Cjrocn 'ZwartsJexels in het harL,
Beter gebruik nodig van bos,
hei en duin
Veel mensen hebbeu weinig ruimte
1V0ENSDAG 22 OKTOBER 1958
TEXELSE
73e JAARGANG No. 7295
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij
Joekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11
Verschijnt woensdags en zaterdaf»
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl
Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. 2,25 p.
kwart. 20 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm
„DE LINDEBOOM" KREEG NIEUWE
EIGENAAR
Familie Kikkert concentreerde haar
bedrijf
Naar wij vernemen is hotel „De Linde
oom" dezer dagen door de heer J. P.
akkert onderhands verkocht aan de heer
Vlessing. Tegelijkertijd ging het pand,
iians in huur bij de heer Leij dekkers,
orloger, Warmoesstraat, in handen van
e heer Vlessing over.
Wij hebben de heer Vlessing gevraagd
.at zijn bedoeling is met zijn nieuwe
igendom, maar op deze vraag wilde de
eer Vlessing het antwoord voorlopig nog
ever schuldig blijven.
„De Lindeboom" was sinds 1921 eigen
min van de familie Kikkert, die in dat
jar het pand aankocht van de heer S.
H. ter Horst, hotelier Géén kastelein
iellig, maandags hield hij de deur angst
allig gesloten: hij had volstrekt geen
iter esse voor de marktbezoekers! In
314 had ter Horst „De Lindeboom" aan-
•kocht van de wed. Dirkje Bruijn-van
ijck, die gehuwd geweest was met Jan
ruijn.
Bedrijf geconcentreerd
In 1939 werd de familie Kikkert eige
aresse van Hotel „Texel", dat aange
Dcht werd van de heer J. Kikkert. Ge
reefd werd naar de concentratie van het
otelbedrijf, dat in zijn geheel onderge-
racht zou worden op de plaats van het
otel „Texel", dat nu eenmaal gunstiger
elegen is en ook meer gelegenheid bood
>t uitbreiding.
De laatste jaren is Hotel Texel allengs
(n modern hotel geworden, waartoe di-
;rse belangrijke verbouwingen werden
tgevoerd door de hoofdaannemer
eenema.
De grote zaal is kort voor het hoog-
izoen gemoderniseerd, waarbij het
afond van een geluiddempende wand
erd voorzien met het oog op de bevor-
■ring van de (gewenste) rust. op de
rste etage zouden n.l. slaapkamers wor-
in gebouwd. Een dezer dagen hebben
ij deze slaapkamers mogen bekijken,
et zijn welhaast luxueuze vertrekken
worden, want ze zijn voorzien van bad-
imer met warm en koud water,
ilet en telefoon. Een deel der kamers is
nvoudiger, maar op de etage be
nden zich ook aparte douches. De prij
n van die kamers liggen uiteraard be-
ngrijk lager. De capaciteit van deze
rste etage omvat zestig bedden. Bin-
inkort zal een tweede etage worden
bouwd. De totale capaciteit van het
itel wordt dan 80 bedden.
Aan de uitvoering van het reeds vol
oide deel werkten mede de firma Ver-
;gen en Boeijen, sanitair, J. Agter,
iktra, B. Beumkes, schilder.
Ook de verbouwing op de begane
ond is nog niet geheel voltooid: de hal
verdwijnen en bij de restaurant-
ïmte worden getrokken: er zal een
oderne draaideur worden aangebracht.
trap, die thans nog vanuit de vesti-
ile naar de eerste etage voert, komt te
rvallen: in de plaats daarvan zal men
i een trap bij de receptie de eerste en
eede etage kunnen bereiken.
Noemen wij nog de moderne eetzaal,
achter de serre is gebouwd, alsmede
eet/vergaderzaal, gelegen aan de Vis-
irkt-Kantoorstraat, welke eveneens
chitectonisch bezien uitstekend ge-
iagd mag heten.
