Cjroen 2ffarL-Jèxels in het harL,
^e\\jeste uit de
^gin ia oo#
Stationsgebouw Vliegveld Texel
Texels jeugd oogstte triomf
De handbalclub van S. V. Texel kampioen
wordt Woensdag officieel geopend
Op reis
WOENSDAG 14 JULI 1954
TEXELSE
68e JAARGANG No. 6852
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langev»ld <St de Rooij
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Bank: R'damse Bank. Coöp. Boerenl.
Bank. Postgiro 652. - Abonn. pr. f 1,95 p.
kwart, -j- 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm.
Duizend-en-veertig betalende bezoe
kers! Ziedaar de overweldigende be
langstelling voor het optreden van onze
Texelse jeugd, die Zaterdagavond op
trad in de muzieknis van het Park te
Den Burg De heer J. Visser dirigeerde
een mandoline- en accordeonorkest en
de heer H. J. van der Boomgaard een
Kinderkoor. Wat was het allemaal goed
en mooi! Ze tokkelden en zongen uit
volle borst. En bij welk een excellent
zomerweer! Groot was hun succes! „De
Oosterender Jodelaars" Beppie en An
nie van Dijk waren ook bijzonder goed
op dreef en ze waren ook bijzonder goed
Olga Lowina's met de allures van deze
vermaarde Jodelares! En dan: Piet
Keijser de kunstfluiter. Er waren dit
maal geen katten, die tegen de ramen
vlogen, maar wèl vogels, die uit hun
eerste slaap werden gewekt en terstond
mee gingen kwinkeleren! Piet moet de
vogels toch wel bijzonder goed bij hun
zang hebben bestudeerd! Hoe prachtig
kwamen b.v- de rollers door, het jui
chen onzer gevederde vrienden. Ja. dat
was het hoogtepunt van de avond, wat
het publiek dan ook demonstreerde door
een ovatie! Piet werd begeleid door zijn
broer Gerrit, die goed met zijn accor
deon over weg kan. Tenslotte noemen
wij nog het optreden van Aart Kooger
als mondharmonica-speler en Ben Cou-
lou als gitarist-
VOLKSDANSEN IN ZUID-EIERLAND
De Volksdansgroep Texel zal Vrijdag
avond met de groep Zuid-Eierland de
monstreren- Alle leden worden daar
verwacht. Het belooft een gezellige
avond te worden, waar alle belangstel
lenden weer van harte welkom zijn.
log waaide de Hakenkruisvlag bij de in
gang van Texels vliegveld. Na de oorlog
werd het vliegveld vergroot en op 24
Mei 1952 vond de officiële heropening
plaats. Texels vliegveld was toen geen
38 ha groot, zoals in 1937, doch uitge
groeid tot 90 ha
DE UITBREIDING van ons vliegveld
is verklaarbaar: de nieuwe toestellen
zijn zoveel sneller dan die, welke in 1937
op de Eierlandse grasmat neerstreken!
Ja. de luchtvaart heeft sinds de dien
sten van de trouwe. Blauwe Texelaar
grote vorderingen gemaakt. Iedereen
kent ze. Vliegtuigen horen er immers
tegenwoordig bij! Een vliegtuig moet al
rare capriolen maken, willen zij onze
aandacht trekken! Wie let er b.v. nog
op de toestellen, die regelmatig overvlie
gen om ergens bij Huisduinen luchtdoel
artilleristen in de gelegenheid te stellen
hun schotvaardigheid te demonstreren7
„Wij zien dit al niet meer!" merkte
een Eierlandse onlangs op, toen wij, bij
haar in de huiskamer gezeten ons even
de vraag stelden of dat toestel de schoor
steen van het huisje als doel had uitge
kozen of er alleen maar vlak langs wil
de scheren. Twee pijlsnelle militaire toe
stellen- Inderdaad, men raakt er mee
vertrouwd en de mecano. die op een
der foto's bij dit artikel een tank van
de twee motorige kist vult - zo'n toestel
neemt 1200 liter mee omhoog! - vertelt
ons, dat zelfs de schapen geen pas meer
op zij believen te gaan als een vlieg
tuig de grasmat wenst op te zoeken!
