de koning van de shag edel-pittig-zacht Jaarverslag N.V. TESO Kantoormachinehandel J. C. van der Veer Zn. MET INTERNATIONALE VOETBALCLUBEMBLEMEN In het vorige nummer hebben wij reeds een deel van het jaarverslag ge publiceerd. Hieronder vervolgen wij het jaarverslag, dat de heer P. Sibinga Mulder uitbracht tijdens de onlangs ge houden aandeelhoudersvergadering. Busdienst De exploitatie van de busdiensten was ook dit jaar, evenals de vorige jaren, verliesgevend. Ook hier drukt, evenals bij het bootbedrijf, de grote seizoenpiek in het vervoer haar stempel op de ex ploitatie. Het aantal vervoerde passa giers loopt daarbij effectief terug, aan gezien wij door het medenemen van steeds meer personenauto's toeristen onafhankelijk maken van onze bus dienst. De twee oude Chevrolets van 1946 zullen op zeer korte termijn vervangen moeten worden door grotere diesel bussen. Bij de firma Den Oudsten te Woerden werden in het najaar dan ook twee nieuwe bussen besteld voor leve ring voorjaar 1962. Evenals de laatste typen zullen deze twee bussen gebouwd worden op Mercedes-Benz chassis en afgezien van enkele interne modificaties en een tweede bedrijfsdeur zijn deze wagens practisch gelijk aan de num mers 16 en 17. Met het oog op de opvoering der fre quentie van de veerdienst met de vaart op 't Horntje zal ook onze busdienst zich moeten aanpassen. Dit zal tot een verdere uitbreiding van het materiaal nopen, hetgeen zowel aan de onder- houdsafdeling als aan het rijdend per soneel haar eisen zal stellen. Het garagecomplex aan de Wilhel- minalaan is niet meer toereikend om aan de huidige behoefte te beantwoor den. Om aan deze noodzakelijke expan sie het hoofd te kunnen bieden, zullen wij moeten uitzien naar een nieuw ter rein, dat zo gelegen is dat mogelijkhe den tot uitbreiding aanwezig zijn, als mede een goede verbinding met de grote verkeersweg gewaarborgd is. Vlieland-dienst De dienst op Vlieland heeft door het slechte weer niet die opbrengsten ge leverd, welke redelijkerwijs verwacht hadden kunnen worden. Het schip de „Zeemeeuw", dat voor deze dienst ge bruikt wordt, heeft van begin juni tot begin september gevaren. Uit overwe gingen van ouderdom zal dit schip ook vervangen dienen te worden op grond van haar geringe capaciteit, welke circa 90 passagiers bedraagt. Deze capaciteit is te gering gebleken. Wij hebben op enkele warme dagen vele toeristen moeten teleurstellen, aangezien het schip meermalen tot de laatste plaats bezet was. Het ziekteverzuim in deze afdeling noopte ons tot het onttrekken van personeel aan de veerdienst op Oudeschild, hetgeen extra kosten met zich heeft meegebracht. Voor de aanstaande zomerdienst ho pen wij een enigszins gewijzigde dienst regeling ten behoeve van de Vlieland- dienst en Robbentochten uit te werken. Personeelsbeleid Enkele personeelsleden, welke reeds geruime tijd in los verband werkzaam zijn, werden in de loop van dit jaar in vaste dienst genomen. Door de werknemersbond werd in de aanvang van het jaar 1961 contact met de directie gezocht aangaande arbeids tijdverkorting, waarbij de 45-urige werkweek en de vrije zaterdag de hoofdinzet was. De besprekingen heb ben geleid tot een arbeidstijdverkorting van 50 uur winterdienst en 52 uur zo merdienst tot een algemeen 48-urige werkweek. Gezien de positie, welke Texel inneemt als recreatiegebied en daarmee samenhangend ons gehele vervoersapparaat, is het voor ons een zware opgaaf tegemoet te komen aan de eisen van de zijde van het personeel enerzijds en die van het toerisme an derzijds. Door het personeel werd tevens de wens geuit de extra vaarten zoveel mogelijk te