Maal
zelf
uw
koffie
GLANZENDE
MOTORPALACE
UITVOERING
J Voor alles wat U
wilt houaen
Ligstoelkussenfabriek
„Texel"
machinestiksters
kussenvullers
controleuses
jongens voor de
expeditie
correspondente Ned.
SCOOTERS
en voor al Uw drukwerk
Drukkerij Texelse Courant
POLITOERWAS
Een vrouw met twee
linkerhanden
N.V. PH. VLESSING
vraagt voor spoedige indiensttreding
(ook ongeschoold)
bij voorkeur met Ulo-opleiding
Inlichtingen kantoor Hollewalsweg 11
Vespa Victoria
T.YV.N.
BROMMERS
Magneet - F.N. - Kreidler
Alle modellen uit
voorraad leverbaar.
Termijn of contant?
Voor de beste service
staan wij garant!!
Panther
F.N.
Victoria
Norton
James
Pannonia
Koop naar Uw zin!
Wij geven U de juiste des
kundige voorlichting.
De directeur van de Zeevaartschool te Den
Helder, brengt hiermede ter kennis van belang
hebbenden, dat door de Raad van Bestuur voor
de Zeevaart aan hen dje in 1956 de opleiding
willen volgen tot
stuurman of scheepswerktuigkundige
bij de Grote Handelsvaart
(schepen van 500 B.R T. of meer) aan een
zeevaartschool met eindgetuigschrift A S en/of
B S,, resp. aan een school voor scheepswerk-
tuigkundigen met eindgetuigschrift A M. en/of
B.Meeu studiebeurs ter beschikking kan
worden gesteld als tegemoetkoming in de kos
ten van beide studiejaren, indien in verband
met de finantiële draagkracht van de ouders de
opleidingskosten een bezwaar vormen
De beoordeling of een reflectant vooreen
studiebeurs in aanmerking komt geschiedt door
de directeur van de zeevaartschool of school
voor scheepswerktuigkundigen waar de reflec
tant zich meldt.
Nadere inlichtingen worden op aanvraag
verstrekt door de directeur van d» zeevaart
school te Den Helder. Ankerpark 27
Hoofddealer van al deze merken
Gebruik de ideale
Douwe Egberts wandkoffiemolen
De bijzondere kwaliteit van Douwe
Egberts koffie komt volledig tot haar
recht, als U deze koffie maalt, direct
voor het zetten. Gebruik daarvoor de
ideale D.E-koffiemolen, die verkrijg
baar is op 1500 punten, verpakt bij
Douwe Egberts koffie en thee.
Oosterend Tel. 202 en 264
ZOEKT U
een bromfiets met
versnellingen
Maakt dan eens een
proefrit met de
de bromiiels uit
's werelds grootste
motorrijwielfabriek
M. A. J. VONK
Kogerst. Hogerstr.
Tel. 78 Tel. 273
Muziekvereniging VIOS geeft
haar jubileumuitvoering
op zaterdag 21 april 8 uur in de Oranje
boom. Kaarten a f 1,- aan de zaal.
Donateurs vrij. Bal na.
Donateurs van Oost opgeven voor de
bus bij K. Kalf. Voor Oosterend bij
mej. N. v. d. Vis, tel. 258 tot zaterdag
14 uur.
lekkere koffie
Maggi's vermicelli soep is zó al een tractatie, maar eet U ze ook eens
met gehaktballetjes, of met kerry, met poulet, met wat prei of selderij
Stuk voor stuk zeldzaam-lekkere, steeds weer andere soepen, die het
dagelijks menu de zo gewenste afwisseling geven. Neem toch meteen
een paar Zilverzakjes tegelijk in huis. 't Is zo handig - U maakt
er in weinig tijd de verrukkelijkste soepen mee!
Van radiokast tot trap
leuning, van auto tot
ijskast, van haard tot
antieke kastvoor
alle gelakte, gepolitoer-
de, geëmailleerde of
geschilderde voorwer
pen. Burg Politoerwas
bindt de glans, dank
i zij siliconen. Dit bij-
zondere product
i\ geeft zonder wrijven
en in een oogwenk
d\ een diepe, droge
en blijvende glans.
