Cjrocn kwartsJexels in het harL, Kapitein C. List neemt na 29 dienstjaren afscheid van TESO Jhzcon. Eiland-VVV's richtten Waddenfederatie op voetlicht Havenkanters voor Plaatselijke Commissie Ruilverkaveling gaat nieuwe wegen aanbesteden Voor de mooiste keuze in WOENSDAG 30 OKTOBER 1957 TEXELSE 72e JAARGANG No. 7193 COURANT Jitgce N.V. »-h. Langeveld de Rooij Joekhcmdel Drukken) Bibliotheek )en Burg - Texel - Postbua 11 - TeL 11 Verschijnt woensdags en saterdag» Bank: R'damse Bank, Coöp. BoerenL Bank Postgiro 652. - Abonn- pr- 2,25 p. kwart. 20 ct incasso. Adv- 10 ct p. mm Kapitein C. List neemt morgenmiddag n het Stoombootkoffiehuis te Oudeschild fscheid van de N.V. TESO, in welk be- rijf hij 29 jaar werkzaam is geweest, inds jaar en dag woont het echtpaar ist in Oudeschild, op een paar honderd leter van de haven en het ligt in de edoeling om op Texel te blijven wonen, fschoon de heer des huizes misschien •ok best de pensioengerechtigde leeftijd >p zijn geboortegrond, Vlieland, zou wil- en doorbrengen. Ze hebben echter een uis, dat hun naar de zin is en van aaruit ben je vlugger aan Den Helder, ■^aar dochter, schoonzoon en de klein kinderen wonen. jj Kapitein List is, U weet het, beslist 'K een man, die graag in de krant wil, ïaar wij hebben hem beloofd het inter- iew zo kort mogelijk weer te geven en em zelfs de copy ter inzage te verstrek en. Onder die voorwaarde mochten wij ven, potlood en papier ter hand nemen. Kapitein List merkte al dadelijk, dat cij (weer) alles wilden weten wat ons 'exelaars kan interesseren. „Iedereen ent U tenslotte" motiveerden wij. De 'exelse boot is nu eenmaal onlosmake- ijk aan ons bestaan verbonden, niet ^aar. Wij hebben de boot nodig. Voor de aanvoer van levensmiddelen, voor de pname in een ziekenhuis, voor het (gra- is) vervoer van onze kinderen, die dik- lejajls te Den Helder op school gaan. Wij ebben onze (eigen) boot nodig om zieken bezoeken, om met vakantie te kunnen aan en om het eerste traject van onze uwelijksreis te ondernemen. Wij gaan ver het algemeen niet iedere dag over e plas, maar de TESO-bemanning doet at ieder etmaal vele keren, soms zelfs het holst van de nacht, want legio is iglet aantal urgente gevallen. Overigens begint de dienst iedere ag om 5.20 uur, zodat de wekker zo mstreeks half vijf in actie moet komen. Van vrijdag 1 november af heeft kapi tein List niets meer met die vervelende -jvekker te maken. Dan is hij gepensio- ïeerd. Hij kan dan helemaal doen en aaten wat hijzelf wil. Het is prachtig, dat )nze moderne tijd, met behoorlijke so- eciale voorzieningen, dit mogelijk maakt. -Vroeger ging dat niet. Dan moest je ïoorgaan zolang het mogelijk was. Kapi tein List wilde graag zijn tevredenheid 'aetuigen over de invoering van het pen- ïioen door de N.V. TESO. _J>. Zoals gezegd is kapitein List 65 jaar geleden op Vlieland geboren. Zijn vader Verdiende z'n brood met de visvangst en iet is dan ook geenszins verwonderlijk, iat de drie zonen eveneens hun toekomst >p zee zochten. Kapitein List was veer den jaar toen hij zich aanmeldde voor jé grote vaart. Geen vaste route, de z.g. vilde vaart. Zodoende zag hij een groot ieel van de wereld (Amerika, Noord- \frika enz.) Toen ze in Amerika lagen Drak de eerste wereldoorlog uit. Zijn schip bleef in New York liggen. Hoe ang viel niet te zeggen en daarom zocht lij een baantje aan de wal. Hij kreeg verk in een hotel, waar hij legio borden ;n ruiten gewassen heeft. Uiteraard geen verk, waarbij je je ambities kon uit- .even, maar er zat niets anders op. Ove rigens zag List wel een goede toekomst ill Amerika, maar hij vertrok schielijk toen de kans groot werd, dat hij in militaire dienst moest treden. Hij keerde tiaar Europa terug met een boot, die le vensmiddelen naar bezette gebieden vervoerde. Na de eerste wereldoorlog trad hij in dienst van de Alkmaar Packet, de be kende heer Bosman was gedurende -vier jaren zijn patroon. Toen er een betrek king als dekknecht vrijkwam bij de N.V TESO besloot hij te solliciteren. Hij kreeg die baan en verliet de dienst Den Heider-Amsterdam, waaraan hij overi gens niet enkel prettige herinneringen heeft bewaard. 