Cjrocn 'ZwartsJexels in het harL, Beter gebruik nodig van bos, hei en duin Veel mensen hebbeu weinig ruimte 1V0ENSDAG 22 OKTOBER 1958 TEXELSE 73e JAARGANG No. 7295 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Joekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 Verschijnt woensdags en zaterdaf» Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. 2,25 p. kwart. 20 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm „DE LINDEBOOM" KREEG NIEUWE EIGENAAR Familie Kikkert concentreerde haar bedrijf Naar wij vernemen is hotel „De Linde oom" dezer dagen door de heer J. P. akkert onderhands verkocht aan de heer Vlessing. Tegelijkertijd ging het pand, iians in huur bij de heer Leij dekkers, orloger, Warmoesstraat, in handen van e heer Vlessing over. Wij hebben de heer Vlessing gevraagd .at zijn bedoeling is met zijn nieuwe igendom, maar op deze vraag wilde de eer Vlessing het antwoord voorlopig nog ever schuldig blijven. „De Lindeboom" was sinds 1921 eigen min van de familie Kikkert, die in dat jar het pand aankocht van de heer S. H. ter Horst, hotelier Géén kastelein iellig, maandags hield hij de deur angst allig gesloten: hij had volstrekt geen iter esse voor de marktbezoekers! In 314 had ter Horst „De Lindeboom" aan- •kocht van de wed. Dirkje Bruijn-van ijck, die gehuwd geweest was met Jan ruijn. Bedrijf geconcentreerd In 1939 werd de familie Kikkert eige aresse van Hotel „Texel", dat aange Dcht werd van de heer J. Kikkert. Ge reefd werd naar de concentratie van het otelbedrijf, dat in zijn geheel onderge- racht zou worden op de plaats van het otel „Texel", dat nu eenmaal gunstiger elegen is en ook meer gelegenheid bood >t uitbreiding. De laatste jaren is Hotel Texel allengs (n modern hotel geworden, waartoe di- ;rse belangrijke verbouwingen werden tgevoerd door de hoofdaannemer eenema. De grote zaal is kort voor het hoog- izoen gemoderniseerd, waarbij het afond van een geluiddempende wand erd voorzien met het oog op de bevor- ■ring van de (gewenste) rust. op de rste etage zouden n.l. slaapkamers wor- in gebouwd. Een dezer dagen hebben ij deze slaapkamers mogen bekijken, et zijn welhaast luxueuze vertrekken worden, want ze zijn voorzien van bad- imer met warm en koud water, ilet en telefoon. Een deel der kamers is nvoudiger, maar op de etage be nden zich ook aparte douches. De prij n van die kamers liggen uiteraard be- ngrijk lager. De capaciteit van deze rste etage omvat zestig bedden. Bin- inkort zal een tweede etage worden bouwd. De totale capaciteit van het itel wordt dan 80 bedden. Aan de uitvoering van het reeds vol oide deel werkten mede de firma Ver- ;gen en Boeijen, sanitair, J. Agter, iktra, B. Beumkes, schilder. Ook de verbouwing op de begane ond is nog niet geheel voltooid: de hal verdwijnen en bij de restaurant- ïmte worden getrokken: er zal een oderne draaideur worden aangebracht. trap, die thans nog vanuit de vesti- ile naar de eerste etage voert, komt te rvallen: in de plaats daarvan zal men i een trap bij de receptie de eerste en eede etage kunnen bereiken. Noemen wij nog de moderne eetzaal, achter de serre is gebouwd, alsmede eet/vergaderzaal, gelegen aan de Vis- irkt-Kantoorstraat, welke eveneens chitectonisch bezien uitstekend ge- iagd mag heten. Het terras zelf is eveneens de laatste d in nieuwe stijl aangelegd, terwijl ook n de tuin alle zorg is besteed. Voorts eft Hotel „De Lindeboom-Texel" dank- ar gebruik gemaakt van de moderne dichting, welke het gehele front let- 'lijk en figuurlijk (op smaakvolle wijze) ilijst. AGENDA VAN DE CULTURELE RAAD Woensdag 22 oktober n Burg, Landbouwschool, praatavond Oudleerlingen. Donderdag 23 oktober n Burg, „De Zwaan", onderlinge