TESO boekte in Juli
records over alle linies
Franse Studenten
kunnen morgen weer
starten
Marsdiep
telt laatste uren
Eet
nu
!JS
Miniatuur
valscherm
Museum
Koger straat
Vliegvelden of heliports op
Waddeneilanden
Expresse-bestel ling
door de lucht
Dodelijk ongeluk
Kamercommissie vraagt Minister
V
Grote Handelsvaart
Wielrijdster slipte
Filmnieuws
Drukkerij
Texelse Courant
Maandag werden ons de cijfers ver
strekt, welke betrekking hebben op het
vervoer door de N.V. TESO geduren
de de maanden Juni en Juli. Gedurende
de maand Juli en wie zal zulks ver
wonderen? heeft de Texelse Stoom
bootonderneming alle bestaande
records verbrijzeld en wel over alle
linies. Er werden toen nl. 72.930 pas
sagiers vice versa vervoerd, 4.762 auto's
en 22.117 rijwielen. Vorig jaar in Juli:
62.964 passagiers of bijna 10.000 min
der, 3.984 auto's of 778 minder en
20.836 rijwielen of 1281 minder.
Wij behoeven zeker de oorzaak niet
te noemen en als wij ieder jaar zo'n sub
tropisch klimaat gedurende de zo dik
wijls verguisde zomermaanden mogen
verwachten staan de TESO-aandeeltjes
een enorme koersstijging voor de boeg...
Het weer kan om zo te zeggen een
badplaats als Texel-aan-de-Noordzee
doen vallen en opstaan, maken en bre
ken. Dat bewijzen overduidelijk de cij
fers, welke de N.V. TESO ons eergis
teren verstrekte inzake de maand Juni,
toen de zomer zijn naam nog maar wei
nig eer aandeed. Enfin, de vacanties wa
ren begonnen en men bezette het ge
huurde bed, maar de hotels en pensions
hielden over. Zodoende is het niet ver
bazingwekkend, dat Juni 1955 een stuk
je achterbleef bij Juni 1955, tenminste,
wat de passagiers en de rijwielen aan
gaat, want auto's werden er ondanks
Het stoomschip Marsdiep van de
N.V. TESO. dat gedurende het hoog
seizoen (dat evenwel in de practijk nog
voortduurt) weer zijn gewaardeerde
medewerking heeft verleend, za'l,
vernemen wij, omstreeks half Septem
ber nog enkele dagen de dienst op Den
Helder waarnemen, omdat het motor
schip Dokter Wagemaker dan een flin
ke schoonmaakbeurt dient te onder
gaan. Daarna zal Texel afscheid moe
ten nemen van de Marsdiep, die sinds
1926 zulk een bekende verschijning op
de Waddenzee is geweest.
U zult in onze advertentiekolommen
geen aanbevelingen vinden als ,.Eet
ijs". Het is niet nodig: de ijsverkopers
doen uitstekende zaken. Intussen schij
nen de ijswafelfabrieken lang niet aan
de aanvraag naar hun product te kun
nen voldoen. Zo moest een ijsverkoper
te De Koog al een partij wafels van een
collega uit Den Burg lenen. Vorig jaar
hadden de wafel fabrieken een strop
wegens het aanhoudend slechte weer
dat eerder naar croquetjes dan naar ijs
deed verlangen en zij bleven daardoor
met een indrukwekkende voorraad zit
ten. Dit maande uiteraard tot voorzich
tigheid en beperking der nieuwe aan
maak.
Zomer 1955 schijnt evenwel alle be
staande records aan zonneschijn te wil
len overtreffen, een verschijnsel, waar
op de wafelfabrikanten uiteraard niet
hebben durven hopen en zodoende
kunnen zij momenteel de stroom van
aanvragen bij lange na niet bevredigen.
,.Je kunt wel bestellen, maar er komt
niets" aldus een Texelse ijsco-venter.
Een eiland, dat naast een waterlijn
over een luchtlijn kan beschikken mag
zeker niet als een min of meer geïso
leerd gebied worden beschouwd. Daar
kan b.v. ook de landbouwer C. de
Waard. Eierland, over meepraten. De
zer dagen raakte een onderdeel van zijn
Munktell-combine onklaar, wat een
strop was, want de velden waren rijp
om te oogsten. Daar stonden ze met hun
hypermoderne apparatuur. Tijd kost in
zo'n geval veel, handenvol, geld en hoe
kom je, liefst zo vlug mogelijk, aan het
benodigde onderdeel? Goede raad
bleek echter niet duur: de importeur van
deze machine woont in de Noordoost-
polder en een telefoontje daarheen had
tot resultaat, dat het onderdeel binnen
een uur ter plaatse was en het werk zo
doende met bekwame spoed kon wor
den voortgezet. Hoe dit bereikt? Of de
N.V. TESO over een snelboot be
schikt? Nee, het pakje ging in dit ge
val door de lucht: de importeur bezit in
de Noordoostpolder een vlieghaven van
rond negen bunder en vandaar liet hij
zijn vliegtuigje even de neus naar het
Texelse luchtvaartterrein wenden.
