Maal zelf uw koffie GLANZENDE MOTORPALACE UITVOERING J Voor alles wat U wilt houaen Ligstoelkussenfabriek „Texel" machinestiksters kussenvullers controleuses jongens voor de expeditie correspondente Ned. SCOOTERS en voor al Uw drukwerk Drukkerij Texelse Courant POLITOERWAS Een vrouw met twee linkerhanden N.V. PH. VLESSING vraagt voor spoedige indiensttreding (ook ongeschoold) bij voorkeur met Ulo-opleiding Inlichtingen kantoor Hollewalsweg 11 Vespa Victoria T.YV.N. BROMMERS Magneet - F.N. - Kreidler Alle modellen uit voorraad leverbaar. Termijn of contant? Voor de beste service staan wij garant!! Panther F.N. Victoria Norton James Pannonia Koop naar Uw zin! Wij geven U de juiste des kundige voorlichting. De directeur van de Zeevaartschool te Den Helder, brengt hiermede ter kennis van belang hebbenden, dat door de Raad van Bestuur voor de Zeevaart aan hen dje in 1956 de opleiding willen volgen tot stuurman of scheepswerktuigkundige bij de Grote Handelsvaart (schepen van 500 B.R T. of meer) aan een zeevaartschool met eindgetuigschrift A S en/of B S,, resp. aan een school voor scheepswerk- tuigkundigen met eindgetuigschrift A M. en/of B.Meeu studiebeurs ter beschikking kan worden gesteld als tegemoetkoming in de kos ten van beide studiejaren, indien in verband met de finantiële draagkracht van de ouders de opleidingskosten een bezwaar vormen De beoordeling of een reflectant vooreen studiebeurs in aanmerking komt geschiedt door de directeur van de zeevaartschool of school voor scheepswerktuigkundigen waar de reflec tant zich meldt. Nadere inlichtingen worden op aanvraag verstrekt door de directeur van d» zeevaart school te Den Helder. Ankerpark 27 Hoofddealer van al deze merken Gebruik de ideale Douwe Egberts wandkoffiemolen De bijzondere kwaliteit van Douwe Egberts koffie komt volledig tot haar recht, als U deze koffie maalt, direct voor het zetten. Gebruik daarvoor de ideale D.E-koffiemolen, die verkrijg baar is op 1500 punten, verpakt bij Douwe Egberts koffie en thee. Oosterend Tel. 202 en 264 ZOEKT U een bromfiets met versnellingen Maakt dan eens een proefrit met de de bromiiels uit 's werelds grootste motorrijwielfabriek M. A. J. VONK Kogerst. Hogerstr. Tel. 78 Tel. 273 Muziekvereniging VIOS geeft haar jubileumuitvoering op zaterdag 21 april 8 uur in de Oranje boom. Kaarten a f 1,- aan de zaal. Donateurs vrij. Bal na. Donateurs van Oost opgeven voor de bus bij K. Kalf. Voor Oosterend bij mej. N. v. d. Vis, tel. 258 tot zaterdag 14 uur. lekkere koffie Maggi's vermicelli soep is zó al een tractatie, maar eet U ze ook eens met gehaktballetjes, of met kerry, met poulet, met wat prei of selderij Stuk voor stuk zeldzaam-lekkere, steeds weer andere soepen, die het dagelijks menu de zo gewenste afwisseling geven. Neem toch meteen een paar Zilverzakjes tegelijk in huis. 't Is zo handig - U maakt er in weinig tijd de verrukkelijkste soepen mee! Van radiokast tot trap leuning, van auto tot ijskast, van haard tot antieke kastvoor alle gelakte, gepolitoer- de, geëmailleerde of geschilderde voorwer pen. Burg Politoerwas bindt de glans, dank i zij siliconen. Dit bij- zondere product i\ geeft zonder wrijven en in een oogwenk d\ een diepe, droge en blijvende glans. Succes verzekerd I y Onthoud de naami KIPPENBOUILLON CRÈME DE TOMATES GROENTE CRÈME D'ASPERGES CRÈME DE CHAMPIGNONS ERWTEN KALFSBOUILLON AGGI SOEPEN ZIJN ECHTE SOEPEN! (met siliconen) Enige fabrikanteChemische Fabriek Burg Alkmaar FEUILLETON