29 jaar in dienst van Texel's Eigen Stoomboot Onderneming. Veel zou er over die periode te schrijven zijn, maar de heer List voelde er toch weinig voor om alles nog eens opnieuw de revue te laten passeren. L*, In die 29 jaar heeft hij ruim een half miljoen kilometers op de Waddenzee af gelegd, wat overeenkomt met twaalf maal rond de aarde. In al die jaren met duizenden reizen, heeft hij bijna steeds Vrouwe Fortuna op z'n hand gehad. Alleen leverde de 15de februari van het jaar 1937 een ernstig incident op: voor de haven van Den Helder kwam de Dokter Wagemaker in botsing met de „Douwe Aukes", een mijnenveger, die de Texelse passagiersboot belangrijke scha de toebracht. Voor Den Helder was het potdicht van de mist en de mensen, die daar op de wal stonden en de marine boot naar buiten zagen gaan, terwijl je regelmatig de misthoorn van de Dokter Wagemaker kon horen, zeiden toen al „Dat kon wel eens verkeerd aflopen". Er volgde uiteindelijk een proces, waar bij bleek, dat de marine inderdaad fou tief gehandeld had. In 1933 volgde stuurman List kapitein C. Duinker op. De N.V. TESO heeft daarhiede, gezien de staat van dienst, een goede keuze gedaan. Uit erkentelijk heid voor hetgeen hij in het belang van de N.V. heeft verricht, werd kapitein List ter gelegenheid van zijn zilveren ambtsjubileum met een gouden horloge verrast, aangeboden door de Raad van Commissarissen, terwijl het personeel, waarbij hij eveneens in hoog aanzien staat, hem toen een vulpen aanbood. En zo zal kapitein List, die op alle TESO-boten heeft gevaren (De eerste Dageraad, de Marsdiep, de Voorwaarts, de Dokter Wagemaker en de nieuwe Dageraad) thans zijn taak gaan beëin digen. Wij zijn er echter van overtuigd, dat hiermede niet de relaties met de N.V. en haar staf verbroken zullen wor den: nog vaak zullen wij kapitein List aanwezig zien bij het in- en uitlopen van de schepen. Wel, wij wensen hem toe, dat hij inderdaad zeer lang bij een goede gezondheid van zijn welverdiend pen sioen genieten mag. TEXELSE MARKT Aangevoerd maandag 28 oktober 1957: 12 koeien 650850; 20 graskalveren 300375; 1 paard 750900; 20 schapen 6080; 30 biggen 4060. PESTVOGELS OP TEXEL In een tuin in plan-Zuid werd maan dagochtend een drietal pestvogels waar genomen. „Zeker vroeger dan anders?" Inderdaad, want de pestvogel die af en toe naar ons land trekt pleegt hier doorgaans gedurende de wintermaanden te vertoeven. Hij bewoont de wouden van de noordelijke poolcirkel. Misschien is dit drietal wel door een tot ontploffing gebrachte atoombom op de vlucht ge jaagd, wie zal het zeggen. In elk geval is het ons niet bekend, dat pestvogels reeds eind oktober op Texel werden waargenomen. AGENDA VAN DE CULTURELE RAAD Woensdag 30 oktober Den Burg, Landbouwschool, praatavond Ver. Oudleerlingen. Inleiding van de heer B. v.d. Beek, gevolgd door discussie groepen. Donderdag 31 oktober Den Burg, „Texel", de heer J. P. Strijbos spreekt en filmt voor „Bureton Wever straat e.a.". Zaterdag 2 november Den Burg, Oranjeboom, Toneelver. „Het Masker" voert op „Op hoop van zegen" door H. Heijermans. VEILIG VERKEER Antwoord: Welke soorten verkeersborden kennen wij thans? Vraag: Waarschuwingsborden: Het merendeel dezer borden is de vorm van een gelijk zijdige driehoek, wit van kleur met een rode rand. Bij deze soort borden moeten wij ook het richtingveranderingsbord van de tram en het waarschuwingsbord voor de tram rekenen, die later nog besproken zullen worden. Verbodsborden: Al deze borden zijn rond met een rode rond en een wit of