het minder aanlokkelijke strandweer
toch meer vervoerd. Hier zijn de spre
kende cijfers:
39.375 passagiers (1954 39. 799),
3.536 auto's (1954 3.402), 9.455 rijwie
len (Juni 1954 12.402). In Juni kwamen
blijkbaar heel wat minder passagiers per
fiets naar het Hoge Noorden.
Het 22 maanden oude dochtertje van
de familie Vermue, „Oedelem", Prins
Hendrikpolder, is Zaterdagmiddag door
verstikking om het leven gekomen. Het
heeft vermoedelijk uit haar ledikantje
willen klimmen en is toen verward ge
raakt in een in de nabijheid hangend
gordijnkoord. Toen de moeder, die tij
dens het ongeluk thuis was, bij het ledi
kantje kwam trof zij het kindje dood
aan.
Een badgast had aan zijn vlieger een
miniatuur valscherm bevestigd, compleet
met pop. Nadat hij de vlieger tot flinke
hoogte had laten klimmen, gaf hij een
ruk aan het touw en maakte de para
chute zich „automatisch" los om over
een afstand van enige honderden meters
door het uitspansel te zweven.
Uiteraard had dit spelletje, dat vele
herhalingen vroeg, veler belangstelling.
Jongelui, maak zoiets ook eens, het is
een prettige vrije tijdspassering en wie
weet leent zoiets zich wel voor een wed
strijd.
Anne's zachte stille handen
Brachten oude dingen glans.
Liefde in aandachtige ogen
Gaven meubelen hun kans,
Nu staan ze daar te kijk, te pronk,
Na veel omzwerven weer op honk.
Dit huis, een droom van steen en hout,
Hoe hoedde God het eeuwen door!
En schoon is het opnieuw gebouwd.
Niets van zijn glorie ging te loor.
Nu staat het daar te kijk, te pronk,
En is voor oude pracht een honk.
Een kaarsenkroon, een lessenaar
Vond hier voorlopig heul en schuil.
Zo schaart den Burg en Hoorn bijeen.
Ter nagedachtenis een zuil.
Men hoort verdroomd psalmgezang. -
Ervaart dit als een bedegang.
Ligt het in de bedoeling om naast het
vliegveld Texel ook op de andere wad
deneilanden vliegvelden voor gewone
vliegtuigen aan te leggen? Of meent de
regering, dat daar kan worden volstaan
met kleine terreinen, geschikt voor heli
copters? Deze vragen heeft de vaste
commissie voor Verkeer en Waterstaat
uit de Tweede Kamer aan minister Al-
gera gesteld. De commissie wil ook we
ten of op de genoemde eilanden reeds
terreinen aanwezig zijn, die voor het
verkeer met helicopters kunnen worden
gebruikt.
Bovenstaande vragen komen voor in
het voorlopig verslag der Kamercommis
sie over het wetsontwerp tot oprichting
van naamloze vennootschappen voor de
luchtvaartterreinen in Eelde, Zuid-
Limburg en Texel. In het kapitaal van
deze vennootschappen zal naast het
Rijk worden deelgenomen door de be
trokken provincies, gemeenten en Ka
mers van Koophandel.
De commissie twijfelt er aan, of er
wel voldoende gewestelijke belangen
aan deze vliegvelden verbonden zijn ter
rechtvaardiging der kapitaalsbijdragen
door gewestelijke en plaatselijke or
ganen.
Zij overweegt daarbij, dat deze ter
reinen reeds verscheidene jaren niet
meer door het geregelde burgerlucht-
verkeer worden gebruikt.
Daarbij komt, dat het binnenlandse
vliegverkeer met gewone vliegtuigen
naar de verwachtingen der commissie
wel niet zal herleven.
Wel kan gerekend worden met ver
keer door helicopters. Daarvoor zijn
echter de vliegvelden Eelde en Zuid-
Limburg niet van betekenis. Dat van
Texel eventueel wel.
Voor Texel acht de Kamercommissie
de aanwezigheid van gewestelijke be
langen dan ook wel gemotiveerd. Dit te
meer omdat het voor een eiland van
belang is, dat het in geval van nood
door de lucht bereikt kan worden.
