TESO boekte in Juli records over alle linies Franse Studenten kunnen morgen weer starten Marsdiep telt laatste uren Eet nu !JS Miniatuur valscherm Museum Koger straat Vliegvelden of heliports op Waddeneilanden Expresse-bestel ling door de lucht Dodelijk ongeluk Kamercommissie vraagt Minister V Grote Handelsvaart Wielrijdster slipte Filmnieuws Drukkerij Texelse Courant Maandag werden ons de cijfers ver strekt, welke betrekking hebben op het vervoer door de N.V. TESO geduren de de maanden Juni en Juli. Gedurende de maand Juli en wie zal zulks ver wonderen? heeft de Texelse Stoom bootonderneming alle bestaande records verbrijzeld en wel over alle linies. Er werden toen nl. 72.930 pas sagiers vice versa vervoerd, 4.762 auto's en 22.117 rijwielen. Vorig jaar in Juli: 62.964 passagiers of bijna 10.000 min der, 3.984 auto's of 778 minder en 20.836 rijwielen of 1281 minder. Wij behoeven zeker de oorzaak niet te noemen en als wij ieder jaar zo'n sub tropisch klimaat gedurende de zo dik wijls verguisde zomermaanden mogen verwachten staan de TESO-aandeeltjes een enorme koersstijging voor de boeg... Het weer kan om zo te zeggen een badplaats als Texel-aan-de-Noordzee doen vallen en opstaan, maken en bre ken. Dat bewijzen overduidelijk de cij fers, welke de N.V. TESO ons eergis teren verstrekte inzake de maand Juni, toen de zomer zijn naam nog maar wei nig eer aandeed. Enfin, de vacanties wa ren begonnen en men bezette het ge huurde bed, maar de hotels en pensions hielden over. Zodoende is het niet ver bazingwekkend, dat Juni 1955 een stuk je achterbleef bij Juni 1955, tenminste, wat de passagiers en de rijwielen aan gaat, want auto's werden er ondanks Het stoomschip Marsdiep van de N.V. TESO. dat gedurende het hoog seizoen (dat evenwel in de practijk nog voortduurt) weer zijn gewaardeerde medewerking heeft verleend, za'l, vernemen wij, omstreeks half Septem ber nog enkele dagen de dienst op Den Helder waarnemen, omdat het motor schip Dokter Wagemaker dan een flin ke schoonmaakbeurt dient te onder gaan. Daarna zal Texel afscheid moe ten nemen van de Marsdiep, die sinds 1926 zulk een bekende verschijning op de Waddenzee is geweest. U zult in onze advertentiekolommen geen aanbevelingen vinden als ,.Eet ijs". Het is niet nodig: de ijsverkopers doen uitstekende zaken. Intussen schij nen de ijswafelfabrieken lang niet aan de aanvraag naar hun product te kun nen voldoen. Zo moest een ijsverkoper te De Koog al een partij wafels van een collega uit Den Burg lenen. Vorig jaar hadden de wafel fabrieken een strop wegens het aanhoudend slechte weer dat eerder naar croquetjes dan naar ijs deed verlangen en zij bleven daardoor met een indrukwekkende voorraad zit ten. Dit maande uiteraard tot voorzich tigheid en beperking der nieuwe aan maak. Zomer 1955 schijnt evenwel alle be staande records aan zonneschijn te wil len overtreffen, een verschijnsel, waar op de wafelfabrikanten uiteraard niet hebben durven hopen en zodoende kunnen zij momenteel de stroom van aanvragen bij lange na niet bevredigen. ,.Je kunt wel bestellen, maar er komt niets" aldus een Texelse ijsco-venter. Een eiland, dat naast een waterlijn over een luchtlijn kan beschikken mag zeker niet als een min of meer geïso leerd gebied worden beschouwd. Daar kan b.v. ook de landbouwer C. de Waard. Eierland, over meepraten. De zer dagen raakte een onderdeel van zijn Munktell-combine onklaar, wat een strop was, want de velden waren rijp om te oogsten. Daar stonden ze met hun hypermoderne apparatuur. Tijd kost in zo'n geval veel, handenvol, geld en hoe kom je, liefst zo vlug mogelijk, aan het benodigde onderdeel? Goede raad bleek echter niet duur: de importeur van deze machine woont in de Noordoost- polder en een telefoontje daarheen had tot resultaat, dat het onderdeel binnen een uur ter plaatse was en het werk zo doende met bekwame spoed kon wor den voortgezet. Hoe dit bereikt? Of de N.V. TESO over een snelboot be schikt? Nee, het pakje ging in dit ge val door de lucht: de importeur bezit in de Noordoostpolder een vlieghaven van rond negen bunder en vandaar liet hij zijn vliegtuigje even de neus naar het Texelse luchtvaartterrein wenden. het minder aanlokkelijke strandweer toch meer vervoerd. Hier zijn de spre kende cijfers: 39.375 passagiers (1954 39. 