Groen ^warL-J'exels in het harL, Verkoudheid ASPRO' Nieuwe veerboot is in onderdelen reeds gereed Vroedschap kwam voor het laatst in 1962 bijeen m §§f®i WÊÊÊêM Voorkom Rillerig? Onprettig? Vlug: UJDAG 21 DECEMBER 1962 TEXELSE 76e JAARGANG No. 7721 COURANT llItgaTe N.V. ?.h. Langeveld A de RooQ Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij )m Borg, Texel - Postbox II - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en rrtydaga. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart 25 ct. incasso. Advertenties: familieberichte! 12 ct. p. mm.; andere advert 10 ct p. mnx Steeds duidelijker beginnen de vormen van de nieuwe „Marsdiep" zich af te tekenen. Het gedeelte van de romp dat op deze foto is te zien zal zich straks voor het grootste gedeelte onder de waterlijn bevinden. geen kiel gelegd Dat gebaar was inder tijd slechts symbolisch. De romp van het schip zal zijn voltooid wanneer aan Maandag j.l. hebben wij een bezoek mogen brengen aan de werf van de Zaanse Scheepsbouw Maatschappij te Zaandam, waar in opdracht van N.V. r.E.S.O. wordt gewerkt aan de „Mars diep", het schip dat de verbinding tus- :en 't Horntje en Den Helder zal gaan onderhouden. Ruim tweehonderd per soneelsleden van de „Zaanlandse" zijn dag in dag uit bezig aan het bijna 70 meter lange gevaarte, waaraan de uit eindelijke vormen reeds zijn te onder scheiden. Elk scheepsonderdeel wordt, alvorens te worden vervaardigd, getekend. Eén der employées, die ons over het terrein van de werf rondleidde, bracht ons in de tekenzaal, waar ca. 10 mensen bezig waren met het uittekenen van de ver schillende details. Ergens in dit ver trek stond een model van de romp, vol- getekend met lijntjes en cijfertjes en bedoeld als hulpmiddel om spanten en platen te berekenen Ongeveer 250 te keningen zullen zijn vervaardigd, wan neer het schip te water zal worden ge laten. De tekeningen verhuizen naar een aangrenzende ruimte, waar ze worden overgezet op ware grootte. Wanneer door middel van mallen, de getekende lijnen op het metaal worden overgebracht, zijn we aangekomen bij de eigenlijke constructiewerkzaam heden. Segmentbouw Steeds meer stapt men bij de scheeps bouw af van de werkwijze waarbij men, na de kiel te hebben gelegd, on derdeel voor onderdeel aanbrengt tot dat de uiteindelijke scheepsromp is ge vormd. De „Marsdiep" zal een product van de z.g. sectiebouw-methode zijn. Bij sectiebouw worden gehele stukken van het schip apart in een werkloods in elkaar gelast en in z'n geheel op de juiste plaats aangebracht. Deze secties wegen soms tientallen tonnen; een kraan met een hefvermogen van rond dertig ton tilt ze op alsof het lucifer doosjes zijn. Het is een indrukwekkend gezicht als de dubbele kat van de kraan in staat blijkt om gedurende het sa menstellen van een segment het geheel op te tillen, in de lucht te draaien en daarna weer neer te zetten. Als een blokkendoos wordt zo de nieuwe TESO- boot in elkaar gezet. Het is frappant om te zien hoe alle stukken die onafhan kelijk van elkaar zijn gemaakt, ten slotte precies passen. Bij een dergelijk bouwsysteem wordt bij de aanvang dus beide uiteinden de z.g. stevenknopen zijn aangebracht. De stevenknoop is de sectie, waaraan schroef en roer zijn bevestigd. De bouw van dit ingewik kelde stukje giet- en constructiewerk is uitbesteed. Practisch het gehele schip wordt gelast. Klinknagels zullen slechts bij enkele onderdelen van de opbouw worden gebruikt. Elektrische motoren Het schip zal worden voortgestuwd door elektromotoren, die voor en ach ter in het schip zijn aangebracht. De elektrische energie ervoor wordt opge wekt door 'n 3-tal dieselgeneratoren die nu reeds in het schip zijn aangebracht. Men heeft dit systeem na lang wikken en wegen gekozen en uiteindelijk het voorbeeld van de Zeeuwse ponten op gevolgd. Interieur Als we een tocht „aan boord" van de toekomstige „Marsdiep" maken is het moeilijk voorstelbaar, dat de schijnbare chaos aldaar eens zal zijn veranderd in het