Cjrocn '2wartsjexels in het L, AS PI RO r 2 'ASPRO'* -en.Utfehtitfeebfit. Harry de Graaf vertoeft in een veelbesproken land Vervoersprobleem Texel-Den Helder v.v. dit jaar nog niet opgelost Het al of niet bespreken van personenauto's is bij vele eilandbewoners onderwerp van gesprek Reserveren voor alle auto's nog van kracht Voorkom VERKOUDHEID JDAG 12 JANUARI 1962 TEXELSE 75e JAARGANG No. 7625 COURANT fcrve N.V. v.h. Lcmgeveld de Rooij >ek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: R'damse Bank. Coop. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart. 25 ct ine. Adv. 10 ct p. mm. Met de prauw „Explorer" worden de geheimen van de Biakse kust ont- uierd. Voorin zit Jan Boon uit De Cocksdorp, achterin de schrijver van dit •tikel Harry de Graaf. B BIAK De uren gleden snel voorbij en het was half één toen het toestel In neus naar beneden richtte en landde op het pas vernieuwde vliegveld van liak in Nieuw Guinea. Eindelijk was het zover. Ik had mijn doel bereikt! In 'het douanegebouw werden de inentingsbewijzen en paspoorten gecontroleerd. Sevens werd je in de gelegenheid gesteld om eventueel tijdens de reis ge- (iochte goederen aan te geven. In diezelfde douaneloods had ik een leuke ont moeting. Jan Boon, ook een Texelaar afkomstig uit De Cocksdorp, die al een I Brietal maanden in Nieuw Guinea bij de luchtmacht zit, was naar het vlieg- r yeld gekomen om me af te halen. Voor hém had ik de Japanse camera mee nomen. Bij deze ene ontmoeting bleef het niet. Een ogenblik later stapte voor mij nog onbekend heer enthousiast op me af en schudde me de [and. Het bleek de heer R. Berkenbosch te zijn. Stad genoemd. Het is een levendige plaats voornamelijk door de aanwezig heid van het vliegveld en de militaire activiteit. Dat vliegveld is het grootste van ok een Texelaar dus. Ik had hem it eerder ontmoet maar zijn doch- ïs kende ik wel. Dit laatste deed em duidelijk genoegen. De heer Ber- enbosch is in zijn functie van bouw- undig ingenieur belast met de leiding an de bouw van diverse militaire ob- ïkten op Biak. We hadden dus een Texels clubje" aan de andere kant de aardbol! Later heeft deze rela- kring tot diverse gezellige avonden eid. iak zou dus mijn voorlopige mili- re standplaats worden. Wie op de jart van Nieuw Guiena, het eiland k opzoekt, zal het vinden als een lelijk klein stukje grond, gelegen in Geelvinkbaai Maar vergist U zich t. Inderdaad is Biak in vergelijking tiet de rest van het reusachtige Nieuw :ij nnea (op één na het grootste eiland wereld) niet zo groot. Toch heeft t ongeveer de oppervlakte van de ovincies Noord- en Zuidholland sa- m. Maar die provincies zijn over- kt met een uitstekend wegennet zo- t het mogelijk is, er binnen enkele en doorheen te rijden. Biak kent aktisch geen begaanbare wegen en ande over de smalle Papoeapaadjes eft men weken nodig om het gebied verkennen. Het eiland Biak bestaat oi t één groot koraalrif dat door vulka- :he werking omhoog is gedrukt. Dit ei raai in 't Maleis karang genaamd bestaat uit harde kalk en de grond, or zover men hier van „grond" kan reken, is zeer onvruchtbaar. Dat Biak :h bijna geheel door dicht oerbos is verdekt wordt veroorzaakt door de r gunstige klimatologische omstan- *heden. Per jaar valt er meer dan et f meter regenwater (Nederland 75 isi ntimeter) dat voor het grootste deel eject verdampt door de zeer felle t-varmte. De gemiddelde temperatuur yldraagt 27 graden Celcius terwijl mid- ij-ffin op de dag de termometer tot ruim ?:JQ graden kan oplopen. Een vochtig en v^rm klimaat