(jromTwartsJexeh in het harL, sta op SHRltNG! Zou ik het niet weten Nieuwe boot, eiud September in de vaart, krijgt radar en mobilofoon De tarieven zullen redelijk blijven Ontboezeming Stichting 1940-'45 WOENSDAG 20 APRIL 1955 69e JAARGANG No. 6932 TEXELSE® COURANT Uitgave N.V. v.h. LangeveJd de Rooi) erf"'Sh Woensda9B en Zaterdags. De T.E.S.O.-vergadering Vergadering van aandeelhouders van Texels Eigen Stoomboot Onderneming op Vrijdag 15 April in „Casino" te Den Burg Aanwezig waren 157 aandeel houders. De pres. commissaris, de heer C. J. de Lugt, heette de aanwezigen, waaronder 1 dame, hartelijk welkom. Vergeleken bij vorig jaar is de opkomst gering, maar er is toch altijd veel meer belangstelling, dan bij welke N.V. dan ook in het land. Speciaal werden verwelkomd oud-com missaris, de heer G. J. B. Mulder, die na 37 jaar, de rol van toehoorder ver vulde, de oude getrouwen, de heren De Vries en Beumkes en het personeel, dat vaak onder zeer moeilijke omstandig heden heeft moeten werken, ten gevolge van de beperkte capaciteit- Het nieuwe schip zal stellig meer van de kapiteins vergen, laten we hopen, dat zonder moeilijkheden zal kunnen worden gevaren. Spreker herdacht het overleden perso neelslid, de heer G. Bruin, die TESO steeds een warm hart toedroeg. De bedrijfsresultaten zijn bevredigend, hoewel het kostenpeil steeds stijgt. Mede ten gevolge van de aankoop van een duurder schip, kan dit t.z.t. leiden tot tariefsverhoging. Het busbedrijf is misschien sluitend te maken, maar het blijft een zorgenkind en de hoognodige investeringen kunnen onmogelijk opgebracht worden. In verband met het feit, dat door ons Bestuur op 28 Juni 1954 aan de N.V. Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij opdracht werd verleend tot het bouwen van een nieuwe motorveerboot, kan ik U mededelen dat de bouw van dit schip goed vordert. Vorige week hebben wij een bezoek aan de werf te Arnhem gebracht en reeds over liet dek gelopen, terwijl ook •een gedeelte van de opbouw klaar was. De tewaterlating1 zal vermoedelijk eind Mei of begin Juni plaats hebben, zodat de definitieve overname niet voor het einde van September zal gebeuren. In de algemene vergadering van aan deelhouders van 15 April 1954 werd door ons uitvoerig rapport uitgebracht over de gedurende.de laatste jaren gedane pogingen om het verkeers-probleem Texel-Den Helder in de kortst mogelijke tijd- op te lossen. Het betrof hier de even tuele bouw van een nieuw schip en de daarbij passende aanleg-gelegenheden voor dit nieuwe schip. Het uiteindelijke resultaat was toen niet erg gunstig om dat ons laatste plan waarbij de hulp van de Provincie voor de financiering werd ingeschakeld, door manipulaties van ze kere zijde om hals werd gebracht. Wij kunnen geen grote waardering hebben voor het standpunt, dat toen door de meerderheid van de Raad van de gemeente Texel is ingenomen. Het verwerpen van dit plan had na melijk tot gevolg, dat in het seizoen 1955 geen nieuw schip in de vaart kon wor den gebracht. Wanneer het nieuwe schip de volgende maand in de vaart had kun nen zijn, dan waren onze inkomsten dit jaar belangrijk hoger geweest, terwijl onze uitgaven als gevolg van de lagere rentevoet een 20 a 25 duizend gulden la ger hadden gelegen, terwijl voorts een vlotte dienst verzekerd was geweest. Op de vorige algemene vergadering werd tevens een stemming gehouden vóór of tegen het behoud van de veer haven van Oudeschild, met grote meer derheid plrn. 300 tegen 100, werd aan Oudeschild de voorkeur gegeven. Deze uitslag was voor ons een stimulance om op de ingeslagen-weg voort te gaan. Wij hebben U op deze vergadering ook medegedeeld, dat wij bleven doorwerken om tegen afzienbare