BISCHOFF'S MEI AANBIEDING
Koopt bij BISCHOFF Den Helder
:::r-j
h rider hand Gelei
69.75 - 84.00 - 92.00
34.50 - 39.75 - 43.50
29.75 - 33.25
72.75 - 84.50 - 89.75
39.75 - 42.50 - 46.50
Meisjeskleding honderden stuks voorradig, Jacks, Jurken, Zeiljoppers,
Rokjes, Blouses, Pullovers, Blazers, Toppers, Poplin Regenmantels
U slaagt altijd - Betaal minder
Het Philharmonisch Orkest mag aller belangstelling verwachten,
want muziek heeft voor niemand geheimen
zij is de meest toegankelijkedemocratische kunst
r
De PTT breidt haar telefoonnet voortdurend uit
KIESPIJN?
"t Loopt
WRICLEY
5 Dagen naar Parijs
Tweed
MANTELCOSTUUM
nieuwe dessins
59.75 - 69.00 - 74.75
DAMESFIETSJASJES
met ceintuur
drie tinten
37.75
Moderne
TWEED MANTEL
Sportieve Poplin
REGENMANTELS
ZOMERJAPONNEN
leuke modellen
bacfcfish
12.75 - 14.75 - 16.75
ZEILJOPPERS
alle kleuren
Prachtige
DEUX-PIèCES
uni en fantasie
34.75 - 37.50 - 42.50
SWAGGERS
tweed
Traver en kamgarcn
MANTELCOSTUUM
prima stoffen
89.00 -105.00 -119.00
Modieuse
TOPPERS
zwart-wit tinten
Kamgaren
TAILLEURMANTEL
84.75 - 95.00 -105.00
JAPONNEN
grote maten
16.50 - 24.75 - 29.75
Geklede gabardine
REGENMANTELS
zuiver wol
93.50 - 105.00
DAMESBLOUSES
Poplin uni en
gestreept
5.90 - 7.90 - 9.75
SWAGGERS
kamgaren
mooie kwaliteit
89.00 - 94.00 - 105.00
LINNEN JACKS
alle kleuren
19.75 - 22.75 - 25.75
TRICOT PAKJES
grote keuze
nieuwe tinten
55.00 - 69.75 - 77.50
ZOMERPEIGNOIRS
genopt
3 kleuren
23.75
Als algemene toelichting op het op 3
Juni a.s. door het Noordhollands Phil
harmonisch Orkest te geven concert
dient het volgende.
Alvorens de verschillende uit te voe
ren weiiken nader te bespreken, vooraf
enkele opmerkingen over het beluisteren
van muziek in het algemeen- Nu is
schrijven hierover een gewaagde onder
neming, omdat muziek genieten zich
niet met woorden laat omschrijven. Wat
muziek doet, kan zij alleen zelf zeggen
Waar de kracht van 't woord eindigt,
begint de macht der muziek- Een be
schrijving over de muziek kan u alleen
maar brengen tot de poort van het rijk
der muziek- Zelf zult U. door naar mu
ziek te gaan luisteren, die poort moeten
openen en de geheimen daarachter ver
borgen, moeten ontdekken. En aarzel dan
niet om binnen te gaan uit vrees een on
bekende in dit land te zijn. Het is de
vrees, die U is opgedrongen, door te
veronderstellen dat men .verstand moet
hebben van muziek". Zie hier, wat jam-
mer genoeg, velen door lijvige werken
over muziek heeft doen aarzelen zich on-
der de muziekliefhebbers te scharen-
Doch de inhoud en het wezen der mu
ziek gaan boven woorden en omschrij
vingen uit; wij kunnen nooit zeggen wat
muziek zegt Zij is juist daardoor de
meest toegankelijke, de meest democra
tische kunst, omdat ze voor ieder open
staat- Zelfs doen wij daarbij ons ver
stand niets te kort; zeer innige zaken la
ten zich niet ontleden- Geen liefhebber
is zo vrij als de muziekminnaar; hij mag
mooi vinden wat 'hij wil en hij behoeft
daarvoor geen verklaring af te leggen;
hij zal daarin een ander ook vrij laten
en vooral ook de componist de vrijheid
laten om geheel onafhankelijk te zijn in
zijn scheppingen- Stellig zullen wij, als
wij ons zo onbevangen en zonder
schroom overgeven aan de muziek, tot
de ontdekking komen, dat een muziek
compositie is gebouwd naar één of meer
melodieën, en dat ons deze melodieën
door hun nhythmiek leiden tot de bewe
ging in de muziek. Wij gaan horen hoe
harmonieën de gegeven melodie gaan
ondersteunen en hoe door het gebruik
van diverse toonsoorten een melodie een
ander aanzien kan krijgen.