beperken, waaraan, daar waar dit mogelijk bleek, gevolg werd gegeven. Een en ander heeft er toe ge leid dat niet ontkomen kon worden aan uitbreiding van het personeel. De per soneelskosten geven dan ook een pro centuele stijging te zien van circa 16%. Per 1 januari 1962 zal een nieuwe c.aj.o. voor het personeel van kracht worden. Hiertoe werden de besprekin gen met de betreffende werknemers bond in het najaar geopend. Met de verdere verkorting van de arbeidstijd tot 45 uur en verhoging van lonen en salarissen zal zeker rekening gehouden moeten worden. Dienstverlening aan het eiland Op onze N.V. werd het afgelopen jaar weer een groot beroep gedaan om bij dragen te leveren aan sociale, culturele en toeristische instellingen Afgezien van jaarlijkse donaties en andere gif ten, bestaat deze dienstverlening ook voor een groot gedeelte uit het ver strekken van gratis overtochten en het ter beschikking stellen van autobussen. Zoals te doen gebruikelijk arriveerde Sinterklaas aan boord van het m.s. „Dokter Wagemaker" met veel eerbe toon te Oudeschild op 25 november. Een en ander werd georganiseerd in samenwerking met de winkeliersvereni ging van Den Burg. Texel-film Op de Texel-film ten bedrage van ƒ73.000,welke geheel ten laste van het bootbedrijf komt, werd een termijn ad 24.375,betaald. Dit jaar kan op deze film ƒ18.000,worden afgeschre ven. De cineast, de heer de Taunay Meijer, zal in 1962 de kleurenfilm voor vertoning gereed hebben. Vrij vervoer Ten behoeve van het ziekenbezoek aan Den Helder werden 7724 gratis overtochten verstrekt. Het aantal boot scholieren nam in dit jaar weer toe en bedraagt nu circa 143 leerlingen, wel ke een of andere vorm van onderwijs in Den Helder volgen. Dit vervoer, dat uit historische overwegingen kosteloos wordt gegeven, vertegenwoordigt een totaal van 68.640 overtochten. Tesamen met bovengenoemd zieken bezoek maakt het gratis vervoer ten be drage van 76.364 overtochten 10% uit van het totaal aantal vervoerde perso nen, hetgeen voor de N.V. TESO een derving van inkomsten betekent, welke ten dienste komt van het eiland Texel. Van drie leerlingen, welke met goed gevolg hun eindexamen af legden, kregen wij een bedank briefje voor het genoten kosteloze Behalve aan deze categorie van scho lieren wordt ook aan de onderwijsin stellingen op het eiland gratis vervoer verstrekt voor schoolreizen, sportuit- wisselingen, etc. Het is spijtig dat dit gratis vervoer door het grootste ge deelte der leerlingen beloond wordt met een zeker vandalisme, dat afgezien van schade aan ons boot- en busmate riaal, ook van het TESO-personeel on nodig extra aandacht vergt. De repara tierekeningen te dien aanzien zijn dan ook niet te verwaarlozen. Ambulance Hoewel de ambulance min of meer in het busbedrijf verweven is, is het, ge zien de omvang welke zij langzamer hand gaat aannemen, gerechtvaardigd deze vorm van dienstverlening aan het eiland hier apart te vermelden Door uitbreiding en reorganisatie van ons communicatiesysteem werd onze roulering zoveel mogelijk aange past aan het schema van de op het eiland dienstdoende artsen. Wij hopen dit verder te vervolmaken in 1962. De Buick-ziekenauto heeft het afgelopen jaar circa 3500 km. gereden en werd, afgezien van de ritten op Texel, 132 maal opgeroepen voor ritten naar Den Helder. De oude ziekenauto, welke geheel was afgeschreven, werd in de loop van het jaar verkocht, aangezien deze zelfs als nood-ziekenauto voor verder ge bruik ongeschikt werd bevonden. De behoefte aan een tweede ziekenauto doet zich echter sterk gevoelen, aan gezien wij diverse malen niet hebben kunnen voldoen aan de vraag