Het terras zelf is eveneens de laatste
d in nieuwe stijl aangelegd, terwijl ook
n de tuin alle zorg is besteed. Voorts
eft Hotel „De Lindeboom-Texel" dank-
ar gebruik gemaakt van de moderne
dichting, welke het gehele front let-
'lijk en figuurlijk (op smaakvolle wijze)
ilijst.
AGENDA VAN DE
CULTURELE RAAD
Woensdag 22 oktober
n Burg, Landbouwschool, praatavond
Oudleerlingen.
Donderdag 23 oktober
n Burg, „De Zwaan", onderlinge avond
k. ontwikkelingsclub.
n Burg, Hotel „Lakeman", Kaderver-
dering over „Arbeidstijdverkorting
stuurdersbond NW.
Vrijdag 24 oktober
n Burg, „De Oranjeboom" jeugdvoor-
llingen van „Bastien en Bastienne",
ïgspel van W. A. Mozart,
n Burg, „De Oranjeboom", Avond-
orstelling van „Bastien en Bastienne"
van „La Serva Padrona" (De meid de
as) van G. B. Pergolesi.
Zaterdag 25 oktober
n Burg, „Oranjeboom", „De Jonge
tskers" uit Zwolle spelen voor de
IAB „Peter, mijn zoon" van Gene
ewley.
Zondag 26 oktober
n Burg, 2 u. Waalderstraat, Start be-
Mwbaarheidsrit voor motoren.
BOOTDIENSTREGELING T.E.S.O.
geldig tot en met 30 mei 1959
Werkdagen:
n Texel: 5.20 7.40 10.30 12.55
15.30 18.00
n Den Helder: 6.30 9.15 11.40 14.20
16.40 19.35
Zon- en alg. erkende chr. feestdagen:
n Texel: 7.30 10.30 16.00 18.25
tiDenHelder: 9.20 11.30 17.15 19.35
KAVELWERK PRINS HENDRIK
POLDER AANBESTEED
Vrijdagmiddag heeft de Plaatselijke
Commissie voor de ruilverkaveling
„Texel" een openbare aanbesteding ge
houden voor de uitvoering van het te j
verrichten kavelwerk in de Prins Hen-
drik Polder. Laagste inschrijver was de
heer S. J. Witte, Wilhelminalaan, Den
Burg, voor 134 000,De verdere aan
biedingen waren: fa. De Vries en Van
der Wiel, Hilversum, 148.000,Fa.
Goedkoop en De Vries, Den Burg,
150.250,Fa. Zanen, Hilversum,
164.700,Fa. Wiersma, Heiloo,
ƒ177.700,De begroting was ƒ177.000,i
De gunning is aangehouden
I
BELANGRIJKE MEDEDELING VOOR
EIGENAREN VAN IN DE OORLOG
VERWOESTE EN DAARNA
HERBOUWDE BOERDERIJEN
Het Adviesbureau voor Oorlogs- en
Rampschade van het Landbouwschap
wijst de eigenaren van in de oorlog to
taal verwoeste boerderijen erop, dat er in
bepaalde gevallen nog een mogelijkheid
bestaat om een rentevergoeding van het
Rijk te verkrijgen.
Dit betreft rente van na de oorlog
door de Overheid in het Grootboek voor
de wederopbouw ingeschreven gelden.
Nadere inlichtingen betreffende deze
vergoeding kunnen worden verkregen bij
het Adviesbureau voor Oorlogs- en
Rampschade, Velperweg 53, Arnhem, of
op de speciale zitting, welke wordt ge
houden op maandag 3 november a.s. van j
13-17 uur in hotel Texel te Den Burg.
Het is gewenst dat alle stukken, welke
op het schadegeval betrekking hebben,
ter zitting worden medegebracht.