avond k. ontwikkelingsclub. n Burg, Hotel „Lakeman", Kaderver- dering over „Arbeidstijdverkorting stuurdersbond NW. Vrijdag 24 oktober n Burg, „De Oranjeboom" jeugdvoor- llingen van „Bastien en Bastienne", ïgspel van W. A. Mozart, n Burg, „De Oranjeboom", Avond- orstelling van „Bastien en Bastienne" van „La Serva Padrona" (De meid de as) van G. B. Pergolesi. Zaterdag 25 oktober n Burg, „Oranjeboom", „De Jonge tskers" uit Zwolle spelen voor de IAB „Peter, mijn zoon" van Gene ewley. Zondag 26 oktober n Burg, 2 u. Waalderstraat, Start be- Mwbaarheidsrit voor motoren. BOOTDIENSTREGELING T.E.S.O. geldig tot en met 30 mei 1959 Werkdagen: n Texel: 5.20 7.40 10.30 12.55 15.30 18.00 n Den Helder: 6.30 9.15 11.40 14.20 16.40 19.35 Zon- en alg. erkende chr. feestdagen: n Texel: 7.30 10.30 16.00 18.25 tiDenHelder: 9.20 11.30 17.15 19.35 KAVELWERK PRINS HENDRIK POLDER AANBESTEED Vrijdagmiddag heeft de Plaatselijke Commissie voor de ruilverkaveling „Texel" een openbare aanbesteding ge houden voor de uitvoering van het te j verrichten kavelwerk in de Prins Hen- drik Polder. Laagste inschrijver was de heer S. J. Witte, Wilhelminalaan, Den Burg, voor 134 000,De verdere aan biedingen waren: fa. De Vries en Van der Wiel, Hilversum, 148.000,Fa. Goedkoop en De Vries, Den Burg, 150.250,Fa. Zanen, Hilversum, 164.700,Fa. Wiersma, Heiloo, ƒ177.700,De begroting was ƒ177.000,i De gunning is aangehouden I BELANGRIJKE MEDEDELING VOOR EIGENAREN VAN IN DE OORLOG VERWOESTE EN DAARNA HERBOUWDE BOERDERIJEN Het Adviesbureau voor Oorlogs- en Rampschade van het Landbouwschap wijst de eigenaren van in de oorlog to taal verwoeste boerderijen erop, dat er in bepaalde gevallen nog een mogelijkheid bestaat om een rentevergoeding van het Rijk te verkrijgen. Dit betreft rente van na de oorlog door de Overheid in het Grootboek voor de wederopbouw ingeschreven gelden. Nadere inlichtingen betreffende deze vergoeding kunnen worden verkregen bij het Adviesbureau voor Oorlogs- en Rampschade, Velperweg 53, Arnhem, of op de speciale zitting, welke wordt ge houden op maandag 3 november a.s. van j 13-17 uur in hotel Texel te Den Burg. Het is gewenst dat alle stukken, welke op het schadegeval betrekking hebben, ter zitting worden medegebracht. TESO MAAKTE STUDIEREIS (Ingezonden) Het bericht in Uw blad van 15 oktober j.l. over de studiereis van de TESO naar de Zuidhollandse en Zeeuwse veren, had mijn bijzondere aandacht. Nu de oever verbindingen daar van de technische kant zijn bekeken, leek het mij wel van be lang ook eens de mening van de zijde der passagiers naar voren te brengen. Inderdaad blinkt niet overal het mate rieel, dat in het zuidwesten van ons land wordt gebruikt voor het onderhouden van de verbindingen, wat comfort en service betreft, uit. Ik ben het evenwel niet eens met de opmerking, dat eerst sedert kort tussen Zijpe en Anna Jacoba- polder over een pont met zijlading wordt beschikt. Deze was er enige jaren geleden en in elk geval in 1956 ook al. Het ver blijf voor de passagiers laat evenwel te wensen over maar de duur van de over tocht is zeer kort en er bestaat nog gele genheid voor het nuttigen van een kopje koffie. De oeververbinding lussen Vlissingen en Breskens is ongetwijfeld een van de beste en al mag de nieuwe pont nu en dan wel eens last van kinderziekten heb ben, de inrichting is in één woord af. Wanneer men op de dekken of in de sa lons een beschut plekje heeft gevonden, zou men zich aan boord van een oceaan stomer wanen. Een andere vraag is even wel of deze luxe voor een dergelijke kort stondige overtocht wel noodzakelijk is. Het zou evenwel van weinig inzicht ge tuigen indien men bij de bouw van een nieuwe pont niet tegelijk