Cf roen <2wartjJexeh in het harL. Van strozak tot vlokkenbed Er is nog plaats op het Gouden Boltje Vissersvreugde BERNARDO ONE MAN SHOW Van verleden tot heden en verder ZATERDAG 29 JULI 1961 on: kat ene :offi Jitqcrve N.V. v.h. Lcmqeveld de Rooij Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij ir^d ^pn ®ur<*' Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 trot ijk Dit eid unst volgdl TEXELSE 74e JAARGANG No. 7578 COURANT Verschijnt woensdags en saterdag» Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart. 4- 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm De gereformeerde jeugdclub Ooster- :nd, die ruim 40 leden telt, heeft nu al D voor het derde opeenvolgende jaar haar >ivak opgeslagen in een schuur van de n Den Hoorn wonende heer C. Lap Dit teer troffen ze het wel bar slecht met iet weer. Je zou zeggen dat er dan van eniiM to'n vakantie niet erg veel terecht komt. benpiaar niets is minder waar. Onder de optimistische leiding van de Fröb§ieren S. Timmer en B. Kooger werd edere dag een échte vakantiedag. Ook vorige week donderdag. De leiding was an mening dat de heer Lap op officiële iwijze bedankt moest worden voor het priji ;ebruik van de schuuidie wellicht niet to lang meer in het „waterleidingge- iied" zal mogen staan. En zo werd op ac: lie gedenkwaardige middag het echt- )ij B >aar Lap per auto van huis gehaald, te- [esch nidden van de vrolijke jeugd in de en, ngev: iden r inl 'h VAARDE T.E.S.O.! len hebi we ontw ma schuur naar een bank geleid, en werd vervolgens gezongen door het uit de meisjes gevormde alleraardigste koor tje. Tot eigen verbazing hoorde de heer Lap zich even later door de in .een fraai jacquet gestoken voorzitter S. Timmer benoemd Lot Ridder in de Orde van Strozak tot Vlokkebed. Een indruk wekkende oorkonde en een medaille van zuiver vetleder vergezelden de toespraak, waar U de heer Timmer op onze foto aan bezig ziet. En de jeugd had er plezier bij, dat wilt U wel van ons geloven! Daar bij Den Hoorn werd een goed voorbeeld gegeven van posi tieve vakantieviering onder de somber ste weersomstandigheden. Een voor beeld vooral voor die ouders die niet weten wat ze met hun kinderen tijdens de schoolvakanties moeten beginnen als de weergoden ons in de steek laten. OPEN BRIEF dat eren voele zucht i flü slei juffr: da* ewijd nd Juffr* de rigeD; l wen ej ige antw* •rophi moe! |pnkb« van ons gezamenlijk, ook al zijn wij niet allemaal in het bezit van één of meer dere aandelen, 't Is een stuk bezit, waar Texel trots op kan zijn. Is het dan niet redelijk dat Texelaars, wonende op het eiland, met hun wagen voorrang ge nieten? Natuurlijk na het tijdig bespre ken van een plaats. Wij zijn immers geheel op de boot aangewezen, te allen tijde. Als wij op de kade van Den Hel der staan, dan gaan wij naar huis. Dat is heel wat anders dan: met vakantie gaan. Het plaats reserveren van auto's laten vervallen, lijkt mij een gemakkelijke, maar gevaarlijke onderneming. Het ge volg daarvan zal wel zijn, dat de weg van Alkmaar naar Den Helder het ka rakter zal krijgen van een Hollandse ..Nürnburgring". de grote Duitse race baan in de Eifel Alleen met dit ver schil: op de Nürnburgring wordt slechts in één richting gereden en hier rijdt men in beide richtingen. Wat zal er „gesneden" worden om toch maar voor al eerder aan de kade te zijn, dan de gene, die voor je rijdt. Er zullen dan nog wel eens ernstige ongelukken plaats vinden. Het kaartjeskopen aan het loket in Den Helder was ook wat moois. Men kon pas een kaartje krijgen als de wa gen op het parkeerterrein op de kade stond. Niet eerder. Waar was in hemels naam die onzin voor nodig! Als men dan eindelijk de auto zover heeft weten te krijgen en men gaat wederom naar het loket, dan blijkt dit gesloten te zijn. Accoord, er lag ook geen boot in de haven. Toen de Dokter Wagemaker binnen kwam varen en de stadsbussen vakan tiegangers van de trein aanvoerden, bleef het loket maar steeds dicht. Na lang wachten (plm half uur) ging één van de twee loketten en één van de twee deuren open. Iedereen moest door die ene deur het gebouwtje in, maar er zich ook weer, na verkrijging van zijn ticket, met veel moeite door de com pacte mensenmassa heendringen. Nou, dat was echt gezellig, hoor! 