Wat is de toekomst van Texel AANRIJDING TE DEN HOORN Dinsdagavond werden enkele auto mobilisten door de zeer zware mist van de wijs gebracht. Een bestuurder van de vrachtwagen was op weg naar het Horntje en wilde deze plaats bereiken via de Stolpweg. Hij was van mening, dat zijn voorlicht minder werd en stopte daarom om te kijken. Achter hem kwam een kleine personenwagen bestuurd door de Texelaar K., die dacht dat voor hem enkele wielrijders reden. Hij was er vlotter dan verwacht en met een flinke klap raakte hij de vrachtwagen. De wagen van K. werd behoorlijk beschadigd, de voorzijde werd ingedrukt en het portier ont wricht. De vrachtwagen liep weinig schade op. De rijkspolitie heeft proces verbaal opgemaakt. DE HEER A. BREET GAAT TEXEL VERLATEN Na bijna 15 jaar de belangen van N.V. Langeveld de Rooij mede te hebben gediend, gaat de heer A. Breet het eiland verlaten. Twee jaar nadat de heer Breet zich op Texel vestigde, trad hij in dienst van de drukkerij „Texelse Courant" om zijn beroep van zetter, machinezetter en drukker te beoefenen. In de laat ste jaren trad hij op als redacteur voor de Texelse Courant. Niet alleen hierdoor heeft hij zich bij de gemeenschap bekend heid verworven. Hij was betrok ken bij het werk van de zondags school en het Algemeen Jeugd werk. Secretaris was hij van de Herv. Jeugdraad en het Provin ciaal Jeugdwerk Verder was de heer Breet lid van de commissie van toezicht N.J.H.C. en organi seerde als secretaris van de dorps commissie Den Burg mede kin derfeesten en bejaardentochten. Ook was hij commissielid van de Stichting Cultureel Werk Texel, secretaris van de wandelsport- vereniging „Het Gouden Boltje" en maakte hij tenslotte deel uit van de commissie „zonder naam" (een clubje vooruitstrevende lie den die hun plannen iedere maan dagochtend in hotel „Texel" ple gen te bespreken). Wie aan Breet denkt, denkt ook aan „De Open Deur", het familie pension aan de Schilderweg. De heer A. Breet heeft onge twijfeld een moeilijk besluit ge nomen. Hij heeft gemeend, dat voor hem en zijn kinderen gun stiger toekomstmogelijkheden wa ren elders in het land. Zijn nieu we standplaats is Andijk, waar hij belast zal worden met soortgelijk werk als waarin tot op heden zijn kwaliteiten naar voren kwamen. De redactie van de krant is van nu af in handen van de heren Harry de Graaf en J. van Wijk. MUZIEKSCHOOL In verband met het overlijden van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Wilhelmina zullen a.s. zaterdag de lessen van de muziekschool geen door gang vinden. DIERENVRIENDEN (Ingezonden) Naar aanleiding van het geschrijf in de grote bladen over de inenting van honden en katten legen hondsdolheid, wilde ik graag een kleine opmerking maken. Elke hond moet worden ingeënt, een prachtige voorzorgsmaatregel. Maar hoe staat het met de mensen die hun huisdier hebben laten inenten, zodra daar de mogelijkheid voor open stond? Zij betaalden ƒ12,voor de inenting van een hond en ƒ9,voor het inen ten van een kat. Nu zijn deze prijzen verlaagd tot respectievelijk ƒ2,en ƒ1,en de inenting is verplicht ge worden. Ik vind het onbillijk dat de actieve mensen zovee) hebben moeten betalen, terwijl degenen die achteraan kwamen toen de maatregel verplicht werd gesteld bijna niets hoeven te betalen. Hoe denken de lezers daar over? Krijgen we nu het teveel betaal de geld terug? Of zeggen de heren nu: wat betaald is blijft betaald en daarmee basta! S. Langeveld