Cjrocn r£wartsJexeU in het hart Texel-Parijs-Luxemburg in recordtijd 1",. /au beurtschipper tot Internationaal Transportbedrijf ïfM ijp jl M s tëDAG 6 FEBRUARI 1962 fEXELSE 75e JAARGANG No. 7632 COURANT N.V. v.h. Langeveld de Rooij si-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Burg, Texel - Postbus 11 Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: R'damse Bank. Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart, -f- 25 ct ine. Adv. 10 ct p. mm. HONDERD JAAR TEXELSE BEURTDIENSTEN II. 81 S Itllil !l| IÏS ni Uim-mIsi» J»-,, ;fttl fi vjift NUUvft ii'* 8*;- .Vil. 1**1 <8»>r'U i't AfrWs'wl, U<t:!il vwt (.'cmuifiic, {ylsjT it«>t to itoatl 'tv**!' i- ;«R; sa» 4? t wwihaiv#■hNrit*vt*t* r*x*r*rbt i}hu -ifr ?<f# kt ttewrtxwT l'uii i A>Dx|(.<n8ii?>t. A a 'K'koiUf'o ifuxf Sfr»ïi*>» «Inr Proiitwfc A.f, tsr1#, In &4SÏ<>r<.<> «fc»È M 3 a<T juKH^t krttrt} fïuitf*j l>»j va*-. »k't« ,10 SN.V» om i)«t -J.V* SopUasfcw *K3#. !yiw»%'#t*vvij/tpf -ï's MM* U'£»Z. A <io V*& to* .fwvnwi^v&i X» ÏVfivvr frr 'iwi-ü. J*1 wrw«M«** £wfcigétti. AiiW jfiNMtkiiM'ïiyjtpv. jk ttoor tl* fymfwtot 4,.a run tW* <*w Awtslertlatu, vl»*?i ♦N-t-Nièt -f» *»j«* v<*rj*a<Ièrii^f \»n 4 .tngwtus en <b* hMN«t<.**> i« wjw ó'^sMfc v'«» «K-«» O"- Sfjrf«**nt>f!r 18S&. ii<«>r jjt; 'pwlwde Stat»** va» \<»*tfd-Ils&4i hij U 4»ut v;m «tra 35' SepU-mU'i* IK38, Eu is htcrviu» utk'.mX, 4'*£ P^'bW «,w M 1x4 hhw*. ft iVid. 3» .- it WmlV. rf» ff»- 1«5V A tjiuwra jtr WA»«K»#«»i P ïIUxIK K. .«HXtlNttoVKA i> w. t' N. MRH.r ViHi-V»* ieo document uit het grijze verleden. B. en W. van Amsterdam hebben een overeenkomst iet B. en W. van Texel aangaande het Beurtveer. Binnenkort is het honderd jaar geleden at de heer Jan Bruin beurtschipper werd op de dienst Tcxel-Amsterdam. „Zo, we zullen de biezen pakken en zien dat we zo gauw mogelijk in Luxem- >urg komen. Parijs heeft al veel te veel tijd in beslag genomen en de wegen ijn nat, dus we kunnen niet zö hard rijden". Zo sprak Jan Zuidewind, nadat rij een laatste maaltijd hadden gebruikt in Parijs. De tocht Texel-Parijs- ,uxemburg zou worden vervolgd. Met een lege wagen moesten we de rit aan hangen. Doel: in Luxemburg zeventien ton tegels laden \oor Holland. Behaaglijk kropen wij naast Jan in de cabine. Wij met de gedachten om leerlijk een uiltje te knappen en de chauffeur met het doel zo vlot mogelijk laar Luxemburg. Het werd reeds nacht. pe punt omhoog. Op zo'n betonblokje een vorig verhaal hebben wij U Is verteld, dat twee onderwerpen mensen in Parijs bezig houden. Het de O.A.S. en de mode. Over het ste hebben wij reeds geschreven en de onlusten, die de O.A.S. teweeg ngt, zijn wij iets gewaar geworden. Aangehouden arijs is een stad van veel licht en 1 bedrijvigheid. Maar dat licht en bedrijvigheid is in hoofdzaak in de nduren en in de nacht te aanschou- De grote truck met oplegger, irop duidelijk te lezen staat; Ver. :else Beurtdiensten, werd door Jan dewind rustig de drukke straten jereden. Wij hadden Parijs de rug jjekeerd en dachten zonder meer de i te verlaten. We hebben echter drie misgerekend. Nog maar enkele mieters uit het hart van de stad :d ons een stoplicht voor de neus rukt. Toen wij dat licht naderden, dekten we een haag van Franse po- eagenten. En in een wip waren we esloten. Op straat