de koning van de shag
edel-pittig-zacht
Jaarverslag N.V. TESO
Kantoormachinehandel
J. C. van der Veer Zn.
MET INTERNATIONALE VOETBALCLUBEMBLEMEN
In het vorige nummer hebben wij
reeds een deel van het jaarverslag ge
publiceerd. Hieronder vervolgen wij het
jaarverslag, dat de heer P. Sibinga
Mulder uitbracht tijdens de onlangs ge
houden aandeelhoudersvergadering.
Busdienst
De exploitatie van de busdiensten was
ook dit jaar, evenals de vorige jaren,
verliesgevend. Ook hier drukt, evenals
bij het bootbedrijf, de grote seizoenpiek
in het vervoer haar stempel op de ex
ploitatie. Het aantal vervoerde passa
giers loopt daarbij effectief terug, aan
gezien wij door het medenemen van
steeds meer personenauto's toeristen
onafhankelijk maken van onze bus
dienst.
De twee oude Chevrolets van 1946
zullen op zeer korte termijn vervangen
moeten worden door grotere diesel
bussen. Bij de firma Den Oudsten te
Woerden werden in het najaar dan ook
twee nieuwe bussen besteld voor leve
ring voorjaar 1962. Evenals de laatste
typen zullen deze twee bussen gebouwd
worden op Mercedes-Benz chassis en
afgezien van enkele interne modificaties
en een tweede bedrijfsdeur zijn deze
wagens practisch gelijk aan de num
mers 16 en 17.
Met het oog op de opvoering der fre
quentie van de veerdienst met de vaart
op 't Horntje zal ook onze busdienst
zich moeten aanpassen. Dit zal tot een
verdere uitbreiding van het materiaal
nopen, hetgeen zowel aan de onder-
houdsafdeling als aan het rijdend per
soneel haar eisen zal stellen.
Het garagecomplex aan de Wilhel-
minalaan is niet meer toereikend om
aan de huidige behoefte te beantwoor
den. Om aan deze noodzakelijke expan
sie het hoofd te kunnen bieden, zullen
wij moeten uitzien naar een nieuw ter
rein, dat zo gelegen is dat mogelijkhe
den tot uitbreiding aanwezig zijn, als
mede een goede verbinding met de
grote verkeersweg gewaarborgd is.
Vlieland-dienst
De dienst op Vlieland heeft door het
slechte weer niet die opbrengsten ge
leverd, welke redelijkerwijs verwacht
hadden kunnen worden. Het schip de
„Zeemeeuw", dat voor deze dienst ge
bruikt wordt, heeft van begin juni tot
begin september gevaren. Uit overwe
gingen van ouderdom zal dit schip ook
vervangen dienen te worden op grond
van haar geringe capaciteit, welke circa
90 passagiers bedraagt. Deze capaciteit
is te gering gebleken. Wij hebben op
enkele warme dagen vele toeristen
moeten teleurstellen, aangezien het
schip meermalen tot de laatste plaats
bezet was. Het ziekteverzuim in deze
afdeling noopte ons tot het onttrekken
van personeel aan de veerdienst op
Oudeschild, hetgeen extra kosten met
zich heeft meegebracht.
Voor de aanstaande zomerdienst ho
pen wij een enigszins gewijzigde dienst
regeling ten behoeve van de Vlieland-
dienst en Robbentochten uit te werken.
Personeelsbeleid
Enkele personeelsleden, welke reeds
geruime tijd in los verband werkzaam
zijn, werden in de loop van dit jaar in
vaste dienst genomen.
Door de werknemersbond werd in de
aanvang van het jaar 1961 contact met
de directie gezocht aangaande arbeids
tijdverkorting, waarbij de 45-urige
werkweek en de vrije zaterdag de
hoofdinzet was. De besprekingen heb
ben geleid tot een arbeidstijdverkorting
van 50 uur winterdienst en 52 uur zo
merdienst tot een algemeen 48-urige
werkweek. Gezien de positie, welke
Texel inneemt als recreatiegebied en
daarmee samenhangend ons gehele
vervoersapparaat, is het voor ons een
zware opgaaf tegemoet te komen aan
de eisen van de zijde van het personeel
enerzijds en die van het toerisme an
derzijds.
