Cjrocn 'warL-Jexels in het harL, jjJpE -4% Texet-Pa rijs-Luxem burg in recordtijd Opgravingen bij Oosterend geven boeiende kijk op ver verleden Van beurtschipper tot Internationaal Transportbedrijf [NSDAG 30 JANUARI 1962 TEXELSE 75e JAARGANG No. 7630 COURANT tgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Joek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: R'damse Bank. Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart. 25 ct ine. Adv. 10 ct p. mm. „De motor is wat koud, dat komt omdat ie een paar dagen buiten heeft ge staan. maar stap vlug in, want om half tien wil ik in Rotterdam zijn' De portieren werden dichtgeslagen, zonder veel omhaal van woorden trapte Jan Zuidewind (23) op het gaspedaal en draaide met een sierlijke bocht de grote truc het havenplein van Den Helder af. Het was zondagavond half acht. Een jong Texels chauffeur was gestart vooi een reis Texel - Parijs - Luxemburg. Deze reis moest in een snel tempo gebeuren, want de lading had een speciale bestemming. De woorden van de chauffeur: „Stap vlug in" werden gesproken tegen Uw verslaggever. Wij zouden deze eerste trip naar Parijs meemaken. Als wij praten over de V.T.B., dan »et een ieder op het eiland over wei firma het gaat; De Verenigde xelse Beurtdiensten. Dagelijks rijden wagens van deze firma over de ■aten van de verschillende dorpen op xel. Daarbij trekt men ook met een meerdere wagens naar de vaste wal. >el van die reizen is Rotterdam, Am- ;rdam en vele andere plaatsen in derland. Sinds enkele maanden is Nederland klein geworden voor deze Texelse derneming. Van beurtschippertje is 't drijf uitgegroeid tot 'n internationaal insportbedrijf. Reeds zijn verschillen- reizen gemaakt, o.a. naar Zwitser- ïd. Duitsland, Noorwegen en vorige lek was er een lading voor Frankrijk Luxemburg. Deze reis zouden wij ;erijden om eens te zien en te bele- n hoe er gereden wordt en wat het ïgen wil: internationaal vervoer. Met de laatste boot vertrokken wij idag, 21 januari, van het eiland. De ic stond op het havenplein in Den ilder en de oplegger moest worden ngekoppeld in Rotterdam. Dat alles op tijd moet gaan, werd ons heel vlug duidelijk, want op de boot rak onze chauffeur, Jan Zuidewind, ïds over: zo laat aan, zo laat in Rot- dam en zo laat aan de grens De reis naar Rotterdam verliep zon- r moeilijkheden en voordat wij er erg hadden, reed de wagen om half tien havenplaats binnen. Toen wij op het rein kwamen, waar de oplegger >nd, hebben wij even met de ogen knipperd. Nog niet van de slaap, int het was nog vroeg in de avond, lar wel van het enorme gevaarte dat iter de cabine moest worden gekop- Id. Een oplegger van bijna 11 meter ïgte moest worden meegetrokken. En ït leeg, want de lading was 18 ton. vitamine voor de Fransen, die het >eilijk hebben, en naast deze vita- ne was er nog een lading plastic, die eneens naar Frankrijk moest. Nadat was aangekoppeld, zijn wij de Igen beklommen met een andere ge- chte dan in Den HelderMet wondering zagen wij hoe de nog ïge chauffeur met groot gemak de ïgen het terrien afreed en de weg op t>k.... het drukke verkeer in.... Hij had daar even dertig ton in zijn nden, die 'n enorme waarde heeft. De igen zelf is reeds duurder dan twee •ningen van de Bouwkas (die al vrij lur zijn), maar ondanks de lange op- :ger en de grote waarde ging het in po op de Hollands-Belgische grens Om twaalf uur moesten wij daar in om bepaalde formaliteiten nog ge- te krijgen. Toen kwam er echter storing in de berekening. |Een douane-ambtenaar houdt geen kening met de verlangens van een auffeurde papieren moeten in le zijn.Deze douane stelde voor maar tot de volgende dag te wach- en dan maar eens te zien wat er te in viel. Onze chauffeur dacht echter ders over en trok weer Nederland in op weg naar een andere grenspost.... We hebben ervaren, dat Jan Zuide wind weet wanneer hij vriendelijk moet zijn, maar ook wanneer hij even zijn stem moet verheffen. Ook in Nispen lukte het niet direct en, hadden we gedacht maandagmiddag in Parijs te zijn. het werd echter maan dagnacht of zo we