Cjrocn (2warL-Jexels in het harL,
Texels Raad behandelde het
Ier bindingsvraag stuk
Stationsgebouw Vliegveld officieel geopend
WOENSDAG 28 JULI 1954
TEXELSE
68e JAARGANG No. 6856
COURAN
Uitgave N.V. v.h. Langevold de Rooij
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl.
Bank. Postgiro 652. - Abonn. pr. f 1,95 p.
kwart. -{- 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm.
,»TESO, door de eendracht van de bevolking groot geworden, is een prachtige
onderneming, die in de zomer acht maal daags de dienst op Den Helder onder
houdt, die over het gehele eiland autobusdiensten exploiteert en die Neen.
wij zullen niet verder schrijven, want aan de horizon komen wolken op en moei
lijkheden liggen in het verschiet. Laten wij dit hoofdstuk, dat in een Texelse
geschiedenis niet ontbreken mocht, besluiten met de wens. dat in de komende
jaren dezelfde geest de eilanders mag bezielen, die eens tot de overwinning leid
de. Ten bate van de gemeenschap op het kleine stukje grond dat Texel heet!"
Aldus besluit het boek „Texel"» een levenswerk van de heer J. A. van der Vlis-
„Moeilijkheden liggen in het ver
schiet", schreef hij. Inderdaad, wij spre
ken tegenwoordig van een verkeerspro
bleem en dat verschiet heeft Vader Tijd
thans met ons bereikt, maar.de N.V.
TESO zit niet bij de pakken neer: zij
heeft immers een nieuwe boot besteld!
Binnenkort zal de kiel van die nieuwe
boot worden gelegd en volgend jaar
September zal ze rijk gepavoiseerd de
haven van Oudeschild binnenlopen- Op
gelost is het probleem! O nee, dat niet:
de haven dient hoognodig te worden
verbeterd, opdat deze nieuwe boot tot
haar hoogste exploitatie-mogelijkheid
kan worden gebracht. En dus -„Neen!'',
zei een categorie eilandgenoten, die een
nieuwe route voorstaan: „Wij moeten 'n
verbinding over 't Horntje hebben". En
daar kwam het debat los! Pennen kwa
men in beweging, protestvergaderingen
werden belegd en natuurlijk kon dit on
derwerp niet buiten onze knusse raads
zaal blijven!
De laatste jaren was de vraag „Ou
deschild of het Horntje'' steeds hét on
derwerp rond de groene tafel en Dins
dag j.l. was zelfs de hoofdschotel aan
ons verbindingsvraagstuk gewijd- Dat er
behoorlijk is toegetast moge blijken uit
het feit, dat wij al verscheidene kolom
men van ons vorig nummer voor het
„Raadsverslag'' hebben gereserveerd en
in de editie, welke U vandaag bereikte,
vindt U wederom enige honderden re
gels aan dit onderwerp gewijd. Dat was
te voorzien, waar de vroede vaderen het
lang niet met elkaar eens zijn over de
vraag hoe wij straks zullen varen! Blij
kens de Dinsdag gehouden stemming
zijn negen Raadsleden voor het maken
van een ponthaven aan het Horntje, ter
wijl zes Raadsleden zich voor handha
ving van de tegenwoordige route uit
spraken. Zo'n standpunt dient te wor
den gemotiveerd en vandaar, dat wij
bijna vier uur lang getuige waren van
het verbindingsdebat!
Hier volgt dan het slot van de gedach-
tenwisseling:
Weggegooid geld
Hierna was het woord aan de heer C.
H, Roeper, die zijn betoog begon met:
„Iemand vroeg eens aan mij, als er nu
eens geen verbinding bestond, wat zou
men dan doen? Waar zou men die dan
maken? Het is nu eenmaal zo, dat men
moeilijk afstand kan doen van wat ge
groeid is. Maar nu wij voor deze grote
vraag staan wat er moet gebeuren, moe
ten wij de grote stap ook doen en ons
richten op het Horntje. Een oplossing,
die voor 10-15 jaar kan voldoen is een
noodoplossing: het geld zal na die peri
ode zijn weggegooid. Wij moeten een
definitieve oplossing hebben. Gezien de
naam en faam van de deskundigen op
waterstaatkundig terrein kan ik niet
begrijpen, dat er mensen zijn, die twij
felen aan hun bekwaamheid Wij, leken,
kunnen die immers niet beoordelen! De
tariefsverlaging weegt voor mij niet het
zwaarst, maar een verbinding, die de
economische toestand van ons eiland
verbetert- Wij moeten gemakkelijker
heen en weer kunnen varen. Wat de
toename van het verkeer betreft- Daar
ben ik van overtuigd. Het huidige gratis
ziekenvervoer wordt uiteraard omgesla
gen op de tarieven die de gezonden be
talen: een ieder betaalt zeg 3-4 cent
meer en daarvoor krijgt men het gratis
ziekenvervoer. Ik zie niet in waarom dit
gratis vervoer zou moeten verdwijnen.
