„Alle perken te buiten KOFFIE albert heun Wat met welk onderwijs 'Vacuumkoffie' in de '4 smaken' uitsluitend verkrijgbaar bij Albert Heijn vacuum-koffieeen sensatie V) L. I* MilB GEURIGE mm Pffft... hetpfffjnste geluid voor liefhebbers van verse koffie Bepaal uw eigen koffie-smaak! DE WEG OMHOOG Nonnen gezocht. Nut en geschiedenis van het onderwijs. Het moment waarop de ouders zich gaan afvragen, welke loopbaan de kinde- len moeten of zullen volgen, komt in ieder gezin. Wanneer is moeilijk te zeg gen; dat hangt van zo veel, bij ieder geval weer andere, omstandigheden af, dat het noemen van een datum altijd een gissing en nooit meer dan een theorie is. Vooral in onze jaren van een zich sterk structureel veranderende samenleving treden vele factoren op, die het ene ogen blik van groot belang en even later to taal onbelangrijk zijn. Zelfs knappe socio logen, geleerden die zich bezig houden met ons doen en laten in die maatschap pij, zitten met de handen in het haar. En kelen van hen, waarmee wij voor het samenstellen van deze serie artikelen hebben gesproken, drukten het zo uit: „Alle normen zijn verloren gegaan". Wat in gewoon en minder wetenschappelijk Nederlands wil zeggen, dat men nergens meer gemiddelden voor kan opmaken omdat zij, mocht men in hun samenstel ling slagen, te wetenschappelijk en te onpractisch zijn. Overheid. Eén voorwaarde is in ieder geval dui delijk waarneembaar. De rijke ontwikke ling en variatie in onze maatschappij stellen eisen aan de jongen of het meisje die de intieme samenleving van het gezin gaat verwisselen voor de grote en onbe kende van de wereld. De belangrijkste eis is kennis. Niet meer alleen de zaken, die men van vader en moeder leert, maar ook een gespecialiseerde vakkennis van de rol die men op het toneel van de maat schappij wil gaan spelen. Het is de taak van het onderwijs die bij te brengen. Daarom ook past de aard van het on derwijs zich nauw aan bij die van de samenleving. Het is de intensieve bin ding die moet bestaan, wil men er voor blijven zorgen dat die samenleving goed blijft functioneren en groeien. Het is reden waarom de overheid en later zullen we zien ook andere organenzo veel zorg moet hebben voor dat onder wijs. Ook wij. Inzicht in dat onderwijs en daarmee, zij het zijdelings, ook in de aard van onze samenleving, is geen alleenrecht van de overheidsorganen. Mag dat tenminste nooit zijn. Om op de juiste wijze onze kinderen te helpen of te leiden bij het bepalen van hun loopbaan moeten ook wij in ieder geval met het belangrijkste op de hoogte zijn. „Och", zult U zeggen, „wanneer wij er niet meer uitkomen, kunnen we nog altijd onze toevlucht ne men tot de als paddestoelen uit de grond schietende beroepskeuze-bureaux". Maar tenslotte kunnen die niet meer doen dan het wetenschappelijk bepalen van de ca paciteiten van de kinderen en het geven van een daarop aansluitend advies. De beslissing ligt bij ons, de ouders. En al klinkt het verouderd, nog altijd geldt de leus dat de ouders de enigen zijn die hun kinderen door en door kennen. Met de plak Willen wij iets meer afweten van ons huidige onderwijs dan moeten wij, zoals overal elders, eerst wegduiken in de his torie en kijken hoe het er aan toe ging toen onze (verre) voorouders nog rond liepen in kuitbroeken, pruiken en kanten kragen en onverschrokken uitvoeren op kleine notedopjes naar verre landen als Indië en Amerika Het onderwijs