dus. Vooral de eerste ;r,yeken is het voor de Europeaan moei- tr.ijk er aan te wennen. Toen wij in de placht van onze aankomst op Biak ston den dachten we, dat we er nóóit aan in50udcn wennen. Ondanks het nachte lijk uur, waren onze kleren nat van het eet en het glas bier dat we door een rt commissie van ontvangst in het 'M-hotel kregen aangeboden, ging er in ook best in. We maakten kennis t enkele van onze militaire supe rren, die ons met de auto naar de leringsplaats brachten. Voorlopig nog staat deze legeringsplaats uit het n"n.s „Keerkring", een oude vrachtboot •t/an de KPM. De legering van de man schappen aldaar in de voormalige n /fachtruimen laat helaas veel te wensen over. Gelukkig wordt er hard ■werkt aan een gloednieuw kampe- Tient dat aan de hoogste eisen gaat s/yldoen. Enfin, slapen lukte wel na de e jerverende gebeurtenissen die we _ichter de rug hadden en de volgende "jorgen bij zonsopgang konden we met s^gen ogen waarnemen waar we terecht «komen waren s _I^oa^s gezegd is Biak een vrij groot and. De hoofdplaats waar wij zitten, et ook Biak en wordt meestal Biak- Z.O. Azië. Behalve voor de burgertoes tellen, is het berekend op de allergroot ste militaire bommenwerpers. Momen teel wordt de vliegstrip o.a. gebruikt door de Koninklijke Luchtmacht, die er zijn jachtvliegtuigen gestationeerd heeft. Begrijpelijk dus dat Biak een grote strategische waarde heeft. Het gevolg is dat de militaire bezetting tamelijk uitgebreid is. In hoofdzaak bestaande uit Marine, zijn er ook en kele eenheden Landmacht en sinds vorig jaar een detachement van de Luchtmacht, waar ik dus deel van uit maak. Behalve de luchtmacht zijn alle andere militairen gelegerd in het mili taire kamp „Sorido". Het merkwaar dige feit doet zich nu voor, dat de im mer zeevarende marine op het land zit en de luchtmacht op een schip! Maar ik ben er niet rouwig om. We zitten op die manier n.l. makkelijk dicht bij het water wat van het grootste belang is bij die warmte. Het water van de Geelvinkbaai is kristalhelder en blauw als de Middellandse Zee. Er wordt elke dag intensief gezwommen. Niet alleen daarom is de kuststrook van het eiland zeer aantrekkelijk. Door de bijna altijd aanwezige zeewind is de warmte goed te verdragen en het land schap wordt er beheerst door de deco ratieve cocospalmen. Op vele plaatsen monden kleine rivieren uit kalies genaamd die door hun erosieve wer king de mooiste formaties in het kalk steen doen ontstaan. Meer landinwaarts vindt men druipsteengrotten. Op som mige plaatsen loopt het land langzaam naar zee af maar op andere punten rijst het eiland als een muur uit het blauwe water op, vele tientallen meters hoog! Een dorado voor iemand die er oog voor heeft. Het beste middel om dat allemaal te gaan bekijken is een Papoea-bootje. Zo'n prauw wordt door de bevolking gefabriceerd en is door gaans voor weinig geld wel te koop. Sinds enige tijd ben ik de gelukkige bezitter van zo'n prauw en ik heb er al menige interessante ontdekkingstocht mee gemaakt, meestal samen met Jan Boon, want de beide Texelaars verdra gen elkaar wel. De autochtone bevolking Nieuw Guinea is tegenwoordig ge noeg in het nieuws om te weten, dat de bevolking bestaat uit Papoea's, een zwartgekleurd ras maar zeker geen negers. Ondanks dat door velen anders wordt beweerd, heb ik de ervaring dat het buitengewoon sympathieke mensen zijn, zeer gevoelig voor een welge meende attentie en trouwhartig van aard. Als je eenmaal met een Papoea bevriend bent en dat gaat in de regel niet zo gemakkelijk dan blijf