hadden de agen- een regel betonblokken gedepo- ïrd, die allen voorzien waren van ïoerten van spijkers" met de scher- was een stopbordje geplaatst. Of je wilde of niet: stoppen was geboden. En waarom zouden wij niet stoppen? De wagen was leeg en verder hadden wij niets te vertellen Eén van de agen ten kwam de wagen tegemoet aan de zijde waar Uw ver&laggever net bezig was zich te installeren voor een hazen slaapje. Onze hand wees dan ook met een moeilijk gebaar naai de andere kant van de wagen. Wij wilden hem naar de chauffeur sturen. Maar dat gebaar van ons viel niet in goede aarde. Goed, dan de deur open. Voor ons verscheen de sterke arm. die er ook werkelijk sterk uitzag. Uitstappen werd geboden. Plasticbom? Diezelfde middag waren er in Parijs diverse plasticbommen tot ontploffing gebracht en wij schoven die controle dan ook op de onlusten van de laatste uren. Toen wij goed en wel de wagen uit waren, dook de agent naai binnen. On ze koffer moest open en daar trof de sterke arm een blitzapparaat. Uitleg was nodig. Wij vertelden hem, dat we de reis maakten om er in de Texelse Courant over te schrijven. Ongelovig werden we van top tot teen opgenomen. Het onderzoek ging voort en na de koffer werd een van de laadjes in de cabine opengetrokken. Met een enorme duik haalde de agent er een rond voor werp uit. Een plasticbom? Knotsen van handen hielden het voorzichtig vast en bekeken het voorwerp aan alle kanten. Eindelijk werd het rolletje voorzichtig doormidden gebroken. De mond van de Fransman, die de inhoud bekeek, begon te mompelen. Moeder de vrouw had geen plastic bom meegegeven; een heerlijk rolletje Maria biscuits hadden wij in de la opgeborgen om als ontbijt dienst te kunnen doen. De agent was tevreden toen wij gezegd hadden dat het pro- viant was. Deze controle werd, voor dat wij Parijs uitwaren, drie maal herhaald. De tocht naar Luxemburg heeft dan ook zeker een paar uur langer geduurd dan was gepland. Het was reeds in de morgenuren toen wij in Wasserbillig, een plaatsje in Luxemburg, aan de Moezel, aankwa men. Nog net een uurtje om te pitten en dan moet er worden geladen. Verschil van arbeiders We schreven reeds dat de Fransen nu niet bepaald vlot waren als er gewerkt moest worden. In Luxemburg zagen wij het tegenovergestelde. Jan ging 'n paai uurtjes slapen en wij wilden graag onze spieren even in beweging brengen door behulpzaam te zijn bij het laden van de 17 ton tegels. Al wilden we dit, we kregen geen gelegenheid. Een stoere werknemer verscheen bij de wagen en bekeek eerst de situatie eens. De tegels stonden keurig op kleine wagentjes. Met veel verbazing hebben wij later deze arbeider gadegeslagen. In enkele uren had de man in zijn eentje 17 ton tegels geladen. De Fransman zou daar minstens een week voor nodig gehad hebben. Maar ja. de wijn in Frankrijk is van groot belang en dat was er in Luxemburg niet bij. 100 jaar Texelse beurtdiensten Eén juli van dit jaar is het hon derd jaar geleden dat de Texelse Beurtvaart op Amsterdam werd onderhouden door de heer Jan Bruin, de grootvader van de hui dige J. N. Bruin van de V.T.B. Dat er in die honderd jaar veel, zeer veel is veranderd, wordt slechts een klein beetje duidelijk door beide foto's, die wij hierbij afdrukken. Op het docu ment