BISCHOFF'S MEI AANBIEDING Koopt bij BISCHOFF Den Helder :::r-j h rider hand Gelei 69.75 - 84.00 - 92.00 34.50 - 39.75 - 43.50 29.75 - 33.25 72.75 - 84.50 - 89.75 39.75 - 42.50 - 46.50 Meisjeskleding honderden stuks voorradig, Jacks, Jurken, Zeiljoppers, Rokjes, Blouses, Pullovers, Blazers, Toppers, Poplin Regenmantels U slaagt altijd - Betaal minder Het Philharmonisch Orkest mag aller belangstelling verwachten, want muziek heeft voor niemand geheimen zij is de meest toegankelijkedemocratische kunst r De PTT breidt haar telefoonnet voortdurend uit KIESPIJN? "t Loopt WRICLEY 5 Dagen naar Parijs Tweed MANTELCOSTUUM nieuwe dessins 59.75 - 69.00 - 74.75 DAMESFIETSJASJES met ceintuur drie tinten 37.75 Moderne TWEED MANTEL Sportieve Poplin REGENMANTELS ZOMERJAPONNEN leuke modellen bacfcfish 12.75 - 14.75 - 16.75 ZEILJOPPERS alle kleuren Prachtige DEUX-PIèCES uni en fantasie 34.75 - 37.50 - 42.50 SWAGGERS tweed Traver en kamgarcn MANTELCOSTUUM prima stoffen 89.00 -105.00 -119.00 Modieuse TOPPERS zwart-wit tinten Kamgaren TAILLEURMANTEL 84.75 - 95.00 -105.00 JAPONNEN grote maten 16.50 - 24.75 - 29.75 Geklede gabardine REGENMANTELS zuiver wol 93.50 - 105.00 DAMESBLOUSES Poplin uni en gestreept 5.90 - 7.90 - 9.75 SWAGGERS kamgaren mooie kwaliteit 89.00 - 94.00 - 105.00 LINNEN JACKS alle kleuren 19.75 - 22.75 - 25.75 TRICOT PAKJES grote keuze nieuwe tinten 55.00 - 69.75 - 77.50 ZOMERPEIGNOIRS genopt 3 kleuren 23.75 Als algemene toelichting op het op 3 Juni a.s. door het Noordhollands Phil harmonisch Orkest te geven concert dient het volgende. Alvorens de verschillende uit te voe ren weiiken nader te bespreken, vooraf enkele opmerkingen over het beluisteren van muziek in het algemeen- Nu is schrijven hierover een gewaagde onder neming, omdat muziek genieten zich niet met woorden laat omschrijven. Wat muziek doet, kan zij alleen zelf zeggen Waar de kracht van 't woord eindigt, begint de macht der muziek- Een be schrijving over de muziek kan u alleen maar brengen tot de poort van het rijk der muziek- Zelf zult U. door naar mu ziek te gaan luisteren, die poort moeten openen en de geheimen daarachter ver borgen, moeten ontdekken. En aarzel dan niet om binnen te gaan uit vrees een on bekende in dit land te zijn. Het is de vrees, die U is opgedrongen, door te veronderstellen dat men .verstand moet hebben van muziek". Zie hier, wat jam- mer genoeg, velen door lijvige werken over muziek heeft doen aarzelen zich on- der de muziekliefhebbers te scharen- Doch de inhoud en het wezen der mu ziek gaan boven woorden en omschrij vingen uit; wij kunnen nooit zeggen wat muziek zegt Zij is juist daardoor de meest toegankelijke, de meest democra tische kunst, omdat ze voor ieder open staat- Zelfs doen wij daarbij ons ver stand niets te kort; zeer innige zaken la ten zich niet ontleden- Geen liefhebber is zo vrij als de muziekminnaar; hij mag mooi vinden wat 'hij wil en hij behoeft daarvoor geen verklaring af te leggen; hij zal daarin een ander ook vrij laten en vooral ook de componist de vrijheid laten om geheel onafhankelijk te zijn in zijn scheppingen- Stellig zullen wij, als wij ons zo onbevangen en zonder schroom overgeven aan de muziek, tot de ontdekking komen, dat een muziek compositie is gebouwd naar één of meer melodieën, en dat ons deze melodieën door hun nhythmiek leiden tot de bewe ging in de muziek. Wij gaan horen hoe harmonieën de gegeven melodie gaan ondersteunen