S.V. TEXEL Programma voor zondag: 4e kl. A KNVB: BKC-Flevo, Helder- LSW; Hollandia T-Vios; VZV-Texel; Schagen-ZAP. Afd. NH.: Texel 2- SVC 2; Texel 3 is vrij. Adsp. Texel a-SRC a, aanvang 12.30 u. Na het succes van j.l. zondag mogen we hopen, dat de strijdlust blijvend is in ons elftal en we geen lout maken te gen VZV. Deze club zal alles op alles zetten om bij te komen. Maar spelend als tegen Hollandia T zit er een rede lijke kans voor ons in. Wat Texel 2 betreft was het toch schandalig, dat zovelen afbericht deden. Het is jammer dit te moeten ervaren. Anderen zijn voor jullie in de weer om je zoveel mogelijk via onze sport te laten genieten en tegenover je kamera den is het hoogst onsportief. Zaterdag, zoals bekend, geen voetbal. TEXELSE BOYS-NIEUWS Boys 1 speelt zondag thuis tegen AGSV 1. Deze tegenstander kan gelijk met ons komen. Probeer revanche te nemen op de geleden nederlaag in de uitwedstrijd, aanvang 2.00 uur. Boys 2 is niet vrij, zoals reeds eerder vermeld, doch moet op bezoek bij Callantsoog 3. Vertrek om 11.30 uur van Elemert. Tracht in de running te blijven, Boys. De wedstrijden van de adspiranten en welpen zijn uitgesteld in verband met de begrafenis van H.K.H. Prinses Wilhelmina. Komen we vanavond allemaal op de training, Boys? In de eerste twee artikelen van het rapport Kwantus hebben wij iets vermeld over de ontwikkeling van de bestaansbronnen van Texel; de groei en de spreiding der be volking. De heer Kwantus heeft zijn rapport uitgebracht ten behoe ve van de stedebouwkundige plan nen van ons eiland. Stedebouw kundig gezien heeft professor Wieger Bruin reeds in 1958 gezegd, dat het Texelse landschap zich door ingreep van de mens zou gaan wijzigen in een kortere periode, dan voorheen ooit het geval was geweest. De heer Kwantus haalt deze woorden aan in zijn rapport, dat hij heeft uitgebracht ten be hoeve van de stedebouwkundige plannen van Texel. Uitbreiding van het aantal woningen in de komende jaren is nodig. In het rapport worden de volgende cijfers voor de nodige uitbreiding der woning voorraad in elk der dorpen gegeven. in de kern in de eerste plaats ruimte zou willen reserveren voor de winkels van de laatstgenoemde groep, moet men niet vergeten, dat de winkels voor de eerste levensbehoeften in het zomer seizoen en met name op marktdag in belangrijke mate een centrale functie vervullen. En zo groot mogelijke con centratie van het winkelapparaat ver dient daarom zeker de voorkeur. Daarbij kan eventueel aan vestiging van winkels aan toegangswegen tot de kern en zo dicht mogelijk daarbij gedacht worden. Voor vestiging van winkels komt ook de overwogen niet voor auto's te bestemmen door braak in het verlengde van de Elemert naar de Groeneplaats in aanmerking. Verkeersvoorzieningen Het bepalen van alle in de toekomst gewenste verkeersvoorzieningen op het gehele eiland zou niet alleen een ver- keerseconomische, maar tevens een verkeerstechnische benadering vragen. Dit zou een afzonderlijk onderzoek ver bevolking niet gemidd. wcnsel. tot. won. woning uitbreiding dorp in gest. of woningbezelt. behoefte voorraad woning instell. in 1980 in 1980 in 1980 1960 voorraad Den Burg 5.070 3.36 1.509 962 547 De Waal 294 3.64 81 71 10 Oosterend 1.260 3.66 344 247 97 Den Hoorn 952 3.76 253 126 127 De Koog 1.008 3.49 289 125 164 Oudeschild 1.036 3.29 315 275 40 De Cocksdorp 490 3.29 149 96 53 landelijk deel 3.570 4.01 890 778 112 Totaal 13.680 3.830 2.680 1.150 Om