naar zie kentransport. Gezien het steeds stijgen de aantal toeristen, het toenemende verkeer en de ingebruikneming van de grote verkeersweg naar De Koog, zijn wij er van overtuigd dat aan de aan schaf van een tweede ziekenauto geen langer uitstel mag gegeven worden. Gezien het feit, dat de inkomsten uit het ziekenvervoer de kosten nog niet voor de helft kunnen dekken, zal de exploitatierekening door deze noodza kelijke investering en andere lasten nog ongunstiger worden beïnvloed. Nieuwbouw Dit jaar werd met architecten een aanvang gemaakt om plannen uit te werken inzake de benodigde gebouwen aan 't Horntje. Aangezien het belang rijkste gedeelte van de passage- en vrachtadministratie aan de wal zal plaatsvinden, zijn wij uitgegaan van een grote bedrijfsruimte, waarbij dan te vens onderdak wordt geboden aan een kabelgat, alsmede aan een magazijn, speciaal ingericht voor de elektro-tech- nische apparatuur en andere onderde len. Een ruim restaurant en wachtgele- genheid annex de noodzakelijke sani taire voorzieningen zijn in de plannen opgenomen. Plannen tot een noodzakelijke uit breiding van de accommodatie in Den Helder werden door ons klaar gemaakt voor indiening bij de betreffende in stanties. Financiering nieuwbouw schepen Evenals het indertijd met „De Dage raad" het geval is geweest, werden ook voor de nieuw te bouwen veerboot de diverse financieringsmogelijkheden be studeerd. Dit heeft geleid tot een zeer nauwe samenwerking met de Neder- landsche Middenstandsbank en de Veenkoloniale Bank voor Scheepshy- potheek te Sappemeer, waardoor finan ciering van dit grote project mogelijk werd. Verkeer en toerisme Aan vrachtauto's werden in 1961 12.859 stuks overgezet tegen 11.142 in 1960. Hier is dus een fors accres aan wezig van 15'/2%. Door de breedte van de huidige schepen moeten door ons nog beperkingen worden gelegd aan de maximum toelaatbare asdrukken en lengten van de vrachtauto's. Wanneer deze beperkingen met de in dienstne ming van het nieuwe schip in 1963 kunnen worden opgeheven, waarbij dan tevens een grotere dekruimte wordt aangeboden, kan verwacht worden dat dit vrachtwagenvervoer een zeer grote stijging te zien zal geven. Het vervoer van rijwielen liep dit jaar terug van 81.670 in 1960 tot 79.951 in 1961. Vermoedelijk omdat meer en meer toeristen gezien de door de N.V. TESO geboden mogelijkheden voor per sonenauto's gebruik gaan maken van dit laatste vervoermiddel in plaats van het rijwiel. Het personenautovervoer in 1961 be draagt 74.385 overtochten. Dit betekent een toename van circa 12% in vergelij king met 1960. Het personenvervoer gaf eveneens een stijging te zien, zij het minder spec taculair dan bij het gemotoriseerde ver keer. Hier blijkt dat het jaarlijks accres schommelt even onder de 10%. In 1961 werden 623.155 betalende passagiers vervoerd tegen 567.993 in 1960. Een waarschuwing aan diegenen die menen dat door de toename van het verkeer de TESO voor financiële moei lijkheden gespaard zal blijven is ons inziens hier wel op haar plaats. Wan neer wij de cijfers van de passagiers in de afgelopen jaren vergelijken met de cijfers van de vervoerde automobielen in die jaren, dan zien wij de gemiddelde bezettingsgraad van deze automobielen van 1956 af regelmatig teruglopen en wel met de volgende getallen: de gemiddelde bezetting in: 1956 12 passagiers per auto; 1957 11 passagiers 1958 10 passagiers 1959 9 passagiers 1960 8.6 passagiers 1961 8 passagiers Wanneer wij het landelijke gemiddel de van 1 auto op 19 inwoners bekijken, zien wij bij de N.V. TESO 8 passagiers op 1 auto. Dit houdt dus in, dat wij er, gezien het voorgenoemde