Cjrocn kwartsJexels in het harL,
Kapitein C. List neemt na 29
dienstjaren afscheid van TESO
Jhzcon.
Eiland-VVV's richtten
Waddenfederatie op
voetlicht
Havenkanters
voor
Plaatselijke Commissie Ruilverkaveling
gaat nieuwe wegen aanbesteden
Voor de mooiste keuze in
WOENSDAG 30 OKTOBER 1957
TEXELSE
72e JAARGANG No. 7193
COURANT
Jitgce N.V. »-h. Langeveld de Rooij
Joekhcmdel Drukken) Bibliotheek
)en Burg - Texel - Postbua 11 - TeL 11
Verschijnt woensdags en saterdag»
Bank: R'damse Bank, Coöp. BoerenL
Bank Postgiro 652. - Abonn- pr- 2,25 p.
kwart. 20 ct incasso. Adv- 10 ct p. mm
Kapitein C. List neemt morgenmiddag
n het Stoombootkoffiehuis te Oudeschild
fscheid van de N.V. TESO, in welk be-
rijf hij 29 jaar werkzaam is geweest,
inds jaar en dag woont het echtpaar
ist in Oudeschild, op een paar honderd
leter van de haven en het ligt in de
edoeling om op Texel te blijven wonen,
fschoon de heer des huizes misschien
•ok best de pensioengerechtigde leeftijd
>p zijn geboortegrond, Vlieland, zou wil-
en doorbrengen. Ze hebben echter een
uis, dat hun naar de zin is en van
aaruit ben je vlugger aan Den Helder,
■^aar dochter, schoonzoon en de klein
kinderen wonen.
jj Kapitein List is, U weet het, beslist
'K een man, die graag in de krant wil,
ïaar wij hebben hem beloofd het inter-
iew zo kort mogelijk weer te geven en
em zelfs de copy ter inzage te verstrek
en. Onder die voorwaarde mochten wij
ven, potlood en papier ter hand nemen.
Kapitein List merkte al dadelijk, dat
cij (weer) alles wilden weten wat ons
'exelaars kan interesseren. „Iedereen
ent U tenslotte" motiveerden wij. De
'exelse boot is nu eenmaal onlosmake-
ijk aan ons bestaan verbonden, niet
^aar. Wij hebben de boot nodig. Voor de
aanvoer van levensmiddelen, voor de
pname in een ziekenhuis, voor het (gra-
is) vervoer van onze kinderen, die dik-
lejajls te Den Helder op school gaan. Wij
ebben onze (eigen) boot nodig om zieken
bezoeken, om met vakantie te kunnen
aan en om het eerste traject van onze
uwelijksreis te ondernemen. Wij gaan
ver het algemeen niet iedere dag over
e plas, maar de TESO-bemanning doet
at ieder etmaal vele keren, soms zelfs
het holst van de nacht, want legio is
iglet aantal urgente gevallen.
Overigens begint de dienst iedere
ag om 5.20 uur, zodat de wekker zo
mstreeks half vijf in actie moet komen.
Van vrijdag 1 november af heeft kapi
tein List niets meer met die vervelende
-jvekker te maken. Dan is hij gepensio-
ïeerd. Hij kan dan helemaal doen en
aaten wat hijzelf wil. Het is prachtig, dat
)nze moderne tijd, met behoorlijke so-
eciale voorzieningen, dit mogelijk maakt.
-Vroeger ging dat niet. Dan moest je
ïoorgaan zolang het mogelijk was. Kapi
tein List wilde graag zijn tevredenheid
'aetuigen over de invoering van het pen-
ïioen door de N.V. TESO.
