Texels meisje naar Engeland Het Belastingjaar 1953 5 Dagen naar Parijs Het Jeugdverhaal ,De avonturen van Bim en Bam" JAARVERSLAG T.E.S.O- Slot Gedurende de laatste maanden van het vorige jaar heeft menigeen met meer be langstelling dan anders de parlementaire overzichten in de bladen gelezen. Immers in de Tweede Kamer werden enkele wets ontwerpen behandeld, die een ingrijpende verandering in onze belastingwetgeving be tekenden. Daar tijdens de behandeling in de Kamer nog veel wijzigingen in de voorstellen zijn aangebracht en de trouwe krantenlezer de draad wel zal zijn kwijtgeraakt, willen we in enkele artikelen eens nagaan wat er nu precies in het Staatsblad is verschenen. De wijzigingen bestaan uit twee onder delen, n.l.: 1. maatregelen ter bevordering van de werkgelegenheid op langere termijn. 2. Voorzieningen ter compensatie van de huurverhoging. Een van de belangrijkste wijzigingen uit de eerste groep is de z.g. investeringsaftrek Dit is iets geheel nieuws in onze belasting wetgeving. De regeling is als volgt: Wanneer in een jaar in totaal voor meer dan 3.000,verplichtingen zijn aange gaan voor het verwerven of verbeteren van bedrijfsmiddelen, wordt een aftrek verleend van 4 over het gehele geïnvesteerde be drag en zulks gedurende 5 achtereenvol gende jaren, te beginnen met het jaar waar in de verplichtingen zijn aangegaan. De aftrek mag dus worden toegepast als in een jaar bijv. 5 bedrijfsmiddelen zijn ge kocht, die samen meer aan 3.000,heb ben gekost. Een verplichting tot verwerving wordt aangegaan wanneer bijv. een auto wordt be steld, de bouw van een pand wordt gegund enz. Wordt dus een machine in 1953 besteld, maar in 1954 geleverd, dan mag de aftrek reeds in 1953 op de winst in mindeiing wor den gebracht. Is de koopsom van de machine 5.000, dan mag in de jaren 1953 tot en met 1957 telkens 4 van 5.000,is 200,wor den afgetrokken. Bovendien kan op de machine nog worden afgeschreven. Van veel belang is dat de investeringsaf trek niet op de boekwaarde van de bedrijfs middelen in mindering wordt gebracht. Met afschrijvingen is dat wel het geval. Wordt dan later het bedrijfsmiddel verkocht en is de verkoopprijs hoger dan de boekwaarde, dan is dat meerdere ook winst en dus belast baar inkomen. Op die manier kan de af schrijving van vroeger weer in het inkomen terug komen. Dit is met de investeringsaftrek niet het geval, daar die als reële aftrek is bedoeld. De medaille heeft echter wel een keer zijde. Als n.l. in een bepaald jaar voor meer dan 3.000,bedrijfsmiddelen, die na 31 Maart 1953 zijn verkregen, worden ver kocht, moet gedurende 5 jaren een bij tel ling bij de winst plaatshebben van 4 van de verkoopprijs. Deze 3.000,geldt voor alle verkopen in een bepaald jaar. Het is dus niet de vraag of ieder bedrijfsmiddel wel 3.000,heeft opgebracht, maar of alle bedrijfsmiddelen samen voor meer dan 3.000,zijn ver kocht. Er behoeft echter nooit meer te wor den bijgeteld dan in het verleden per saldo is afgetrokken. Door deze bepaling is het van belang om een overzicht bij te houden van de toegepaste aftrek en van de bijtellin gen in de loop der jaren. Bedrijfsmiddelen, die vóór 1 April 1953 zijn gekocht, komen niet in aanmerking voor de berekening van de aftrek. Verder is het van belang, dat de aftrek niet alleen geldt voor bedrijven, maar ook voor vrije beroepen (artsen Diiv.). Wordt een bedrijf uitgeoefend in een firma, dan moeten ae investeringen per fir