Groen '2wartsjexels het L
ASPRO
Texelaar in Nieuw Guinea
Bugemeester C. de Koning
installeerde eomité Actie 10 x 10
En woensdag zou hij voetballen!...
1 'ASPRO' &i... Ay ctmfifit;
mrmrmmmmmmm
T E/X EES E'»COU RANT
iAG 9 JANUARI 1962
75e JAARGANG No. 7624
ve N.V. v.h. Lcmgeveld de Rooij
Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
e Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Bank: R'damse Bank. Coop. Boerenl.
Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p.
kwart. 4- 25 ct inc. Adv. 10 ct p. mm.
„Jongen, wat haal je in je hoofd....?!" was de eerste reaktie van mijn
"J L'ders toen ik te kennen gaf graag naar Nieuw Gumea. uitgezonden te
orden. Anderen vroegen me, of ik mijn geluk met dichter bij huis kon
nden en waarom ik nou juist naar dat land wilde. Je las er immers mets
jeds over? Ik voor mij was er van overtuigd, dat ik deze kans om iets meer
de wereld ie zien, niet mocht afslaan. Stel je voor: In je diensttijd maak
ii eeheel gratis een reis waar ieder jaloers op zou zijn, maakt kennis met een
Gotisch vreemd land en komt misschien wel in aanraking met menseneters
53 i koppensnellers ook! Wat wil je nog meer. Maar ik kon me best voorstellen
at mijn ouders dit enthousiasme nog niet deelden en eernj'k gezegd zou het
Te helemaal geen voldoening hebben gegeven wanneer zij gezegd hadden:
Nieuw Guinea? Natuurlijk jongen,ga maar gerust!" Neen, zoiets blijft een
[-'ote onderneming en het is begrijpelijk dat goedwillende ouders bezwaren
aken Zo heel geruststellend werd er in de kranten over Nieuw Guinea met
«schreven reden waarom ik elk alarmerend krantebeneht begeleid liet gaan
in uitgebreid mondeling commentaar om toch maar vooral aan te tonen dat
et zo'n vaart niet zou lopen.Langzaam maakte ik vorderingen en uitein-
eliik heb ik dan gewonnen. Ik hoop dat mijn ouders nimmer spijt van hun
lestemming zullen krijgen. Op dit ogenblik ben ik blij' dat ik de onderneming
leb doorgezet want nu reeds na een verblijf van drie maanden in de tro-
n j£an terugzien op een aantal belevenissen die ik niet graag gemist
u hebben. Ik zal ze trachten te beschrijven om U van het een en ander een
Ahdruk te geven.
De reis
het vervullen van diverse ver-
tingen zoals het aanvragen van een
rldpas, inentingen, doorlichten enz.,
mij na lange tijd de definitieve
,rekdatum bekend gemaakt: 2 sep-
>er. De reis zou worden gemaakt
een DC 8 van de KLM via de
route. Over de Noordpool dus! In
[al zouden op dit traject slechts twee
mlandingen worden gemaakt n.l. te
horage in Alaska en te Tokio in
De totale reisduur zou nauwe-
24 uur bedragen, luxueuzer en
Ier kon het al niet!
tijdig op Schiphol aanwezig te
moest ik de dag tevoren reeds
;el vaarwel zeggen. Op de Vliegbasis
jnburg bij Den Haag kon ik over
aten en de volgende dag voegde ik
daar bij mijn reisgenoten, een drie-
luchtmachtmilitairen. We werden
ar Schiphol vervoerd maar de grote
land van het luchtverkeer, de mist,
I ook hier roet in het eten gestrooid,
is toestel, de „Orville Wright" stond
in Dusseldorf en wachtte tot de
cihthaven „schoon" was. Voordat het
ft gearriveerd en klaargemaakt voor
Bvlucht, waren ettelijke uren ver
reken en het liep tegen vijf uur 's
iddags toen we eindelijk konden in-
appen. Van tevoren was reeds op de
ïets aangegeven, waar men in het
iegtuig plaats diende te nemen. Uit-
:en was er dus niet bij. Het was
er geluk dat ik geheel vooraan bij
raampje een plaats kreeg toege-
lézen, juist vóór een der brede vleu-
zodat het uitzicht nauwelijks werd
itoord door een der reusachtige
almotoren.
)e deuren werden gesloten en vol-
voorschrift moesten de riemen
•rden vastgemaakt en de sigaretten
oofd. De motoren werden, voor ons
iuwelijks hoorbaar door de geluid-
.te cabinewand, gestart en het toes-
rolde naar de baan. Dan nam het
uid toe in yolume en na een ge
ldige run bestormde de straalreus
luchtruim. Vele Texelaars die dit
:en zullen wel eens van de voordelige
.biedingen van Aero Contractors of
iiiberg hebben geprofiteerd en hun
:htdoop dus hebben ondergaan,
nkt U niet, dat het vliegen in zo'n
propellorvliegtuig ook maar
ligszins lijkt op de sensatie die men
"eeft in 'n modern straalvliegtuig,
les gaat zo onwaarschijnlijk soepel
vlot, dat men zich pas op grote
ftogte gaat realiseren dat er werkelijk
jevlógen wordt.