zou zorgen voor het nodige comfort, aangepast aan de eisen van deze tijd. Het zal de studie commissie ongetwijfeld zijn opgevallen, dat aan de plaats van het buffet bijzon dere aandacht is besteed. Helaas kan dit niet worden gezegd van dat op de „Dage raad" waar het mooiste gedeelte van de salon daarvoor werd bestemd. Een meer bescheiden plaats tegen de achterwand zou voor de passagiers ongetwijfeld meer gelegenheid hebben geboden om van het prachtige uitzicht te kunnen genieten. Bij de nieuwe pont tussen Hellevoet- sluis en Middelharnis is nog zijlading toe gepast. Dit lijkt mij hier geen bezwaar, omdat het dek zo groot is, dat een passa gier de opmerking maakte, dat het wel een kinderspeelplaats lijkt. De salon en het passagiersdek liggen echter zo hoog, dat dit wel enigszins bezwaarlijk is. Worden er bij de veerdiensten ver schillende typen toegepast, één gebrek hebben alle gemeen en wel dat er geen behoorlijke wachtgelegenheden voor de passagiers zijn. Bij slecht weer moeten zij zo mogelijk in de bus blijven zitten of, wat niet iedereen wil, van particuliere (consumptie)gelegenheden gebruik ma ken. De vaartijd zal bij de toekomstige route tussen Den Helder en 't Horntje niet veel verschillen met die tussen Vlissingen en Breskens, waar de duur 20 minuten is. Bij gebruik van een pont met koplading moet het dus mogelijk zijn in 10 minuten te lossen en te laden, zodat een uurdienst kan worden onderhouden wanneer dit noodzakelijk is. Helaas zal voorlopig nog enige jaren moeten worden gewacht tot het zover is, zodat vooral in het hoogseizoen nog menigmaal de uitlating „We varen maar heen en weer" zal klinken. In afwachting van het grote ogenblik, is er toch nog wel enige verbetering aan te brengen voor 'n vlot verloop. Het is mij opgevallen, dat vooral het WONING VERKOCHT Naar wij vernemen heeft de heer F. L. Faber zijn woning, staande aan de Pij- persdijk, onderhands verkocht aan de heer E. van den Ban, oud-directeur van de Texelse Landbouwschool. Het echtpaar Faber heeft het pand ge- huurd, dat eigendom is van de heer S. de Waard, die sinds vorig jaar oktober eer ste magistraat in Warffum is. De heer en mevrouw Faber worden voorlopig echter nog geen Burgers, want eerst gaan zij 'n reisje naar hun zoon in Australië maken in het voorjaar keren zij naar Texel te rug. Tegen die tijd zal ook de burge meesterswoning aan de Weverstraat wel j gerestaureerd zijn, zodat het pand van de j heer De Waard, waarin het gezin van de l burgemeester zijn intrek heeft genomen, j begin 1959 weer nieuwe bewoners kan ontvangen. In dit pand zal tevens het kantoor van de Stichting Sociaal Toerisme Texel wor den ondergebracht. Zoals bekend wordt de administratie van deze stichting ge voerd door de heer Faber. VANDAAG GEEN CONSULTATIEBUREAU Men deelt ons mede dat er vandaag GEEN consultatiebureau voor zuigelingen wordt gehouden. LAATSTE KAMPEERDER VERTROKKEN Maandag heeft de laatste op Texel kamperende toerist, een Duitse jonge man, het eiland vaarwel gezegd. Hij heeft het hier, ondanks het minder milde kli maat toch nog twee volle weken uitge houden. TEXELSE MARKT Aangevoerd maandag 20 oktober 1958: 53 weideschapen 60—80; 10 fokrammen 100150; 8 koeien 700900; 14 gras kalveren 300—340; 6 pinken 500—550; 31 biggen 4055. S.V. DE KOOG Zondag speelde De Koog 2 een zeer onplezierige wedstrijd tegen ZDH 2. De onzen verloren onverdiend met 41. De adsp. brachten het tegen ZDH ook al niet ver. Ze verloren met 91. De ledenvergadering gaat op woensdag 22 oktober (vandaag) niet door. Een nader tijdstip wordt nog wel bepaald. naar en van boord gaan van de voetgan gers te langzaam verloopt. Ik vraag mij af waarom dubbele controle van