je dat en zo'n knaap gaat voor je door het vuur. Ondanks dat ik hier nog maar korte tijd zit, heb ik dat aan den lijve ondervonden. Om de bevolking van Nieuw Guinea te leren kennen moet men naar mijn idee, de beschaving een CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 17 januari a.s. worden de moeders van de buitendorpen verwacht op de volgende uren: Den Hoorn 1.15 uur; Oosterend 2.00 uur; De Cocksdorp 3 00 uur; De Koog 4 00 uur ZONDAGSDIENST DOKTOREN Den Burg: DOKTER ELI AS (ingaande zaterdagmiddag 12 uur) Oosterend en De Cocksdorp DOKTER RENOUT (ingaande zaterdagmiddag 12 uur) Zondagsdienst dierenartsen I. TH BERTELS, De Koog, tel. 336 (ingaande zaterdagmiddag 12 uur) Zondagsdienst Witte Kruis Zr. FORTGENS Oosterend, tel. (02223) - 250 of 207 (van zaterdag 13 uur tot zondag 24 uur) Zr. HOL Den Burg, tel. (02220) - 2414 (zondag van 9 tot 13 uur) tijdje op zij zetten en zelf Papoea wor den! Als men zich werkelijk in het leven van deze mensen verdiept en het van nabij gaat bekijken, dan merk je dat alle mensen toch in wezen hetzelfde zijn en dat ras en huidskleur alleen maar de buitenkant vormen. Jammer- genoeg gaan nog heel wat blanken, ook onder mijn vrienden, op die buitenkant af in hun beoordeling. Voor hen is een Papoea lui, vies en dom. Afgelopen. Het is jammer, maar je doet er niets aan. Bijzonder lieftallig zijn de Papoea-kin- deren. Fijnbesneden snuitjes, grote zwarte ogen, kroeshaar en een groot gaaf wit gebit. De kenmerkende Pa- poeatrekken, die een Europeaan minder aanspreken, komen later pas. Het Papoea-ras, en zeker het Biakse is met altijd raszuiver. Hier en daar lopen de meest merkwaardige kruisin gen rond. Spleetogen verraden de Japanse en rood kroeshaar de Ameri kaanse en Europese invloeden. De jongste oorlog houdt daarmede nauw verband. Vroeger waren de Biakkers de schrik van de Indische en Melanesische archipel. Met hun oorlogsprauwen trokken ze de zee op om vergelegen kusten te plunderen. Ze moesten dit wel doen omdat de karanggrond van hun eiland geen landbouw toeliet.... Te vergelijken dus met de invallen der Vikingen in de Europese streken. Nog altijd is de Biakker vertrouwd met het water. De kinderen kunnen eerder duiken en zwemmen dan lopen en de ouderen houden zich intensief met de visserij bezig. Het vissen gebeurt zeer primitief. Netten komen er niet aan te pas maar wel een speer. Met grote behendigheid weten ze soms de groot ste vissen te spiesen. Dat gebeurt altijd vanuit een prauw, waarvan ieder ge zin er minstens één heeft. Onderzeese schoonheid De zeeën rond Nieuw Guinea zijn buitengewoon rijk aan vis, Het aantal soorten is enorm. In grootte variëren de vissen van de enkele millimeters grote „jachtvisjes" die in grote wolken door het water schieten tot de haaien en roggen van 5 7 meter toe! Vooral de haaien zijn gevaarlijk. Toch is het voor de kust van Biak veilig zwemmen doordat enkele kilometers in zee, even wijdig aan de kust het grote koraalrif loopt. De grotere soorten komen nooit binnen dit rif. Met de prauw ben ik verschillende malen naar het rif geva ren en heb daar, voorzien van duik- masker en zwemvliezen, het onderzeese leven bewonderd. De schoonheid daar is met geen pen te beschrijven. Het le vende koraal in alle mogelijke kleuren, vormt daar het dorado van vissen, zo bijzonder van vorm en kleur, dat je achteraf het gevoel hebt, in een andere wereld te zijn geweest. Overigens loert op datzelfde rif ook het gevaar. Tussen de onderzeese spelonken en gaten hui zen o.a. de giftige zeeslang en de Murene, een