Cjroen 2ffarL-Jèxels in het harL, ^e\\jeste uit de ^gin ia oo# Stationsgebouw Vliegveld Texel Texels jeugd oogstte triomf De handbalclub van S. V. Texel kampioen wordt Woensdag officieel geopend Op reis WOENSDAG 14 JULI 1954 TEXELSE 68e JAARGANG No. 6852 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langev»ld <St de Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank. Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn. pr. f 1,95 p. kwart, -j- 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm. Duizend-en-veertig betalende bezoe kers! Ziedaar de overweldigende be langstelling voor het optreden van onze Texelse jeugd, die Zaterdagavond op trad in de muzieknis van het Park te Den Burg De heer J. Visser dirigeerde een mandoline- en accordeonorkest en de heer H. J. van der Boomgaard een Kinderkoor. Wat was het allemaal goed en mooi! Ze tokkelden en zongen uit volle borst. En bij welk een excellent zomerweer! Groot was hun succes! „De Oosterender Jodelaars" Beppie en An nie van Dijk waren ook bijzonder goed op dreef en ze waren ook bijzonder goed Olga Lowina's met de allures van deze vermaarde Jodelares! En dan: Piet Keijser de kunstfluiter. Er waren dit maal geen katten, die tegen de ramen vlogen, maar wèl vogels, die uit hun eerste slaap werden gewekt en terstond mee gingen kwinkeleren! Piet moet de vogels toch wel bijzonder goed bij hun zang hebben bestudeerd! Hoe prachtig kwamen b.v- de rollers door, het jui chen onzer gevederde vrienden. Ja. dat was het hoogtepunt van de avond, wat het publiek dan ook demonstreerde door een ovatie! Piet werd begeleid door zijn broer Gerrit, die goed met zijn accor deon over weg kan. Tenslotte noemen wij nog het optreden van Aart Kooger als mondharmonica-speler en Ben Cou- lou als gitarist- VOLKSDANSEN IN ZUID-EIERLAND De Volksdansgroep Texel zal Vrijdag avond met de groep Zuid-Eierland de monstreren- Alle leden worden daar verwacht. Het belooft een gezellige avond te worden, waar alle belangstel lenden weer van harte welkom zijn. log waaide de Hakenkruisvlag bij de in gang van Texels vliegveld. Na de oorlog werd het vliegveld vergroot en op 24 Mei 1952 vond de officiële heropening plaats. Texels vliegveld was toen geen 38 ha groot, zoals in 1937, doch uitge groeid tot 90 ha DE UITBREIDING van ons vliegveld is verklaarbaar: de nieuwe toestellen zijn zoveel sneller dan die, welke in 1937 op de Eierlandse grasmat neerstreken! Ja. de luchtvaart heeft sinds de dien sten van de trouwe. Blauwe Texelaar grote vorderingen gemaakt. Iedereen kent ze. Vliegtuigen horen er immers tegenwoordig bij! Een vliegtuig moet al rare capriolen maken, willen zij onze aandacht trekken! Wie let er b.v. nog op de toestellen, die regelmatig overvlie gen om ergens bij Huisduinen luchtdoel artilleristen in de gelegenheid te stellen hun schotvaardigheid te demonstreren7 „Wij zien dit al niet meer!" merkte een Eierlandse onlangs op, toen wij, bij haar in de huiskamer gezeten ons even de vraag stelden of dat toestel de schoor steen van het huisje als doel had uitge kozen of er alleen maar vlak langs wil de scheren. Twee pijlsnelle militaire toe stellen- Inderdaad, men raakt er mee vertrouwd en de mecano. die op een der foto's bij dit artikel een tank van de twee motorige kist vult - zo'n toestel neemt 1200 liter mee omhoog! - vertelt ons, dat zelfs