de plaatsbewijzen nodig is. Wanneer de bil jetten bij de toegang, tijdens de over tocht, dan wel bij het van boord gaan, worden gecontroleerd of ingenomen, is het toch voldoende. Het „persen" van de passagiers (vrijwel de meesten reizen le klasse) via de steile en vrij smalle trap naar en van het promenadedek of de salon, is niet bevorderlijk voor een vlugge afwikkeling. De vraag rijst dan ook waarom niet een gelegenheid wordt ge maakt om direct van de le klasse naar de wal of omgekeerd te kunnen komen. Gaarne wil ik nog een opmerking ma ken over de vervoersprijs die in Zeeland nog al wat stof heeft doen opwaaien. Het is begrijpelijk, dat daartegen is gepro testeerd temeer waar voordien de 2e klasse gratis was. Indien het de TESO echter zou gelukken bij de ingebruikne ming van de nieuwe pont de tarieven met die in Zeeland in overeenstemming te brengen, zou dit onder de huidige om standigheden betekenen, dat er maar één klasse is met een tarief van slechts 0,40 per overtocht. Ongetwijfeld zullen de vervoerprijzen van de bussen op Texel hoger moeten worden, maar dit verschil kan worden opgevangen door een lager ponttarief. Mogelijk zullen ook de tarieven voor vrachtvervoer omlaag kunnen, zodat de Texelse zakenlieden en uiteindelijk de consument daarvan eveneens de voorde len zullen kunnen plukken. Tenslotte het bezwaar bij de nieuwe haven als de bemanning in spoedgevallen niet direct zou kunnen worden ingescha keld. Een bekend spreekwoord zegt: „Als het getij verloopt, verzet men de bakens". Wanneer men overziet welke ingrijpende veranderingen in ons land in de afgelo pen jaren door drooglegging, inpoldering of anderzins hebben plaats gevonden en nog zullen worden aangebracht, dan mag de aanleg van een nieuwe haven aan de zuidpunt van Texel niet als een nadeel voor het bootpersoneel worden be schouwd. Immers zal door woningbouw ook hier aan weer tegemoet kunnen worden ge komen en wie weet, verrijst in de toe komst niet een geheel nieuw (achtste) dorp op Texel. De studiecommissie zal ongetwijfeld bij Breskens hebben gezien, hoe daar door verplaatsing van de aan legsteiger vooral de middenstand een zeer groot offer heeft moeten brengen. Wij kunnen de tijd niet tegenhouden en zo zal ook voor Texel ongetwijfeld een nog grotere bloei aanbreken wanneer de verbinding met de vaste wal aan de eisen des tijds zal zijn aangepast. Alleen voor die Texelaars en vrienden van Texel, die nu nog van een heerlijke rust en een ongerepte natuur kunnen genieten, zou de „verovering" door de massa van dit recreatie-oord bij uitnemendheid wel eens minder aangenaam kunnen zijn. Den Haag. A. J. de Graaf. Onder deze voor zich sprekende kop publiceerde „Het Parool" onlangs een artikel van de hand van mej. mr. Th. F. Lemaire, lid Tweede Kamer. Aan haar beschouwing ontlenen wij een en ander, waar Texel als recreatieoord van jaar tot jaar meer in de belangstelling komt te staan van hen voor wie de recreatie van zulk een groot belang is. Het vakantieseizoen ligt achter ons en ook al schijnt er iets meer aan vakantie spreiding te zijn gedaan dan vorig jaar, velen hebben toch althans voor zover ze in ons land zijn gebleven weer de ervaring opgedaan, dat we met z'n elf miljoen wel een heel klein stukje grond hebben om te leven, te werken, ons te vermaken en vooral ons te ontspannen. Aldus mej. mr. Lemaire, die vervolgt: De ruimte voor openluchtrecreatie is in ons land beperkt en die recreatieruimte is dan nog erg ongelijk verdeeld. Het ge bied met de grootste bevolkingsconcen tratie, 't westen, beschikt over veel min der natuurschoon dan het veel minder dicht bevolkte overige deel van ons land. Trek naar buiten wordt steeds groter De