blauw middenveld. Slechts een uitzon dering bestaat hierop namelijk het een- richtingverkeersbord, dat geheel rood is met een witte horizontale balk. Gebodsborden: Alle borden zijn rond, blauw van kleur met witte tekens. Ook hierop is een uitzondering, te weten het bord stadslichten, dat grijs is met witte letters. Voorrangsborden, komen voor in vier kante vorm op de punt, driehoekige vorm op de punt en ronde vorm, als mede in driehoekige vorm met punt omhoog. Aanwijzingsborden, alle van recht hoekige of vierkante vorm en met twee uitzonderingen blauw van kleur met meestal witte tekens. Het toeristische rijwielpad wordt aangegeven met zwart bord en witte tekens, terwijl de bus halte wordt aangegeven met geel bord en zwarte tekens. Verkeerszuilen. Andreaskruisen. Verkeersbakens (bij Spoorwegen). DRUK BEZOCHTE TWAALFDE WADDENCONFERENTIE Op Vlieland is donderdag en vrijdag j.l. de '(druk bezochte) twaalfde Wadden conferentie gehouden, in aanwezigheid van de colleges van Burgemeester en Wethouders der eilanden, de besturen der V.V.V.'s, vertegenwoordigers der middenstandsorganisaties, van de Hore- ca-afdelingen, van het kampeerwezen, van de politie en van de vervoersonder nemingen. Voorts waren aanwezig de heer Kuipers, hoofd van de afdeling Vreemdelingenverkeer van het Directo raat-Generaal van de Middenstand; de heer O. van der Gronden, directeur Bin nenland van de A.N.V.V.; Ir. v.d. Kloot, hoofd van de afdeling Recreatie van het Staatsbosbeheer; Ir. v.d. Waal, hoofd van het Bureau Recreatie en Natuurbescher ming van de Rijksdienst voor het Na tionale Plan, afgevaardigden van de A.N.W.B., van de Provinciale Friese Ver. voor Vreemdelingenverkeer enz. De Texelse delegatie bestond uit bur gemeester De Koning en wethouder Hin ,(B. en W.), de heren J. C. Rab, P. Beem- sterboer, P. Eelman en J. C. Quint (V.V.V.), J. Vroom (Horeca), J H. Kik kert en K. Zegel (Alg. Texelse Midden stands Ver.), M. Bakker {R.K. Midden standsver.), F. L. Faber (sociaal toeris me), adjudant J. Gulmans (politie) en N. H. van Schoonhoven namens het lan delijk bestuur van de Orkava. Als een van de voornaamste resultaten van deze conferentie mag gezien worden de oprichting van de Federatie van Wadden-V.V.V.'s, waardoor in de toe komst de activiteiten van de V.V.V.'s meer gebundeld zullen worden en een hechtere samenwerking wordt» mogelijk gemaakt. De zetel van de Federatie komt in Leeuwarden, ten kantore van de Pro vinciale Friese Vereniging voor Vreem delingenverkeer. Een bestuur zal eerst over enige maanden gekozen worden, in verband met het feit, dat op enige eilanden in de V.V.V.-besturen binnen kort mutaties zullen komen. Zowel de heer Van der Gronden, na mens de A.N.V.V., als de heer Poppinga, namens de Prov. Friese V.V.V., spraken hun voldoening uit over de oprichting van de Federatie. Gezien de zeer be langrijke plaats, welke de gezamenlijke eilanden in het vreemdelingenverkeer in Nederland innemen, achtten zij de nau were samenwerking door deze Federatie van grote betekenis. Indrukken over seizoen 1957 De heer J. C. Quint, voorzitter van de werkcommissie der V.V.V.'s gaf indruk ken weer over het afgelopen seizoen op de eilanden. Dat seizoen was zeer gunstig geweest en had alle eilanden een belangrijk gro tere toeristenstroom gebracht dan in voorgaande jaren. Toch zag hij die toe neming niet zonder bedenkingen omdat het peil van de gasten er niet beter op werd. Vooral de steeds grotere toevloed van kampeerders gaf z.i. zorgen: vernie lingen in de duinen en bossen, veront reiniging met papier en afval van re creatieterreinen, gevallen van diefstal, rustverstoring en leegloperij hadden niet zelden aanleiding gegeven tot klachten van de zijde van de echte natuurmin- Dit is het ensemble De Havenkanters", dat o.l.v. de heer Jurr. Beumkes don derdag- en zaterdagavond met veel succes in ,,Het Eigen Gebouwoptrad. Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens de eerste uitvoering, toen zij voor de Bejaarden-sociëteit van Oudeschild optraden. naars. Hij sprak de hoop uit, dat de ge meentebesturen de sluizen voor het so ciaal toerisme niet al te wijd zouden openzetten, doch erkende, dat het pro bleem voor de overheid niet eenvoudig ligt. Een verantwoordelijke taak rust hier vooral ook op de schouders van de kampbeheerders. Meer toezicht en meer controle is naar zijn mening nodig, daar naast is vooral behoefte aan meer ge leide ontspanning en aan mogelijkheden van verantwoorde recreatie. Jammer vond de heer Quint het, dat in de afgelopen jaren op de eilanden praktisch geen uitbreiding in de hotel sector tot stand was gekomen en dat het gebrek aan voldoende hotelaccomodatie, vooral ook gezien de toenemende vraag van buitenlanders, zich in steeds ster kere mate deed gevoelen. Uitbreiding of nieuwbouw vragen enorme investeringen waartoe de hotelhouder niet bij machte is. De door de regering in het leven ge roepen Hotelcredietbeschikking heeft tot dusver niet aan haar bedoeling beant woord en geen oplossing voor de moei lijkheden gebracht. De Duitse gast op de eilanden was volgens spreker allang niet meer een op- i vallende verschijning en men zou reke ning moeten houden met een constant hoog percentage Duitsers onder de va kantiegangers, niet alleen op de eilanden maar ook overal elders aan de kust, omdat, toeristisch gesproken, de Neder landse kust nu eenmaal ook de kust is van West-Duitsland met zijn veertig miljoen zielen tellende bevolking. De steeds groeiende toeristenstroom plaatst de eilanden voor steeds grotere problemen omdat tal van voorzieningen nodig zijn om de jaarlijkse invasie be hoorlijk te kunnen opvangen en ver werken. Doch geld hiervoor is er niet. In dit verband vroeg de heer Quint zich af of op den duur wel te ontkomen zou zijn aan de invoering van een logeer- belasting, naar het voorbeeld van de Kurtax die men reeds vele jaren in het buitenland kent. Omdat de gewenste of noodzakelijke voorzieningen het belang van de toerist beogen, achtte hij het niet onlogisch, dat die toerist daaraan zou meebetalen in de vorm van een redelijke Hoewel de ruilverkavelingswerkzaam heden ook dit jaar regelmatig voort gang hebben gevonden is het tempo vol gens vele Texelaars - en zeker volgens vele landbouwers te langzaam. Ook de Plaatselijke Commissie betreurt het dat als gevolg van de bestedingsbeperking dit jaar minder werk kon worden uit gevoerd dan zij gehoopt had. Het staat wel vast dat als gevolg van diverse omstandigheden ook de toedeling van de nieuwe kavels op een later tijdstip zal vallen als men na de wenszittingen, die in de herfst van 1956 zijn gehouden, vermoedde. Het stemt daarom tot voldoening dat op 15 november a.s. door de Plaatselijke Commissie een flink aantal nieuwe we gen worden aanbesteed. Het Bestek, waarin deze wegen zijn opgenomen om vat de volgende nieuwe wegen: 1. De zgn. Pontweg lopende vanaf de nieuwe oprit in de P.H. Polder via Zuid- Haffel tot de Hoornderweg nabij Den Burg. 2. De weg over de Hogeberg vanaf de Oude Schilderweg nabij Burgzicht tot de hiervoor genoemde Pontweg nabij „Iepenhof". 3. Weg achter Oudeschild, die zal lopen vanaf de Schilderweg nabij boerderij Gebr. v.d. Sterre tot Achterweg nabij het Skilpaadje. 4. Weg van de Hoofdweg door de P.H. Polder naar boerderij F. Dijksen. 