Ach. zij hebben hier ook al zoveel toe
stellen zien zakken en klimmen: soms
waren er dit voorjaar meer dan 20 op
één dag. ja ze hebben er wel 29 geteld,
waaronder 18 militaire toestellen. Vlieg
tuigen uit alle hoeken van ons land!
Na de opening van het belendende
vliegveld op een mooie Meidag in 1952.
zal dus straks het nieuwe stationsge
bouw officieel in gebruik worden geno
men. Of dat met een overdonderend ge
weld van vele vliegtuigen gepaard zal
gaan? Met een grootse luchtvaartshow,
zoals in 1937 of op wat kleiner schaal
in 1952? Nee, van officiële zijde moet
men ons mededelen, dat het ditmaal wat
kalmer zal toegaan- Natuurlijk zal er op
de 21ste Juli wel wat meer drukte van
EEN der toestellen, de Fokker S 13. waarmede dagelijks tochtjes naar Huis
duinen worden gemaakt: zij trekken de sleepzak hoog door de lucht. De kruis
snelheid van dit vliegtuig bedraagt 275 km per uur, waarin 200 liter benzine
wordt verstookt.
Hierboven het handbalelftal van SV
Texel, dat Vrijdagavond kampioen werd
door een 5-2 overwinning op SVC.
Achterste rij van links naar rechts:
W- Kiewiet, trainer, W. A. van Zeijlen,
alg- leider, Trijnie Heerschap, Nelly
Agter, Nida Wuis, Diny Dros, Sonja
Witte, J Kiljan, trainer, S. v. Konings
veld. scheidsrechter.
Middelste rij: Willy Boon, Aly Kie
wiet. Fien Dros en Jannetje Oele
Voorste rij- Marian v.d. Slikke, Mw. L
v Koningsveld-v- Gemert en Jitty Agter
IIET STATIONSGEBOUW van Vliegveld Texel, dat geexploiteerd zal worden
door de N.V- Luchtvaartterrein Texel, architect was de heer Kiphagen, uitvoer
ders: Bot, Medeblik, timmer- en metselwerk; D. G. Toolens, schilderwerk; Fa
J. Oele, loodgieterswerk; M. Bakker, clectra; stoffering cn vloerbedekking de
N-V. Goederenhandel Ph. Vlessing, die ook de terrasmeubels leverde. De cen
trale verwarming werd aangelegd door de heer Schoo.
DE restaURATIE heeft
een uiterst moderne bar-
bHEMBK'U kunt daaraan plaats ne-
Sfi fi mcn op exclusieve
Pf krukjes, maar wellicht zit
U nóg prettiger in de stoe-
^ÊmÊ vXlen. evenals de krukjes met
Ut1 i»lHW donkergroen leder bekleed
HET STATIONSGEBOUW van Vliegveld „Texel" zal op Woensdag 21 Juli om
3.15 uur officiëel worden geopend. Het is onder architectuur van de heer Rip-
hagen een prachtig en even doelmatig gebouw geworden en wie het reeds zagen
zijn dan ook allen vol lof! Ter hoogte van de brug naast de Postweg vinden
wij de entree met een ruime gang- Onmiddellijk rechts het KLM-kantoor, waar
U in de toekomst, zo hoopt men, Uw tickets voor een vlucht per KLM-passa-
gierslijnvliegtuig zult kunnen kopen. Dus nel als vóór de oorlog, want toen
vloog de KLM tweemaal daags TexelSchiphol v.v. In 40 minuten zat je in de
hoofdstad. Voor acht gulden had je al een dagretourtje!!
Achter dat KLM-kantoor, gescheiden
door een ruime hal, ligt het luchtbevei-
ligingskantoor. Verder, aan de overzijde
van de gang het kantoor, waarin de Ha
venmeester, de heer M. van Harn. de
scepter zal zwaaien en dan nog enige
vertrekken, welke nog vacant bleken te
zijn. Wij gaan verder en betreden dan
het fraaiste gedeelte van 'het gebouw:
de restauratie, die met een buitenge
woon fraaie bar en idem meubilair
prijkt! En welk een zee van licht door
al dat glas, zodat U van hier een bijzon
der goed gezicht op het vliegveld zelf
heeft! De sfeer is intiem en vriendelijk-
Het grijze inlaid lynoleum met zijn
groene biezen, de in gebroken wit ge
verfde muren, hier en daar 'n schilderij
en de moderne verlichtingsornamenten,
alles werkt mee tot een prettig geheel.
