Cjroen'wartsjexels in het hart^,
aanbesteding nieuwe veerhaven binnenkort te verwachten
i 1962 kan cle haven
r an het Horntje worden
gebruikt
DAG 11 JANUARMJ
EXELSE
74e JAARGANG No. 7S22
COURANT
ve N.V. v.h. Lanqeveld de Rooij
ek-. Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
I Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt woensdags en zaterdags
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl.
Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p.
kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm
HtnomnPGLetn
rurtf^ou
WMTCL'JR MAVW1HOOFP
OOSTELUK HAVEMttOOh>
ij hi m
HORNTJC
HJITENVÊLOJt
1MTBRSTAAT ARAthPHitMCnT HOORN
rrtRHAVtn - TEXEL
WADPEnZEC
ER IS DE LAATSTE TWAALF JAAR
al heel wat te doen geweest over de
verbinding Texel-Den Helder via het
Horntje. Vele ingezonden stukken zijn in
de „Tesselaar" geplaatst, waarin pro eD
anti zich duidelijk hebben kenbaar ge
maakt. Dit alles is voorbij!
Binnenkort zal de aanbesteding plaats
vinden van de nieuwe veerhaven aan het
Horntje. En blijkens bijgaande tekening
wordt het naar Texelse begrippen, een
gigantisch werk! De huidige haven van
Oudeschild zou er geheel in verdwijnen.
Eén dezer dagen hadden wij een ge
sprek met Ir. J. W. Tops, hoofdingenieur
van Rijkswaterstaat te Hoorn, en de heer
L. J. Weijdt, geboren Oudeschilder, tech
nisch ambtenaar 1ste klas bij Rijkswater
staat.
De heer Tops heeft gisteravond in hotel
,,De Oranjeboom" een toelichting gegeven
over de nieuwe haven; hij deed dit aan
de hand van tekeningen, dia's
maquette.
Als we de bijgaande tekening goed
bezien, dan kunnen we constateren, dat
er van het duinencomplex niet meer zal
verdwijnen dan nodig is voor deze uit
breiding.
De haven wijkt af van het voorgaande
plan, waarin de haven in het verlengde
van de toegangsgeul lag. De golfhoogten
die echter in deze haven konden optre
den, werden ontoelaatbaar geacht.
De Texelaar sprak toen wel van: „Zie
je wel, ze weten de weg niet te vinden
maar thans wordt de deining
in de haven zodanig, dat er te
allen tijde kan worden gevaren. De stro
ming is de goede kaartlezer zal dat
kunnen zien voor de nieuwe haven
gering. Hij is zelfs minder dan voor de
Oudeschilder haven.
Tijdens het gesprek met Ir. Tops wer
den ons in kleuren aangegeven golfhoog
ten getoond; het verschil tussen het eer
ste object en het huidige was, wat de
rust in de haven aangaat, duidelijk zicht
baar.
In 1950 schreef de Texelaar: „De nieu
we veerhaven met aanleginrichting voor
veerboten met koplading zal het Rijk
ƒ850.000,kosten".
Ir. Tops las deze cijfers in onze ar
chiefstukken en schpot in de lach.
„Wat zal het nu gaan kosten?"
Hierop kon (resp, mocht) de hoofdinge
nieur geen antwoord geven Dat zou met
het oog op de komende aanbesteding niet
zakelijk zijn. Het bestek is op het ogen
blik in Den Haag en men hoopt in het
aanstaande vroege voorjaar met het werk
te beginnen.
Er zal in een versneld tempo moeten
worden gewerkt, omdat de haven in 1962
gebruikt moet kunnen worden. Dan zal
de zijsteiger, die op de tekening is aan
gebracht, door „De Dageraad" van de
N.V. T.ES.O. als meerplaats worden ge
bruikt".
De heren van Rijkswaterstaat vertel
den ons, dat de samenwerking met de
N.V. T.E.S.O. volkomen is afgerond. Het
was zeer prettig samenspel.
„Wij kunnen", aldus de heer Tops,
,.geen haven bouwen als wij niet weten
wat voor materiaal de T.E.S.O. gaat ge
bruiken. De nieuwe veerboot moet pas
sen in onze haven, en dat doet hij nu ook"
De Wilhelmina zal niet kunnen worden
gebruikt in de fuik, er zal een nieuw
schip komen. Dat schip zal 16Vi meter
breed zijn en vijf autobanen hebben. De
indeling van dat nieuwe schip kunnen wij
het best vergelijken met een woning. Ge
lijkvloers komen de auto's (zestig per
overtocht), eerste verdieping de rijwie
len, tweede verdieping de passagiers. Elk
dek krijgt een aparte opgang. Er zal een
buitendek komen, gelijk de Wilhelmina
heeft en een flinke passagiersruimte.