TESO MAAKTE STUDIEREIS
(Ingezonden)
Het bericht in Uw blad van 15 oktober
j.l. over de studiereis van de TESO naar
de Zuidhollandse en Zeeuwse veren, had
mijn bijzondere aandacht. Nu de oever
verbindingen daar van de technische kant
zijn bekeken, leek het mij wel van be
lang ook eens de mening van de zijde der
passagiers naar voren te brengen.
Inderdaad blinkt niet overal het mate
rieel, dat in het zuidwesten van ons land
wordt gebruikt voor het onderhouden
van de verbindingen, wat comfort en
service betreft, uit. Ik ben het evenwel
niet eens met de opmerking, dat eerst
sedert kort tussen Zijpe en Anna Jacoba-
polder over een pont met zijlading wordt
beschikt. Deze was er enige jaren geleden
en in elk geval in 1956 ook al. Het ver
blijf voor de passagiers laat evenwel te
wensen over maar de duur van de over
tocht is zeer kort en er bestaat nog gele
genheid voor het nuttigen van een kopje
koffie.
De oeververbinding lussen Vlissingen
en Breskens is ongetwijfeld een van de
beste en al mag de nieuwe pont nu en
dan wel eens last van kinderziekten heb
ben, de inrichting is in één woord af.
Wanneer men op de dekken of in de sa
lons een beschut plekje heeft gevonden,
zou men zich aan boord van een oceaan
stomer wanen. Een andere vraag is even
wel of deze luxe voor een dergelijke kort
stondige overtocht wel noodzakelijk is.
Het zou evenwel van weinig inzicht ge
tuigen indien men bij de bouw van een
nieuwe pont niet tegelijk zou zorgen voor
het nodige comfort, aangepast aan de
eisen van deze tijd. Het zal de studie
commissie ongetwijfeld zijn opgevallen,
dat aan de plaats van het buffet bijzon
dere aandacht is besteed. Helaas kan dit
niet worden gezegd van dat op de „Dage
raad" waar het mooiste gedeelte van de
salon daarvoor werd bestemd. Een meer
bescheiden plaats tegen de achterwand
zou voor de passagiers ongetwijfeld meer
gelegenheid hebben geboden om van het
prachtige uitzicht te kunnen genieten.
Bij de nieuwe pont tussen Hellevoet-
sluis en Middelharnis is nog zijlading toe
gepast. Dit lijkt mij hier geen bezwaar,
omdat het dek zo groot is, dat een passa
gier de opmerking maakte, dat het wel
een kinderspeelplaats lijkt. De salon en
het passagiersdek liggen echter zo hoog,
dat dit wel enigszins bezwaarlijk is.
Worden er bij de veerdiensten ver
schillende typen toegepast, één gebrek
hebben alle gemeen en wel dat er geen
behoorlijke wachtgelegenheden voor de
passagiers zijn. Bij slecht weer moeten zij
zo mogelijk in de bus blijven zitten
of, wat niet iedereen wil, van particuliere
(consumptie)gelegenheden gebruik ma
ken.
De vaartijd zal bij de toekomstige route
tussen Den Helder en 't Horntje niet veel
verschillen met die tussen Vlissingen en
Breskens, waar de duur 20 minuten is.
Bij gebruik van een pont met koplading
moet het dus mogelijk zijn in 10 minuten
te lossen en te laden, zodat een uurdienst
kan worden onderhouden wanneer dit
noodzakelijk is.
Helaas zal voorlopig nog enige jaren
moeten worden gewacht tot het zover is,
zodat vooral in het hoogseizoen nog
menigmaal de uitlating „We varen maar
heen en weer" zal klinken. In afwachting
van het grote ogenblik, is er toch nog wel
enige verbetering aan te brengen voor 'n
vlot verloop.
Het is mij opgevallen, dat vooral het
WONING VERKOCHT
Naar wij vernemen heeft de heer F. L.
Faber zijn woning, staande aan de Pij-
persdijk, onderhands verkocht aan de
heer E. van den Ban, oud-directeur van
de Texelse Landbouwschool.
