Texels meisje naar Engeland
Het Belastingjaar 1953
5 Dagen naar Parijs
Het Jeugdverhaal
,De avonturen van Bim en Bam"
JAARVERSLAG T.E.S.O-
Slot
Gedurende de laatste maanden van het
vorige jaar heeft menigeen met meer be
langstelling dan anders de parlementaire
overzichten in de bladen gelezen. Immers
in de Tweede Kamer werden enkele wets
ontwerpen behandeld, die een ingrijpende
verandering in onze belastingwetgeving be
tekenden.
Daar tijdens de behandeling in de Kamer
nog veel wijzigingen in de voorstellen zijn
aangebracht en de trouwe krantenlezer de
draad wel zal zijn kwijtgeraakt, willen we
in enkele artikelen eens nagaan wat er nu
precies in het Staatsblad is verschenen.
De wijzigingen bestaan uit twee onder
delen, n.l.:
1. maatregelen ter bevordering van de
werkgelegenheid op langere termijn.
2. Voorzieningen ter compensatie van de
huurverhoging.
Een van de belangrijkste wijzigingen uit
de eerste groep is de z.g. investeringsaftrek
Dit is iets geheel nieuws in onze belasting
wetgeving. De regeling is als volgt:
Wanneer in een jaar in totaal voor meer
dan 3.000,verplichtingen zijn aange
gaan voor het verwerven of verbeteren van
bedrijfsmiddelen, wordt een aftrek verleend
van 4 over het gehele geïnvesteerde be
drag en zulks gedurende 5 achtereenvol
gende jaren, te beginnen met het jaar waar
in de verplichtingen zijn aangegaan.
De aftrek mag dus worden toegepast als
in een jaar bijv. 5 bedrijfsmiddelen zijn ge
kocht, die samen meer aan 3.000,heb
ben gekost.
Een verplichting tot verwerving wordt
aangegaan wanneer bijv. een auto wordt be
steld, de bouw van een pand wordt gegund
enz.
Wordt dus een machine in 1953 besteld,
maar in 1954 geleverd, dan mag de aftrek
reeds in 1953 op de winst in mindeiing wor
den gebracht.
Is de koopsom van de machine 5.000,
dan mag in de jaren 1953 tot en met 1957
telkens 4 van 5.000,is 200,wor
den afgetrokken. Bovendien kan op de
machine nog worden afgeschreven.
Van veel belang is dat de investeringsaf
trek niet op de boekwaarde van de bedrijfs
middelen in mindering wordt gebracht. Met
afschrijvingen is dat wel het geval. Wordt
dan later het bedrijfsmiddel verkocht en is
de verkoopprijs hoger dan de boekwaarde,
dan is dat meerdere ook winst en dus belast
baar inkomen. Op die manier kan de af
schrijving van vroeger weer in het inkomen
terug komen.
Dit is met de investeringsaftrek niet het
geval, daar die als reële aftrek is bedoeld.
De medaille heeft echter wel een keer
zijde. Als n.l. in een bepaald jaar voor meer
dan 3.000,bedrijfsmiddelen, die na
31 Maart 1953 zijn verkregen, worden ver
kocht, moet gedurende 5 jaren een bij tel
ling bij de winst plaatshebben van 4 van
de verkoopprijs.
Deze 3.000,geldt voor alle verkopen
in een bepaald jaar. Het is dus niet de vraag
of ieder bedrijfsmiddel wel 3.000,heeft
opgebracht, maar of alle bedrijfsmiddelen
samen voor meer dan 3.000,zijn ver
kocht. Er behoeft echter nooit meer te wor
den bijgeteld dan in het verleden per saldo
is afgetrokken. Door deze bepaling is het
van belang om een overzicht bij te houden
van de toegepaste aftrek en van de bijtellin
gen in de loop der jaren.
Bedrijfsmiddelen, die vóór 1 April 1953
zijn gekocht, komen niet in aanmerking voor
de berekening van de aftrek.
Verder is het van belang, dat de aftrek
niet alleen geldt voor bedrijven, maar ook
voor vrije beroepen (artsen Diiv.).
Wordt een bedrijf uitgeoefend in een
firma, dan moeten ae investeringen per fir
mant meer dan 3.000,bedragen.