Door het personeel werd tevens de
wens geuit de extra vaarten zoveel
mogelijk te beperken, waaraan, daar
waar dit mogelijk bleek, gevolg werd
gegeven. Een en ander heeft er toe ge
leid dat niet ontkomen kon worden aan
uitbreiding van het personeel. De per
soneelskosten geven dan ook een pro
centuele stijging te zien van circa 16%.
Per 1 januari 1962 zal een nieuwe
c.aj.o. voor het personeel van kracht
worden. Hiertoe werden de besprekin
gen met de betreffende werknemers
bond in het najaar geopend. Met de
verdere verkorting van de arbeidstijd
tot 45 uur en verhoging van lonen en
salarissen zal zeker rekening gehouden
moeten worden.
Dienstverlening aan het eiland
Op onze N.V. werd het afgelopen jaar
weer een groot beroep gedaan om bij
dragen te leveren aan sociale, culturele
en toeristische instellingen Afgezien
van jaarlijkse donaties en andere gif
ten, bestaat deze dienstverlening ook
voor een groot gedeelte uit het ver
strekken van gratis overtochten en het
ter beschikking stellen van autobussen.
Zoals te doen gebruikelijk arriveerde
Sinterklaas aan boord van het m.s.
„Dokter Wagemaker" met veel eerbe
toon te Oudeschild op 25 november.
Een en ander werd georganiseerd in
samenwerking met de winkeliersvereni
ging van Den Burg.
Texel-film
Op de Texel-film ten bedrage van
ƒ73.000,welke geheel ten laste van
het bootbedrijf komt, werd een termijn
ad 24.375,betaald. Dit jaar kan op
deze film ƒ18.000,worden afgeschre
ven. De cineast, de heer de Taunay
Meijer, zal in 1962 de kleurenfilm voor
vertoning gereed hebben.
Vrij vervoer
Ten behoeve van het ziekenbezoek
aan Den Helder werden 7724 gratis
overtochten verstrekt. Het aantal boot
scholieren nam in dit jaar weer toe en
bedraagt nu circa 143 leerlingen, wel
ke een of andere vorm van onderwijs
in Den Helder volgen. Dit vervoer, dat
uit historische overwegingen kosteloos
wordt gegeven, vertegenwoordigt een
totaal van 68.640 overtochten.
Tesamen met bovengenoemd zieken
bezoek maakt het gratis vervoer ten be
drage van 76.364 overtochten 10% uit
van het totaal aantal vervoerde perso
nen, hetgeen voor de N.V. TESO een
derving van inkomsten betekent, welke
ten dienste komt van het eiland Texel.
Van drie leerlingen, welke met
goed gevolg hun eindexamen af
legden, kregen wij een bedank
briefje voor het genoten kosteloze
Behalve aan deze categorie van scho
lieren wordt ook aan de onderwijsin
stellingen op het eiland gratis vervoer
verstrekt voor schoolreizen, sportuit-
wisselingen, etc. Het is spijtig dat dit
gratis vervoer door het grootste ge
deelte der leerlingen beloond wordt
met een zeker vandalisme, dat afgezien
van schade aan ons boot- en busmate
riaal, ook van het TESO-personeel on
nodig extra aandacht vergt. De repara
tierekeningen te dien aanzien zijn dan
ook niet te verwaarlozen.
Ambulance
Hoewel de ambulance min of meer in
het busbedrijf verweven is, is het, ge
zien de omvang welke zij langzamer
hand gaat aannemen, gerechtvaardigd
deze vorm van dienstverlening aan het
eiland hier apart te vermelden
Door uitbreiding en reorganisatie
van ons communicatiesysteem werd
onze roulering zoveel mogelijk aange
past aan het schema van de op het
eiland dienstdoende artsen. Wij hopen
dit verder te vervolmaken in 1962. De
Buick-ziekenauto heeft het afgelopen
jaar circa 3500 km. gereden en werd,
afgezien van de ritten op Texel, 132
maal opgeroepen voor ritten naar Den
Helder.
De oude ziekenauto, welke geheel
was afgeschreven, werd in de loop van
het jaar verkocht, aangezien deze zelfs
als nood-ziekenauto voor verder ge
bruik ongeschikt werd bevonden. De
behoefte aan een tweede ziekenauto
doet zich echter sterk gevoelen, aan
gezien wij diverse malen niet hebben
kunnen voldoen aan de vraag naar zie
kentransport. Gezien het steeds stijgen
de aantal toeristen, het toenemende
verkeer en de ingebruikneming van de
grote verkeersweg naar De Koog, zijn
wij er van overtuigd dat aan de aan
schaf van een tweede ziekenauto geen
langer uitstel mag gegeven worden.