Idem geldt dit voor het gratis vervoer
van scholieren. Deze sociale inslag moe
ten wij dan ook trachten te behouden.
Hoe, zo is gevraagd, moet het met het
ziekenvervoer als de boot te Den Helder
zou worden gestationeerd? Nu, of men
Den Burg of Den Helder opbelt, dat kan
hoogstens één minuut schelen en als de
ziekenauto aan het Horntje arriveert, is
de boot daar ook- Volgens de ANWB zal
het gemotoriseerde vervoer in 1970 ver
dubbeld zijn en in 1975 verdrievoudigd.
Dan zal dus het aantal auto's dat ver
voerd moet worden tweemaal zo groot
zijn- Thans bestaat er een grote achter
stand in het gemotoriseerd vervoer. De
rem, die er thans tussen zit, wordt dan
opgeheven! Ook het gemotoriseerde toe-
ristenvervoer zal bij een verbeterde ver
binding gebaat zijn, ook dat zal belang
rijk uitgebreid worden! De één zegt: wij
krijgen dan te veel dagjesmensen, maar
een ander zegt: laten ze maar komen.
Hier ligt nog een groot veld braak! Ook
t.a.v. het buitenlands toerisme! Wij zijn
het er allen over eens, dat de tegen
woordige toestand niet langer kan
voortduren. Als wij nagaan hoe lang er
al over het verkeersvraagstuk is gestre
den en dan te bedenken, dat na de nood
oplossing te Oudeschild de strijd om de
definitieve verbetering veel moeilijker
nog zou worden, immers, dan zou de
Overheid zeggen: „Er is nu al zoveel
geld verspild aan Oudeschild, waarom
nu nog weer geld besteden aan het
Horntje?" In de kring der ruilverkave
ling werd de vraag gesteld: Moeten wij
rekening houden met een toekomstige
haven op het Horntje of niet? Het ant
woord was: Ja, die komt er! Daarom is
het niet verantwoord thans te besluiten
duizenden guldens aan de verbetering
van de Oudeschilder haven te besteden,
want dat is absoluut weggegooid geld.
TESO kan hier blijven
Men heeft enkele jaren geleden een en
quête onder de toeristen gehouden,
maar dat acht ik niet juist. Immers, als
men een of tweemaal per jaar naar
Texel komt, is men gauw geneigd te
zeggen: ,,Deze route moeten wij maar
houden''- De economische positie zal er
wel bij varen als wij het vervoer Texel-
Den Helder v.v- zo efficiënt mogelijk
maken. Wat de weg Eierland-Oude-
schild betreft, wij kunnen verwachten,
dat er een intens vervoer naar Oude
schild blijft bestaan, want de haven al
daar blijft nodig. Er is hier getwijfeld
aan de mogelijkheid tot het onderhou
den van een uurdienst, maar men kan
overal aan twijfelen, deskundigen be
twisten en wantrouwen. Vlissingen-
Breskens heeft een boot met een capa
citeit van 80 auto's en die onderhoudt
toch ook een uurdienst! Het vervoer van
losse goederen zou volgens de heer Hin
vervallen, maar die losse goederen bren
gen er juist de duurte aan. TESO naar
Den Helder? Waarom? Het kantoor is
thans toch ook aan Den Burg, waarom
zou dit te Den Helder moeten worden
gevestigd, als de boten daar zouden ko
men te liggen? En waarom zou de be
manning niet dagelijks uit en thuis ge
bracht kunnen worden?"
De voorzitter deelt tussen de bedrij
ven door mede, dat er een brief is bin
nengekomen van het Actie-Comité 'te
Oudeschild - deze brief is door ons reeds
in zijn geheel geplaatst - red.