_J>. Zoals gezegd is kapitein List 65 jaar
geleden op Vlieland geboren. Zijn vader
Verdiende z'n brood met de visvangst en
iet is dan ook geenszins verwonderlijk,
iat de drie zonen eveneens hun toekomst
>p zee zochten. Kapitein List was veer
den jaar toen hij zich aanmeldde voor
jé grote vaart. Geen vaste route, de z.g.
vilde vaart. Zodoende zag hij een groot
ieel van de wereld (Amerika, Noord-
\frika enz.) Toen ze in Amerika lagen
Drak de eerste wereldoorlog uit. Zijn
schip bleef in New York liggen. Hoe
ang viel niet te zeggen en daarom zocht
lij een baantje aan de wal. Hij kreeg
verk in een hotel, waar hij legio borden
;n ruiten gewassen heeft. Uiteraard geen
verk, waarbij je je ambities kon uit-
.even, maar er zat niets anders op. Ove
rigens zag List wel een goede toekomst
ill Amerika, maar hij vertrok schielijk
toen de kans groot werd, dat hij in
militaire dienst moest treden. Hij keerde
tiaar Europa terug met een boot, die le
vensmiddelen naar bezette gebieden
vervoerde.
Na de eerste wereldoorlog trad hij in
dienst van de Alkmaar Packet, de be
kende heer Bosman was gedurende -vier
jaren zijn patroon. Toen er een betrek
king als dekknecht vrijkwam bij de N.V
TESO besloot hij te solliciteren. Hij
kreeg die baan en verliet de dienst Den
Heider-Amsterdam, waaraan hij overi
gens niet enkel prettige herinneringen
heeft bewaard.
29 jaar in dienst van Texel's Eigen
Stoomboot Onderneming. Veel zou er
over die periode te schrijven zijn, maar
de heer List voelde er toch weinig voor
om alles nog eens opnieuw de revue te
laten passeren.
L*, In die 29 jaar heeft hij ruim een half
miljoen kilometers op de Waddenzee af
gelegd, wat overeenkomt met twaalf
maal rond de aarde. In al die jaren met
duizenden reizen, heeft hij bijna steeds
Vrouwe Fortuna op z'n hand gehad.
Alleen leverde de 15de februari van het
jaar 1937 een ernstig incident op: voor
de haven van Den Helder kwam de
Dokter Wagemaker in botsing met de
„Douwe Aukes", een mijnenveger, die de
Texelse passagiersboot belangrijke scha
de toebracht. Voor Den Helder was het
potdicht van de mist en de mensen, die
daar op de wal stonden en de marine
boot naar buiten zagen gaan, terwijl je
regelmatig de misthoorn van de Dokter
Wagemaker kon horen, zeiden toen al
„Dat kon wel eens verkeerd aflopen".
Er volgde uiteindelijk een proces, waar
bij bleek, dat de marine inderdaad fou
tief gehandeld had.
In 1933 volgde stuurman List kapitein
C. Duinker op. De N.V. TESO heeft
daarhiede, gezien de staat van dienst,
een goede keuze gedaan. Uit erkentelijk
heid voor hetgeen hij in het belang van
de N.V. heeft verricht, werd kapitein
List ter gelegenheid van zijn zilveren
ambtsjubileum met een gouden horloge
verrast, aangeboden door de Raad van
Commissarissen, terwijl het personeel,
waarbij hij eveneens in hoog aanzien
staat, hem toen een vulpen aanbood.
En zo zal kapitein List, die op alle
TESO-boten heeft gevaren (De eerste
Dageraad, de Marsdiep, de Voorwaarts,
de Dokter Wagemaker en de nieuwe
Dageraad) thans zijn taak gaan beëin
digen. Wij zijn er echter van overtuigd,
dat hiermede niet de relaties met de
N.V. en haar staf verbroken zullen wor
den: nog vaak zullen wij kapitein List
aanwezig zien bij het in- en uitlopen van
de schepen. Wel, wij wensen hem toe,
dat hij inderdaad zeer lang bij een goede
gezondheid van zijn welverdiend pen
sioen genieten mag.
TEXELSE MARKT
Aangevoerd maandag 28 oktober 1957:
12 koeien 650850; 20 graskalveren
300375; 1 paard 750900; 20 schapen
6080; 30 biggen 4060.