Gezien het feit, dat de inkomsten uit
het ziekenvervoer de kosten nog niet
voor de helft kunnen dekken, zal de
exploitatierekening door deze noodza
kelijke investering en andere lasten nog
ongunstiger worden beïnvloed.
Nieuwbouw
Dit jaar werd met architecten een
aanvang gemaakt om plannen uit te
werken inzake de benodigde gebouwen
aan 't Horntje. Aangezien het belang
rijkste gedeelte van de passage- en
vrachtadministratie aan de wal zal
plaatsvinden, zijn wij uitgegaan van een
grote bedrijfsruimte, waarbij dan te
vens onderdak wordt geboden aan een
kabelgat, alsmede aan een magazijn,
speciaal ingericht voor de elektro-tech-
nische apparatuur en andere onderde
len. Een ruim restaurant en wachtgele-
genheid annex de noodzakelijke sani
taire voorzieningen zijn in de plannen
opgenomen.
Plannen tot een noodzakelijke uit
breiding van de accommodatie in Den
Helder werden door ons klaar gemaakt
voor indiening bij de betreffende in
stanties.
Financiering nieuwbouw schepen
Evenals het indertijd met „De Dage
raad" het geval is geweest, werden ook
voor de nieuw te bouwen veerboot de
diverse financieringsmogelijkheden be
studeerd. Dit heeft geleid tot een zeer
nauwe samenwerking met de Neder-
landsche Middenstandsbank en de
Veenkoloniale Bank voor Scheepshy-
potheek te Sappemeer, waardoor finan
ciering van dit grote project mogelijk
werd.
Verkeer en toerisme
Aan vrachtauto's werden in 1961
12.859 stuks overgezet tegen 11.142 in
1960. Hier is dus een fors accres aan
wezig van 15'/2%. Door de breedte van
de huidige schepen moeten door ons
nog beperkingen worden gelegd aan de
maximum toelaatbare asdrukken en
lengten van de vrachtauto's. Wanneer
deze beperkingen met de in dienstne
ming van het nieuwe schip in 1963
kunnen worden opgeheven, waarbij dan
tevens een grotere dekruimte wordt
aangeboden, kan verwacht worden dat
dit vrachtwagenvervoer een zeer grote
stijging te zien zal geven.
Het vervoer van rijwielen liep dit
jaar terug van 81.670 in 1960 tot 79.951
in 1961. Vermoedelijk omdat meer en
meer toeristen gezien de door de N.V.
TESO geboden mogelijkheden voor per
sonenauto's gebruik gaan maken van
dit laatste vervoermiddel in plaats van
het rijwiel.
Het personenautovervoer in 1961 be
draagt 74.385 overtochten. Dit betekent
een toename van circa 12% in vergelij
king met 1960.
Het personenvervoer gaf eveneens
een stijging te zien, zij het minder spec
taculair dan bij het gemotoriseerde ver
keer. Hier blijkt dat het jaarlijks accres
schommelt even onder de 10%. In 1961
werden 623.155 betalende passagiers
vervoerd tegen 567.993 in 1960.
Een waarschuwing aan diegenen die
menen dat door de toename van het
verkeer de TESO voor financiële moei
lijkheden gespaard zal blijven is ons
inziens hier wel op haar plaats. Wan
neer wij de cijfers van de passagiers in
de afgelopen jaren vergelijken met de
cijfers van de vervoerde automobielen
in die jaren, dan zien wij de gemiddelde
bezettingsgraad van deze automobielen
van 1956 af regelmatig teruglopen en
wel met de volgende getallen:
de gemiddelde bezetting in:
1956 12 passagiers per auto;
1957 11 passagiers
1958 10 passagiers
1959 9 passagiers
1960 8.6 passagiers
1961 8 passagiers
Wanneer wij het landelijke gemiddel
de van 1 auto op 19 inwoners bekijken,
zien wij bij de N.V. TESO 8 passagiers
op 1 auto. Dit houdt dus in, dat wij er,
gezien het voorgenoemde accres, reke
ning mee moeten houden dat deze be
zettingsgraad nog ongunstiger zal wor
den en wel in die zin dat voor het
steeds stijgend aantal auto's grotere in
vesteringen nodig zijn. Een en ander
komt duidelijk naar voren in een balans
eindcijfer van 7,2 miljoen gulden, het
geen ten opzichte van 1960 een stijging
betekent van 600%. Er is hier duidelijk
sprake van een afnemende meer-op-
Op de top-dag van 22 juli 1961 wer-
brengst.