Het echtpaar Faber heeft het pand ge-
huurd, dat eigendom is van de heer S. de
Waard, die sinds vorig jaar oktober eer
ste magistraat in Warffum is. De heer en
mevrouw Faber worden voorlopig echter
nog geen Burgers, want eerst gaan zij 'n
reisje naar hun zoon in Australië maken
in het voorjaar keren zij naar Texel te
rug. Tegen die tijd zal ook de burge
meesterswoning aan de Weverstraat wel
j gerestaureerd zijn, zodat het pand van de
j heer De Waard, waarin het gezin van de
l burgemeester zijn intrek heeft genomen,
j begin 1959 weer nieuwe bewoners kan
ontvangen.
In dit pand zal tevens het kantoor van
de Stichting Sociaal Toerisme Texel wor
den ondergebracht. Zoals bekend wordt
de administratie van deze stichting ge
voerd door de heer Faber.
VANDAAG GEEN
CONSULTATIEBUREAU
Men deelt ons mede dat er vandaag
GEEN consultatiebureau voor zuigelingen
wordt gehouden.
LAATSTE KAMPEERDER
VERTROKKEN
Maandag heeft de laatste op Texel
kamperende toerist, een Duitse jonge
man, het eiland vaarwel gezegd. Hij heeft
het hier, ondanks het minder milde kli
maat toch nog twee volle weken uitge
houden.
TEXELSE MARKT
Aangevoerd maandag 20 oktober 1958:
53 weideschapen 60—80; 10 fokrammen
100150; 8 koeien 700900; 14 gras
kalveren 300—340; 6 pinken 500—550; 31
biggen 4055.
S.V. DE KOOG
Zondag speelde De Koog 2 een zeer
onplezierige wedstrijd tegen ZDH 2. De
onzen verloren onverdiend met 41.
De adsp. brachten het tegen ZDH ook
al niet ver. Ze verloren met 91.
De ledenvergadering gaat op woensdag
22 oktober (vandaag) niet door. Een nader
tijdstip wordt nog wel bepaald.
naar en van boord gaan van de voetgan
gers te langzaam verloopt. Ik vraag mij
af waarom dubbele controle van de
plaatsbewijzen nodig is. Wanneer de bil
jetten bij de toegang, tijdens de over
tocht, dan wel bij het van boord gaan,
worden gecontroleerd of ingenomen, is
het toch voldoende. Het „persen" van de
passagiers (vrijwel de meesten reizen le
klasse) via de steile en vrij smalle trap
naar en van het promenadedek of de
salon, is niet bevorderlijk voor een vlugge
afwikkeling. De vraag rijst dan ook
waarom niet een gelegenheid wordt ge
maakt om direct van de le klasse naar de
wal of omgekeerd te kunnen komen.
Gaarne wil ik nog een opmerking ma
ken over de vervoersprijs die in Zeeland
nog al wat stof heeft doen opwaaien. Het
is begrijpelijk, dat daartegen is gepro
testeerd temeer waar voordien de 2e
klasse gratis was. Indien het de TESO
echter zou gelukken bij de ingebruikne
ming van de nieuwe pont de tarieven met
die in Zeeland in overeenstemming te
brengen, zou dit onder de huidige om
standigheden betekenen, dat er maar één
klasse is met een tarief van slechts 0,40
per overtocht. Ongetwijfeld zullen de
vervoerprijzen van de bussen op Texel
hoger moeten worden, maar dit verschil
kan worden opgevangen door een lager
ponttarief.
Mogelijk zullen ook de tarieven voor
vrachtvervoer omlaag kunnen, zodat de
Texelse zakenlieden en uiteindelijk de
consument daarvan eveneens de voorde
len zullen kunnen plukken.