PESTVOGELS OP TEXEL
In een tuin in plan-Zuid werd maan
dagochtend een drietal pestvogels waar
genomen. „Zeker vroeger dan anders?"
Inderdaad, want de pestvogel die af
en toe naar ons land trekt pleegt hier
doorgaans gedurende de wintermaanden
te vertoeven. Hij bewoont de wouden
van de noordelijke poolcirkel. Misschien
is dit drietal wel door een tot ontploffing
gebrachte atoombom op de vlucht ge
jaagd, wie zal het zeggen. In elk geval
is het ons niet bekend, dat pestvogels
reeds eind oktober op Texel werden
waargenomen.
AGENDA VAN DE
CULTURELE RAAD
Woensdag 30 oktober
Den Burg, Landbouwschool, praatavond
Ver. Oudleerlingen. Inleiding van de
heer B. v.d. Beek, gevolgd door discussie
groepen.
Donderdag 31 oktober
Den Burg, „Texel", de heer J. P. Strijbos
spreekt en filmt voor „Bureton Wever
straat e.a.".
Zaterdag 2 november
Den Burg, Oranjeboom, Toneelver. „Het
Masker" voert op „Op hoop van zegen"
door H. Heijermans.
VEILIG VERKEER
Antwoord:
Welke soorten verkeersborden kennen
wij thans?
Vraag:
Waarschuwingsborden: Het merendeel
dezer borden is de vorm van een gelijk
zijdige driehoek, wit van kleur met een
rode rand. Bij deze soort borden moeten
wij ook het richtingveranderingsbord
van de tram en het waarschuwingsbord
voor de tram rekenen, die later nog
besproken zullen worden.
Verbodsborden: Al deze borden zijn
rond met een rode rond en een wit of
blauw middenveld. Slechts een uitzon
dering bestaat hierop namelijk het een-
richtingverkeersbord, dat geheel rood is
met een witte horizontale balk.
Gebodsborden: Alle borden zijn rond,
blauw van kleur met witte tekens. Ook
hierop is een uitzondering, te weten
het bord stadslichten, dat grijs is met
witte letters.
Voorrangsborden, komen voor in vier
kante vorm op de punt, driehoekige
vorm op de punt en ronde vorm, als
mede in driehoekige vorm met punt
omhoog.
Aanwijzingsborden, alle van recht
hoekige of vierkante vorm en met twee
uitzonderingen blauw van kleur met
meestal witte tekens. Het toeristische
rijwielpad wordt aangegeven met zwart
bord en witte tekens, terwijl de bus
halte wordt aangegeven met geel bord
en zwarte tekens.
Verkeerszuilen.
Andreaskruisen.
Verkeersbakens (bij Spoorwegen).
DRUK BEZOCHTE TWAALFDE
WADDENCONFERENTIE
Op Vlieland is donderdag en vrijdag
j.l. de '(druk bezochte) twaalfde Wadden
conferentie gehouden, in aanwezigheid
van de colleges van Burgemeester en
Wethouders der eilanden, de besturen
der V.V.V.'s, vertegenwoordigers der
middenstandsorganisaties, van de Hore-
ca-afdelingen, van het kampeerwezen,
van de politie en van de vervoersonder
nemingen. Voorts waren aanwezig de
heer Kuipers, hoofd van de afdeling
Vreemdelingenverkeer van het Directo
raat-Generaal van de Middenstand; de
heer O. van der Gronden, directeur Bin
nenland van de A.N.V.V.; Ir. v.d. Kloot,
hoofd van de afdeling Recreatie van het
Staatsbosbeheer; Ir. v.d. Waal, hoofd van
het Bureau Recreatie en Natuurbescher
ming van de Rijksdienst voor het Na
tionale Plan, afgevaardigden van de
A.N.W.B., van de Provinciale Friese Ver.
voor Vreemdelingenverkeer enz.