accres, reke ning mee moeten houden dat deze be zettingsgraad nog ongunstiger zal wor den en wel in die zin dat voor het steeds stijgend aantal auto's grotere in vesteringen nodig zijn. Een en ander komt duidelijk naar voren in een balans eindcijfer van 7,2 miljoen gulden, het geen ten opzichte van 1960 een stijging betekent van 600%. Er is hier duidelijk sprake van een afnemende meer-op- Op de top-dag van 22 juli 1961 wer- brengst. den door ons 999 auto's overgezet, waarbij practisch gesproken 24 uur werd doorgevaren, waarna nog een zeer groot aantal wachtenden in Den Hel der moest worden achtergelaten. Het is een feit dat 86% van alle Ne derlandse vakantiegangers hun vakan tie in de maanden juli of augustus op nemen. Hierdoor ontstaat een vakantie- piek van bijna onvoorstelbare steilte, waarvan het hoogste punt aan het einde van juli en de eerste week van augus tus ligt. Diverse pogingen om het toe ristisch hoogseizoen over meer weken te scheiden zijn in het afgelopen jaar vrijwel mislukt, hetgeen voor ons dui delijk te merken was op de zeer zware dag van 22 juli 1961. Tijdens de Waddenconferentie, welke in oktober 1961 op Terschelling werd gehouden, is dan ook duidelijk de wens naar voren gekomen dat coördinatie op het gebied van vervoer en recreatie en daarmee samenhangend vakantiesprei ding dringend gewenst is. Voor 1962 kunnen wij helaas te dien aanzien geen gunstige verwachtingen wekken, aange zien er van een reële vakantiespreiding in het geheel geen sprake meer is. De ongunstige seizoenpieken zullen dan ook oorzaak zijn van onvermijdelijke wachttijden voor de automobilisten. Het systeem van reserveren voor per sonenauto's zullen wij dan ook moeten laten varen, aangezien hierdoor diege nen, welke om niet toeristische redenen regelmatig van onze veerdienst gebruik moeten maken, gedupeerd worden. Voor 1962 hopen wij een geheel nieuwe rege ling voor deze categorie uit te werken, welke nauw verband houdt met de fre quentieverhoging door de vaart op 't Horntje. Vooruitzichten algemeen Wij zullen er rekening mee moeten houden, dat het gemotoriseerde verkeer in de maanden juli en augustus een onheilspellende omvang zal kunnen gaan aannemen. De toename van het vervoer zal echter sterk geremd wor den door het feit dat wij op enkele punten onze maximale capaciteit reeds bereikt, of zo goed als bereikt hebben. De vooruitzichten voor 1962 staan verder in het teken van de verplaatsing van het bedrijf naar 't Horntje. Hierbij zij opgemerkt dat wij voorbereid moe ten zijn op onverwachte complicaties, welke zich voor kunnen doen door ver tragingen in de werkzaamheden aldaar en andere tegenslagen. Aangezien ons op 't Horntje slechts één kade voor la den en lossen ter beschikking staat, zal de frequentie van de veerdienst voor 'n zeer groot gedeelte afhankelijk zijn van de tijd welke voor dit laden en lossen benodigd is. Onze ervaring heeft geleerd dat het tegelijkertijd varen met verschillende eenheden zoals ,,De Dageraad" en de „Koningin Wilhelmina" bepaalde con sequenties met zich meebrengt. Een en ander zal dan ook van het bedrijf aan passing en improvisatie vereisen, waar bij gerekend moet kunnen worden op begrip van de zijde van het publiek. Aangezien er nog geen bedrijfspan den op de nieuwe haven aanwezig zijn. zullen wij ons moeten behelpen met noodgebouwen, hetgeen eveneens ten koste van het reizigerscoinfort zal gaan. Financiën De financiële resultaten zullen in 1962 sterk worden beïnvloed door de hoge rentelasten, inzake de investerin gen, waarbij wat de verdere toekomst betreft rekening dient te worden gehou den met de aanschaf