het ook kunnen noe men: dinsdagmorgen drie uur. Er moest worden gebeld naar Den Haag om een zeker formulier, dat voor de doortocht voor België nodig bleek te zijn. Dat Nederland ook ambtenaren heeft werden we gewaarIn Den Haag was een formulier niet tijdig ver-, zonden. Het was jammer dat deze tegenslag er was, want we hadden afgesproken even Parijs te gaan bezien (wees ge rust. dat is toch gelukt) bij nacht, met zijn miljoenen lichtjes en met zijn mil joenen mannen en.vrouwen. Wij wisten dat het in Parijs allemaal geen koek en ei was en hadden dan ook gerekend op vertraging in de stad. Na een lange rit kwamen we 's nachts om 3 uur op de plaats van bestemming: Parijs. De wagen moest op een terrein van de douane worden gereden en vanaf die tijd had de chauffeur geen zeggen schap meer over zijn lading. Deze moest worden ingeklaard en midden in het nachtelijk duister waren daar geen mensen voor te vinden. Dus wachten. Slapen Wij kregen toen even gelegenheid om ons bedje te spreiden. Zelf hadden we al eens rondgekeken in de wagen hoe dat nu moest worden versierd. De heer Bruin had ons, toen wij de afspraak maakten, wel gezegd, dat er gelegen heid was in de cabine; die gelegenheid vonden we echter gering. Het lukte toch een uiltje te knappen. De rugleu ning werd losgemaakt, deze verhuisde naar boven en zo ontstond er een etage- bed. De gordijntjes werden voor de ruiten geschoven; na ons in een beetje krappe omgeving van onze pantalon te hebben ontdaan kropen wij op de nor male bank en moesten onze voeten om een hoekje leggen op de stoel van de chauffeur. Jan begaf zich naar boven en bij zachte muziek waren we gereed om ons dromend in de armen van scho ne Franse madammekes te begeven. Dat was de eerste nacht dat er werd geslapen. Zo af en toe heeft uw schrijver wel getracht om onderweg even te pitten, maar als je dan net bent afgezakt, stoot de wagen over een stuk straat voorzien van kinderkopjes en vlieg je met je schedel tegen het dak Inklaren Tegen acht uur werden wij met een schok wakker. Een van de vele colle ga's gaf een roffel op het portier. Maak dat je er uit komt, het kantoor gaat open". Jan Zuidewind was vlot ver dwenen, tijd om „zijn bed op te maken" had hij niet. Toen hij terugkwam waren In een loods van de Franse douane wordt de vitamine C gelost. De Fransman kükt graag boe een ander het werk verricht de eerste woordendat wordt na de middag weg Wij waren niet alleen. Het terrein stond vol wagens uit alle landen. Wel dra hadden de Hollanders elkaar opge zocht en stonden ze te „mopperen". Jan zei niet veel, maar luisterde des te beter. Hij was het, die regelmatig naar het kantoor liep om maar weer eens te vragen hoe het stond. Het lukte hem dat wij het eerst konden oprijden naar een loods op het terrein, waar de vita mine C moest worden gelost. Zes Hollanders, die elkaar al spoedig had den gevonden. Zij wachten totdat de Franse douane vergunning geeft om te lossen. Moeilijkheden Op een der foto's is te zien hoe de Texelaar zijn lading laat bekijken. Het loodje, dat de lading verzekerde werd er eindelijk afgeknipt en het lossen kon beginnen. Dat lossen verliep vrij vlot. Ook daar knipte we de arbeid van de Hollander in den vreemde Met ons fototoestel waren wij op een balustrade geklommen en hadden een pracht ge zicht op het werk. Het duurde niet lang of daar kwam één der heren van de Na enkele uren wachten wordt eindelijk de lading vrijgegeven en knipt een douane de zegels van de lading los. Franse douane op ons af. Er werd in een zeer vlot Frans even verteld dat wij er vies bij warenDat wij er bij waren, goed. maar waarom wij er vies bij waren, dat was voor ons een vraag. Wij waren niet zo braaf of we stonden al gauw tussen vier muren, die dicht om ons heen stonden Daarna werden wij geplaatst voor een vrolijke vent, die gelukkig ook een andere taal sprak dan Frans. Wat de bedoeling was van die foto's en waarom ze werden ge maakt. Nadat wij hem verteld hadden wie wij waren en wat het plan was, dachten wij dat het in orde was. Maar nog niet. Een hoge