mant meer dan 3.000,bedragen. De aftrek mag niet alleen worden be rekend bij de aankoop van nieuwe bedrijfs middelen, maar ook bij verbetering van nc- staande, dus o.a. bij verbouwing van een zakenpand. De aftrek mag echter nooit worden be rekend over ongebouwde eigendommen (lan derijen), woonhuizen en effecten; echter wel over z.g. onlichamelijke bedrijfsmiddelen als goodwill. De aftrek wordt ook niet berekend over de aanschaffingskosten van klein-ge- reedschap, dat meestal direct op de onkos- tenrekening wordt geboekt. Als een bedrijf wordt geliquideerd of overgedragen, heeft in het laatste jaar ook een volledige afrekening plaats van aftrek en bijtelling. Wat in volgende jaren nog had kunnen worden afgetrokken of moest wor den bijgeteld, wordt naar het jaar van over dracht gehaald. Een belangrijke voorwaarde is, dat van deze faciliteit alleen gebruik mag FEUILLETON door T. LODEWIJK 8). Ze reden door een tunnel, dan weer madhtige locomotieven met veel koper en wolken stoom, rijen wagons, de trein minderde vaart- Overal werden nu kof fers de gang in gesleept. Nog enkele o- genblikken en de trein uit Holland schoof onder de kap van het Gare du Nord. Kruiers in blauwe kielen sloegen de drukte gade. Een geagiteerde Ameri kaanse met een bende koffers naast zich. wenkte- Hotelgidsen met gegalonneerde petten speurden zoekend langs de wa gens, een elegante heer met grijze sla pen, steunend op een opgerolde para plu, wachtte als een rots in de storm vloed op een reiziger. Els en Carla daalden moeizaam de treden af. Hannes maakte zich verdien stelijk met de koffers. Nu dook ook Frans Noordeloos op- Allemaal bij elkaar blijven! riep hij met stentorstem. Buiten wadht een bus. Alle bagage meenemen! Vijf minuten later sjokten ze als een rij eenden achter hem aan. De contro leurs bij de uitgang keken zelfs niet naar hun plaatsbewijzen- Onder de kap stond een rij autobussen. Die rode bus rechts! riep Frans, en het werd de rij doorgegeven. Toen zat Carla achter een busraampje en staarde voor het eerst van haar le ven, naar de drukte en het gewoel van worden gemaakt als men een goede boek houding heeft. Dit is dus weer een premie voor de zakenman om de nodige zorg aan de boekhouding te besteden, een opgave, die vooral voor middenstanders vaak erg moeilijk is. Tenslotte is nog voorgeschreven, dat de aftrek niet mag plaatshebben als bepaalde bloedverwanten van elkaar kopen. Dit om misbruik tegen te gaan. Het zijn de bloed verwanten in de rechte linie (vader, zoon) en in de tweede graad der zijlinie (oom, broer). De Minister kan anders bepalen, het geen ook te hopen is voor het geval een zaak door een zoon van zijn vader wordt overgenomen. Anders zou in dit veel voor komende geval, dat toch heel normaal is, de aftrek niet in rekening kunnen worden ge bracht. Het is duidelijk, dat deze mogelijkheid van investeringsaftrek ook voor de midden stand een belangrijke tegemoetkoming kan betekenen. Aanvankelijk was voorgesteld, dat de aftrek alleen zou mogen worden toegepast over het bedrag dat boven 15.000,zou zijn geïnvesteerd. Later is dat 10.000,geworden en nog later 3.000,Tenslotte is de regeling zo ge worden, dat de aftrek over het gehele be drag wordt berekend, mits meer dan f 3.000,is geïnvesteerd in één jaar. Nu kan de kleine ondernemer er ook van pro fiteren. (Nadruk verboden). VIJF JAAR KONINGIN WILHELMINA FONDS 19491954. Dit jaar herdenkt het Koningin Wilhelmina Fonds