Groen ^warL-J'exels in het harL,
Verkoudheid
ASPRO'
Nieuwe veerboot is in onderdelen reeds gereed
Vroedschap kwam voor het
laatst in 1962 bijeen
m
§§f®i
WÊÊÊêM
Voorkom
Rillerig? Onprettig? Vlug:
UJDAG 21 DECEMBER 1962
TEXELSE
76e JAARGANG No. 7721
COURANT
llItgaTe N.V. ?.h. Langeveld A de RooQ
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
)m Borg, Texel - Postbox II - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en rrtydaga.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart
25 ct. incasso. Advertenties: familieberichte!
12 ct. p. mm.; andere advert 10 ct p. mnx
Steeds duidelijker beginnen de vormen van de nieuwe „Marsdiep" zich af te tekenen. Het
gedeelte van de romp dat op deze foto is te zien zal zich straks voor het grootste gedeelte
onder de waterlijn bevinden.
geen kiel gelegd Dat gebaar was inder
tijd slechts symbolisch. De romp van
het schip zal zijn voltooid wanneer aan
Maandag j.l. hebben wij een bezoek
mogen brengen aan de werf van de
Zaanse Scheepsbouw Maatschappij te
Zaandam, waar in opdracht van N.V.
r.E.S.O. wordt gewerkt aan de „Mars
diep", het schip dat de verbinding tus-
:en 't Horntje en Den Helder zal gaan
onderhouden. Ruim tweehonderd per
soneelsleden van de „Zaanlandse" zijn
dag in dag uit bezig aan het bijna 70
meter lange gevaarte, waaraan de uit
eindelijke vormen reeds zijn te onder
scheiden.
Elk scheepsonderdeel wordt, alvorens
te worden vervaardigd, getekend. Eén
der employées, die ons over het terrein
van de werf rondleidde, bracht ons in
de tekenzaal, waar ca. 10 mensen bezig
waren met het uittekenen van de ver
schillende details. Ergens in dit ver
trek stond een model van de romp, vol-
getekend met lijntjes en cijfertjes en
bedoeld als hulpmiddel om spanten en
platen te berekenen Ongeveer 250 te
keningen zullen zijn vervaardigd, wan
neer het schip te water zal worden ge
laten. De tekeningen verhuizen naar
een aangrenzende ruimte, waar ze
worden overgezet op ware grootte.
Wanneer door middel van mallen, de
getekende lijnen op het metaal worden
overgebracht, zijn we aangekomen bij
de eigenlijke constructiewerkzaam
heden.
Segmentbouw
Steeds meer stapt men bij de scheeps
bouw af van de werkwijze waarbij
men, na de kiel te hebben gelegd, on
derdeel voor onderdeel aanbrengt tot
dat de uiteindelijke scheepsromp is ge
vormd. De „Marsdiep" zal een product
van de z.g. sectiebouw-methode zijn.
Bij sectiebouw worden gehele stukken
van het schip apart in een werkloods
in elkaar gelast en in z'n geheel op de
juiste plaats aangebracht. Deze secties
wegen soms tientallen tonnen; een
kraan met een hefvermogen van rond
dertig ton tilt ze op alsof het lucifer
doosjes zijn. Het is een indrukwekkend
gezicht als de dubbele kat van de kraan
in staat blijkt om gedurende het sa
menstellen van een segment het geheel
op te tillen, in de lucht te draaien
en daarna weer neer te zetten. Als een
blokkendoos wordt zo de nieuwe TESO-
boot in elkaar gezet. Het is frappant om
te zien hoe alle stukken die onafhan
kelijk van elkaar zijn gemaakt, ten
slotte precies passen. Bij een dergelijk
bouwsysteem wordt bij de aanvang dus
beide uiteinden de z.g. stevenknopen
zijn aangebracht. De stevenknoop is de
sectie, waaraan schroef en roer zijn
bevestigd. De bouw van dit ingewik
kelde stukje giet- en constructiewerk is
uitbesteed. Practisch het gehele schip
wordt gelast. Klinknagels zullen slechts
bij enkele onderdelen van de opbouw
worden gebruikt.
Elektrische motoren
Het schip zal worden voortgestuwd
door elektromotoren, die voor en ach
ter in het schip zijn aangebracht. De
elektrische energie ervoor wordt opge
wekt door 'n 3-tal dieselgeneratoren die
nu reeds in het schip zijn aangebracht.
Men heeft dit systeem na lang wikken
en wegen gekozen en uiteindelijk het
voorbeeld van de Zeeuwse ponten op
gevolgd.
Interieur
Als we een tocht „aan boord" van de
toekomstige „Marsdiep" maken is het
moeilijk voorstelbaar, dat de schijnbare
chaos aldaar eens zal zijn veranderd in
het luxe interieur, zoals we het zien
op de tekeningen van de binnenhuis
architect. Er wordt in de „Marsdiep"
zeer veel hout toegepast, overwegend
mahonie. De vloerbedekking van de
kajuiten zal bestaan uit rood en beige
linoleum, de wanden uit een tropische
houtsoort, het z.g. zebrano. Bij dit alles
zullen de beige kunstlederen zitjes en
banken het goed doen.