De aftrek mag niet alleen worden be
rekend bij de aankoop van nieuwe bedrijfs
middelen, maar ook bij verbetering van nc-
staande, dus o.a. bij verbouwing van een
zakenpand.
De aftrek mag echter nooit worden be
rekend over ongebouwde eigendommen (lan
derijen), woonhuizen en effecten; echter wel
over z.g. onlichamelijke bedrijfsmiddelen als
goodwill. De aftrek wordt ook niet berekend
over de aanschaffingskosten van klein-ge-
reedschap, dat meestal direct op de onkos-
tenrekening wordt geboekt.
Als een bedrijf wordt geliquideerd of
overgedragen, heeft in het laatste jaar ook
een volledige afrekening plaats van aftrek
en bijtelling. Wat in volgende jaren nog had
kunnen worden afgetrokken of moest wor
den bijgeteld, wordt naar het jaar van over
dracht gehaald. Een belangrijke voorwaarde
is, dat van deze faciliteit alleen gebruik mag
FEUILLETON
door T. LODEWIJK
8). Ze reden door een tunnel, dan weer
madhtige locomotieven met veel koper
en wolken stoom, rijen wagons, de trein
minderde vaart- Overal werden nu kof
fers de gang in gesleept. Nog enkele o-
genblikken en de trein uit Holland
schoof onder de kap van het Gare du
Nord. Kruiers in blauwe kielen sloegen
de drukte gade. Een geagiteerde Ameri
kaanse met een bende koffers naast zich.
wenkte- Hotelgidsen met gegalonneerde
petten speurden zoekend langs de wa
gens, een elegante heer met grijze sla
pen, steunend op een opgerolde para
plu, wachtte als een rots in de storm
vloed op een reiziger.
Els en Carla daalden moeizaam de
treden af. Hannes maakte zich verdien
stelijk met de koffers. Nu dook ook
Frans Noordeloos op-
Allemaal bij elkaar blijven! riep hij
met stentorstem. Buiten wadht een bus.
Alle bagage meenemen!
Vijf minuten later sjokten ze als een
rij eenden achter hem aan. De contro
leurs bij de uitgang keken zelfs niet
naar hun plaatsbewijzen- Onder de kap
stond een rij autobussen. Die rode bus
rechts! riep Frans, en het werd de rij
doorgegeven.
Toen zat Carla achter een busraampje
en staarde voor het eerst van haar le
ven, naar de drukte en het gewoel van
worden gemaakt als men een goede boek
houding heeft. Dit is dus weer een premie
voor de zakenman om de nodige zorg aan
de boekhouding te besteden, een opgave,
die vooral voor middenstanders vaak erg
moeilijk is.
Tenslotte is nog voorgeschreven, dat de
aftrek niet mag plaatshebben als bepaalde
bloedverwanten van elkaar kopen. Dit om
misbruik tegen te gaan. Het zijn de bloed
verwanten in de rechte linie (vader, zoon)
en in de tweede graad der zijlinie (oom,
broer). De Minister kan anders bepalen, het
geen ook te hopen is voor het geval een
zaak door een zoon van zijn vader wordt
overgenomen. Anders zou in dit veel voor
komende geval, dat toch heel normaal is, de
aftrek niet in rekening kunnen worden ge
bracht.
Het is duidelijk, dat deze mogelijkheid
van investeringsaftrek ook voor de midden
stand een belangrijke tegemoetkoming kan
betekenen. Aanvankelijk was voorgesteld,
dat de aftrek alleen zou mogen worden
toegepast over het bedrag dat boven
15.000,zou zijn geïnvesteerd. Later is
dat 10.000,geworden en nog later
3.000,Tenslotte is de regeling zo ge
worden, dat de aftrek over het gehele be
drag wordt berekend, mits meer dan
f 3.000,is geïnvesteerd in één jaar. Nu
kan de kleine ondernemer er ook van pro
fiteren.
(Nadruk verboden).
VIJF JAAR
KONINGIN WILHELMINA FONDS
19491954. Dit jaar herdenkt het
Koningin Wilhelmina Fonds zijn eerste
lustrum.