door TOM LODEWIJK 3. Hij was beschaamd, begreep opeens dat het voor haar weer een dooie, saaie dag zou worden. En tegelijk irriteerde hem dat onuitsprekelijk. ,,Nou ja", zei hij, „neem me niet kwa lijk, meisje. Dat gerommel en dat gehol zo vroeg op de morgen, dat brengt me een beetje uit mijn humeur. En wat heb je nou aan een zoen van een man die uit z'n hum is?" „Kom er dan even in", plaagde ze en opeens was het weer even goed. Zoals het vroeger altijd geweest was, zoals het telkens wéér was, bij buien. Hij omhels de haar. „Sterkte hoor, pieker niet te veel. Ik zal proberen vóór elven thuis te zijn." Els en Ruth trokken al ieder aan één kant, bedelend om een kusje. Ruth had natuurlijk nog gauw een verhaal te ver tellen van een meisje dat jarig was. Mocht zij mee de klassen rond om de juffen een snoepje te brengen. Junior sprong zijn vader op de rug. Jan boog bijna dóór. „Denk om je ouwe vader!" waarschuwde hij, „zo meteen zak ik door m'n ruggegraat". De beide meisjes verheugden zich uitbundig op dat voor uitzicht en probeerden dit grootse mo ment naderbij te brengen, maar Jan rukte zich moeizaam los, greep zijn re genjas van de kapstok en holde het huis uit. Hij keek nog eenmaal om. Voor de ramen drie glundere snoeten, druk ge- wuif. Op de achtergrond zag hij het ge zicht van Annelies. Ze lachte, maar -ze was niet jarig, dacht hij. En piekerend liep hij naar de bushalte HOOFDSTUK II. „Morgen spreken we mekaar" Soezend weggedoken in de treincoupé dacht Jan aan Annelies. De vlieg in de suiker, overpeinsde hij. Alles ging goed. Beste baan, behoorlijk salaris. Gezonde kinderen. Alles oké. Maar Annelies aardde hier niet, op dit dorp. Zij, meisje uit de stad, kon hier niet wennen Dat vergalde hun huwelijk, vergalde zijn leven en het hare, meer dan hij ooit had gedacht 't te kunnen doen. Wat hij nooit had verwacht gebeurde thans: ernstig overpeinsde hij, of zijn huwelijk met Annelies niet een mislukking was geweest Hij schrok op van de gedachte. Maar wanneer hij weer terugzag naar deze ochtend, al die ergernissen, het verdrie tig gezicht van zijn vrouw, haar lome groet toen hij wegging, dan tekenden zich daar als een fel contrast tegenaf de hooggestemde verwachtingen -van zijn verlovingstijd. Hij, eenvoudige jongen uit een groot gezin, had op het kantoor van de Moni tor Machinefabriek kennis gemaakt met Annelies Verheyen. Ze was hem aan stonds opgevallen. Apart, dat was ze. In haar kleren, haar houding, haar uitdruk kingswijze, in de manier waarop ze met de collega's omging. En vanaf het eer ste ogenblik had Jan beslist dat, hoe attractief ze ook mocht zijn, ze te goed was voor hem. Ze stamde, dat was dui delijk, uit een beter milieu dan het zijne. Ze wist meer, ze had meer beschaving en eruditie. Nee, ze stak in alles ver boven hem uit. En zo bleef Jan een stille verering koesleren voor Annelies Ver heyen, die zich uitte in een verlegen voorkomendheid en hulpvaardigheid. Annelies, van haar kant, had met scher pe intuïtie zijn gevoelens gepeild en liet zich de verering wel aanleunen, maar dacht toch niet serieus aan Jan Beider. Daarvoor cirkelde zijn planeet té ver uit haar gezichtskring. Annelies was de enige dochter van 'n weduwe, zei de een. Van een gescheiden vrouw, zeiden anderen, en die waren dichter bij de waarheid. Monica Ver heyen was wel niet officeel gescheiden, maar zij en haar man zagen elkaar niet meer. Annelies zocht haar vader nog wel eens op en werd dan met weldaden overladen. Alex