misverstanden te voorkomen moge hieraan worden toegevoegd, dat de cijfers van de laatste kolom in bo venstaand overzicht beslist niet nauw keurig het aantal te bouwen woningen in elk dorp aangeven. De cijfers hebben slechts de betekenis van het geven van een aanwijzing omtrent de orde van grootte der afzonderlijke uitbreidings plannen. Zo lijkt de uitbreiding van het aantal woningen in het dorpje De Waal met 10 en in het bijzonder een toeneming met 112 in het landelijk deel wat aan de hoge kant. Hierover kan worden opgemerkt, dat het inwonertal van De Waal in 1960 2,5% van dat van de gemeente was. Een geschat percen tage van 2,1 in 1980 betekent niettemin een toeneming der bevolking van dit dorp met 32. Met een woninktekort van 1 in 1960 zou dan de woningvoorraad met 10 moeten worden uitgebreid. Hoe wel bij de schatting der percentages met bestaande tendenties en verwachte mogelijkheden is rekening gehouden, kan deze uiteraard nooit en in het bijzonder niet voor kleine gemeen schappen nauwkeurig zijn. Voor het landelijk deel geldt, dat op grond van de daar in 1960 wonende bevolking reeds een woningtekort van 843778 65 kon worden berekend. Het is echter mogelijk, dat dit tekort voor een deel in de dorpen moet worden opgevangen en dat daardoor het totaal voor het landelijk deel in 1980 wat lager wordt. Bij een toeneming der bevolking in dit deel van 3075 in 1930 tot 3388 in 1960 mag een toeneming tot 3570 in 1980 echter niet als abnormaal worden be schouwd. Aangezien in <le komende decennia een deel der bestaande wo ningvoorraad moet worden vervangen, zal het aantal nieuw te bouwen wonin gen bij het aanvaarde uitgangspunt be langrijk groter kunnen zijn dan 1.150. De winkels op het eiland De heer Kwantus wijst in zijn rap port op een overbezetting in het aantal branches. Tussen 1950 en 1960 is het aantal winkels sterk toegenomen. On getwijfeld is deze toename mogelijk geweest door de sterke uitbreiding van het vreemdelingenverkeer. Het aantal buurtverzorgende winkels nam af en het aantal centraal verzorgende toe. Overigens daalde het aantal winkels per 1000 inwoners van 25.9 in 1930 tot 18.3 in 1950 en 18.0 in 1961. De toeneming van het vreemdelin genverkeer heeft een vermindering van de „winkeldichtheid" niet kunnen voor komen, al was die in 1950 gering. Ver dere uitbreiding van het vreemdelin genverkeer zal stedebouwkundig gezien dus geen grote consequenties voor het winkelapparaat behoeven te hebben. Bepaling van de wijziging van het aantal winkels in elk der dorpen op Texel in de periode 1961-1980. wijk Den Burg De Waal Oosterend Den Hoorn De Koog Oudeschild De Cocksdorp Eierland Totaal Behalve in Den Burg is het zeker niet nodig om in de uitbreidingsplan nen der dorpen in belangrijke mate plaats voor winkels te reserveren. Zo is in Den Hoorn in de oude kern vol doende plaats voor een uitbreiding met een zestal winkels. Ook in Den Burg kunnen langs de bestaande winkel straten nog verschillende winkels wor den gevestigd. Bij een gemiddelde breedte van 8 m. zou het winkelfront met tenminste 27 x 8 m 216 m moe ten worden uitgebreid. Hoewel men aan de ene kant voor Den Burg reke ning moet houden met een verdere verschuiving binnen het winkelappa raat van winkels met een buurtverzor- gend naar die met een centraal ver zorgend karakter, en men om die reden gen. De gegeven opdracht van de heer Kwantus leidt er in de eerste plaats toe na te gaan, welke verkeersvoorzie