staat dat de gemeente Amster dam met de gemeente Texel 1858 een overeenkomst heeft, aangaande het beurtvervoer. Het schip was het ver voermiddel voor alle vracht van en naar het eiland. De heer Bruin heeft in 1862 een belofte afgelegd. Hij werd aangesteld tot schipper op het beurtveer op Texel. Er is in de loop der jaren het een en ander veranderd. Van schip tot zware M.A.N. dieseltruck met oplegger zou weer een apart verhaal kunnen worden. De geschiedenis gaat van va der op zoon en ook thans is er weer een jonge generatie, die regelmatig in het kantoor aan het Schilderend te vinden is. Was de beurtschipper in het verleden een grote schakel in de ver binding Texel-Amsterdam, tegenwoor dig is zij dat in nog grotere mate. De huidige directeur, de heer J. N. Bruin, kwam in het jaar 1925 in het bedrijf. Voordien was hij stuurman bij de Rot terdamse Lloyd. De heer Bruin vertelde ons uit het verleden en iets over de toekomst. Over het heden van de V.T.B. hebben wij U in dit en het vorige verhaal iets verteld. Het verleden was niet zo erg roos kleurig. Er moest vooral in de dertiger jaren veel werk worden verzet voor weinig geld. De oorlog bracht samen bundelingen van zes Texelse beurt schippers. In die jaren waren de heren Mets. Plaatsman, Wuis, Bays, Zuide wind en Bruin de mensen die voor het vrachtvervoer zorgden. Brandstofge- i. brek voor de schepen bracht de ver voerders tot elkaar. Zo ontstond in 1946 de Verenigde Texelse Beurtdiensten. Een vereniging, die nu nog 500 ton scheepsruimte heeft en over de weg 70 ton kan vervoeren. Het aantal schepen is minder geworden. Dat wil niet zeggen, dat de schepen tot het verleden gaan behoren, want er is weer een nieuw schip in aanbouw. Het weg vervoer neemt toe en daarom is het autopark ook aanmerkelijk groter dan voorheen. De heer Zuidewind Sr., een der on dernemers, vertelde ons van de eerste auto die werd aangekocht. Hij kwam regelrecht uit de Sahara en had dan ook veel bekijks op het eiland. Het is dus wel een verschil met de nieuwe truck met oplegger, die U op deze pa gina ziet afgebeeld. Dc heren van de Verenigde Texelse Beurtdiensten hebben nog veel plannen in voorbereiding. Er zal nog een grote garage worden gebouwd en een nieuw kantoor; er is sprake van deelname in een Frans-Hollandse N.V-, en het autopark zal zeker nog worden uitgebreid. Texel moderniseert, aldus de heer Bruin, en wij willen niet achter blijven. Jonge krachten kunnen bij ons hun schouders onder nieuwe mogelijkheden zetten. Er is ook nog sprake van een dienst op Duitsland, maar al deze plan nen zijn in voorbereiding. De tijd van de trekschuit is dus radicaal voorbij. De VTB behoort nu tot een der inter nationale transportondernemingen in ons land Weer veilig thuis Het was ongeveer half elf toen de tegels in Wasserbillig geladen waren. Een plaats, die haar naam zeker te danken heeft aan de snel stromende Moezel. Zeventien ton zwaarder trok ken we nu op de Belgische grens aan. De formaliteiten waren spoedig ver vuld en om 12 uur passeerden wij deze grens. Met de zware M.A.N. Diesel reden wij door de Ardennen. Door de regen val moest de chauffeur kalm aan rij den. Heel langzaam trok de truck de bergen op, en af en toe hadden we een wonderlijk mooi schouwspel. Aan één stuk door reden wij