Wat is de toekomst van Texel
AANRIJDING TE DEN HOORN
Dinsdagavond werden enkele auto
mobilisten door de zeer zware mist van
de wijs gebracht. Een bestuurder van
de vrachtwagen was op weg naar het
Horntje en wilde deze plaats bereiken
via de Stolpweg. Hij was van mening,
dat zijn voorlicht minder werd en
stopte daarom om te kijken. Achter
hem kwam een kleine personenwagen
bestuurd door de Texelaar K., die dacht
dat voor hem enkele wielrijders reden.
Hij was er vlotter dan verwacht en
met een flinke klap raakte hij de
vrachtwagen. De wagen van K. werd
behoorlijk beschadigd, de voorzijde
werd ingedrukt en het portier ont
wricht. De vrachtwagen liep weinig
schade op. De rijkspolitie heeft proces
verbaal opgemaakt.
DE HEER A. BREET GAAT
TEXEL VERLATEN
Na bijna 15 jaar de belangen
van N.V. Langeveld de Rooij
mede te hebben gediend, gaat de
heer A. Breet het eiland verlaten.
Twee jaar nadat de heer Breet
zich op Texel vestigde, trad hij
in dienst van de drukkerij
„Texelse Courant" om zijn beroep
van zetter, machinezetter en
drukker te beoefenen. In de laat
ste jaren trad hij op als redacteur
voor de Texelse Courant.
Niet alleen hierdoor heeft hij
zich bij de gemeenschap bekend
heid verworven. Hij was betrok
ken bij het werk van de zondags
school en het Algemeen Jeugd
werk. Secretaris was hij van de
Herv. Jeugdraad en het Provin
ciaal Jeugdwerk Verder was de
heer Breet lid van de commissie
van toezicht N.J.H.C. en organi
seerde als secretaris van de dorps
commissie Den Burg mede kin
derfeesten en bejaardentochten.
Ook was hij commissielid van de
Stichting Cultureel Werk Texel,
secretaris van de wandelsport-
vereniging „Het Gouden Boltje"
en maakte hij tenslotte deel uit
van de commissie „zonder naam"
(een clubje vooruitstrevende lie
den die hun plannen iedere maan
dagochtend in hotel „Texel" ple
gen te bespreken).
Wie aan Breet denkt, denkt ook
aan „De Open Deur", het familie
pension aan de Schilderweg.
De heer A. Breet heeft onge
twijfeld een moeilijk besluit ge
nomen. Hij heeft gemeend, dat
voor hem en zijn kinderen gun
stiger toekomstmogelijkheden wa
ren elders in het land. Zijn nieu
we standplaats is Andijk, waar hij
belast zal worden met soortgelijk
werk als waarin tot op heden zijn
kwaliteiten naar voren kwamen.
De redactie van de krant is van
nu af in handen van de heren
Harry de Graaf en J. van Wijk.
MUZIEKSCHOOL
In verband met het overlijden van
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses
Wilhelmina zullen a.s. zaterdag de
lessen van de muziekschool geen door
gang vinden.
DIERENVRIENDEN
(Ingezonden)
Naar aanleiding van het geschrijf in
de grote bladen over de inenting van
honden en katten legen hondsdolheid,
wilde ik graag een kleine opmerking
maken.
Elke hond moet worden ingeënt, een
prachtige voorzorgsmaatregel. Maar
hoe staat het met de mensen die hun
huisdier hebben laten inenten, zodra
daar de mogelijkheid voor open stond?
Zij betaalden ƒ12,voor de inenting
van een hond en ƒ9,voor het inen
ten van een kat. Nu zijn deze prijzen
verlaagd tot respectievelijk ƒ2,en
ƒ1,en de inenting is verplicht ge
worden. Ik vind het onbillijk dat de
actieve mensen zovee) hebben moeten
betalen, terwijl degenen die achteraan
kwamen toen de maatregel verplicht
werd gesteld bijna niets hoeven te
betalen. Hoe denken de lezers daar
over? Krijgen we nu het teveel betaal
de geld terug? Of zeggen de heren nu:
wat betaald is blijft betaald en daarmee
basta! S. Langeveld
S.V. TEXEL
Programma voor zondag:
4e kl. A KNVB: BKC-Flevo, Helder-
LSW; Hollandia T-Vios; VZV-Texel;
Schagen-ZAP. Afd. NH.: Texel 2- SVC
2; Texel 3 is vrij.