van een tweede nieuwe veerboot. De behoefte aan een tweede schip met koplading zal zich ons inziens direct doen gevoelen o.a. tijdens de dok- en onderhoudsbeurten van de eerste. Afgezien van deze noodzakelijke in- j vesteringen zullen wij de afschrijvings- en reserveringspolitiek, welke gebaseerd is op historische kostprijs, dienen te herzien, niet alleen ten behoeve van de schepen, maar ook voor de gebouwen en Triumph- en Tordeposchrijfmachines Totalia tel-rekenmachines ADDO kasregisters 16 mei (heden) zijn wij op Texel voor onderhoud en reparatie aan uw kantoorma chines. Tevens nemen wij mede de nieuwste modehen schrijfmachines en de schiijvende tel rekenmachines Het is heus de moeite waard een vrijblijvende demonstratie aan te vragen. U gelieve dit op te geven aan hotel De Lindeboom Texel ALKMAAR andere activa. Een en ander zal op onze exploitatie eveneens van grote invloed zijn. Organisatie Door de grote veranderingen zal ons bedrijf zich in de nabije toekomst moe ten richten op een sterke expansie in vrijwel al haar onderdelen. De aanpas sing aan de snel voortschrijdende tech niek maakt het bedrijf meer kapitaal intensief. De groei naar grotere eenhe den, zoals deze bij de TESO duidelijk aan het licht treedt, stelt nieuwe eisen aan het ondernemingsbeleid. Als een groeiend bedrijf zullen wij dan ook het oog gericht moeten houden op een ka pitaalsuitbreiding en de daarmee ge paard gaande statutenwijziging. Het is beter met alle daarvoor geschikte mid delen naar dat ogenblik toe te werken dan te trachten deze logische gang van zaken tegen te houden. Tot zover het jaarverslag van de directeur van de N.V. TESO, de heer P. Sibinga Mulder. WEEKAGENDA VAN DE STICHTING CULTUREEL WERK TEXEL G.D.S.-NIEUWS Vorige week zondag heeft de Volley balclub GDS een bezoek aan Bolsward gebracht en wel aan de R.K. Volleybal club Set-Up. Dit was de 3e maal dat GDS als gast van Set-Up in Bolsward verscheen. Ook nu mochten wij ons ver heugen in een bijzonder enthousiast onthaal van onze sportvrienden. Eerst gingen allen naar hun weekend- thuis om kennis te maken met de des betreffende familie; om plm. 8 uur wa ren allen in de volleybalzaal aanwezig en werd de strijd aangebonden tussen de teams van Set-Up en GDS. Dit werd een sportieve strijd waarin de heren van GDS hun meerdere moes ten erkennen in Set-LTp. De damesteams van GDS en Set-Up waien van gelijke sterkte en de punten werden dan ook zusterlijk gedeeld. Na het volleyen werd in de bovenzaal van de Posthoorn nog een uurtje ge zellig gedanst. Zondagmiddag werd het volleyen weer vervolgd; ook nu gaven de dames elkaar niet veel toe. Aan beide zijden werd een goede partij gespeeld. De heren van GDS speelden nu een betere partij als voorgaande avond; er werd nu met een zeer gering verschil verloren. Tegen vijf uur moesten wij weer af scheid nemen van Set-Up, en met een tot weerziens op Texel werd, na een bijzonder leuk en sportief weekend, Bolsward vaarwel gezwaaid. GESLAAGDE BAZAR De Koog De bazar door „Advendo" gehouden, kan in ieder opzicht als ge slaagd worden beschouwd. Het was een zeer gezellige drukte, vooral zaterdag avond. Het bestuur dankt allen, die deze bazar mogelijk maakten, recht hartelijk voor hun medewerking. Dinsdag 15 mei Den Burg, Bejaardentocht. De Koog, De Toekomst, Forum-revueavond Partij van de Arbeid. Donderdag 17 mei Den Burg, Casino, Dia-avond fotoclub „De Kiekendief'. Vrijdag 18 mei Den Burg, 7 uur. Casino, Kindermodeshow ,,'t Kleuterhuis". De Waal, Dorpshuis. Forum-revueavond Partij van de Arbeid. SAMSON

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1962 | | pagina 4