport 't Horntje door de ingenieur van de rijkswater staat te Hoorn de zo noodzakelijke op lossing van het probleem TexelDen Helder in een impasse is geraakt, ter wijl met de ons toegezegde garantie van de Provincie de kwestie in het voorjaar 1955 was opgelost geweest". Door het indienen van het rapport. Wel de zaak zit zo: Op 24 November 1953 waren belangrijke resultaten be reikt, zowel met de hoofdingenieur-di recteur der Rijkswaterstaat als met de Provincie. In principe werd toen nl. be sloten, dat de hoofdingenieur der rijks waterstaat te Haarlem op korte termijn de minister zou adviseren Oudesohld geschikt te maken voor het meren van een nieuw sahip door de havenmond ter hoogte van het havenkantoor uit te bou wen voor een aanlegplaats van een nieuw schip en het aanbrengen van óf trapkaden óf een permanente brug, ge schikt voor het laden en lossen van het nieuwe schip bij elke waterstand- In 1953 werd de Provincie gevraagd om een borgstelling voor een lening van f 1,000,000- De Provincie bleek in beginsel bereid, als TESO een schip bouwde, zoals door ir De Groot was ont worpen en waarmee op Oudesohild zou worden gevaren. Met zuinig beheer was een sluitende exploitatie mogelijk. Zo zou TESO voorjaar '54 opdracht hebben kunnen geven tot de bouw van dit schip, dat f 1,200,000 zou moeten kosten en met een rij dek van 10 m- breedte en dubbele brede poorten zouden 26-30 au to's mee kunnen. Najaar '53 waren plannen en bestek gereed en voorjaar '55 zou het in de vaart hebben kunnen komen. Een afdoende verbouwing te Den Helder zou omstreeks die tijd ge reed zijn. Naast het nieuwe schip zou de Wagemaker in Juli en Aug- dienst doen, zodat ook dan elk autovervoer re gelmatig kon worden verwerkt. De ca paciteit zou kunnen worden opgevoerd tot 70,000 auto's per jaar. (In 1953 wer den er ruim 28000 vervoerd. Red-). Het nieuwe schip zou de 400,000 passa giers een zeer moderne accomodatie bieden. Door de Provincie werd toegezegd, dat met het verlenen van de garantie van f 1,000,000 de meeste spoed zou worden betracht, opdat aanbesteding van het nieuwe schip voorjaar '54 zou kunnen plaats vinden. Zo stonden de kaarten dan op 24 Nov. jl. Maar.... Enkele dagen, nadat deze resultaten waren bereikt, werd TESO telefonisch door ir Ringma van de rijks waterstaat te Hoorn in kennis gesteld met diens voornemen om naast de plan nen voor Oudeschild ook nog een plan voor 't Horntje aan de minister voor te leggen. Dit plan 't Horntje werd door de ingenieur geheel buiten de TESO en de Provincie om ontworpen. Op 9 December jl. had TESO weder om een bespreking met de hoofdingeni eur van RW. te Haarlem en de ingeni eur te Hoorn. De hoofdingenieur zou dezelfde week nog in Den Haag aan dringen op de meeste spoed en een be slissing trachten te verkrijgen voor de dienst Texel-Den Helder. In de aanhef van ons verslag meldden wij de uitslag daarvan. Door deze beslissing van de minister, welke genomen werd na kennisname van een rapport, dat geheel buiten Teso en de Provincie om was samengesteld, trok de Provincie zich terug voor wat betreft het verlenen van een garantie van f 1000,000, terwijl de Provincie bo vendien verklaarde niet te kunnen me dewerken aan een oplossing via het Horntje, bij