de schapen geen pas meer op zij believen te gaan als een vlieg tuig de grasmat wenst op te zoeken! Ach. zij hebben hier ook al zoveel toe stellen zien zakken en klimmen: soms waren er dit voorjaar meer dan 20 op één dag. ja ze hebben er wel 29 geteld, waaronder 18 militaire toestellen. Vlieg tuigen uit alle hoeken van ons land! Na de opening van het belendende vliegveld op een mooie Meidag in 1952. zal dus straks het nieuwe stationsge bouw officieel in gebruik worden geno men. Of dat met een overdonderend ge weld van vele vliegtuigen gepaard zal gaan? Met een grootse luchtvaartshow, zoals in 1937 of op wat kleiner schaal in 1952? Nee, van officiële zijde moet men ons mededelen, dat het ditmaal wat kalmer zal toegaan- Natuurlijk zal er op de 21ste Juli wel wat meer drukte van EEN der toestellen, de Fokker S 13. waarmede dagelijks tochtjes naar Huis duinen worden gemaakt: zij trekken de sleepzak hoog door de lucht. De kruis snelheid van dit vliegtuig bedraagt 275 km per uur, waarin 200 liter benzine wordt verstookt. Hierboven het handbalelftal van SV Texel, dat Vrijdagavond kampioen werd door een 5-2 overwinning op SVC. Achterste rij van links naar rechts: W- Kiewiet, trainer, W. A. van Zeijlen, alg- leider, Trijnie Heerschap, Nelly Agter, Nida Wuis, Diny Dros, Sonja Witte, J Kiljan, trainer, S. v. Konings veld. scheidsrechter. Middelste rij: Willy Boon, Aly Kie wiet. Fien Dros en Jannetje Oele Voorste rij- Marian v.d. Slikke, Mw. L v Koningsveld-v- Gemert en Jitty Agter IIET STATIONSGEBOUW van Vliegveld Texel, dat geexploiteerd zal worden door de N.V- Luchtvaartterrein Texel, architect was de heer Kiphagen, uitvoer ders: Bot, Medeblik, timmer- en metselwerk; D. G. Toolens, schilderwerk; Fa J. Oele, loodgieterswerk; M. Bakker, clectra; stoffering cn vloerbedekking de N-V. Goederenhandel Ph. Vlessing, die ook de terrasmeubels leverde. De cen trale verwarming werd aangelegd door de heer Schoo. DE restaURATIE heeft een uiterst moderne bar- bHEMBK'U kunt daaraan plaats ne- Sfi fi mcn op exclusieve Pf krukjes, maar wellicht zit U nóg prettiger in de stoe- ^ÊmÊ vXlen. evenals de krukjes met Ut1 i»lHW donkergroen leder bekleed HET STATIONSGEBOUW van Vliegveld „Texel" zal op Woensdag 21 Juli om 3.15 uur officiëel worden geopend. Het is onder architectuur van de heer Rip- hagen een prachtig en even doelmatig gebouw geworden en wie het reeds zagen zijn dan ook allen vol lof! Ter hoogte van de brug naast de Postweg vinden wij de entree met een ruime gang- Onmiddellijk rechts het KLM-kantoor, waar U in de toekomst, zo hoopt men, Uw tickets voor een vlucht per KLM-passa- gierslijnvliegtuig zult kunnen kopen. Dus nel als vóór de oorlog, want toen vloog de KLM tweemaal daags TexelSchiphol v.v. In 40 minuten zat je in de hoofdstad. Voor acht gulden had je al een dagretourtje!! Achter dat KLM-kantoor, gescheiden door een ruime hal, ligt het luchtbevei- ligingskantoor. Verder, aan de overzijde van de gang het kantoor, waarin de Ha venmeester, de heer M. van Harn. de scepter zal zwaaien en dan nog enige vertrekken, welke nog vacant bleken te zijn. Wij gaan verder en betreden dan het fraaiste gedeelte van 'het gebouw: de restauratie, die met een buitenge woon fraaie bar en idem meubilair prijkt! En welk een zee van licht door al dat glas, zodat U van hier een bijzon der goed gezicht op het