De Texelse delegatie bestond uit bur
gemeester De Koning en wethouder Hin
,(B. en W.), de heren J. C. Rab, P. Beem-
sterboer, P. Eelman en J. C. Quint
(V.V.V.), J. Vroom (Horeca), J H. Kik
kert en K. Zegel (Alg. Texelse Midden
stands Ver.), M. Bakker {R.K. Midden
standsver.), F. L. Faber (sociaal toeris
me), adjudant J. Gulmans (politie) en
N. H. van Schoonhoven namens het lan
delijk bestuur van de Orkava.
Als een van de voornaamste resultaten
van deze conferentie mag gezien worden
de oprichting van de Federatie van
Wadden-V.V.V.'s, waardoor in de toe
komst de activiteiten van de V.V.V.'s
meer gebundeld zullen worden en een
hechtere samenwerking wordt» mogelijk
gemaakt. De zetel van de Federatie komt
in Leeuwarden, ten kantore van de Pro
vinciale Friese Vereniging voor Vreem
delingenverkeer. Een bestuur zal eerst
over enige maanden gekozen worden, in
verband met het feit, dat op enige
eilanden in de V.V.V.-besturen binnen
kort mutaties zullen komen.
Zowel de heer Van der Gronden, na
mens de A.N.V.V., als de heer Poppinga,
namens de Prov. Friese V.V.V., spraken
hun voldoening uit over de oprichting
van de Federatie. Gezien de zeer be
langrijke plaats, welke de gezamenlijke
eilanden in het vreemdelingenverkeer in
Nederland innemen, achtten zij de nau
were samenwerking door deze Federatie
van grote betekenis.
Indrukken over seizoen 1957
De heer J. C. Quint, voorzitter van de
werkcommissie der V.V.V.'s gaf indruk
ken weer over het afgelopen seizoen op
de eilanden.
Dat seizoen was zeer gunstig geweest
en had alle eilanden een belangrijk gro
tere toeristenstroom gebracht dan in
voorgaande jaren. Toch zag hij die toe
neming niet zonder bedenkingen omdat
het peil van de gasten er niet beter op
werd. Vooral de steeds grotere toevloed
van kampeerders gaf z.i. zorgen: vernie
lingen in de duinen en bossen, veront
reiniging met papier en afval van re
creatieterreinen, gevallen van diefstal,
rustverstoring en leegloperij hadden niet
zelden aanleiding gegeven tot klachten
van de zijde van de echte natuurmin-
Dit is het ensemble De Havenkanters", dat o.l.v. de heer Jurr. Beumkes don
derdag- en zaterdagavond met veel succes in ,,Het Eigen Gebouwoptrad.
Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens de eerste uitvoering, toen zij voor
de Bejaarden-sociëteit van Oudeschild optraden.
naars. Hij sprak de hoop uit, dat de ge
meentebesturen de sluizen voor het so
ciaal toerisme niet al te wijd zouden
openzetten, doch erkende, dat het pro
bleem voor de overheid niet eenvoudig
ligt. Een verantwoordelijke taak rust
hier vooral ook op de schouders van de
kampbeheerders. Meer toezicht en meer
controle is naar zijn mening nodig, daar
naast is vooral behoefte aan meer ge
leide ontspanning en aan mogelijkheden
van verantwoorde recreatie.
Jammer vond de heer Quint het, dat
in de afgelopen jaren op de eilanden
praktisch geen uitbreiding in de hotel
sector tot stand was gekomen en dat het
gebrek aan voldoende hotelaccomodatie,
vooral ook gezien de toenemende vraag
van buitenlanders, zich in steeds ster
kere mate deed gevoelen. Uitbreiding of
nieuwbouw vragen enorme investeringen
waartoe de hotelhouder niet bij machte
is. De door de regering in het leven ge
roepen Hotelcredietbeschikking heeft tot
dusver niet aan haar bedoeling beant
woord en geen oplossing voor de moei
lijkheden gebracht.