Het lossen van de auto's wordt ean
peuleschil, want ze kunnen zonder meer
afrijden, zonder vervelend laveren.
„Als wij met TESO praten", aldus Ir.
Tops, „dan wordt er nooit anders ge
sproken dan over een uurdienst. Dan kan
er dus heel wat vervoerd worden, en met
de komende haven is ver in de toekomst
gekeken".
De haven
Die stroming is ook minder gevaarlijk
voor de boot dan men denkt. Moet men
in Oudeschild reeds vóór de haven vaart
verminderen, de nieuwe toegangsgeul zal
met volvermogen binnengevaren kunnen
worden.
De toegangsgeul is 240 meter lang en
de afstand tussen het westelijk- en ooste
lijk havenhoofd is 60 meter. De haven
zelf is 180 meter breed en heeft een
lengte van 326 meter. De korte en lange
zwarte piek, die wij aan het eind van de
haven zien, is de „fuik". De lange kant
is de zogenaamde richtkant (85 meter
lang), het korte einde van de fuik is
40 meter. Dan komt het schip voor een
beweegbare brug, die toegang geeft tot
de wal. Als we even de wal opgaan, zien
we daar direct boven negen kleine zwarte
streepjes: de standplaats voor de bussen.
Daar iets boven (er staat 1 50) is een
parkeerplaats voor de auto's, die met de
pont meewillen. Er kunnen 120 wagens
worden geplaatst, dus twee bootladingen.
De bebouwing van het havenplein, wat
betreft kantoren etc. was nog niet be
kend. Wel staat in het gemeentelijk uit
breidingsplan een bebouwing aan de
rand van dit complex, zo ongeveer onder
de naam Prins Hendrikpolder.
De weg naar Den Burg is duidelijk
zichtbaar en ook een toegangsweg naar
Den Hoorn.
Het materiaal
vHPlutltB Ml/W
li fVvtaJPA'
4*. J**-
„Deze haven is voor ons bijzonder aan
trekkelijk", zo vertelde men ons in Hoorn
op het arr.-kantoor van Rijkswaterstaat.
„Wij hebben alleen maar te bouwen en
weinig met de bestaande toestanden te
maken. Ook in Den Helder moet de haven
gereed worden gemaakt voor deze nieuwe
boot. Maar daar is de haven reeds en
heeft men alleen maar de fuik met toe
behoren te bouwen.
De bouw van de haven, wij bedoelen
hier het gehele object, is ook bizonder
wat het te verwerken materiaal betreft.
Er wordt overwegend asfaltbeton en
staal verwerkt. De asfalt-betonmolen
moet een hoeveelheid van 37.000 ton ver
vaardigen. De hoeveelheid staal tillen wij
met alle inwoners van Texel niet van de
grond: 510 ton stalen damwand aan de
haven en nog eens 1000 ton staal zal
worden verwerkt in de fuik. Daarnaast
140 ton constructiestaai.
Van het hout dat wordt verwerkt, zou
een aardig zomerhuisje kunnen worden
opgetrokken, nl. aan tropisch hardhout
300 m3 aan haven en 200 m2 aan fuik.
Er wordt al jaren gewerkt met zink-
stukken en deze zijn ook nodig voor de
nieuwe havenbouw, 24.000 m2 van dit
materiaal zal naar de bodem verdwijnen.
Te verwerken grond
De grond, die aan het Horntje zal wor
den verwerkt is een verhaal apart. Wij
hebben allemaal wel eens een schop in de
grond gestoken om wat zand of aarde te
verwerken. Gelukkig hoeft het daar aan
het Horntje niet met de schop te gebeu
ren. Er moet niet minder dan lV< miljoen
m3 grond worden verzet. Dat is een
hoeveelheid, die niet gering is en wij
hebben de heren Tops en Weijdt dan ook
dadelijk gevraagd: „Wat gaat er met die
grond gebeuren".
Deze grond zal worden gebruikt om de
dijk van de P.H. Polder te verhogen. Deze
verhoging van de dijk en de bouw van de
haven zal in z'n geheel worden aanbe
steed; het is één bestek. Rijkswaterstaat
wil bij de uitvoering één hoofdaannemer
voor het gehele werk.
Op de tekening zien wij iets van de dijk
in de P.H. Polder. Deze dijk zal ruim 21/*
m. worden verhoogd over een lengte van
4 km. en krijgt uiteindelijk een hoogte
van 7.25 meter. Deze verhoging zal niet
alleen geschieden met het zand, dat uit
de haven komt. Nabij Den Hoorn zal on
geveer een oppervlakte van lVt 2 ha.
(Zie vervolg pagina 4^