Cjroen 2rwarL-Jexelsin het harL, Loco-burgemeester Roeper opende te Oosterend een monument van samenwerking ce Van klei tot gips Van brons tot monument De heer Cor Bremer Koninklijk onderscheiden WOENSDAG 3 MEI 1961 TEXELSE 74e JAARGANG No. 7554 COURAN Uitgave N.V. v.h. Lanqeveld de Rooij Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm KA ov Achterzijde van de vorm tijdens hel gieten in het gips In de naoorlogse jaren is ons nationale beeldenbezit belangrijk toegenomen. Steeds meer wordt de noodzaak gezien om de beeldende kunstenaars in staat te stellen hun taak in de maatschappij te vervullen en de kunst in de levensge meenschap een levende functie te geven. Een andere oorzaak tot de vermeerde ring van ons beeldenbezit is ook de pië- teitszin van ons volk geweest. Want ter nagedachtenis aan hen, die in de oorlogs jaren sneuvelden werden er in vele ge meenten herdenkingsmonumenten ge plaatst. Deze getuigen van een grote ver scheidenheid in uitbeeldingskracht van de beeldende kunstenaars. En wanneer er a.s. donderdag bij de begraafplaats te Den Burg het herden kingsbeeld van de jonge Haarlemse beeldhouwer Theo Mulder zal worden onthuld, wordt er opnieuw een goed beeld aan onze nationale collectie toege voegd. Voordat een beeld op haar voetstuk ge plaatst kan worden, gaat hier aan veel vooraf. Daarbij maken we kennis met de vele facetten van het werk der kunste naars. In de eerste plaats is daar de beeld houwer zelf, die uit het niets zijn figuren in de klei vorm geeft. Hij brengt zijn ideeën tot leven, maakt het tot een tast baar resultaat en maakt het tot een ge meen goed. Dan kan een ieder het beeld voor ogen zien dat eens alleen nog in de brein van de ontwerper bestond. Vaar dige vingers, gewend om met klei om te gaan, boetseerden de vormeloze massa. Steeds meer krijgt de figuur gestalte, be paalde gedeelten krijgen accentuering en verschillende proporties worden beklem toond. Het kleine ontwerp, dat eens door de opdrachtgevers moest worden ge keurd, staat nu als een miniatuur naast het afgewerkte beeld in klei. De gelijke nis is treffend. Dagen, weken en soms maanden is de beeldhouwer er aan bezig geweest. Tot dat het daar voor ons staat en dan pas door de beeldhouwer wordt losgelaten. Of eigenlijk toch niet, Want het is niet dtijd de ontwerper, die er de laatste land aan legt. De klei, waarvan het ïeeld is gemaakt, is niet bestendig de tand des tijds te kunnen doorstaan. Het ■Ou niet gespaard kunnen blijven voor de volgende generaties. Want het is immers ok de bedoeling dat we ons cultuurbezit eer aan volgende generaties kunnen •verdragen? Wanneer eenmaal hel beeld in klei ge reed is gekomen gaat het naar de gips- gieter en komt daarna zelfs nog bij de bronsgieter terecht. Het gipsgieten, een eerste stadium, is een precies werk. Een vorm wordt om de zachte klei gebracht en een dun laagje gips van enkele centimeters op de zachte klei aangebracht. De afbeeldingen geven hiervan een duidelijke voorstelling. Men ziet hier ook de bewapeningen van ijzer, die worden aangebracht om b.v. krom trekken te voorkomen. De randen zijn van latoenkoper, zodat deze randen later weer gemakkelijk los gemaakt kunnen worden. Dit is nodig omdat de zachte klei uit het gietsel wordt gehaald en weer verdwijnt in de kleiton. Daarna worden de vormen aan de binnenzijde (dus waar eens de zachte klei zich bevond) schoon- gespoten en geprepareerd met een iso lerende laag van potas. Vervolgens wor den de stukken apart met gips ingegoten en de vorm in elkaar gezet en wordt (na dat het geheel met een vlasvezel is op gevuld) aan de binnenzijde dichtgemaakt Dit sluit dan rond de bewapening