•eangstigend? In tegendeel. Iedereen
'il alles werkt zoveel mogelijk mee om
iet de passagier aangenaam te maken.
De bemanning van de kist heeft zich
lat tot taak gesteld: de beroemde KLM
service! Maar men betaalt er dan ook
joed voor. Een vlucht zoals ik er een
aakt heb komt een burger op
1400,te staan. Een retourtje is wat
voordeliger en er is een vrij groot prijs
verschil tussen de z.g. Economy klasse
sn de eerste klasse. Wij als soldaten
zaten in de Economy klasse en het is
begrijpelijk dat men daar een iets min
der groot comfort geniet. Zo zit men
met drieen naast elkaar, niet bijzonder
ruim dus en bij de maaltijden worden
geen alcoholica verstrekt wat wel het
geval is in de eerste klas, vrij over
vloedig zelfs, daar gaat menig merk
waardig verhaal over rond, dat U maar
met een korreltje zout moet nemen.
Na de start klom het toestel naar zijn
kruishoogte terwijl Nederland, met
Texel als een klein blauwgroen ei, on
der ons doorgleed. Dan zagen we voor
lopig niets anders dan de eeuwige blau
wigheid van lucht en water, een land
schap waar weinig „houvast" aan zit.
We konden het dan ook nauwelijks ge
loven, toen de gezagvoerder ons via de
boordmicrofoon toesprak en vertelde,
dat we op 11 kilometer hoogte zaten!
Ook de snelheid was formidabel: bijna
900 km. per uur. Haast net zo snel als
het geluid. We kregen de ene sensatie
na de andere te verwerken.
Na enkele uren vliegen kwam het
eerste land in zicht; Een eiland met 'n
hoge besneeuwde berg. „Jan Mayen
Island", verklaarde de captain „met 'n
berg van 3200 meter hoogte." We wa
ren de Poolcirkel dus al een tijdje ge
passeerd en naderden het echte Pool
gebied. Op een zeker moment maakte
het strakke blauw van het water plaats
voor schitterende witte korreltjes: ijs
bergen. Kort daarna kwam de grens
van het drijfijs in zicht en het duurde
niet lang meer of we vlogen boven een
eindeloze witte vlakte. Geriefelijk en
warm zaten we terwijl beneden ons de
ijswoestenij voorbij gleed. De captain
vertelde dat de temperatuur buiten
het toestel 52 graden onder nul be
droeg! Afgezien van de lage tempera
tuur is menselijk leven op deze hoogte
ook niet mogelijk door de zeer lage
luchtdruk. In de huidige vliegtuigen,
die gebouwd worden voor het vliegen
op grote hoogte maakt men gebruik
van een z.g. drukcabine. Passagiers en
bemanning zitten in een hermetisch af
gesloten ruimte die automatisch op
juiste druk wordt gehouden. Het toestel
wordt als het ware opgepompt en dat
stelt tamelijk hoge eisen aan het mate
riaal waaruit de romp is gefabriceerd.
De ongelukken met de „Cornet" inder
tijd waren te wijten aan een onjuiste
rompconstructie waardoor het toestel
ontplofte toen het op hoogte kwam.
Uit die rampen heeft men de juiste
conclusies getrokken en naderhand
heeft een dergelijk ongeluk nooit meer
plaats gehad. Vandaag de dag is het
vliegen met straalvliegtuigen bijzonder
safe. Veiliger nog dan de „ouderwetse"
propellor-toestellen, die veel kwets
baarder motoren hebben. Vergeet U
overigens niet, dat het vliegen ook
met propellortoestellen altijd nog 20
maal veiliger is dan autorijden!
Enkele uren later ontdekten we in
de verte een hoge bergachtige kust:
Groenland. We vlogen over het Noor
delijke puntje en konden goed waar
nemen hoe Groenland verder bedekt is
met een enorme ijskap, kilometers dik.
Dit is de heer Johan Rijkelijkhuizen, geconcentreerd bezig met het testen van
de apparatuur in de cockpit van een DC 8 op het vliegveld van Biak.
TEXELAAR IN
NIEUW-GUINEA
In dit en de komende nummers
kunnen de lezers een artikel aan
treffen van een Texelaar, die
thans in Nieuw-Guinea vertoeft.
Harry de Graaf vervult in dit
land zijn dienstplicht. Dat hij
het daar naar zijn zin heeft,
wordt duidelijk door de artikelen.
