9 rocn /wa in het hart-. „De DageraacT liep vlot van stapel r:iS-i SKjJKl S5 E - Teso's vlaggeschip nadert voltooiing Mevrouw De Lugt verrichtte de doopplechtigheid j WOENSDAG 31 AUGUSTUS 1955 TEXELSE® COURANT 69e JAARGANG No. 6970 Uitgave N.V. v.h. LangeveAd de Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn. pr. f 1,95 p. kwart. 20 ct. incasso. Adv. 8 c, p.mm. Mevr. C. E. de Lugt-de Vries verricht de doopplechtigheid: 'n ferme tik met het sierlijke, zilveren bijltje - met inscriptie - en daar sloeg de fles champagne stuk tegen de boeg, terwijl tegelijkertijd de naam van de boot onthuld werd. „IK DOOP „DE DAGERAAD" EN WENS U EEN BEHOU DEN VAART TOE". Wij bevinden ons in Arnhem, op de werf van de Arnhemse Scheepsbouw Maatschappij en beleven een groots, historisch moment: de te water lating van het nieuwe vlaggeschip voor de N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming. Het nieuwe vlaggeschip, dat een eind zal kunnen maken aan de huidige moeilijkheden waarmee het eiland Texel de laatste jaren te kampen heeft. Mevrouw C. E. de Lugt-de Vries, echtgenote van de President-Commis saris der N.V. Teso, is zojuist in tegen woordigheid van de Raad van Commis sarissen en Directie der N.V. TESO en hun dames, burgemeester C. de Koning en echtgenote, de heer G. J. B. Mulder, oud-pres.-comm., en echtge note, kapitein List en echtgenote, de heer M. C. de Gorter, administrateur en echtgenote, de hoofdmachinist, de heer C. P. Karsman en echtgenote, de heer G. Kaczor, hoofd-conducteur, en echtgenote en de heer J. Boekei, chef- monteur, en echtgenote, door de Directie van de A.S.M., de heren O. E. en J. J. Prins en andere leidinggevende figuren van de scheepswerf naar een Ere-tri- bune geleid om het nieuwe schip te dopen. De fles met champagne is present alsmede „het doek", waarachter de naam van de nieuwe boot thans nog schuil gaat. Mevr. de Lugt wordt een sierlijk, zilveren hamertje aangeboden. Horloges worden geraadpleegd en dan horen wij: „Mevrouw, het is half twee Een moment later slaat de fles met champagne aan stukken tegen de boeg van het nieuwe schip en tegelijker tijd wordt de naam onthuld: „De Dage raad". Een nieuw schip, vernoemd naar een vaartuig, dat op 4 Augustus van het jaar 1908 als Teso's nieuwe schip te Oudeschild binnenliep. Tot 1935 deed het dienst. Terwijl het gezelschap met gespan nen aandacht het nieuwe schip volgde op zijn weg naar zijn element, werden door de Texelse Courant op alle dorpen bulletins aangeplakt, waarop de naam van de nieuwe boot vermeld stond. Tientallen oplossingen waren ingezon den voor de prijsvraag: „Hoe zal de nieuwe boot heten?" Niet één van de deelnemers heeft dit geraden. Ach, wij vergeten gauwWie denkt nog terug aan de tijd, waarin „De Dageraad" be schreven werd als een prachtig schip met een aan de eisen des tijds aange paste accomodatie? Niemand? Ja, toch nog menigeen, vooral de ouderen onder ons, die de historie, de aanleiding tot de stichting van TESO meegemaakt en krachtens eigen ervaring recht tot spreken hebben! De „Dageraad" was immers de eerste eigen boot, een schip dat zo populair was, dat de concurrent er spoedig de brui aan gaf: TESO, de solidariteit der eilanders, die zich on rechtvaardig bejegend hadden gevoeld, zegevierde. En aan die glorievolle tijd heeft men weer eens willen herinneren, tevens ook aan de verdiensten van de voormalige „De Dageraad". Zo zou de geschiedensi zich ten op zichte van de naam herhalen. Na 47 jaar! Na een zee van tijd, waarin enorm veel veranderd is, op èn buiten Texel. Er passeerden twee wereldoorlogen, er passeerde een hevige crisis. Maar TESO hield stand. Allerlei problemen kreeg zij op te lossen. Was het in 1908 al een gebeuren om door de gehele Nederlandse pers besproken te worden, het in de vaart brengen van een schip als de nieuwe „Dageraad" is nog weer heel wat anders: de voormalige Dage raad kostte 74.000, de nieuwe één millioen, drie honderdduizend gulden! De tegenwoordige verhoudingen zijn er evenwel óók naar: in 1912 vervoerde de „Dageraad" nog geen 54.000 passa giers, de nieuwe „Dageraad" zal voor volgend jaar zeker op 340.000 passa giers moeten rekenen. Daarenboven een 30.000 auto's. Nu, de auto's kunnen komen: „De Dageraad" heeft een enorm dek en kan er zo'n 25-30 auto's op bergen. Een nieuw schip. Geen alledaags ge beuren. Een feestelijk feit. Op de kranen van de Arnhemse Scheepsbouw Mij wapperden vlaggen en op de Ere tribune de TESO-vlag met het groen zwart naast de ASM-vlag. Voor het hoofdkantoor vormde een peloton zee- kadetten van het opleidingsschip „Wil lem Ruysch" een erehaag om de doop plechtigheid reliëf te geven. De doop, het Wilhelmus, een ont roerend moment. Er komt beweging in de tien wagentjes, waarop het schip staat. Langzaam glijdt „De Dageraad" haar element tegemoet. Eén voor één vallen de stutten vervolgens weg en dan ligt het schip prachtig vrij. Wij begeven ons op een punt aan de kade pal voor de boeg en mogen con stateren, dat zich hier gelukkig géén andere (pijnlijke) geschiedenis her haalt: „De Dageraad" ligt zo vlak als men maar wensen kan! Mooi van lijn. mooi van kleuren: het wit domineert, dan crème en groen en rood tot onder Het grote moment is daar „De Dageraad" Ligt voor het eerst in haar element. Smaakvol gepa- voiseerdblinkend in de volle zomerzon, was dat een machtig schouwspel. „Een plaatje is duizend ivoor den waard", feitelijk is verdere beschrijving van het fraaie schip overbodig, maar wie zich ervoor interesseren vinden hieronder een uitvoerig verslag van deze voor Teso en Texel zo belangrijke dag. de waterlijn. „Een mooi schip!" zegt burgemeester De Koning, „Ik zou er best eens een pleziertochtje mee willen maken." Ka pitein List, die nog op de voormalige „Dageraad" heeft gevaren, blijkt ook onder de .bekoring van het nieuwe vlaggeschip te zijn. Hij gaat het meteen bekijken. „Prachtig van bouw, het model van de boeg is zo mooi". Wij gaan er allemaal heen. Om het ruime autodek te bewonderen. „Daar kan wat op!" hoor je prijzen. Het dek is gedeeltelijk overkapt en daar kan een flinke serie auto's staan. Op het niet overdekte gedeelte kunnen verschei dene vrachtauto's met-hoge lading een plaatsje vinden. Ongeladen vracht auto's, zonder permanente hoge op bouw, kunnen ook van het hogere over dekte gedeelte gebruik maken. Algemeen blijkt de indruk dan ook, dat de keuze uitstekend is. Zo kan men weer goed vooruit. Ook de inrijpoorten zijn aanmerkelijk breder dan van de „Dokter Wagemaker" en de chauffeurs zullen hun auto's dan ook vlotter op en af kunnen dirigeren. Als eenmaal ook de getijstoepen van de ruime haven ingang en a.s. ligplaats gereed zijn zal ook in dat opzicht tijdwinst geboekt kunnen worden. Dit schip is 57 meter lang, vijf meter langer dan de „Dokter Wagemaker". Het dek is tien meter breed efi dus bijna twee meter breder dan dat van de „Dokter Wagemaker". De insiders weten, wat dat voor het manoeuvreren van auto's betekent!! Welk een prachtige boot ook voor de passagiers. Er was Zaterdag nog wel geen enkele stoel of bank aanwezig, maar met een weinig fantasie zaagt ge toch reeds de complete inrichting. Door een aparte passagiersingang bereikt men een ruime hall, waarop diverse trappen uitkomen: naar het tussendek, waar zowel een salon eerste als tweede klasse ligt, naar het promenadedek de salon voor de le klasse, toegerust met een moderne bar, die via een lift met de beneden liggende pantry (het buf fet) in verbinding staat. Daar, op het hoofddek, is ook een salon voor 2de klasse en de hut voor de conducteur. Alle hutten worden voorzien van centrale verwarming en mechanische ventilatie. Achter de stuurhut ligt de ventilatorenkamer. Het brugdek is een hoofdstuk apart. Een machtig gezicht en een machtig uit zicht voor de kapitein. Wij vermoeden, dat kapitein List met nóg meer tegen zin de pensioengerechtigde leeftijd tege moet ziet Helemaal aan de andere kant van het autodek liggen de verblijven van de be manning. Daar bevindt zich tevens de posthut. Een modern schip, waarop menig zeeman jaloers zal zijn. Gebouwd onder toezicht en volgens klasse Bureau Veri tas voor de kleine kustvaart met ijsver - sterking en volgens voorschrift van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie. Wij twijfelen niet aan de voortreffelijk heid ervan. „De kleine kustvaart". Zou het schip zich ergens ter wereld en op welke Oceaan ook, niet in haar element voelen? „Met ijsversterking". Wij den ken aan de moeizame tochten van de „Wagemaker". Dan bleek de „Mars diep" het nieuwere schip verre de baas. Nu, de „Dageraad" zal, zo verwacht men, de ijsbarrières even goed aan kunnen als de „Marsdiep". Maar niet alleen in dat opzicht is van verbetering sprake: er komt een radar-installatie aan boord, een mobilo foon-installatie, een loudhail-installatie, echolood, electrische stuurmachine, waardoor het bekende scheepsrad over bodig is geworden en de kapitein zich geconfronteerd ziet met een stuurinrich ting, welke onmiddellijk aan die van een vliegtuig doet denken. Voorts is er een hydraulische hand-stuurmachine voor bediening van het voorroer, een elec trische ankerlier en een electrische kaapstand. Een nieuw schip en tevens een schip, dat wat mans is: het zal door een 600 pk 8 cylinder „Industrie" dieselmotor met een verstelbare schroef 12.5 mijl lopen. Geen seintjes „Vooruit", „Vlug „Langzaam", „Achter" meer naar de machinekamer, maar straks alles direct in handen van de kapitein, die de motor onafgebroken op gelijke snelheid kan laten draaien en de vaart en het voor uit- of achteruit varen eigenhandig op de eenvoudigste wijze kan uitvoeren. En dan nog weer allerlei andere instal laties, zoals twee hulpaggregaten met 25 KW dynamo, 110 volt gelijkstroom, voor de aandrijving van pompen, com pressoren enz. „Wij lazen het om één uur in de Zie vervolg op pagina 4 Dit is een opname van de komst van de voormalige „Dageraad", die op de werf „Hubertina" van Jacobs en Bunge, Haarlem, werd gebouwd en op 4 Augustus 1908 voor de eerste keer de haven van Texel binnenvoer. „Geen besje bleef bij het spinnewiel", heel Texel liep, naar het scheen uit, om getuige te zijn van dat historisch moment. Deze foto - van wijlen de heer L. Bakker, uit Oosterend - geeft wel een dui delijk beeld van de drukte aan de haven van Oudeschild. De Baron Rengers voer he^nieuwe schip tegemoet. Aan boord van de Dage raad bevond zich het Texels Fanfarecorps. Bij de haven kwam de Texelstroom van schipper Mets het nieuwe schip verwelkomen. De ontvangst te Oudeschild droeg een geestdriftig karakter. Een concert op de Groencplaats en een feest maaltijd in "de Lindeboom besloten deze voor Texel zo betekenisvolle en ge wichtige dag. 26 Jaar lang voer zij op de Waddenzee en werd op 3 December aan sloper Van Praag, Den Helder verkocht voor de indrukwekkende som van f500,—

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 1