Groen \£wartsjïxels in het hart-, TTTirmrannnc f Burgemeester C. de Koning opende fototentoonstelling „De Ouwe Kiekeboe" - m: Sf Sint Symptomen Texels nieuwe Raadhuis 400 Texelaars op „Schi m menjacht" im "m ....m DAG 13 NOVEMBER 1962 fEXELSE 76e JAARGANG No. 7710 COURANT pre N.V. T.h. Langereld de Roo|) loek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Burg, Texel - Postbox 11 - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en rrfydags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart. 4* 25 ct. incasso. Advertenties: familieberichte* 12 ct. p. mm.; andere advert. 10 ct p. mm. Igemcester C. De Koning opende donderdagmiddag de Texelse fototentoonstelling. In relschap van de heer Joh. Roeper, voorzitter van het werkcomité, maakte hij een rond- langs de uitgebreide collectie foto's uit het verleden en het heden. ONDERDAGMIDDAG heeft burge ster C. De Koning de fototentoon- iing ,,De Ouwe Kiekeboe" geopend voorzitter van de Stichting Cultu- Werk Texel. Deze opening vond its in hotel „De Lindeboom-Texel" ir een keurcollectie foto's uit het leden van het eiland waren te be- itigen. maart 1962 werd door het Stich- ;sbestuur een speciale werkcommis- benoemd, die de laatste maanden gen werk heeft verzet. Deze com- sie bestond uit de heren Joh. C. iper, Oosterend, G. J. de Haan, Den •g, B. F. van der Berg, Den Burg, Oosterhaven, De Koog, en H. Tiele- ns, De Koog. )e heer Roeper sprak als voorzitter genoemde werkcommissie woorden welkom tot de genodigden, onder ook de heer Van Ree, consulent de Stichting Cultureel Werk >rdholland Uit de woorden van de Roeper viel op te maken, dat de en steeds met plezier aan de voor- eidingen hebben gewerkt. Hij hoop- dan ook dat dit slechts een begin zijn en dat er nog vele uitbreidin- zouden volgen. Hij dankte het be ur van de Stichting Texels Museum, i nt de heer De Haan en zijn perso- il hebben veel werk voor de tentoon- lling verricht. Spreker hoopte ook, door deze eerste tentoonstelling de :oekers bereid zouden zijn eventueel hun bezit zijnde oude foto's enige 1 af te staan, zodat deze kunnen rden gecopiëerd. *>Ja de woorden van de heer Roeper s het de burgemeester, die met veel ïoegen de tentoonstelling opende, ze tentoonstelling, aldus de burge ester, is weer een bewijs van goede nenwerking in onze gemeenschap. vinden in de tentoonstelling een nd tussen het verleden en het heden, heer De Koning hoopte dan ook dat slechts een begin zou zijn, want hij is er van overtuigd, dat er nog veel »er materiaal op Texel verscholen zit. Hierna maakten de genodigden een ndgang door de tentoonstellings- imte. In hotel „De Lindeboom-Texel" wa- n ook opgesteld de schilderijen van ikels, die onlangs door het gemeente- stuur zijn gekocht en een plaats zul- n krijgen in het nieuwe raadhuis. Met bewondering hebben wij de hilderijen bezien. De schapen verto- :n allemaal iets boeiends op de schil- rwerken en we mogen dit zeker een ote aanwinst noemen voor de ge- eenschap. De foto's uit het verleden zijn reeds >or velen bewonderd. De belangstel- ig in Den Burg was bevredigend en )oral de ouderen hebben met belang- elling alles bekeken. Zo nu en dan Dorde men uitgebreid commentaar en in der bezoeksters zag voor het eerst aar vader op de foto. De komende dagen zullen de foto's de buitendorpen worden opgesteld i wij raden U aan een bezoek te bren- en aan deze unieke tentoonstelling. Het ligt in de bedoeling van de Stich- ng de collectie foto's uit te breiden en at verzamelde materiaal van juiste documentatie te voorzien. Op de ten toonstelling zijn nog niet alle geplaat ste foto's van onderschrift voorzien, maar dat komt omdat men niet over de juiste gegevens beschikt. Misschien dat bezoekers deze kunnen verstrekken Er zijn steeds commissieleden aanwezig om alle gegevens die kunnen worden verstrekt te noteren. ,,'T AMATEURTJE" DE WAAL Het is wel heel prettig te moeten constateren, dat een vereniging, die in financiële moeilijkheden dreigt te ge raken, kan rekenen op de steun van de bevolking. Enige weken