De Duitse gast op de eilanden was
volgens spreker allang niet meer een op-
i vallende verschijning en men zou reke
ning moeten houden met een constant
hoog percentage Duitsers onder de va
kantiegangers, niet alleen op de eilanden
maar ook overal elders aan de kust,
omdat, toeristisch gesproken, de Neder
landse kust nu eenmaal ook de kust is
van West-Duitsland met zijn veertig
miljoen zielen tellende bevolking.
De steeds groeiende toeristenstroom
plaatst de eilanden voor steeds grotere
problemen omdat tal van voorzieningen
nodig zijn om de jaarlijkse invasie be
hoorlijk te kunnen opvangen en ver
werken. Doch geld hiervoor is er niet.
In dit verband vroeg de heer Quint zich
af of op den duur wel te ontkomen zou
zijn aan de invoering van een logeer-
belasting, naar het voorbeeld van de
Kurtax die men reeds vele jaren in het
buitenland kent. Omdat de gewenste of
noodzakelijke voorzieningen het belang
van de toerist beogen, achtte hij het niet
onlogisch, dat die toerist daaraan zou
meebetalen in de vorm van een redelijke
Hoewel de ruilverkavelingswerkzaam
heden ook dit jaar regelmatig voort
gang hebben gevonden is het tempo vol
gens vele Texelaars - en zeker volgens
vele landbouwers te langzaam. Ook de
Plaatselijke Commissie betreurt het dat
als gevolg van de bestedingsbeperking
dit jaar minder werk kon worden uit
gevoerd dan zij gehoopt had. Het staat
wel vast dat als gevolg van diverse
omstandigheden ook de toedeling van
de nieuwe kavels op een later tijdstip
zal vallen als men na de wenszittingen,
die in de herfst van 1956 zijn gehouden,
vermoedde.
Het stemt daarom tot voldoening dat
op 15 november a.s. door de Plaatselijke
Commissie een flink aantal nieuwe we
gen worden aanbesteed. Het Bestek,
waarin deze wegen zijn opgenomen om
vat de volgende nieuwe wegen:
1. De zgn. Pontweg lopende vanaf de
nieuwe oprit in de P.H. Polder via Zuid-
Haffel tot de Hoornderweg nabij Den
Burg.
2. De weg over de Hogeberg vanaf de
Oude Schilderweg nabij Burgzicht tot
de hiervoor genoemde Pontweg nabij
„Iepenhof".
3. Weg achter Oudeschild, die zal lopen
vanaf de Schilderweg nabij boerderij
Gebr. v.d. Sterre tot Achterweg nabij
het Skilpaadje.
4. Weg van de Hoofdweg door de P.H.
Polder naar boerderij F. Dijksen.
5. Weg door de Naai. Deze zal lopen
vanaf woonhuis I. Bruin Azn. door de
Naai tot De Siep.
6. Weg door de Buitendijk. Deze weg
zal een verbinding tot stand brengen
tussen het Noordeinde van de weg door
het Hoornder-Nieuwland en de Hoorn
derweg nabij „Donatus".
Verder zijn in dit bestek een aantal te
verbeteren wegen opgenomen n.l. de
volgende:
a. Weg door het Hoornder Nieuwland.
b. De Mokweg en de Kuilderweg vanaf
Den Hoorn tot de duinen.
c. De Rommelpotsweg vanaf woonhuis
I. Bruin Azn. langs boerderij „De Mient"
van de fam. N. Kikkert Jaczn. tot aan
de zgn. Jan Ayeweg nabij woonhuis H.
Smit Czn.
d. De Bolweg, die een verbinding vormt
tussen de Westerweg nabij boerderij C
Veeger en de zojuist genoemde Rom
melpotsweg.
e. Het Westerlaantje, die de Westerweg
nabij boerderij D. Witte Dzn. verbindt
met de Duinweg nabij „Atalanta".