tijd een nieuw schip in de vaart te kunnen brengen. Het ss Marsdiep moest uiterlijk 1955 worden vervangen, omdat dit schip vol komen onvoldoende accomodatie biedt voor het huidige verkeer, terwijl bij nog langer gebruik grote reparaties moeten worden uitgevoerd, waarmede duizenden gemoeid zouden zijn, hetgeen als onver antwoord moest worden aangemerkt. Wij hebben getracht voor het nieuwe schip in de particuliere sector geld te lenen en zo U gemerkt zult hebben is dit uiteindelijk gelukt. Wij werden door de Nederlandsche Middenstandsbank in contact gebracht met de Veenkoloniale Bank te Sappe- meer. Met deze hypotheekbank werd 'n lening aangegaan van f 750.000,waar voor als zekerheid diende het ms Dokter Wagemaker en het nieuwe schim Met de Middenstandsbank te Alkmaar is een gewoon crediet in rekening-cou rant aangegaan tot f 180.000,Deze instelling heeft als zekerheid de gebou wen, autobussen en de schepen Voor waarts, Zeemeeuw en Twee Gebroeders. Het resterende bedrag voor het nieu we schip van f 400.000,rekenen we uit eigen middelen te kunnen financieren. Voor de aanbesteding van het nieuwe schip waren drie werven uitgenodigd om in te schrijven, nl: fa. Gebr. Niestern Co te Delfzijl; fa. Jac. Bodewes te Hoge- zand; Arnhemsche Scheepsbouw Mij te Arnhem; welke drie werven inschreven voor respectievelijk f 1.340.000. f 1.340.000,en f 1.238.105,— Aangezien onze informaties over de laagste inschrijver, de A.S.M. zeer gun stig waren, besloten wij de bouw van dit schip aan deze werf op te dragen. Op 28 Juni 1954 werd het contract voor de bouw van een modern passa giers-auto-schip met de werf afgesloten. Nadat de opdracht was verstrekt werd ons van enkele zijden, maar vooral van de zijde van de Rijkswaterstaat het ver wet gemaakt, dat wij zonder nader over leg tot bestelling van het nieuwe schip waren overgegaan. In de. eerste plaats heeft de ervaring over de laatste zes jaar ons geleerd, dat ieder nieuw overleg met de Rijkswater staat, onherroepelijk met langdurig uit stel gepaafd zou gaan, trouwens wij hadden in October 1953 de Rijkswater staat al medegedeeld, dat uiterlijk in 1955 een nieuw schip in de vaart moest komen, waarvan de grootte en moderne inrichting afhankelijk zou zijn van ons financieel kunnen. Alle plannen, tekeningen enz. lagen dan ook al die tijd bij de Rijkswater staat. In de tweede plaats gold de aanbie ding van de Veenkoloniale Bank slecht tot 1 Juli 1954, zodat wij snel moesten beslissen bij welke belangrijke beslissing wij cns sterk wisten door de uitspraak van de aandeelhouders op de vergade ring van 15 April 1954. Wanneer wij thans tot de aanbesteding van het nieuwe schip zouden moeten overgaan, dan zou de kostprijs ten min ste f 150.000,meer bedragen. Hier direct bij aansluitend kom ik tot de vaak gestelde vraag: „waarom een schip met zijlading?" Hiervoor zijn verschillende redenen: 1. de plaats van de haven voor een kop- pont is nog steeds niet vastgesteld; 1. de bouw van een dergelijke haven duurt veel te lang; 3. de koppont met dezelfde capaciteit als zijlading-schip kost f 700.000,a f 800.000,meer. Wij zijn van mening dat in de toe komst wellicht een koppont nodig zal kunnen zijn maar ijveren er voor deze naar Oudeschild te doen varen. Wij bereiken met dit alles, dat TESO voor Texel behouden blijft en de tarie ven redelijk zullen blijven. Ik geloof toch tenminste niet dat U het eens bent met de opmerking die deze winter in de vergadering van de Holl. Mij voor Landbouw werd gemaakt en die luidde, dat TESO een ramp voor Texel was en dit alleen omdat genoemde heer voer de oorlog f2,en thans f2,50 vracht voor een koe moet betalen. Ik kan U verzekeren dat ondanks de Auten en