Er is reden tot dankbaarheid, want in
deze vijf jaar is veel tot stand gekomen.
Maar kankerbestrijding - een volksbelang
van de eerste orae is kostbaar, er zijn
millioenen voor nodig!
Bij de herdenking van het vijfjarig be
staan, staat het Koningin Wilhelmina Fonds
dan ook geen ander doel voor ogen, dan in
nog brede kring belangstelling voor de strijd
tegen de kankei te viagen.
Er wordt in het bijzonder een beroep ge
daan op de Nederlandse Sportbeoefenaars.
Laten degenen, die gezond zijn, dit jaar één
maal een wedstrijd spelen voor de landge
noten, die een onnoemelijk zware strijd heb-
bij te strijden om hun gezondheid te her
winnen!
Van talrijke zijden werden reeds toezeg
gingen gedaan. Een honderddertig-tal voet
balverenigingen uit de le, 2e en 3e klasse
K.N.V.B. verklaarden zich bereid een wed
strijd te spelen. De Nederlandse Bridge-
Bond heeft de aangesloten clubs opgewekt
gedurende de periode van 15 Mei tot
15 Juni overal in den lande bridgewedstrij-
den ten bate van het Koningin Wilhelmina
Fonds te organiseren. De Nederl. Kegel
bond, de Kon Nederl. Zwembond en de
Kon. Nederl. Motorrijders Vereniging heb
ben de aangesloten clubs opgewekt iets voor
de kankerbestrijding te ondernemen. Klaver
jassers, postduivenliefhebbers, wielrenners,
Er zijn nu eenmaal grote belangen mee
tafeltennisseis, kortom practisch alle sport
beoefenaars zijn min of meer geïnteresseerd.
Onze plaats mag hierin beslist niet achter
blijven. Laten al onze kegelaars, bridgers,
zwemmers en motorrijders het advies van
hun bonden opvolgen en dit jaar een sport
evenement of anderszins ten bate van de
kankerbestrijding organiseren.
Wij rekenen ook op de klaverjassers om
met een lucratief idee naar voren te komen!
Laat de kracht van de gezonden zich dit
jaar speciaal inzetten om hulp te verlenen
♦vaar deze zo dringend nodig is!
WANNEER IS HET POSTKANTOOR TE
DEN BURG OPEN?
Dagelijks van 8.30-12.30, van 2-4 en
van 5-7 uur.
Zaterdags van 8.30-1. Voor telegraaf en
telefoon Zaterdags bovendien van 2-4
en van 5-7 uur.
Zondags. Alleen voor telegraaf en tele
foon van 8-9 uur.
DIENSTREGELING N.V- TESO
Op werkdagen:
Van Texel: 5,20, 7,45, 11,45, 14,50, 17,50
Van Den Helder: 6,30; 10,30; 13,00; 16,20
19,35
Op Zon-en alg. erkende chr. feestd.:
Van Texel: 7,45; 11,45; 16,00; 18,10
Van Den Helder: 10,30, 13,00; 17,10;
19,35.
de Metropool.
Taxichauffeurs kriskrasten tussen de
geparkeerde wagens door- een man op
een scooter zoaht naar een gaatje, een
elegante Parisienne met hooggehakte
schoentjes achterop. Een oude vrouw zag
ze lopen met een lang dun brood van
wel 'n meter lengte, het beroemde stok-
kebrood, dacht ze. En overal zitjes, ter
rassen met mensen die aten en dronken
en babbelden. De ene helft liep zich
zelf voorbij van de haast, de andere
helft scheen geen haast te kennen- Win
kelmeisjes liepen voorbij op weg naar
huis en Carla bewonderde de manier
waarop ze liepen. De meeste Parisiennes,
concludeerde ze. bezaten een elégance
die de Hollandse dames misten. Die lie
pen maar net zoals ze zin hadden, en
hoe die Franse meisjes op haar elegante
schoentjes het redden over dat vaak on
gelijke plaveisel, mocht wel een wonder
heten!