welk plan er door de mi nister op wordt gerekend, dat de Pro vincie de weg naar Den Burg zal ma ken: de Provincie achtte zich door de Rijkswaterstaat op onbehoorlijke wijze gepasseerd en weigerde verder iedere medewerking- Door het indienen van dit rapport 't Horntje door de ingenieur der R.W. te Hoorn, welk rapport naar ons later gebleken is op meerdere punten zeer aanvechtbaar is en uit welk rapport dui delijk blijkt dat door deze ingenieur vóór alles een haven aan 't Horntje wordt gewenst, verviel dus de garantie van de Provincie van één millioen gulden en kon niet tot aanbesteding van het nieuwe schip worden overgegaan. Door TESO is daarop aan de minister en de hoofdingenieur der R-W. te Haar lem medegedeeld, dat Teso de dienst op 't Horntje alleen kan varen wanneer óf het Rijk óf de Provincie zich garant stelt voor de eventuele tekorten op deze dienst. Teso heef nl. becijferd, dat een dergelijke dienst zeker gedurende de eerste jaren een verlies van f 100,000 tot f 150,000 zal opleveren. Het is Teso echter gebleken, dat het Rijk zich uit sluitend wil bepalen tot het maken van een haven aan het Horntje, doch zich niet garant wil stellen voor eventuele tekorten, terwijl het Rijk Teso wél wil verplichten de dienst op 't Horntje uit te voeren. De Raad van Commissarissen resu meerde o.a. dat de Provincie de voorkeur geeft aan een oplossing te Oudeschild voor een schip met zijlading, waaraan ook de voormalige hoofdingenieur-directeur der R.W- te Haarlem wilde medewerken; dat naar het oordeel van Teso op Oudeschild een sluitende exploitatie had kunnen worden verkregen; dat bij moderne kaden en een mo dern sahip het vervoer ruimschoots tot in de verre toekomst kan worden verwerkt; dat Teso dan ook in de toekomst als Texels Eigen Stoomboot Onderneming gehandhaafd kan blijven met alle faci liteiten, die tot op de huidige dag door haar t.o.v- de Texelse gemeenschap worden verleend, terwijl bij een dienst op het Horntje een en ander onherroe pelijk verloren gaat; dat Teso een bloeiende mij- is ge worden dank zij de eendrachtige sa menwerking van de Texelaars, een mij- die vóór alles een tvpisch Texelse mij. is, wat verloren zaj gaan, wanneer de dienst naar 't Horntje zal worden ver- Hegd, omdat voor de goede uitvoering van deze dienst het personeel en de kantoren te Den Helder zullen moeten worden gevestigd; dat Oudeschild öij een oplossing al daar wél zal varen .terwijl dit dorp bij een haven aan 't Horntje ernstig zal worden geschaad; dat naar het oordeel van het Teso- bestuur, de provincie en dat van de voormalige hoofdingenieur-directeur bij een oplossing te Oudeschild de belan gen van geheel Texel ten volle worden verzekerd; dat de veranderingen te Oudeschild 3,5 ton zullen vorderen, terwijl een veerhaven aan 't Horntje volgens des kundigen een millioenenplan zal zijn; dat de oplossing van het probleem thans m een impasse is geraakt. Tenslotte merkt het Teso ^bestuur nog op, dat volgens nautische deskundigen een haven aan 't Horntje, zeker zoals deze thans is geprojecteerd, in de prac- tijk bij het invaren en bij het meren grote moeilijkheden zal opleveren, ter wijl de route 't Horntje-Den Helder steeds dwarszee's moet worden geva ren, waardoor bij ruw weer en