tekortkomingen, die er in de veerverbinding zijn, geen enkele onzer waddeneilanden een veerverbinding heeft, diè maar in de schaduw van TESO kan staan. Deze veerdiensten worden zo wel door particulieren als door het Rijk nderhouden. Vraag het maar. eens aan degenen, die de waddenconferentie heb ben meegemaakt en de commentaren, die men over dit onderwerp hoorde. De ze opmerking vind ik temeer ongepast, -mdat TESO alles in het werk stelt om de dienst te verbeteren en men toch op de hoogte is dat een nieuw schio in aanbouw is. Van het zelfde kaliber is de opmerking van de heer Jur. Beumkes. die opmerkt dat het boerenelement in TESO niet tot zijn recht komt. Ik wil hier alleen maar op antwoor den, dat wanneer men als bestuurder in TESO zitting heeft, men alleen de be langen van TESO heeft te behartigen en dus de boeren'belangen alleen gediend kunnen worden, indien ze de TESO-be- langen niet schaden. TESO heeft zijn bloei hoofdzakelijk te danken aan het vreemdelingenverkeer en zonder dit vreemdelingenverkeer was de veei-dienst Texel-Den Helder, zoals deze momenteel gevaren wordt, niet ren dabel. In het rapport, uitgebracht door de Fcon. Technologische Dienst te Haarlem, waarin een deskundige buitenstaander over TESO oordeelt, lezen we onder meer: „de gunstige resultaten die TESO ge durende zovele jaren kon boeken, kwa men slechts in bescheiden mate de on derneming en de aandeelhouders ten goede maar de Texelse, gemeenschap profiteerde er des te meer van. Ge noemd kunnen worden de oprichting van een jeugdherberg, aanleg van fietspaden, de stichting van Texels Museum, de ver vaardiging van de Texelfilm, die allen op hun beurt weer het vreemdelingen verkeer bevorderen. De uitkomsten van het bootbedrijf Mijn vrouw zei tot mij: „Rijmelaar, De tijd van schoonmaak is weer daar, Trek dus je ouwe plunje an- En laat eens zien wat of je kan". Och ja, wat doe je in zo'n tijd Van stoffer-, zwabbernarigheid, Je zegt maar niks doch knikt van ja En bent alzo de slaaf van Ma In deze zware dagen Van boenen eri van ragen. Ze jaagt je als een hinde op, Je riekt naar boenwas en naar sop, Fn loopt sohier krom van lende, Tussen de huisraadbende. De stofzuiger in volle gang, Zingt zacht zijn stofzuigslobberzang Je trekt hem onder zucht en traan, Door 't hele huis achter je aan, En daarna sla je dra op hol Met 'n ellenlange ragebol. Je denkt van 't stof te stikken En bei je knieën knikken. Je. eet niet meer op -je gemak, Je krijgt een opgewarmde prak, Of loopt een korst te kouwen Met opgestroopte mouwen. Wat is het leven van een man, Wanneer de schoonmaak, die tiran Zijn scepter zwaait boven zijn hoofd, En hem van elke rust berooft? Mijn armen zijn haast uit het lid, De stof zit achter mijn gebit, In ogen, neus en oren, Mijn toet blijft ongeschoren. Eén ding troost mij in dit verdriet, Ik ben de enige héus niet, Wijl alle mannelingen Oók weten van deez' dingen. Welaan dan, mannebroederschaar, Slik deze pil ook maar dit jaar, We komen toch éénmaal wel klaar, Zijn dan niet langer de sigaar, En ik zeg dan voor dit keer maar, De groeten van de Rijmelaar. maakten het bovendien mogelijk op het eiland de op zich zelf onrendabele bus diensten te exploiteren". Zoals U bekend is; heeft de Minister van Waterstaat thans beslist, dat de havenmond te Oudeschild zal worden veranderd, opdat ons1 nieuwe schip al daar kan meren en wij de beschikking zullen krijgen over vijf trapkaden, waar door het lossen en laden straks vlotter kan- geschieden. Evenals te Oudeschild zal ook te Den Helder een nieuwe aan legsteiger worden gemaakt, opdat ook daar steeds gemakkelijk kan worden ge lost en geladen. Door de Rijkswaterstaat is ons toege zegd, dat de veranderingen