Frans stond voorop naast de buschauf
feur en koeterwaalde van alles door el
kaar. Eindelijk sloeg de bus een nauwe
straat in, Carla las haastig het naam
bordje: Rue des Acacias, de straat waar
in hun hotel lag- Met een schok stopte
de bus. Gouden letters op een zwart
marmeren bord vermeldden: Hotel Wa-
gram. Ze waren.thuis-
Hier zou bijna een week lang hun
huis zijn!
In de hal stonden ze samengetroept,
een beetje verloren. Carla kende nu al
verscheidene reisgenoten, behalve Han
nes en het jonge paar- Daar waren dat
Bedrijfskosten boot f427.760,59 (1952
f406 525,09). Deze verhoging is 'n gevolg
v.d. stijgende lonen, hogere pensioenpre
mies, hogere sociale lasten en 't feit, dat
de Marsdiep" meer voer. De veerdienst
tarieven (ongewijzigd) zijn 50 pot hoger
dan in '39, maar de exploitatiekosten zijn
sinds '39 meer dan verdriedubbeld-
De gemiddelde opbrengst per passa
gier bedroeg 69 ct. De gemiddelde be
zetting der schepen voor het autover
voer beroeg 44 pet (in '52 39 pet). Onze
losplaatsen zijn rrog steeds niet verbe
terd wat een vlotte uitoefening van de
dienst wel zeer belemmert.
Nauw contact werd onderhouden met
de Rijks- en Prov- Waterstaat.
De autobusdienst
De busdienst op Texel bleek ook over
'53 niet lonend te exploiteren. De ach
teruitgang van de ontvangsten van het
lijnbedrijf, welke in 1948 begon, zette
zich voort. De totale achteruitgang t.o-v.
'48 bedroeg f 40.806,72, t.o-v. 1952
f 10.685,90- Deze voortdurende achteruit
gang is onrustbarend. Het extra vervoer
kon zich handhaven door de buitenge
wone omstandigheden door de ramp.
Hierdoor toch werd een groot bedrag aan
arbeidersvervoer ontvangen- Toch werd,
bij een afschrijving van f 20.000 een
verlies geleden van f 3.300. Uit deze af
schrijving kan uiteraard niet worden
overgegaan tot aanschaffing van nieuw
materiaal- Toch wordt deze aanschaffing
ieder jaar dringender en daarom zal er
geld uit het bootbedrijf naar het bus
bedrijf moeten worden overgeheveld -
met de verzekering, dat dit geld nimmer
meer terug zal komen en direct als een
verliespost kan worden afgeschreven.
Noodgedwongen werd overgegaan tot
aankoop van een klem Opelbusje. Wil
men dit bedrijf op dezelfde voet voort
zetten dan zullen ieder jaar één of meer
bussen moeten worden vervangen- De
gemiddelde opbrengst uit het lijnbedrijf
bedroeg 30 ct per km, de kostende prijs
46,4 ct per km.
Uit de door de directeur gegeven toe
lichting op de Verlies- en Winstrekening
stippen wij aan: De rekening steenkolen
is groot f 15 432,36 ('52 f33.507,97)- On
derhoudskosten f 50.614 ('52 f 36-466,35).
Voor het busbedrijf f 17.891,81 ('52
f 19.641,85). Arbeidsl- boot f 123.133,08,
bus f38.061,11- In 1952 bedroeg het to
taal der arbeidslonen voor de boot nog
geen f 114.000,maar in '53 werden ve
le werkzaamheden in eigen beheer uit
gevoerd, terwijl in de zomer meer per
soneel moest worden aangenomen om
dat de Marsdiep" het hele seizoen
dienst deed, terwijl ze seizoen '52 alleen
Zaterdags voer.