Adsp. Texel a-SRC a, aanvang 12.30 u.
Na het succes van j.l. zondag mogen
we hopen, dat de strijdlust blijvend is
in ons elftal en we geen lout maken te
gen VZV. Deze club zal alles op alles
zetten om bij te komen. Maar spelend
als tegen Hollandia T zit er een rede
lijke kans voor ons in.
Wat Texel 2 betreft was het toch
schandalig, dat zovelen afbericht deden.
Het is jammer dit te moeten ervaren.
Anderen zijn voor jullie in de weer om
je zoveel mogelijk via onze sport te
laten genieten en tegenover je kamera
den is het hoogst onsportief.
Zaterdag, zoals bekend, geen voetbal.
TEXELSE BOYS-NIEUWS
Boys 1 speelt zondag thuis tegen
AGSV 1. Deze tegenstander kan gelijk
met ons komen. Probeer revanche te
nemen op de geleden nederlaag in de
uitwedstrijd, aanvang 2.00 uur.
Boys 2 is niet vrij, zoals reeds eerder
vermeld, doch moet op bezoek bij
Callantsoog 3. Vertrek om 11.30 uur
van Elemert. Tracht in de running te
blijven, Boys.
De wedstrijden van de adspiranten
en welpen zijn uitgesteld in verband
met de begrafenis van H.K.H. Prinses
Wilhelmina.
Komen we vanavond allemaal op de
training, Boys?
In de eerste twee artikelen van
het rapport Kwantus hebben wij
iets vermeld over de ontwikkeling
van de bestaansbronnen van Texel;
de groei en de spreiding der be
volking. De heer Kwantus heeft
zijn rapport uitgebracht ten behoe
ve van de stedebouwkundige plan
nen van ons eiland. Stedebouw
kundig gezien heeft professor
Wieger Bruin reeds in 1958 gezegd,
dat het Texelse landschap zich door
ingreep van de mens zou gaan
wijzigen in een kortere periode,
dan voorheen ooit het geval was
geweest. De heer Kwantus haalt
deze woorden aan in zijn rapport,
dat hij heeft uitgebracht ten be
hoeve van de stedebouwkundige
plannen van Texel.
Uitbreiding van het aantal woningen
in de komende jaren is nodig. In het
rapport worden de volgende cijfers
voor de nodige uitbreiding der woning
voorraad in elk der dorpen gegeven.
in de kern in de eerste plaats ruimte
zou willen reserveren voor de winkels
van de laatstgenoemde groep, moet men
niet vergeten, dat de winkels voor de
eerste levensbehoeften in het zomer
seizoen en met name op marktdag
in belangrijke mate een centrale functie
vervullen. En zo groot mogelijke con
centratie van het winkelapparaat ver
dient daarom zeker de voorkeur.
Daarbij kan eventueel aan vestiging
van winkels aan toegangswegen tot de
kern en zo dicht mogelijk daarbij
gedacht worden. Voor vestiging van
winkels komt ook de overwogen
niet voor auto's te bestemmen door
braak in het verlengde van de Elemert
naar de Groeneplaats in aanmerking.
Verkeersvoorzieningen
Het bepalen van alle in de toekomst
gewenste verkeersvoorzieningen op het
gehele eiland zou niet alleen een ver-
keerseconomische, maar tevens een
verkeerstechnische benadering vragen.
Dit zou een afzonderlijk onderzoek ver
bevolking niet
gemidd. wcnsel.
tot. won.
woning
uitbreiding
dorp
in gest. of
woningbezelt.
