(jromTwartsJexeh in het harL,
sta op
SHRltNG!
Zou ik het niet weten
Nieuwe boot, eiud September in de vaart,
krijgt radar en mobilofoon
De tarieven zullen redelijk blijven
Ontboezeming
Stichting
1940-'45
WOENSDAG 20 APRIL 1955
69e JAARGANG No. 6932
TEXELSE® COURANT
Uitgave N.V. v.h. LangeveJd de Rooi) erf"'Sh Woensda9B en Zaterdags.
De T.E.S.O.-vergadering
Vergadering van aandeelhouders van
Texels Eigen Stoomboot Onderneming
op Vrijdag 15 April in „Casino" te Den
Burg Aanwezig waren 157 aandeel
houders.
De pres. commissaris, de heer C. J. de
Lugt, heette de aanwezigen, waaronder
1 dame, hartelijk welkom. Vergeleken
bij vorig jaar is de opkomst gering, maar
er is toch altijd veel meer belangstelling,
dan bij welke N.V. dan ook in het land.
Speciaal werden verwelkomd oud-com
missaris, de heer G. J. B. Mulder, die
na 37 jaar, de rol van toehoorder ver
vulde, de oude getrouwen, de heren De
Vries en Beumkes en het personeel, dat
vaak onder zeer moeilijke omstandig
heden heeft moeten werken, ten gevolge
van de beperkte capaciteit-
Het nieuwe schip zal stellig meer van
de kapiteins vergen, laten we hopen, dat
zonder moeilijkheden zal kunnen worden
gevaren.
Spreker herdacht het overleden perso
neelslid, de heer G. Bruin, die TESO
steeds een warm hart toedroeg.
De bedrijfsresultaten zijn bevredigend,
hoewel het kostenpeil steeds stijgt. Mede
ten gevolge van de aankoop van een
duurder schip, kan dit t.z.t. leiden tot
tariefsverhoging.
Het busbedrijf is misschien sluitend te
maken, maar het blijft een zorgenkind
en de hoognodige investeringen kunnen
onmogelijk opgebracht worden.
In verband met het feit, dat door ons
Bestuur op 28 Juni 1954 aan de N.V.
Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij
opdracht werd verleend tot het bouwen
van een nieuwe motorveerboot, kan ik
U mededelen dat de bouw van dit schip
goed vordert.
Vorige week hebben wij een bezoek
aan de werf te Arnhem gebracht en
reeds over liet dek gelopen, terwijl ook
•een gedeelte van de opbouw klaar was.
De tewaterlating1 zal vermoedelijk eind
Mei of begin Juni plaats hebben, zodat
de definitieve overname niet voor het
einde van September zal gebeuren.
In de algemene vergadering van aan
deelhouders van 15 April 1954 werd door
ons uitvoerig rapport uitgebracht over
de gedurende.de laatste jaren gedane
pogingen om het verkeers-probleem
Texel-Den Helder in de kortst mogelijke
tijd- op te lossen. Het betrof hier de even
tuele bouw van een nieuw schip en de
daarbij passende aanleg-gelegenheden
voor dit nieuwe schip. Het uiteindelijke
resultaat was toen niet erg gunstig om
dat ons laatste plan waarbij de hulp van
de Provincie voor de financiering werd
ingeschakeld, door manipulaties van ze
kere zijde om hals werd gebracht.
Wij kunnen geen grote waardering
hebben voor het standpunt, dat toen
door de meerderheid van de Raad van
de gemeente Texel is ingenomen.
Het verwerpen van dit plan had na
melijk tot gevolg, dat in het seizoen 1955
geen nieuw schip in de vaart kon wor
den gebracht. Wanneer het nieuwe schip
de volgende maand in de vaart had kun
nen zijn, dan waren onze inkomsten dit
jaar belangrijk hoger geweest, terwijl
onze uitgaven als gevolg van de lagere
rentevoet een 20 a 25 duizend gulden la
ger hadden gelegen, terwijl voorts een
vlotte dienst verzekerd was geweest.
Op de vorige algemene vergadering
werd tevens een stemming gehouden
vóór of tegen het behoud van de veer
haven van Oudeschild, met grote meer
derheid plrn. 300 tegen 100, werd aan
Oudeschild de voorkeur gegeven. Deze
uitslag was voor ons een stimulance om
op de ingeslagen-weg voort te gaan.
Wij hebben U op deze vergadering ook
medegedeeld, dat wij bleven doorwerken
om tegen afzienbare tijd een nieuw schip
in de vaart te kunnen brengen.