Wij leren opmerken hoe een melodie of
thema van de ene groep instrumenten
naar de andere gaat of wel van het ene
naar het andere instrument- Het zal ook
duidelijk zijn, hoe bijv. bij een doorwer
king of variatie der melodieën de moge
lijkheden wat betreft contrasten en
klankkleur, zeer groot zijn- Over al deze
onderwerpen zou een aparte bespreking
zeer belangwekkend zijn- Hoe belang
wekkend ook: luisteren blijft primair en
bij latere naspeuringen mag de vrijheid
van het luisteren met geschaad worden-
Wij onderzoeken uit interesse, maar luis
teren uit liefde. Wij zullen ons zeker na
het luisteren gaan interesseren voor de
instrumentale groeperingen m het sym-
phonie-orkestde strijkinstrumenten, de
korte blaasinstrumenten, de groep van
koperblazers en de groep slaginstrumen
ten.
Men komt door het luisteren ook tot
het besef hoe een compositie is gebouwd,
naar een of meer melodieën- Wij zulilen
enkele constructies gaan onderscheiden,
zoals: liedvorm, rondo vorm, sonate
vorm, variatievorm, canon, fuga enz.-
De voornaamste ontdekking zal echter
zijn, hoe wij allen betrokken kunnen
worden bij het genieten van muziek, die
reeds eeuwenlang van de oermens af tot
op heden toe de taal is van het mense
lijk hart, en zullen mede ondergaan de
grote betovering die er door de eeuwen
heen van de muziek is uitgegaan-
Gaan we nu het programma van 3
Juni a-s. eens nader bezien Veel van de
uit te voeren werken zijn te rekenen tot
de z-g- programmamuziek, een kunst
soort, waarbij de componist is uitgegaan
van een bepaald programma; m.a-w. hij
volsrt m zijn compositie een gedicht of
proza-fragment, een legende of histori
sche gebeurtenis.
Toch blijft de muzikale uitdrukking
het voornaamste en moet het verhaal
Mijnhardt Kiespijnpoeders. Doos 50 ct.
Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. Doos 50 ct.
slechts aanleiding blijven. De muziek
moet om zichzelf blijven bestaan en niet
overmeesterd worden door de dwingen
de gang van zaken in een verhaal- Zo
doende valt het vaak moeilijk de gren
zen van dit genre vast te stellen- Een
voorbeeld van grote muzikale waarde is
het prachtige orkestwerk ,,L'apprenti
sorcier" (de tovenaarsleerling) van Paul
Dukas, waarover later meer
Hiernaast staat, maar zoals gezegd, de
grenzen zijn moeilijk te trekken, de ab
solute muziek, dus de muziek, die op ge
nerlei wijze samenhangt met een ver
haal, schilderij of gebeurtenis- Deze mu
ziek heeft dus slechts een muzikale in
houd en men kan er geen toelichting bij
geven in de vorm van een verhaal of
voorstelling, zoals bij de programma
muziek. Het beluisteren van absolute
muziek zal bijgevolg meer vragen om
een aangeboren muzikaliteit, die ons 't
vermogen schenkt vaak onbewust de
muzikale inhoud ener oompositie op te
vangen- Het luisteren naar deze muziek
kan derhalve een bijzondere binding
met de muzek op zichzelf geven.
(Publicatie van de Culturele Raad)
DIE COLLECTE STEUNEN WIJ
ALLEMAAL!
Een dezer dagen zal worden gecollec
teerd ten bate van ons Rode Kruis, dat
haar geldmiddelen put uit vrijwillige
bijdragen van de zijde der burgerij. Wij,
die zo dikwijls de Texelse colonne acte
de présence zien geven, behoeven stellig
geen aansporing om het weik te steu
nen- Moge uw bijdrage er toe medewer
ken, dat ons Rode Kruis haar veelom
vattende taak op behoorlijke wijze kan
blijven vervullen!