5. Weg door de Naai. Deze zal lopen vanaf woonhuis I. Bruin Azn. door de Naai tot De Siep. 6. Weg door de Buitendijk. Deze weg zal een verbinding tot stand brengen tussen het Noordeinde van de weg door het Hoornder-Nieuwland en de Hoorn derweg nabij „Donatus". Verder zijn in dit bestek een aantal te verbeteren wegen opgenomen n.l. de volgende: a. Weg door het Hoornder Nieuwland. b. De Mokweg en de Kuilderweg vanaf Den Hoorn tot de duinen. c. De Rommelpotsweg vanaf woonhuis I. Bruin Azn. langs boerderij „De Mient" van de fam. N. Kikkert Jaczn. tot aan de zgn. Jan Ayeweg nabij woonhuis H. Smit Czn. d. De Bolweg, die een verbinding vormt tussen de Westerweg nabij boerderij C Veeger en de zojuist genoemde Rom melpotsweg. e. Het Westerlaantje, die de Westerweg nabij boerderij D. Witte Dzn. verbindt met de Duinweg nabij „Atalanta". C. v. Gr. logiesbelasting, die het totale vakantie budget niet overmatig zou belasten. Vervolgens vroeg de heer Quint aan dacht voor de voortdurend stijgende kosten waarmee de V.V.V.'s te kampen hebben en die mede veroorzaakt worden door de steeds stijgende stroom van gas ten. Het valt verschillende V.V.V.'s zeer moeilijk, aan die kostenstijgingen het hoofd te blijven bieden. Daarbij signa leerde hij, dat met name bij de kleinere V.V.V.'s het personeel enorme arbeids prestaties moet leveren en daarvoor vaak zeer onvolwaardig betaald wordt, bij gebrek aan voldoende middelen. Zolang het V.V.V.-werk in de particu liere sfeer blijft, zullen de kosten daar van voor het grootste deel gedragen dienen te worden door de belanghebben den: de logiesbedrijven, neringdoenden en andere zaken, die grote baten genie ten van het vreemdelingenverkeer. Hij deed een beroep op deze belanghebben den, hun V.V.V.'s naar vermogen te steunen, hetgeen nu nog lang niet altijd het geval is. Tenslotte wijdde de heer Quint nog 'n enkel woord aan de logiesprijzen op de eilanden. Deze zijn de laatste jaren vrij sterk gestegen, zoals overal elders langs de kust. De meeste verhogingen waren naar zijn mening wel gerechtvaardigd omdat vooral de hotel- en pensionprijzen op de eilanden voor een rendabele ex ploitatie te laag waren en voorts tal van prijsstijgingen en loonronden nood zakelijk tot een verhoging moesten lei den. Hij was overigens van oordeel, dat nu langzamerhand toch wel ongeveer de grens bereikt was en dat het niet zonder risico zou zijn, de prijzen nog verder te verhogen. Vooral geldt dit voor de prijzen van gemeubileerde wo ningen en zomerhuisjes. Wie hier het onderste uit de kan verlangt, aldus de heer Quint, moet er rekening mee hou den, dat hij te ediger tijd het lid op de neus krijgt. De heer J. H. Poppinga, secretaris van de Prov. Friese V.V.V. en plaatsver vangend voorzitter van de onlangs ge- installeerde Studiecommissie Wadden eilanden, gaf een uiteenzetting van de doelstellingen der commissie. Men wil zich een zo breed mogelijk inzicht ver werven in de velerlei problemen, zoals die zich op de eilanden als gevolg van het toenemende vreemdelingenverkeer voordoen en door rechtstreeks contact met de belanghebbende instanties en personen het noodzakelijke feiten- en cijfermateriaal vergaren Aan de hand van de aldus verkregen ervaringen en inzichten zou kunnen worden nagegaan, welke maatregelen genomen zouden dienen te worden om in de meest drin gende behoeften, bijv. op het gebied van accomodatie en recreatie, te voorzien. Het kosten- en financieringsvraagstuk speelt hierbij een grote rol. Naar de heer Poppinga mededeelde, had de commissie, voorafgaande aan de Waddenconferentie, op Vlieland reeds véle besprekingen gevoerd en onderzoe kingen gedaan. Door Ir. R. v.d Waal, hoofd van het Bureau Recreatie en Natuurbescherming van de Rijksdienst voor het Nationale Plan, werd een causerie gehouden over het onderwerp „De taak van de eilan den als vakantiegebied". Een samenvat ting van diens causerie geven wij in een der volgende nummers van ons blad. Daarin zullen tevens de conclusies wor den vermeld waartoe men kwam in de verschillende werkvergaderingen, als mede enkele punten die bij de rond vraag aan de orde kwamen. mantels naar SPOORSTRAAT HOEK KONINGSTRAAT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1957 | | pagina 1