De Kamercommissie vraagt zich ech
ter ook af, of op den duur voor het ver
voer van zieken, post, geneesmiddelen
en andere dringend nodige artikelen
niet kan worden volstaan met een heli-
copterdienst met gebruikmaking van.
een klein vliegveld.
Want eenmaal in dit oude huis
Werd er gepreekt van Jezus' kruis.
Toen op de kansel van de kerk
De rede loochende Gods werk.
Nu is die smaad geboet, verschoond.
Daar Jezus in Zijn kerk weer woont.
Dit huis staat als getuigenis.
Dat 's Heren omgang zeker is.
Wat of er valt of wat er staat.
De Heer verkeert in eer de smaad.
D. de Vries-Kikkert.
Het plaatselijk Arbeidsbureau vestigt
de aandacht van de jeugdige Texelaars,
van 15 t/m 18 jaar, op de mogelijkheid
tot het volgen van een opleiding voor
matroos grote handelsvaart. Hiertoe is
vereist, dat zij de lagere school geheel
hebben doorlopen, terwijl zij een schrif
telijke toestemming van hun ouders, of
voogd, voor het volgen van bedoelde op
leiding moeten kunnen overleggen. Bo
vendien moeten zij een stabiele ambitie
oor de grote vaart bezitten en mogen
ij geen brillendrager zijn.
De salariëring etc. is als volgt:
Ter opleiding in practische vakken
vaartijd als dekjongen aanvang
76.30, na 1 jaar 88.per maand,
vrije voeding voedingsgeld in thuis
haven 1.85 per werkdag daarna 6
maanden opleiding voor sloepsgastdi-
ploma aan de wal in deze periode
lichtmatroos, 106.per maand en
1.85 voedingsgeld per werkdag. Pen
sionkosten gedurende walopleiding ge
lijk aan voedingsgeld. Verdere inlich
tingen zullen bedoelde jeugdigen gaarne
worden verstrekt door vnd. Bureau.
Bovendien bestaat er nog steeds de
mogelijkheid tot het volgen van de op
leiding voor dekknecht bij Rijnvaart-
rederijen. Hiertoe dient men eerst ge
durende 3 maanden een basisopleiding
te volgen aan boord van het internaat-
schip „de Batavier", te Rotterdam. De
verdere gegevens met betrekking tot
salariëring, etc. zullen eveneens gaarne
worden verstrekt door bovengenoemd
Bureau.
Texel helpt de Franse studenten.
Door uw bijdrage wordt dit wrak weer
een pracht slee. Aldus een der borden,
geplant op de 30 jaar oude Citroën,
waarmee een clubje Franse studenten
onlangs naar Texel kwamen. Zij had
den vele plannen, wilden o.a. ook even
Denemarken aandoen, maar een ellen
dige steekvlam deed de hele zaak stran
den. En dat nog ophet gelukkige
eiland „Hij moet weer op gang" von-
Kampvuren
De Burgemeester van Texel brengt
ter openbare kennis, dat in verband
met brandgevaar, voorlopig geen ver
gunningen worden verleend voor kamp
-vuren.
Texel, 22 Augustus 1955.
De Burgemeester voornoemd,
C. DE KONING
Tex. Boys-nieuws
De indeling van de competitie is
weer bekend. Als nieuwe vereniging is
Winkel in onze afdeling gekomen. Nu
we zo dicht voor de aanvang van de
nieuwe competitie staan is de training
zeer noodzakelijk. Daarom doen we een
beroep op alle leden, de trainingsavond
te bezoeken. Daar de avonden aanmer
kelijk langer worden, is het trainings
uur vervroegd. De adspiranten beginnen
om 6.30 uur en de senioren om 7.30
uur. Laten we trachten op tijd te zijn.
Boys tot Donderdagavond.
De
Kwam Noordzee over
heer P. Forrer, De Cocksdorp,
zond ons een enveloppe met ballonne
tje en bijbehorend wedstrijdlabeltje,
opgelaten in Engeland.
CORRESPONDENTIE
Ons hrtikel betrof hen, die dit jaar
negentig jaar zijn geworden of zullen
worden; er zijn ook enige eilandgeno
ten, die vóór 1865 zijn geboren.-red.
Blijf niet doorlopen
met die Rheumatische Pijnen.
Roei ze uit met wortel en tak.
Neem Kruschen Salts.
De zes minerale zouten, die Kruschen be
vat, wekken lever, nieren en ingewanden
weer tot nieuwe energie. Het bloed wordt
weer gezuiverd en zuiver gehouden en zo
is er dan geen oorzaak meer voor stram
heid, scheuten, steken en pijn....