behoefte
voorraad
woning
instell. in 1980
in 1980
in 1980
1960
voorraad
Den Burg
5.070
3.36
1.509
962
547
De Waal
294
3.64
81
71
10
Oosterend
1.260
3.66
344
247
97
Den Hoorn
952
3.76
253
126
127
De Koog
1.008
3.49
289
125
164
Oudeschild
1.036
3.29
315
275
40
De Cocksdorp
490
3.29
149
96
53
landelijk deel
3.570
4.01
890
778
112
Totaal
13.680
3.830
2.680
1.150
Om misverstanden te voorkomen
moge hieraan worden toegevoegd, dat
de cijfers van de laatste kolom in bo
venstaand overzicht beslist niet nauw
keurig het aantal te bouwen woningen
in elk dorp aangeven. De cijfers hebben
slechts de betekenis van het geven van
een aanwijzing omtrent de orde van
grootte der afzonderlijke uitbreidings
plannen. Zo lijkt de uitbreiding van
het aantal woningen in het dorpje De
Waal met 10 en in het bijzonder een
toeneming met 112 in het landelijk deel
wat aan de hoge kant. Hierover kan
worden opgemerkt, dat het inwonertal
van De Waal in 1960 2,5% van dat van
de gemeente was. Een geschat percen
tage van 2,1 in 1980 betekent niettemin
een toeneming der bevolking van dit
dorp met 32. Met een woninktekort van
1 in 1960 zou dan de woningvoorraad
met 10 moeten worden uitgebreid. Hoe
wel bij de schatting der percentages
met bestaande tendenties en verwachte
mogelijkheden is rekening gehouden,
kan deze uiteraard nooit en in het
bijzonder niet voor kleine gemeen
schappen nauwkeurig zijn. Voor het
landelijk deel geldt, dat op grond van
de daar in 1960 wonende bevolking
reeds een woningtekort van 843778
65 kon worden berekend. Het is echter
mogelijk, dat dit tekort voor een deel
in de dorpen moet worden opgevangen
en dat daardoor het totaal voor het
landelijk deel in 1980 wat lager wordt.
Bij een toeneming der bevolking in dit
deel van 3075 in 1930 tot 3388 in 1960
mag een toeneming tot 3570 in 1980
echter niet als abnormaal worden be
schouwd. Aangezien in <le komende
decennia een deel der bestaande wo
ningvoorraad moet worden vervangen,
zal het aantal nieuw te bouwen wonin
gen bij het aanvaarde uitgangspunt be
langrijk groter kunnen zijn dan 1.150.
De winkels op het eiland
De heer Kwantus wijst in zijn rap
port op een overbezetting in het aantal
branches. Tussen 1950 en 1960 is het
aantal winkels sterk toegenomen. On
getwijfeld is deze toename mogelijk
geweest door de sterke uitbreiding van
het vreemdelingenverkeer. Het aantal
buurtverzorgende winkels nam af en
het aantal centraal verzorgende toe.
Overigens daalde het aantal winkels
per 1000 inwoners van 25.9 in 1930 tot
18.3 in 1950 en 18.0 in 1961.
De toeneming van het vreemdelin
genverkeer heeft een vermindering van
de „winkeldichtheid" niet kunnen voor
komen, al was die in 1950 gering. Ver
dere uitbreiding van het vreemdelin
genverkeer zal stedebouwkundig gezien
dus geen grote consequenties voor het
winkelapparaat behoeven te hebben.
Bepaling van de wijziging van het
aantal winkels in elk der dorpen op
Texel in de periode 1961-1980.
wijk
Den Burg
De Waal
Oosterend
Den Hoorn
De Koog
Oudeschild
De Cocksdorp
Eierland
Totaal
Behalve in Den Burg is het zeker
niet nodig om in de uitbreidingsplan
nen der dorpen in belangrijke mate
plaats voor winkels te reserveren. Zo
is in Den Hoorn in de oude kern vol
doende plaats voor een uitbreiding met
een zestal winkels. Ook in Den Burg
kunnen langs de bestaande winkel
straten nog verschillende winkels wor
den gevestigd. Bij een gemiddelde
breedte van 8 m. zou het winkelfront
met tenminste 27 x 8 m 216 m moe
ten worden uitgebreid. Hoewel men
aan de ene kant voor Den Burg reke
ning moet houden met een verdere
verschuiving binnen het winkelappa
raat van winkels met een buurtverzor-
gend naar die met een centraal ver
zorgend karakter, en men om die reden
gen. De gegeven opdracht van de heer
Kwantus leidt er in de eerste plaats
toe na te gaan, welke verkeersvoorzie
ningen in de uitbreidingsplannen der
dorpen moeten worden opgenomen en
in de tweede plaats welke invloed de
ontwikkeling van het vreemdelingen
verkeer op de verkeersomvang in het
zomerseizoen zal hebben.
