Neus m HILLESHÖG ||ai£ Aan welke eisen moet een souvenir voldoen DAM PO verkouden laat U niet met de brokken zitten HILLE^HIIta J Sedurende de he,e campagne. i SflgB i rsHlJy en handen ruw? tweede blad TEXELSE COURANT VRIJDAG 5 JANUARI 1962 Nu in januari 1962 te Utrecht de Tüende Souvenir-Vakbeurs zal plaats hebben, past het misschien zich weer eens opnieuw te bezinnen over de plaats, de vorm, de kwaliteit en de waarde van het souvenir. Daarbij dient duidelijk vooropgesteld, dat degenen die het Nederlands souve nir bekritiseren, daarin over het alge meen een uiting van de Nederlandse kuituur missen, terwijl de fabrikanten juist niet de pretentie hebben een kul- tuurprodukt op de markt te brengen. Fabrikanten en groothandelaren probe ren een aantrekkelijk produkt in de handel te brengen, dat de herinnering aan een bezochte streek of plaats vast houdt. Niets meer, maar ook niets minder. Hier nu past de vraag: is het nood zakelijk dat een souvenir een zekere kultuurwaarde bezit en heeft het bui tenlandse souvenir dit ook? Daarbij zal men in de eerste plaats moeten vast stellen: a. wat is een souvenir? b. voor wie is een souvenir bestemd? c. welke eisen mogen aan een souvenir worden gesteld? Het blijkt, dat in verschillende talen, evenals in onze eigen taal, eigenlijk ,geen goed equivalent is te vinden voor het woord „souvenir". Het Engelse „souvenir-gift" onderstreept de moei lijkheid die wij ook hebben. Het Duitse ;,,Reise-Andenken" of „Mitbringge- ischenk" reikt al veel verder en bena dert de omschrijving van het souvenir ehet Dest. Een souvenir is immers een voorwerp waarmee we een herinnering wlilen bewaren en dan kan het vele materiële vormen hebben maar het Yan ook zonder meer en willicht in binder stoffelijke vorm een herin nering zijn aan een bepaalde gebeurte nis, aan bepaalde personen of een spe ciale plaats waar men aanwezig was. rr Als zodanig kunnen foto's, menu's, T handtekeningen een souvenir worden. In al deze gevallen is het voorwerp dat de herinnering levend moet houden, voor de persoon in kwestie bestemd. Daarnaast is een souvenir heel vaak een geschenk of een presentje voor an deren, voor volwassenen en kinderen. Voor degene die dit souvenir ontvangt is het dan geen herinnering, maar een eenvoudig cadeautje, dat hoogstens iets van de atmosfeer wil overbrengen waarin de gever voor korte of lange tijd heeft vertoefd. Smaak en prijs Een souvenir kan dus drie taken heb ben. souvenir als herinnering, souvenir als bewijs, souvenir als geschenk. De vraag is nu: wie willen souvenirs als herinnering of bewijs bezitten en voor wie zijn souvenirs als geschenk bedoeld? Dan blijkt en dat is de moeilijk heid voor de souvenirfabrikant dat er geen bepaalde categorie souvenirge bruikers is aan te wijzen. Souvenirs worden gekocht door en komen terecht bij mensen uit alle rangen en standen, vooral nu vrijwel iedereen in staat is vakanties buiten zijn eigen woonplaats door te brengen. Mensen met ver schillende vakantiebudgettten, maar ook mensen met verschillende smaak. Voor elk van hen moet er een souvenir beschikbaar zijn, verschillend van smaak, variërend in prijs. Dat is dan de commerciële zijde van het vraag stuk. Nu is de vraag: welke redelijke eisen moeten aan een souvenir worden ge steld? In de kringen der souvenirfabri kanten is dit probleem herhaaldelijk