Verheyen pronkte graag met zijn knappe dochter, een klein beetje Indo type, met matte huid, grote donkere ogen, en glanzend dik zwart haar Maar Annelies voelde wel dat ze voor haar vader niet meer was dan een soort man nequin. Haar moeder bewoog zich graag in artistiek milieu. Ze werd veel gezien op concerten en tentoonstellingen en had vele vrienden in deze kring, hoewel nie mand daar iets kwaads van zeggen kon. Want Monica Verheyen had zich één keer de vingers gebrand, zo zei ze, ze begon er geen tweede keer aan. Ze leef de van de bescheiden rente die een klein kapitaal haar opbracht, en waarvan ze de opvoeding van Annelies kon bekosti gen. Verder keek ze aandachtig uit naar een man, liefst met enig fortuin, die de zorg voor haar dochter kon overnemen. Annelies bevond zich wel thuis in de kunstminnende kring, al leerde ze al heel spoedig met enige minachting neer zien op wat haar moeder en moeders vrienden voor kunst hielden. Ze kwam terecht in een groep jongeren, die dweepte met alles wat maar nieuw en „noch nie dagewesen" was. Modern was het slagwoord Daar was Floris Munten dam, die schilderijen maakte met be hulp van oude fittingen, kranten en stukken hout; Bert Visser, wiens ge dichten (zo verwacht Annelies) steeds werden gecomponeerd wanneer Bert in de olie washet resultaat tenminste deed dat vermoeden Carel Maes werd in deze kring niet als volbloed artist aangemerkt, hoewel hij alleen maar van jazz-muziek hield en onlangs een com positie alléén voor slagwerk had ge schapen. maar Carel offerde zichzelf niet op het altaar van de Ware Kunst en speelde des avonds in een band in Café Crillon. Hij dook dan ook nimmer vóór twaalven op. Carel was een „brood- artist", smaalde Floris. Het was een bonte troep, waarin Annelies verzeilde, en bont zagen ze er uit. Carel scheen een rasechte Amerikaan, maar Floris leek zó onder een brug over de Seine weggekropen, met z'n zwarte trui (hoeft nooit gewassen, dacht Annelies), z'n ringbaard en z'n haar dat schreeuwde om de kapper Zij drieën vormden de kern van het Sl I le an an troepje dat luidruchtig kunst bepraat! en kunst bedreef. Mozart niet om aan horen, Rembrandt verouderd en Vond een langademige rijmelaar vond critiek oefende op alles wat de diepv achte burgerman mooi vond en zijn b! deed om toch vooral niet burgerlijk schijnen, onwetend van het feit dat vrees om burgerlijk te zijn kenteker van burgerlijkheid op z'n best. Annelies was in deze kring geviel meer om haar charme dan om ha prestaties. Ze speelde ook wel moded muziek op de piano, maar al durfde' het aan Carel Maes niet bekennen, Sekt bert en Chopin waren haar het heli Ze had ook wel eens met waterverf S kliederd en eenmaal had ze zelfs dingsigheidje geëxposeerd op een te toonstelling in een oud pakhuis, maar critiek had het niet eens genoemd Floris had haar verweten dat ze nt teveel zocht naar een voorstelling moet jezélf geven, zei Floris met vut en Annelies had schuins gekeken na de dikke verfklodders en de moppi roetzwart, die het „zelf" van Floris vejpt kondigden, beter dan hij zelf vermoedt Toen was de klap gekomen. Moedt Monica had té veel vertrouwen gein in een elegante vriend, die alles af wi van effecten. Ze had haar veilige bek gingen verlaten en de vriend had S speculeerd. Een oplichter was hij ni< hij had te goeder trouw op het verke;jjn de paard gewed, maar wat maakte c«jr)( uit? (Wordt vervolgd)-1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1956 | | pagina 4