De behoefte aan service-stations,
welke een functie ten behoeve van het
verkeer hebben, zal hier niet worden
bepaald. Ze zijn of worden meestal aan
bestaande garagebedrijven verbonden
of rkijgen een plaats, waarvoor inciden
teel een oplossing moet worden gevon
den. Als voorbeeld kan worden ge
noemd het reeds geopende benzine
station aan de Pontweg nabij het Horn
tje. In de wijziging van het uitbrei-
dingsplan-in-onderdelen Den Burg van
1960 zijn verder 3 parkeerplaatsen op
genomen met de mogelijkheid voor de
bouw van een garagebedrijf bij elke
parkeerplaats.
De eventuele behoefte aan hotels of
motels, welke eveneens een funktie
voor het verkeer vervullen, zal hierna
afzonderlijk bij de accommodatie voor
het vreemdelingenverkeer worden be
handeld.
De verkeersvoorzieningen kunnen
worden verdeeld naar de aard van het
gebruikte vervoermiddel,
a. Voorzieningen voor particuliere
vervoermiddelen.
Bij de voorzieningen voor particu
liere vervoermiddelen moet weer on
derscheid worden gemaakt tussen die,
welke in de eerste plaats een functie
hebben voor de op Texel thuis horende
vervoermiddelen en die, welke tevens
en voor het grootste deel een funktie
vervullen voor de vervoermiddelen
van toeristen. In het eerste geval gaat
het om in de uitbreidingsplannen op te
nemen woonstraten, parkeerplaatsen
en stallingruimten, in het tweede geval
om in- en uitvalwegen en ringwegen,
welke tevens als wijkstraat en inter-
wijkverbinding kunnen fungeren en
bovendien om de wegen buiten de dor
pen en de parkeerplaatsen ten behoeve
van het vreemdelingenverkeer.
De woonstraten dienen zodanig te
worden ontworpen, dat alle woningen
gemakkelijk per auto zijn te bereiken.
Een minimale breedte van 6 m. is wen
selijk. In woonstraten waar stoppen
en eventueel halteren is toegestaan,
levert het parkeren moeilijkheden op.
Is eenzijdig parkeren noodzakelijk,
dan is verbreding met 2.50 m. tot 8.50
m. nodig.
Het aantal benodigde parkeerplaat
sen. boxen en andere stallingplaatsen
hangt af van de nog altijd diskutabele
toekomstige autodichtheid in het alge
meen en van het welstandskarakter
van de buurt, waarvoor deze aantallen
inwoners
winkels per
winkels
winkels
wijziging
in 1980
1.000 inw.
in 1980
in 1961
aantal
in 1980
winkels
6.130
21.4
131
104
27
510
9.3
5
5
1.840
14.0
26
24
2
1.430
13.9
20
14
6
1.250
15.4
19
16
3
1.190
13.2
16
16
820
15.0
12
10
2
830
4.6
4
4
14.000
16.6
233
193
40
moeten owrden bepaald, in het bijzon
der. Het aantal personenauto's per 100
woningen bedroeg in Nederland in
augustus 1959 16,5 en op Texel 14,3.
Rekening houdend met enkele recente
prognoses gemaakt op basis van stij
ging van het gemiddeld inkomens
niveau zou voor de toekomst een
gemiddelde van 50 personenauto's per
100 woningen in Nederland moeten
worden aangehouden.
Bij een belangrijke toeneming van
het op Texel thuishorende aantal auto's
alleen zouden de verkeersproblemen
nog weinig ernstig zijn. Deze problemen
worden veroorzaakt door het toerisme.
Nam tot 1950 het aantal door T.E.S.O.
vervoerde rijwielen nog sterk toe,
daarna en in het bijzonder na 1955
kwam een steeds grotere stroom van
auto's naar Texel. Werden in 1955 ruim
35.000 auto's per boot vervoerd, in 1960
waren het er ruim 77.600. Hoewel in
1960 een schip de „Koningin Wil
helmina" van de Provinciale Stoom
bootdiensten in Zeeland werd overge
nomen, kon in het seizoen 1961 op ver
schillende dagen de stroom auto's niet
meer op normale wijze door de veer
dienst worden verwerkt. Ook in Den
Burg was het autoverkeer moeilijk
meer te verwerken.