den door ons 999 auto's overgezet,
waarbij practisch gesproken 24 uur
werd doorgevaren, waarna nog een zeer
groot aantal wachtenden in Den Hel
der moest worden achtergelaten.
Het is een feit dat 86% van alle Ne
derlandse vakantiegangers hun vakan
tie in de maanden juli of augustus op
nemen. Hierdoor ontstaat een vakantie-
piek van bijna onvoorstelbare steilte,
waarvan het hoogste punt aan het einde
van juli en de eerste week van augus
tus ligt. Diverse pogingen om het toe
ristisch hoogseizoen over meer weken
te scheiden zijn in het afgelopen jaar
vrijwel mislukt, hetgeen voor ons dui
delijk te merken was op de zeer zware
dag van 22 juli 1961.
Tijdens de Waddenconferentie, welke
in oktober 1961 op Terschelling werd
gehouden, is dan ook duidelijk de wens
naar voren gekomen dat coördinatie op
het gebied van vervoer en recreatie en
daarmee samenhangend vakantiesprei
ding dringend gewenst is. Voor 1962
kunnen wij helaas te dien aanzien geen
gunstige verwachtingen wekken, aange
zien er van een reële vakantiespreiding
in het geheel geen sprake meer is. De
ongunstige seizoenpieken zullen dan
ook oorzaak zijn van onvermijdelijke
wachttijden voor de automobilisten.
Het systeem van reserveren voor per
sonenauto's zullen wij dan ook moeten
laten varen, aangezien hierdoor diege
nen, welke om niet toeristische redenen
regelmatig van onze veerdienst gebruik
moeten maken, gedupeerd worden. Voor
1962 hopen wij een geheel nieuwe rege
ling voor deze categorie uit te werken,
welke nauw verband houdt met de fre
quentieverhoging door de vaart op 't
Horntje.
Vooruitzichten algemeen
Wij zullen er rekening mee moeten
houden, dat het gemotoriseerde verkeer
in de maanden juli en augustus een
onheilspellende omvang zal kunnen
gaan aannemen. De toename van het
vervoer zal echter sterk geremd wor
den door het feit dat wij op enkele
punten onze maximale capaciteit reeds
bereikt, of zo goed als bereikt hebben.
De vooruitzichten voor 1962 staan
verder in het teken van de verplaatsing
van het bedrijf naar 't Horntje. Hierbij
zij opgemerkt dat wij voorbereid moe
ten zijn op onverwachte complicaties,
welke zich voor kunnen doen door ver
tragingen in de werkzaamheden aldaar
en andere tegenslagen. Aangezien ons
op 't Horntje slechts één kade voor la
den en lossen ter beschikking staat, zal
de frequentie van de veerdienst voor 'n
zeer groot gedeelte afhankelijk zijn van
de tijd welke voor dit laden en lossen
benodigd is.
Onze ervaring heeft geleerd dat het
tegelijkertijd varen met verschillende
eenheden zoals ,,De Dageraad" en de
„Koningin Wilhelmina" bepaalde con
sequenties met zich meebrengt. Een en
ander zal dan ook van het bedrijf aan
passing en improvisatie vereisen, waar
bij gerekend moet kunnen worden op
begrip van de zijde van het publiek.
Aangezien er nog geen bedrijfspan
den op de nieuwe haven aanwezig zijn.
zullen wij ons moeten behelpen met
noodgebouwen, hetgeen eveneens ten
koste van het reizigerscoinfort zal gaan.
Financiën
De financiële resultaten zullen in
1962 sterk worden beïnvloed door de
hoge rentelasten, inzake de investerin
gen, waarbij wat de verdere toekomst
betreft rekening dient te worden gehou
den met de aanschaf van een tweede
nieuwe veerboot. De behoefte aan een
tweede schip met koplading zal zich ons
inziens direct doen gevoelen o.a. tijdens
de dok- en onderhoudsbeurten van de
eerste.