had toentertijd nog een bijzonder primitief karakter. Iedere ver gelijking met nu is dan ook niet meer dan het aangeven van een verhouding tussen een bouwvallig en verweerd schuurtje en een machtig in vele kleuren geschilderd, betonnen flatgebouw. In onze roemrijke Gouden Eeuw, het tijdperk van Rem brandt, Vondel en rijke koopmansfami lies, werd de kern van het onderwijs ge vormd door de volksscholen, die niet veel meer onderwezen dan rekenen en schrij ven. De meester met de plak was de veel bewonderde en evenzeer gevreesde fi guur, die, niet ten onrechte, gold als de belichaming van het stads- en streek- intellect. Slechts .een kleine elitegroep, uitver koren niet om capaciteiten maar om af komst en rijkdom, bezocht de volgende en laatste vorm van onderwijs: de universi teit. Met als voertaal latijn ontving men daar een vrijwel universeel overzicht van de wetenschappelijke stand van zaken. Of men het ook onthield, was een tweede. Er bestond een dergelijke hoeveelheid me- Nu de scholen weer begonnen zijn is het nuttig te weten waar toe de verschillende onderwijs instituten bijdragen. Wij willen in een achttal afleveringen onder de titel „De weg omhoog" of „Wat met welk onderwijs?" een gang maken langs de vele mogelijk heden. De volgende punten zullen worden behandeld: 1. Normen gezocht. Nut en ge schiedenis van het onderwijs. 2. Ontwikkeling betekende voor uitgang. Verschuiving van de mogelijkheden, zowel regio naal als landelijk gezien. De aanpassing van het onder wijs aan de vorm van de maat schappij. 3. De plicht om te leren. Nood zaak om te leren en zorg van de overheid. Na deze algemene schetsen de vormen van onderwijs: 4. Van kleuter en kind. Kleuteronderwijs en lagere school plus v.g.l.o. 5. Voor kantoor en bedrijf. Ulo en handelsdag- en avond school. 6. Voor fabriek en land. Technisch en land- en tuin- bouwonderwijs. 7. De laatste trappen. Middelbaar en hoger onderwijs 8. Nooit te oud. Karaktervormend en bijzonder onderwijs. ningsverschillen, dat het voor een stu dent niet gemakkelijk was de waarheid of althans de gulden middenweg te kie zen. Vooral niet wanneer hij in Leuven de ene, in Aken de volgende en later in Delft of Leiden de derde, Hollandse, ver sie hoorde. Toch leverde dat onderwijs genieën op als Hugo de Groot en Huygens en later in Duitsland een Goethe. Traditie Een vorm van onderwijs, aangepast aan de eisen van de samenleving, bestond niet. Om die in het leven te roepen was allereerst vereist een onderscheiden van de afzonderlijke pilaren, die samen het huis van de maatschappij schraagden. En daarvoor was de toenmalige kennis te ontoereikend, of beter, te onrijp. Men kende een automatisch systeem van praktijkscholing. Als jongen kwam men in het bedrijf dat ook vader, grootvader en verdere voorvaderen hadden uitge oefend. Vader of de gildemeester leerde het broekje wat hij moest kennen om niet te allen tijde krullendraaier te blijven. De traditie nam een voorname plaats in. Men deed wat vader had gedaan en daarmee was de kous af. Nog wel vindt men op het ogenblik in sommige dorpen families, die al van oudsher de functie van bakker, slager of kleermaker ver vullen. Maar dat is tegenwoordig niet meer dan een interessant, folkloristische verschijnsel. (Wordt vervolgd) MEISJES TOT 12 JAAR NU OOK BIJ PADVINDSTERS WELKOM De „Phoca-groep" Texel, onderdeel van net Nederl. Padvindstersgilde, heeft het plan ook de wat