Er wordt vandaag de dag veel
over dat land geschreven. Laat
de Texelse Courant het dan ook
doen, zij het over een ander on
derwerp. Hierbij de eerste afle
vering.
Dit is de kraamkamer van de ijsbergen.
Uiterst langzaam schuiven de ijsmassa's
als gletchers zeewaarts. Bij de kust
breken de massa's en de reusachtige
brokken drijven als ijsbergen in zuide
lijke richting
We naderden de magnetische Noord
pool. Dat was duidelijk te zien aan de
kompasjes, die sommige jongens had
den meegenomen. Die instrumenten
raakten naarmate het punt dichter be
naderd wordt, helemaal de kluts kwijt.
Het Noorden kon niet meer aangewe
zen worden, want er wés eenvoudig
geen Noorden meer! Toen deelde de
steward aan ieder een lidmaatschaps
kaart uit van de „Top of the World
Order", een publiciteitsstuntje van de
KLM. Enkele uren later zaten we bo
ven Alaska. Sinds ons vertrek uit Am
sterdam hadden we voortdurend in het
zonlicht gevlogen. Op het moment dat
we boven Alaska vlogen, moest het in
Holland al lang nacht zijn. Geen won
der, het Poolgebied kent een half jaar
echter elkaar dag en een half jaar
nacht. Zouden we enkele maanden later
vertrokken zijn, dan hadden we de
hele route in het donker gevlogen. Het
eerste deel van de vlucht zat er nu
bijna op. Alaska is zeer bergachtig. De
gezagvoerder maakte ons attent op een
bijzonder hoge top aan de rechterzijde.
Het was de Mount Mc.Kinley, de hoog
ste berg van Noord-Amerika. Een
ogenblik later vlogen we boven de stad
Fairbanks en het toestel begon lang
zaam te dalen voor de landing in
Anchorage. Naarmate we lager gingen
vliegen werden de kleinere details van
het landschap goed zichtbaar. De ruim
ten tussen de hoge toppen zijn volge-
groeid met enorme dennenbossen, afge
wisseld door kale steenvlakten met kol
kende rivieren en watervallen. Een der
grootste stromen is de legendarische
Yukon-river. Ten tijde van de Gold-
rush in de vorige eeuw trokken dui- j
zenden naar dit gebied om er het ge
luk te vinden. Alaska was het goud
land. In het water van deze rivier was
ten ze onvermoeibaar de gedolven
aardkluiten in de hoop er het begeerde
gold-stuff uit te wassen
Negen uren na de start in Amster
dam zette onze gezagvoerder zijn DC 8
neer op het vliegveld van Anchorage.
Ondanks de zeer interessante ervarin
gen, was ieder toch wel blij dat de
benen even gestrekt konden worden
De dokter kwam aan boord en contro
leerde de inentingsbewijzen. Daarna
werden we een uurtje losgelaten.
Anchorage is een typisch Amerikaan
se plaats. Een beetje in Wild-West stijl
nog. Die indruk werd nog versterkt,
doordat het vliegveldpersoneel uitge
rust bleek te zijn met een grote re
volver! Alaska werd nog niet zo lang
geleden de 49ste staat van Amerika en
dat wil men kennelijk best weten.
Overal zag je de Amerikaanse vlag
met het portret van Kennedy. Heel veel
huizen in Anchorage zijn van hout ge
bouwd en geschilderd in felle kleuren.
Het past prachtig bij het omringende
berglandschap. Na het uitzoeken en
verzenden van een Ansichtkaart werd
het al weer tijd om ons toestel op te
zoeken. We begonnen aan het tweede
deel van de vlucht, richting Tokio. Na
de start vlogen we boven het meest
woeste berglandschap van Amerika. We
verlieten het Poolgebied en kwamen
boven de Beringzee en daarna de Stille
Oceaan. In de verte konden we vaak
de Aleoeten zien maar daar bleef het
voorlopig bij. We konden ons nu amu
seren met de diverse bezigheden die de
KLM voor ons in petto had gehouden.
Het meest beviel ons het eten! Zeer
exclusief, voor de beide klassen gelijk,
en samengesteld uit de meest vreemde
ingrediënten. Lekker was het in ieder
geval. Te Anchorage waren nieuwe
kranten aan boord gebracht en daar
mede konden we ons van de jongste
wereldgebeurtenissen op de hoogte
stellen. Tot Tokio hielden we het zo
wel uit. Het was al laat in de middag
toen Japan in zicht kwam. We maakten
ons klaar voor de landing. Toen we
laag over de Japanse hoofdstad vlogen
konden we o.a. duidelijk de „Eiffel-
toren" waarnemen. Het is een goed
voorbeeld van de kopieerlust van de
Japanners maar de toren is net iets
hoger dan zijn Par ij se voorbeeld! Een
perfecte landing op het Japanse vlieg-
(Zie vervolg pagina 4)
EEN NIEUW GELUID
Nieuw jaar brengt ons een nieuw
geluid
De krant komt een dag eerder uit.