luxe interieur, zoals we het zien op de tekeningen van de binnenhuis architect. Er wordt in de „Marsdiep" zeer veel hout toegepast, overwegend mahonie. De vloerbedekking van de kajuiten zal bestaan uit rood en beige linoleum, de wanden uit een tropische houtsoort, het z.g. zebrano. Bij dit alles zullen de beige kunstlederen zitjes en banken het goed doen. Voor de bootscholieren is een spe ciaal verblijf op het tussendek gepro jecteerd, eveneens rijkelijk voorzien van degelijk meubilair. Het houtwerk van het schip wordt vervaardigd in de timmerwerkplaats van de werf. Het grootste gedeelte is gereed, getuige de in een magazijn opgeslagen tafeltjes, trappen, kombuismeubelen, kasten, deuren etc. In de schilderwerkplaats werd juist gewerkt aan een ontwerpje voor de kleuren van het exterieur. Het ziet er naar uit, dat het schip in licht en don ker zeegroen zal worden geschilderd, met gele masten en schoorsteen. In diezelfde schilderswerkplaats worden deuren en raamkozijnen gelakt evenals het meubilair. De schilders waren ook bezig in de romp van het schip, waar de vastgelaste platen in de grondverf wer den gezet. Dat ze daarbij de snijders, Vanuit een der reusachtige kranen maakten wjj deze opname van het autodek lassers en klinkers een beetje hinderen moet maar op de koop toe genomen worden. Ter wille van een snelle bouw moet het zo. De mensen die het schip onder hun handen zien groeien zijn stuk voor stuk enthousiast en zijn van mening, dat het een bijzonder luxueuze schuit gaat worden. Op het moment dat wij dit schrijven, is het stuk gereed, dat zich straks voor een groot gedeelte onder water zal bevinden. Door het merkwaardige ver loop van kiel naar het rechthoekige autodek, maakt het geheel de indruk een vliegdekschip te zijn. Vóór- en achterkant zijn eigenlijk met te onder scheiden; ze zijn eikaars spiegelbeeld. „Effe volstouwen" Als over enkele maanden waar schijnlijk begin mei de opbouw is gereedgekomen en het schip te water zal worden gelaten, zal de verdere af bouw en inrichting niet zo veel tijd meer vergen, want alles is pasklaar van tevoren gemaakt. „Dan stouwen we 'm effe vol en jullie kunnen 'm meene men!" zoals een der werklieden ons verzekerde. De directie van N.V. TESO is inten sief betrokken bij de bouw. Elke week gaat de heer Sibinga Mulder naar Zaandam om de vorderingen gade te slaan en om zich te onderhouden met tekenaars en ontwerpers. Zo wordt het mogelijk, dat een schip ontstaat, dat tot in de kleinste details aan z'n doel be antwoordt. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 12 tot en met 19 december 1962 Geboren: Huibert Theodoor, zv. Hui- bert de Ridder en Theodora Duinker; Wilhelmus Jacobus, zv. Martinus J. Bakker en Johanna D. Smit; Christiaan Arend Egbert, zv. .Fedde Otten en Mireille L. G. Lejault; Wiepkje, dv. Ale Sikma en Brechtje Dijkstra; Petrus Willem Tijs, zv. Jacob H. Bakker en Theodora C. Veeger. Ondertrouwd: Reinier Willem Dijt en Petronella Hendrika Bakker. ZONDAGSDIENST DOKTOREN Zondag 23 december 1952 Den Burg: DOKTER SCHALKWIJK (ingaande zaterdagmorgen 8 uur) Oostcrend en De Cocksdorp: DOKTER SIEBINGA (ingaande zaterdagmorgen 8 uur) Zondagsdiensten dierenartsen H DE BOER Beide kerstdagen Den Burg: DOKTER VAN LOON Oosterend en De Cocksdorp: DOKTER RENOUT Zondagsdiensten dierenartsen H DE BOER KOGERS NAAR HET KERSTSPEL TE DE WAAL Een ieder, die van vervoer gebruik wil maken, van en naar het kerstspel te De Waal, gelieve zich op te geven bij een der volgende adressen: M. Spigt; M. Eelman (Kruiskoog); J. Verhoeve, J. v.d. Kerkhof; mevr. Klok of aan de Pastorie, tot uiterlijk zater dagavond. JAN KOOGER GEHULDIGD Zondag, 16 december, is in Utrecht Jan Kooger uit Oudeschild gehuldigd als kampioen 1962 in de juniorklasse 50 c.c. De sportcommissaris van de K.N.M.Vde heer Burick, overhandig de Jan de kampioensbeker en de bijbe horende bloemen. Hij hoopte Jan vol gend jaar bij de huldiging van de kam pioenen weer te zien, maar dan bij de