trek naar buiten, de behoefte aan ontspanning in de vrije natuur wordt steeds groter en de beschikbare recrea tieruimte wordt steeds intensiever ge bruikt. De noodzaak doet zich steeds meer gevoelen, wat we aan bos, heide, strand en duin hebben, ook zo goed mo gelijk voor openluchtrecreatie te benut ten. Het ontbreken van een behoorlijk fietspad, van een busverbinding kan oorzaak zijn, dat een stukje vrije natuur weinig bezoek trekt, terwijl op een plek op een geringe afstand daarvan, de men sen elkaar by wijze van spreken ver dringen. Het is zaak om, met een oog voor de zeer verschillende wensen die er op dit gebied leven, voor een zo gunstig moge lijke spreiding van de recreatiezoekenden te zorgen. Gemeenten, provincies, particuliere eigenaren van bossen en landgoederen, stichtingen en verenigingen van allerlei aard houden zich sinds jaar en dag bezig met de vraagstukken, die de open luchtrecreatie meebrengt, ze maken hier een pad, daar zetten ze een wegwijzer neer, ze leggen een kampeerterrein aan ofplaatsen een bordje verboden toe gang. Die bemoeiing is veelsoortig, maar incidenteel. Overheid en recreatie Niet alleen de lagere overheden, ook het rijk houdt zich bezig met recreatie- vraagstukken: maar dit geschiedt min stens even ongecoördineerd. Om een paar voorbeelden te geven. Bij het ministerie van O. K. en W. bestaan een afdeling openluchtrecreatie, die aan enkele in stellingen, die deze recreatie bevorderen, subsidies geeft. Maar bij hetzelfde minis terie is een andere afdeling, wier activi teiten ook wel het één en ander te maken hebben met openluchtrecreatie, n.l. „Na tuur- en landschapsbescherming", die gelden kan verstrekken voor de aankoop van natuurreservaten. Maar meen niet, dat dit departement het enige is dat zich bezig houdt met recreatie! De uitvoering van de natuur bescherming is, door O. K. en W., en met geld van O. K. en W. toevertrouwd aan het Staatsbosbeheer, dat ressorteert on der het ministerie van landbouw. En, of het nu komt door dit contact met de natuurbescherming weten we niet, maar Staatsbosbeheer is zich ook zelfstandig met recreatie gaan bezig houden, en op de begroting van Landbouw zijn gelden uitgetrokken voor het aanbrengen van recreatieve voorzieningen in de Staats bossen, zoals kampeer- en rustplaatsen, parkeerplaatsen, fiets- en wandelpaden en enkele toeristische wegen voor auto verkeer. Beschikbaar bedrag: ƒ195.000, (Dus weinig, want dit moet over het ge hele landelijke bezit van Staatsbosbeheer uitgesmeerd worden red.) Het ministerie van verkeer en water staat doet, bij de wegenaanleg, ook wel eens iets ten behoeve van de recreatie. Sociale Zaken heeft uiteraard belang stelling voor dit probleem, maar het is vooral het departement van volkshuis vesting en bouwnijverheid dat nauw in aanraking komt met de recreatie. Onder dit ministerie ressorteert immers de ruimtelijke ordening, dus ook de Rijks dienst voor het Nationale Plan. Nationaal Plan heeft vrij veel onder zoekingen gedaan op het terrein van recreatie en toerisme. Toerisme valt onder Economische Zaken Maar meen niet, dat daarmee de op somming van de verschillende ministe ries die zich direct of indirect met recreatie bemoeien is voltooid. Het toe risme b.v. valt onder economische zaken, en het is duidelijk, dat in verband met de beperkte beschikbare ruimte in ons land de bevordering van het vreemde lingenverkeer allerlei vraagstukken ten aanzien van de recreatiemogelijkheden oproept. Er is sinds enige tijd een inter departementale coördinatiecommissie voor het toerisme, en vorig jaar deelde de minister van economische zaken mee, dat deze commissie een werkgroep had ingesteld, die een inventarisatie