vliegveld zelf heeft! De sfeer is intiem en vriendelijk- Het grijze inlaid lynoleum met zijn groene biezen, de in gebroken wit ge verfde muren, hier en daar 'n schilderij en de moderne verlichtingsornamenten, alles werkt mee tot een prettig geheel. De heer van Harn zien wij op het ter ras zitten, waar men de laatste hand legt aan de zonneschermen. „Wat een verschil met Uw houten barak!" me neer van Harn, gefeliciteerd!" Hij glim lacht tevreden, evenals mevrouw van Harn: zij hebben bijna twee jaar in de houten barak vertoefd en baadden daar nu niet bepaald in weelde! Het terras, luw door een groot wind scherm en prettig op het Zuiden gele gen, is gestoffeerd met tafeltjes en stoeltjes: U is hier welkom, hier in de restauratie! Langs de fraaie, smeedijze ren trap de fa Kiljan verstaat de siersmeedkunst toch wel bijzonder goed! bereiken wij de eerste verdieping met drie 2-persoons en twee 1-persoons kamers, bestemd voor piloten en ande re gasten. Natuurlijk is er ook een douche- Ondergronds ligt een grote pro visiekelder, waarin teven de oliestookin- richting een plaats kreeg. Centrale ver warming door het ganse gebouw en overal warm en koud stromend water. Achter- de restauratie de pantry, van waaruit ge tevens de woonkamer van de familie van Harn kunt betreden. Zij komen daar maar prachtig te zitten. Doch Aly van Sijp, die assisteren zal, vermoedt, dat de havenmeester nooit veel aan zitten in de eigen kamer toe komt, ,.Nou ja, na zonsondergang is het „Schlusz." vliegtuigen zijn dan momenteel op een door de weekse dag, maar van een show die recht heeft op de belangstelling van duizenden (5000 in 1937!) zal toch geen sprake zijn. U kent de geschiedenis van ons vlieg veld zeker wel? Inderdaad,op 4 Maart 1933 besloot onze Raad tot de aankoop van Vlijt" in Eierland voor de aanleg van een vliegveld. Van de heer B. Dros Pzn werd toen een aangrenzend perceel gekocht- De gezamenlijke oppervlakte bedroeg 38 ha. en werd voor f 19 600 ei gendom van de gemeente Texel. Op 14 April 1933 bracht de toenmalige direc teur van de KLM. wijlen de heer Pies- man, een bezoek aan Eierland in ver band met de plannen der gemeente. Een jaartje later, op 21 April 1934. besloot de Raad tot aanleg van een vliegveld op Vlijt. B en W brachten op 20 Juni een bezoek aan vliegveld Haamstede in ver band met Texels vliegveldplannen Op 29 November 1934 bericht de KLM tJan Uw spoorkaartje ge- Tj liaald bij de V.V. V. „Texel" aan de Raad, dat aanleg van een vlieg veld in Everstekoog, naar welke moge lijkheid reeds een onderzoek was inge- steld, niet doenlijk was. Vermoedelijk heeft badplaats De Koog de aanleg van een vliegveld onder de rook van haar hotels en pensions met weinig optimis me tegemoet gezien Op 20 December 1934 werd met de aan leg van het vliegveld in Eierland be gonnen- Men behoefde zich niet wild te lopen om de benodigde arbeidskrachten aan te trekken: ook Texel kreeg een tik van de malaise, die heel de wereld in haar greep had En zo heerste er ook hier grote werkloosheid. Door tewerk stelling in Eierland bij de aanleg van het vliegveld, in De Koog bij de aanleg van een brink met waterpartij en weg en bij het Staatsbosbeheer, werden de noden, door de werkloosheid ontstaan, zoveel mogelijk gelenigd. Voor werk loosheidsvoorziening was op de begro ting voor 1935 f 120-000 uitgetrokken. Gemiddeld