Eerder is betoogd, dat de capaciteit
van Texel als toeristengebied minder
wordt bepaald door het aantal gasten
per km. strandlengte of per ha. toe
gankelijk natuurruimte, maar meer
door de aard en omvang der logies-
accommodatie, de ontspanningsmoge
lijkheid bij slecht weer en de verkeers
voorzieningen.
Voor de stedebouwkundige plannen
is het wenselijk prognoses te maken
voor een niet te korte termijn. Voor
verschillende voorzieningen zijn daar
om behoefteramingen gemaakt voor de
periode tot 1980. De dynamische ont
wikkeling op verkeersgebied maakt een
berekening yoor een zo ver in de toe
komst liggend jaar uitermate specula
tief. Om die reden is een prognose ge
maakt van het maximale aantal op
Texel aanwezige auto's in 1965. Door
analyse van de maandcijfers van het
autovervoer door T.E.S.O. over de jaren
1955 tot en met 1960 is berekend, dat
er in de drukste periode in 1960 bijna
2600 auto's aanwezig moeten zijn ge
weest. Door extrapolatie werd bepaald,
dat dit aantal in 1965 verdubbeld zal
zijn. Het aantal auto's, dat verband
houdt met het vreemdelingenverkeer,
zou kunnen toenemen van 1760 tot 3880,
hetgeen meer dan een verdubbeling
betekent. Hierbij kon moeilijk rekening
worden gehouden met de invloed van
verkort inkg van de vaartijd door ver
plaatsing van de veerhaven naar het
Horntje. Ongetwijfeld zal daardoor
een extra-aantal auto's worden aange
trokken, waardoor de gemaakte prog
nose zal kunnen worden overschreden.
Het verdient daarom aanbeveling de
verkeersontwikkelinkg jaarlijks te ana
lyseren en uit deze analyse steeds op
nieuw een conclusie te trekken voor de
eerstkomende periode van vijf jaren.
Het is dan tevens nodig, dat op ge
zette tijden op daarvoor in aanmerking
komende plaatsen parkeertellingen
worden gehouden en dat niet alleen
wordt beschikt over het aantal gepas
seerde auto's op de Pontweg per et
maal, maar dat ook de verdeling van
deze aantallen over een aantal uren
bekend wordt. Bovendien is inzicht no
dig in de samenstelling van het auto
verkeer, hetgeen door afzonderlijke
verkeerswaarnemingen kan geschieden.
Is het dus niet mogelijk met de be
schikbare gegevens tot wijzigingsvoor
stellen ten aanzien van de verkeers
plannen te komen, mede omdat daar
voor een verkeerstechnische benadering
nodig is, wel kan een voorlopige con
clusie worden getrokken over de capa
citeit van de Pontweg. Deze conclusie
berust op de resultaten van een in 1961
gehouden automatische verkeerstelling
op deze weg direct ten zuiden van de
Duinweg. Het telpunt lag dus tussen
Den Burg en De Koog. Door de telling
werd ongeveer de omvang van het
autoverkeer per dag van 24 uur bekend
gedurende de periode 14 juli tot en met
11 augustus. Op zondag 30 juli werd
een aantal van 4.266 geteld. Op 5 dagen
een aantal van meer dan 3.500 en op 14
dagen een aantal van meer dan 3/200.
Deze laatste verkeersomvang werd dus
bereikt op vrijwel de helft van het aan
tal teldagen. De Pontweg is een twee-
strooksweg, welke tussen Den Burg en
De Koog ten tijde der telling nog 6 m.
breed was. De capaciteit van een derge
lijke weg kan bij een normale verkeers-
samenstelling en bij een gemiddelde
spitsuurbelasting op ongeveer 4000
motorvoertuigen per etmaal worden
gesteld. Aangezien de spitsuurbelasting
hier vermoedelijk lager dan gemiddeld
zal zijn en voor recreatieverkeer een
geringere verkeersvrijheid kan worden
aanvaard, zou de capaciteit van de
Pontweg iets hoger kunnen worden ge
steld. Inmiddels heeft de gehele Pont
weg een breedte van 7 m. gekregen,
waardoor de capaciteit op 5500 k 6000
motorvoertuigen kan worden geschat.