Tenslotte het bezwaar bij de nieuwe
haven als de bemanning in spoedgevallen
niet direct zou kunnen worden ingescha
keld. Een bekend spreekwoord zegt: „Als
het getij verloopt, verzet men de bakens".
Wanneer men overziet welke ingrijpende
veranderingen in ons land in de afgelo
pen jaren door drooglegging, inpoldering
of anderzins hebben plaats gevonden en
nog zullen worden aangebracht, dan mag
de aanleg van een nieuwe haven aan de
zuidpunt van Texel niet als een nadeel
voor het bootpersoneel worden be
schouwd.
Immers zal door woningbouw ook hier
aan weer tegemoet kunnen worden ge
komen en wie weet, verrijst in de toe
komst niet een geheel nieuw (achtste)
dorp op Texel. De studiecommissie zal
ongetwijfeld bij Breskens hebben gezien,
hoe daar door verplaatsing van de aan
legsteiger vooral de middenstand een
zeer groot offer heeft moeten brengen.
Wij kunnen de tijd niet tegenhouden
en zo zal ook voor Texel ongetwijfeld een
nog grotere bloei aanbreken wanneer de
verbinding met de vaste wal aan de
eisen des tijds zal zijn aangepast. Alleen
voor die Texelaars en vrienden van Texel,
die nu nog van een heerlijke rust en een
ongerepte natuur kunnen genieten, zou
de „verovering" door de massa van dit
recreatie-oord bij uitnemendheid wel
eens minder aangenaam kunnen zijn.
Den Haag. A. J. de Graaf.
Onder deze voor zich sprekende kop publiceerde „Het Parool" onlangs een
artikel van de hand van mej. mr. Th. F. Lemaire, lid Tweede Kamer. Aan haar
beschouwing ontlenen wij een en ander, waar Texel als recreatieoord van jaar tot
jaar meer in de belangstelling komt te staan van hen voor wie de recreatie van
zulk een groot belang is.
Het vakantieseizoen ligt achter ons en
ook al schijnt er iets meer aan vakantie
spreiding te zijn gedaan dan vorig jaar,
velen hebben toch althans voor zover
ze in ons land zijn gebleven weer de
ervaring opgedaan, dat we met z'n elf
miljoen wel een heel klein stukje grond
hebben om te leven, te werken, ons te
vermaken en vooral ons te ontspannen.
Aldus mej. mr. Lemaire, die vervolgt:
De ruimte voor openluchtrecreatie is in
ons land beperkt en die recreatieruimte
is dan nog erg ongelijk verdeeld. Het ge
bied met de grootste bevolkingsconcen
tratie, 't westen, beschikt over veel min
der natuurschoon dan het veel minder
dicht bevolkte overige deel van ons land.
Trek naar buiten wordt steeds groter
De trek naar buiten, de behoefte aan
ontspanning in de vrije natuur wordt
steeds groter en de beschikbare recrea
tieruimte wordt steeds intensiever ge
bruikt. De noodzaak doet zich steeds
meer gevoelen, wat we aan bos, heide,
strand en duin hebben, ook zo goed mo
gelijk voor openluchtrecreatie te benut
ten. Het ontbreken van een behoorlijk
fietspad, van een busverbinding kan
oorzaak zijn, dat een stukje vrije natuur
weinig bezoek trekt, terwijl op een plek
op een geringe afstand daarvan, de men
sen elkaar by wijze van spreken ver
dringen.
Het is zaak om, met een oog voor de
zeer verschillende wensen die er op dit
gebied leven, voor een zo gunstig moge
lijke spreiding van de recreatiezoekenden
te zorgen.
Gemeenten, provincies, particuliere
eigenaren van bossen en landgoederen,
stichtingen en verenigingen van allerlei
aard houden zich sinds jaar en dag bezig
met de vraagstukken, die de open
luchtrecreatie meebrengt, ze maken hier
een pad, daar zetten ze een wegwijzer
neer, ze leggen een kampeerterrein aan
ofplaatsen een bordje verboden toe
gang. Die bemoeiing is veelsoortig, maar
incidenteel.