ningen in de uitbreidingsplannen der dorpen moeten worden opgenomen en in de tweede plaats welke invloed de ontwikkeling van het vreemdelingen verkeer op de verkeersomvang in het zomerseizoen zal hebben. De behoefte aan service-stations, welke een functie ten behoeve van het verkeer hebben, zal hier niet worden bepaald. Ze zijn of worden meestal aan bestaande garagebedrijven verbonden of rkijgen een plaats, waarvoor inciden teel een oplossing moet worden gevon den. Als voorbeeld kan worden ge noemd het reeds geopende benzine station aan de Pontweg nabij het Horn tje. In de wijziging van het uitbrei- dingsplan-in-onderdelen Den Burg van 1960 zijn verder 3 parkeerplaatsen op genomen met de mogelijkheid voor de bouw van een garagebedrijf bij elke parkeerplaats. De eventuele behoefte aan hotels of motels, welke eveneens een funktie voor het verkeer vervullen, zal hierna afzonderlijk bij de accommodatie voor het vreemdelingenverkeer worden be handeld. De verkeersvoorzieningen kunnen worden verdeeld naar de aard van het gebruikte vervoermiddel, a. Voorzieningen voor particuliere vervoermiddelen. Bij de voorzieningen voor particu liere vervoermiddelen moet weer on derscheid worden gemaakt tussen die, welke in de eerste plaats een functie hebben voor de op Texel thuis horende vervoermiddelen en die, welke tevens en voor het grootste deel een funktie vervullen voor de vervoermiddelen van toeristen. In het eerste geval gaat het om in de uitbreidingsplannen op te nemen woonstraten, parkeerplaatsen en stallingruimten, in het tweede geval om in- en uitvalwegen en ringwegen, welke tevens als wijkstraat en inter- wijkverbinding kunnen fungeren en bovendien om de wegen buiten de dor pen en de parkeerplaatsen ten behoeve van het vreemdelingenverkeer. De woonstraten dienen zodanig te worden ontworpen, dat alle woningen gemakkelijk per auto zijn te bereiken. Een minimale breedte van 6 m. is wen selijk. In woonstraten waar stoppen en eventueel halteren is toegestaan, levert het parkeren moeilijkheden op. Is eenzijdig parkeren noodzakelijk, dan is verbreding met 2.50 m. tot 8.50 m. nodig. Het aantal benodigde parkeerplaat sen. boxen en andere stallingplaatsen hangt af van de nog altijd diskutabele toekomstige autodichtheid in het alge meen en van het welstandskarakter van de buurt, waarvoor deze aantallen inwoners winkels per winkels winkels wijziging in 1980 1.000 inw. in 1980 in 1961 aantal in 1980 winkels 6.130 21.4 131 104 27 510 9.3 5 5 1.840 14.0 26 24 2 1.430 13.9 20 14 6 1.250 15.4 19 16 3 1.190 13.2 16 16 820 15.0 12 10 2 830 4.6 4 4 14.000 16.6 233 193 40 moeten owrden bepaald, in het bijzon der. Het aantal personenauto's per 100 woningen bedroeg in Nederland in augustus 1959 16,5 en op Texel 14,3. Rekening houdend met enkele recente prognoses gemaakt op basis van stij ging van het gemiddeld inkomens niveau zou voor de toekomst een gemiddelde van 50 personenauto's per 100 woningen in Nederland moeten worden aangehouden. Bij een belangrijke toeneming van het op Texel thuishorende aantal auto's alleen zouden de verkeersproblemen nog weinig ernstig zijn. Deze problemen worden veroorzaakt door het toerisme. Nam tot 1950 het aantal door T.E.S.O. vervoerde rijwielen nog sterk toe, daarna en in het bijzonder na 1955 kwam een steeds grotere stroom van auto's naar Texel. Werden in 1955 ruim 35.000 auto's per boot vervoerd, in 1960 waren het er ruim 77.600. Hoewel in 1960 een