en hoe door het gebruik van diverse toonsoorten een melodie een ander aanzien kan krijgen. Wij leren opmerken hoe een melodie of thema van de ene groep instrumenten naar de andere gaat of wel van het ene naar het andere instrument- Het zal ook duidelijk zijn, hoe bijv. bij een doorwer king of variatie der melodieën de moge lijkheden wat betreft contrasten en klankkleur, zeer groot zijn- Over al deze onderwerpen zou een aparte bespreking zeer belangwekkend zijn- Hoe belang wekkend ook: luisteren blijft primair en bij latere naspeuringen mag de vrijheid van het luisteren met geschaad worden- Wij onderzoeken uit interesse, maar luis teren uit liefde. Wij zullen ons zeker na het luisteren gaan interesseren voor de instrumentale groeperingen m het sym- phonie-orkestde strijkinstrumenten, de korte blaasinstrumenten, de groep van koperblazers en de groep slaginstrumen ten. Men komt door het luisteren ook tot het besef hoe een compositie is gebouwd, naar een of meer melodieën- Wij zulilen enkele constructies gaan onderscheiden, zoals: liedvorm, rondo vorm, sonate vorm, variatievorm, canon, fuga enz.- De voornaamste ontdekking zal echter zijn, hoe wij allen betrokken kunnen worden bij het genieten van muziek, die reeds eeuwenlang van de oermens af tot op heden toe de taal is van het mense lijk hart, en zullen mede ondergaan de grote betovering die er door de eeuwen heen van de muziek is uitgegaan- Gaan we nu het programma van 3 Juni a-s. eens nader bezien Veel van de uit te voeren werken zijn te rekenen tot de z-g- programmamuziek, een kunst soort, waarbij de componist is uitgegaan van een bepaald programma; m.a-w. hij volsrt m zijn compositie een gedicht of proza-fragment, een legende of histori sche gebeurtenis. Toch blijft de muzikale uitdrukking het voornaamste en moet het verhaal Mijnhardt Kiespijnpoeders. Doos 50 ct. Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. Doos 50 ct. slechts aanleiding blijven. De muziek moet om zichzelf blijven bestaan en niet overmeesterd worden door de dwingen de gang van zaken in een verhaal- Zo doende valt het vaak moeilijk de gren zen van dit genre vast te stellen- Een voorbeeld van grote muzikale waarde is het prachtige orkestwerk ,,L'apprenti sorcier" (de tovenaarsleerling) van Paul Dukas, waarover later meer Hiernaast staat, maar zoals gezegd, de grenzen zijn moeilijk te trekken, de ab solute muziek, dus de muziek, die op ge nerlei wijze samenhangt met een ver haal, schilderij of gebeurtenis- Deze mu ziek heeft dus slechts een muzikale in houd en men kan er geen toelichting bij geven in de vorm van een verhaal of voorstelling, zoals bij de programma muziek. Het beluisteren van absolute muziek zal bijgevolg meer vragen om een aangeboren muzikaliteit, die ons 't vermogen schenkt vaak onbewust de muzikale inhoud ener oompositie op te vangen- Het luisteren naar deze muziek kan derhalve een bijzondere binding met de muzek op zichzelf geven. (Publicatie van de Culturele Raad) DIE COLLECTE STEUNEN WIJ ALLEMAAL! Een dezer dagen zal worden gecollec teerd ten bate van ons Rode Kruis, dat haar geldmiddelen put uit vrijwillige bijdragen van de zijde der burgerij. Wij, die zo dikwijls de Texelse colonne acte de présence zien geven, behoeven stellig geen aansporing om het weik te steu nen- Moge uw bijdrage er toe medewer ken, dat ons Rode Kruis haar veelom vattende taak op behoorlijke wijze kan blijven vervullen! ZON, MAAN