799), 3.536 auto's (1954 3.402), 9.455 rijwie len (Juni 1954 12.402). In Juni kwamen blijkbaar heel wat minder passagiers per fiets naar het Hoge Noorden. Het 22 maanden oude dochtertje van de familie Vermue, „Oedelem", Prins Hendrikpolder, is Zaterdagmiddag door verstikking om het leven gekomen. Het heeft vermoedelijk uit haar ledikantje willen klimmen en is toen verward ge raakt in een in de nabijheid hangend gordijnkoord. Toen de moeder, die tij dens het ongeluk thuis was, bij het ledi kantje kwam trof zij het kindje dood aan. Een badgast had aan zijn vlieger een miniatuur valscherm bevestigd, compleet met pop. Nadat hij de vlieger tot flinke hoogte had laten klimmen, gaf hij een ruk aan het touw en maakte de para chute zich „automatisch" los om over een afstand van enige honderden meters door het uitspansel te zweven. Uiteraard had dit spelletje, dat vele herhalingen vroeg, veler belangstelling. Jongelui, maak zoiets ook eens, het is een prettige vrije tijdspassering en wie weet leent zoiets zich wel voor een wed strijd. Anne's zachte stille handen Brachten oude dingen glans. Liefde in aandachtige ogen Gaven meubelen hun kans, Nu staan ze daar te kijk, te pronk, Na veel omzwerven weer op honk. Dit huis, een droom van steen en hout, Hoe hoedde God het eeuwen door! En schoon is het opnieuw gebouwd. Niets van zijn glorie ging te loor. Nu staat het daar te kijk, te pronk, En is voor oude pracht een honk. Een kaarsenkroon, een lessenaar Vond hier voorlopig heul en schuil. Zo schaart den Burg en Hoorn bijeen. Ter nagedachtenis een zuil. Men hoort verdroomd psalmgezang. - Ervaart dit als een bedegang. Ligt het in de bedoeling om naast het vliegveld Texel ook op de andere wad deneilanden vliegvelden voor gewone vliegtuigen aan te leggen? Of meent de regering, dat daar kan worden volstaan met kleine terreinen, geschikt voor heli copters? Deze vragen heeft de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer aan minister Al- gera gesteld. De commissie wil ook we ten of op de genoemde eilanden reeds terreinen aanwezig zijn, die voor het verkeer met helicopters kunnen worden gebruikt. Bovenstaande vragen komen voor in het voorlopig verslag der Kamercommis sie over het wetsontwerp tot oprichting van naamloze vennootschappen voor de luchtvaartterreinen in Eelde, Zuid- Limburg en Texel. In het kapitaal van deze vennootschappen zal naast het Rijk worden deelgenomen door de be trokken provincies, gemeenten en Ka mers van Koophandel. De commissie twijfelt er aan, of er wel voldoende gewestelijke belangen aan deze vliegvelden verbonden zijn ter rechtvaardiging der kapitaalsbijdragen door gewestelijke en plaatselijke or ganen. Zij overweegt daarbij, dat deze ter reinen reeds verscheidene jaren niet meer door het geregelde burgerlucht- verkeer worden gebruikt. Daarbij komt, dat het binnenlandse vliegverkeer met gewone vliegtuigen naar de verwachtingen der commissie wel niet zal herleven. Wel kan gerekend worden met ver keer door helicopters. Daarvoor zijn echter de vliegvelden Eelde en Zuid- Limburg niet van betekenis. Dat van Texel eventueel wel. Voor Texel acht de Kamercommissie de aanwezigheid van gewestelijke be langen dan ook wel gemotiveerd. Dit te meer omdat het voor een eiland van belang is, dat het in geval van nood door de lucht bereikt kan worden. De Kamercommissie vraagt zich ech ter ook af, of op den duur voor