schip de „Koningin Wil helmina" van de Provinciale Stoom bootdiensten in Zeeland werd overge nomen, kon in het seizoen 1961 op ver schillende dagen de stroom auto's niet meer op normale wijze door de veer dienst worden verwerkt. Ook in Den Burg was het autoverkeer moeilijk meer te verwerken. Eerder is betoogd, dat de capaciteit van Texel als toeristengebied minder wordt bepaald door het aantal gasten per km. strandlengte of per ha. toe gankelijk natuurruimte, maar meer door de aard en omvang der logies- accommodatie, de ontspanningsmoge lijkheid bij slecht weer en de verkeers voorzieningen. Voor de stedebouwkundige plannen is het wenselijk prognoses te maken voor een niet te korte termijn. Voor verschillende voorzieningen zijn daar om behoefteramingen gemaakt voor de periode tot 1980. De dynamische ont wikkeling op verkeersgebied maakt een berekening yoor een zo ver in de toe komst liggend jaar uitermate specula tief. Om die reden is een prognose ge maakt van het maximale aantal op Texel aanwezige auto's in 1965. Door analyse van de maandcijfers van het autovervoer door T.E.S.O. over de jaren 1955 tot en met 1960 is berekend, dat er in de drukste periode in 1960 bijna 2600 auto's aanwezig moeten zijn ge weest. Door extrapolatie werd bepaald, dat dit aantal in 1965 verdubbeld zal zijn. Het aantal auto's, dat verband houdt met het vreemdelingenverkeer, zou kunnen toenemen van 1760 tot 3880, hetgeen meer dan een verdubbeling betekent. Hierbij kon moeilijk rekening worden gehouden met de invloed van verkort inkg van de vaartijd door ver plaatsing van de veerhaven naar het Horntje. Ongetwijfeld zal daardoor een extra-aantal auto's worden aange trokken, waardoor de gemaakte prog nose zal kunnen worden overschreden. Het verdient daarom aanbeveling de verkeersontwikkelinkg jaarlijks te ana lyseren en uit deze analyse steeds op nieuw een conclusie te trekken voor de eerstkomende periode van vijf jaren. Het is dan tevens nodig, dat op ge zette tijden op daarvoor in aanmerking komende plaatsen parkeertellingen worden gehouden en dat niet alleen wordt beschikt over het aantal gepas seerde auto's op de Pontweg per et maal, maar dat ook de verdeling van deze aantallen over een aantal uren bekend wordt. Bovendien is inzicht no dig in de samenstelling van het auto verkeer, hetgeen door afzonderlijke verkeerswaarnemingen kan geschieden. Is het dus niet mogelijk met de be schikbare gegevens tot wijzigingsvoor stellen ten aanzien van de verkeers plannen te komen, mede omdat daar voor een verkeerstechnische benadering nodig is, wel kan een voorlopige con clusie worden getrokken over de capa citeit van de Pontweg. Deze conclusie berust op de resultaten van een in 1961 gehouden automatische verkeerstelling op deze weg direct ten zuiden van de Duinweg. Het telpunt lag dus tussen Den Burg en De Koog. Door de telling werd ongeveer de omvang van het autoverkeer per dag van 24 uur bekend gedurende de periode 14 juli tot en met 11 augustus. Op zondag 30 juli werd een aantal van 4.266 geteld. Op 5 dagen een aantal van meer dan 3.500 en op 14 dagen een aantal van meer dan 3/200. Deze laatste verkeersomvang werd dus bereikt op vrijwel de helft van het aan tal teldagen. De Pontweg is een twee- strooksweg, welke tussen Den Burg en De Koog ten tijde der telling nog 6 m. breed was. De capaciteit van een derge lijke weg kan bij een normale verkeers- samenstelling en bij een gemiddelde spitsuurbelasting