aan de orde gesteld. Een van de resul taten van die besprekingen is bijvoor beeld geweest, dat er contact is ge zocht met een directeur van een Aca demie van Beeldende Kunsten, terwijl ook op instigatie van de Jaarbeurs- directie gepoogd is een vorm te vinden, waarin medewerking van ontwerpers en kunstenaars zou kunnen worden verkregen. Deze pogingen tot verbete ring van het souvenir hebben echter niet de gewenste resultaten opgele verd. Voor een deel lag dit in de lijn der verwachtingen, daar ontwerpers en kunstenaars produkten wensen te ma ken die komen te liggen in het vlak van de kunstnijverheidsartikelen, wel ke evenwel zelden of nooit een direkte binding hebben met land, plaats of streek. Dit laatste nu achten de souvenirfa brikanten zeer belangrijk, omdat uit ervaring gebleken is, dat de buiten landse toerist die binding tot land of streek zeer belangrijk vindt, eendeels omdat dit souvenir een zeker herinne ring aan de (verre) reis wakker houdt, anderdeels opdat de thuisgeblevenen aan het souvenir direkt kunnen zien, waar de landgenoot geweest is. Motieven Als men dit laatste aanvaardt als een verkoopargument, dan vraagt de sou- venirfabrikant zich af: welke motieven geven de buitenlandse toeristen aan leiding om ons land te bezoeken? Het antwoord daarop is: het Hollandse landschap met zijn wijde luchten; het voorjaar met zijn bollenvelden, ons waterland met zijn molens, de steden en dorpen en een paar markante bij zonderheden, zoals de ligging van ons land beneden de zeespiegel. Wanneer de buitenlander een herinnering of ge schenk wil meenemen, zal hij die type rende motieven willen vasthouden en zo komt hij al gauw terecht op: mo lens, boten, klederdrachtpoppen, klom pen en andere folkloristische motieven. Zij, die zich dit kunnen veroorloven, kunnen een stukje antiek of mooi ko perwerk aankopen, maar in de praktijk is dit een kleine categorie mensen gebleken. Ook de meeste buitenlandse toeristen moeten een zekere beschei denheid betrachten. Heel vaak valt, bij de beoordeling van het Nederlandse souvenir, het woord „kitsch". Kitsch wil zeggen, dat iets minderwaardig is, meer schijn dan werkelijkheid, goedkoop en 'n imitatie. Het is niet rechtvaardig dunkt ons, de hele souvenirproduktie automatisch met kitsch te vereenzelvigen, vooral als men weet dat de fabrikant ge dwongen is ook met de kleine beurs rekening te houden en voor die prijs nimmer een authentiek kunstwerk kan leveren. Bovendien blijkt vaak en ook dit punt is niet te verwaarlozen dat de smaak van het publiek zodanig is, dat het uit een grotere keuze sou venirs toch datgene kiest, wat esthetici bepaald niet zouden aanbevelen. De souvenirfabrikant kan de smaak van het publiek wel beïnvloeden maar niet omvormen. En hij zou, van zijn stand punt bezien, een slecht koopman zijn als hij iets fabriceerde, dat niet ver koopbaar zou blijken te zijn. Al deze argumenten gelden trouwens ook voor de buitenlandse souvenirs, die qua stijl, uitvoering, afbeelding en ge bruikswaarde niet veel anders zijn dan de Nederlandse. Ieder die gereisd heeft zal dit uit ïegen ervaring kunnen be- Commerciële sfeer Ten aanzien van de Nederlandse sou venirs zijn nog de volgende opmerkin gen te maken, die allen min of meer liggen in de commerciële sfeer. Een Volendammer pop zou de werkelijk heid nabij komen, als de