het ver voer van zieken, post, geneesmiddelen en andere dringend nodige artikelen niet kan worden volstaan met een heli- copterdienst met gebruikmaking van. een klein vliegveld. Want eenmaal in dit oude huis Werd er gepreekt van Jezus' kruis. Toen op de kansel van de kerk De rede loochende Gods werk. Nu is die smaad geboet, verschoond. Daar Jezus in Zijn kerk weer woont. Dit huis staat als getuigenis. Dat 's Heren omgang zeker is. Wat of er valt of wat er staat. De Heer verkeert in eer de smaad. D. de Vries-Kikkert. Het plaatselijk Arbeidsbureau vestigt de aandacht van de jeugdige Texelaars, van 15 t/m 18 jaar, op de mogelijkheid tot het volgen van een opleiding voor matroos grote handelsvaart. Hiertoe is vereist, dat zij de lagere school geheel hebben doorlopen, terwijl zij een schrif telijke toestemming van hun ouders, of voogd, voor het volgen van bedoelde op leiding moeten kunnen overleggen. Bo vendien moeten zij een stabiele ambitie oor de grote vaart bezitten en mogen ij geen brillendrager zijn. De salariëring etc. is als volgt: Ter opleiding in practische vakken vaartijd als dekjongen aanvang 76.30, na 1 jaar 88.per maand, vrije voeding voedingsgeld in thuis haven 1.85 per werkdag daarna 6 maanden opleiding voor sloepsgastdi- ploma aan de wal in deze periode lichtmatroos, 106.per maand en 1.85 voedingsgeld per werkdag. Pen sionkosten gedurende walopleiding ge lijk aan voedingsgeld. Verdere inlich tingen zullen bedoelde jeugdigen gaarne worden verstrekt door vnd. Bureau. Bovendien bestaat er nog steeds de mogelijkheid tot het volgen van de op leiding voor dekknecht bij Rijnvaart- rederijen. Hiertoe dient men eerst ge durende 3 maanden een basisopleiding te volgen aan boord van het internaat- schip „de Batavier", te Rotterdam. De verdere gegevens met betrekking tot salariëring, etc. zullen eveneens gaarne worden verstrekt door bovengenoemd Bureau. Texel helpt de Franse studenten. Door uw bijdrage wordt dit wrak weer een pracht slee. Aldus een der borden, geplant op de 30 jaar oude Citroën, waarmee een clubje Franse studenten onlangs naar Texel kwamen. Zij had den vele plannen, wilden o.a. ook even Denemarken aandoen, maar een ellen dige steekvlam deed de hele zaak stran den. En dat nog ophet gelukkige eiland „Hij moet weer op gang" von- Kampvuren De Burgemeester van Texel brengt ter openbare kennis, dat in verband met brandgevaar, voorlopig geen ver gunningen worden verleend voor kamp -vuren. Texel, 22 Augustus 1955. De Burgemeester voornoemd, C. DE KONING Tex. Boys-nieuws De indeling van de competitie is weer bekend. Als nieuwe vereniging is Winkel in onze afdeling gekomen. Nu we zo dicht voor de aanvang van de nieuwe competitie staan is de training zeer noodzakelijk. Daarom doen we een beroep op alle leden, de trainingsavond te bezoeken. Daar de avonden aanmer kelijk langer worden, is het trainings uur vervroegd. De adspiranten beginnen om 6.30 uur en de senioren om 7.30 uur. Laten we trachten op tijd te zijn. Boys tot Donderdagavond. De Kwam Noordzee over heer P. Forrer, De Cocksdorp, zond ons een enveloppe met ballonne tje en bijbehorend wedstrijdlabeltje, opgelaten in Engeland. CORRESPONDENTIE Ons hrtikel betrof hen, die dit jaar negentig jaar zijn geworden of zullen worden; er zijn ook enige eilandgeno ten, die vóór 1865 zijn geboren.