Eerste stoombootverbinding dateert van 1852 veilig verkeerplaatjes! Wrijf Kou en Pijn weg met QAMPO -vn: U houdt elke dag Uw hart vast als U aan dat gevaarlijke kruispunt denkt waar Uw kinderen moeten oversteken. Ze hebben er geen ogen genoeg, zo druk is het. En ze zijn nog zo klein. Ze weten nog niet hoe ze zich in dat razend-snelle verkeer gedragen moeten... Daarom wil het Verbond voor Veilig Verkeer het Uw kinderen leren. Voor hun eigen veiligheid, voor Uw rust! En de Spar helpt mee. Als enige kruidenier in Nederland. Let op, ouders! 250 gr. ovenverse speculaas 50 ct. 200 gr. vruchtenkoekjes 56 ct. of 300 gr. choca boterhamvlokken 56 ct. 1 pot jam „De Betuwe" kwai^i. hh/92 of 85 ct. UW SPAR KRUIDENIER UW VEILIG VERKEER KRUIDENIER! TWEEDE BLAD TEXELSE COURANT ZATERDAG 15 SEPTEMBER 1956 In de eerste helft van de vorige eeuw werd „de gemeenschap met het eiland Texel" onderhouden met pakschuiten en overdekte postboten. Die werden van zelfsprekend met „windkracht" over het Marsdiep gevoerd en het kon 'dan ook wel eens voorkomen, dat de dienst niet geheel volgens de dienstregeling ver liep, hoewel de schippers meesters in hun vak moeten zijn geweest. Maar als de schuiten door stormwind werden overvallen - er waren nog geen weerbe richten voor de scheepvaart - kon het gebeuren dat de hele schuit met passa giers ergens op de wadden verdaagde en er een nacht of langer moest doorbren gen, voordat de schipper kans zag zijn schip het Nieuwediep binnen te zeilen. Het kon dan ook niet anders of betrek kelijk spoedig werd de mogelijkheid on derzocht of de exploitatie van 'n stoom- bootdienst naar Texel rendabel zou zijn. Wij nemen U mee terug naar het jaar 1852: het roemruchte jaar, waarin Cor- nelis Dito met een touw om zijn lichaam naar het kofschip Gezina Jantina zwom, waarvoor hij op zes maart van Z.M. de Koning een gouden medaille en een gra tificatie van honderd gulden verwierf. In datzelfde jaar was Den Helder voor het eerst verlost van de banden, van het onvrije territoir, die de ontplooiing als handelsstad belemmerden. De ver wachtingen waren hoog gespannen De eigen Helderse koopvaardijvloot alle binnenschepen was nog niet groot. Aan het einde van het jaar 1851 waren hier 41 schepen en schuiten ge registreerd, met een totale tonnemaat van 1867, hetgeen ongeveer 45 ton per schip uitmaakt. De Helderse zakenman-reder J. T. Zurmühlen later vooral bekend ge worden om zijn schepen naar Amster dam zag brood in een stoombootver binding met Texel, dat wil zeggen, niet alleen met Texel. Hij verwachtte, dat het aanbod van vracht en passagiers naar een zo betrekkelijk klein eiland, dat eerst veel later faam zou verwerven als toeristenoord, geen lonende exploi tatie zou opleveren: ten slotte zag ook hij aan de haven wel hoeveel mensen er met de postschepen naar Texel over staken. Daarom besloot hij een langere lijn te maken: van Den Helder eerst naar Texel, vervolgens naar Vlieland en ten slotte naar Harlingen op het vasteland van Friesland. Op die manier zou hij met stoomkracht één dienst kunnen onderhouden, die daarvoor met zeilschepen in drie trajecten moest worden afgelegd. Voor het onder houden van zulk een dienst moest eerst concessie worden aangevraagd, maar in afwachting van de inwilliging hem was te verstaan gegeven dat de kans dat de concessie niet verleend zou wor den verwaarloosbaar klein moest wor den geacht, werd er alvast een stoom boot naar Den Helder gebracht die de naam „Texel" ontving. Begin juli 1852 werden de noodzake lijke „proeftogten" gedaan, die volgens de kronieken met „buitengewoon goe den uitslag zijn bekroond geworden. Daar men zich van deze versnelde com municatie veel goeds belooft, is het te hopen, dat de boot spoedig de geregelde vaart zal indernemen". Dat was natuurlijk ook de wens van de ondernemer