Kost ons geen cent
Volgende spreker is wethouder De
Waard. De investering van de nieuwe
boot, aldus spreker, zal binnen 15 jaar
aan rente en kapitaal afgesloten dienen
te zijn en dat zal een extra last voor de
gemeenschap betekenen. Het staat vast.
dat uiteindelijk de vervoerskosten over
het Horntje lager zullen zijn dan over
Oudeschild- Men heeft zich immers niet
gerealiseerd, dat het Rijk een haven wil
maken, welke ons geen cent kost! Bij
verbetering van de Oudeschilder haven
zullen Provincie en Gemeente moeten
bijdragen, want met oude situaties
houdt de financiële regeling Rijk-Ge
meente geen rekening! De nieuwe situa
tie (het Horntje - red-) zal het Rijk meer
dan een millioen gulden kosten, terwijl
het Rijk door verbetering van de Oude
schilder haven voor f350.000 klaar zou
zijn. De financiële verhouding zegt het
duidelijk: wanneer er een nieuwe situa
tie ontstaat in een gemeente kan zij een
beroep doen op het gemeentefonds. Ook
financiëel gezien kan plan 't Horntje
dus enkel voordelen opleveren en het
moment is thans zo gunstig als het maar
kan. Ook de Ruilverkaveling kan ons
helpen bij de wegverbetering. Thans
gaat al 70 pCt van alle vervoer over de
weg. Besturen is vooruitzien en een
snellere verbinding biedt gunstiger per
spectieven. Economisch is Oudeschild
met het behoud of opheffing als veer
haven toch niet te redden! Zich tot me
vrouw Vrijdag richtend stelde spreker
de vraag of zij één waddeneiland kent,
dat zo dicht bij het vasteland ligt als
Texel. Het agrarisch leven, zo ging de
heer De Waard verder, zal zich moeten
intensiveren In Zeeland legt men dam
men om hoogwaardige gewassen vlug
ger te kunnen afschepen- 40 Jaar terug
had niemand zich voorgesteld, dat hier
zoveel bloembollen geteeld zouden wor
den. Men moet de verkeersschakel open
leggen. Wat het Horntje als woonoord
betreft, prof. W. Bruin heeft gezegd, dat
als daar een verbinding komt, hij daar
ook een bouwplan zal ontwerpen. Ik kan
mij volledig met het gehele rapport van
de meerderheid aansluiten.
Snelle oplossing gewenst
De heer S. Keijser achtte verbinding
via het Horntje voor de toekomst wel
mogelijk, maar, zo betoogde hij, wij
moeten een snelle oplossing hebben. Via
het Horntje zouden wij tot 1958-1959
moeten wachten! Op het Horntje zullen
er ook momenten komen, dat de verbin
ding niet steeds volgens rooster kan
worden uitgevoerd en dat Oudeschild
als vluchthaven zal moeten dienen- Als
het Horntje niet bevalt, zitten wij daar
toch voor goed aan vast- De N.V. TESO
verwacht 'n jaarlijks tekort van f150.000
terwijl van andere zijde een sluitende
rekening wordt voorgesteld. De Com
missie neemt aan, dat de ene partij een
te gunstige voorstelling geeft en de an
dere een te ongunstige. Zo komen wij nu
op een tekort van f 75.000 en ik vraag
wie dat tekort betaalt!
De heer De Waard zegt: „De exploi
tatie zal dit opheffen, maar naar mijn
mening komen dan de tarieven hoger te
liggen dan de tegenwoordige".
De busdienst
De heer Merkx: ,,Als de busdienst,
welke al meer verliezen oolevert en wat
thans gecompenseerd wordt door het
bootbednjf, dat op het Horntje geen
sluitende exploitatie zou kunnen vinden,
dan niet meer zou bestaan, zouden grote
delen van Texel ernstig gedupeerd wor
den. Ik denk hierbij aan De Cocksdorp,
Oosterend, Eierland enz. En m-i. zal
geen particuliere onderneming een
nieuwe busdienst openen! Met punt 15
van de Commissie ben ik het volkomen
eens. (Dus dat men de kosten via het
Horntje wil drukken en de inkomsten
wil verhogen, maar in een der rappor
ten staat, dat de verbinding via Oude
schild twee fietspaden vereist, terwijl
via het Horntje met één fietspad kan
worden volstaan. M.i. zullen er echter
ook langs de weg naar het Horntje twee
fietspaden moeten worden aangelegd".