EN IIOOG WATER De zon komt 22 Mei op om 4.36 uur en gaat onder om 8-38 uur- Maan: 25 Mei L-K.; 1 Jum N M. Hoog water ter rede van Texel: 22 Mei en 0-14; 23 Mei 0-30 en 0.58; 24 Mei 1.11 en 1.49; 25 Mei 2-00 en 2.44; 26 Mei 2-53 en 3-46; 27 Mei 3.56 en 4.54; 28 Mei 5-07 en 6.06. Aan het strand is het ongeveer een uux eerder hoog water. Begin dezer week was de Weverstraat te Den Burg een groot deel van de dag afgesloten voor alle doorgaand verkeer: de mannen van de PTT waren daar druk aan het werk. Van perceel J. Stam tot de hoek Parkstraat-Weverstraat was de straat aan de linkerzijde opgebroken. Men moest er een belegen kabel ver vangen- Bij zulk een opvallend karwei komt de PTT weer even voor het voet licht. Overigens valt haar werk immers weinig op, maar dat wil niet zeggen, dat de PTT op ons eiland geen vruchtbaar arbeidsterrein vindt! Als wij nagaan wat zij b.v. sinds Februari van dit jaar - nadat de door ijzel gebroken boven grondse lijnen hersteld waren! - heeft verricht, zien wij, dat er ook voor dit bedrijf op Texel volop werk aan de win kel is geweest en wij ervoeren tevens. Een vorstelijke handverzorging dat de activiteit nog lang niet ten einde kan zijn, waar steeds weer nieuwe lijnen moeten worden gelegd, aangezien al meer Texelaars gebruik maken van de telefoon, die ons zulke bijzondere dien sten verleent. Vorige maand werd het net door de Hoomder Dorpsstraat met een kabel uit gebreid, daama trokken de PTT-mannen naar de „Amaliaweg" in de Prins, waar een kebel een stuk bovengrondse lei ding verving- De bestaande, oude inter local luchtlijn, lopende van „De Atlas" naar „Zeewijk" zal worden opgeruimd en de gesprekken straks via een nieuwe lijn, lopende jangs de Hoofdweg door de Prins, worden geleid. Vervolgens is de ondergrondse leiding aan de Schansweg verlengd en wel vanaf de Jeugdherberg tot aan de Zuidhaffel- derweg. Dan zagen wij aan de Wester- weg, even voorbij de Landbouwschool, tot aan de „Sint Jozefhoeve" het net on der de grond brengen en in dit verband zal het bovengrondse net langs de Bak ken weg eveneens binnenkort verdwij nen, waardoor meer „ruimte" in de Dennen wordt verkregen, waar de kabel geheel bezet was. Aan het Schilderend legde de PTT-ploeg een kabel vanaf Dros' Autocentrale tot aan de tegelwin kel van de fa- J. C. Rab. Dit betrof ui teraard een uitbreiding. Aan de Hoorn- derweg zal men eveneens over gaan tot ondergrondse werkzaamheden en wel vanaf de Beatrixlaan tot aan de Zuid- haffelderweg, waar ook nog een lucht lijn staat, maar daar is het wachten nog op de uitvoering der ruilverkavelings plannen. Dan komt er binnenkort een stuk kabel door Plan-Zuid, een kabel te Oosterend vanaf de Bosweg in de rich ting Spang en aan de Verlengde Peper straat tot aan het einde der bebouwing. Dit najaar komt de PTT-ploeg naar De Cocksdorp om vanaf de Postweg de bo vengrondse leiding tot de Witte Hoek door een ondergrondse kabel te vervan gen, terwijl daar eveneens op het pro gramma staat het ondergronds brengen van de lijn Vuurtorenweg richting Burg naar Hollandseweg, een stuk van ca 400 meter- Voorts zal het deel tussen de Smitsweg tot aan de Wambeng (Hoofd weg dus), ondergronds gebracht worden. Febr. jl. telde de PTT op Texel 720 abonné's en nog steeds komen er nieuwe aanvragen voor aansluiting binnen. Febr- '53 waren er 688 abonné's. Op 1 Septem ber 1950 609. De eerste kabel ten be hoeve van abonné's (huisaansluit&ngen dus) werd te Den Burg gelegd in het jaar 1912. Er vonden in dat jaar.. -. 