Het ss Marsdiep moest uiterlijk 1955
worden vervangen, omdat dit schip vol
komen onvoldoende accomodatie biedt
voor het huidige verkeer, terwijl bij nog
langer gebruik grote reparaties moeten
worden uitgevoerd, waarmede duizenden
gemoeid zouden zijn, hetgeen als onver
antwoord moest worden aangemerkt.
Wij hebben getracht voor het nieuwe
schip in de particuliere sector geld te
lenen en zo U gemerkt zult hebben is dit
uiteindelijk gelukt.
Wij werden door de Nederlandsche
Middenstandsbank in contact gebracht
met de Veenkoloniale Bank te Sappe-
meer. Met deze hypotheekbank werd 'n
lening aangegaan van f 750.000,waar
voor als zekerheid diende het ms Dokter
Wagemaker en het nieuwe schim
Met de Middenstandsbank te Alkmaar
is een gewoon crediet in rekening-cou
rant aangegaan tot f 180.000,Deze
instelling heeft als zekerheid de gebou
wen, autobussen en de schepen Voor
waarts, Zeemeeuw en Twee Gebroeders.
Het resterende bedrag voor het nieu
we schip van f 400.000,rekenen we uit
eigen middelen te kunnen financieren.
Voor de aanbesteding van het nieuwe
schip waren drie werven uitgenodigd om
in te schrijven, nl: fa. Gebr. Niestern
Co te Delfzijl; fa. Jac. Bodewes te Hoge-
zand; Arnhemsche Scheepsbouw Mij te
Arnhem; welke drie werven inschreven
voor respectievelijk f 1.340.000.
f 1.340.000,en f 1.238.105,—
Aangezien onze informaties over de
laagste inschrijver, de A.S.M. zeer gun
stig waren, besloten wij de bouw van dit
schip aan deze werf op te dragen.
Op 28 Juni 1954 werd het contract
voor de bouw van een modern passa
giers-auto-schip met de werf afgesloten.
Nadat de opdracht was verstrekt werd
ons van enkele zijden, maar vooral van
de zijde van de Rijkswaterstaat het ver
wet gemaakt, dat wij zonder nader over
leg tot bestelling van het nieuwe schip
waren overgegaan.
In de. eerste plaats heeft de ervaring
over de laatste zes jaar ons geleerd, dat
ieder nieuw overleg met de Rijkswater
staat, onherroepelijk met langdurig uit
stel gepaafd zou gaan, trouwens wij
hadden in October 1953 de Rijkswater
staat al medegedeeld, dat uiterlijk in
1955 een nieuw schip in de vaart moest
komen, waarvan de grootte en moderne
inrichting afhankelijk zou zijn van ons
financieel kunnen.
Alle plannen, tekeningen enz. lagen
dan ook al die tijd bij de Rijkswater
staat.
In de tweede plaats gold de aanbie
ding van de Veenkoloniale Bank slecht
tot 1 Juli 1954, zodat wij snel moesten
beslissen bij welke belangrijke beslissing
wij cns sterk wisten door de uitspraak
van de aandeelhouders op de vergade
ring van 15 April 1954.
Wanneer wij thans tot de aanbesteding
van het nieuwe schip zouden moeten
overgaan, dan zou de kostprijs ten min
ste f 150.000,meer bedragen.
Hier direct bij aansluitend kom ik tot
de vaak gestelde vraag: „waarom een
schip met zijlading?"
Hiervoor zijn verschillende redenen:
1. de plaats van de haven voor een kop-
pont is nog steeds niet vastgesteld;
1. de bouw van een dergelijke haven
duurt veel te lang;
3. de koppont met dezelfde capaciteit als
zijlading-schip kost f 700.000,a
f 800.000,meer.
Wij zijn van mening dat in de toe
komst wellicht een koppont nodig zal
kunnen zijn maar ijveren er voor deze
naar Oudeschild te doen varen.
Wij bereiken met dit alles, dat TESO
voor Texel behouden blijft en de tarie
ven redelijk zullen blijven.
Ik geloof toch tenminste niet dat U het
eens bent met de opmerking die deze
winter in de vergadering van de Holl.
Mij voor Landbouw werd gemaakt en
die luidde, dat TESO een ramp voor
Texel was en dit alleen omdat genoemde
heer voer de oorlog f2,en thans f2,50
vracht voor een koe moet betalen.