grotere meisjes in haar rijen op te nemen. Meisjes van 10, 11 en 12 jaar kunnen zich bij mevr. Van Wij- land, Hallerweg 5, opgeven. De belangstelling bij de kleinere meis jes („De Kabouters") groeit nog steeds. Er is voor nog slechts enkelen plaats. Ze kunnen zich bij het troephuis aan de Beatrixlaan zaterdagmiddag om kwart over drie melden. De Kabouterleidster (in Padvindstertermen De Oehoe) zal ze graag ontvangen. Leidster van de grotere meisjes is mej. Feenstra. S.V. DE KOOG Uitslagen van zondag jl.WGW 3-De Koog 1 1—6; De Koog 2-HRC 7 2—3. Het eerste keerde met een flinke over winning terug uit Den Helder en her stelde zich dus van het slechte begin van vorige week. De ruststand was 20. Na de rust werd de score regelmatig opge voerd. Het tweede kon het tegen Racing 7 niet bolwerken. Ondanks een grote veldmeer- derheid ging de rust in met een 21- achterstand. Na de thee was HRC wel iets sterker. Beide ploegen scoorden nog eenmaal. FEUILLETON 11. HOOFDSTUK V. Zoekend naar een oplossing De door Polten opgeroepen wachtmees ter meldde zich bij de burgemeester en Bob vond dit een prachtige gelegenheid om eindelijk te weten te komen, in welke positie hij kwam te verkeren. Was hij nu arrestant, of kon hij als een gewoon bur ger naar huis gaan? Die diefstal was op zichzelf erg genoeg, maar zijn aanwezig heid achter het gemeentehuis kon toch niet als een overtuigend bewijs van zijn schuld gelden. Natuurlijk had hij het zich niet gemakkelijk gemaakt, door te wei geren een aanvaardbare reden op te ge ven, maar een kind kon toch begrijpen dat hij de schuldige niet was. Burgemeester Zwiersma bleek wel ge neigd om Bob te laten gaan. De vrees om een opschuddingwekkende vergissing te door HANOL SPOOR. maken was groter dan de weinige hoop en de zeer kleine kans dat Bob iets met de diefstal te maken zou hebben. Hij stelde wel nadrukkelijk vast, dat Bob zich minstens enige dagen ter be schikking moest houden en dus het dorp niet mocht verlaten. Opgelucht verdween Bob met spoed uit de burgemeesterskamer. Zwiersma mocht toch nog eens te elfder ure van gedachten veranderen! Bob wilde nu eerst weten of Marrigje naar huis was gegaan, of dat ze ergens verborgen stond te wachten. Dit laatste achtte hij het meest mogelijk, daar zij vanzelfsprekend ook wel benieuwd zou zijn, hoe een en ander was gegaan. Even stond hij voor het gemeentehuis te dralen. Zou ze links zijn afgeslagen, naar haar woning of rechts naar de zijne? Terwijl hij daar zo stond, hoorde hij Na Amerika en Zweden nu ook Nederland enthousiast over 'de meest verse koffie van alle Overal verbazing over gemalen koffie die altijd 'n half uur geleden gebrand' blijft in het wonderbaarlijke, luchtledige vacuumblik. Tienduizenden huisvrouwen in Nederland hebben opeens een wonderbaarlijke ontdek king gedaan: ze maakten een blik open en ...pffft, zei het blik. En nooit hebben zij verser kofflegeur geroken dan op dat mo ment - het was of ze in een koffiebranderij stonden! Wat is er aan de hand? AH heeft gemalen koffie in vacuum-blik geïntroduceerd. Waar om zegt het blik 'pffft'? Omdat het lucht ledig is. Waarom geurt deze koffie verser dan alle andere? Omdat geen lucht het aroma bedreigen kan. Want lucht is de Grote Vijand van het aroma - zonder lucht staat de tijd stil. In het wonderbaarlijke vacuumblik blijft de koffie altijd 'een half uur geleden gebrand'! Kan het verser? EEMALEH INHOUD 250 GRAM A SMAAK