Overheid en recreatie
Niet alleen de lagere overheden,
ook
het rijk houdt zich bezig met recreatie-
vraagstukken: maar dit geschiedt min
stens even ongecoördineerd. Om een paar
voorbeelden te geven. Bij het ministerie
van O. K. en W. bestaan een afdeling
openluchtrecreatie, die aan enkele in
stellingen, die deze recreatie bevorderen,
subsidies geeft. Maar bij hetzelfde minis
terie is een andere afdeling, wier activi
teiten ook wel het één en ander te maken
hebben met openluchtrecreatie, n.l. „Na
tuur- en landschapsbescherming", die
gelden kan verstrekken voor de aankoop
van natuurreservaten.
Maar meen niet, dat dit departement
het enige is dat zich bezig houdt met
recreatie! De uitvoering van de natuur
bescherming is, door O. K. en W., en met
geld van O. K. en W. toevertrouwd aan
het Staatsbosbeheer, dat ressorteert on
der het ministerie van landbouw. En, of
het nu komt door dit contact met de
natuurbescherming weten we niet, maar
Staatsbosbeheer is zich ook zelfstandig
met recreatie gaan bezig houden, en op
de begroting van Landbouw zijn gelden
uitgetrokken voor het aanbrengen van
recreatieve voorzieningen in de Staats
bossen, zoals kampeer- en rustplaatsen,
parkeerplaatsen, fiets- en wandelpaden
en enkele toeristische wegen voor auto
verkeer. Beschikbaar bedrag: ƒ195.000,
(Dus weinig, want dit moet over het ge
hele landelijke bezit van Staatsbosbeheer
uitgesmeerd worden red.)
Het ministerie van verkeer en water
staat doet, bij de wegenaanleg, ook wel
eens iets ten behoeve van de recreatie.
Sociale Zaken heeft uiteraard belang
stelling voor dit probleem, maar het is
vooral het departement van volkshuis
vesting en bouwnijverheid dat nauw in
aanraking komt met de recreatie. Onder
dit ministerie ressorteert immers de
ruimtelijke ordening, dus ook de Rijks
dienst voor het Nationale Plan.
Nationaal Plan heeft vrij veel onder
zoekingen gedaan op het terrein van
recreatie en toerisme.
Toerisme valt onder Economische Zaken
Maar meen niet, dat daarmee de op
somming van de verschillende ministe
ries die zich direct of indirect met
recreatie bemoeien is voltooid. Het toe
risme b.v. valt onder economische zaken,
en het is duidelijk, dat in verband met
de beperkte beschikbare ruimte in ons
land de bevordering van het vreemde
lingenverkeer allerlei vraagstukken ten
aanzien van de recreatiemogelijkheden
oproept. Er is sinds enige tijd een inter
departementale coördinatiecommissie
voor het toerisme, en vorig jaar deelde
de minister van economische zaken mee,
dat deze commissie een werkgroep had
ingesteld, die een inventarisatie van aa
mogelijkheden, de behoeften en de moei
lijkheden, die zich ten aanzien van Je va
kantiespreiding in de ruimte voordoen in
ae diverse gebieden van ons land moest
maken.
Noemen wij ook nog de interdeparte
mentale coördinatiecommissie voor de
openluchtrecreatie. De taak van de mi
nister van O. K. en W. ten aanzien van
de vrije tijdsbesteding brengt n.l. mee.
dat hij zich met het tot stand brengen
van de ruimtelijke voorzieningen daar
voor moet bemoeien.