ZON, MAAN EN IIOOG WATER
De zon komt 22 Mei op om 4.36 uur en
gaat onder om 8-38 uur- Maan: 25 Mei
L-K.; 1 Jum N M.
Hoog water ter rede van Texel: 22 Mei
en 0-14; 23 Mei 0-30 en 0.58; 24 Mei
1.11 en 1.49; 25 Mei 2-00 en 2.44; 26 Mei
2-53 en 3-46; 27 Mei 3.56 en 4.54; 28 Mei
5-07 en 6.06.
Aan het strand is het ongeveer een uux
eerder hoog water.
Begin dezer week was de Weverstraat
te Den Burg een groot deel van de dag
afgesloten voor alle doorgaand verkeer:
de mannen van de PTT waren daar druk
aan het werk. Van perceel J. Stam tot
de hoek Parkstraat-Weverstraat was de
straat aan de linkerzijde opgebroken.
Men moest er een belegen kabel ver
vangen- Bij zulk een opvallend karwei
komt de PTT weer even voor het voet
licht. Overigens valt haar werk immers
weinig op, maar dat wil niet zeggen, dat
de PTT op ons eiland geen vruchtbaar
arbeidsterrein vindt! Als wij nagaan
wat zij b.v. sinds Februari van dit jaar
- nadat de door ijzel gebroken boven
grondse lijnen hersteld waren! - heeft
verricht, zien wij, dat er ook voor dit
bedrijf op Texel volop werk aan de win
kel is geweest en wij ervoeren tevens.
Een vorstelijke handverzorging
dat de activiteit nog lang niet ten einde
kan zijn, waar steeds weer nieuwe lijnen
moeten worden gelegd, aangezien al
meer Texelaars gebruik maken van de
telefoon, die ons zulke bijzondere dien
sten verleent.
Vorige maand werd het net door de
Hoomder Dorpsstraat met een kabel uit
gebreid, daama trokken de PTT-mannen
naar de „Amaliaweg" in de Prins, waar
een kebel een stuk bovengrondse lei
ding verving- De bestaande, oude inter
local luchtlijn, lopende van „De Atlas"
naar „Zeewijk" zal worden opgeruimd
en de gesprekken straks via een nieuwe
lijn, lopende jangs de Hoofdweg door de
Prins, worden geleid.
Vervolgens is de ondergrondse leiding
aan de Schansweg verlengd en wel vanaf
de Jeugdherberg tot aan de Zuidhaffel-
derweg. Dan zagen wij aan de Wester-
weg, even voorbij de Landbouwschool,
tot aan de „Sint Jozefhoeve" het net on
der de grond brengen en in dit verband
zal het bovengrondse net langs de Bak
ken weg eveneens binnenkort verdwij
nen, waardoor meer „ruimte" in de
Dennen wordt verkregen, waar de kabel
geheel bezet was. Aan het Schilderend
legde de PTT-ploeg een kabel vanaf
Dros' Autocentrale tot aan de tegelwin
kel van de fa- J. C. Rab. Dit betrof ui
teraard een uitbreiding. Aan de Hoorn-
derweg zal men eveneens over gaan tot
ondergrondse werkzaamheden en wel
vanaf de Beatrixlaan tot aan de Zuid-
haffelderweg, waar ook nog een lucht
lijn staat, maar daar is het wachten nog
op de uitvoering der ruilverkavelings
plannen. Dan komt er binnenkort een
stuk kabel door Plan-Zuid, een kabel te
Oosterend vanaf de Bosweg in de rich
ting Spang en aan de Verlengde Peper
straat tot aan het einde der bebouwing.
Dit najaar komt de PTT-ploeg naar De
Cocksdorp om vanaf de Postweg de bo
vengrondse leiding tot de Witte Hoek
door een ondergrondse kabel te vervan
gen, terwijl daar eveneens op het pro
gramma staat het ondergronds brengen
van de lijn Vuurtorenweg richting Burg
naar Hollandseweg, een stuk van ca 400
meter- Voorts zal het deel tussen de
Smitsweg tot aan de Wambeng (Hoofd
weg dus), ondergronds gebracht worden.