naar de Hollandse grens en om zeven uur 's avonds ston den we dan ook op Hollandse bodem. Haast was er niet meer, want de laatste boot zouden we toch niet halen. „Het wordt tijd", aldus onze chauffeur, „dat de TESO ook 's avonds laat gaat va ren. Nu moeten wij altijd op tijd rij den en dat lukt niet geregeld". Er was dus gelegenheid genoeg om eerst de in- (Zie vervolg pagina 4) BEJAARDENSOCIËTEIT DEN BURG Februari is een belangrijke maand voor onze „soos". Het is alweer 7 jaar geleden, dat er gestart werd om in Den Burg de bejaarden ontspanning te geven. Het is altijd weer een feest middag waard. Daarom heeft het be stuur gemeend om wederom een kien- middag te houden. De heer Stiggelbout is zo vriendelijk ook deze keer met zijn spel te komen en wij hopen, dat de op komst groot zal zijn. Weet U het nog van vorig jaar, wat een geweldige keur aan prijzen er te „kienen" viel. Komt dus allen woensdagmiddag 7 februari naar de soos. Ook nieuwe leden zijn van harte welkom. ARBEIDSVEILIGHEID Op dinsdag 20 en woensdag 21 februari zal in „De Oranjeboom" te Den Burg een tentoonstelling worden georganiseerd door de Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting en de Streekont- wikkeling. Hieraan werken o.a. mee de Arbeidsinspectie te Haarlem; de Rijks- tuinbouwvoorlichtingsdienst te Hoorn en de Rijkslandbouwvoorlichtingsdienst te Schagen. De tentoonstelling zal in het teken staan van de arbeidsveilig heid in de landbouw en het gebruik van goed gereedschap. Nadere berich ten volgen. B. WEEKAGENDA VAN DE STICHTING CULTUREEL WERK TEXEL Woensdag 7 februari Den Burg Texel, Ver. v. Bedrijfsvoorlichting, dc heer Wensfoort spreekt over „Schapen- ziekten** Donderdag 8 februari Den Burg. Dorpshuis. Fotoclub Oudcschild, 't Skiltje, Ontwikkchngsclub Reis bureau ,.EZA" vertoont films over Oostenrijk en Italië. Vrijdag 9 februari Den Burg, Dc Graaf, Ledenvergadering afd. Den Burg Partij v.d. Arbeid Zaterdag 10 februari Den Burg, Oranjeboom, Ver. v. oudlccrlingen voeren op „O, oom Albert toch" Den Burg.' Optocht van trekkers en wagens t.b.v. 10 x 10-actie De nieuwe aanwinst van liet binnenkort jubilerende bedrijf. De oplegger is bjjna elf meter lang. Jan Zuidewind en zijn maat rij den er kris kras mee door Europa. OVERDENKING: WEDERGEBOORTE Een boer gaat, geloof ik, in deze tijd van het jaar al weer zoetjesaan begin nen met de bewerking van zijn land voor de zomer, de oogsttijd. In elk geval zijn er genoeg mensen met een tuin, die eigenlijk de goede tijd voor de be werking van hun grond ongemerkt voorbij laten gaan en pas de tuin in gaan, als het mooi, zacht voorjaarsweer begint te worden. Als de natuur haar wedergeboorte aan het uitbotten van de bomen laat zien en doet uitwasemen, is dit proces al maanden aan de gang en moet al veel landwerk klaar zijn. De aanvankelijk verborgen herleving van de natuur uit waardeloos schijnen de resten, geeft mensen wel eens aan leiding om iets te voelen voor een Godsgeloof. Hoe zou het dan zijn met het wonder van de herleving in de geest: de gees telijke wedergeboorte? De Bijbel, ge tuigend van het geloof in Jezus Chris tus, getuigt ook van dit geestelijk ver schijnsel, wanneer mensen tot Christen worden. In een en dezelfde persoon wordt het een feit, dat de oude mens