De heer De Waard merkt op, dat men
langs de Schilderweg geen ruimte heeft
voor verbreding van het fietspad, ter
wijl dit langs de nieuw te projecteren
weg wel het geval zal zijn.
Prettige toon
De heer W- Wassenaar verklaarde, dat
de zaken in de Commissie op zeer pret
tige toon behandeld zijn. Het is niet zo,
dat alles voor het Horntje spreekt en
niets voor Oudeschild of omgekeerd.
,,Wij stellen ons op het standpunt, dat
wij ons beijveren in het belang van
Texel en daarom zoeken wij naar de
beste oplossing- Bijzonder diep heeft ons
de uitlating van mevr. Koning-Bruin
getroffen van ,,die klap moet Oudeschild
nog maar op de koop toe nemen''. Niets
is minder waar: Oudeschild zal een en
ander slechts noodwendig moeten aan
vaarden".
De voorzitter stelde de Raad vervol
gens in de gelegenheid in tweede instan
tie het woord te voeren. De heer C. H.
Roeper: „Er wordt wel eens gezegd: het
kan dan wel 1957, ja wel ,58 of '59 wor
den eer plan het Horntje uitgevoerd is.
Maar dat geloof ik niet- Oudeschild kan
ook nog wel even duren!
De heer De Waard besprak nog even
de kosten van het totale vervoer over
het Horntje of Oudeschild. Als men via
Oudeschild een sluitende exploitatie
kan maken, dan wordt dat door de ge
meenschap betaald.
Niet met elkaar eens
De heer Hin: „De heer Roeper zegt:
Ik houd mij aan de deskundigen vast,
maar de deskundigen zijn het lang niet
met elkaar eens! Wat het toeristenver
keer aangaat, de VVV legt de meeste
nadruk op de gast en niet op de dagjes
mensen- Destijds, in 1910 werden de
voorstanders van een tram vooruitstre
vend genoemd, de tegenstanders werden
als conservatief afgeschilderd, maar stel
eens, dat de voorstanders hun zin had
den gekregen! Zo zou het ook wel eens
met de verbinding over het Horntje
kunnen gaan! Het schip, dat men op het
Homtje wil laten varen kost meer en de
exploitatiekosten zullen eveneens hoger
zijn dan via Oudeschild. Wat ik gemist
heb in de betogen der voorstanders is de
financiële consequentie. Wat de factor
tijd aangaat: straks hebben wij een boot,
die het vervoer voor lange tijd aan kan.
Daarom zou ik het op prijs stellen, dat
van de Raad een actie uitging om de
Rijkswaterstaat te verzoeken tot een op
lossing via de bestaande route op Oude
schild. Dat zou een daad van wijs beleid
zijn".
De heer Keijser: ,,Wie zal het exploi
tatie-tekort dekken?!"
De heer De Waard: „Een batig saldo
is in beide gevallen mogelijk: men be
hoeft de tarieven maar hoger te schat
ten!"
Dan nu al aan de grond
De heer S. van der Vis: ,,De nering
doenden zijn meer gebaat bij dagjes
mensen dan bij pensiongasten. Als voor
stander van het Horntje-plan zijn wij
in de Commissie voor een betere ver-
binding geweest, hoe de uitslag ook mag
wezen- Nu heeft TESO een boot besteld,
maar heeft zij de garantie van het Rijk,
dat de haven te Oudeschild verbeterd
zal worden? Zo niet, dan zit zij reeds nu
met een pas bestelde boot aan de grond"
De heer Hin: „Dat moet ik bestrijden:
men kan met de nu bestelde boot in de
tegenwoordige haven manoeuvreren,
maar de boot zal pas tot volle exploita
tie gebracht kunnen worden bij een ver
beterde haven".
Mevr- Vrijdag: Durven de tegenstan
ders werkelijk op zich te nemen het be
sluit van de N.V. TESO een nieuwe boot
.te bestellen zodanig tegen te werken,
dat er volgend jaar geen verbeterde ha
ven is om het verkeer Oudeschild-Den
Helder te kunnen ontplooien?!"