zowel te Ou deschild als te Den Helder gereed zullen zijn, wanneer het nieuwe schip in Sep tember in de vaart zal komen. De nu door de Rijkswaterstaat te maken aan legplaatsen te Oudeschild en te Den Helder is het uiterste wat wij bij Water staat hebben kunnen bereiken. Een veel AAN ALLE TEXELSE NAIiCISSENKWEKERS Door het bestuur van de Stichting 1940-1945 is ons verzocht bloemen be schikbaar te willen stellen voor een huis aan huis-verkoop op alle dorpen met behulp der schoolkinderen. Gezien het mooie doel waarvoor de geldelijke op brengst ten goede zal komen, willen wij gaarne één en ander organiseren en roe pen we de medewerking in van alle Texelse narcissenkwekers. Afhankelijk van de grootte der kwe kerij, verzoeken wij ieder 200 a 500 bloe men beschikbaar te willen stellen, graag in bosjes van 50 stuks. Liefst zoveel mo gelijk bloemen die nog niet geheel bloeien, opdat ze bij het verhandelen zo weinig mogelijk worden beschadigd. Daar het in de bedoeling ligt de bloe men a.s. Donderdagmiddag te verkopen, verzoeken we U deze vóór Woensdag avond, maar uiterlijk Donderdagmorgen 10 uur op de volgende plaatsen te willen afleveren: Voor Den Hoorn, De Koog, De Cocks- dorp en Zuid-Eierland en voor de om- 1 streken van deze dorpen: aan de scholen. Voor Den Burg bij Jan Huisman, Koger- straat en voor Gerritsland en omstreken b'i „De Kapberg". De overschotten^ op bovengenoemde j dorpen kunnen dan nog vóór 12 uur naar De Waal, Oosterend en Oudeschild worden getransporteerd. Texelse Narcissenkwekers, slechts met Uw aller medewerking kan deze bloe- menactie slagen. Mogen wij op U rekenen? Het Bestuur van Bloembollencultuur. MOEDERS OPGELET! KLEUTERBUREAU Het consultatiebureau voor kleuters wc-rdt deze maand NIET de vierde Don derdag van de maand gehouden, maar Donderdag 21 April, dus morgen! betere oplossing had o.i. geweest een beweegbare brug of een brug op een ponton, zoals deze op vele plaatsen in 't land wordt gebruikt en wat een afdoend systeem voor schepen met zijlading blijkt te zijn. Wij merken uitdrukkelijk op, dat de nu 'tot stand gekomen oplossing - een groot schip met zijlading - een zeer grote verbetering zal blijken te zijn, een ver betering welke naar onze mening vele jaren het vervoer gemakkelijk zal kun nen verwerken en met welk schip een rendabele exploitatie met normale ta rieven mogelijk zal zijn. Moet later het m.s. Dokter Wagema ker als reserveschip worden vervangen, dan zal het zich dan ontwikkeld hebbend vervoer moeten uitwijzen, tot welk soort schip zal moeten worden over gegaan. Ik meen U hiermede een uitvoerig overzicht van de stand van zaken gege ven te hebben en eventueel bij U gere- i(Zie vervolg pagina 4) Zoals U weet, zorgt bovengenoemde stichting voor de nagelaten betrekkingen van hen, die tijdens en door het verzet tegen de Duitse onderdrukking zijn ge vallen. Daarnaast verzorgt de Stichting diegenen, die door verzetsdaden geheel of gedeeltelijk invalide werden. Andere activiteiten bij het stichtingswerk hoop ik straks nog even te belichten. Nu we binnenkort het heuglijke feit herdenken, dat Nederland 10 jaar gele den zijn vrijheid herwon, lijkt het ogen blik gekomen, eens even stil te staan bij het werk der „Stichting 1940-1945". Millioenen guldens heeft het Neder landse volk in de voorbije 10 jaren bij eengebracht voor het kunnen verwezen lijken van het hooggestelde doel dei- Stichting. Texel heeft in dezen immer een goed figuur geslagen; wij tellen een flink aan tal contribuanten, die voor het over- grootste deel hebben bewezen, trouw te willen blijv.en aan hun belofte, indertijd gedaan, toen zij voor een jaarlijkse bij drage intekenden. De bemoeienissen van de Stichting