Aangenomen kan worden, dat deze weg
in 1965 op een groot aantal dagen meer
dan 6000 motorvoertuigen zal moeten
verwerken. Reeds dan zullen stagnaties
en moeilijkheden voor het kruisend
verkeer onvermijdelijkheid zijn, tenzij
andere verkeersvoorzieningen worden
getroffen.
Al mag aan verdere spreiding der
logiesaccommodatie worden gedacht,
dan zal de duidelijke gerichtheid van
deze hoofdweg op De Koog in sterke
mate verkeer naar zich toetrekken, in
het bijzonder dat van dagtoeristen.
Wenselijk lijkt een goede verbinding
van het Horntje naar Den Hoorn en
verder noordwaarts en een omleiding
van het verkeer ten oosten van Den
Burg in de richting Oosterend. Ook zul
len verschillende toegangswegen naar
het strand verbreed moeten worden
(slag bij de Krim en Jan Ayeslag) en
parkeerplaatsen bij de strandtoegangen
moeten worden vergroot.
Ontlasting van de Pontweg bij De
Koog is ook mogelijk door verharding
van de Ruijslaan. Tevens komt voor
verharding in aanmerking de zandweg
langs de Zanddijk van de Eerste naai
de Tweede Dwarsweg in Eierland.
Als aparte rijwielpaden wenselijk
zijn zoals langs de Pontweg dan
is dat niet, omdat de stroom fietsers in
het zomerseizoen jaarlijks veel groter
wordt, maar omdat de veiligheid en
een bevordering van de vlotheid in het
autoverkeer dat eist.
Verbreding van het fietspad langs de
Zanddijk naar de Noordpunt van het
eiland is wenselijk, mede in verband
EVANGILISATIEAVOND
Maandagavond, 10 december, om 8
uur in het Dorpshuis te Den Burg
hoopt zendeling M. van Driel te spre-
ken over het werk in Zuid-Amenka,
o.a. in Argentinië, Uruguay en Brazilië,
waar hij zeseneenhalf jaar geweest is.
Hij is thans met verlof in Nederland.
Een ieder is hartelijk welkom.
DOOR DE MIST MISLEID
Een grote vrachtwagen van de firma
Brouwer te Oosterend raakte dinsdag-
avond door de zeer dikke mist in de
greppel langs de Laagwaalderweg, na
bij het kruispunt te De Waal. De chauf
feur had gestopt voor een tegenligger
en meende, dat hij de Oosterenderweg
kon oprijden. Dit was echter niet zo,
dat bleek heel spoedig. Een andere wa
gen van de firma heeft hem uit de
greppel getrokken.
OUWE SUNDERKLAAS DE WAAL
Gelijk andere jaren zal er voor de
jeugd van De Waal gelegenheid zijn
prijzen te winnen met ouwe Sunder-
klaas. Voor enkelingen, paren en groe
pen worden enige prijzen beschikbaar
gesteld. De jury zal in het Dorpshuis
,,De Wielewaal" beoordelen, wie zich
het fraaist heeft uitgedost en wie de
meest originele ideeën had. Meisjes en
jongens, doe je best! Het Dorpshuis
bestuur hoopt dat er vele deelnemers
(-sters) zijn.
OPENING NIEUWE BIOSCOOP
Het staat nu definitief vast, dat het
nieuwe Texelse bioscooptheater vrijdag
14 december 's avonds om 8 uur zal
worden geopend. De eerste voorstelling
zal dan voor een genodigd publiek wor
den gegeven. Ook de naam van de
bioscoop is reeds bekend gemaakt. Wij
zouden het niet onbegrijpelijk vinden,
wanneer deze naamskeuze een storm
van protest zou ontlokken; de nieuwe
bioscoop heet nl. CITY THEATER.