geleden startte de Waalder toneelvereniging ,,'t Ama teurtje" met een donateursactie. Thans moet deze actie noodgedwongen wor den afgebroken. De toeloop was zo groot, dat de zaal nu reeds geheel is uitverkocht. Voor de uitvoering op 17 november a.s. zijn dus geen losse kaar ten meer verkrijgbaar! Dank zij deze massale medewerking is de vereniging ervan verzekerd, dat het dit speelseizoen geen financiële moeilijkheden zal krijgen. Het is bui tendien erg prettig voor het bestuur te merken, dat hetgeen de vereniging aan de bezoekersl(-sters) biedt, wordt ge waardeerd. De bevolking van De Waal, maar ook zij van de buitendorpen, die altijd trou we bezoekers van de uitvoeringen wa ren, hebben de oproep goed verstaan. Helaas moesten vele mensen worden teleurgesteld. Zij konden geen dona- teurskaart meer bemachtigen. De zaal van het Waalder Dorpshuis „De Wiele waal" kan nu eenmaal niet worden uit gerekt. Mochten deze mensen toch prijs stel len op bijwoning van een voorstelling van het toneelstuk „Verbroken Ban den", dan raden wij hen aan, zich in verbinding te stellen met mevr. J. Plaatsman-Voigt, Hogereind 31, De Waal (tel. 2115). Bij voldoende belang stelling zal het bestuur zeer zeker over wegen een tweede voorstelling te ge ven. Laat men zich eventueel melden aan bovenstaand adres vóór 20 novem ber a.s. Ik heb de eerste Sintsymptomen weer gezien. Ze stonden erqens in een etalage Een zwarte Piet en een klein Sinterklaasje, Zo van een centimetertje of tien. Ik weet het wel dit is nog maar een klein begin, Maar weldra zal men 't allerwegen merken, De bakkers zijn achter de schermen reeds aan 't werken, En eer men toekijkt staat men zelf er midden in. Soms kan zon suiker sinterklaas Je plots weer aan je eigen jeugd doen denken En zie je je weer als een kleine baas Staan turen naar de talloze geschenken. Je ruikt de geur weer van taaitaai en speculaas En hoort je bange hart weer bonkend bonzen, Je droomt weer over marsepeine sponzen En over griezelmuizen op een stukje kaas. Nog maar een maand, dan is 't al weer verleden. De tijd sluipt stil tussen je vingers door. Zó zet je zacht je allereerste schreden En zó loop je als opa in het spoor. Huib de Rijmelaar. CONCERT NEDERLANDS KAMERORKEST Sublieme vertolking van Frank Martin's „Passacaglia" Het publiek, dat donderdag in de N.H. kerk aanwezig was bij het concert door het Ned. Kamerorkest, mocht te recht hoge verwachtingen koesteren: Behalve een orkest van eerste orde was er een programma te beluisteren, dat het publiek de indruk kon geven een concert mee te maken, zoals dat alleen in onze grote muziekcentra mogelijk is. Maar al te vaak bemerkt men, dat voor concerten „in de provincie" populaire paradepaardjes van stal gehaald wor den. Het publiek zou daaruit terecht kunnen concluderen, dat het niet serieus genomen wordt. Een volwassen concert dus, met een volwassen programma en een volwas sen orkest. Dat laatste konden we nu concluderen, nadat we tot voor enige jaren regelmatig concerten meemaak ten door het orkest in de toenmalige bezetting. Er is intussen heel wat ver anderd, in bezetting èn in organisatie. Goldberg, ofschoon zelf uitstekend vio list en solist, heeft blijkbaar de knoop doorgehakt en heeft de strijkstok aan de wilgen gehangen Hij is nu uitslui tend dirigent van dit orkest geworden dat dit de eenheid ten goede gekomen is, bleek wel overduidelijk uit de uit voering van de Passacaglia van Frank Martin voor ons het hoogtepunt van deze avond! Met het Concerto Grosso op. 6 no. 12 van G. F. Handel werd begonnen. Klaarblijkelijk stoorde Goldberg zich niet aan een gebruikelijke en o.i. voor dit Italiaans getinte werk vereiste ma nier van musiceren met machtnemen van echo-effecten. Waarom de Variatio van het Air uit dit concerto plotseling in een ander tempo gespeeld moet wor den is ons ook een raadsel. Niettemin klonk alles acceptabel en hieruit blijkt maar weer, dat Handel veel kan heb ben. De continuopartij werd door Gustav Leonhardt wel wat sober ge realiseerd overigens is hij een