20 aansluitingen plaats. Thans is één op de vier woningen alhier van een telefoon IlHt II (rl. houdt U fn, en monter 1 9°ea voor Uw I u» 'onden. de echte kauwgom FEUILLETON door T. LODEWIJK 14. Toen ze terugkwamen in de Cité, wa ren er reeds allerlei plahnen gemaakt. Meneer en mevr- Penland gingen naar de Opera, Hannes smeekte Carla en Els mee te gaan naar de Folies Bergè res-. Maar Carla had geen zin- Ze zag Els' teleurstelling. Weet je wat? zei ze en een ogenblik kreeg ze weer plezier in het leven, igaan jullie sémen. Ze zag Hannes' gezicht en wist, dat ze met deze voorslag zijn blijvende vriendschap verwierf- Maar hij stribbel de plichtmatig tegen en Els was nog lui der in haar protesten- Kinderen, zei Canla tenslotte uit de hoogte, blijf dan thuis. Maar ik ga niet- En jullie moet wél gaan. En wat doe jij dan? wilde Els weten. Ik vermaak me wel, ik wil eens een avond alléén zijn! Mevrouw Hoogeboezem kwam vragen of Carla met een hele groep meeging naar Pigalle- Meneer Noordeloos had de kaartjes en zou hen er heen brengen- Carla bedankte vriendelijk, maar ze deed het niet- Ze wist al, dat ze deze avond alleen wilde zijn. Ze zou wat gaan wandelen, winkels kijken, misschien er gens op een terrasje, in de drukte van Pigalle. of op de Place St Michel, of bij de Opéra, een café-aulait drinken en de zaak aankijken. Ze hield er van alleen te zitten en te peinzen, de mensen te zien voorbijgaan en te fantaseren wat ze wa ren en wat ze deden. En dan een beetje vroeg naar bed- Morgen zouden ze naar Fontainebleau en Barbizon, dat was een hele rit- Dan was ze lekker fit- Frans Noordeloos overzag zijn koppel tje en telde de koppen. Alles klopte, nee, toch met. Eén was er te veel. U hebt niet aan uzelf gedacht, op perde de sympathieke mevrouw Kierke- wasser. Ik zou niet meegaan, zei Frans in gedachten- O, wacht, ik zieen hij staarde naar het stille meisje, dat ver geten had zich op te geven, maar zich automatisch bij de groep aangesloten had- U had u niet opgegeven, juf frouw- Hij keek bedenkelijk. Juist dit meisje kon hij moeilijk alleen laten schieten. En je moest hier de kaartjes vooruit bestellen, anders zat je er naést, 't was iedere avond uitverkocht, het zaaltje was maar klein. Ik ga niet mee, annonceerde plotse ling Bella Montagne. Ze staarde Frans onverschillig aan, glimlachte dan naar 't meisje. Ik red me wél, gaat u maar- Het bleke meisje bloosde- Ja, maar.. Nee, toe, wat geeft dat nu. Ik ver maak me wel- Gaat u maar gerust. Er rezen enkele protesten uit de groep. Prikkie en Dikkie zagen de schone Bel la maar node verdwijnen, hadden reeds plannen gesmeed elk aan een kant van haar te gaan zitten- Maar Bellla wuifde glimlachend al hun bezwaren weg. Even kijken of jullie er allemaal in kunt, plaagde ze- Ze zag er buitengewoon charmant uit. Over een matgrijze japon, die haar blon de lokkenpracht en zongebruind gezicht prachtig deed uitkomen, droeg ze een kort wit manteltje. Het was alles een voudig, maar juist goed- Frans keek haar aan met onwillekeurige appreciatie Ze was haast zo mooi als Carla. een an der type, natuurlijk. Jammer, dat ze net dezelfde streken vertoonde, kurig en nog al wat verbeelding- Toen alllen binnen waren, stonden Frans en Bella wat verloren bij de in gang, en de grinnikende portier zei iets in 't Frans dat de jongeman geërgerd de schouders deed