zijn tweeërlei: In de eerste plaats het uitbetalen van de buitengewone pensioenen aan wedu wen en wezen. Dit wordt gefinancierd door de regering, maar met de uitbeta ling is de Stichting belast. In de tweede plaats de zorg voor in validen en zieken en het houden van contact met de getroffen gezinnen, waar meestal de vader er niet meer is en waar de moeder of familierelaties ge steld worden voor allerlei moeilijkheden, die zich in elk gezin met opgroeiende kinderen voordoen. U ziet, de regering neemt een groot gedeelte van de nodige uitkeringen voor haar rekening, maar daarnaast blijft er voor de Stichtings-besturen een belang rijke taak, waarvoor geld nodig is. Dit geld kwam totdusverre bijeen door: a. vaste contributies. b. inzamelingsacties e.d. Het is de onder b. genoemde bron van inkomsten, die dit jaar voor de laatste keer wordt aangeboord. Gedurende de komende dagen zal de „Stichting 1940- 1945" nog eens terdege de klok luiden en alle Nederlanders, ongeacht geloof en levensbeschouwing, opwekken, haar door een geldelijk offer te steunen. In de week van 25 tot 30 April a.s. zal elk gezin op Texel bezoek krijgen van een der leden van de diverse vrouwen verenigingen. Alle gezinnen, dus ook zij, die al sinds jaren behoren tot de vaste contribuanten. Hen wek ik op, naast de betaling der dezer dagen aan te bieden kwitantie, een extra gift zo mogelijk door middel van de aangeboden lijst te willen schenken. Duidelijkshalve wijs ik er op, dat deze laatste ooenbare actie niet inhoudt, dat in volgende jaren Uw vaste contributie niet langer nodig- zou zijn. Betreffende de tentoonstelling van de poppen uit het bezit van Onze Koningin op alle dorpen, zullen t.z.t. nadere be kendmakingen volgen. Gelijktijdig met deze tentoonstelling verkoopt de Stich ting fraai uitgevoerde herinnerings bekers. Verder deel ik de lezers in Den Burg en omgeving medo, dat wij door bemid deling van Texelse bollenkwekers de be schikking krijgen over oen flinke hoe veelheid bloemen. Het is de bedoeling, dat leerlingen der lagere scholen deze bij U ten verkoop zullen aanbieden, het geen vermoedelijk op Donderdag 21 April a.s. zal geschieden. Van ganser harte hoopt het bestuur /en de Texelse afdeling der Stichting, lat. wanneer over enkele weken onze actie voorbij is, we met voldoening en met. gepaste trots zullen kunnen vast stellen, dat Texel wederom heeft ge toond, een open oog en een milde hand te hebben voor deze zo bij uitstek NATIONALE ZAAK. Namens het bestuur, S. Bakker, voorzitter. TEXELSE MARKT Aangevoerd 18 April 1954: 9 koeien 650950; 45 biggen 42,5060; 85 nuchtere kalverejj 27,5057,50. FANCY-FAIR S.V. TEXEL Donderdagavond 21 April a.s. vindt de opening plaats in de zalen van Hotel Texel. Het Comité heeft er weer veel werk van gemaakt. Tal van attracties zullen U laten genieten. Fraaie prijzen. Als al tijd zal het weer gezellig zijn. U kunt 'n dansje maken, enfin U zult verwonderd zijn over hetgeen geboden wordt. We hebben altijd-, wanneer dat nodig was, een beroep op onze liefhebbers ge daan en nooit tevergeefs. Elke sport vereniging moet tegenwoordig diverse middelen aanwenden om het hoofd bo ven 'water te houden. Daarom deze fan cy-fair, waarmede we hopen op gezellige wijze Uw medewerking te kunnen op wekken voor onze S.V. Texel, handbal Texel en ook en zeer zeker onze jeugd! Tot ziens dus! D. Dapper, voorz. Ik heb alle tabakken van de wereld gerookt Maar lekkerder dan Sterling Shag? Neel Dat is wel de beste uit de Virginia-oogst. Daar draai je je eigen, originele Virginia-sigaretten van. Goudgeel, pittig en geurig Wie kan het beter weten dan Stuurman Steven en hij zegt:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 1