ongun stige windrichtingen storingen in het dienstschema niet kunnen worden voor komen. Dit waren de belangrijkste medede lingen uit het door het Teso-bestuur op gestelde rapport, ,,de opening van za ken" betreffende- Zij ving aan met op te merken,: „Naar het oordeel van het bestuur is uit de tot nu toe gevoerde besprekingen met diverse instanties komen vast te staan, dat ook in de toe komst de dienst Texel-Den Helder door Teso zal worden gevaren en dat noch het Rijk, noch de Provincie zich op het standpunt stelt, dat er van een Rijks- of van een Provinciale veerdienst spra ke zal zijn". Teso, zo gaat het rapport verder, heeft reeds vanaf Mei 1945 onafgebro ken pogingen in het werk gesteld om in de dringende verbetering van de dienst te voorzien. Reeds direct na de oorlog bleek, dat het vervoer en wel speciaal het vervoer van auto's, zich in een sterk stijgende lijn zou gaan bewegen. Het bestuur achtte destijds (1946) de bouw van een vrachtschip geen afdoende op lossing en daarom werd in '48 bureau Cornelissen aangezocht voor een ont werp van een motorveerpont, maar deze pont zou minstens 30 pet- duurder kosten dan een passagiers-vrachtschip, de kosten zouden toen nl. 1,5 millioen bedragen. De zeewaardigheid leek ons onvoldoende. In '49 werd door Scheeps- bouwbureau „De Groot" een plan ont worpen voor een groot passagiers- vrachtschip alsmede plannen voor een gewoon vrachtschip Voor een nieuw schip zou f 1,200,000 aan geldmiddelen nodig zijn- De Rotterdamsche Bank be richtte, dat voor financiering door haar een ingrijpende statutenwijziging nodig was: le. het stemrecht, 2e. uitbreiding aandelenkapitaal tot f 500,000; 3e. on derhandse lening of scheepShypotheek van f 500,000. De Herstelbank berichtte, dat zij het alg- economisch belang van de aanschaffing van een veerboot niet van dien aard achtte om hiervoor een bui tengewoon risico op zich te nemen, ge zien de verhouding tussen het gevraag de bedrag en de kapitalisatie der ven nootschap. In '50 kwam een groot binnenschip onder de aandacht, lang 52 en breed 10 meter. Na aankoop (f 80,000) en verbou wing (plan. f 250,000) zou het geschikt zijn voor auto-vrachtvervoer. Het be stuur begreep, dat dit toch een tijdelij ke oplossing zou zijn, maar geen afdoen de- In '50 berichtte de Provincie dat fi nanciële steun niet mogelijk was. In '51 werd proefgevaren met de Van der Wijck, die f 1,200,000 zou moeten' kosten of f 500,000 boven de taxa:ie. Bovendien was het 26 jaar oud. Ook bleek bij de proefvaart, dat het zeer duur in exploitatie zou zijn, terwijl bo vendien een grote verbouwing nodig was. Voor verbetering van de aanlegstei gers werd al in '37 contact opgenomen met de Rijkswaterstaat- De R.W. kon nog steeds niet tot een beslissing ko men hoe en waar de aanlegplaatsen moesten worden gemaakt. Dit is steeds een van de grote remmen geweest. Alle voordelen, zowel voor die van 't Horntje als die van O'schild, werden nauwlettend onder de ogen gezien en door ons objectief bekeken. De Rotterd- Bank wilde ons tenslotte op onze be zittingen een crediet toestaan van f 620.000,De Herstelbank wilde al leen helpen als een overheidsinstantie daarvoor borg stond en dan bovendien nog tegen een rente van6 pet- TEXELS NIEUWS IN HET KORT Donderdag is de nevel- en straal- brandspuit (hoge druk motorbrandspuit) gearriveerd. 