KLEUR PRIJS V PAK 230 GR, VACUUM. BUK 2ïO GR. Vol-aromatisch Goudmerk 168 178 Mild-geurig Groenmerk 140 150 Mild-krachtig Roodmerk 140 150 Pittig Paarsmerk 120 130 Halfuur na branden luchtledig verpakt En...vanaf dat moment is de versheid verzegeld - het aroma kan er niet uit, vijand lucht kan er niet in. Zeer be langrijk: Albert Heijn vacuumkoffie is precisie-gemalen: niet te grof, nier te fijn. Waut u weet: te fijn gemalen koffie smaakt bitter, te grof gemalen koffie trekt onvolledig af. Hoor, hoor...een koffie-revolutiel In Amerika en Zweden drinken 30 miljoen koffieliefhebbers allang geen andere koffie meer! En hier? Pffft... pffft... Reeds wor den dagelijks duizenden blikken AH-vacuum- koffie geopend! Haal morgen zo'n blik! Open het als ten normaal conservenblik. Sluit bet met het aroma-verzegelend plastic deksel dat u gratis krijgt. AH-koffie-exparts ontdekten: er zijn in ons land 4 groepen koffiedrinkers. Daarom creterde AH voor alle 4 groepen de juiste melange - alle 4 van de beste bonen gemaakt. Omdat er van de ene soort nu eenmaal meer groeit dan van de andere..., daarom alleen is er verschil in prijs - maar niet in kwaliteit! AH vacuum-koffie kost weliswaar een dubbeltje meer dan de gewoon verpakte A H-kojfic - maar is altijd nog lager in prijs dan elk ander kwaliteitsmerk. Albert Heijn een zacht sissend geluid. Het kwam schuin van de overkant, waar een hek ten klein parkje afsloot en waar het na zonsondergang voor het publiek verboden was zich daar op te houden. Met enige vlugge stappen was hij bij het hek en ontdekte vlak om de hoek het ianke figuurtje van Marrigje. „Dat loopt de spuigaten uit", fluisterde hij. „Eerst sta je met een heerschap ach ter het gemeentehuis en nu begeef je je weer op verboden grondgebied, ook al weer in het donker, zoiets doet een dame niet". „Niet spotten Bob", smeekte Marrigje, „Ik heb doodsangsten uitgestaan. Hoe is het toch afgelopen?". „Voorlopig is het levensgevaar gewe ken, schone jonkvrouw, ik heb gratie. Maar in het belang van het vaderland moet ik mij om de vierentwintig uur komen melden". Ondanks de doorgestane emoties moest Marrigje glimlachen om de gemaakt hoogdravende toon van Bob. Het stelde haar in ieder geval al gedeeltelijk gerust, dat hij gekheid maakte. Het had even goed op een daverende ruzie met haar vader kunnen uitdraaien. Gelukkig dat Bob nog niets had gezegd. De uitslag zou beslist negatief zijn geweest. Dan zouden ze meer moeite hebben om de scherven aan elkaar te lijmen. Toch zou het een hele opluchting betekenen, als er einde lijk eens een beslissing viel in de goede zin en papa over zijn vooroordelen be treffende de familie Wevels heen was. „Hoe was de verhouding tussen jou en papa?" vroeg ze dringend. Bob werd ernstiger. „Kom laten we wat oplopen, als het tenminste nog niet te laat voor je is?". „Nee, mama heeft een of andere ver gadering van een vrouwenvereniging en papa blijft dan meestal ook wat langer weg. Vertel dus op, ik brand van nieuwsgierigheid". Bob gaf een verslag van zijn bevindin gen. Het bekend maken van de diefstal van de schilderijen deed Marrigje 'n ver schrikte uitroep slaken. „O, Bob, die schilderijen zijn echt kostbaar en papa was er zo geweldig trots op. Hoe moet hij dat verantwoorden tegenover de eigenlijke eigenaars. Ze hebben in goed vertrouwen die schilder stukken afgestaan. Ze vonden dat die beeltenissen van de vroegere vroede va