zijn eerste lustrum. Er is reden tot dankbaarheid, want in deze vijf jaar is veel tot stand gekomen. Maar kankerbestrijding - een volksbelang van de eerste orae is kostbaar, er zijn millioenen voor nodig! Bij de herdenking van het vijfjarig be staan, staat het Koningin Wilhelmina Fonds dan ook geen ander doel voor ogen, dan in nog brede kring belangstelling voor de strijd tegen de kankei te viagen. Er wordt in het bijzonder een beroep ge daan op de Nederlandse Sportbeoefenaars. Laten degenen, die gezond zijn, dit jaar één maal een wedstrijd spelen voor de landge noten, die een onnoemelijk zware strijd heb- bij te strijden om hun gezondheid te her winnen! Van talrijke zijden werden reeds toezeg gingen gedaan. Een honderddertig-tal voet balverenigingen uit de le, 2e en 3e klasse K.N.V.B. verklaarden zich bereid een wed strijd te spelen. De Nederlandse Bridge- Bond heeft de aangesloten clubs opgewekt gedurende de periode van 15 Mei tot 15 Juni overal in den lande bridgewedstrij- den ten bate van het Koningin Wilhelmina Fonds te organiseren. De Nederl. Kegel bond, de Kon Nederl. Zwembond en de Kon. Nederl. Motorrijders Vereniging heb ben de aangesloten clubs opgewekt iets voor de kankerbestrijding te ondernemen. Klaver jassers, postduivenliefhebbers, wielrenners, Er zijn nu eenmaal grote belangen mee tafeltennisseis, kortom practisch alle sport beoefenaars zijn min of meer geïnteresseerd. Onze plaats mag hierin beslist niet achter blijven. Laten al onze kegelaars, bridgers, zwemmers en motorrijders het advies van hun bonden opvolgen en dit jaar een sport evenement of anderszins ten bate van de kankerbestrijding organiseren. Wij rekenen ook op de klaverjassers om met een lucratief idee naar voren te komen! Laat de kracht van de gezonden zich dit jaar speciaal inzetten om hulp te verlenen ♦vaar deze zo dringend nodig is! WANNEER IS HET POSTKANTOOR TE DEN BURG OPEN? Dagelijks van 8.30-12.30, van 2-4 en van 5-7 uur. Zaterdags van 8.30-1. Voor telegraaf en telefoon Zaterdags bovendien van 2-4 en van 5-7 uur. Zondags. Alleen voor telegraaf en tele foon van 8-9 uur. DIENSTREGELING N.V- TESO Op werkdagen: Van Texel: 5,20, 7,45, 11,45, 14,50, 17,50 Van Den Helder: 6,30; 10,30; 13,00; 16,20 19,35 Op Zon-en alg. erkende chr. feestd.: Van Texel: 7,45; 11,45; 16,00; 18,10 Van Den Helder: 10,30, 13,00; 17,10; 19,35. de Metropool. Taxichauffeurs kriskrasten tussen de geparkeerde wagens door- een man op een scooter zoaht naar een gaatje, een elegante Parisienne met hooggehakte schoentjes achterop. Een oude vrouw zag ze lopen met een lang dun brood van wel 'n meter lengte, het beroemde stok- kebrood, dacht ze. En overal zitjes, ter rassen met mensen die aten en dronken en babbelden. De ene helft liep zich zelf voorbij van de haast, de andere helft scheen geen haast te kennen- Win kelmeisjes liepen voorbij op weg naar huis en Carla bewonderde de manier waarop ze liepen. De meeste Parisiennes, concludeerde ze. bezaten een elégance die de Hollandse dames misten. Die lie pen maar net zoals ze zin hadden, en hoe die Franse meisjes op haar elegante schoentjes het redden over dat vaak on gelijke plaveisel, mocht wel een wonder heten! Frans stond voorop naast de buschauf feur en koeterwaalde van alles door el kaar. Eindelijk sloeg de bus een nauwe straat in, Carla las haastig het naam bordje: Rue des Acacias, de straat waar in hun hotel lag- Met een schok stopte de bus. Gouden