Koop vandaag Kruschen bij Uw apotheker
of drogist en begin morgenochtend die.
heilzame kuur
den enige Texelaars, onder wie de
„meelevende" directeur der VVV
„Texel". Nu, de motor loopt al weer.
Diverse onderdelen worden verzameld
en kunnen straks ook, dank zij de geld
inzamelingsactie worden betaald. Zater
dag was er al over de 200,in de
bus (die staat nog op de toonbank van
de WV in de Parkstraat, hoor). Col
lega-kampeerders van het terrein D.
van der Werf brachten ruim 60.bij
een. Zaterdagavond zou de Citroën
aansluiten, maar startte iets te laat en
kon de achterstand niet meer inhalen.
Intussen zat Ome Kees van bunker
„De Koffie is Klaar" als een Oosterse
vorst naast de chauffeur, de tropenhelm
op het zilveren dak en een andere hoed
als collecteschaal in de hand. Zo haalde
hij toch nog eventjes 32,op.
Succes op jullie tocht, mannen.
Op de Schilderweg nabij Oude-
schild kwam een dame van Den Hel
der zo ernstig te vallen, dat haar 17
maanden oude zoontje een lichte her
senschudding en een hoofdwonde op
liep. Zijzelf werd aan een hand verwond.
S.V. „TEXEL".
De wedstrijd TexelHelder werd af
gelast. Een olijkerd krabbelde in het
kastje „te koud".
Het is begrijpelijk dat deze tempera-
„CASIMIR".
Eindelijk ziet men Fernandel weer
eens in een kostelijke kluchtrol.
Vóór de oorlog wilde er in Neder
land niemand naar hem omkijken en nu
loopt men met alles van hem weg. Hij
speelt in veel te veel films en als zijn
talenten niet voldoende aan bod komen,
begint hij met zijn lange hoofd bepaald
te irriteren.
Maar bij deze „Casimir" of „Fernan
del weet het te verkopen" zult u daar
geen last van hebben, dunkt mij. Fer
nandel is handelsreiziger. Hij is reeds
in tal van artikelen mislukt, als hij in
stofzuigers begint. Weer dreigt het een
ramp te worden. Hij trekt van deur tot
deur en overal beleeft hij iets, maar
weinig goeds.
Als hij ten slotte na een heel dwaas
scènetje met de eigenaar van een bistro
naar een kunstschilder wordt verwezen,
begint de ellende pas goed. De kunst
schilder krijgt op een annonce een
kunst- en liefdeminnende Zuidameri-
kaanse thuis, een vrouwtje met haar op
de tanden en een revolver in haar hand
tasje, voor wie hij vlucht voor zij hem
gezien heeft. Fernandel wordt voor de
kunstschilder aangezien en dan volgen
de kluchtige taferelen elkaar snel op.
Hoe alles in het reine komt met Fernan
del, zijn stofzuigers en zijn verloofde,,
kan men best eens gaan zien, wanneer
men lust heeft in een goedgemaakte en
werkelijk dwaze klucht.
„WHITE CHRISTMAS".
De film Witte Kerstmis" kan de toe
schouwers misschien even als een oase
zijn in deze bijzondere zomer, die al
leen maar aan het koele strand en
dan nog wel dicht bij de zee eniger
mate partij gegeven kan worden. De
artisten, die wij in „White Christmas"'
op het (eveneens witte) doek zullen
zien, verlangen niet naar de branding,
maar naar de sneeuw, waarin zij kun
nen raak ravotten. Maar als zij het
.sneeuwland" bereiken, ontdekken zij
niet alleen, dat de wereld daar ook al
van dit kostelijke wintersymptoom ge-
tuur, hoe fijn ook dat we van een prach- speend is, maar bovendien, dat hun
tige zomer genieten, voor voetbal niet
erg geschikt is. De meeste spelers zul
len er wel geen spijt van hebben gehad.
Maar nu moeten we toch onze scha
de inhalen, dus Woensdag allemaal ter
training.
Aan tal van spelers is een circulaire
gezonden; bewijst nu dat gij begrip
toont voor wat er moet gebeuren.
Samen kunnen we veel bereiken maar
dan ook met volle aandacht medewer
ken aan de opbouw èn uitbouw onzer
S.V.T.
HANDBAL.
Vanaf deze plaats namens alle leden
van beide afdelingen onze hartelijke
gelukwensen aan het bruidspaar Marian
v. d. Slikke en Wim v. d. Vis. Aan be
langstelling zal het zeker niet ontbre
ken.
vroegere generaal er een hotel drijft,
dat harde tegenwind moet trotseren.
Maar, zij zullen hem helpen en hoe zij
dat doen vertelt ons dit gezellige ver
haal „mit Schwung".
Voor
Familie-Druk werk
slechts één adres