van aa mogelijkheden, de behoeften en de moei lijkheden, die zich ten aanzien van Je va kantiespreiding in de ruimte voordoen in ae diverse gebieden van ons land moest maken. Noemen wij ook nog de interdeparte mentale coördinatiecommissie voor de openluchtrecreatie. De taak van de mi nister van O. K. en W. ten aanzien van de vrije tijdsbesteding brengt n.l. mee. dat hij zich met het tot stand brengen van de ruimtelijke voorzieningen daar voor moet bemoeien. Deze taak, zo wordt gezegd, kan niet meer alleen worden opgelost door lagere publiekrechtelijke lichamen en particu lier initiatief, terwijl de rijksoverheid mede een doelbewust beleid moet bepalen. Er zijn immers in verband met de toenemende problemen van bevol kingsdichtheid en industrialisatie zwem baden en sportterreinen nodig, kampeer en recreatieterreinen en accommodatie voor de watersport, terwijl tegelijk door woningbouw, industrievestiging en we genaanleg de mogelijkheden voor al der gelijke voorzieningen worden beperkt. Van enige logische opzet in de behar tiging van de belangen van de ontspan ning in de open lucht is op het ogenblik geen sprake. De situatie is even ver ward als onoverzichtelijk. Is dat nu wer kelijk nodig? Natuurlijk zal het vraag stuk wel vele kanten hebben, en komen er allerlei belangen in het geding, maar laten we de zaken toch niet overdrijven. Het is zeker geen vraagstuk, dat zoveel vertakkingen heeft als b.v. Europese integratie of ruimtelijke ordening. Het gaat voornamelijk om het behoud van het bestaande en het scheppen van nieuwe mogelijkheden voor ontspanning in de vrye natuur. Om het openleggen van terreinen, aanleggen van toeristische wegen en paden, van kampeerplaatscn e.d. Zou dat niet eenvoudiger en efficiën ter kunnen worden bevorderd door er op rijksniveau één instantie mee te belasten, die een overzicht over het geheel heeft en in staat is een doelbewust beleid te voe ren? Zoals de toestand nu is vrezen we, dat, ondanks alle interdepartementale coördinatiecommissies, sommige taken dubbel en andere helemaal niet zullen worden verricht! DAMCLUB TEXEL Uitslagen van 17 oktober 1958: A.: S. Ros-C. Dijker l1 Jas. Vinke-W. v. Zeijlen 11 C. Meedendorp-A. Vinke 20 S. v. Heerwaarden Jzn.-J. Hooijberg 02 S. v. Heerwaarden-J. v. Heerwaarden 1—1 B.: C. P. Burger-C. v.d. Werf G. Dros-Jn. Stam S. Bakker-Jo Schoo J. J. de Beurs-J. Hillen A. v.d. Slikke-D. v.d. Werf 1—1 1—1 0—2 2—0 2—0 C.: F. v. Sambeek-C. C. Barhorst 20 Jb. Koorn-Jb. de Jager 20 C. Vinke-J. J. Lafeber 02 Texel 1-H.D.C. 1: C. Dijker-J. Stoel 11 S. v. Heerwaarden-C. Zijdeveld 11 C. Meedendorp-A. Ouwens 11 J. Hooijberg-J. Beezemer 20 W. A. v. Zeijlen-P. v.d. Berg 02 S. v. Heerwaarden Jzn.-P. v. Veen 20 Jac. v. Heerwaarden-A. Bekebrede 11 A. Vinke-J. Fahrenfort 11 R. Zijm-H. Gomes 20 Jo Schoo-H. v. Gijzen 20 13—7 Een flinke overwinning dus tegen HDC 1 is een zeer kansrijk begin van de com petitie. H.D.C. zowel als Texel waren niet volledig, maar dat neemt niet weg dat er goed gespeeld is. Het verloop was span nend, want het duurde lang eer er een partij tot een beslissing kwam. Vervol gens ging de score gelijk op door enkele remisepartijen. Bord vier bracht met een zeer gave partij de eerste winstpunten, waarna Siem voor een verruiming van de voorsprong zorgde. Met nog enkele remi ses en gunstige partijen van R. Zijm en Jo Schoo kwam toen de zege in zicht, zodat het er tenslotte niet mee toe deed, dat W. A. van Zeijlen de remise liet glip pen. Vrijdag a.s. om zes uur gaan we ook weer jeugddammen. Jongelui, present! En zorg voor aanvulling, zodat een goede competitie kan worden gespeeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1958 | | pagina 1