Ik kan U verzekeren dat ondanks de
Auten en tekortkomingen, die er in de
veerverbinding zijn, geen enkele onzer
waddeneilanden een veerverbinding
heeft, diè maar in de schaduw van TESO
kan staan. Deze veerdiensten worden zo
wel door particulieren als door het Rijk
nderhouden. Vraag het maar. eens aan
degenen, die de waddenconferentie heb
ben meegemaakt en de commentaren,
die men over dit onderwerp hoorde. De
ze opmerking vind ik temeer ongepast,
-mdat TESO alles in het werk stelt om
de dienst te verbeteren en men toch op
de hoogte is dat een nieuw schio in
aanbouw is. Van het zelfde kaliber is de
opmerking van de heer Jur. Beumkes.
die opmerkt dat het boerenelement in
TESO niet tot zijn recht komt.
Ik wil hier alleen maar op antwoor
den, dat wanneer men als bestuurder in
TESO zitting heeft, men alleen de be
langen van TESO heeft te behartigen en
dus de boeren'belangen alleen gediend
kunnen worden, indien ze de TESO-be-
langen niet schaden.
TESO heeft zijn bloei hoofdzakelijk te
danken aan het vreemdelingenverkeer
en zonder dit vreemdelingenverkeer was
de veei-dienst Texel-Den Helder, zoals
deze momenteel gevaren wordt, niet ren
dabel.
In het rapport, uitgebracht door de
Fcon. Technologische Dienst te Haarlem,
waarin een deskundige buitenstaander
over TESO oordeelt, lezen we onder
meer:
„de gunstige resultaten die TESO ge
durende zovele jaren kon boeken, kwa
men slechts in bescheiden mate de on
derneming en de aandeelhouders ten
goede maar de Texelse, gemeenschap
profiteerde er des te meer van. Ge
noemd kunnen worden de oprichting van
een jeugdherberg, aanleg van fietspaden,
de stichting van Texels Museum, de ver
vaardiging van de Texelfilm, die allen
op hun beurt weer het vreemdelingen
verkeer bevorderen.
De uitkomsten van het bootbedrijf
Mijn vrouw zei tot mij: „Rijmelaar,
De tijd van schoonmaak is weer daar,
Trek dus je ouwe plunje an-
En laat eens zien wat of je kan".
Och ja, wat doe je in zo'n tijd
Van stoffer-, zwabbernarigheid,
Je zegt maar niks doch knikt van ja
En bent alzo de slaaf van Ma
In deze zware dagen
Van boenen eri van ragen.
Ze jaagt je als een hinde op,
Je riekt naar boenwas en naar sop,
Fn loopt sohier krom van lende,
Tussen de huisraadbende.
De stofzuiger in volle gang,
Zingt zacht zijn stofzuigslobberzang
Je trekt hem onder zucht en traan,
Door 't hele huis achter je aan,
En daarna sla je dra op hol
Met 'n ellenlange ragebol.
Je denkt van 't stof te stikken
En bei je knieën knikken.
Je. eet niet meer op -je gemak,
Je krijgt een opgewarmde prak,
Of loopt een korst te kouwen
Met opgestroopte mouwen.
Wat is het leven van een man,
Wanneer de schoonmaak, die tiran
Zijn scepter zwaait boven zijn hoofd,
En hem van elke rust berooft?
Mijn armen zijn haast uit het lid,
De stof zit achter mijn gebit,
In ogen, neus en oren,
Mijn toet blijft ongeschoren.
Eén ding troost mij in dit verdriet,
Ik ben de enige héus niet,
Wijl alle mannelingen
Oók weten van deez' dingen.
Welaan dan, mannebroederschaar,
Slik deze pil ook maar dit jaar,
We komen toch éénmaal wel klaar,
Zijn dan niet langer de sigaar,
En ik zeg dan voor dit keer maar,
De groeten van de
Rijmelaar.
maakten het bovendien mogelijk op het
eiland de op zich zelf onrendabele bus
diensten te exploiteren".
Zoals U bekend is; heeft de Minister
van Waterstaat thans beslist, dat de
havenmond te Oudeschild zal worden
veranderd, opdat ons1 nieuwe schip al
daar kan meren en wij de beschikking
zullen krijgen over vijf trapkaden, waar
door het lossen en laden straks vlotter
kan- geschieden. Evenals te Oudeschild
zal ook te Den Helder een nieuwe aan
legsteiger worden gemaakt, opdat ook
daar steeds gemakkelijk kan worden ge
lost en geladen.