van houtwerk. De hele vorm wordt vervol gens weer stuk voor stuk opgebouwd en aangegoten. Het gieten van brons Om het werk van de bronsgieter van nabij te zien, hebben we de werkplaats van de fa. Binder in de Haarlemmermeer bezocht. Op het terrein van de werk plaats staan metershoge beeldengroepen °n in een schuurtje liggen tientallen gips modellen. Hoofden en ledematen, dieren en vogels hebben een plaats gekregen achter de werkplaats. Het is een wonder lijke verzameling. Deze werkplaats zou men de vergaar plaats der hedendaagse beeldhouwers kunnen noemen. Hier worden de uit klei gemaakte figuren bestand gemaakt tegen de tand des tijds. Hier in deze bescheiden werkplaats der fa. Binder worden na tuurgetrouwe cliché's in brons gegoten. Het bronsgieten is een oud ambacht, dat door de eeuwen aan belangrijkheid nog niets heeft ingeboet. Vooral bij de oude Grieken stond het bronsgieten in hoog aanzien. Ook onder de Egyptenaren en de Romeinen waren uiterst bekwame ambachtslieden in deze techniek van het bronsgieten te vinden. Zoals bij meerdere oude handwerken, is ook hier de grondslag gelijk gebleven. In het gieten van het brons en verdere bewerkingen zijn dan ook niet veel ver anderingen gekomen. Wel staat de heden daagse bronsgieter meerdere gerieven ten dienste. De positie van deze bedrijven is echter verre van rooskleurig. In 1928 waren er nog ongeveer 30 gieterijen in ons land. Thans zijn het er nog slechts enkele. De belangstelling voor het bronsgieten is sterk aan het tanen. Jonge mensen, die in deze bedrijven werden geschoold, zoeken hun werkzaamheden in andere beroepen. De werkplaats In de werkplaats heerst een aparte sfeer. Naast de mengtrommels ligt een De gipsgieter aan het werk Zaterdagmorgen heeft burgemeester C. de Koning de heer C. Bremer, Oosterend, de versierselen opgespeld, verbonden aan de orde van Oranje Nassau. Burgemeester De Koning deed dit met een toepasselijk woord in de raadzaal van het gemeente huis. De heer Bremer was door zijn kinderen met een „zoet lijntje" naar Den Burg ge loosd en was geheel onkundig van het geen hem te wachten stond. Toen hij met een der zoons het raadhuis binnenstapte en daar ook zijn vrouw en overige kin deren trof, begreep hij er helemaal niets meer van. De heer Bremer ontving deze ere medaille in zilver voor zijn grote activi teit in het dorpsleven te Oosterend. Burgemeester De Koning memoreerde deze activiteiten. De heer Bremer is sinds 1925 dirigent van het gemengd zangkoor .De Lofstem", van 1925-1940 was hij tevens voorzitter van dit koor; sinds 1950 is hij ook dirigent van het Chr. Mannen koor te Oosterend. Ook de muziekvereni ging „Excelsior" heeft diverse jaren on der zijn bekwame leiding gewerkt en wel van 1925-1957. In het kerkelijk leven leven heeft de heer Bremer eveneens z'n sporen verdiend. Hij was meerdere jaren ouderling van de Gereformeerde Kerk en leidde verschil lende jaren het jongenswerk. Niet alleen voor de ouderen van zijn dorp, maar ook voor de kleuters gaf hij zijn beste krachten. Sinds 1951 is de heer Bremer voorzitter van de Algemene Christelijke kleuterschool. Onder zijn voorzitterschap kon een nieuwe school worden geopend, terwijl ook de grond slag van de nieuwe school door het ver lijden van een nieuwe stichtingsacte in 1957 een aanzienlijke verruiming onder ging. Van 1955 tot 1959 was de heer Bremer lid van de Culturele Raad op het eiland. Ook van het bestuur van de Stichting Cultureel Werk maakte de heer Bremer deel uit. Voorts is deze actieve Oosteren- der ook lid van de Muziekschool en be stuurslid van de „Stichting Kunstkring „Texel". Dan mogen we niet vergeten te vermelden, dat de