senioren en desnoods in de toekomst van de 6-daagse rijders. Bij de opening van de laatste raads zitting van dit jaar, deelde de voor zitter, burgemeester C. De Koning, mee dat bericht van verhindering was ontvangen van de hreen N. van Schoon hoven (KVP) en J. Daalder (A.R.) De 11 punten tellende agenda werd daarop in recordtijd opgewerkt. In de notulen meende mevr. Vrijdag-Keijser (WD) een kleine onjuistheid te hebben opge merkt. Men zal dit nagaan door de op genomen band nog eens af te draaien. In antwoord op vragen, gesteld in de vorige vergadering, deelde de voor zitter mee, dat aan de omheining van de rioolzuiveringsinstallatie te Ooster end wordt gewerkt. Ook aan het her stel van het Doolhof zal door de aanleg van o a. een beplantingssingel iets wor den gedaan. Besprekingen zijn gaande met ruilverkaveling en Staatsbosbeheer. De grote subsidie voor verbouw en uitbreiding van het dorpsuhis 't Skiltje zal worden toegekend. Mevr. Koning- Bruin (PvdA) zei deze beslissing zeer toe te juichen en hoopte op een spoe dige uitvoering der plannen. Vermakelijkheidsbelasting B. en W. hadden in hun prae-advies de raad geadviseerd afwijzend te be schikken op een verzoek tot verminde ring der vermakelijkheidsbelasting af komstig van de Nederlandse Bond van Horeca en aanverwante Bedrijven en de Texelse sportraad. De jaarlijkse subsidie voor laatstgenoemde instelling zal met ƒ1000,worden verhoogd. De raad stemde hiermede zonder veel dis cussie in Over de aankoop van een perceel grond aan 't Horntje van de heren K. en A. H. Beumkes merkte de heer S. Keijser (VVD) op dat hij het bedrag voor schadeloosstelling hoog vond. Voorzitter verzekerde de heer Keijser dat dit bedrag nauwkeurig was bere kend uit de inkomsten van het bedrijf (bollenbedrijf, varkensmesterij etc.), waarna de raad met de aankoop in stemde. Met de verkoop van een aan de Boogerd gelegen perceel bouwgrond aan de heer J. A. de Wit te Amstel veen kon de raad het zonder meer eens zijn. Bezwaarschriften Ten aanzien van de herziening van het uitbreidingsplan-in-onderdelen „Midden-Eierland", „Zuid-Eierland", „Den Hoorn", ,,'t Horntje", „De Koog", „Oost", „Oosterend", „Oudeschild" en „De Waal" waren ten aanzien van de plannen bij De Koog drie bezwaar schriften binnengekomen t w. van de heren Zwan en v.d. Kerkhof en V.V.V. B. en W. adviseerden de drie bezwaren ongegrond te verklaren. Zowel de heer Zwan als de heer v.d. Kerkhof hadden naar voren gebracht dat bij een ver der bebouwen van het bedoelde terrein een te grote concentratie zou ontstaan, die gepaard zou gaan met te veel rustverstoring. De heer Zwan merkte hieover op dat hij het beleid van B. en W. in deze aangelegenheid een grote ommezwaai had zien maken. De voor zitter kon zich niet voorstellen, dat nu juist die capaciteitsuitbreiding met on geveer 200 bedden veel invloed kan hebben op de rust ter plaatse In de omgeving vinden immers ongeveer 4000 mensen een onderdak! De heer Westdorp (PvdA) had heel weinig waardering voor de heer v.d. Kerkhof. Deze had medewerking van Gemeente en Provincie ondervonden bij de plannen voor een tweede jeugdhotel in de onmiddellijke nabijheid van „De Waddenparel", deze plannen doorver kocht aan de N.V. Coördinatiebouw en vroeg mevr. Koning-Bruin zich af of de voortvarende mensen, die indertijd hun huisdieren voor een hoog bedrag lieten inenten tegen rabiës nu misschien hun geld gedeeltelijk terug zouden kunnen krijgen, eventueel d.m.v. tijdelijke kwijtschelding van hondenbelasting. Zij meende, dat eigenlijk een premie op de nalatigheid is gesteld. Wethouder Roe per antwoordde dat hier onmogelijk een oplossing voor kan worden gevon den. In landelijk verband was hierover n.l. al gediscussiëerd. Met het aangaan van een vaste geld lening van ƒ383.000,met de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten kon de raad instemmen. De volgende ob jecten kunnen met dit bedrag worden gefinancieerd: Gebouw voor de sociale werktuin 24.000,— aanschaffen