letters op een zwart marmeren bord vermeldden: Hotel Wa- gram. Ze waren.thuis- Hier zou bijna een week lang hun huis zijn! In de hal stonden ze samengetroept, een beetje verloren. Carla kende nu al verscheidene reisgenoten, behalve Han nes en het jonge paar- Daar waren dat Bedrijfskosten boot f427.760,59 (1952 f406 525,09). Deze verhoging is 'n gevolg v.d. stijgende lonen, hogere pensioenpre mies, hogere sociale lasten en 't feit, dat de Marsdiep" meer voer. De veerdienst tarieven (ongewijzigd) zijn 50 pot hoger dan in '39, maar de exploitatiekosten zijn sinds '39 meer dan verdriedubbeld- De gemiddelde opbrengst per passa gier bedroeg 69 ct. De gemiddelde be zetting der schepen voor het autover voer beroeg 44 pet (in '52 39 pet). Onze losplaatsen zijn rrog steeds niet verbe terd wat een vlotte uitoefening van de dienst wel zeer belemmert. Nauw contact werd onderhouden met de Rijks- en Prov- Waterstaat. De autobusdienst De busdienst op Texel bleek ook over '53 niet lonend te exploiteren. De ach teruitgang van de ontvangsten van het lijnbedrijf, welke in 1948 begon, zette zich voort. De totale achteruitgang t.o-v. '48 bedroeg f 40.806,72, t.o-v. 1952 f 10.685,90- Deze voortdurende achteruit gang is onrustbarend. Het extra vervoer kon zich handhaven door de buitenge wone omstandigheden door de ramp. Hierdoor toch werd een groot bedrag aan arbeidersvervoer ontvangen- Toch werd, bij een afschrijving van f 20.000 een verlies geleden van f 3.300. Uit deze af schrijving kan uiteraard niet worden overgegaan tot aanschaffing van nieuw materiaal- Toch wordt deze aanschaffing ieder jaar dringender en daarom zal er geld uit het bootbedrijf naar het bus bedrijf moeten worden overgeheveld - met de verzekering, dat dit geld nimmer meer terug zal komen en direct als een verliespost kan worden afgeschreven. Noodgedwongen werd overgegaan tot aankoop van een klem Opelbusje. Wil men dit bedrijf op dezelfde voet voort zetten dan zullen ieder jaar één of meer bussen moeten worden vervangen- De gemiddelde opbrengst uit het lijnbedrijf bedroeg 30 ct per km, de kostende prijs 46,4 ct per km. Uit de door de directeur gegeven toe lichting op de Verlies- en Winstrekening stippen wij aan: De rekening steenkolen is groot f 15 432,36 ('52 f33.507,97)- On derhoudskosten f 50.614 ('52 f 36-466,35). Voor het busbedrijf f 17.891,81 ('52 f 19.641,85). Arbeidsl- boot f 123.133,08, bus f38.061,11- In 1952 bedroeg het to taal der arbeidslonen voor de boot nog geen f 114.000,maar in '53 werden ve le werkzaamheden in eigen beheer uit gevoerd, terwijl in de zomer meer per soneel moest worden aangenomen om dat de Marsdiep" het hele seizoen dienst deed, terwijl ze seizoen '52 alleen Zaterdags voer. Er werden 55-184 zieken en scholieren gratis vervoerd. De bussen vervoerden 307.454 passagiers (in '52 344.503)- Deze daling is een gevolg van de terugloop der lijnpassagiers. Gereden kilometers lijnbedrijf 240-204 ('52 267.754), tourbe- drijf 69.523 ('52 59.609). kleine, korte dikkerdje, met zwart ne ger kroeshaar en een gezicht dat veel weg had van een chimpansee, en zijn reisgezelschap „lang dun en lekker" had Els gezegd, bijna twee meter lang, en Carla dacht aan de beschrijving van meneer Prikkebeen: lichaam mager, dun en schraal, neus lang, wangen geel en vaal, en ze had ze dan ook prompt Prikkie en Dikkie gedoopt. Maar de korte dikke bleek meneer Velleman te zijn en de lange dunne meneer Proppen, en