fabrikant de pop een verweerde, gegroefde kop zou geven. Het blijkt echter in de praktijk dat een dergelijke pop minder verkoop baar is dan een klederdracht-pop zon der speciale karaktertrekken. Derge lijke „verantwoorde" klederdrachtpop pen zouden trouwens veel te duur zijn en geen omzet opleveren. En geen fa brikant die ze dan ook zal maken. Hetzelfde geldt voor de Hollandse klompen. Gewone witte klompen zou men een authentiek souvenir kunnen noemen. Zij blijken nauwelijks in trek vergeleken bij de gelakte of met mo lens en schepen versierde klompen, die de buitenlanders blijkbaar meer aan spreken. Een aardewerkfirma liet door kun dige ontwerpers nieuwe decors voor haar produkten ontwerpen een be wijs overigens dat ook in kringen der fabrikanten doorlopend gezocht wordt naar „betere" souvenirs en men kwam op de markt met afbeeldingen van wielrijders, haringstalletjes en dergelijke. Niettemin bleken deze pro dukten vei in de schaduw te blijven van het bekende Delfts-Blauwe aarde werk, dat nog altijd zeer in, trek blijft. Men mag de souvenirhandel niet ver wijten, dat ze commerciëel is ingesteld; dat is in principe elke handel. Daar naast mag men echter stellen dat wel degelijk gestreefd wordt vele pogin gen en besprekingen in die richting wijzen daarop naar verantwoorde souvenirs. Ook naar een grotere varië teit en er is wellicht geen ander Euro pees land te noemen, waar het assor timent souvenirs zo uitgebreid is als hier. Men mag daarbij niet vergeten dat de souvenir-branche na de 2de Wereldoorlog, mede door het sterk toe genomen toerisme, plotseling een enor me expansie moest ondergaan, die dat mag men toch wel stellen over het algemeen goed is opgevangen. De branche als zodanig draagt in belang rijke mate bij tot de versterking van onze deviezenpositie, hetgeen op zich zelf een erkenning inhoudt van het feit dat het Nederlandse produkt door de buitenlander wordt gewaardeerd. Assortiment Dit blijkt trouwens ook op andere wijze. De buitenlandse toeristen blijken uit hun brieven aan en over Neder land over het algemeen zeer tevre den over onze souvenirs. Men vindt de sortering zeer uitgebreid en de prijzen redelijk, omdat de Nederlandse detail listen zich niet schuldig maken wat in andere landen blijkbaar wel ge beurt aan het bepalen van „fancy- prijzen". Meer dan eens komt het voor dat toeristen, eenmaal weer thuis, schriftelijk souvenirs nabestellen. De winkeliers zijn er dan ook toe overge gaan tegenwoordig een adreskaartje bij de door buitenlanders gekochte souvenirs te pakken, omdat gebleken is dat de „response" buiten verwachting groot is. Een niet onaanzienlijk aandeel aan het succes van het Nederlandse souve nir heeft ook de wijze waarop het aan het publiek wordt gepresenteerd.' Dit is onder meer het streven van de Vereni ging van Souvenir-fabrikanten, die bij de detaillisten regelmatig propaganda maakt voor aantrekkelijke en ordelijke uitstallingen en een zorgvuldige keuze bepaling bij de samenstelling van het assortiment Men wil daarmee de ba- zar-achtige verkoopplaatsen, die men helaas in sommige toeristenoorden nog wel tegenkomt, op dc duur tegengaan. Vooral het met zorg samengestelde assortiment is zeer belangrijk omdat hierin producenten en detaillisten el kaar wederkerig kunnen beïnvloeden. Wanneer de winkelier bepaalde souve nirs niet kan