functionaris moest worden bezocht. Tenslotte kwam de vraag wat wij van plan waren van de Franse douane te schrijven. Nu dat was gauw gezegd: „Zeer vlotte mensen, om drie uur in de nacht gekomen en voor 11 uur 's morgens vertrokken is vlot". Nadat aandachtig onze perskaart was bestudeerd, moesten wij beloven drie „Texelse Couranten" te zullen opstu ren, waar het artikel in werd geplaatst. Natuurlijk hebben wij die beloften ge daan. Intussen had dat gevraag nogal even geduurd en waren wij bang dat de chauffeur op ons had moeten wach ten, want van het hele geval wist hij niets af. Maar net werden de dekzeilen weer dichtgetrokken toen wij aankwa men. De film, die wij bijna kwijt wa ren, zat nog keurig in het toestel. Franse slag De eerste lading waren wij dus kwijt en nu naar het adres waar de grond stof voor plastic heen moest worden gebracht. Deze lading moest naar Bagnolet, een plaatsje even buiten Parijs. Maar voor dat we daar heen reden, waren we hoog nodig aan een maaltijd toe. Gelukkig waren er meer Hollanders en een van hen moest met eenzelfde lading naar die plastic-fa briek. Met deze chauffeur (die in Parijs al aardig thuis was) hebben wij een eetgelegenheid opgezocht. De kastelein had het druk, de tent was vol en alles ging even gemoedelijk. De Fransman, die binnenkomt, gaat naar de kastelein en geeft hem een hand, maakt dan nog een rondje langs de tap en schudt maar handjes. De man achter de tap geeft dikwijls zijn linker hand. Toen we dat zo even hadden be keken, dachten we eerst met padvin ders te doen te hebben, maar hij heeft geen tijd om zijn rechter hand vrij te maken. De wijnfles staat regelmatig boven het glas.In een hoek van de gelegenheid zit een Fransman zijn brokken brood heerlijk in de wijn te dopen en doet zijn ogen dicht als hij <-v< Si? "^5 Het was in de zomer van 1961 dat de heren G. de Haan en H. Peeters, beiden hevig geïnteresseerd in de archeologie, eens kwamen neuzen bij het hoge ter rein om het huis van de familie Dijker, Zevenhuizen. Niets ontziende ruilver- kavelingsdraglines waren daar al bezig geweest en dreigden de aardappelvoor- raad van de heer Dijker te vernietigen. Die bezigheid werd voorlopig gestaakt, door welke gelukkige omstandigheid genoemde heren de kans hadden de zaak eens nauwkeurig te bekijken. Al eens meer waren immers bij verheven eilandgedeelten vondsten gedaan, die wezen op bewoning in zeer vroege tij den. 200 na Chr. En inderdaad waren ook hier duide lijk sporen te voorschijn gekomen, vol doende interessant om de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek te alarmeren. Deze dienst heeft nu de opgravingen georganiseerd, en tot nu toe zijn twee „putten" gemaakt. Een zestal bekwame werklieden, in dienst het heel zorgvuldig in zijn mond steekt. ■De maaltijd, die wij voorgeschoteld kregen, was werkelijk uit de kunst. Er werd gestart met.een glas wijn. Of laten we maar eerlijk zijn een karaf wijn. Wees gerust. Jan, de chauffeur, heeft tijdens de gehele reis geen drup pel drank geproefd. Wij vonden het wel jammer voor hem, want om vier dagen „prikkelwater" te drinken, is nu direct geen aangename bezigheid. Na het eerste glas te hebben geledigd, ontvingen wij een voorgerecht, dat be stond uit een stuk tong, dat goed was klaargemaakt. De hoofdschotel was patates frites en een goed stuk vlees. Ook het dessert was naar wens en met zeer veel genoegen denken wij terug aan deze maaltijd, die door fijne hand jes werd opgediend. Na deze gezellige onderbreking ging het op de plastic-fabriek af. Denk niet dat je met een oplegger van 11 meter zomaar door de straten van Frankrijk rijdt. Vooral niet als de Fransman zelf zijn wagen schots en scheef overal neerzet. Op de hoeken van de straat treft men diverse wagens aan. Het was dan ook een hele toer om in een nauw straatje de wagen neer te zetten Het plastic was geladen in kleine pa pieren zakken en deze waren niet zwaar. Er verschenen zeven Franse arbeiders bij de wagen en het lossen kon beginnen. Dat lossen begon ook, maar, met de wijnfles. Deze werd, na een slok te hebben