van trilwals 2Q.000,- aanschaffen kolkenzuiger 48.000,- realisering uitbreidingsplan Den Hoorn 34.000, idem De Koog 23.000, idem Oosterend 26.000, aanleggen uitbreiding riolering te De Cocksdorp aanleggxen rioolzuiverings installatie De Cocksdorp verbeteren straten te De Cocksdorp Totaal 70.000,— 50.000,— 88.000,— 383.000,— Rondvraag Tijdens de rondvraag deelde de heer Westdorp mee, dat de Pont weg na regen op vele plaatsen gedeeltelijk on der water komt te staan. Is die weg nog niet voltooid? Wethouder Roeper deelde mee. dat de weg inderdaad nog niet gereed is. Er moet nog een afdek- laag op worden aangebracht. Dit is niet direct gebeurd, doordat indertijd een onvoldoende maximum-uitkering is gegeven. Technisch gezien heeft dit uitstel wel voordelen. Het is nl. ge wordt bereden alvorens de afdeklaag wenst dat het wegdek enkele jaren wordt aangebracht. De heer Westdorp bepleitte verder de aanleg van een verbindingsweggetje tussen het toekomstige sportterrein en de nieuw te projecteren weg bij De Cocksdorp. Tevens zou de heer West dorp gaarne zien dat onwelriekende sloot aan de Langeveldstraat wordt ge dempt. Het polderbestuur maakt tegen demping geen bezwaar mits een drai nage wordt aangelegd. De huidige sloot levert rattengevaar op. De heer Welboren (PvdA) vroeg of niet iets gedaan kon worden aan de beide wegen tussen Den Hoorn en de ponthaven. Deze zijn stukgereden en veranderd in modderbanen. Wethouder Roeper antwoordde, dat het geen zin heeft tussentijdse reparaties te verrich ten, zolang de ruilverkavelingswerk zaamheden nog plaats vinden. Er be staat echter een afspraak dat de aan nemers de wegeh in goede staat zullen afleveren bij het beëindigen van hun werkzaamheden. Mevr. Koning-Bruin (PvdA) deelde mee, dat de bewoners van de Haven weg zeer veel last ondervinden van het overtollige regenwater. Onderzocht zal worden of een oplossing mogelijk is. Mevr. Koning-Bruin vroeg ook of het mogelijk was dat de TEM een on derzoek instelde naar het herhaaldelijk sneuvelen van de gloeilampen in de oude lantaarnpalen te Oudeschild. Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter deze laatste vergadering, dankte voor de zeer vlotte behandeling der zaken en wenste de raadsleden een nu protesteert hij tegen de uitvoering goed kerstfeest en een pretttig oud en ervan! In dit licht gezien vond spreker het bezwaarschrift zelfs schunnig. De raad bleek het eens met de onge- grondverklaring van de bezwaarschrif ten en hechtte aluds zijn goedkeuring aan het voorstel van B. en W. Alleen de heer Zwan stemde tegen, terwijl mevr. Vrijdag-Keijser en de heer Keij ser (beiden VVD) min of meer als voor waarde stelden, dat vanaf de bedoelde concentratie een weg rechtstreeks naar de duinen zou worden geprojecteerd. Dit idee werd in eerste instantie ge opperd door de heer De Grave, die B. en W. adviseerde daarbij grote spoed te betrachten. Nu was namelijk waar schijnlijk nog te praten met de ruil- verkavelingscommissie. Als alles al vastgesteld zou zijn, zouden eindeloze procedures vereist zijn om over vol doende grond voor die wegaanleg te kunnen beschikken. Brief van V.V.V. Van de V.V.V. was over genoemde kwestie nog een brief binnengekomen. De voorzitter zei, dat men deze naast zich neer kon leggen. Met de wijziging van de gemeente begroting 1962 kon de raad instemmen. Hondsdolheid Doelende op de gemeentelijke sub sidie bij de inenting tegen hondsdolheid nieuw toe. VERVOER HONDEN EN KATTEN WEER TOEGESTAAN Met ingang van 20 december is het weer toegestaan honden en katten te vervoeren met de schepen van N.V. TESO. De dieren moeten echter niet langer dan een maand geleden tegen hondsdolheid zijn ingeënt en het bewijs daarvan moet kunnen worden getoond. Verder moeten de honden kort zijn aan gelijnd. In het algemeen kan worden opgemerkt, dat het vervoer plaats mag vinden onder dezelfde condities als de Nederlandse Spoorwegen stellen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1962 | | pagina 1