-red. Blijf niet doorlopen met die Rheumatische Pijnen. Roei ze uit met wortel en tak. Neem Kruschen Salts. De zes minerale zouten, die Kruschen be vat, wekken lever, nieren en ingewanden weer tot nieuwe energie. Het bloed wordt weer gezuiverd en zuiver gehouden en zo is er dan geen oorzaak meer voor stram heid, scheuten, steken en pijn.... Koop vandaag Kruschen bij Uw apotheker of drogist en begin morgenochtend die. heilzame kuur den enige Texelaars, onder wie de „meelevende" directeur der VVV „Texel". Nu, de motor loopt al weer. Diverse onderdelen worden verzameld en kunnen straks ook, dank zij de geld inzamelingsactie worden betaald. Zater dag was er al over de 200,in de bus (die staat nog op de toonbank van de WV in de Parkstraat, hoor). Col lega-kampeerders van het terrein D. van der Werf brachten ruim 60.bij een. Zaterdagavond zou de Citroën aansluiten, maar startte iets te laat en kon de achterstand niet meer inhalen. Intussen zat Ome Kees van bunker „De Koffie is Klaar" als een Oosterse vorst naast de chauffeur, de tropenhelm op het zilveren dak en een andere hoed als collecteschaal in de hand. Zo haalde hij toch nog eventjes 32,op. Succes op jullie tocht, mannen. Op de Schilderweg nabij Oude- schild kwam een dame van Den Hel der zo ernstig te vallen, dat haar 17 maanden oude zoontje een lichte her senschudding en een hoofdwonde op liep. Zijzelf werd aan een hand verwond. S.V. „TEXEL". De wedstrijd TexelHelder werd af gelast. Een olijkerd krabbelde in het kastje „te koud". Het is begrijpelijk dat deze tempera- „CASIMIR". Eindelijk ziet men Fernandel weer eens in een kostelijke kluchtrol. Vóór de oorlog wilde er in Neder land niemand naar hem omkijken en nu loopt men met alles van hem weg. Hij speelt in veel te veel films en als zijn talenten niet voldoende aan bod komen, begint hij met zijn lange hoofd bepaald te irriteren. Maar bij deze „Casimir" of „Fernan del weet het te verkopen" zult u daar geen last van hebben, dunkt mij. Fer nandel is handelsreiziger. Hij is reeds in tal van artikelen mislukt, als hij in stofzuigers begint. Weer dreigt het een ramp te worden. Hij trekt van deur tot deur en overal beleeft hij iets, maar weinig goeds. Als hij ten slotte na een heel dwaas scènetje met de eigenaar van een bistro naar een kunstschilder wordt verwezen, begint de ellende pas goed. De kunst schilder krijgt op een annonce een kunst- en liefdeminnende Zuidameri- kaanse thuis, een vrouwtje met haar op de tanden en een revolver in haar hand tasje, voor wie hij vlucht voor zij hem gezien heeft. Fernandel wordt voor de kunstschilder aangezien en dan volgen de kluchtige taferelen elkaar snel op. Hoe alles in het reine komt met Fernan del, zijn stofzuigers en zijn verloofde,, kan men best eens gaan zien, wanneer men lust heeft in een goedgemaakte en werkelijk dwaze klucht. „WHITE CHRISTMAS". De film Witte Kerstmis" kan de toe schouwers misschien even als een oase zijn in deze bijzondere zomer, die al leen maar aan het koele strand en dan nog wel dicht bij de zee eniger mate partij gegeven kan worden. De artisten, die wij in „White Christmas"' op het (eveneens witte) doek zullen zien, verlangen niet naar de branding, maar naar de sneeuw, waarin zij kun nen raak ravotten. Maar als zij het .sneeuwland" bereiken, ontdekken zij niet alleen, dat de wereld daar ook al van dit kostelijke wintersymptoom ge- tuur, hoe fijn ook dat we van een prach- speend is, maar bovendien, dat hun tige zomer genieten, voor voetbal niet erg geschikt is. De meeste spelers zul len er wel geen spijt van hebben gehad. Maar nu moeten we toch onze scha de inhalen, dus Woensdag allemaal ter training. Aan tal van spelers is een circulaire gezonden; bewijst nu dat gij begrip toont voor wat er moet gebeuren. Samen kunnen we veel bereiken maar dan ook met volle aandacht medewer ken aan de opbouw èn uitbouw onzer S.V.T. HANDBAL. Vanaf deze plaats namens alle leden van beide afdelingen onze hartelijke gelukwensen aan het bruidspaar Marian v. d. Slikke en Wim v. d. Vis. Aan be langstelling zal het zeker niet ontbre ken. vroegere generaal er een hotel drijft, dat harde tegenwind moet trotseren. Maar, zij zullen hem helpen en hoe zij dat doen vertelt ons dit gezellige ver haal „mit Schwung". Voor Familie-Druk werk slechts één adres

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 2