Er werden 55-184 zieken en scholieren
gratis vervoerd. De bussen vervoerden
307.454 passagiers (in '52 344.503)- Deze
daling is een gevolg van de terugloop
der lijnpassagiers. Gereden kilometers
lijnbedrijf 240-204 ('52 267.754), tourbe-
drijf 69.523 ('52 59.609).
kleine, korte dikkerdje, met zwart ne
ger kroeshaar en een gezicht dat veel
weg had van een chimpansee, en zijn
reisgezelschap „lang dun en lekker" had
Els gezegd, bijna twee meter lang, en
Carla dacht aan de beschrijving van
meneer Prikkebeen:
lichaam mager, dun en schraal, neus
lang, wangen geel en vaal,
en ze had ze dan ook prompt Prikkie
en Dikkie gedoopt. Maar de korte dikke
bleek meneer Velleman te zijn en de
lange dunne meneer Proppen, en Prik
kie en Dikkie verdwenen elk met een
sleutel de trap op naar hun kamers. De
dame met aj het goud was mevrouw
Hoogeboezem, eenzaam blijkbaar, en dan
was daar het typisch heertje met een
bijna kaal hoofd en het brilletje, die
zulk een opvallend Haags accent had en
zulke wijze opmerkingen wist te maken
met zijn vrouw, die erg idealistisch
scheen en hem buitengewoon was toege
wijd- Maar ze bleek zijn vrouw niet te
zijn. Want meneer Laarman verdween
apart en mevrouw Kierkewasser ver
dween apart. Els keek Carla aan. Als ik
ooit „twee zielen gloênd aaneengesmeed"
heb gezien, zei ze zacht, maar ze zijn niet
eens getrouwd-
Els rook opnieuw een romance. Nu
vielen Carla ook enkele andere mensen
op. Meneer en mevrouw Perland, een
elegant stel, zij een beetje Italiaans om
te zien, mensen van de wereld. Wat
reisden die in zo'n gezelschap? Hier
vond je vogels van diverse pluimage- Het
In de coupé achter me hoorde ik een
stel jongens Nederlands praten. Ik heb ze
nooit gezien. Maar het leken me een stel
jongens van een jaar of 20. misschien mili
tairen. Ze maakten bar veel grapjes en
schreeuwden nogal Zoals je ze in Holland
hoort, zal ik maar zeggen. Nadat ik al drie
kwartier in de trein zat, vertrok hij. en
reed precies de andere kant op dan ik ver
wacht had Ik had graag vooruit gereden,
maar nu reed ik achteruit Het panorama
was geweldig We gingen lange tijd langs
een rivier Aan de andere zijde heuvels en
dorpjes in de valleien en tegen de heuvels
opgebouwd. De rivier was geregeld op
500 a 1000 m afstand, die zag je goed,
doordat hij in een dal lag Nu en dan pas
seerden we een kleine tunnel.
•Wat me opviel was het- grote aantal
televisie-antennes op de daken der huizen.
Een kellner riep steeds iets omtrent het
ontbijt Maar ik dacht angstvallig aan het
kleine beetje Engelse geld dat ik had. Hon
ger had ik niet en van thuis had ik nog
een tas vol eten Er kwam een man met
schotels rond, daarachter een man met
kopjes. Iedereen die koffie wilde (en dat
was bijna iedereen) kreeg dus kop en
schotel Daarna werd door de passagiers
een hele grote suikerpot doorgegeven en
iedereen nam zoveel als hij wilde. Daarna
kwam een man met een grote koffiepot,
vervolgens met melk. en tenslotte iemand
die afrekende Ik nam geen koffie Wie
drinkt nu 's morgens om zeven uur koffie'
Om te laten merken dat ik geen koffie
wilde draaide ik mijn hoofd maar om
Soms reden we door een stad en dacht
ik dat het Londen al was. Toen we wer
kelijk in Londen kwamen, wist ik ook dat
het Londen was Ik zag daken en schoor
stenen. Ofschoon ik begreep dat de reis
er bijna opzat, was ik niet huiverig dat mijn
vriendin er niet zou zijn om me af te halen,
of dat ik haar niet zou vinden. Toen de
passagiers hun bagage bij elkaar zochten
deed ik dat ook en was daar net mee klaar
toen ik ..Liverpoolstreetstation" op de bor
den zag staan. Hier was ik dus in Londen
de wereldstad Eindelijk zou ik dan lopen
in ..HET LONDEN". Ik maakte geen
haast om uit te stappen en liet veel men
sen voorgaan. Toen ik in de deuropening
stond om uit te stappen, hoorde ik ..Hallo
en daar stond mijn vriendin. We hadden
elkaar in een goed jaar niet gezien. Later
drong het pas goed tot me door hoe toe
vallig het was dat ze precies voor mijn
coupédeur stond, terwijl de trein zo lang
was. We wachtten op de koffers aan de
voorzijde van de trein Opeens vroeg een
man, zomaar in het Hollands, of een van
ons die en die was uit Enschede, maar dat
waren we niet
Mijn vriendin regelde nu verder alles.