De heer van Harn zien wij op het ter
ras zitten, waar men de laatste hand
legt aan de zonneschermen. „Wat een
verschil met Uw houten barak!" me
neer van Harn, gefeliciteerd!" Hij glim
lacht tevreden, evenals mevrouw van
Harn: zij hebben bijna twee jaar in de
houten barak vertoefd en baadden daar
nu niet bepaald in weelde!
Het terras, luw door een groot wind
scherm en prettig op het Zuiden gele
gen, is gestoffeerd met tafeltjes en
stoeltjes: U is hier welkom, hier in de
restauratie! Langs de fraaie, smeedijze
ren trap de fa Kiljan verstaat de
siersmeedkunst toch wel bijzonder goed!
bereiken wij de eerste verdieping
met drie 2-persoons en twee 1-persoons
kamers, bestemd voor piloten en ande
re gasten. Natuurlijk is er ook een
douche- Ondergronds ligt een grote pro
visiekelder, waarin teven de oliestookin-
richting een plaats kreeg. Centrale ver
warming door het ganse gebouw en
overal warm en koud stromend water.
Achter- de restauratie de pantry, van
waaruit ge tevens de woonkamer van
de familie van Harn kunt betreden. Zij
komen daar maar prachtig te zitten.
Doch Aly van Sijp, die assisteren zal,
vermoedt, dat de havenmeester nooit
veel aan zitten in de eigen kamer toe
komt, ,.Nou ja, na zonsondergang is het
„Schlusz."
vliegtuigen zijn dan momenteel op een
door de weekse dag, maar van een show
die recht heeft op de belangstelling van
duizenden (5000 in 1937!) zal toch geen
sprake zijn.
U kent de geschiedenis van ons vlieg
veld zeker wel? Inderdaad,op 4 Maart
1933 besloot onze Raad tot de aankoop
van Vlijt" in Eierland voor de aanleg
van een vliegveld. Van de heer B. Dros
Pzn werd toen een aangrenzend perceel
gekocht- De gezamenlijke oppervlakte
bedroeg 38 ha. en werd voor f 19 600 ei
gendom van de gemeente Texel. Op 14
April 1933 bracht de toenmalige direc
teur van de KLM. wijlen de heer Pies-
man, een bezoek aan Eierland in ver
band met de plannen der gemeente. Een
jaartje later, op 21 April 1934. besloot
de Raad tot aanleg van een vliegveld
op Vlijt. B en W brachten op 20 Juni een
bezoek aan vliegveld Haamstede in ver
band met Texels vliegveldplannen
Op 29 November 1934 bericht de KLM
tJan Uw spoorkaartje ge- Tj
liaald bij de V.V. V. „Texel"
aan de Raad, dat aanleg van een vlieg
veld in Everstekoog, naar welke moge
lijkheid reeds een onderzoek was inge-
steld, niet doenlijk was. Vermoedelijk
heeft badplaats De Koog de aanleg van
een vliegveld onder de rook van haar
hotels en pensions met weinig optimis
me tegemoet gezien
Op 20 December 1934 werd met de aan
leg van het vliegveld in Eierland be
gonnen- Men behoefde zich niet wild te
lopen om de benodigde arbeidskrachten
aan te trekken: ook Texel kreeg een tik
van de malaise, die heel de wereld in
haar greep had En zo heerste er ook
hier grote werkloosheid. Door tewerk
stelling in Eierland bij de aanleg van
het vliegveld, in De Koog bij de aanleg
van een brink met waterpartij en weg
en bij het Staatsbosbeheer, werden de
noden, door de werkloosheid ontstaan,
zoveel mogelijk gelenigd. Voor werk
loosheidsvoorziening was op de begro
ting voor 1935 f 120-000 uitgetrokken.