C. v. Gr.
logiesbelasting, die het totale vakantie
budget niet overmatig zou belasten.
Vervolgens vroeg de heer Quint aan
dacht voor de voortdurend stijgende
kosten waarmee de V.V.V.'s te kampen
hebben en die mede veroorzaakt worden
door de steeds stijgende stroom van gas
ten. Het valt verschillende V.V.V.'s zeer
moeilijk, aan die kostenstijgingen het
hoofd te blijven bieden. Daarbij signa
leerde hij, dat met name bij de kleinere
V.V.V.'s het personeel enorme arbeids
prestaties moet leveren en daarvoor
vaak zeer onvolwaardig betaald wordt,
bij gebrek aan voldoende middelen.
Zolang het V.V.V.-werk in de particu
liere sfeer blijft, zullen de kosten daar
van voor het grootste deel gedragen
dienen te worden door de belanghebben
den: de logiesbedrijven, neringdoenden
en andere zaken, die grote baten genie
ten van het vreemdelingenverkeer. Hij
deed een beroep op deze belanghebben
den, hun V.V.V.'s naar vermogen te
steunen, hetgeen nu nog lang niet altijd
het geval is.
Tenslotte wijdde de heer Quint nog 'n
enkel woord aan de logiesprijzen op de
eilanden. Deze zijn de laatste jaren vrij
sterk gestegen, zoals overal elders langs
de kust. De meeste verhogingen waren
naar zijn mening wel gerechtvaardigd
omdat vooral de hotel- en pensionprijzen
op de eilanden voor een rendabele ex
ploitatie te laag waren en voorts tal
van prijsstijgingen en loonronden nood
zakelijk tot een verhoging moesten lei
den. Hij was overigens van oordeel, dat
nu langzamerhand toch wel ongeveer
de grens bereikt was en dat het niet
zonder risico zou zijn, de prijzen nog
verder te verhogen. Vooral geldt dit
voor de prijzen van gemeubileerde wo
ningen en zomerhuisjes. Wie hier het
onderste uit de kan verlangt, aldus de
heer Quint, moet er rekening mee hou
den, dat hij te ediger tijd het lid op de
neus krijgt.
De heer J. H. Poppinga, secretaris van
de Prov. Friese V.V.V. en plaatsver
vangend voorzitter van de onlangs ge-
installeerde Studiecommissie Wadden
eilanden, gaf een uiteenzetting van de
doelstellingen der commissie. Men wil
zich een zo breed mogelijk inzicht ver
werven in de velerlei problemen, zoals
die zich op de eilanden als gevolg van
het toenemende vreemdelingenverkeer
voordoen en door rechtstreeks contact
met de belanghebbende instanties en
personen het noodzakelijke feiten- en
cijfermateriaal vergaren Aan de hand
van de aldus verkregen ervaringen en
inzichten zou kunnen worden nagegaan,
welke maatregelen genomen zouden
dienen te worden om in de meest drin
gende behoeften, bijv. op het gebied van
accomodatie en recreatie, te voorzien.
Het kosten- en financieringsvraagstuk
speelt hierbij een grote rol.
Naar de heer Poppinga mededeelde,
had de commissie, voorafgaande aan de
Waddenconferentie, op Vlieland reeds
véle besprekingen gevoerd en onderzoe
kingen gedaan.
Door Ir. R. v.d Waal, hoofd van het
Bureau Recreatie en Natuurbescherming
van de Rijksdienst voor het Nationale
Plan, werd een causerie gehouden over
het onderwerp „De taak van de eilan
den als vakantiegebied". Een samenvat
ting van diens causerie geven wij in een
der volgende nummers van ons blad.
Daarin zullen tevens de conclusies wor
den vermeld waartoe men kwam in de
verschillende werkvergaderingen, als
mede enkele punten die bij de rond
vraag aan de orde kwamen.
mantels naar
SPOORSTRAAT HOEK KONINGSTRAAT