Door de Rijkswaterstaat is ons toege
zegd, dat de veranderingen zowel te Ou
deschild als te Den Helder gereed zullen
zijn, wanneer het nieuwe schip in Sep
tember in de vaart zal komen. De nu
door de Rijkswaterstaat te maken aan
legplaatsen te Oudeschild en te Den
Helder is het uiterste wat wij bij Water
staat hebben kunnen bereiken. Een veel
AAN ALLE TEXELSE
NAIiCISSENKWEKERS
Door het bestuur van de Stichting
1940-1945 is ons verzocht bloemen be
schikbaar te willen stellen voor een huis
aan huis-verkoop op alle dorpen met
behulp der schoolkinderen. Gezien het
mooie doel waarvoor de geldelijke op
brengst ten goede zal komen, willen wij
gaarne één en ander organiseren en roe
pen we de medewerking in van alle
Texelse narcissenkwekers.
Afhankelijk van de grootte der kwe
kerij, verzoeken wij ieder 200 a 500 bloe
men beschikbaar te willen stellen, graag
in bosjes van 50 stuks. Liefst zoveel mo
gelijk bloemen die nog niet geheel
bloeien, opdat ze bij het verhandelen zo
weinig mogelijk worden beschadigd.
Daar het in de bedoeling ligt de bloe
men a.s. Donderdagmiddag te verkopen,
verzoeken we U deze vóór Woensdag
avond, maar uiterlijk Donderdagmorgen
10 uur op de volgende plaatsen te willen
afleveren:
Voor Den Hoorn, De Koog, De Cocks-
dorp en Zuid-Eierland en voor de om-
1 streken van deze dorpen: aan de scholen.
Voor Den Burg bij Jan Huisman, Koger-
straat en voor Gerritsland en omstreken
b'i „De Kapberg".
De overschotten^ op bovengenoemde
j dorpen kunnen dan nog vóór 12 uur
naar De Waal, Oosterend en Oudeschild
worden getransporteerd.
Texelse Narcissenkwekers, slechts met
Uw aller medewerking kan deze bloe-
menactie slagen.
Mogen wij op U rekenen?
Het Bestuur van
Bloembollencultuur.
MOEDERS OPGELET!
KLEUTERBUREAU
Het consultatiebureau voor kleuters
wc-rdt deze maand NIET de vierde Don
derdag van de maand gehouden, maar
Donderdag 21 April, dus morgen!
betere oplossing had o.i. geweest een
beweegbare brug of een brug op een
ponton, zoals deze op vele plaatsen in 't
land wordt gebruikt en wat een afdoend
systeem voor schepen met zijlading
blijkt te zijn.
Wij merken uitdrukkelijk op, dat de
nu 'tot stand gekomen oplossing - een
groot schip met zijlading - een zeer grote
verbetering zal blijken te zijn, een ver
betering welke naar onze mening vele
jaren het vervoer gemakkelijk zal kun
nen verwerken en met welk schip een
rendabele exploitatie met normale ta
rieven mogelijk zal zijn.
Moet later het m.s. Dokter Wagema
ker als reserveschip worden vervangen,
dan zal het zich dan ontwikkeld hebbend
vervoer moeten uitwijzen, tot welk soort
schip zal moeten worden over gegaan.
Ik meen U hiermede een uitvoerig
overzicht van de stand van zaken gege
ven te hebben en eventueel bij U gere-
i(Zie vervolg pagina 4)
Zoals U weet, zorgt bovengenoemde
stichting voor de nagelaten betrekkingen
van hen, die tijdens en door het verzet
tegen de Duitse onderdrukking zijn ge
vallen. Daarnaast verzorgt de Stichting
diegenen, die door verzetsdaden geheel
of gedeeltelijk invalide werden. Andere
activiteiten bij het stichtingswerk hoop
ik straks nog even te belichten.
Nu we binnenkort het heuglijke feit
herdenken, dat Nederland 10 jaar gele
den zijn vrijheid herwon, lijkt het ogen
blik gekomen, eens even stil te staan bij
het werk der „Stichting 1940-1945".
Millioenen guldens heeft het Neder
landse volk in de voorbije 10 jaren bij
eengebracht voor het kunnen verwezen
lijken van het hooggestelde doel dei-
Stichting.
Texel heeft in dezen immer een goed
figuur geslagen; wij tellen een flink aan
tal contribuanten, die voor het over-
grootste deel hebben bewezen, trouw te
willen blijv.en aan hun belofte, indertijd
gedaan, toen zij voor een jaarlijkse bij
drage intekenden.