Toen we de koffers hadden nam ze een
kruier Die stopte ons met koffers en al in
een taxi Maar een taxi uit de zeventiende
eeuw. Als je die ouderwetse taxi's ziet in
Londen, sta je er versteld van dat zulke
auto's nog bestaan en rijden. Mijn vrien
din zei: ..Victoriastation please" en daar
gingen we
Ik keek mijn ogen uit Alle verkeer links
en alles draaide in en door elkaar en alles
kamermeisje droe- een elegante koffer
voor het echtpaar Perland naar boven.
En juffrouw Bella Montagne. niet min
der opvallende make-up, die met een
kwijnende filmster-blik de mindere go
den l^ekeek.
Juffrouw Mertens en juffrouw De
Contésamen kamer veertien, riep
Frans zo onpersoonlijk mogelijk en Els
nam de sleutel in ontvangst. Ze liepen de
trap op, verlangend nagestaard door hen
die snakten naar fris water om zich van
het stof van de reis te ontdoen, maar
zidh nog geen kamer toegewezen hadden
gezien-
Even later keken ze de kamer rond.
Ze zag er netjes uit, concludeerde Els.
Schone lakens, dat was al heel wat.
Stromend water, warm en koud- Ze liep
naar het raam, keek naar beneden in de
straat. Auto's geparkeerd, wéér een
vrouwtje met een stokkebrood, een an
der met een tas met groenten. Ieder
moest hier blijkbaar winkelen, de bak
ker en de groenteboer kwamen vast
niet aan de deur.
Opschieten, waarschuwde Carla,
over twintig minuten moeten wij in de
bus zitten.
Het was hun eerste wonderlijke er
varing geweest: de Parijse hotels heb
ben geen restaurants- Je kunt er slapen
en ontbijten, voorzover een Hollander
dat ontbijt noemt: een kop zwarte kof
fie en een stuk van dat harde brood of
een paar van die lekkere, knapperige
halvemaanvormige croissants, afgelopen.
ging nog goed ook. Bij het Victoriastation
duurde het weer even voordat we een
kruier hadden. Ik bleef bij de koffers en
mijn vriendin zocht een kruier. Toen we
de koffers kwijt waren, moesten we naar
het registratie-kantoor, daar moest ik heen
met mijn permit (werkvergunning) Waar
dat was weet ik niet meer, maar we gingen
met een bus ,,Op de tweede verdieping
maar hè" zei mijn vriendin en dat vond ik
erg leuk Boven op de bus reden we o.a
over Trafalgar-square Dat is de plek waar
een beeld van Nelson staat, bewaakt door
vier leeuwen Ik had de neiging om op zo'n
leeuw te gaan zitten en dan moest iemand
een foto van me maken. Maar ik denk dat
een bobby dan wel gauw een eind gemaakt
had aan mijn pret. Je hebt daar ook wa
tervallen en de duiven die zo maar op je
arm komen zitten Het is een bekende
plaats in Londen. Ergens zag ik Piccadilly
staan Op een zeker ogenblik zei mijn
vriendin: Ik geloof dat we er hier uit
moeten en daar hobbelden we de trap af.
Dat viel niet mee zo'n smal rond trapje. Bij
de halte stapten we uit en liepen door een
paar straten naar het registratiekantoor
Ik was blij dat mijn vriendin voor tolk kon
fungeren
Nadat we klaar waren gingen we naar
een winkelwijk, waar mijn vriendin een
jurk moest ruilen. Ze moest bij „Mark
Spencer" zijn, een groot winkelbedrijf over
heel Engeland verspreid Ze hebben hoofd
zakelijk kleding, je kunt er niet passen
maar wel gemakkelijk ruilen De goederen
zijn van prima kwaliteit maar ze maken
duizenden en duizenden van een en het
zelfde model Daarom is het ook niet duur
Daarna gingen we met de ondergrondse.