't Is wel typisch, dat op kalme dagen er veelal twee loketten open zijn en nu op een zeer drukke dag, al is het dan ook zondag, slechts één. Het gevolg was dan ook, dat, toen de Dokter Wage maker wegvoer, de boot lang niet vol was. Men mag immers zonder kaartje niet aan boord? T.E.S.O.-directie! Ook in Nederland gaat het aantal auto's op de weg met grote sprongen in stijgende lijn. Daar dient men tijdig rekening mee te hou den Deze gang van zaken heeft menige vakantieganger doen besluiten: „Naar Texel? Dat nooit weer!" En dit is toch zeer zeker niét de bedoeling. De redactie van de Texelaar dank ik voor de plaatsing van deze open brief. W. Albers, De Waal. Wie j.l. zaterdag aan de haven is geweest om eens even te kijken naar al de gasten die voor korte of lan gere tijd ons eiland kwamen bewonen, hebben ongetwijfeld gezegd: „Texel is vol". Honderden auto's zijn de plas over gezet en duizenden personen zijn door de N.V. TESO te Oudeschild „gelost". Waar zijn al die gasten naar toe gegaan? Voor het merendeel zijn die duizen den te zoeken in en om De Koog Op vallend is dat vele kampeerders liever aan De Koog verblijven dan elders op het eiland een rustig plaatsje zoeken. Er wordt dan al vlug gezegd „Texel is vol". In een dagblad lazen wij dat in Vlieland een bord geplaatst is dat de kampeerterreinen vol zijn en dat ge gadigden worden teruggewezen. Zij wijken dan uit naar Texel of Terschel ling en ook daar is geen plaats meer, zo schrijft een „speciale" verslaggever Deze kranteman heeft geen kijkje genomen in de duinen op Texel. Anders zou hij dat niet geschreven hebben. De heer F. L. Faber van de Stichting Zo zal dan vanmiddag, de hengelwedstrijd zijn, Die weken tevoren reeds voor werd bereid. Dan zal weer de vangst van de dag in het net zijn, Van ongekend groot tot belachelijk klein Dan staat de heer Schreuder met al Zijn kornuiten, Met hele-, driekwart- of éénkwart blote kuilen, Plus gasten en Tess'laars te turen in zee, Als toonbeeld van rust en van land'lijke vree. Want wat is er fijner dan in de vakantie Je dobber te werpen in 't water dat lokt. Geen heerlijker sport en ik geef de garantie Dat nergens zo hevig als daar wordt gejokt. Tenminstewanneer ze weer thuis zijn gekomen, Dan hoort men van vangsten gewoon om te dromen, 't Zijn vloermatten, kanjers en wat al niet meer, Want iedereen vist bovenal om de eer. Nee, dat is niet waar, want vandaag vissen allen Voor 't Texels Museum, dét is nummer één! Natuurlijk hoopt men in de prijzen te vallen, Maar daarom toch gaat het vandaag niet alleen. Ze vissen vandaag tot De Haan zijn genoegen, Daarvoor legt men in en daarvoor wil men zwoegen, Opdat straks De Haan als gelukkig man Een hengelaarsloflied hoog uitkraaien kan. Welaan dan, vislustige dames en heren, Werpt straks maar uw dobber en sim in de vloed. Het zal aan belangstelling vast niet mankeren. Want ieder ziet graag hoe een ander het doet. Laat zakken de dobbers, haal op de makrelen, De scharren, de schollen, de krab en de kreeft En laat het maar horen uit juichende kelen, Als men weer een knoert aan het vishaakje heeft. HUIB DE RIJMELAAR. Sociaal Toerisme vertelde ons dezer dagen dat er nog plenty ruimte is. Dat de kampeerder liever De Koog opzoekt dan zijn bivak op te slaan te Den Hoorn komt omdat niet'elke tentbezitter „kam peerder" is. Vooral de jeugd wil daar zijn, waar meer publiek is In De Koog stonden op het terrein van het Sociaal Toerisme deze week, naar schatting, 1100 tenten. Dagelijks zijn daar nog tenten, al waren dit ten ten van klein formaat, tussen geplaatst. „Vol zijn we nog niet", aldus de heer Faber. Op het terrein Loodsmansduin is nog volop ruimte. Daar staan naar schatting 200 zeildoeken huisjes en hier kunnen er nog minstens 500 bij Dus we mogen op het eiland nog niet spieken van vol. In de hotel- en pensionsector, zo ook de gemeubileerde huizen, ligt dit anders. Hier zijn weinig mogelijkheden meer. De V.V.V weet echter nog steeds raad te schaffen en er behoeven nog geen „klanten" teruggestuurd te worden. Dat de toerist graag De Koog