volkstuinvereniging „De Knieneberg" eveneens een prima voorzitter bezit in de persoon van de heer C. Bremer. Nadat de burgemeester de plechtigheid had verricht, sprak de heer Bremer en kele woorden van dank en verzocht de burgemeester zijn erkentelijkheid over te brengen aan Hare Majesteit. Bij deze plechtigheid waren aanwezig de heren wethouders C. H. Roeper en Th. R. Hin, gemeentesecretaris de heer P. Beemsterboer en de heer G. A. Oskam. hoop gele Brusselse aarde, op een vorm- kast rust een stuk gips, dat de vorm heeft van een voet, elders vindt men de buste van één van Hollands bekende staats lieden. Het is er zo onoverzichtelijk door de grote verscheidenheid, dat de leek er zich in een doolhof waant. Maar voor de bronsgieter is het geen probleem hier een begin te vinden. De werkzaamheden beginnen bij de mengtrommels, waarin het zand wordt geprepareerd, dat later in de vormkasten terecht komt. Hoewel verschillende zand- soorten er zich voor lenen, gebruikt men toch in hoofdzaak de Belgische of Brus selse aarde om te verwerken. Dit zand heeft n.l. de eigenschap, dat het stevig is en bestand is tegen hoge temperaturen. Belangrijk is de preparatie, waar vooral rekening gehouden moet worden met het vochtgehalte. Het fijne zand verlaat de mengtrommels als een stevige massa. Is dus het zand gemengd dan komt het terecht in de vierkante ijzeren vormkas ten. Flink aangestampt om verzakken te voorkomen, wordt de onderlaag in de kast aangebracht. Na deze voorbereidselen volgt het te verbronzen gipsmodel en verdwijnt de vormkast in de oven. Niet eerder dan na dat het zand volkomen gedroogd is (dit drogingsproces duurt enkele dagen) vol gen de verdere werkzaamheden. Verlaat de vormkist nu de oven, wordt het gips model weggenomen dan is er een natuur getrouw cliché van dit gipsmodel over gebleven in de gedroogde aarde. Veel routine en voorzichtigheid dienen bij der gelijke behandelingen in acht genomen te worden. Ook bij de verdere afwerking komt het aan op de capaciteiten van de ambachtsman, die de vormkunst volko men machtig moet zijn. Hierna vloeit het brons! Het mengsel wisselt in samenstelling al naar gelang de bestemming en de kosten van het werk. En wanneer dan eindelijk de laatste hand wordt gelegd aan het beeld komen daar aan nog verschillende vakkneepjes te pas. Met behulp van soldeerbouten, schuurmiddelen en andere attributen wordt het beeld in elkaar gezet. Zo wordt hier in dit bedrijf gewerkt om ons nationale cultuurbezit bestand te maken tegen de tand des tijds, om de vele produkten van Holland's beeldhouwers an de volgende generaties te kunnen to nen. Jac. J. Bais Oosterend heeft nu eindelijk, na 11 jaar, zijn lang begeerde muzieknis. Een prachtig stuk werk is verrezen op een plaats, bereikbaar vanuit de Oranjestraat, een plekje dat op een zomeravond ideaal is om te genieten van een concert. Met een achtergrond van mqchtige kastanjebomen en geflankeerd door een populier is deze muzieknis voor Oosterend inderdaad een prachtig monument. Nadat eerst door de muziekverenigin gen Excelsior en VIOS, voorafgegaan door de tamboers en gevolgd door de Gymnastiekvereniging S.V.O. een rond gang door het dorp was gemaakt, werd het terrein van de nis officeel het eerst door de muziekverenigingen betreden, ge volgd door een groot aantal bezoekers. Loco-burgemeester C. H. Roeper knipte vervolgens een lint door en betrad als eerste de nis „Door bijzondere omstandigheden valt mij de eer te beurt de muzieknis te ope nen", zo zegt de heer Roeper. „Ik weet dat onze burgemeester gaarne deze taak vervuld zou hebben, maar de diepe rouw waarin het gezin De Koning is gedom peld, heeft