Gemiddeld waren ingedeeld 475 en te
werkgesteld 192 personen
In October 1935 werd met het inzaai
en van 18 ha met diverse granen een
aanvang gemaakt, alsmede met het op
ruimen van het erf van de oude boer
derij Vlijt". Daarna zou met het inzaai
en van de resterende 20 ha en het in or
de brengen van de toegang tot het
wachtlokaal begonnen worden. De aan
leg werd onder leiding van de Ned.
Heidemij uitgevoerd.
Op 11 December gingen in de Raad
stemmen op om het veld om economi
sche redenen, een paar jaar als bouw
land te bezigen, maar met 10-3 stemmen
werd besloten het terrein uitsluitend als
vliegveld te doen exploiteren.
Op 2 Februari 1937 daalde het eerste
vliegtuig in Eierland. Het was een mili
tair toestel van De Kooij, dat er wegens
mist moest landen- Op 17 Juni 1937
werd de heer KI. van der Kooij tot ha
venmeester benoemd. Op 26 Juni 1937
vond de officiële opening plaats. De N.V-
Langeveld De Rooy werd aangesteld
als KLM-agente. Daar kon U dus terecht
voor het kopen van tickets!
Er is allerwege belangstelling voor
ons luchtvaartterrein: Toeristen en ook
Texelaars soms in de Texelse kledij
reizen door de lucht! De krant schrijft
„Texel, op 40 minuten afstand van de
Hoofdstad! De verbinding met ingang
van 1 Juli tot en met 31 Augustus on
derhouden door een tweemaal-daagse
dienst, gevlogen met een toestel van het
wereldbekende Fokker-type, de FH-
AEB, plaats biedend aan 8 passagiers.
Het is te voorzien, dat op menige dag in
het hoogseizoen de vraag het aantal
beschikbare plaatsen zal overtreffen. De
kosten zijn immers niet hoog: negen
gulden voor een retour, dat 60 dagen
geldig blijft; acht gulden voor een dag
retour!" Op 11 September 1937 besloot
de KLM om de dienst op ons eiland ook
ge-durende de wintermaanden te onder
houden! Ingang 22 November werd de
dienst tijdelijk stopgezet. In Juli t.m.
October werden van Texel 1721 passa
giers vervoerd en van Amsterdam 1544!
Het eerste vliegtuig, dat op Donderdag
1 Juli om 8,25 van vliegveld Texel ver
trok en de tweedaagse dienst Texel
Schiphol opende, was volgeboekt- De
krant schrijft, dat de tocht gemaakt
werd door de heren Pastoor Prinkman
en Pastoor Boonekamp en een aantal
toeristen.
16 Mei 1938 werd de luchtdienst op
Amsterdam door de KLM heropend Met
Pinksterweekend komen 106 passagiers
naar ons eiland! In Juli 1938 vervoerde
de KLM 1667 passagiers, in Augustus
2371- Op 24 September werd de lucht
dienst weer gestaakt. Van 16 Mei tot 24
September vervoerde de KLM 5387
passagiers!
In September 1938 werd door Defen
sie de bouw van een hangar op Vlieg
veld Texel aanbesteed. i(Evenals het
stationsgebouw werd deze grote han
gar tot de grond toe afgebroken op
last van de Duitsers tijdens de tweede
Wereldoorlog, terwijl het vliegveld zelf
onbruikbaar werd gemaakt).
In Januari-Maart 1939 volgde daar de
bouw van de hangar voor de LVA te
Soesterberg. Op 28 Juni werd de heer
M. van Harn tot havenmeester benoemd.
Op 1 Juli 1939 hervatte de KLM de
dienst op Amsterdam Op 9 Augustus
stond Texel wederom in het teken van
de luchtvaart met een grootse show, die
4000 toeschouwers trok- Op 23 Augustus
1939 was de KLM genoodzaakt alle
binnenlandse diensten stop te zetten
Van 10-15 Mei 1940 werden Vliegveld
Eierland en De Mok door Duitse vlieg
tuigen hevig bestookt. Tijdens de oor-