zoekt is vooral in de avonduren te zien. Woens dagavond kon men in de Dorpsstraat van de badplaats over de hoofden lopen. Of de hotelgasten dit allemaal even prettig vinden betwijfelen wij. De jeugd vindt het op straat zo ge zellig dat zij vergeet een bed op te zoeken. Maar gelukkig zijn er veel ouderen die zeggen; „Wij zijn ook jong geweest". En als men met een derge lijke ruime blik de jeugd accepteert zal het deze zomer best gaan. Advertentie I.M. bekend door de T.V., brengt nieuw Zomervanété Luchtsensaties aan de hoge mast. Het optreden van onze bekende August Pipo. Bernardo met zijn wonderlijke helder ziendheid. Komt op 7, 8 en 9 augustus in De Koog Standplaats hoek Brink-Kamerstraat. Aanvang 's avonds 7.30 uur. En in Den Burg op 11 en 12 augustus. Standplaats in de Wezentuin, aanvang 's avonds 7.30 uur. Volwassenen 50 ct., kinderen 35 ct. In de allereerste tijd van de kerk werd het evangelie verbreid door het mondelinge getuigenis van de apostelen. Maar al heel spoedig bleek het nodig om ook van het geschreven woord gebruik te maken. Daar waren verschillende re denen voor. Vaak moesten de apostelen door middel van brieven de nog jonge gemeenten in allerlei kwesties voorlich ten. Ook werd algemeen de behoefte gevoeld om tegenover de buitenwereld een duidelijk beeld en verslag van de gebeurtenissen te geven Geschriften bleken immers te werken als ijverige zendelingen. Maar vooral moest de oor spronkelijke prediking van de oogge tuigen worden veilig gesteld tegenover de vele verwarrende en verbasterende invloeden van binnen en van buiten de snel groeiende kerk. En zo ontstond naast het bestaande en erkende oude testament na verloop van tijd ook het nieuwe testament. Tezamen waren zij de bron van de prediking en de norm van het geloof. Er zit in deze hele ontwikke ling iets onopzettelijks en vanzelfspre kends. Het een riep het ander op, en toen dan ook tenslotte de canon van de Heilige Schrift werd vastgesteld, deed de kerk niets anders dan belijdenis af leggen van wat eens en voor altijd als fundament van haar leven en werken was gegeven. De eerste vijf eeuwen is het gebruik van de bijbel enorm geweest. De kerk vaders hebben er alles op gezet om de gemeenten van hun tijd als het ware te dopen in de verkondiging van de profeten en apostelen. Er is een overvloed aan gegevens om dit toe te lichten. Als we bijvoorbeeld denken aan de indrukwekkende ver taalarbeid uit die dagen, dan vinden we die alleen geëvenaard in de periode van de reformatie en slechts overtroffen door de activiteit van de bijbelgenoot schappen uit de laatste anderhalve eeuw. De oude kerk drong er bij de christenen op aan, ondanks hun vaak armoedige bestaan, een bijbel of als dit te duur was, althans één evangelie te kopen. Hele stukken werden uit het hoofd geleerd De schriftlezingen had den een belangrijke plaats in de ere- I dienst. Getrouwde paren werden aan- gespoord om de bijbel samen te lezen en dit tot een stuk van het gezinsleven te maken. De Heilige Schrift speelde een beslissende rol in de weerlegging van de ketterij. En als dan ook de beroemde kerkvader Cyprianus tot zijn Afrikaanse kudde zegt: „laat de bijbel in jullie handen zijn", dan maakt hij zich de tolk van heel de geestelijkheid uit die dagen. De bijbel werd als het gereed schap van de christen beschouwd. Het is dan ook geen wonder, dat de welsprekende Chrysostomus tegen de opkomende verslapping aldus uitvoer: „Het ergste is, dat jullie menen dat het lezen van de bijbel zuiver een zaak voor monniken is. Jullie zegt, ik moet mijn aandacht aan het publieke leven geven; ik heb handel te drijven; ik draag de zorg voor mijn vrouw en kinderen en knechten; kortom, ik ben een man van de wereld; het is niet mijn taak om de bijbel te lezen; dat is de zaak van men sen die de wereld hebben afgezworen en zichzelf aan een eenzaam leven heb ben gewijd op de toppen der bergen". Duidelijk genoeg zou men zeggen. Maar niettegenstaande deze duidelijke waar schuwing werd de vrees van Chrysos tomus bewaarheid. Langzaam maar ze ker verdween de bijbel in de kloosters en in de studeerkamers van de geeste lijken en in de kerkelijke liturgie. Het