waren ingedeeld 475 en te werkgesteld 192 personen In October 1935 werd met het inzaai en van 18 ha met diverse granen een aanvang gemaakt, alsmede met het op ruimen van het erf van de oude boer derij Vlijt". Daarna zou met het inzaai en van de resterende 20 ha en het in or de brengen van de toegang tot het wachtlokaal begonnen worden. De aan leg werd onder leiding van de Ned. Heidemij uitgevoerd. Op 11 December gingen in de Raad stemmen op om het veld om economi sche redenen, een paar jaar als bouw land te bezigen, maar met 10-3 stemmen werd besloten het terrein uitsluitend als vliegveld te doen exploiteren. Op 2 Februari 1937 daalde het eerste vliegtuig in Eierland. Het was een mili tair toestel van De Kooij, dat er wegens mist moest landen- Op 17 Juni 1937 werd de heer KI. van der Kooij tot ha venmeester benoemd. Op 26 Juni 1937 vond de officiële opening plaats. De N.V- Langeveld De Rooy werd aangesteld als KLM-agente. Daar kon U dus terecht voor het kopen van tickets! Er is allerwege belangstelling voor ons luchtvaartterrein: Toeristen en ook Texelaars soms in de Texelse kledij reizen door de lucht! De krant schrijft „Texel, op 40 minuten afstand van de Hoofdstad! De verbinding met ingang van 1 Juli tot en met 31 Augustus on derhouden door een tweemaal-daagse dienst, gevlogen met een toestel van het wereldbekende Fokker-type, de FH- AEB, plaats biedend aan 8 passagiers. Het is te voorzien, dat op menige dag in het hoogseizoen de vraag het aantal beschikbare plaatsen zal overtreffen. De kosten zijn immers niet hoog: negen gulden voor een retour, dat 60 dagen geldig blijft; acht gulden voor een dag retour!" Op 11 September 1937 besloot de KLM om de dienst op ons eiland ook ge-durende de wintermaanden te onder houden! Ingang 22 November werd de dienst tijdelijk stopgezet. In Juli t.m. October werden van Texel 1721 passa giers vervoerd en van Amsterdam 1544! Het eerste vliegtuig, dat op Donderdag 1 Juli om 8,25 van vliegveld Texel ver trok en de tweedaagse dienst Texel Schiphol opende, was volgeboekt- De krant schrijft, dat de tocht gemaakt werd door de heren Pastoor Prinkman en Pastoor Boonekamp en een aantal toeristen. 16 Mei 1938 werd de luchtdienst op Amsterdam door de KLM heropend Met Pinksterweekend komen 106 passagiers naar ons eiland! In Juli 1938 vervoerde de KLM 1667 passagiers, in Augustus 2371- Op 24 September werd de lucht dienst weer gestaakt. Van 16 Mei tot 24 September vervoerde de KLM 5387 passagiers! In September 1938 werd door Defen sie de bouw van een hangar op Vlieg veld Texel aanbesteed. i(Evenals het stationsgebouw werd deze grote han gar tot de grond toe afgebroken op last van de Duitsers tijdens de tweede Wereldoorlog, terwijl het vliegveld zelf onbruikbaar werd gemaakt). In Januari-Maart 1939 volgde daar de bouw van de hangar voor de LVA te Soesterberg. Op 28 Juni werd de heer M. van Harn tot havenmeester benoemd. Op 1 Juli 1939 hervatte de KLM de dienst op Amsterdam Op 9 Augustus stond Texel wederom in het teken van de luchtvaart met een grootse show, die 4000 toeschouwers trok- Op 23 Augustus 1939 was de KLM genoodzaakt alle binnenlandse diensten stop te zetten Van 10-15 Mei 1940 werden Vliegveld Eierland en De Mok door Duitse vlieg tuigen hevig bestookt. Tijdens de oor-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1954 | | pagina 1