Afgezien van deze noodzakelijke in- j
vesteringen zullen wij de afschrijvings-
en reserveringspolitiek, welke gebaseerd
is op historische kostprijs, dienen te
herzien, niet alleen ten behoeve van de
schepen, maar ook voor de gebouwen en
Triumph- en Tordeposchrijfmachines
Totalia tel-rekenmachines
ADDO kasregisters
16 mei (heden) zijn wij op Texel voor
onderhoud en reparatie aan uw kantoorma
chines. Tevens nemen wij mede de nieuwste
modehen schrijfmachines en de schiijvende
tel rekenmachines Het is heus de moeite
waard een vrijblijvende demonstratie aan te
vragen. U gelieve dit op te geven aan hotel
De Lindeboom Texel
ALKMAAR
andere activa. Een en ander zal op onze
exploitatie eveneens van grote invloed
zijn.
Organisatie
Door de grote veranderingen zal ons
bedrijf zich in de nabije toekomst moe
ten richten op een sterke expansie in
vrijwel al haar onderdelen. De aanpas
sing aan de snel voortschrijdende tech
niek maakt het bedrijf meer kapitaal
intensief. De groei naar grotere eenhe
den, zoals deze bij de TESO duidelijk
aan het licht treedt, stelt nieuwe eisen
aan het ondernemingsbeleid. Als een
groeiend bedrijf zullen wij dan ook het
oog gericht moeten houden op een ka
pitaalsuitbreiding en de daarmee ge
paard gaande statutenwijziging. Het is
beter met alle daarvoor geschikte mid
delen naar dat ogenblik toe te werken
dan te trachten deze logische gang van
zaken tegen te houden.
Tot zover het jaarverslag van de
directeur van de N.V. TESO, de heer
P. Sibinga Mulder.
WEEKAGENDA VAN DE
STICHTING CULTUREEL WERK TEXEL
G.D.S.-NIEUWS
Vorige week zondag heeft de Volley
balclub GDS een bezoek aan Bolsward
gebracht en wel aan de R.K. Volleybal
club Set-Up. Dit was de 3e maal dat
GDS als gast van Set-Up in Bolsward
verscheen. Ook nu mochten wij ons ver
heugen in een bijzonder enthousiast
onthaal van onze sportvrienden.
Eerst gingen allen naar hun weekend-
thuis om kennis te maken met de des
betreffende familie; om plm. 8 uur wa
ren allen in de volleybalzaal aanwezig
en werd de strijd aangebonden tussen
de teams van Set-Up en GDS.
Dit werd een sportieve strijd waarin
de heren van GDS hun meerdere moes
ten erkennen in Set-LTp. De damesteams
van GDS en Set-Up waien van gelijke
sterkte en de punten werden dan ook
zusterlijk gedeeld.
Na het volleyen werd in de bovenzaal
van de Posthoorn nog een uurtje ge
zellig gedanst.
Zondagmiddag werd het volleyen
weer vervolgd; ook nu gaven de dames
elkaar niet veel toe. Aan beide zijden
werd een goede partij gespeeld. De
heren van GDS speelden nu een betere
partij als voorgaande avond; er werd nu
met een zeer gering verschil verloren.
Tegen vijf uur moesten wij weer af
scheid nemen van Set-Up, en met een
tot weerziens op Texel werd, na een
bijzonder leuk en sportief weekend,
Bolsward vaarwel gezwaaid.
GESLAAGDE BAZAR
De Koog De bazar door „Advendo"
gehouden, kan in ieder opzicht als ge
slaagd worden beschouwd. Het was een
zeer gezellige drukte, vooral zaterdag
avond. Het bestuur dankt allen, die deze
bazar mogelijk maakten, recht hartelijk
voor hun medewerking.
Dinsdag 15 mei
Den Burg, Bejaardentocht.
De Koog, De Toekomst, Forum-revueavond
Partij van de Arbeid.
Donderdag 17 mei
Den Burg, Casino, Dia-avond fotoclub „De
Kiekendief'.
Vrijdag 18 mei
Den Burg, 7 uur. Casino, Kindermodeshow
,,'t Kleuterhuis".
De Waal, Dorpshuis. Forum-revueavond Partij
van de Arbeid.
SAMSON