bege nadigd clavecinist en is zijn accuratesse in dit ensemblespel feilloos. Haydn's vioolconcert is een plezierig niemendalletje en het klonk ook alle maal heel plezierig. Solist Thomas Magyar maakte terecht de solopartij niet belangrijker dan hij is en Goldberg wie kan de noden van een violist beter begrijpen dan hij vormde met het orkest een sluitend geheel. Martin's Passacaglia we memo reerden het al werd het hoogtepunt van de avond. Dit 'werk origineel voor orgel, laat zich zeer goed bewerken voor strijkorkest. Het gevaar is echter niet denkbeeldig, dat de verschillende stemmen hun verband verliezen en aldus het werk in duigen doen vallen. Moet dit, zoals bij dit werk, zover doorgevoerd worden, dat de verschil lende instrumentgroepen ook weer ge splitst moeten worden, dan kan alleen een orkest, dat een hechte eenheid vormt, dit werk nog binnen zijn pro porties houden. Dit gelukte het N.K.O. voor honderd procent. Zodat we een gave uitvoering van dit werk te horen kregen. Het concerto van Stravinski kon ons minder boeien: Het werk is vrij zwak van compositie. Klaarblijkelijk had Goldberg voldoende affiniteit tot dit werk en ook het orkest kon deze mate rie wel aan. Dat bleek uit een keurig omzeilen van moeilijkheden, die zich voordoen bij een zo vaak wisselende maatsoort als in dit werk. Het was lang geen lest best met het laatste nummer, Mozart's Eine Kleine Nachtmusik. Ook Szymon Goldberg en de zijnen ontkwamen niet aan de rou tine, die bij dit werk als een gevaarlijk duiveltje op de loer ligt Zodat we een uitvoering van dertien in een dozijn te horen kregen: Een te zware en te grote strijkersklank, een te hoog tempo, dat alle details verdoezelt in een bedenke lijk soort virtuositeit, en een routineuze vertolking zijn voor een geniaal werk als dit dodelijk. We geven toe, dat het moeilijk is dit werk steeds „nieuw" te laten klinken maar een juiste benade ring van' oorspronkelijk strijkkwintet is die van een vijfmansbezetting. En och, de muziek is goed genoeg om voor de zoeker nog vele geheimen prijs te geven. De klank van het orkest was in de kerk ditmaal verrassend goed, jammer was alleen, dat een doordringend ge zoem van waarschijnlijk(?) de verwar mingsinstallatie, soms nogal strijdig was met toonsoorten van de verschil lende werken. LEZING EN FILM IN DE LANDBOUWSCHOOL Vrijdagavond, 16 november, zal onze plaatsgenoot Harry de Graaf, een lezing houden voor leden en belangstellenden van de Vereniging van Oudleerlingen Lagere Landbouwschool. Het bestuur rekent op aller opkomst. Het onder werp: „Nieuw Guinea" is door woord en beeld zeker boeiend. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 14 november a.s. worden de loeders van de buitendorpen verwacht op de olgende uren: ten Hoorn 13.00 uur; Oosterend 14.00 uur; te Cocksdorp 15.15 uur; De Koog 16.00 uur. Rederijkerskamer UDI heeft zaterdag geen gebrek aan belangstelling gehad bij de eerste toneelavond van het sei zoen 1962-1963. Had men aanvankelijk misschien gedacht minder belangstel lenden in de zaal aan te treffen (Dorus was op de TV!), het tegenovergestelde was echter waar. De zaal was geheel bezet en de bezoekers hebben volop genoten. Rederijkerskamer UDI, die in 1966 60 jaar bestaat, heeft met het avonturenspel „Schimmenjacht" van Wilfred Massey, de vele donateurs en andere toneelliefhebbers enige uren in spanning weten te houden. Wie was toch de moordenaar en wie was de briefschrijver en wie was. De span ning was voelbaar in de zaal. Na het openingswoord van de heer Poel werden wij geplaatst in een ge meubileerd huis ergens in een afgele gen oord aan de zuidoostkust van En geland. In dat huis verschijnen twee vrienden, die dit onderkomen gemeu bileerd hebben gehuurd, de één om er te werken en de «ander om er eens een vroege vakantie door te brengen. De verbazing van deze mannen begint al dadelijk als zij de woning binnen ko men. Waarom is deze woning niet ver huurd? Bij hun entree worden de heren „Snoekie" Visser (C. v.d. Kerkhof) en Theo Roffel (G. Pansier) begroet