dit onmogelijk gemaakt en naast onze innige deelneming mogen wij hopen, dat onze Burgemeester en zijn gezin dit zware verlies kunnen dra gen". Vervolgens wees de heer Roeper op de wel zeer lange geschiedenis, die aan dit bouwwerk is voorafgegaan. De vele moeilijkheden, die overwonnen moesten worden. De betekenis van het tot stand komen van deze nis is voor Oosterend heel belangrijk, immers vooral op cultu reel gebied is de nis voor Oosterend be langrijk, terwijl ook in het vreemdelin genverkeer Oosterend zijn plaats heeft verkregen. De rust en de intieme dorps geest is voor de vreemdeling een aan trekkelijkheid, waarin deze muzieknis van grote waarde voor Oosterend zal zijn. Veel geluk Oosterend met het bezit van deze prachtige muzieknis". Namens de muziekniscommissie dankt de heer Jb. Drijver loco-burgemeester Roeper voor zijn woorden. Ook wij hopen dat de nis voor Oosterend een begin zal zijn. Vervolgens verwelkomde de heer Drijver wethouder Hin, secretaris Beem sterboer en verdere genodigden en be tuigde zijn innige deelneming met het verlies, dat het gezin van burgemeester De Koning heeft te dragen". Een bijzonder dankwoord voor Ooster end Present, dat de laatste stoot heeft ge geven. De voorwaarde, dat de nis er voor 1 mei 1961 zal staan is in vervulling ge gaan. Ook de burgerij en niet te vergeten de jeugd, die voor de boomaanplant on der leiding van gemeentewerken, heeft gezorgd onze dank. Oosterenders, U bezit nu een prachtige nis. Moge de verenigin gen hem intensief gebruiken. De heer Drijver besluit met de Oosterenders op te wekken om allen begunstiger te worden van de nisvereniging. De heer Fielmich, oud-hoofd van de o.l. school, voor deze gelegenheid speciaal naar Oosterend gekomen, memoreert even de gedachten, die 11 jaar geleden zijn ontstaan. Het stenenbikken 10 jaar geleden, de actie verkoop bouwstenen, entworpen door onze Oosterender schil der Tony de Haas en de gegeven concer ten in andere dorpen. Hieruit is dan ein delijk deze nis gegroeid, waarop ik be slist jaloers ben, want het is voor U, Oosterend, een monument van samen werking. Moge deze nis stimuleren tot mooie culturele prestaties. Hieraan is Oosterend beslist niet vreemd, als ik U allen mededeel, dat het H.M. de Koningin heeft behaagd de heer C. Bremer te be giftigen met de zilveren medaille verbon den aan de Orde van Oranje Nassau voor het vele culturele werk door hem ver richt. Oosterenders, nogmaals gefelici teerd". Namens de niet meer bestaande com- msisie Oosterend Present spreekt de heer Joh Roeper. „De commissie is trots op deze mooie prestatie. Hij memoreert nog even het ontstaan van de naam Oosterend Present door de heer C. Bremer en hij hoopt, dat deze naam ook in de toekomst dijn waarde zal blijven houden, n.l. dat bij iedere gebeurtenis, waarin de nis van zelfsprekend zijn plaats zal innemen Oosterend present zal zijn met algehele belangstelling. De heer Roeper overhan digde tot slot een cheque, zijnde het laatste bedrag van de manifestatie Oos terend Present. Ook namens muziekvereniging D.E K. worden felicitaties uitgesproken, waaraan toegevoegd wordt, dat zij groot respect hebben voor de wijze waarop dit bouw werk tot stand is gekomen. De heer Jn. Daalder is als laatste spre ker de uitlaat van de Oosterender ver enigingen, die overlopen van dankbaar heid. Hij wil een pluim steken op de hoed van alle menens, die dit tot stand hebben gebracht. Deze dank wil hij spe ciaal richten tot de commissie en in het bijzonder tot dokter Renout, die 10 jaar geleden ook heeft gebikt. Het verheugt ons, dat zijn naam door de steenlegging van zijn dochter in de nis voort zal blij ven