Deze taak, zo wordt gezegd, kan niet
meer alleen worden opgelost door lagere
publiekrechtelijke lichamen en particu
lier initiatief, terwijl de rijksoverheid
mede een doelbewust beleid moet
bepalen. Er zijn immers in verband met
de toenemende problemen van bevol
kingsdichtheid en industrialisatie zwem
baden en sportterreinen nodig, kampeer
en recreatieterreinen en accommodatie
voor de watersport, terwijl tegelijk door
woningbouw, industrievestiging en we
genaanleg de mogelijkheden voor al der
gelijke voorzieningen worden beperkt.
Van enige logische opzet in de behar
tiging van de belangen van de ontspan
ning in de open lucht is op het ogenblik
geen sprake. De situatie is even ver
ward als onoverzichtelijk. Is dat nu wer
kelijk nodig? Natuurlijk zal het vraag
stuk wel vele kanten hebben, en komen
er allerlei belangen in het geding, maar
laten we de zaken toch niet overdrijven.
Het is zeker geen vraagstuk, dat zoveel
vertakkingen heeft als b.v. Europese
integratie of ruimtelijke ordening.
Het gaat voornamelijk om het behoud
van het bestaande en het scheppen van
nieuwe mogelijkheden voor ontspanning
in de vrye natuur. Om het openleggen
van terreinen, aanleggen van toeristische
wegen en paden, van kampeerplaatscn
e.d. Zou dat niet eenvoudiger en efficiën
ter kunnen worden bevorderd door er op
rijksniveau één instantie mee te belasten,
die een overzicht over het geheel heeft en
in staat is een doelbewust beleid te voe
ren? Zoals de toestand nu is vrezen we,
dat, ondanks alle interdepartementale
coördinatiecommissies, sommige taken
dubbel en andere helemaal niet zullen
worden verricht!
DAMCLUB TEXEL
Uitslagen van 17 oktober 1958:
A.:
S. Ros-C. Dijker l1
Jas. Vinke-W. v. Zeijlen 11
C. Meedendorp-A. Vinke 20
S. v. Heerwaarden Jzn.-J. Hooijberg 02
S. v. Heerwaarden-J. v. Heerwaarden
1—1
B.:
C. P. Burger-C. v.d. Werf
G. Dros-Jn. Stam
S. Bakker-Jo Schoo
J. J. de Beurs-J. Hillen
A. v.d. Slikke-D. v.d. Werf
1—1
1—1
0—2
2—0
2—0
C.:
F. v. Sambeek-C. C. Barhorst 20
Jb. Koorn-Jb. de Jager 20
C. Vinke-J. J. Lafeber 02
Texel 1-H.D.C. 1:
C. Dijker-J. Stoel 11
S. v. Heerwaarden-C. Zijdeveld 11
C. Meedendorp-A. Ouwens 11
J. Hooijberg-J. Beezemer 20
W. A. v. Zeijlen-P. v.d. Berg 02
S. v. Heerwaarden Jzn.-P. v. Veen 20
Jac. v. Heerwaarden-A. Bekebrede 11
A. Vinke-J. Fahrenfort 11
R. Zijm-H. Gomes 20
Jo Schoo-H. v. Gijzen 20
13—7
Een flinke overwinning dus tegen HDC
1 is een zeer kansrijk begin van de com
petitie. H.D.C. zowel als Texel waren niet
volledig, maar dat neemt niet weg dat er
goed gespeeld is. Het verloop was span
nend, want het duurde lang eer er een
partij tot een beslissing kwam. Vervol
gens ging de score gelijk op door enkele
remisepartijen. Bord vier bracht met een
zeer gave partij de eerste winstpunten,
waarna Siem voor een verruiming van de
voorsprong zorgde. Met nog enkele remi
ses en gunstige partijen van R. Zijm en
Jo Schoo kwam toen de zege in zicht,
zodat het er tenslotte niet mee toe deed,
dat W. A. van Zeijlen de remise liet glip
pen.
Vrijdag a.s. om zes uur gaan we ook
weer jeugddammen. Jongelui, present!
En zorg voor aanvulling, zodat een goede
competitie kan worden gespeeld.