Al moet ik U bekennen,
Dat dit eerst nog moet wennen.
Maar verder blijft, m'n lezerschaar,
De Tesselaar de Tesselaar
En brengt zij ons weer elke week
Het nieuws uit dorp en streek.
Een wedstrijd hier, een instuif daar,
Een show, een kijkdag, een bazar,
De t'rugkeer van de ooievaar.
Het eerste lammetje van 't jaar,
Beschouwingen en plaatjes,
Van Groningen zijn praatjes,
(In 't goede dan natuurlijk, Cor)
,,'t Fanfare", ,,D.E.K.", „Excelsior",
Een blij geluid en wat geknor,
Diverse ongelukken
En ingezonden stukken.
Wat is zo'n plaatselijke krant
Toch bar gezellig in de hand,
Een ieder die kent iedereen,
Je leeft niet langs elkander heen,
Maar hoort hier bij elkander
Als eig lijk nergens anders.
Zo wil ook in dit jaar de krant
Weer voor een ieder zijn de band,
De vraagbaak voor ons allen
In velerlei gevallen.
Dinsdags en vrijdags wordt voortaan
Ons blad dus in uw bus gedaan,
En, staat dat u misschien niet aan.
Doe dan maar rustig wat ik zeg
En stop hem lekker en dag weg,
Dan blijft het zo het was, nietwaar?
Tabé,
de Rijmelaar.
Op de foto Texels jongste comité.
Jongeren hebben de handen ineen ge
slagen om iets te doen voor een mede
mens in nood. Dagelijks sterven dui
zenden mensen van de honger. Burge
meester C. De Koning heeft in Casino
het comité geïnstalleerd. Het verheug
de hem, dat er jongeren op het eiland
waren, die gezamenlijk een comité vor
men om te werken voor anderen. Veel,
aldus burgemeester De Koning, hebben
ouderen reeds bijeengebracht voor dit
doel. Thans is het woord aan de jeugd.
Op de foto zien wij, zitten aan de
tafel, de heer J. M. de Vries, jeugd-
consulent, ds. W. A. Soesan, voorzitter
van het Mevrouw De Koning-hulp
comité, ds. A. W. F. Waardenburg, mej.
R. Visser, Den Burg, W. Goënga, Den
Hoorn, J. Bonne, De Koog, W. Bruin,
Oudeschild, mej. J. Bakker, Den Hoorn.
Staande A. Bremer, Oosterend. H.
Kooger, De Waal, J. Veldman, De Koog,
H van Splunter, De Koog, T. Idema,
Den Burg en mej. L. de Graaf. De
Cocksdorp.
De jeugd van het gehele eiland was
dus wel vertegenwoordigd.
In de komende weken zullen wij re
gelmatig terugkomen op de actie, die
het comité gaat voeren. 10 x 10 wil
zeggen: Tien weken lang tien procent
afstaan van je zakgeld. Dat de Texelse
jeugd daaraan zal meewerken is ons
duidelijk geworden tijdens de installa
tie vorige week donderdag.
De heer De Haan heeft tijdens deze
bijeenkomst enkele goede films ver
toond. Door die films is het nog weer
duidelijker geworden wat zij, gezonde
Texelaars, voor een ander mogen doen.
Jan komt van school thuis. Heeft wat hoofdpijn, is rillerig...
Opkomende verkoudheid? Griep? En woensdag zou hij nog
wel in een schoolwcdstrijd meespelen! Wat te doen? 't Maar
aanzien tot woensdag? Zo'n langverwachte wedstrijd mislopen?
Of.
JUIST! Wat hij nodig heeft is een veilige, veelzijdige pijn
stiller. met snelle doeltreffende werking.
'ASPRO' werkt snel: zie hoe het direkt
in water uiteenvalt. Zó snel wordt het
ook in Uw lichaam opgenomen.
'ASPRO' werkt doeltreffend: door zijn
wetenschappelijke samenstelling ver
zacht 'ASPRO' ogenblikkelijk de pijn.
'ASPRO' is veelzijdig: juist door deze
wetenschappelijke samenstelling kan
'ASPRO' zo veelzijdig worden toege
past. Hoofdpijn, verkoudheid, griep,
keelpijn, koorts vlug 'ASPRO'!
'ASPRO' is veilig: veilig voor maag,
hart en nieren. Zelfs voor kinderen (als
U zich aan de juiste doseringen houdt).
'ASPRO' helpt direkt - U voelt zich weer prettig en opgewekt. Ja,''ASPRO'doet méér!
HOOFDPIJN,
VERKOUDHEID,
GRIEP.
7