levens- en zendingsboek van de ge meenten, het vademecum van de christenen, raakte zoek in de kerkelijk heid en de schade was onoverzienbaar groot. De bijbel functioneerde nog wel, maar op veel te beperkte schaal en in het saulsharnas van een steeds meer overtrokken traditie Er zijn voor deze ontwikkeling een reeks verklarende motieven te noemen. Maar het is en blijft een triest feit, dat wat voorheen de grote kracht van de kerk was in alle mogelijke scheuringen en geloofstwisten, namelijk haar trouw aan het oorspronkelijke evangelie, nu juist haar zwakheid werd. De christen heid viel voorgoed uit elkaar. Het wes ten raakte vervreemd van het oosten en omgekeerd. Politieke intriges maak ten zich breed en leerstellig bijgeloof nestelde zich vlak naast het altaar. En toen de germaanse gebieden nauwelijks geheel gekerstend waren, bleek ook daar het evangelie zelf de twistappel bij uitnemendheid te zijn. We zullen het verdere verloop van de gebeurtenissen maar laten rusten. Met name de kerk van Europa heeft een zware tol voor de invoer van de bijbel moeten betalen en nog altijd zitten wij tezamen met de ongedelgde schuld van onze vaderen. En toch, en toch is de toestand verre van hopeloos. Stellig nemen gedane za ken geen keer. Maar toch zijn er aller- wege tekenen die op een doorbreking van de impasse wijzen. We kunnen namelijk zonder over drijving zeggen, dat er in de laatste kwart eeuw een eerherstel van de bijbel heeft plaatsgevonden in heel de verbro ken en verbrokkelde christenheid Dat was ook hard nodig. In vele geesten had de modernistische critiek het respect voor de bijbel verlamd. De opkomst van een aantal nieuwe wereldbeschouwingen was gepaard gegaan met een heftige agressie op het christelijk geloof. De afval had schrikbarende proporties aan genomen En vele gelovigen wisten niet meer waar ze aan toe waren. Ze voelden zich verlegen, ontheemd en verraden. Maar juist toen het dieptepunt was be reikt, ging de aloude klok weer luiden. Door het louteringsproces van de cri tiek ontstond juist een nieu\ye openheid voor de bijbel als de stem van God. Het eigene van haar boodschap in vergelijk met de nieuwe ideologieën bleek zonne klaar. Het vraagje naar de vrouw van Kaïn bij voorbeeld werd volkomen overtroefd door het verhaal van de broedermoord op Abel waar men als het ware middenin zat. Het eigenlijke gehalte van de bijbel ging weer spreken. En velen stonden op tot de daad van een nieuwe gehoor zaamheid Christus was opnieuw tot hen gekomen in het gewaad van de Heilige Schrift: het uur van de grote wending had geslagen. Helaas moet worden gezegd, dat dit eerherstel van de bijbel tot nu toe be perkt bleef. Het begon als zo vaak bij de theologische wetenschap. En op het openblik is het merkbaar op vele kan sels en in verschillende kloosters. Ook blijkt het uit een nieuwe vertaalarbeid zonder weerga. Typerend is daarbij de energie waarmee de rooms-katholieken zich de laatste jaren van deze taak kwijten. En het werkt door in de oecumenische beweging en in de betreffende pause lijke encyclieken. Daarnaast mag god dank gewezen worden op het zelfstan dige en nooit geheel afgestorven bijbel gebruik van vele enkelingen en kringen. Vooral onder de mensen van de pink- stergroepen en andere nieuwe gemeen schappen met een groot missionair élan treft men dit aan. Maar het gaat om veel meer. De bijbel is de kribbe waarin Christus ligt En al is de reis misschien ver, de christenheid zal in haar geheel weer op weg moeten om bij deze kribbe haar Heer en de eenheid in Hem terug te vinden. Daar zijn we nog lang niet aan toe. Want echt met de bijbel leven en jezelf bekeren is één en het hetzelfde gebeuren. De diepste oorzaak van onze onkunde ligt in ons onbegrip en ons onbegrip wortelt in onze weerstand tegen de goddelijke heerschappij. Maar juist uit de bijbel leren wij, dat God voor deze treurige situatie niet terugdeinst. Tel kens weer herneemt Hij het initiatief- En zalig zijn de mensen, die aan het eind van hun latijn gekomen in de leer willen gaan bij het Woord van God. G. H. Wolfensberger

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1961 | | pagina 1