verkopen, zal de fabri kant de produktie ervan spoedig ach terwege laten. Het probleem van een „beter souvenir" raakt als zodanig ook de verkopers, die in direkte verbinding staan met hun klanten. De Vereniging zal blijven streven naar kwaliteitsverbetering en deze ook te propageren, bijvoorbeeld door te stellen dat de klomp, schip of molen van een betere houtsoort gemaakt kun nen worden, of beter bewerkt kan zijn; dat aardewerk van goed materiaal en van een goed décor voorzien kan zijn; dat een sjaal van behoorlijke stof met een esthetisch motief kan worden gemaakt en dat een zilver souvenir- lepeltje langer meegaat dan een ver chroomd exemplaar. In deze richting is al gewerkt en op de Tiende Souvenirbeurs 1962 te Utrecht, zal men stellig daarvan de re sultaten aanwezig zien. Trouwens wie zich zou herinneren, hoe de souvenirs er op de Eerste Souvenirbeurs in 1953 uitzagen, zou ondanks kritiek, vorm en stijl waarnemen. Een bewijs, dat het streven van de Vereniging van Souve nirfabrikanten niet zonder vrucht is gebleven! DAMCLUB TEXEL W. A. v. Zeijlen-C. Dijker 02 J. Hooijberg-W. A. v. Zeijlen 11 A. v.d. Slikke-J. Hooijberg 02 S. Ros-Jo Schoo 11 S. Ros-A. v.d. Slikke 02 G. Dros-J. Vinke 11 A. de Haan-J. Vinke 0—2 S. Hin-Jn. Stam 11 Jn. Stam-G. Dros 20 C. P. Burger-C. Vinke 2—0 C. Vinke-C. v.d. Werf 0—2 A. de Haan-H. Bruining 20 Jb. Koorn-Jac. v. Heerwaarden 0—2 P. Bakelaar-J. A. v. Enst 20 J. A. v. Enst-P. Bakelaar 02 Jac. v. Heerwaarden-C. v.d. Werf 11 D. v.d. Werf-Jb. Koorn 02 H. Bruining-D. v.d. Werf 20 H. Bruining-J. Witte 20 Zondag 7 januari a.s. sjelen we onze laatste wedstrijd uit tegen Winkel. Om zeker te zijn van een plaats in de eerste klasse zullen we deze moeten winnen. Het beste beentje voor dus. Dit is uw eerste verlies laat uw geld niet in de grond V - Rooiverliezen bedriegen zéér. Men ziet die schadepost nooit volledig. Een grote schadepost vaakl Hilleshög staat al jaren en jaren bekend om zijn ongeëvenaard gave vorm, die gemakkelijk uit de grond glijdt. Een voordeel óók bij machinaal rooien. ^Jiaalt^i^^rond^a^erJn^zit! Dot is extra winst bij hóge wortelopbrengst en hóóg suikergehalte. g*De aangewezen rassen voor levering f g jmftZil 1 Bij vroege levering heeft Hilleshög 1 Standaard polyploid I reeds een zéér hoog suikergehalte. R polyploid M-zaad wordt geleverd in de maat 31/2-43/4 Precisie-zaad in de maat 3-474 KERSTAVOND VAN DE VERENIGING VAN OUDLEERLINGEN Om ongeveer 8 uur kon voorzitter Zuidewind een groot aantal oudleerlin gen van landbouwschool en landbouw- huishoudschool welkom heten en in het bijzonder mej. Veenstra. Het is een interessante avond geworden, waarbij mej. Veenstra het onderwerp: „De sa menwerking van de landbouw jongeren in het buitenland" onder de loep nam. Men is met het oprichten van land- bouwjongerenverenigingen begonnen in de meer ontwikkelde gebieden van de wereld, zoals de Verenigde Staten en Europa. Het doel was vooral zich los te maken van de ouderen en de drang tot zefstandigheid. In Nederland kwam men in 1930 tot oprichting van de eer ste landbouwjongerenverenigingen. Men kan deze verenigingen al naar hun streven of werkwijze indelen in o.a. conventionele of algemeen vormende verenigingen. Aan het einde van haar lezing drong mej. Veenstra aan op samenwerking tussen jongens en meisjes, wat ook op ons eiland van