Prik kie en Dikkie verdwenen elk met een sleutel de trap op naar hun kamers. De dame met aj het goud was mevrouw Hoogeboezem, eenzaam blijkbaar, en dan was daar het typisch heertje met een bijna kaal hoofd en het brilletje, die zulk een opvallend Haags accent had en zulke wijze opmerkingen wist te maken met zijn vrouw, die erg idealistisch scheen en hem buitengewoon was toege wijd- Maar ze bleek zijn vrouw niet te zijn. Want meneer Laarman verdween apart en mevrouw Kierkewasser ver dween apart. Els keek Carla aan. Als ik ooit „twee zielen gloênd aaneengesmeed" heb gezien, zei ze zacht, maar ze zijn niet eens getrouwd- Els rook opnieuw een romance. Nu vielen Carla ook enkele andere mensen op. Meneer en mevrouw Perland, een elegant stel, zij een beetje Italiaans om te zien, mensen van de wereld. Wat reisden die in zo'n gezelschap? Hier vond je vogels van diverse pluimage- Het In de coupé achter me hoorde ik een stel jongens Nederlands praten. Ik heb ze nooit gezien. Maar het leken me een stel jongens van een jaar of 20. misschien mili tairen. Ze maakten bar veel grapjes en schreeuwden nogal Zoals je ze in Holland hoort, zal ik maar zeggen. Nadat ik al drie kwartier in de trein zat, vertrok hij. en reed precies de andere kant op dan ik ver wacht had Ik had graag vooruit gereden, maar nu reed ik achteruit Het panorama was geweldig We gingen lange tijd langs een rivier Aan de andere zijde heuvels en dorpjes in de valleien en tegen de heuvels opgebouwd. De rivier was geregeld op 500 a 1000 m afstand, die zag je goed, doordat hij in een dal lag Nu en dan pas seerden we een kleine tunnel. •Wat me opviel was het- grote aantal televisie-antennes op de daken der huizen. Een kellner riep steeds iets omtrent het ontbijt Maar ik dacht angstvallig aan het kleine beetje Engelse geld dat ik had. Hon ger had ik niet en van thuis had ik nog een tas vol eten Er kwam een man met schotels rond, daarachter een man met kopjes. Iedereen die koffie wilde (en dat was bijna iedereen) kreeg dus kop en schotel Daarna werd door de passagiers een hele grote suikerpot doorgegeven en iedereen nam zoveel als hij wilde. Daarna kwam een man met een grote koffiepot, vervolgens met melk. en tenslotte iemand die afrekende Ik nam geen koffie Wie drinkt nu 's morgens om zeven uur koffie' Om te laten merken dat ik geen koffie wilde draaide ik mijn hoofd maar om Soms reden we door een stad en dacht ik dat het Londen al was. Toen we wer kelijk in Londen kwamen, wist ik ook dat het Londen was Ik zag daken en schoor stenen. Ofschoon ik begreep dat de reis er bijna opzat, was ik niet huiverig dat mijn vriendin er niet zou zijn om me af te halen, of dat ik haar niet zou vinden. Toen de passagiers hun bagage bij elkaar zochten deed ik dat ook en was daar net mee klaar toen ik ..Liverpoolstreetstation" op de bor den zag staan. Hier was ik dus in Londen de wereldstad Eindelijk zou ik dan lopen in ..HET LONDEN". Ik maakte geen haast om uit te stappen en liet veel men sen voorgaan. Toen ik in de deuropening stond om uit te stappen, hoorde ik ..Hallo en daar stond mijn vriendin. We hadden elkaar in een goed jaar niet gezien. Later drong het pas goed tot me door hoe toe vallig het was dat ze precies voor mijn coupédeur stond, terwijl de trein zo lang was. We wachtten op de koffers aan de voorzijde van de trein Opeens vroeg een man, zomaar in het Hollands, of een van ons die en die was uit Enschede, maar dat