Voorzitter: „De Commissie heeft het
probleem op de juiste wijze aangevat.
Zij kon onder deze omstandigheden geen
rekening houden met het besluit van de
N.V. TESO".
•Mevr- Vrijdag: ,,Ik neem aan, dat
Texels grootste landbouwer, Texels
grootste handelsman en een deskundige
op nautisch gebied meer verstand van
deze aangelegenheid hebben dan de
meeste onzer!"
Wij waren zeer verwonderd
De heer Wassenaar: „Toen wij ver
namen, dat TESO een nieuwe boot had
besteld, waren wij zeer verwonderd,
want TESO wist toch, dat de commissie
een rapport zou uitbrengen?! Als TESO
de nieuwe boot juist voor het seizoen
had kunnen krijgen, dan zouden wij
haar gelijk gegeven hebben, maar nu zal
zij vlak na het seizoen in de vaart ko
men. Men had dus best een maandje
kunnen wachten met het bestellen daar
om besloten wij die zaak bij onze be
sprekingen buiten beschouwing te laten.
Hoe kan mevr Vrijdag overigens bewe
ren, dat wij TESO tegengewerkt hebben?
Mevr. Vrijdag: „Ik heb steeds ge
merkt, dat de gemeente wegens de vin
ger, die zij in de pap wil hebben, niet
meewerkt orn bij het Rijk aan te drin
gen op verbetering van de haven te Ou
deschild"-
Voorzitter: ,,Er is nooit sprake ge
weest van tegenwerking onzerzijds".
Mevr. Vrijdag: ,,Van traineren dan!"
Voorzitter: Ook tegen die interpreta
tie heb ik bezwaar!"
De heer Wassenaar: „TESO is al van
af 1945 aan het zoeken geweest- Als zij
bij de gemeente was gekomen om finan
ciële garantie zou ze, geloof ik, eerder
klaar gekomen zijn dan met de provin
cie! TESO geeft zelf toe, dat haar statu
ten een rem zijn geweest."
Voorzitter: „Ik meen, dat de discussies
ieders standpunt thans voldoende dui
delijk naar voren hebben gebracht, zo
dat er m.i. geen bezwaar bestaat om door
stemming het standpunt van de Raad
t.o.v- de conclusie der commissie ken
baar te maken". I
De heer Wassenaar wilde nog bestrij-
den. dat Oudeschild in ieder geval vlug
ger gereed zou zijn dan het Horntje.
„Ook het omgekeerde kan het geval zijn!
En wanneer het gaat om iets, waarbij de
gehele Texelse bevolking betrokken is, j
dan moeten wij niet terugschrikken voor
financiële consequenties. Met een defini-
tieve oplossing zijn wij voor goed uit de j
narigheid vandaan".
Hierna volgde de stemming met de
reeds genoemde uitslag: 9 voor plan 't
Horntje, 6 voor Oudeschild.
GIFTEN WITTE KRUIS
I
Oosterend: C. T. 4,—; W. v.d- V- 2,50;
S. B. 2,50; G. T. 2,50; R. E- 2,50; Wed- T.
2,50; P. v.d. B. 2,50; F- K- 2,50; J. W.
7,50; P. IC. 5,—; A. v.d. V- 2,90; N- W
2,50, A. W. 1B. V. 2,50-
Zo is dan het stationsgebouw
van ons vliegveld officiëel
in gebruik genomen: Woens
dagmiddag reikte burgemees
ter C. de Koning de sleutel
van het nieuwe gebouw aan
mevrouw J. H- Dekker-Offe
reins, echtgenote van de heer
A. P. Dekker, plaatsvervan
gend directeur-generaal van
de Rijksluchtvaartdienst, die
bereid was gevonden de offi
ciële openingsplechtigheid te
vervullen.
Dit grote moment werd bij
gewoond door de heer Dek
ker, de heer C. Kolff, voor
zitter van de Kon. Ned. Ver-
eniging voor Luchtvaart, te-
vens directeur van de Raad
van Beheer van de Nationale
Luchtvaartschool, drs A. J-
van Raalte, die de regering
vertegenwoordigde, de heer
Sitter van de Rijkslucht
vaartdienst, de heer Hendriks
namens de ANW, de heer M.