Succes verzekerd I
y Onthoud de naami
KIPPENBOUILLON
CRÈME DE TOMATES
GROENTE
CRÈME D'ASPERGES
CRÈME DE CHAMPIGNONS
ERWTEN
KALFSBOUILLON
AGGI
SOEPEN ZIJN ECHTE SOEPEN!
(met siliconen)
Enige fabrikanteChemische Fabriek Burg Alkmaar
FEUILLETON
door TOM LODEWIJK
3. Hij was beschaamd, begreep opeens
dat het voor haar weer een dooie, saaie
dag zou worden. En tegelijk irriteerde
hem dat onuitsprekelijk.
,,Nou ja", zei hij, „neem me niet kwa
lijk, meisje. Dat gerommel en dat gehol
zo vroeg op de morgen, dat brengt me
een beetje uit mijn humeur. En wat heb
je nou aan een zoen van een man die
uit z'n hum is?"
„Kom er dan even in", plaagde ze en
opeens was het weer even goed. Zoals
het vroeger altijd geweest was, zoals het
telkens wéér was, bij buien. Hij omhels
de haar. „Sterkte hoor, pieker niet te
veel. Ik zal proberen vóór elven thuis te
zijn."
Els en Ruth trokken al ieder aan één
kant, bedelend om een kusje. Ruth had
natuurlijk nog gauw een verhaal te ver
tellen van een meisje dat jarig was.
Mocht zij mee de klassen rond om de
juffen een snoepje te brengen. Junior
sprong zijn vader op de rug. Jan boog
bijna dóór. „Denk om je ouwe vader!"
waarschuwde hij, „zo meteen zak ik
door m'n ruggegraat". De beide meisjes
verheugden zich uitbundig op dat voor
uitzicht en probeerden dit grootse mo
ment naderbij te brengen, maar Jan
rukte zich moeizaam los, greep zijn re
genjas van de kapstok en holde het huis
uit. Hij keek nog eenmaal om. Voor de
ramen drie glundere snoeten, druk ge-
wuif. Op de achtergrond zag hij het ge
zicht van Annelies. Ze lachte, maar -ze
was niet jarig, dacht hij. En piekerend
liep hij naar de bushalte
HOOFDSTUK II.
„Morgen spreken we mekaar"
Soezend weggedoken in de treincoupé
dacht Jan aan Annelies. De vlieg in de
suiker, overpeinsde hij. Alles ging goed.
Beste baan, behoorlijk salaris. Gezonde
kinderen. Alles oké. Maar Annelies
aardde hier niet, op dit dorp. Zij, meisje
uit de stad, kon hier niet wennen
Dat vergalde hun huwelijk, vergalde
zijn leven en het hare, meer dan hij ooit
had gedacht 't te kunnen doen. Wat hij
nooit had verwacht gebeurde thans:
ernstig overpeinsde hij, of zijn huwelijk
met Annelies niet een mislukking was
geweest
Hij schrok op van de gedachte. Maar
wanneer hij weer terugzag naar deze
ochtend, al die ergernissen, het verdrie
tig gezicht van zijn vrouw, haar lome
groet toen hij wegging, dan tekenden
zich daar als een fel contrast tegenaf de
hooggestemde verwachtingen -van zijn
verlovingstijd.
Hij, eenvoudige jongen uit een groot
gezin, had op het kantoor van de Moni
tor Machinefabriek kennis gemaakt met
Annelies Verheyen. Ze was hem aan
stonds opgevallen. Apart, dat was ze. In
haar kleren, haar houding, haar uitdruk
kingswijze, in de manier waarop ze met
de collega's omging. En vanaf het eer
ste ogenblik had Jan beslist dat, hoe
attractief ze ook mocht zijn, ze te goed
was voor hem. Ze stamde, dat was dui
delijk, uit een beter milieu dan het zijne.
Ze wist meer, ze had meer beschaving
en eruditie. Nee, ze stak in alles ver
boven hem uit. En zo bleef Jan een stille
verering koesleren voor Annelies Ver
heyen, die zich uitte in een verlegen
voorkomendheid en hulpvaardigheid.
Annelies, van haar kant, had met scher
pe intuïtie zijn gevoelens gepeild en liet
zich de verering wel aanleunen, maar
dacht toch niet serieus aan Jan Beider.
Daarvoor cirkelde zijn planeet té ver uit
haar gezichtskring.