anderhalve meter lange paling die in staat is je hand af te bijten! Dan moet je oppassen voor de op de grond liggende zeeëgels met stekels van 15 centimeter of langer, die een maal in de huid gedrongen afbreken en dan een ernstige verzwering veroor zaken. Momenteel beschik ik over een onderwaterhuis voor mijn film- en foto-camera, zodat ik U hopelijk eens de opnamen kan tonen, die ik in deze boeiende onderwater-wereld heb ge maakt. (Wordt vervolgd) Het al of niet bespreken van een personenauto voor vervoer Texel-Den Helder v.v. met een der boten van de N.V. T.E.S.O. is de laatste dagen voor vele eilanders onderwerp van gesprek geweest. De directeur van de N.V. T.E.S.O., de heer P. Sibinga Mulder is van mening dat bespreken (of juister: reserveren) in de nabije toekomst, in ieder geval voor het a.s. seizoen, moet worden afgeschaft. Op een kort bericht over deze kwestie, dat wij aan het eind van het vorig jaar opnamen, is nogal reactie gekomen van de zijde der eilandbewoners-autobezitters. Naar aannleiding hiervan hebben wij diverse Texelaars over deze kwestie hun mening gevraagd. De toekomst aangaande het vervoer is voor de directeur van de N.V. T.E.S.O. een probleem. Het wordt een ramp, zo sprak de heer Sibinga Mulder, als de nieuwe haven niet tijdig gereed zal zijn. Eind vorig jaar werd er aan eiland bewoners en „overkanters", die met hun personenauto vervoerd wilden worden met een der schepen van de N.V. TESO, gezegd dat met ingang van 1 januari bespreken overbodig zou zijn. Naar aanleiding van die mededeling aan autobezitters hebben wij in het laatste nummer van 1961 een berichtje geplaatst. Wij hebben daarin geschre ven dat bespreken „voorlopig" zou worden gehandhaafd De mening over bespreken-niet-be- spreken loopt uiteen. Niet bij de eiland bewoners. die wij naar hun mening hebben gevraagd, maar tussen directie en commissarissen van N.V. TESO. De heer Sibinga Mulder is van me ning, dat men niet mag spreken van „bespreken". Men bespreekt niet voor een overtocht, aldus de directeur. Er zal gesproken moeten worden over re serveren. Als men bespreekt dan moet men voor die bespreking betalen en dat is door de Texelaars nooit gedaan. De heer Sibinga vergeleek dit met een plaats in een of andere bioscoop. Wil men daar persee naar toe dan belt men en er wordt een plaats gereserveerd die ook besproken is. Voor die plaats wordt dan ook extra betaald. Dat doet men voor een plaats op de boot niet. Dit is al jaren fout, zo was de mening van de heer Sibinga Mulder. Daarbij komt dat veel Texelaars, die bespreken, op het laatste moment van gedachte verande ren. maar dan nooit de N.V. TESO be richten dat zijn niet meegaan. Het af- valpercentage is 15 tot 20°/o. Dat is natuurlijk vrij hoog en van deze kant bezien is er werkelijk iets scheef. Maar elke medaille heeft twee kanten, zo ook de medaille „Vervoer N.V. TESO". Wij hebben de directeur van de N.V. TESO gevraagd wat de plannen zijn aangaande het vervoer van personen auto's. Zijn plan is om de Texelaars, die regelmatig van het vervoer gebruik maken een tien, twintig of méér ritten- kaart te verkopen. Op deze kaart staat het autonummer en een „knoert" van een T. Deze kaart steekt men bij het naderen van de haven te Den Helder achter het voorruit en op de haven is een aparte opstelling voor tien a vijftien Texelse wagens, die voor een bepaalde boot voorrang zullen krijgen. Op deze uiteenzetting hebben wij ge vraagd wat dan gedaan werd als voor de laatste boot uit Den Helder een twintig of deng „T" bezitters