Niele, burgemeester van Eg-
mond, plaatsvervangend
voorzitter van de Federatie
van VVV's in Noordholland,
de heer J- C. Quint, directeur der VW
„Texel", de bijna voltallige vroedschap
met hun dames, de architect, de heer
Riphagen, de uitvoerders en een aantal
vliegeniers.
Burgemeester De Koning verwelkom
de allereerst de gasten en richtte zich
vervolgens met een woord van dank tot
de Raad: ,,Ik ben verheugd, dat de Raad
zo ver vooruit heeft gezien en het oog
op de toekomst heeft gericht".
Dit gebouw is tot stand gekomen naar
ontwerp van de heer E- A. Riphagen.
Hij heeft al verschillende complimenten
ontvangen wegens de goede opzet en de
fraaie stijl, maar hier wil ik dat in het
openbaar gaarne nog eens herhalen! De
aannemers, Bot, Oele, Toolens, M. Bak
ker en Schoo en de N.V. Goederenhandel
Ph. Vlessing, stoffering, hebben uitste
kend werk geleverd- Ook hun mijn har
telijke dank!
Hierna bood burgemeester De Koning
mevrouw Dekker een miniatuur lam
metje aan, vervaardigd van zuivere
Texelse schapenwol en getooid met
groen-zwarte linten, de Texelse kleuren.
Als volgende spreker voerde de heer
A. P. Dekker het woord. Hij noemde het
een voorrecht als een der eersten Texel
geluk te mogen wensen met de opening
van het station. Zoals de eisen, welke de
luchtvaart heden ten dage stelt en door
de ervaring, opgedaan bij het vroegere
vliegveld, het nieuwe luchtvaartterrein
een andere vorm en uitbreiding hebben
gegeven, zo hebben deze factoren ook de
vorm en de lay-out van dit nieuwe sta
tionsgebouw beïnvloed- Naast de prij
zenswaardige voortvarendheid bij de
wederopbouw van het luchtvaartterrein
hebben de Texelse Bestuurderen m.i. 'n
wijs beleid gevoerd bij de oprichting
van dit gebouw: le Men kan met vrij
grote zekerheid voorspellen, dat het
luchtverkeer ook op Texel zal groeien.
Dat blijkt nu reeds uit het feit, dat in
de eerste helft van 1954 al 500 vlieg
tuigbewegingen hebben plaats gehad,
terwijl dit over de eerste helft van 1953
350 bedroeg. In 1938 was het grootste
aantal 870- Op alle vliegvelden is trou
wens een stijgende lijn t.a.v- de fre
quentie der vliegbewegingen waar te ne
men. 2de Men weet dat alles wat tot nu
toe gebouwd is op vliegvelden, steeds te
klein is gebleken. Met deze wetenschap
voor ogen zou het volkomen gerecht
vaardigd zijn geweest, indien Texel met
veel grootsere plannen voor de dag zou
zijn gekomen. Niet aldus het Bestuur
van Texe1. Wèloverwogen heeft het de
eisen, waaraan dit station zou moeten
voldoen, weten te beperken- Niet alleen
de technische eisen zijn gewikt en gewo
gen, maar ook het economisch gebruik
van hetgeen moest worden opgebouwd
is mede in beschouwing genomen. Om
dit sluitstuk voor de exploitatie van het
terrein te kunnen realiseren zijn de in
vesteringen binnen zeer redelijke gren
zen gehouden. Onder deze omstandig
heden was 't niet moeilijk 's Rijks volle
medewerking te verkrijgen! Als ik Uw
geste, mijn vrouw de symbolische han
deling van de opening te laten verrich
ten, mag zien als een uiting uwerzijds
van waardering van die samenwerking
met mij en mijn medewerkers, dan is
dat niet een verdienste van deze Rijks
ambtenaren, maar van het Bestuur van
Texel. De door ons verleende medewer
king is ook niet ontstaan uit pure liefde
voor Uw bestuur of uit bewondering
voor Uw mooie eiland, doch omdat de
exploitatie van dit burgerluchtvaartter
rein niet alleen een streekbelang is,
maar ook een algemeen belang dient- In
1952 is een en ander voldoende belicht!
Dat deze factoren na 1946, het jaar
waarop de onderhandelingen voor de
herrijzenis van het veld begonnen, niet
zijn verzwakt, moge U afleiden uit het
feit, dat voor de oorlog 13 luchtvaart-
(Slot op pagina 2)