Je ko^ot ie kaartje bij een automaat, daalt
veel trappen at. passeert veel gangen, je
moet de kleur van de lijn die je hebben
moet aanhouden, dan kom je er wel Dan
kom je op het perron, je hoeft niet lang te
wachten, want elke paar minuten komt er
een trein De deuren gaan automatisch
optn Men stapte uit, men stapte in. De
deuien sloten automatisch en we reden
In zag vele mensen met kranten Wat
je hier trouwens overal ziet. Af en toe
stopte de trein aan een verlicht perron.
Dan reed je weer een tunnel in Mijn vrien
din wist natuurlijk waar ze moest uitstap
pen, we gingen naar de deur, stapten uit
en volgden de andere mensen die uitstap
ten. We liepen door een paar gangen en
kwamen voor een gesloten hek Er kwam
een lift van wel 6 bij 6 m. net een grote
kamer We stapten in. Niemand draaide
zich om We waren zo boven. Het hek aan
de andere zijde ging open en we stapten
er uit We gingen naar het station. Op het
station sprak mijn vriendin even met een
kruier en mijn koffers kwamen met een
lift naar beneden. We wachtten op de
trein Deze kwam. de koffers werden er
in geloodst, wij stapten in 'n coupé „al
leen voor dames". Weer zag ik schoor
stenen. vuile daken en rook of smook We
stopten verscheidene malen, tot we het
station van bestemming bereikten. Daar
stapten we uit. lieten de koffers weer in
een taxi laden en zo bereikte ik mijn be
stemming.
Baps Michels
Om te eten moest je naar een apart res
taurant. Zij zouden gemeenschappelijk
de maaltijden gebruiken in de Cité Uni
versitaire, een grote studenten-gaarkeu
ken in het Park Mongeau aan de Rue de
Courcelles- En dat was nog 'n „stief ke-
tienke" van hun eigen hotel vandaan
hoewel ze voor dat ogenblik geen idee
hadden waér ze ergens in Parijs beland
waren.
Snel wasten ze zich, verkleedden zich.
We gaan niet naar het hotel terug,
stelde Els vast, we gaan eerst eens de
stad in. En dan vinden we het verder
wel-
Jij praat maar makkelijk, verweer
de zich Carla, maar ik ben hier nooit
geweest en jij maar één keer. Zullen we
niet verdwalen?
Dat kun je hier niet, verzekerde
Els, kijk maar eens. Ze vouwde een han
dig kaartje open. Hier heb je de platte
grond van Parijs, zo duidelijk als het
maar kan- Alles staat er op, kerken
musea, stations. En hier aan de achter
kant heb je het lijnennet van de Métro.
Die brengt je overal. Je zoekt het dichts-
bijzijnde Métro-station op, er is altijd
we] een binnen vijf minuten afstand en
je kunt op je kaartje precies nagaan,
waar je heen moet, wanneer je moet o-
verstappen. Gerust, Carl, we komen al
tijd terecht
Carla gaf zich gelaten over aan Els'
kortstondige verklaring, en weldra zaten
ze weer naast elkaar in de bus.
Wordt vervolgd
U i>
O, o wat is het ontzettend
koud vandaag. De dieren, die
geen lekkere warme pels heb
ben, zitten te bibberen- Bep-
pie Kangoeroe zit onder een
boom te rillen en te huilen
van de kou. Maar Bim en
Bam beloven te helpen. Ze
smeren 'n dikke laag lijm op
de kouwelijke dieren en daar
na worden ze heerlijk in de
schapenwol gerold, die door
de lijm natuurlijk blijft zit
ten. Kijk eens hoe grappig zij
eruit zien. Brammetje Slang
heeft wel iets weg van een
bontkraag en Jantje Ooievaar
die altijd zulke koude voeten
heeft, draagt heerlijk warme
bontlaarzen- Maar het voor
naamste is, dat ze allemaal
lekker warm zijn en nu kun
nen ze fijn in de sneeuw gaan
spelen. Daar komt Miesje
Schildpad a] op haar sleetje
de heuvel afglijden en Jumbo
heeft z'n schaatsen onderge
bonden en maakt prachtige
krullen op het ijs.