Zurmühlen, doch nu bleken de ambtelijke molens in Den Haag weer eens langzaam te malen. Het schip lag gereed om de dienst te be ginnen, alleen was er nog steeds geen concessie. Het is tekenend voor de geest des tijds, hoe deze kwestie werd opgelost. Zurmühlen redeneerde bij zichzelf: Ik mag geen geregelde dienst beginnen zonder concessie, maar ik mag net zoveel proefvaarten maken als ik wil, dus laat ik het schip in geregelde diensten proefvaarten maken. En aldus adverteerde hij in het Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep: De stoomboot Texel vertrekt op Zon dag den lsten Augustus, des morgens ten acht uur van het Nieuwediep, ten twaalf uur van Texel, des nademiddags om vijf uur van het Nieuwediep. Voorts alle dagen des morgens om half zeven van Texel, en ten acht uur van het Nieuwediep: des namiddags ten vier uur van Texel, en ten zes uur van het Nieuwediep. ALLES BIJ WIJZE VAN PROEF VAARTEN, zullende later na bekomen concessie, de geregelde dienst op Har lingen en Texel aan het reizend publiek worden medegedeeld. Waaruit dus blijkt, dat het 1 augus tus van dit jaar 104 jaar geleden was, dat de stoombootdienst op Texel werd geopend. Het was trouwens maar goed dat Zurmühlen niet wachtte op de con cessie, want eerst in april van het vol gende jaar 1853 werd de concessie of ficieel verleend. Toen stonden geen be letselen meer in de weg om de dienst op Vlieland en Harlingen te gaan uit voeren, en bovendien had het schip be wezen tegen alle eventualiteiten opge wassen te zijn. Hiervoor citeren wij weer een krantenbericht: Gedurende de winterdienst heeft de ZON. MAAN EN HOOG WATER De zon komt 16 september op om 6.18 uur en gaat onder om 6.55 uur. Maan: 20 sept. V.M.; 27 sept. L.K. Hoog water ter rede van Oudeschild: 15 sept. 4.05 en 17.05; 16 sept. 5.15 en 18.15; 17 sept. 6.20 en 19 10; 18 sept. 7.05 en 19.55; 19 sept. 7.40 en 20.30; 20 sept 8.15 en 21.00; 21 sept. 8.50 en 21.30; 22 sept. 9.25 en 21.55. Aan het strand ongeveer een uur eer der hoog water. Hoe oud de allereerste scheeps verbinding met Texel is vermag niemand meer in de geschiede nis na te speuren. Er zullen zelfs in de vroege middeleeuwen wel reeds beurtschippers zijn ge weest, die hun passagiers van Den Helder naar Texel over brachten. In de (gouden) zeven tiende eeuw, toen de Rede van Texel de ankerplaats was voor de wachtende schepen, moet dat een gouden bedrijf zijn geweest. Wij willen ons hier slechts be palen tot de stoombootver bin- binding de eerste wel te ver staan. boot, trots alle stormen en ijsgang, de dienst van en naar Texel dagelijks vol- bragt. Zij voldoet uitmuntend, is zeer gemakkelijk ingerigt, en vervult eene reeds lang bestaande behoefte, name lijk eene zekere en versnelde gemeen schap tussen deze plaats en het belang rijke eiland Texel. De officiële dienst volgens de con cessie begon daarna op 14 april 1853. De dienst tussen Den Helder en Texel werd dagelijks gevaren; tweemaal in de week, op donderdag en zaterdag, voer het schip naar Vlieland en Harlingen. Dit is dus de korte geschiedenis van de totstandkoming van de eerste stoom vaartverbinding tussen Den Helder en Texel. VOOR OUDESCllILDS HERVORMDE KERK „....Eens waren er meer en mooiere winkels dan in Den Burg, eens pochten de Oudeschilders op hun bestrating, ter wijl men in de andere dorpen nog door het zand ging. De gouden dagen waren voorgoed voorbij; alleen voor de aan voer van brandstof en levensbehoeften hield het dorp een zekere betekenis. Den Hoorn kwam buiten alle belangen met de scheepvaart te staan en werd een rustig boerendorpje.Aldus het boek „Texel" in het hoofdstuk, waarin ons wordt verhaald hoe Den Helder Oude schild overvleugelde door de aanleg van het Noordhollands Kanaal, dat in 1825 gereed kwam, waardoor Texel zijn bete kenis voor de scheepvaart