leven. Ook is zijn wens, dat de mu zieknis intensief gebruikt zal worden. D© Ni» heeft een prachtig© akoestiek Dit blijkt al heel spoedig als beide muziekverenigingen Excelsior en VIOS vervolgens de Nis inwijden met de openingsmars „In Vrijheid". Het geluids effect is prima. Beide korpsen worden gedirigeerd door de heer Brouwer, diri gent Excelsior. Vervolgens zingt, onder leiding van de heer T. Witte, het vrou wenkoor van de S.O.O.S. zes nummers: 1. Veedrijven van Ferdinand Huber; 2. Meikevertje van Ina Bloemen, 3. Nonnen- chor van Joh. Strauss, bewerkt door Ralph Benatzky (op verzoek), 4. Santa Lucia van Theodor Cattrau, 5. Rozen in Tirool van Corrie Reurs (op verzoek) en 6. Goenacht van Naegeli. De prestaties van dit kleine koor hadden een ieders be wondering. Gymvereniging S.V.O. bracht vervolgens twee muzikale vrije oefenin gen en door de afdeling meisjes in blauw tricot een kleine demonstratie kast- springen. Deze actieve vereniging, steeds in de belangstelling van Oosterend, zullen wij beslist wel meer in de Nis zien ver schijnen. Nu neemt VIOS bezit van de Nis. Dit korps heeft zich weer uitermate hersteld en brengt naar onze mening, onder leiding van dirigent Cuyk, goede prestaties. Gespeeld worden vier num mers: 1. Le Joyeuse Laboureur, mars; 2. Marijse Ouverture (verplicht concours- nummer), 3. Op Woeste Hoeve, fantasie (verplicht concoursnummer), 4. Black Diamond, mars. 1. Dorpsklok, 2. Geuzenvendel, 3. Nader mijn God bij U, zijn de zangnummers van het Mannenkoor onder leiding van de heer C Bremer. Het is een weldaad om dit koor te beluisteren. De akoestiek van de nis zal beslist ook dit koor inspireren om meerdere malen in het openbaar op te treden. Het is jammer, dat deze voor Oosterend zo belangrijke avond een lage tempera tuur heeft Het programma wordt dan ook aanzienlijk ingekort. Maar maandag avond heeft Excelsior, ter gelegenheid van de verjaardag van H.M. de Koningin een rondgang door het dorp gemaakt. Excelsior besluit deze avond dan met een taptoe, waarbij het Wilhelmus door allen wordt meegezongen. Het improviseren van een muzieknis van wagens en zeilen behoort in Ooster end tot het verleden. Oosterend heeft nu r-en bezit waarop een ieder trots kan zijn. Het is een monument van samenwer king. Moge zij ook in de verre toekomst de plaats innemen, waarvoor zij tot stand is gekomen. (De clichéfabriek heeft maandag Ko ninginnedag gevierd. De foto, die bij dit artikel hoort, zullen wij daarom zaterdag plaatsen red.) AGENDA VAN DE STICHTING CULTUREEL WERK Woensdag 3 mei Den Burg, Voortzetting Nationaal Mid denstandscongres. Donderdag 4 mei Alle dorpen, Nationale herdenking. Vrijdag 5 mei Den Burg, Rondgang Koninklijk Texels Fanfarekorps. Zaterdag 6 mei Den Burg, Schoolvoetbaltoernooi. Den Burg, „De Oranjeboom", uitvoering accordeonclub o.l.v. Henny Kok. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 3 mei (heden) worden de moeders van de buitendorpen verwacht op de volgende uren: Den Hoorn 1.15 uur; Oosterend 2.00 uur; De Cocksdorp 3.00 uur; De Koog 4.00 uur. HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudeschild: 3 mei 10.16 en 22.35; 4 mei 10.51 en 23.06; 5 mei 11.26 en 23.37; 6 mei 12.01 en Aan het strand ongeveer een uur eer der hoog water. VOOR DE EUROVISIE De herdershond Zarro van de familie Witte, „Bloemwijk", zal wederom voor de televisie verschijnen. Zondag zijn technici van de Eurovisie geweest, zodat ook in het buitenland bekend zal worden wat deze rustige herdershond presteert. Tevens is het weer één van die kleine reclameprikjes, die het eiland tot dienst zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1961 | | pagina 1