genomen, dicht in het bereik neergezet. In een oud stukje huis moesten de zakken worden opgeslagen en met veel omhaal werden de eerste zakken gelost. Wij zagen aankomen dat dit moeilijkheden zou opleveren. De Fransen liepen elkaar regelmatig in de weg en hadden geen idee hoe het lossen veel eenvoudiger I kon gaan. Wij hebben ze bij de schou ders gepakt en neergepoot in ketting- I verband. Doorgeven gaat veel vlotter, i Een ogenblik ging het aardig, maar toen werd er mee gestopt. Waarom? I Wel om de eenvoudige reden, dat ze niet bij de wijnfles konden komen. Goede raad was duur en om de wa gen zo vlot mogelijk leeg te krijgen haalde Jan een fles wijn uit een klein knijpje en overhandigde deze aan de voorman. Weldra ging de fles van mond tot mond en kwam er meer leven in de arbeiders. De wagen kwam leeg. Om half zeven konden wij terugrijden (Zie vervolg pagina 2) van de Heidemij, is dagelijks zorgvul dig bezig een stuk grond bloot te leg gen, waarvan duidelijk is dat daar een leefgemeenschap is geconcentreerd ge weest. Gevonden potscherven wijzen naar de tijd van omstreeks het jaar 200 na Christus! Met de nadruk op om streeks, want de heren van de dienst zijn met hun mededelingen uiterst voorzichtig. Het is de heer Lutter, die de dagelijkse leiding van het graafwerk heeft, afgewisseld door zijn collega, de heer van der Sluis. Het onderzoek ge beurt met wetenschappelijke nauwkeu righeid, er gaat geen schop ruw de grond in. Unieke vondst Onder de scherven, vrijwel steeds van uit klei gebakken kookpotten, trof men één aan met een V-vormige rand versiering. Tot nu toe werd in Neder land bij opgravingen nog nimmer een dergelijk stuk gevonden, echter wèl in Duitsland, hetgeen een aanwijzing zou kunnen zijn voor bepaalde verbindin gen met dat land. Uiterst primitief Met de eenvoudigste middelen, maar met grote zorg, moeten in vroeger tij den de materialen zijn gemaakt. Met de nagel, met vingers of een stokje wer den de versieringen in de randen aan gebracht. De potten werden geheel met de hand gemaakt; een draaischijf was er nog niet bij. Er zijn in de grond ploegsporen aangetroffen, en duidelijke brandhaarden. Het is nog niet zeker met wat voor soort wooncentrum we bij Zevenhuizen te maken hebben. In die tijden werden de woningen op palen gebouwd; restan ten van dat soort bouw zijn niet gevon den. Maar wat is wèl zeker? Als straks het onderzoek is afgesloten, als de „oerbank" (de eigenlijke oergrond) is bereikt, zal al het verzamelde mate riaal in Amersfoort onder de weten schappelijke loep van Drs. H. Halberts- ma, de leider van het onderzoek, wor den gelegd. Er zal misschien weer een heel klein schakeltje kunnen worden gelegd in de ketting die in de verre toekomst misschien nog eens zal leiden naar een goed inzicht in het leven van onze verre voorouders. En dan is het de moeite waard geweest. ONRUST ONDER HET PERSONEEL WERKZAAM BIJ DE GRAANBEDRIJVEN Op verzoek van de arbeiders, werk zaam bij de graanbedrijven op Texel is vorige week een vergadering belegd, die onder leiding stond van bestuurders van C.N.V., K.A.B. en N.V.V. Practisch allen, die bij de graanbedrijven werk zaam zijn, waren op deze vergadering aanwezig. Het bleek, dat de werfavonden van Hoogovens en havenbedrijven de ar beiders niet onberoerd hadden gelaten en er werden dan ook drastische loons verhogingen gevraagd om de arbeid in de graan- en kunstmestbedrijven enigs zins aantrekkelijk te maken en af vloeiing van personeel naar elders te voorkomen. Een grondloon van ƒ70, past ook niet meer bij deze tijd en het is begrijpelijk, dat daarover harde woorden zijn gevallen. Ook aan de sociale voorzieningen ontbreekt nog wel het een en ander, zodat ook op dit punt nog wel verbete ringen kunnen worden aangebracht. In het verleden zijn diverse wijzigin gen in de C.A.O. op vlotte wijze tussen partijen geregeld. Met het oog op de arbeidsrust in de bedrijven is het te hopen dat ook de nieuwe C.A.O. op een bevredigende basis kan worden ge bracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1962 | | pagina 1