28 en 29 April voert onze ULO op „Vadertje Langbeen"; kaarten bij de leerlingen. C. Virike behaalde het Tekenschool-diploma- „De Mok" verwacht Donderdag vooral veej dames op de Cabaretavond met bal (Zie ook Woensdag). De Platte landsvrouwen komen niet op 29 maar reeds de 22ste April bijeen. Texels Museum is dit weekend open. Kees Troost, Cocksdorp, won .Donald Duck'- Raleigh-fiets- Het plaatsen van 14 nieuwe zinkstukken aan 't Horntje be gon. Mevr. Visser, „Witte Huis", liep slagaderwond op door springen van fles spuitwater. Sport: 2de Paasdag: SVC-Koog, 2,30; terreindienst Reus en Beerling- Boys- Koedijk, 1,30; De Derby Oosterend- ZDH; De Koog vertrekt om 1,45 naar „Durp"; Uitslag van 11-4: AGS V-Koog 3-1; Hoh. T.-Boys 5-2; WGW 2-Boys 2' 9-2; Handbal: ZDH-ZM 3-6; GDS 2— GDS 1 0-8; Texel-ZM 2 14-0; SVC— Texel 2 10—1; Maandag: GDS-SVC 3,30; ZM—ZM 2; Woensdag: SVC-GDS 2, 7 uur; ZMTX 2 7 uur; Vrijdag: ZDH-TX 7 uur; GDS-ZM 2 7 uur. FILMNIEUWS „SINGING IN THE RAIN" Wanneer de sprekende film zijn in trede doet dreigen filmsterren van het firmament te storten wegens het gebrek aan een mooie stem. Zo ook Lina. De pers, dat zegt genoeg - „verrukkelijk, best, stijlvol, goede smaak" - was opge togen en de toeschouwers zullen dat in niet mindere mate zijn. „MEISJES IN HET WIT" Dit filmverhaal doet ons kennis ma ken met Emily, een meisje, dat besluit het beroep van arts te kiezen. Maar welk een moeilijkheden geeft dit haar. In de Donderdagavond gehouden en tot diep in de nacht voortgezette ver gadering van Teso spraken 288 aan deelhouders zich uit voor een verbeter de, goed geoutilleerde veerhaven op Oudeschild, terwijl 94 aandeelhouders aan een veerhaven op 't Horntje de voorkeur bleken te geven. Echter dit was een stemming, een oriëntering zonder meer en niet-ingewijden dienen dan ook niet meteen te concluderen, dat Oudeschild dus de vlag kan uit steken en Kasse Beumkes en z'n staf met omfloerste trom door polder 't Horntje moeten trekken- Uit het documentatiemateriaal, waar mede het bestuur der N.V. Teso eergis teravond op verzoek op de proppen kwam, bleek duidelijk, dat de oplossing nog niet voor de deur staat van dit, ons allen aangaande probleem: de ver binding met de Vastewal. Belangrijk is ook steeds een bestuurs verkiezing en daarom noemen wij ook daarvan eerst even de uitslag: de heer J- C. Rab, voorzitter van de VW Texel, voorzitter van het Witte Kruis afdeling Texel heeft Donderdagavond gezegd: „Mijn een biet. dat baantje van Teso- commissans pik ik er nog makkelijk bijen hij bleek de vergadering dan ook erkentelijk voor het in hem gestelde vertrouwen. Hij hoopte mede te kun nen werken aan de groei en bloei van Teso in het belang van heel Texel. Bij de eerste stemming verwierf de heer Rab 167 van de 489 stemmen, de heer W, Mulder 149, de heer C- Dros, Eier- land 77, de heer Vrijdag 45, de heer Snoek 25 en de heer Koegelberg 8. Bij de tweede ronde kwam de heer Rab als overwinnaar uit de bus met 248 stemmen (de absolute meerderheid was 245), de heer Mulder verwierf er 176, de heer Dros 40 en de heer Vrijdag 10. In zijn openingswoord begroette de heer G. J- B. Mulder