Febr. jl. telde de PTT op Texel 720
abonné's en nog steeds komen er nieuwe
aanvragen voor aansluiting binnen. Febr-
'53 waren er 688 abonné's. Op 1 Septem
ber 1950 609. De eerste kabel ten be
hoeve van abonné's (huisaansluit&ngen
dus) werd te Den Burg gelegd in het
jaar 1912. Er vonden in dat jaar.. -. 20
aansluitingen plaats. Thans is één op de
vier woningen alhier van een telefoon
IlHt II (rl.
houdt U fn, en monter 1
9°ea voor Uw I
u» 'onden.
de echte
kauwgom
FEUILLETON
door T. LODEWIJK
14. Toen ze terugkwamen in de Cité, wa
ren er reeds allerlei plahnen gemaakt.
Meneer en mevr- Penland gingen naar
de Opera, Hannes smeekte Carla en
Els mee te gaan naar de Folies Bergè
res-. Maar Carla had geen zin- Ze zag
Els' teleurstelling. Weet je wat? zei
ze en een ogenblik kreeg ze weer plezier
in het leven, igaan jullie sémen.
Ze zag Hannes' gezicht en wist, dat
ze met deze voorslag zijn blijvende
vriendschap verwierf- Maar hij stribbel
de plichtmatig tegen en Els was nog lui
der in haar protesten- Kinderen, zei
Canla tenslotte uit de hoogte, blijf dan
thuis. Maar ik ga niet- En jullie moet
wél gaan. En wat doe jij dan? wilde
Els weten. Ik vermaak me wel, ik wil
eens een avond alléén zijn!
Mevrouw Hoogeboezem kwam vragen
of Carla met een hele groep meeging
naar Pigalle- Meneer Noordeloos had de
kaartjes en zou hen er heen brengen-
Carla bedankte vriendelijk, maar ze
deed het niet- Ze wist al, dat ze deze
avond alleen wilde zijn. Ze zou wat gaan
wandelen, winkels kijken, misschien er
gens op een terrasje, in de drukte van
Pigalle. of op de Place St Michel, of bij
de Opéra, een café-aulait drinken en de
zaak aankijken. Ze hield er van alleen
te zitten en te peinzen, de mensen te zien
voorbijgaan en te fantaseren wat ze wa
ren en wat ze deden. En dan een beetje
vroeg naar bed- Morgen zouden ze naar
Fontainebleau en Barbizon, dat was een
hele rit- Dan was ze lekker fit-
Frans Noordeloos overzag zijn koppel
tje en telde de koppen. Alles klopte, nee,
toch met. Eén was er te veel.
U hebt niet aan uzelf gedacht, op
perde de sympathieke mevrouw Kierke-
wasser.
Ik zou niet meegaan, zei Frans in
gedachten- O, wacht, ik zieen hij
staarde naar het stille meisje, dat ver
geten had zich op te geven, maar zich
automatisch bij de groep aangesloten
had- U had u niet opgegeven, juf
frouw- Hij keek bedenkelijk. Juist dit
meisje kon hij moeilijk alleen laten
schieten. En je moest hier de kaartjes
vooruit bestellen, anders zat je er naést,
't was iedere avond uitverkocht, het
zaaltje was maar klein.
Ik ga niet mee, annonceerde plotse
ling Bella Montagne. Ze staarde Frans
onverschillig aan, glimlachte dan naar
't meisje. Ik red me wél, gaat u maar-
Het bleke meisje bloosde- Ja, maar..
Nee, toe, wat geeft dat nu. Ik ver
maak me wel- Gaat u maar gerust.
Er rezen enkele protesten uit de groep.
Prikkie en Dikkie zagen de schone Bel
la maar node verdwijnen, hadden reeds
plannen gesmeed elk aan een kant van
haar te gaan zitten- Maar Bellla wuifde
glimlachend al hun bezwaren weg.
Even kijken of jullie er allemaal in
kunt, plaagde ze-
Ze zag er buitengewoon charmant uit.
Over een matgrijze japon, die haar blon
de lokkenpracht en zongebruind gezicht
prachtig deed uitkomen, droeg ze een
kort wit manteltje. Het was alles een
voudig, maar juist goed- Frans keek
haar aan met onwillekeurige appreciatie
Ze was haast zo mooi als Carla. een an
der type, natuurlijk. Jammer, dat ze net
dezelfde streken vertoonde, kurig en nog
al wat verbeelding-
Toen alllen binnen waren, stonden
Frans en Bella wat verloren bij de in
gang, en de grinnikende portier zei iets
in 't Frans dat de jongeman geërgerd de
schouders deed ophalen. Bella had het
niet verstaan, maar glimlachte- Wel
meneer Noordeloos, zei ze koeltjes, pret
tige avond verder. Ik ga maar eens kij
ken hier.