volkomen had verloren. Honderden jaren lang hadden schepen op de rede van Texel het anker laten vallen om te wachten op een gunstige wind. Zo kwam het tijdstip, waarop men de veilige rede van Texel niet meer no dig had en bij tegenwind trok een kittige door stoom gedreven sleepboot ook de grootste zeeschepen naar de sluis van Nieuwediep, vanwaar jaagpaarden ze door het kanaal naar Amsterdam trok ken. Teruggekeerd wachtten de Amster damse schepen in Nieuwediep een gun stige wind af, totdat zij in weinig tijd met eenzelfde sleepbootje naar buiten werden gebracht. De meeste loodsen verlieten het eiland en de kapiteins, die vroeger op Texel woonden, vestigden zich meer en meer in de Hoofdstad des lands. Waar was de tijd, dat in het welvaren de Oudeschild schippers en matrozen in de vele herbergen struiven aten, be sproeid met bier en brandewijn?" Tot zover het boek „Texel". Waar was de tijd.De tijden veran derden. „Men had de veilige rede van Texel niet meer nodig...." De aanzien lijkste huizen vielen onder slopershan den. Tot de oudste gebouwen, welke ge spaard bleven behoorde de Hervormde kerk, die in 1650 werd gebouwd. Uit het oudste boek van diakenen blijkt, dat in Oudeschild een opgewekt godsdienstig leven heerste en dat de gemeente zich 'n eenheid voelde. Regelmatig werd het avondmaal gehouden en men beijverde zich om de nooddruftige lidmaten gelde lijke bijstand te verlenen. En dit kerkje nu is thans dringend aan een grondige restauratie toe. Er zijn reeds stutten in geplaatst om te voor komen, dat het drie eeuwen oude ge bouw ineenstort. Restauratiseren kost geld en dit vormt juist het probleem, want Oudeschild is maar een klein dorp. Toch kan ook een klein dorp bewijzen in bepaalde dingen groot te zijn en wij zijn ervan overtuigd, dat ook hier het gezegde geldt: „Waar een wil is, is een weg". Als Oudeschild bereid is om haar drie eeuwen oude, mo numentale kerk, die eens trouw bezocht werd door Michiel Adriaanszoon de Ruyter en Maarten Harpertszoon Tromp, in zijn oude glorie te herstellen zal dat inderdaad tot de mogelijkheden behoren. Dan zal dit gebouw tot in lengte van dagen de herinnering levendig houden aan een groots verleden. Er moet dus geld op tafel komen, ten einde de herstelwerkzaamheden te kun nen uitvoeren. Wel, de betrokken Res tauratiecommissie is reeds geruime tijd actief en regelmatig komt zij in de pas torie bijeen om de uitvoering der plan nen te bevorderen. Moge men dan slagen in de uitvoering van het mooie plan, want al heeft men de „veilige rede niet meer nodig", met de dichter van Gezang 282 zeggen wij: ,,'t Heb U altijd van node, dag en nacht" en het al dan niet aanwezig zijn van 'n veilige Texelse rede of een wegkortend Noordhollands Kanaal speelt in wezen dan ook geen enkele rol. Dat kruispunt, waar U de hele dag aan denkt... |KX Dei urn T jdai 8 1 .op: in IWI w8£$|pmi De Spar geeft gratis veilig verkeerplaatjes bij de boodschappen. Deze leerzame plaatjes plakken de kinderen in een mooi album (slechts 35 ct. bij Uw Sparkruidemer). In dit album vindt U bovendien 4 leuke prijsvragen met tal van PRACHTPRIJZEN zoals: Gazelle rijwielen, Philips radio's, grammofoons enz Het Verkeersalbum volgeplakt getoond wordt door de Sparkruidenier beloond met: twee 20 cents chocolade repen smaak naar keuze) GRATIS.' Eerste veilig verkeertje en 10 Sparzegels 3 gratis veilig verkeerplaatjes (No. 1, 2 en 3) Tweede veilig verkeertje en 11 Sparzegels 4 gratis veilig verkeerplaatjes (No. 4, 5, en 7) en 11 Sparzegels 4 gratis veilig verkeerplaatjes (No. 4, 5, 6 en 7) Derde veilig verkeertje (van „Flipje", smaak naar eigen keuze) 3 gratis veilig verkeerplaotjes^fNo 8, 9 en 10) de ter Ziet U dit op de ruit, dan bent U veilig uitl DE SPAR 0 13

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1956 | | pagina 4