afgestorven, dood is en de nieuwe mens geboren, levend gemaakt wordt. De enige oorzaak van dit geestelijk wonder is, dat een mens Jezus Christus ontmoet en als zijn Heer en verlosser erkent Of misschien ook alleen daar door, dat hij het volle begrip krijgt van zijn zonde en Gods vergiffenis, ge nade. Men kan ook zeggen: als Gods Heilige Geest zich van hem meester maakt. Met dit al breekt het voorjaar in de mens aan en met deze ondefinieerbare vreugde laat zich een rijke oogst in de toekomst verwachten en voorzien. Wij spreken van de hemel. Als ook dit doorbreekt in de ver schijnselen, die in het voorjaar gewoon verrukkelijk genoemd mogen worden, was het proces al lang aan de gang. Kerstfeest, vooral het eerste, is ge ruime tijd geleden. Bovendien is de goddelijke liefde en lankmoedigheid daarin openbaar ge worden, dat het elke dag opnieuw van sterven tot opstaan mag, kan en moet worden. Zo wordt een mens langzamer hand gelijk gemaakt aan het beeld van de Zoon Gods, die daarvoor Zijn leven heeft over gehad, maar die daarmede de opening gemaakt heeft tot een nieuw leven, waarvan het eens niet meer nodig zal zijn. dat het om zijn hernieuwde bedorvenheid weer moet sterven. Wij mogen uitzien naar en ons verheugen op een voorjaar, dat onver gankelijk is. Met Jezus Christus. On derzoekt de Bijbel, want die is het, di# van Hem getuigt Waa. PROVINCIAAL STUDIEFONDS NOORDHOLLAND Gedeputeerde Staten van Noordhol land maken bekend, dat ten behoeve van personen met voldoende begaafd heid, die in de provincie Noordholland woonachtig zijn of (ingeval van min derjarigheid) wier ouders in deze pro vincie wonen, en die niet in staat zijn de kosten van hun voorgenomen of reeds aangevangen studie te betalen, in die kosten een toelage uit de provin ciale kas kan worden verleend, in de vorm van een renteloos voorschot of van een beurs. Een dergelijke toelage kan worden aangevraagd voor: het bezoeken van een inrichting voor onderwijs of een in stelling voor kunsten of wetenschap pen; het volgen van een cursus ter ver krijging van maatschappelijke be kwaamheden; het voorbereiden van d« publicatie van een wetenschappelijke verhandeling over een onderwerp van gewestelijk of regionaal belang. Aanvragen voor een studietoelage als hier bedoeld voor het studiejaar 1962/ 1963 behoren op ter provinciale griffie verkrijgbare formulieren vóór 1 mei 1962 te worden ingediend bij Gedepu teerde Staten van Noordholland, Dreef 3 te Haarlem. AGRARISCH SOCIALE VOORLICHTING VAN DE DRIE LANDBOUWORGANISATIES In het kader van de aktiviteiten van de streekontwikkelingscommissie hou den de agrarisch-sociale voorlichtings diensten van de L.T.B., C.B.T.B. en Hollandse Maatschappij van Land bouw de tweede voorlichtingsbijeen komst. Deze voorlichtingsbijeenkomst wordt gehouden op maandag 12 februari a.s. te 7.30 uur njn. in hotel „De Linde- boom-Texel" te Den Burg. Gesproken zal worden door de heer A. van den Hoek, provinciaal voedsel- commissaris voor Noord- en Zuid- Holland over het onderwerp „De land bouw in de veranderende samenleving". CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 7 februari a.s. worden de moeders van Den Burg en Oudeschild ver wacht van 13.00 tot 16.30 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1962 | | pagina 1