IJSBAAN WAALENBURG OPEN
Dinsdagmiddag hebben reeds velen
genoten van het prachtige ijs op de
ruime ijsbaan Waalenburg, nabij De
Waal. De ideale weersomstandigheden
en het feit, dat de Waalder lagere
schooljeugd in de winter verstoken
blijft van gymnastiekonderwijs, bij ge
brek aan een gymnastiekzaal, deden
Meester Albers besluiten om direct de
schaatsen onder te laten binden, het
welk door de jeugd ten zeerste werd
gewaardeerd.
Vele anderen trokken ook naar de
ijsbaan en gaven zich op als lid van de
ijsclub. Voor een daalder een hele win
ter schaatsen, dat is toch niet duur.
Jammer, dat de „koek en zopie" er
nog niet stond, maar dat is wel te wij
ten aan de plotselinge vorst. Het be
stuur had hier echt niet op gerekend.
Men zal zo spoedig mogelijk een en an
der in orde maken.
ONDER DE POMP
Hèèw jee 't ók öl hóóid?
Wöt?
Nou, dót in De Kóóg de gebroeders
B. en J. P. Boele er bee haald werde
om 't verskil aan te wiize tusse wijn
en bessesap.
INTERKERKELIJKE ADVENTS-
SAMENKOMST TE OOSTEREND
Zaterdagavond, 15 december, om 8
uur wordt in de Geref. Kerk te Oos
terend een interkerkelijke advents-
samenkomst gehouden met medewer
king van „De Lofstem", „Excelsior" en
het „Chr. Mannenkoor".
PROTESTANTSE KERKDIENSTEN
HERVORMDE GEMEENTEN
Den Burg 9.30 uur ds. Froentjes, Doopdienst
De Cocksdorp 10.00 uur ds. Soesan
Den Hoorn 11.00 uur ds. Froentjes
De Koog 19.00 uur ds. Waardenburg
De Waal 10.00 uur ds. Waardenburg
Oosterend 9.30 uur ds. Bccrthuis
Extra collecte Wereldraad van Kerken.
19.30 uur oecumenische adventsdienst met
kerstspel in de Doopsgezinde kerk.
Oudeschild 11.00 uur ds. Bccrthuis
Extra collecte steunfonds Zuiden
GEREFORMEERDE KERK
Den Burg 10 en 3 uur ds. G. J. Cozijnse
Oosterend 10 en 3 uur ds. M. Schcnkeveld
GEREF. KERK (Vrijgemaakt)
Dorpshuis, Burgwal
Den Burg 10 en 15.30 uur Dienst
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Den Burg 10 uur da Reinhold
Den Hoorn 11.15 uur da. Reinhold
Oosterend 19.30 uur Gezamenlijke advents
dienst met kekrstspel door jongeren
Na de dienst in Den Burg en Den Hoorn
is er diakenverkiezing.
In De Koog, Oosterend en De Waal is er
van 11.00 - 11.30 uur gelegenheid uw stem
uit te brengen aan de kerk; in Oudcschdd van
11.00 - 11.30 uur bij br. J. Bruin.
met het toenemend aantal bromfietsen.
Uitbreiding van het net van toeristische
fietspaden zou overwogen kunnen wor
den, waarbij gedacht kan worden aan
een pad van Loodsmansduin naar zee
Wegens doorschrijding van het reser
vaat langs de Moksloot zou dit pad niet
voor bromfietsen toegankelijk moeten
zijn. Bij de strandtoegangen van Hoorn-
derslag, Jan Ayeslag en Slag bij de
Krim zijn eenvoudige bergplaatsen of
stallingen voor fietsen zonder toezicht
wenselijk.
Het hoofddorp Den Burg krijgt niet
die omvang, dat van afzonderlijke wij
ken in stedebouwkundige zin kan wor
den gesproken. Niettemin dienen de
delen van het dorp met elkaar te wor
den verbonden buiten de kern om. Men
kan in dit verband aan ringwegen den
ken, welke hier tevens de funktie van
wijkstraat en interwijkverbinding kun
nen krijgen. Wil men tweezijdig par
keren langs deze weg toestaan, dan zou
een rijbaanbreedte van tenminste 11 a
12 m. wenselijk zijn. Bij het situeren
van de bebouwing ten opzichte van
kruispunten dient met de wettelijk
voorgeschreven afstand voor het par
keren van de hoek van de straat af te
worden rekening gehouden.
(Wordt vervolgd)