Annelies was de enige dochter van 'n
weduwe, zei de een. Van een gescheiden
vrouw, zeiden anderen, en die waren
dichter bij de waarheid. Monica Ver
heyen was wel niet officeel gescheiden,
maar zij en haar man zagen elkaar niet
meer. Annelies zocht haar vader nog
wel eens op en werd dan met weldaden
overladen.
Alex Verheyen pronkte graag met zijn
knappe dochter, een klein beetje Indo
type, met matte huid, grote donkere
ogen, en glanzend dik zwart haar Maar
Annelies voelde wel dat ze voor haar
vader niet meer was dan een soort man
nequin.
Haar moeder bewoog zich graag in
artistiek milieu. Ze werd veel gezien op
concerten en tentoonstellingen en had
vele vrienden in deze kring, hoewel nie
mand daar iets kwaads van zeggen kon.
Want Monica Verheyen had zich één
keer de vingers gebrand, zo zei ze, ze
begon er geen tweede keer aan. Ze leef
de van de bescheiden rente die een klein
kapitaal haar opbracht, en waarvan ze
de opvoeding van Annelies kon bekosti
gen. Verder keek ze aandachtig uit naar
een man, liefst met enig fortuin, die de
zorg voor haar dochter kon overnemen.
Annelies bevond zich wel thuis in de
kunstminnende kring, al leerde ze al
heel spoedig met enige minachting neer
zien op wat haar moeder en moeders
vrienden voor kunst hielden. Ze kwam
terecht in een groep jongeren, die
dweepte met alles wat maar nieuw en
„noch nie dagewesen" was. Modern was
het slagwoord Daar was Floris Munten
dam, die schilderijen maakte met be
hulp van oude fittingen, kranten en
stukken hout; Bert Visser, wiens ge
dichten (zo verwacht Annelies) steeds
werden gecomponeerd wanneer Bert in
de olie washet resultaat tenminste
deed dat vermoeden Carel Maes werd
in deze kring niet als volbloed artist
aangemerkt, hoewel hij alleen maar van
jazz-muziek hield en onlangs een com
positie alléén voor slagwerk had ge
schapen. maar Carel offerde zichzelf
niet op het altaar van de Ware Kunst
en speelde des avonds in een band in
Café Crillon. Hij dook dan ook nimmer
vóór twaalven op. Carel was een „brood-
artist", smaalde Floris. Het was een
bonte troep, waarin Annelies verzeilde,
en bont zagen ze er uit. Carel scheen
een rasechte Amerikaan, maar Floris
leek zó onder een brug over de Seine
weggekropen, met z'n zwarte trui (hoeft
nooit gewassen, dacht Annelies), z'n
ringbaard en z'n haar dat schreeuwde
om de kapper
Zij drieën vormden de kern van het
Sl
I le
an
an
troepje dat luidruchtig kunst bepraat!
en kunst bedreef. Mozart niet om aan
horen, Rembrandt verouderd en Vond
een langademige rijmelaar vond
critiek oefende op alles wat de diepv
achte burgerman mooi vond en zijn b!
deed om toch vooral niet burgerlijk
schijnen, onwetend van het feit dat
vrees om burgerlijk te zijn kenteker
van burgerlijkheid op z'n best.
Annelies was in deze kring geviel
meer om haar charme dan om ha
prestaties. Ze speelde ook wel moded
muziek op de piano, maar al durfde'
het aan Carel Maes niet bekennen, Sekt
bert en Chopin waren haar het heli
Ze had ook wel eens met waterverf S
kliederd en eenmaal had ze zelfs
dingsigheidje geëxposeerd op een te
toonstelling in een oud pakhuis, maar
critiek had het niet eens genoemd
Floris had haar verweten dat ze nt
teveel zocht naar een voorstelling
moet jezélf geven, zei Floris met vut
en Annelies had schuins gekeken na
de dikke verfklodders en de moppi
roetzwart, die het „zelf" van Floris vejpt
kondigden, beter dan hij zelf vermoedt
Toen was de klap gekomen. Moedt
Monica had té veel vertrouwen gein
in een elegante vriend, die alles af wi
van effecten. Ze had haar veilige bek
gingen verlaten en de vriend had S
speculeerd. Een oplichter was hij ni<
hij had te goeder trouw op het verke;jjn
de paard gewed, maar wat maakte c«jr)(
uit?
(Wordt vervolgd)-1