zouden komen. Op deze vraag was het ant woord: „De Texelaars moeten niet gokken op de laatste boot. Anders moet de wagen maar blijven staan en bij de volgende gelegenheid worden gehaald". De (Jirectie van T.ES.O. heeft het plan de boten van tevoren in te delen. Met andere woorden: Er belt een eilandbewoner naar het havenkantoor en daar zal de heer Ran het advies geven: „Komt U niet voor die boot, want dan zijn er al veel belangstellen den, maar komt U voor de boot van (pak-weg) 1 uur. Het ligt in de bedoe ling van de directeur voor het vracht vervoer bespreken te handhaven. De directie moet voor het reserveren zes man in dienst nemen en dan is in het seizoen nog geen gunstige regeling mogelijk. Bij niet-bespreken kan de directie op topdagen in het seizoen reeds om vier uur in de middag zeggen: Zoveel auto's worden nog overgezet en de bezitters van auto's die dan nog staan te wachten moeten maar een ander onderkomen zoeken. Het is na tuurlijk ook mogelijk dat de gasten de wagen in Den Helder achterlaten en een volgende gelegenheid afwachten. De heer Sibinga Mulder vergeleek de vervoerscapaciteit van de N.V. TESO met een ouderwetse paarden- tractie. Wij moeten met het zelfde ma teriaal, aldus de directeur, veel meer vervoeren dan vier. vijf jaar geleden, en dat is ergens onmogelijk. „Wij willen wel zo werken, dat practisch altijd het vervoer geregeld kan worden, maar ga ranties kunnen wij niet meer leveren, aldus de heer Sibinga Mulder, die ons tevens vertelde, dat over deze zaak binnenkort zal worden gesproken met de commissarissen. En de Texelaars? De heer Sibinga Mulder vertelde ons, dat de Texelaars er weinig voor over hebben, dat een regelmatig vervoer mogelijk is. Er werken volgens hem weinig eilandbewoners (pensionhou ders) mee. om een vlot vervoer moge lijk te maken. Een van deze punten is het boeken van gasten op zaterdag en zondag. Op de laatstgehouden VVV- vergadering heeft de heer Sibinga Mulder, die lid is van het hoofdbestuur van de V.V.V., de mededeling gedaan, dat hotel- en pensionhouders de gasten moeten attenderen op een mogelijke wachttijd van enkele uren. Wij hebben daarom de mening ge vraagd van enkele Texelaars. De heer W. A. Visser, eigenaar van Hotel „Het Witte Huis" en voorzitter van de afdeling De Koog van de V.V.V. noemde het rondweg een „ramp" als bespreken afgeschaft zou worden. Wij zullen ons als bedrijfsvoerders hier zeker tegen verzetten. De zakelijkheid wordt hier over het hoofd gezien. Ik weet wel, aldus de heer Visser, dat het voor de TESO een probleem is, maar laat men het vooral goed overwegen. Een andere pensionhouders, de heer Houwing van „Beatrix" was van me ning dat, als het bespreken zou worden afgeschaft, het dan juist een chaos zou worden. Persoonlijk heeft hij als eige naar van een bedrijf steeds voor zijn gasten besproken en ook geadviseerd voor een bepaalde boot en dat was, ook het afgelopen jaar, vrij goed verlopen. De heer M. Wieringa. directeur van de zuivelfabriek „Eendracht" is één van de vele Texelaars, die regelmatig iedere week naar de vaste wal moet. Ook hem hebben wij gevraagd hoe hij dacht over het afschaffen van bespreken. De heer Wieringa was wel zeer con creet met zijn antwoord: Wat de TESO met de vreemdelingen doet, kan mij weinig schelen, maar laten de Texe laars, die op vaste dagen naar de vaste wal moeten, in ieder geval voor rang krijgen. Het zal te zot worden als daar tien oosterburen over de plas (Zie vervolg pagina 2)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1962 | | pagina 1