groot belang kan zijn. Als aanvulling hierop werd nog een film vertoond over het landbouwjon- gerenwerk in Amerika. In de pauze werd de chocolademelk geschonken, welke door de dames van de landbouwhuishoudschool was klaar gemaakt. En zo werd dan na de pauze in het al geheel in kerstsfeer zijnde lokaal het kerstverhaal door de heer Laan verteld. Om half elf sloot de voorzitter met dank aan mej. Veenstra en de heer Laan. Ook de dames, die hadden ge holpen met versieren kregen een woord van dank. TENTOONSTELLINGNIEUWS TEXELSE SPORTFOKKERS Zaterdag 23 december vertrokken de Texelse sportfokkers met 115 dieren, per eigen vervoer naar de landelijke tentoonstelling van hoenders, duiven en konijnen naar H. en O. te Den Hel der. Dit hadden er meer kunnen zijn, indien beide verenigingen, welke hier op Texel zijn en hetzelfde doel na streven, één vereniging hadden ge vormd. ((Jammer!) De voornaamste uitslagen waren als volgt: M. Heijmans werd beste der kleine rassen met black en tan en werd tevens beste van onze clubshow, terwijl hij ook op één na beste werd. P. v.d. Molen werd op 2 na beste met Franse hangoor wit en beste met Gele van Bourgondie in de middenrassen met zg; K. du Porto 3 na beste met Vlaamse reus wit, tevens beste witte voedster in zijn ras. Al deze dieren be haalden zzg. Het jeugdlid R. Slikker werd beste met Gele van Bourgondië en legde daardoor beslag op de standaard voor beste dier van de jeugdleden. J. Agter bij de afd. grote hoenders met zilver patrijs leghorn beste haan en hen, beide 1 zg, en legde daardoor beslag op beide clubprijzen. B. Pool werd beste bij de krielhoen- ders. H v.d. Wal van Oost werd beste met oud-Hollandse meeuw, met zzg; tevens beste van de clubshow. J. Barhorst werd beste der overige rassen met Duitse schoonheidspostduif, met zzg. Wij besloten hiermede het tentoon stellingsseizoen en mogen weer op een zeer geslaagd seizoen terugzien. GIFTEN WITTE KRUIS De Cocksdorp: D. 3,D. 2,50 Den Burg: W. 2,50; K. 1,50; S.W 2,50; S. 2,50; V. 2,50. Den Hoorn: N. 2,50. BRIDGEN Uitslag van de 8ste competitiewed strijd tevens kerstdrive: A.: 1. Dam-Dros 59.03% 5) 2. Gebr. van Sambeek 58.33% 1) 3. Bruin-Mantje 55.55% 7) 4. Echtpaar v.d. Heerik 54.86% 6) 5. dames Hattuma-v. Heerwaarden 51.39% 9) 6. Kellner-van Lente 47.22% 2) 7. Brücher-Gieze 45.14% (14) 8. mevr. Wonder-Blom 40.28% !(16) 9. Roeper-v.d. Werf 38.19% (18) B. 1. Backer-Raven 57.87% 8) 2. Bakker-Huizinga 53.70 (10) 3V2. mevr. Kooijman-Veenema 52.78% 4) 3V2. Luyckx-Wessels 52.78% 3) 5. Echtpaar Beemsterboer 51.39% (11) 6. Echtpaar Jouwersma 50.00% 7. Echtpaar Giijamse 48.15% (15) 8V2. Bakker-Kuiper 46.76% (17) 8V2. Bos-Raven 46.76% (12) 10. Stolk-Verstegen 39.81% (13) Kellner-van Lente hebben de leiders plaats moeten afstaan aan de Gebr. van Sambeek. In het nieuwe jaar kan er echter nog van alles gebeuren. Min stens 6 paren hebben de kans om de eerste plaats te veroveren. Dus nog vol op spanning. BOOTDIENSTREGELING N.V. T.E.S.O. (geldig tot 26 mei 1962) Werkdagen: v. Texel 5.20 7.40 10.30 13.00 15.30 18.00 v. Den Helder: 6.30 9.15 11.40 14.20 16.40 19.35 Zon- en alg. erkende chr. feestdagen: v. Texel: 7.40 11.00 16.00 18.25 v. Den Helder: 9.00 12.10 17.15 19.35 N.V. HOLLANDSCH ZWEEDSCHE ZAADMAATSCHPPIJ AMSTERDAM

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1962 | | pagina 3