deren beter in de omgeving van het klei ne raadhuis tot hun recht kwamen". „Die mening schijnt dan verdeeld te zijn", zei Bob gekscherend, doch dadelijk daarop gaf hij haar arm een geruststel lend drukje, daar hij wel begreep dat Marrigje dit geval niet licht opnam. Hij twijfelde nog, of hij haar zou ver tellen, dat er een zware verdenking op hem rustte. In feite had hij geen bewijzen van zijn onschuld. Wanneer de dief niet gevonden werd, dan zou de toestand voor hem toch min of meer precair worden. Het was maar beter om Marrigje een klein beetje voor te bereiden. Het volgende ogenblik had hij spijt van dit besluit. Marrigje raakte hij de eerste woorden, over de verdenking, die op hem was gevallen en dat Polten hem niet zou ontzien, totaal van streek. In haar fantasie zag ze Bob al gevan gen genomen en onschuldig veroordeeld worden. Maar dat zou niet gebeuren, zo lang zij er ook maar iets aan zou kunnen veranderen. Weg was haar blijdschap, over het feit dat haar vader niet wist, dat zij en Bob achter het gemeentehuis hadden gestaan. Nee, papa en Polten moesten het nu onmiddellijk weten, vond ze. Liever de eventuele overdreven praatjes van de mensen verdragen, dan dat Bob in opspraak kwam voor diefstal. Opgewonden deelde ze dat dan ook aan Bob mee. Doch die wenste daar geen woord meer over te horen. Hij nam alle gevolgen van het gebeurde op zich. Mar rigje moest zich overal buiten houden. Marrigje kon zich daar niet bij neer leggen. Beter dan Bob wist ze, dat een gerucht in het dorp op een onnoemelijk groot drama kon uitlopen. De naam Wevels zou besmeurd worden. Juist om dat de Wevels niet tot de dorpelingen behoorden, maar aangeduid werden als „import", zouden ze niet worden g spaard. Integendeel men zou gnuiven smullen van dit pikante nieuwtje. A< natuurlijk waren alle mensen niet maar zij, die daar wel behagen in sche ten, konden genoeg kwaad stichten. Bliksemsnel werkten haar gedacht* Alleen het ontdekken van de ware d kon hier uitkomst brengen. Vooral Bob zo halsstarrig volhield, dat h* naam niet genoemd mocht worden. V moest ze nu voor de misdaad aanzif zonder het gevaar te lopen, dat ook iemand ten onrechte verdacht? Hoe papa toch zo kortzichtig kon zi; Met tedere blik keek ze naar Bob o! hoog. Hij en stelen, dat was zo iets a surds, dat moest iedereen toch dadel begrijpen. Zij zou haar hand voor hem het vuur durven steken. „We moeten zelf naar een oplossi gaan zoeken", drong zij aan. „Hebben geen aanknopingspunt, van waaruit verder kunnen werken?" Bob deelde haar mee, hoe boos Polt werd, toen haar vader een andere opl< sing zocht en de Vrenkens in het gedi bracht. „Hij stond in vuur en vlam", zei B< nog na-grinnekend om de heetgebakei Polten. „Hij zal hen op leven en do verdedigen". „Ook als er een kansje is, dat ze werkelijk iets mee te maken hebben vroeg Marrigje peinzend. „Naar welke kant gaan nu je geda* ten?" vroeg Bob in de grootste verbazii „Vrenken en zijn zuster verdienen n hun banketbakkerij op een fatsoenli; manier hun brood. In de tijd dat ze h wonen, heb ik niets bijzonders aan l gemerkt". „Maar ik wel", zei Marrigje met pi selinge beslistheid. Bob hield met een ruk zijn passen in „Marrigje, je komt op gevaarlijk t< rein", waarschuwde hij. „In je ijver mij schoon te wassen, zou je in staat A om weer een ander, onschuldig, in spraak te brengen". (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1960 | | pagina 4