waren we niet Mijn vriendin regelde nu verder alles. Toen we de koffers hadden nam ze een kruier Die stopte ons met koffers en al in een taxi Maar een taxi uit de zeventiende eeuw. Als je die ouderwetse taxi's ziet in Londen, sta je er versteld van dat zulke auto's nog bestaan en rijden. Mijn vrien din zei: ..Victoriastation please" en daar gingen we Ik keek mijn ogen uit Alle verkeer links en alles draaide in en door elkaar en alles kamermeisje droe- een elegante koffer voor het echtpaar Perland naar boven. En juffrouw Bella Montagne. niet min der opvallende make-up, die met een kwijnende filmster-blik de mindere go den l^ekeek. Juffrouw Mertens en juffrouw De Contésamen kamer veertien, riep Frans zo onpersoonlijk mogelijk en Els nam de sleutel in ontvangst. Ze liepen de trap op, verlangend nagestaard door hen die snakten naar fris water om zich van het stof van de reis te ontdoen, maar zidh nog geen kamer toegewezen hadden gezien- Even later keken ze de kamer rond. Ze zag er netjes uit, concludeerde Els. Schone lakens, dat was al heel wat. Stromend water, warm en koud- Ze liep naar het raam, keek naar beneden in de straat. Auto's geparkeerd, wéér een vrouwtje met een stokkebrood, een an der met een tas met groenten. Ieder moest hier blijkbaar winkelen, de bak ker en de groenteboer kwamen vast niet aan de deur. Opschieten, waarschuwde Carla, over twintig minuten moeten wij in de bus zitten. Het was hun eerste wonderlijke er varing geweest: de Parijse hotels heb ben geen restaurants- Je kunt er slapen en ontbijten, voorzover een Hollander dat ontbijt noemt: een kop zwarte kof fie en een stuk van dat harde brood of een paar van die lekkere, knapperige halvemaanvormige croissants, afgelopen. ging nog goed ook. Bij het Victoriastation duurde het weer even voordat we een kruier hadden. Ik bleef bij de koffers en mijn vriendin zocht een kruier. Toen we de koffers kwijt waren, moesten we naar het registratie-kantoor, daar moest ik heen met mijn permit (werkvergunning) Waar dat was weet ik niet meer, maar we gingen met een bus ,,Op de tweede verdieping maar hè" zei mijn vriendin en dat vond ik erg leuk Boven op de bus reden we o.a over Trafalgar-square Dat is de plek waar een beeld van Nelson staat, bewaakt door vier leeuwen Ik had de neiging om op zo'n leeuw te gaan zitten en dan moest iemand een foto van me maken. Maar ik denk dat een bobby dan wel gauw een eind gemaakt had aan mijn pret. Je hebt daar ook wa tervallen en de duiven die zo maar op je arm komen zitten Het is een bekende plaats in Londen. Ergens zag ik Piccadilly staan Op een zeker ogenblik zei mijn vriendin: Ik geloof dat we er hier uit moeten en daar hobbelden we de trap af. Dat viel niet mee zo'n smal rond trapje. Bij de halte stapten we uit en liepen door een paar straten naar het registratiekantoor Ik was blij dat mijn vriendin voor tolk kon fungeren Nadat we klaar waren gingen we naar een winkelwijk, waar mijn vriendin een jurk moest ruilen. Ze moest bij „Mark Spencer" zijn, een groot winkelbedrijf over heel Engeland verspreid Ze hebben hoofd zakelijk kleding, je kunt er niet passen maar wel gemakkelijk ruilen De goederen zijn van prima kwaliteit maar ze maken duizenden en duizenden van een en het zelfde model Daarom is het ook niet duur Daarna gingen we met de ondergrondse. Je ko^ot ie kaartje bij een automaat, daalt veel trappen at. passeert veel gangen, je moet de kleur van de lijn die je