ophalen. Bella had het niet verstaan, maar glimlachte- Wel meneer Noordeloos, zei ze koeltjes, pret tige avond verder. Ik ga maar eens kij ken hier. Gaat u allééndit buurtje in? zei hij verschrikt- Hij keek naar de kleu rige lichtreclames en naar de brutale stoupiers, die in een mengelmoes van talen de mensen probeerden binnen te halen, hen soms bij de arm pakten en dringend betoogden- Hij staarde in een smal straatje met verlichte uithangbor den van kroegen en cabarets, vol glim mende auto's, kerels met schreeuwende dassen én geverfde vrouwen. Moest ze daér in, alléén? Ik vermaak me wel, herhaalde ze uitdagend- Ik zal maar vertrouwen op de galanterie van de Fransen, want...., ze zweeg en zag hem uitdagend aan. Die Hollanders zijn zulke ijsberen, vulde hij aan, nijdig. Ik mocht in Artis altijd graag naar de ijsberen kijken, antwoordde ze glim lachend en speelde met haar handschoen Het is hier Artis niet, gaf hij terug- Je zou het anders wél zeggen, con stateerde zij met een blik op het publiek rondom- Hij glimlachte zijns ondanks- Zit ik méé achter de tralies? vroeg hij, wat vlotter nu. Dat ligt aan u zelf, zei Bella beteke nisvol- Als u er achter blijft zitten, ga ik niet staan kijken. Dag, meneer Noor deloos, ik wens u een Hij greep haar bij haar mouw. U kunt hier niet op uw eentje die Pigalle- buurt ingaan, betoogde hij. Ze zullen me toch niet vermoor den? informeerde zij met gemaakte schrik-ogen- Nou ja, antwoordde hij, als een vrouw als U hier alleen rondloopt lokt ze eh attenties uit- Onaangename attenties, misschien- Ik moet we] alleen. Bella besloot een beetje duidelijker te worden- Ik heb me opgeofferd, om u uit de moeilijkhe den te helpen. Daar draag ik graag de consequenties van, meneer Noordeloos. Frans voelde wel, dat haar redenering niet helemaal kilopte. Maar zijn verdedi ging verslapte- Tenslotte was ze een heel aantrekkelijke jonge vrouw, zoals ze er nu uitzag- Je behoefde je waarlijk niet voor haar te generen, zelfs niet in Parijs- En kon hij als leider van de groep het op zijn verantwoording nemen, als één van zijn .schaapjes" halsstarrig de ver keerde kant op wou? Was het niet zijn plicht dit dommige gansje voor dwaze sprongen te behoeden? Als u dan per sé deze buurt in wilt, wil ik wel even met u meelopen, gaf hij toe. dan hebt u tenminste een eh begeleider. Hij zag niet de triomf oplichten in haar ogen, toen ze wat stuurs antwoord de: Ik heb helemaal geen behoefte aan een begeleider, meneer Noordeloos, ik kan m'n weg zelf wel vinden- Dat betwijfel ik, zei Frans uit de hoogte. En ik ben gewend, m'n gezelschap zelf te kiezen. Ik dring u het mijne niet op. He<t lijkt er vee] op- Schijn bedriegt- Dat hoop ik dan maar Hoe bedoelt u? De zinnen flitsten als degenstoten heen en weer. Nu zag ze hem recht en uitdagend aan- Ik bedoel, dat het er alle schijn van heeft, dat u mij maar een lastig en vervelend personage vindt, waarover u als een politie-agent moet waken. Wan neer u mij niet moogt, meneer Noorde loos, om welke reden dan ook. laat het dan niet zo merkentracht dan ten minste galant te schijnen. Hij was volledig uit het veld geslagen door deze aanklacht. Hij zag haar aan- Ze sloeg haar ogen neer en speelde ner veus met haar handschoen- Vergeef me, zei ze toen zachtjes> met gebogen hoofd, ik ben nietik ben misschien een beetje wreed, maar u bent ook zo. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1954 | | pagina 4