in het bijzonderde oud—prés-commissaris, de heer W. H. Lap, de heer J- de Vries, oud-walcom- missaris, de heer Jurr. Beumkes en het personeel. Spreker memoreerde het overlijden van de heren J. Hogerheide en M. E- Sinke. De Wagemaker heeft aan onze ver wachtingen voldaan, maar wij zijn er pas als wij een nieuwe boot bezitten met de Wagemaker als reserve. De Marsdiep loopt op haar laatste benen. Spreker schetste in enkele trekken de pogingen tot een oplossing van het ver keersprobleem (zie elders uitvoeriger)- „Wij dachten de zaak eind '53 in kan nen en kruiken te hebben, maar opeens bleek alles fout. De minister wilde zo vernamen wij op 9 Dec. '53 naar 't Horntje waarmede onze plannen in dui gen vielen. Wij zijn thans nog een eind teruggezeild- Anders was nu reeds de kiel gelegd voor een nieuwe boot, die seizoen '55 had kunnen varen- Thans staat alles weer op losse schroeven en wij hebben weer af te wachten wat de toekomst brengt. Welke krachten er werkzaam zijn ge weest, nadat de voormalige hoofding. vertrokken was, weten wij niet. maar. het vermoeden ligt voor de hand, dat krachten de minister hebben weten te bewegen zich uit te spreken ten gunste van 't Horntje. Enfin, wij kunnen toch ook nog een vrolijke noot laten horen: Teso heeft goed gevaren en een behoorlijke winst kunnen maken. Wel blijft het busbedrijf noodlijdend en wat daarvan terecht moet komen weten we niet- Hierna volgde lezing der notulen door de secr., de heer E. Noordijk, waarna de directeur, de heer J. J- van der Vlies, zijn Jaarverslag uitbracht (zie elders). Nadat de Balans en Verlies- en Winst rekening waren vastgesteld vond de verkiezing plaats van een nieuwe com missaris, wegens het zich met herkies baar stellen van de heer Mulder. Vervol gens had de behandeling plaats van het verzoek van de houders van meer dan 10 aandelen inzake het door het Be stuur gevoerde beleid t-a.v. verkeers- vraagstuk, alsmede de stemming over Oudeschild of het Horntje. Elders vindt U het relaas in zijn hoofdpunten weergegeven. Voordat tot stemming werd overgegaan bestond ge legenheid vragen te stellen- De heer Nic. de Jong adviseerde Teso te protes teren tegen de grote geheimzinnigheid, waarmede Den Haag de kwestie behan delt. Nu stemmen wij geblindoekt, ver wijst U het liever onder tafel- De heer Jak. Bruin: ,.Is U bekend wat het Rijk wil? Antwoord: T.a-v. verschillende be sprekingen is ons geheimhouding opge legd. De heer J- N. Bruin: „Het is zoals wij gehoord hebben, de bedoeling dat Teso de verbinding blijft onderhouden maar de subsidie-mogelijkheid blijkt zeer gering Stel, dat het Rijk zegt: „Er moet een pontverbinding over het Horntje komen, wat denkt u dan van de tarie ven?" Antwoord: „Over het Horntje zullen de tarieven voor een lonende ex ploitatie minstens even hoog moeten worden als voor Oudeschild. Bij ont breken van garantie zal in de eerste plaats vervallen het vrije vervoer voor scholieren, zieken enz. De heer Van Ingen Schenau: „Als de tarieven ge lijk blijven is dat niet erg want in ieder gevaj ben je dan vlugger over"- Iemand die de vaart bij vorst op Ou deschild hekelde, kreeg ten antwoord: „Wij voeren nog, terwijl in Zeeland de grote ponten stil lagen". De heer J. N. Bruin: „Ik vermoed, dat het nog een tijd zal duren eer de pontplannen ver wezenlijkt worden. Is het plan al niet verouderd en moeten wij niet proberen de indijking en verbinding met de vaste wal te bespoedigen?" Hierna volgde de stemming, op ver zoek van „meer dan vijf" aandeelhou ders schriftelijk- „Om geen personen in moeilijkheden te brengen", aldus de heer Van Ingen Schenau. Er waren 25 stemmen van onwaarde en 14 blanco. De heer J. N- Bruin: „Ik heb veel respect voor wat Tesó in het afgelopen jaar heeft gedaan, maar is het wel strikt nodig, dat men afspraken maakt, die geheim moeten blijven?" De heer Mulder lichtte toe, dat hier van een al ternatief sprake was. De heer C. Mets: „Acht u 25 auto's voldoende?" Antwoord: „Voorlopig wel- Als wij over een paar millioen gulden konden beschikken, dan kozen wij een boot met koplading." De heer Mets wil de voorts graag boekjes ingevoerd zien voor motoren, maar Teso antwoordde al zoveel soorten boekjes te hebben en dan komen de fietsen er ook nog bij in •diverse categorieën. De heer M. Bak ker, Sandershuis, „Teso is m-i. wat coi- servatief, durf een duurdere oplossing via 't Horntje aan. Het wordt intussen half twee en vele aandeelhouders hijsen zich aj in de duffels. De vice-president, de heer C. J- de Lugt spreekt hierna woorden van waardering tot de heer Mulder, die de laatste jaren een moeilijke tijd als pres.- commissaris heeft meegemaakt- Moge u nog meemaken, dat er werkelijk iets groots gaat gebeuren waarvoor wij al jaren tobben. De heer Mulder schetsie PROTESTANTSE KERKDIENSTEN Zondag 18 April (le Paasdag) HERVORMDE GEMEENTE Den Burg 10 uur Ds v. Reijendam kerkkoor. Bij ongunstig weer kerk verwarmd- Oudeschild 9,30 uur Ds Klijnsma. Can tate. De Koog 9,30 uur Ds Janse De Waal 11 uur Ds Janse. Koor- De Cocksdorp 10 uur Ds Soesan Oosterend elf uur Ds Klijnsma 2,30 Bijz. samenkomst school Oost Den Hoorn 9 uur Kinderdienst, 10,30 u. Ds Van Rhijn GEREF. KERK Den Burg 10 en 3 uur Ds Krijger Oosterend 10 en 3 uur Ds Brinkman DOOPSGEZINDE GEMEENTE Oosterend 10 uur Br Bijlsma De Waal 11,15 uur. Zondagsschool gro ten 10, kleintjes 11,30 uur. Tweede Paasdag Den Burg 10 uur Ds v. Rhijn De Waal 11 uur Zondagsschool De Cocksdorp 10 uur Ds Klijnsma Oosterend 10 uur Ds Soesan Den Hoorn 10 uur Ds v- Reijendam GEREF KERK Den Burg 10 uur Ds Krijger Oosterend 10 uur Ds Brinkman DOOPSGEZ. GEMEENTE Den Burg 10 uur Ds Smidts, Den Hoorn 11,15 uur Ds Smidts Woensdag in „Ons Huis" 2.30 en 8 u. film. Vrijdag 9 uur Doopzitting Pastorie Den Hoorn- Paascollecte. de moeilijkheden waarvoor Teso zich geplaatst zag en ziet. „Allen, die mij steunden, door mij bij de herverkiezin gen hun stem te geven, dank ik voor het vertrouwen. Moge Teso nog gedu rende lange tijd als zelfstandige onder neming, zonder vreemde smetten de dienst tussen Oudeschild en Den Helder blijven onderhouden"- Hierna volgde sluiting. (Slot jaarverslag in volgend nummer). TEXELAARTJES Radio herstellen? VONK opbellen! Telefoon 78 en 273 Te k. kasregister merk Anker Schilderend 60, Den Burg Te k. aangeb. goed onderh. Kaptein Mobylette J Bakker, Spang W 29 a Te k. een goed onderh. Puch motorrij wiel 125 c.c. Bouwjaar 1951 Oudeschild 252 Voor pasen uw tuin beplanten met bloei ende violen 10 voor fl, Pri mula's fU,25 - f0,35 p. stuk. Verder alle soorten vaste planten, kamerplanten en snijbloemen bij Fa Korten- hoeven, Schilderend Tek. Ariël 350 cc z k. goed lopend banden 90, prima, of ruilen voor lichter. Zuidema Eierland Te k. beige zomermantel m. 38 z.g.a n. Brieven onder no. 477 bur. Tex. Crt. Te k. een nieuw kippenhok 2x3 m.en een kunstmoeder- kachel A. v.d. Vis, Wilhelmi- nalaan 17. tel. 256 Wilhelmus Henricus Rijkers en Wilhelmina Christina Maria Ruttcn hebben de eer U kennis te geven, dat zij op Dins dag 4 Mei a.s. v.m- 10 uur in de parochiekerk van de H. Francisca Ro- mana te De Cocksdorp het H- Sacrament van het Huwelijk hopen te ontvangen, waarna te hunner intentie de plechtige Huwelijksmis zal worden opgedragen. Wanroy, Stichting E 34, De Cocksdorp, „Irene- hoeve" C 117, 9 April 1954 Receptie op Zaterdag 24 April a.s. njn- 8 uur op „Irenehoeve". Toekomstig adresMo- destia" E 84, Eierland, Texel- Op 23 April a.s. zal het 40 jaar geleden zijn, dat het huwelijk werd voltrokken tussen N- MAAT en J. MAAT-Kuyper. Wij hopen deze dag sa men in vruegde te her denken. Hun kinderen en kleinkinderen- Gelegenheid tot felici teren 23 April, n.m. van 3-5, Kogerstraat nr. 1, Den Burg- Zenuwarts - Den Helder van 15 April tot 2 Mei Op Donderdag 6 Mei 1954 om 9.30 uur hopen Mattheus van Heerwaarden en Elisabeth Witte in de parochiekerk van de H. Joannes de Doper te Den Burg. Texel, el kaar het H- Sacrament van het huwelijk toe te dienen, waarna te hun ner intentie de H. Mis zaj worden opgedragen en de huwelijkszege wordt gegeven. ,,'t Langebosdh" K 79 „Voorzorg" W 65 Gelegenheid tot felici teren op de trouwdag van 4-6 uur, 't Lange- bosch K 79. Toekomstig adres: Wil- helminalaan 31, Den Burg, Texel Petrus Johannes Josephes Rutten en Anthonia Leonarda Maria Huberts hebben de eer U kennis te geven, dat zij op Dins dag 11 Mei a.s. v.m- 10 uur in de parochiekerk van de H; Lambertus te Beers, het H. Sacrament van het Huwelijk hopen te ontvangen, waarna te hunner intentie de plechtige Huwelijksmis zal worden opgedragen. De Cocksdorp, „Irene hoeve C 117, Broekhof, Beers, April 1954. Receptie op Zaterdag 24 April a.s. n.m- 8 uur op „Irenehoeve". Toekomstig adres: C 118, De Cocksdorp. 1954 Aangifte voor de veldkeu- ring kan geschieden op 26 April, 3 Mei en 10 Mei in hotel Texel De Keuringsdienst Noordholland v.d N.A.K. Alkmaar voor 17 cent per kg K. BURGER Groentehandel Oosterend - Telefoon 12 op het gebied van en Reeds va. f8,—per maand Zuidstraat 4 Telefoon 3069 Den Helder Beschaafd FRIES MEISJE zach zich gaarne geplaatst in bescheiden gezin op Texel Brieven onder no 476 aan bureau Texelse Courant Gevraagd voor spoedige indiensttreding op ons kan toor te Oudeschild Leeftijd 23 - 25 jaar. Salaris volgens schaal der onderneming. Schriftelijke soil, met ref. kantoor Van Gend Loos lulianapark, Den Helder Te koop gevraagd i.g st.z. kinder ledikantje Barhorst, Haffelderweg 5 Wij kochten een nieuwe versterker installatie welke wij gaarne verhuren voor Uw vergaderingen en feesten. De uitvoeringen van de Matthaeus-Passion en de grote vergadering van T.E.S.O leverde het bewijs dat de zaak in orde is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1954 | | pagina 2