De bemoeienissen van de Stichting
zijn tweeërlei:
In de eerste plaats het uitbetalen van
de buitengewone pensioenen aan wedu
wen en wezen. Dit wordt gefinancierd
door de regering, maar met de uitbeta
ling is de Stichting belast.
In de tweede plaats de zorg voor in
validen en zieken en het houden van
contact met de getroffen gezinnen, waar
meestal de vader er niet meer is en
waar de moeder of familierelaties ge
steld worden voor allerlei moeilijkheden,
die zich in elk gezin met opgroeiende
kinderen voordoen.
U ziet, de regering neemt een groot
gedeelte van de nodige uitkeringen voor
haar rekening, maar daarnaast blijft er
voor de Stichtings-besturen een belang
rijke taak, waarvoor geld nodig is.
Dit geld kwam totdusverre bijeen door:
a. vaste contributies.
b. inzamelingsacties e.d.
Het is de onder b. genoemde bron van
inkomsten, die dit jaar voor de laatste
keer wordt aangeboord. Gedurende de
komende dagen zal de „Stichting 1940-
1945" nog eens terdege de klok luiden
en alle Nederlanders, ongeacht geloof
en levensbeschouwing, opwekken, haar
door een geldelijk offer te steunen.
In de week van 25 tot 30 April a.s. zal
elk gezin op Texel bezoek krijgen van
een der leden van de diverse vrouwen
verenigingen. Alle gezinnen, dus ook zij,
die al sinds jaren behoren tot de vaste
contribuanten. Hen wek ik op, naast de
betaling der dezer dagen aan te bieden
kwitantie, een extra gift zo mogelijk
door middel van de aangeboden lijst te
willen schenken. Duidelijkshalve wijs ik
er op, dat deze laatste ooenbare actie
niet inhoudt, dat in volgende jaren Uw
vaste contributie niet langer nodig- zou
zijn.
Betreffende de tentoonstelling van de
poppen uit het bezit van Onze Koningin
op alle dorpen, zullen t.z.t. nadere be
kendmakingen volgen. Gelijktijdig met
deze tentoonstelling verkoopt de Stich
ting fraai uitgevoerde herinnerings
bekers.
Verder deel ik de lezers in Den Burg
en omgeving medo, dat wij door bemid
deling van Texelse bollenkwekers de be
schikking krijgen over oen flinke hoe
veelheid bloemen. Het is de bedoeling,
dat leerlingen der lagere scholen deze
bij U ten verkoop zullen aanbieden, het
geen vermoedelijk op Donderdag 21
April a.s. zal geschieden.
Van ganser harte hoopt het bestuur
/en de Texelse afdeling der Stichting,
lat. wanneer over enkele weken onze
actie voorbij is, we met voldoening en
met. gepaste trots zullen kunnen vast
stellen, dat Texel wederom heeft ge
toond, een open oog en een milde hand
te hebben voor deze zo bij uitstek
NATIONALE ZAAK.
Namens het bestuur,
S. Bakker, voorzitter.
TEXELSE MARKT
Aangevoerd 18 April 1954:
9 koeien 650950; 45 biggen 42,5060;
85 nuchtere kalverejj 27,5057,50.
FANCY-FAIR S.V. TEXEL
Donderdagavond 21 April a.s. vindt de
opening plaats in de zalen van Hotel
Texel.
Het Comité heeft er weer veel werk
van gemaakt. Tal van attracties zullen
U laten genieten. Fraaie prijzen. Als al
tijd zal het weer gezellig zijn. U kunt 'n
dansje maken, enfin U zult verwonderd
zijn over hetgeen geboden wordt.
We hebben altijd-, wanneer dat nodig
was, een beroep op onze liefhebbers ge
daan en nooit tevergeefs. Elke sport
vereniging moet tegenwoordig diverse
middelen aanwenden om het hoofd bo
ven 'water te houden. Daarom deze fan
cy-fair, waarmede we hopen op gezellige
wijze Uw medewerking te kunnen op
wekken voor onze S.V. Texel, handbal
Texel en ook en zeer zeker onze jeugd!
Tot ziens dus! D. Dapper, voorz.
Ik heb alle tabakken van de wereld gerookt
Maar lekkerder dan Sterling Shag? Neel
Dat is wel de beste uit de Virginia-oogst.
Daar draai je je eigen, originele Virginia-sigaretten van.
Goudgeel, pittig en geurig
Wie kan het
beter weten dan
Stuurman Steven
en hij zegt: