TWEEDE BLAD TEXELSE COURANT Texel begroette nieuwe boot the *ogêN£ JEUK Pepito's eerste grote avontuur De man wit Chicago IVOROL: De Tandpasta van standing ZATERDAG 15 OCTOBER 1055 (Vervolg van pagina 1) Wij dalen een der trappen af, in de richting van de boeg. Daar treffen wij achter de grote patrijspoorten de tussen deksalon eerste klasse. Ook al even smaakvol verzorgd en gemeubileerd. Het prachtigste hout en de fraaiste be timmering. Ook daar „garderobe". We hangen er onze jas op: het leek wel warm te worden!! Langs het buffet, gèèn tijd nog voor een blik zelfs in al die kleine appartementen, eerst de vol gende trap af, naar? Dit schijnt een luilekkerland te zijn, zonder de vervelende rijstebrijberg: ons oog verlustigt zich nl. in een groot aan tal, de eetlust oproepende schotels. Een kok legt er de laatste hand. „Ach, mooi''. Daar staat „De Dageraad" in miniatuur, opgespoten van suikerwerk, vervaardigd door de kok van „De Lindeboom Texe", de heer H. Timmermans. Een veelzeggende attentie! Deze salon blijkt de tweede klasse salon te zijn. Ook hier is weer alle zorg aan het interieur besteed. Brede, pret tig zittende banken, als luxueus inge richte spoortrein-coupé's. (Wie daar kwaad van denkt - dachten wij - als cle N.V. TESO nog eens tot tariefsverhoging zou moeten besluiten!!). Alles uitgevoerd in de juiste, rustige tinten, terwijl de ge zelligheid ook daar hoogtij viert. Overal weer de briljante, moderne verlichting. Maar geen tijd tot verdere overpeinzing: nu naar het promenadedek, waar de zon ten volle van zich laat profiteren en ook de salon voor de eerste klasse is gelegen. Tevens vinden wij daar een bar, die via een lift vanuit het buffet 'of pantry aangevuld kan worden. Ook hier wordt U getroffen door de brede ramen. „Het is goed reizen met De Dageraad" lijkt ons een bruikbare slagzin. Met de zon en bij zomerdag? In de eerste plaats en de toeristen zullen straks ongetwij feld teleurgesteld zijn als het sein: „Wij varen de haven binnen" gegeven zal worden. Dit is veeleer een boot om eens gezellig alle Waddeneilanden mee langs te varen, en dan hunnen ze daar met een zien hoe het moet!! Met ,,De Dageraad", óók bij winterdag en duisternis: alle verblijven zijn name lijk voorzien van centrale verwarming en - ook zeer belangrijk - van een'mecha nische ventilatie. „Het schip is gebouwd onder toezicht' en volgens klasse Bureau „Veritas" voor kleine kustvaart met ijsversterking en volgens voorschrift van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie, voor de dienst Den Helder-Texel", aldus vernemen wij van technisch goed ingelichte zijde. Wij zijn nu tóch aan het klimmen: nu naar het brugdek, waar zich de., stuur - Lut bevindt. De heer"M. C. de Gorter zien wij daar - op technisch terrein ligt een deel van zijn hobbies - aan allerlei knoppen draaien, gebogen over een gi gantische zoeker: hij tast net beeld van het radar-instrument af. „Daar komt 'n schip". Het blijkt ae „Dokter Wagema- ker", maar die komt niet, nee, wij ha len hem 'op onze slofjes in en lopen hem dan vlot voorbij. Wij varen nu de mijl en het blijkt ook met de snelheid in orde te zijn. Precies becijferd deed het schip 12.35 mijl per uur en de „Dokter Wage- maker" legt „slechts" 10.50 mijl af. En vervolgens, maar nee, deze be schrijving is toch wel al voldoende om U een beeld te geven van het nieuwe vlaggeschip. Dat wordt voortgestuwd door een 600 pk krachtige „Industrie"- dieselmotor. „Gooi 'm nog eens om!" Dat blijkt gauw gebeterd: ook vooraan - i SPIERPIJN, SPIT... 't Loert overal. De weldadige warmte van. de pijnstillende Thermogène v drijft de snerpende pijn. zit een roer en de schroef is een zoge naamde omkeerschroef: zonder de motor uit te schakelen, kan men met gelijk toerental de snelheid via deze schroef regelen, ook achteruit. Iedereen verwon derde zich erover, dat de kapiteins al zo goed met het nieuwe schip konden „worden". „Het schip is verder uitgerust met ki loudhail installatie, echolood, electrische stuurmachine en een hydraulische hand- stuurmachine voor bediening van het voorroer, electrische ankerlier en electri sche kaapstand". - Hadden we natuur lijk allang ontdekt Op het promenadedek troffen wij de oud-president-commissarissen, de heren W. H. Lap en G. J. B. Mulder. Wij heb ben beiden vereeuwigd, mede dank zij hun werk toch kon TESO de moeilijke jaren doorkomen en ook dit weer be reiken. „En, meneer Lap, wat zijn Uw in drukken?" „Een zeer goed afgewerkt schip, een compliment aan de Scheeps- bouwwerf en de onderaannemers. Er is alle zorg aan besteed. Nu nog een bui tenhaven erbij, verdraaid, is dat zo'n enorm werk? Je graaft een gat en met de vrij komende grond bouw je meteen de dam op. Dan kunnen wij daar de kotters en de TESO-boten loodsen. De mond is niet de ideale ligplaats. Het schip ligt ook prachtig, stabiel, dat kon je net zien, toen ze het roer aan boord legden. Toen helde-ie niet over en dat is het afdoende bewijs. De hoge boven bouw is van geen invloed". Het was prettig deze lof te mogen op tekenen uit dé mond van iemand, die een groot deel van de wereld op zee heeft rondgevaren, ook daar waar men een orkaan geen bijzondere verschijning vindt De heer Mulder zei: „Een prachtig schip, in alle opzichten, vooral de in richting vind ik schitterend en wat loopt hij goed. Ik heb geconstateerd, dat hij goed en gemakkelijk manoeuvreerbaar is, een en ander kan dan ook mijn goed keuring ten volle wegdragen". De woor den dus van een Texelaar, die op menig TESO-vergadering het bestuursbeleid te verdedigen heeft gehad en de omstandig heden, waarin TESO zich bevond, voort durend in het openbaar bracht. Overste Jongweert, havenofficier te Den Helder, noemde het een uitstekend schip, ruim, comfortabel, zeer goed ma noeuvreerbaar, de machine bijzonder ruim, de radar zal goede diensten kun nen bewijzen, de inrichting boven alle lof verheven, een gezellig schip". Burgemeester Rehorst van Den Hel der: „Buitengewoon mooi schip, alle hulde. Eigenlijk echt een boot van al lure, wij in Den Hela ei zijn dan ook blij- ."Setdeze ~vërbèterthg, 'want iedere ver betering ervan juichen wij toe". Burgemeester De Koning: „Een mach- tig-aardig schip, smaakvol ingericht, hel zal m.i. stellig bevallen!" De heer ir Heijblum, Hoofd-Ingenieur- Directeur van de Rijkswaterstaat, Haar lem, zei kort en bondig: „Een mooi schip" en toen - lachend: „Maar hier zit de expert en hij wees op z'n buurman, de heer mr. Nieuwenhuis, directeur van de Prov. Zeeuwsche Stoomboot Dienst, die wij reeds het woord gaven. Hoofd-machinist Karsman had blijk baar vernomen, dat het alles rustig zat in de machinekamer: hij kwam er ten minste met een opgeruimd gezicht uit te voorschijn. „Ja, een prima motor, ook de verstelbare schroef doet het prachtig, alles gaat naar wens". En toen brak het tijdstip aan, waarop de overdracht zou gaan geschieden. De ■aanwezigen kwamen daartoe op het zon- overstraalde promenadedek bijeen, waar allereerst het woord gevoerd werd door de heer O. E. Prins, Directeur van de A.S.M. Spreker stelde allereerst tot zijn voldoening vast, dat er van alle zijden 'n voorbeeldige samenwerking geweest was en men ook de volle medewerking steeds ■had mogen ondervinden van de betrok ken instanties. „Veritas" was „het waak zaam oog" en speciaal deze instantie dankte hij voor de prettige samenwer king. Ook van de zijde van de Scheepvaart Inspectie was voortdurend de nodige zorg geschonken. De fabrikant van de „Industrie" motor roemde spreker als een onderneming, die een wereldnaam heeft opgebouwd. „Leuk voor U, dat U ook heeft mogen meebouwen aan een boot, waar vreemdelingen uit alle windstreken gebruik van gaan maken.. Ook Uw werk was voortreffelijk. Dege ne, die het estetisch decorum heeft ver zorgd was de Meubelfabriek „De Gies- sen", Giessendam., U, directeur - de heer A. W. Vonk - van harte dank voor de door Uw fabriek geleverde prestaties. De schroef werd gegoten door „Li-ps", die met de levering van een verstelbare schroef, wat haar eigen productie, be treft de primeur leverde. Wel, een ge slaagd debuut! Het Bureau voor Scheeps bouw legde het contact tussen de N.V. TESO en de A.S.M. Met de heren De Groot en Hamstra zijn we van meet af aan aan het werk getogen en mochten komen tot de bouw van een ultra-mo dern schip, welks inrichting iedere toets van critiek kan doorstaan. Ook door de experts wordt de vorm als zeer gunstig beoordeeld". En zich tot de heer J. J. van der Vlies, Directeur, richtend: „Dank voor Uw medewerking. Hoe dik wijls heeft U ons bezocht, teneinde al lerlei details en hoofdzaken te bespreken, dank voor Uw bezoek en de prettige wijze van samenwerking". N.V. Tech- nisch-Bureau J. H. Goud, Rotterdam, verzorgde de verwarming en de ventila tie. (Laat straks de storm maar gieren, laat straks de temperatuur maar rustig dalen: het blijft in alle appartementen knus dank zij de juiste temperatuur en het vernuftige ventilatie-systeem - red.) De fa De Hoop, Rotterdam, werd dank gebracht voor de aanleg van de electri sche installatie, vooral bij avond kunt U zich van het vakmanschap dezer firma ten volle overtuigen: is het dan niet een sprookje gelijk?! Tenslotte richtte de heer Prins zich in hartelijke bewoordingen tot zijn uitge breide staf van medewerkers, zonder wier arbeid dit schip uiteraard nooit ge bouwd en van stapel gekomen zou kun nen zijn! Hierna werd het woord gevoerd door de heer C. J. de Lugt, President-Com missaris der N.V. TESO, die, „gezien het rapport van de Scheepvaart Inspectie en het bureau „Veritas" zeide gaarne be reid te zijn tot de aanvaarding van „De Dageraad". Dank aan allen, die deze mooie prestatie hebben geleverd. Spre ker zag het nieuwe schip als een „com promis tussen passagiers- en auto vrachtboot. Het zal prettig zijn met „De Dageraad" te mogen varen en er dage lijks als lid van de bemanning op te mo gen verkeren. Dank ook vooral aan de heer Van der Vlies, die jarenlang aan de verwezenlijking hiervan gewerkt heeft. -Ook in een sfeer, waarin er geen uitkomst leek te bestaan. Ook huldigde spreker de heer Karsman, die de N.V:, bij de afbouw vertegenwoordigde. De heer De Lugt besloot met de wens, dat het schip de welvaart van Texel zou mo gen helpen vermeerderen. 19. Pepito was echt een beetje in de war door al deze gebeurtenissen. Op dat gekke tanden-en-ogenschip zitten dus boeven, die yan de „Brul" een geheim willen stelen. Een geheim, waarmee je de wedstrijd kunt winnen! En kapitein Druppel weet nergens van. Vreemd, heel vreemd! Doch opeens bedacht bij, dat de inhoud van het briefje precies klopte. Matroos Pepito weet niets van Hierna vond de vlagwisseling plaats: de A.S.M.-vlag werd gestreken en wel dra voer „De Dageraad" voort onder ei gen, groen-zwarte vlag, gehesen door mej. T. van der Vlies. Bij deze plechtigheid bleef het overi gens niet: De heer A. W. Vonk, direc teur van meubelfabriek „De Giessen", Giessendam, bood een routebord aan: een meesterlijk stuk werk, vervaardigd uit gefineerd hout, dat de stromen van de Waddenzee en een deel van Texel en Noordholland toont. Op korte afstanden is de vaarroute afgezet met kleine gloei lampjes: de kapitein kan deze vanuit zijn stuurhut inschakelen en aldus de reizi gers op de hoogte houden. De heer J. H. Nijhuis bood als direc teur van de Nederlandse Middens lands- bank, Alkmaar, een zilveren sigaren kistje aan. „Dit schip", zo stelde hij vast, „voorziet in een behoefte, een aan winst van niet te onderschatten waarde. Ook het toerisme zal de nieuwe boot ten goede komen, waardoor voor Texel een nog groter toekomst is weggelegd". Omstreeks half drie zette de boot koers naar Oudeschild. Een zeer groot aantal eilandgenoten was op het haven plein en de dijk samengestroomd om ..De Dageraad" welkom te heten. Toen het de mond binnenvoer speelde het Koninklijk Texels Fanfarecorps onder leiding van de heer A. J. Vonk pittige marsmuziek en toen het schip gemeerd was weer klonk het Wilhelmus, een moment, dat velen diep ontroerd zal hebben. Terwijl degenen, die aan de proef vaart hadden deelgenomen een rondrit over het eiland maakten, werd er gele genheid gegeven tot het bezichtigen van het' schip. Dat geschiedde groepsgewijze, jammer, dat de mensen op eenmaal door de touwen braken, wat de politie en de organisatie uiteraard wel enige extra moeilijkheden opleverde, maar overigens was dat voor ons, Texelaars, ceen bij zondere verrassing!! Bij de rondrit over Texel werd een bezoek gebracht aan Loodsmansduin en het Kampeercentrum aldaar, jamme-, dat de mist weer toenam en het panorama nu erg eng bleef. Vervolgens ging men naar De Koog om langs het vliegveld weer naar Oudeschild terug te kerc-n. Vandaar bracht „De Dageraad" het ge zelschap weer naar de Vaste wal terug. In het Badhotel, waar koffie werd ge serveerd, werden nog diverse toespraken gehouden. Burgemeester De Koning sprak namens het gemeentebestuur. Hij herinnerde aan de woorden van de heel De Lugt, die had geconstateerd, dat de, banden van samenwerking met het ge meentebestuur zich gunstig ontwil'kei den. Spreker was waarover ten zeerste verheugd. Spreker hoopte, dat „de::e zeer mooie boot" zal voldoen aan de eisen die „U en wij" daaraan stellen. Gezien de uitspraken van de deskundi gen zullen de verwachtingen niet be-- schaamd worden. Voor onze zomergas-- ten speciaal zal deze boot veel beteke nen, want dertig pet. van hen heeft r.og nimmer te voren een zeereis gemaakt- Hoe beter en gezelliger dus de boot, •hoe beter reclame U voor Texel maakt. Ik wens beide .kapiteins goede reizen toe. Dat „De Dageraad" moge bijdragen aan de welvaart van Texel is mijn vu rige wens". Burgemeester Rehorst sprak namens het gemeentebestuur van Den Helder. Het was ook hem een genoegen aanwe zig te mogen zijn bij de ingebruikne ming „van dit prachtige vlaggeschip". „De laatste halve eeuw is de geschiede nis van TESO ten nauwste verbonden geweest met die van Texel. En deze nieuwe boot nu zal mogen meehelpen bij de verwerking van de grote stroom van passagiers en auto's. Ik wens haar een behouden vaart tot $egen en vermeerde ring van Texels welvaart". De heer W. H. Lap, die 30 jaar lang lid van de Raad van Commissarissen is geweest en ook lange tijd met de leiding van de VW „Texel" was belast, liet er tijdens zijn toespraak geen twijfel aan bestaan, hoe groot zijn medeleven met TESO en Texel nog steeds is. Spreker herinnerde aan de komst van de „Dok ter Wagemaker", toen door een der di recteuren van de werf Feijenoord werd gezegd: Men zal misschien zeggen „TESO lijkt wel gek, om zö'n boot te durven bestellen". De practijk leerde wel an ders. Moge „De Dageraad" eert even groot succes worden. Ik twijfel daar niet aan, want ten aanzien van het toerisme mag men optimist zijn: nog steeds houd ik het nl. bij „Eerst Texel zien en dan sterven". Op toeristisch gebied toch is dit eiland een land van onbegrensde moge lijkheden. Wij hebben slechts het gereed schap nodig om dit uit te buiten. De aanschaffing van vieze nieuwe boot acht ik een zeer goed stuk gereedschap. Moge zij bijdragen tot de welvaart van Texel". Hierna werd door een miniatuur-koor tje het bude lied, herinnerend aan de komst van de eerste „Dageraad" in 1908 uit volle borst gezongen. De bijval was uiteraard groot. Een der zangers was oud-hoofdconducteur Jur. Beumkes, die vertelde, dat hij destijds ook van de partij was, toen als jongeman, maar zijn enthousiasme bleek in genen dele verminderd te zijn! De heer P. Beemsterboer sprak als bestuurslid van de VVV „Texel" (de voorzitter, de heer J. C. Rab, is tevens commissaris van TESO). „De VW Texel, zo zei spreker, is een Uwer zorgenkin deren, maar ik hoop, dat dit toch nog een poosje zo zal mogen voortduren, te meer waar het toerisme tevens een Uwer belangrijkste bronnen betekent. Ook ik ben ervan overtuigd, dat hier nog vele kansen liggen, ook ten aanzien van de buitenlandse gasten''. IJ October 1955. Een dag, die met gulden letteren in de analen van de N.V. T.E.S.O. geboekstaafd mag worden, ,>Nog schoner dageraad" brak aan. Met nóg meer trots mogen wij zeggen, te wónen op een eiland, waar het mogelijk was dank zij eendracht te komen tot de op richting van deze Texelse onderneming, een unicum in de gehele wereld. TESO's wakkere bestuur heeft opnieuw bewezen met haar tijd mee te gaan en col: in dit op.?:i dit de andere bootdiensten, op de 'waddeneilanden tet een goed voorbeeld te zijn, want Texel kreeg op 11 October een boot, zoals er niet écu op de gehele Waddenzee tc vinden is! Gok van deze zijde dus onze felicita ties gaarne gevoegd bij de velen, die de N.V. TESO van zovele zijden in ont vangst heeft mogen nemen. geheim.... Dat klopt! Zal Bioobeest van boord lokken Klopt ook! Onderzoek met je mannen de „Brul". Maar dan moet ik zo spoedig mogelijk naar het schip terug!" schrok hij, „om te zien wat die boeven in nun schild voeren!" Hij wierp, nog een laatste blik bij „De vergulde garnaal" naar binnen, waar Bioobeest en Giel el kander gul toedronken. „Nu moet ik tonen een flink knaag diertje te zijn!" gromde Pepito grimmig en de daad bij het woord voegend rende hij door stegen en sloppen naar de ha ven. Nog nooit had hij zo hard gerend en bereikte net op het nippertje de „Brul", want op de kade liepen enige duistere gestalten, die recht op het schip afkwamen FEUILLETON: Een verhaal vol verwikkelingen door T. LODEWIJK 37 Ik heb in m'n leven nergens zo op m'n gemak gezeten als hier in deze ka mer, zonder cocktails, zonder de brillan- te en gekunstelde conversatie waar de jonge vrouwen bij ons zo zeer meester in zijn, zonder luxe en dat hypermoaerne comfort, waarmee wij gezegend zijn. En ik heb me nog zelden ook innerlijk zo volkomen op m'n gemak, zo vrij en ge noeglijk gevoeld als bij jou. Riek, ik kan niet op m'n knieën en met een bos bloemen om je hand vragen, maar al doe ik het nuchterder, zakelijker, ik meen het van harte. Zou je het, na een half jaar „proeftijd" niet aandurven? Jim.je brengt me van de ene verbazing in de andere! Durf je het aan met een arme jour nalist? Nou. arm. - Verkijk je niet op m'n uiterlijke welstand. Naar Hollandse begrippen is dat heel wat, in TVmerika is de levens standaard zo hoog, daar ben ik maar 'r broodvechter. We zullen misschien goede dagen hebben, we zullen er ook wel eens- onderdoor moeten. Maar ik heb het ge voel, dat dit bij jou slechts bijzaak is. Vergis ik me daarin? Neenee, dat is mij inderdaad geen hoofdzaak. Maar. Alsmaar „maren", anders ben je zo doortastend. Zeg eens eerlijk: geef je wat om me? Ja Jim, dat heb je wel gemerkt. Ik mag je graag, heel graag zelfs, maar ik heb werkelijk nooit gedacht. Op die manier aan me denken, wil je zeggen. Nee, dat kan ik me be grijpen. Dat is misschien ook je grote bescheidenheid. En van jouw kant zijn er zeker geen pogingefi gedaan om mij op die gedachte te brengen. Dat ben ik thuis in Amerika, wel anders gewend. Maar Riek, ik wacht nog steeds op je antwoord. Jim laat me. T ieve kind, je krijgt een half jaar. Ja maar. Nee, zonder gekheid. In dat half jaar, dat je als m'n secretaresse werkt, kun je me beter leren kennen, dan waar ook. Dan zul je eens zien, hoe 'n lastige, onredelijke zuurpruim ik ben, hoe veel eisend en ongezellig. Dat zal wel loslopen met jou. Nu Riek? Ze stak haar hand uit. Jim, ik neem het aan. Ook dat andere? Ook dat andere.maar op proef! Dus we zijn nu verloofd. Ze bloosde en sloeg haar ogen neer, keek hem dan lachend aan. Riekhij pauzeerde even, scheen te zoeken naar woorden. Dan draaide hij zich snel om. Tot van avond! zei hij en verdween. Het meisje bleef verbaasd achter. Ze wreef zich de ogen uit, als had ze ge droomd. Is me dat een middag, zuchtte ze, terwijl ze weer in -haar stoel ging zitten. Eerst die ellendige kwestie Claren bough, Corrie, Jim een nieuwe baan een nieuw vaderland, ....een man. Binnen vijf minuten ver loofd! Met een Amerikaanse journalist, waarvan ik een week geleden nog niet gedroomd had. En dan jij zo bedacht zaam, zo zakelijk, zo secuur: Riek, Riek, zul je daar geen spijt van krijgen? En dan bedacht ze plots en haar stra lende glimlach verlevendigde haar ge zicht, hoe hij haar niet eens had ee- kust! Tja, dat hoorde toch eigenlijk, dat hoorde er zo bij. Zou -hij weten, peinsde ze dat hij daarmee wel de beste beurt maakte? Voor kussen is er nog tijd genoeg. Ja, dat zeg je nou wel, maar wat heb ik daaraan? zuchtte Dikkenburg, toen z'n dochter de boodschap van CoJ- verton had overgebracht. Je niet druk maken, net doen of er niets gebeurd is, gewoon door laten gaan.... maar hoe kan dat wanneer je weet hoe de zaak totaal verkeerd zit en niets er op wijst dat het been weer in 't lid wordt ge bracht? Vader, zei mevrouw Dikken] urg met al die zorg en angst kom jc- niet verder dan dat je vanavond één bonk zenuwen bent. Gun die lui de voldoening niet, laat iedereen zien, dat je maling hebt aan dat minne gedoe. En die mr Colverton.dat is toch die man waar we mee gereisd hebben niet? maakte op mij helemaal niet de indruk van een praatjesmaker. Hij leek me honderdmaal meer een echte serieuze zakenman !an die imitatie die we hier in huis hebben gehad, al was dat toch geen onaar dige vent.peinsde ze achteraan De telefoon ratelde. Ja.hier de burgemeester. ja mevrouw Boom.... ja, daar heeft U toch al over gebeld? Ja natuurlijk, alles gaat gewoon door. Wat is er toch aan de hand? Wat maakt U zich toch zenuw achtig? ....waarover? ....praatjes? Daar doet U toch niet aan mee, niet waar? Bang dat we vanavond een figuur slaan? ....Wie? ....Bang voor mijn figuur? Dat is al te vriendelijk, me vrouw. meer dan ik had verwacht. Maar maakt U zich geen zorgen, dan alleen ern er op tijd te zijn. Zult U dat zeker doop ....Nou, kijk eens aan. Dag mevrouw! Tot vanavond. Grinnikend hing hij de telefoon op. Dat is de manier zei z'n bijde- hande dochter en klopte hem goedkeu rend op de schouder. Papa, hou je haaks. Ik geloof wel, dat het goed komt. Na het gesprek met Colverton en dat vanmorgen met De Gooyer Praat me niet van die vent Daar denkt U straks anders over. Het lijkt wel, of jij daar belang bij hebt, merkte mevrouw Dikkenburg op met een onderzoekende blik naar haar dochter. En zo brak dan eindelijk de gedenk waardige avond aan, waarop mr. Wil liam Clarenbough, de man wiens vader 'n ingezetene van Meeldam was geweest en die thans zelf was opgeklommen lot eigenaar van het grote winkelbedrijf, de Clarenbough Chain Stores in Chicago, zou vertrekken uit de stad, die hem zo feestelijk had ontvangen en geëerd. Op deze avond zou hij afscheid nemen van het gemeentebestuur en het huldigings comité. Hem zou het ereburgerschap aan geboden worden met het wapen van de stad. De muziek- en zangverenigingen zouden hem ten afscheid toezingen en aan het eind zou bij fakkellicht een stoet van verenigingen met vele burgers aan het bordes van het raadhuis voor- Niet krabben. De helder vioei- e D.D.D. kalmeert de jeuk neest tot diep in de hu id por ün. GENEESMIDDEL TEGEN TTfêh HUIDAANDOENINGEN gijp?, WJjJ J&fy' Vloeistof balslm*^ ZEEP bijtrekken. Het evenement op zichzelf was ge noeg om reeds lang voor de vastgestelde tijd drommen mensen naar het nier floodlight overstroomde zestiende eeuw- se raadhuis te doen trekken, maar be halve belangstelling was er thans ook nieuwsgierigheid, zucht naar sensatie, de onuitgesproken begeerte naar iets, dot nog dagen en wekenlang aanleiding zou kunnen vormen tot kletspraatjes voo.' toonbank en tapkast. Want er was nu in Meeldam niemand meer, die het verhaal niet gehoord had: Mr Clarenbough zou vanmorgen in alle stilte met de noorderzon vertrokken zijn. Hij was helemaal geen Amerikaan, maar een Hollander. Hij v/as een oplichter. Hij had iedereen bij de neus genome- Kwaadwilligen wisten te vertellen, dat het een zet van de burgemeester was geweest, maar zelfs zij die dit niet ge loofden en afkeurend met het hoofd schudden als dit praatje werd verteld, togen toch vol spanning naar het -Raad huis, want het volk vindt er een geheime voldoening in, .wanneer overheden en hooggeplaatsten van de troon Worden go- stoten. En zo heerste onder de samenge pakte menigte een stemming, die men in ernstige omstandigheden met revolutie koorts had kunnen bestempelen. De ge moederen waren verhit, de verwachtin gen hooggespannen. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 5