hebben moet aanhouden, dan kom je er wel Dan kom je op het perron, je hoeft niet lang te wachten, want elke paar minuten komt er een trein De deuren gaan automatisch optn Men stapte uit, men stapte in. De deuien sloten automatisch en we reden In zag vele mensen met kranten Wat je hier trouwens overal ziet. Af en toe stopte de trein aan een verlicht perron. Dan reed je weer een tunnel in Mijn vrien din wist natuurlijk waar ze moest uitstap pen, we gingen naar de deur, stapten uit en volgden de andere mensen die uitstap ten. We liepen door een paar gangen en kwamen voor een gesloten hek Er kwam een lift van wel 6 bij 6 m. net een grote kamer We stapten in. Niemand draaide zich om We waren zo boven. Het hek aan de andere zijde ging open en we stapten er uit We gingen naar het station. Op het station sprak mijn vriendin even met een kruier en mijn koffers kwamen met een lift naar beneden. We wachtten op de trein Deze kwam. de koffers werden er in geloodst, wij stapten in 'n coupé „al leen voor dames". Weer zag ik schoor stenen. vuile daken en rook of smook We stopten verscheidene malen, tot we het station van bestemming bereikten. Daar stapten we uit. lieten de koffers weer in een taxi laden en zo bereikte ik mijn be stemming. Baps Michels Om te eten moest je naar een apart res taurant. Zij zouden gemeenschappelijk de maaltijden gebruiken in de Cité Uni versitaire, een grote studenten-gaarkeu ken in het Park Mongeau aan de Rue de Courcelles- En dat was nog 'n „stief ke- tienke" van hun eigen hotel vandaan hoewel ze voor dat ogenblik geen idee hadden waér ze ergens in Parijs beland waren. Snel wasten ze zich, verkleedden zich. We gaan niet naar het hotel terug, stelde Els vast, we gaan eerst eens de stad in. En dan vinden we het verder wel- Jij praat maar makkelijk, verweer de zich Carla, maar ik ben hier nooit geweest en jij maar één keer. Zullen we niet verdwalen? Dat kun je hier niet, verzekerde Els, kijk maar eens. Ze vouwde een han dig kaartje open. Hier heb je de platte grond van Parijs, zo duidelijk als het maar kan- Alles staat er op, kerken musea, stations. En hier aan de achter kant heb je het lijnennet van de Métro. Die brengt je overal. Je zoekt het dichts- bijzijnde Métro-station op, er is altijd we] een binnen vijf minuten afstand en je kunt op je kaartje precies nagaan, waar je heen moet, wanneer je moet o- verstappen. Gerust, Carl, we komen al tijd terecht Carla gaf zich gelaten over aan Els' kortstondige verklaring, en weldra zaten ze weer naast elkaar in de bus. Wordt vervolgd U i> O, o wat is het ontzettend koud vandaag. De dieren, die geen lekkere warme pels heb ben, zitten te bibberen- Bep- pie Kangoeroe zit onder een boom te rillen en te huilen van de kou. Maar Bim en Bam beloven te helpen. Ze smeren 'n dikke laag lijm op de kouwelijke dieren en daar na worden ze heerlijk in de schapenwol gerold, die door de lijm natuurlijk blijft zit ten. Kijk eens hoe grappig zij eruit zien. Brammetje Slang heeft wel iets weg van een bontkraag en Jantje Ooievaar die altijd zulke koude voeten heeft, draagt heerlijk warme bontlaarzen- Maar het voor naamste is, dat ze allemaal lekker warm zijn en nu kun nen ze fijn in de sneeuw gaan spelen. Daar komt Miesje Schildpad a] op haar sleetje de heuvel afglijden en Jumbo heeft z'n schaatsen onderge bonden en maakt prachtige krullen op het ijs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1954 | | pagina 4