door een gedienstige Bertha Pronk (Dokie Dros), die heel best kan gillen en dat ook in de praktijk brengt bij alles wat zij hoort en denkt te ho ren dat niet normaal is. De begroeting is overigens vreemd, want zij ligt be wusteloos op de canapé. Zij was flauw gevallen door het knallen van een uit laat. „Snoekie", een man die op alle dingen raad weet, heeft haar weer spoedig op de been en beveelt haar iets eetbaars te bereiden. Groot is de schrik van de heren als later nog een gezel schap in dezelfde woning komt om er vakantie te gaan houden. Beroeder wordt het als een van de binnenkomen de dames de ex-verloofde is van Roffel. Maud Verton (mevr. A. Bonne-Groot) is met haar tante Ursula Rippeling (mevr A. Dros-Kuiper) en gezelschaps dame Barbara Parker (mej. I. Bakker) hierheen gegaan om een heleboel din gen te vergeten. Het huis heeft echter 'n geschiedenis en het is wonderlijk, dagelijks wor den de inwonenden verzocht voor de 23ste het huis te verlaten, anders ge beuren er weer nare dingen Hoe meer men de datum nadert hoe pijnlijker het wordt. Zo van tijd tot tijd wordt er een der inwoners binnengebracht, die in de omgeving van de woning een tik op het hoofd heeft gehad. Maar on danks dat weet Maud zich prettig te amuseren met de zoon van het hoofd der MP. Joop Manders (J. Remelink) nodigt haar veel uit om te tennissen en het bezoeken van dansgelegenheden. Haar tante Ursula ziet dit liever niet zij heeft stille hoop op een verbroede ring tussen Maud en Theo Roffel. Deze laatste is druk aan het werk om een uitvinding klaar te krijgen. In de stille omgeving woont slechts één dame, juffrouw Zonnemaire (mej. E. Remmers). Zij verschijnt in het ge zelschap van levenslustige mensen als een vrouw die moeilijk te polsen is. Zij geeft de tijdelijke buren de raad toch vooral voor de fatale datum te verdwij nen, want het verleden van de woning is zó erg. De vorige bewoner werd vermoord op de vloer gevonden. Het horen van deze geschiedenis ontlokt bij de dienstmaagd diverse kreten. Het gezelschap is nog niet compleet, want er komt ook een tuinman, Herbert Piper (C. de Wit) om werk vragen. Juffrouw Ursula geeft hem opdracht de (Zie vervolg pagina 2) Zo zal Texels nieuwe raadhuis er uit zien. Over een aantal jaren zal de Groeneplaats een geheel ander beeld vertonen. Alle woningen aan de oost zijde zullen moeten verdwijnen en daarvoor in de plaats komt een raad huis, dat aan de voor- en achterzijde van veel glas is voorzien. Het linkerge deelte op de foto, met de glazen koepel op het platte dak, is het representatieve gedeelte. Hierin bevinden zich een grote con ferentiezaal, trouwzaal, en op de eerste etage de raadszaal. In dit gedeelte is ook een balcon, dat ongeveer op de plaats komt, waar voorheen de ingang van het raadhuis was. Het einde van het gebouw zal komen achter de siga renzaak van de heer Vlas. Het gebouw komt op een andere rooilijn, zodat de Groeneplaats groter wordt. De achter zijde van het gebouw komt in de We- zentuin. Tijdens de laatstgehouden raadsver gadering heeft Professor Wieger Bruin een toelichting gegeven op de tekening. Hij stelde vast, dat het raadhuis een centraal karakter dient te hebben. Het was dan ook aanbevelenswaardig dat het nieuwe gebouw in het centrum van de gemeente, in dit geval in het hart van het hoofddorp Den Burg, zal ko men. Daarom is de plaats waar sinds jaar en dag het Texelse raadhuis heeft gestaan, de juiste plaats. De hoofdingang van het gebouw komt tussen het representatieve ge deelte en de werkruimte. Wat rechts op de foto is te zien is werkruimte voor secretarie, gemeentewerken en sociale dienst. Links op de foto ziet U een lage overkoepeling. Dit is de toegang tot de schuilkelder onder het gebouw. In deze kelder komt ook de commandopost van de B.B. De architect, de heer Bruin, is er bij het ontwerpen van het gebouw van uit gegaan, dat het geheel levendig moet zijn en van geringe hoogte, zodat het gebouw niet zal domineren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1962 | | pagina 1