Gaat u allééndit buurtje in?
zei hij verschrikt- Hij keek naar de kleu
rige lichtreclames en naar de brutale
stoupiers, die in een mengelmoes van
talen de mensen probeerden binnen te
halen, hen soms bij de arm pakten en
dringend betoogden- Hij staarde in een
smal straatje met verlichte uithangbor
den van kroegen en cabarets, vol glim
mende auto's, kerels met schreeuwende
dassen én geverfde vrouwen.
Moest ze daér in, alléén?
Ik vermaak me wel, herhaalde ze
uitdagend- Ik zal maar vertrouwen op de
galanterie van de Fransen, want...., ze
zweeg en zag hem uitdagend aan.
Die Hollanders zijn zulke ijsberen,
vulde hij aan, nijdig.
Ik mocht in Artis altijd graag naar
de ijsberen kijken, antwoordde ze glim
lachend en speelde met haar handschoen
Het is hier Artis niet, gaf hij terug-
Je zou het anders wél zeggen, con
stateerde zij met een blik op het publiek
rondom-
Hij glimlachte zijns ondanks- Zit ik
méé achter de tralies? vroeg hij, wat
vlotter nu.
Dat ligt aan u zelf, zei Bella beteke
nisvol- Als u er achter blijft zitten, ga
ik niet staan kijken. Dag, meneer Noor
deloos, ik wens u een
Hij greep haar bij haar mouw. U
kunt hier niet op uw eentje die Pigalle-
buurt ingaan, betoogde hij.
Ze zullen me toch niet vermoor
den? informeerde zij met gemaakte
schrik-ogen-
Nou ja, antwoordde hij, als een
vrouw als U hier alleen rondloopt lokt
ze eh attenties uit- Onaangename
attenties, misschien-
Ik moet we] alleen. Bella besloot
een beetje duidelijker te worden- Ik heb
me opgeofferd, om u uit de moeilijkhe
den te helpen. Daar draag ik graag de
consequenties van, meneer Noordeloos.
Frans voelde wel, dat haar redenering
niet helemaal kilopte. Maar zijn verdedi
ging verslapte- Tenslotte was ze een heel
aantrekkelijke jonge vrouw, zoals ze er
nu uitzag- Je behoefde je waarlijk niet
voor haar te generen, zelfs niet in Parijs-
En kon hij als leider van de groep het
op zijn verantwoording nemen, als één
van zijn .schaapjes" halsstarrig de ver
keerde kant op wou? Was het niet zijn
plicht dit dommige gansje voor dwaze
sprongen te behoeden?
Als u dan per sé deze buurt in
wilt, wil ik wel even met u meelopen,
gaf hij toe. dan hebt u tenminste een eh
begeleider.
Hij zag niet de triomf oplichten in
haar ogen, toen ze wat stuurs antwoord
de: Ik heb helemaal geen behoefte
aan een begeleider, meneer Noordeloos,
ik kan m'n weg zelf wel vinden-
Dat betwijfel ik, zei Frans uit de
hoogte.
En ik ben gewend, m'n gezelschap
zelf te kiezen.
Ik dring u het mijne niet op.
He<t lijkt er vee] op-
Schijn bedriegt-
Dat hoop ik dan maar
Hoe bedoelt u?
De zinnen flitsten als degenstoten
heen en weer. Nu zag ze hem recht en
uitdagend aan-
Ik bedoel, dat het er alle schijn
van heeft, dat u mij maar een lastig en
vervelend personage vindt, waarover u
als een politie-agent moet waken. Wan
neer u mij niet moogt, meneer Noorde
loos, om welke reden dan ook. laat het
dan niet zo merkentracht dan ten
minste galant te schijnen.
Hij was volledig uit het veld geslagen
door deze aanklacht. Hij zag haar aan-
Ze sloeg haar ogen neer en speelde ner
veus met haar handschoen-
Vergeef me, zei ze toen zachtjes>
met gebogen hoofd, ik ben nietik
ben misschien een beetje wreed, maar u
bent ook zo.
(Wordt vervolgd).