op ongeveer 4000 motorvoertuigen per etmaal worden gesteld. Aangezien de spitsuurbelasting hier vermoedelijk lager dan gemiddeld zal zijn en voor recreatieverkeer een geringere verkeersvrijheid kan worden aanvaard, zou de capaciteit van de Pontweg iets hoger kunnen worden ge steld. Inmiddels heeft de gehele Pont weg een breedte van 7 m. gekregen, waardoor de capaciteit op 5500 k 6000 motorvoertuigen kan worden geschat. Aangenomen kan worden, dat deze weg in 1965 op een groot aantal dagen meer dan 6000 motorvoertuigen zal moeten verwerken. Reeds dan zullen stagnaties en moeilijkheden voor het kruisend verkeer onvermijdelijkheid zijn, tenzij andere verkeersvoorzieningen worden getroffen. Al mag aan verdere spreiding der logiesaccommodatie worden gedacht, dan zal de duidelijke gerichtheid van deze hoofdweg op De Koog in sterke mate verkeer naar zich toetrekken, in het bijzonder dat van dagtoeristen. Wenselijk lijkt een goede verbinding van het Horntje naar Den Hoorn en verder noordwaarts en een omleiding van het verkeer ten oosten van Den Burg in de richting Oosterend. Ook zul len verschillende toegangswegen naar het strand verbreed moeten worden (slag bij de Krim en Jan Ayeslag) en parkeerplaatsen bij de strandtoegangen moeten worden vergroot. Ontlasting van de Pontweg bij De Koog is ook mogelijk door verharding van de Ruijslaan. Tevens komt voor verharding in aanmerking de zandweg langs de Zanddijk van de Eerste naai de Tweede Dwarsweg in Eierland. Als aparte rijwielpaden wenselijk zijn zoals langs de Pontweg dan is dat niet, omdat de stroom fietsers in het zomerseizoen jaarlijks veel groter wordt, maar omdat de veiligheid en een bevordering van de vlotheid in het autoverkeer dat eist. Verbreding van het fietspad langs de Zanddijk naar de Noordpunt van het eiland is wenselijk, mede in verband EVANGILISATIEAVOND Maandagavond, 10 december, om 8 uur in het Dorpshuis te Den Burg hoopt zendeling M. van Driel te spre- ken over het werk in Zuid-Amenka, o.a. in Argentinië, Uruguay en Brazilië, waar hij zeseneenhalf jaar geweest is. Hij is thans met verlof in Nederland. Een ieder is hartelijk welkom. DOOR DE MIST MISLEID Een grote vrachtwagen van de firma Brouwer te Oosterend raakte dinsdag- avond door de zeer dikke mist in de greppel langs de Laagwaalderweg, na bij het kruispunt te De Waal. De chauf feur had gestopt voor een tegenligger en meende, dat hij de Oosterenderweg kon oprijden. Dit was echter niet zo, dat bleek heel spoedig. Een andere wa gen van de firma heeft hem uit de greppel getrokken. OUWE SUNDERKLAAS DE WAAL Gelijk andere jaren zal er voor de jeugd van De Waal gelegenheid zijn prijzen te winnen met ouwe Sunder- klaas. Voor enkelingen, paren en groe pen worden enige prijzen beschikbaar gesteld. De jury zal in het Dorpshuis ,,De Wielewaal" beoordelen, wie zich het fraaist heeft uitgedost en wie de meest originele ideeën had. Meisjes en jongens, doe je best! Het Dorpshuis bestuur hoopt dat er vele deelnemers (-sters) zijn. OPENING NIEUWE BIOSCOOP Het staat nu definitief vast, dat het nieuwe Texelse bioscooptheater vrijdag 14 december 's avonds om 8 uur zal worden geopend. De eerste voorstelling zal dan voor een genodigd publiek wor den gegeven. Ook de naam van de bioscoop is reeds bekend gemaakt. Wij zouden het niet onbegrijpelijk vinden, wanneer deze naamskeuze een storm van protest zou ontlokken; de nieuwe bioscoop heet nl. CITY THEATER. IJSBAAN WAALENBURG OPEN Dinsdagmiddag hebben reeds velen genoten van het prachtige ijs op de ruime ijsbaan Waalenburg, nabij De Waal. De ideale weersomstandigheden en het feit, dat de Waalder lagere schooljeugd in de winter verstoken blijft van gymnastiekonderwijs, bij ge brek aan een gymnastiekzaal, deden Meester Albers besluiten om direct de schaatsen onder te laten binden, het welk door de jeugd ten zeerste werd gewaardeerd. Vele anderen trokken ook naar de ijsbaan en gaven zich op als lid van de ijsclub. Voor een daalder een hele win ter schaatsen, dat is toch niet duur. Jammer, dat de „koek en zopie" er nog niet stond, maar dat is wel te wij ten aan de plotselinge vorst. Het be stuur had hier echt niet op gerekend. Men zal zo spoedig mogelijk een en an der in orde maken. ONDER DE POMP Hèèw jee 't ók öl hóóid? Wöt? Nou, dót in De Kóóg de gebroeders B. en J. P. Boele er bee haald werde om 't verskil aan te wiize tusse wijn en bessesap. INTERKERKELIJKE ADVENTS- SAMENKOMST TE OOSTEREND Zaterdagavond, 15 december, om 8 uur wordt in de Geref. Kerk te Oos terend een interkerkelijke advents- samenkomst gehouden met medewer king van „De Lofstem", „Excelsior" en het „Chr. Mannenkoor". PROTESTANTSE KERKDIENSTEN HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 9.30 uur ds. Froentjes, Doopdienst De Cocksdorp 10.00 uur ds. Soesan Den Hoorn 11.00 uur ds. Froentjes De Koog 19.00 uur ds. Waardenburg De Waal 10.00 uur ds. Waardenburg Oosterend 9.30 uur ds. Bccrthuis Extra collecte Wereldraad van Kerken. 19.30 uur oecumenische adventsdienst met kerstspel in de Doopsgezinde kerk. Oudeschild 11.00 uur ds. Bccrthuis Extra collecte steunfonds Zuiden GEREFORMEERDE KERK Den Burg 10 en 3 uur ds. G. J. Cozijnse Oosterend 10 en 3 uur ds. M. Schcnkeveld GEREF. KERK (Vrijgemaakt) Dorpshuis, Burgwal Den Burg 10 en 15.30 uur Dienst DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10 uur da Reinhold Den Hoorn 11.15 uur da. Reinhold Oosterend 19.30 uur Gezamenlijke advents dienst met kekrstspel door jongeren Na de dienst in Den Burg en Den Hoorn is er diakenverkiezing. In De Koog, Oosterend en De Waal is er van 11.00 - 11.30 uur gelegenheid uw stem uit te brengen aan de kerk; in Oudcschdd van 11.00 - 11.30 uur bij br. J. Bruin. met het toenemend aantal bromfietsen. Uitbreiding van het net van toeristische fietspaden zou overwogen kunnen wor den, waarbij gedacht kan worden aan een pad van Loodsmansduin naar zee Wegens doorschrijding van het reser vaat langs de Moksloot zou dit pad niet voor bromfietsen toegankelijk moeten zijn. Bij de strandtoegangen van Hoorn- derslag, Jan Ayeslag en Slag bij de Krim zijn eenvoudige bergplaatsen of stallingen voor fietsen zonder toezicht wenselijk. Het hoofddorp Den Burg krijgt niet die omvang, dat van afzonderlijke wij ken in stedebouwkundige zin kan wor den gesproken. Niettemin dienen de delen van het dorp met elkaar te wor den verbonden buiten de kern om. Men kan in dit verband aan ringwegen den ken, welke hier tevens de funktie van wijkstraat en interwijkverbinding kun nen krijgen. Wil men tweezijdig par keren langs deze weg toestaan, dan zou een rijbaanbreedte van tenminste 11 a 12 m. wenselijk zijn. Bij het situeren van de bebouwing ten opzichte van kruispunten dient met de wettelijk voorgeschreven afstand voor het par keren van de hoek van de straat af te worden rekening gehouden. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1962 | | pagina 2