Voor de bootscholieren is een spe
ciaal verblijf op het tussendek gepro
jecteerd, eveneens rijkelijk voorzien
van degelijk meubilair. Het houtwerk
van het schip wordt vervaardigd in de
timmerwerkplaats van de werf. Het
grootste gedeelte is gereed, getuige de
in een magazijn opgeslagen tafeltjes,
trappen, kombuismeubelen, kasten,
deuren etc.
In de schilderwerkplaats werd juist
gewerkt aan een ontwerpje voor de
kleuren van het exterieur. Het ziet er
naar uit, dat het schip in licht en don
ker zeegroen zal worden geschilderd,
met gele masten en schoorsteen. In
diezelfde schilderswerkplaats worden
deuren en raamkozijnen gelakt evenals
het meubilair. De schilders waren ook
bezig in de romp van het schip, waar de
vastgelaste platen in de grondverf wer
den gezet. Dat ze daarbij de snijders,
Vanuit een der reusachtige kranen maakten wjj deze opname van het autodek
lassers en klinkers een beetje hinderen
moet maar op de koop toe genomen
worden. Ter wille van een snelle bouw
moet het zo. De mensen die het schip
onder hun handen zien groeien zijn
stuk voor stuk enthousiast en zijn van
mening, dat het een bijzonder luxueuze
schuit gaat worden.
Op het moment dat wij dit schrijven,
is het stuk gereed, dat zich straks
voor een groot gedeelte onder water zal
bevinden. Door het merkwaardige ver
loop van kiel naar het rechthoekige
autodek, maakt het geheel de indruk
een vliegdekschip te zijn. Vóór- en
achterkant zijn eigenlijk met te onder
scheiden; ze zijn eikaars spiegelbeeld.
„Effe volstouwen"
Als over enkele maanden waar
schijnlijk begin mei de opbouw is
gereedgekomen en het schip te water
zal worden gelaten, zal de verdere af
bouw en inrichting niet zo veel tijd
meer vergen, want alles is pasklaar van
tevoren gemaakt. „Dan stouwen we 'm
effe vol en jullie kunnen 'm meene
men!" zoals een der werklieden ons
verzekerde.
De directie van N.V. TESO is inten
sief betrokken bij de bouw. Elke week
gaat de heer Sibinga Mulder naar
Zaandam om de vorderingen gade te
slaan en om zich te onderhouden met
tekenaars en ontwerpers. Zo wordt het
mogelijk, dat een schip ontstaat, dat tot
in de kleinste details aan z'n doel be
antwoordt.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 12 tot en met 19 december 1962
Geboren: Huibert Theodoor, zv. Hui-
bert de Ridder en Theodora Duinker;
Wilhelmus Jacobus, zv. Martinus J.
Bakker en Johanna D. Smit; Christiaan
Arend Egbert, zv. .Fedde Otten en
Mireille L. G. Lejault; Wiepkje, dv.
Ale Sikma en Brechtje Dijkstra; Petrus
Willem Tijs, zv. Jacob H. Bakker en
Theodora C. Veeger.
Ondertrouwd: Reinier Willem Dijt en
Petronella Hendrika Bakker.
ZONDAGSDIENST DOKTOREN
Zondag 23 december 1952
Den Burg:
DOKTER SCHALKWIJK
(ingaande zaterdagmorgen 8 uur)
Oostcrend en De Cocksdorp:
DOKTER SIEBINGA
(ingaande zaterdagmorgen 8 uur)
Zondagsdiensten dierenartsen
H DE BOER
Beide kerstdagen
Den Burg:
DOKTER VAN LOON
Oosterend en De Cocksdorp:
DOKTER RENOUT
Zondagsdiensten dierenartsen
H DE BOER
KOGERS NAAR HET KERSTSPEL
TE DE WAAL
Een ieder, die van vervoer gebruik
wil maken, van en naar het kerstspel te
De Waal, gelieve zich op te geven bij
een der volgende adressen:
M. Spigt; M. Eelman (Kruiskoog); J.
Verhoeve, J. v.d. Kerkhof; mevr. Klok
of aan de Pastorie, tot uiterlijk zater
dagavond.
JAN KOOGER GEHULDIGD
Zondag, 16 december, is in Utrecht
Jan Kooger uit Oudeschild gehuldigd
als kampioen 1962 in de juniorklasse
50 c.c. De sportcommissaris van de
K.N.M.Vde heer Burick, overhandig
de Jan de kampioensbeker en de bijbe
horende bloemen. Hij hoopte Jan vol
gend jaar bij de huldiging van de kam
pioenen weer te zien, maar dan bij de
senioren en desnoods in de toekomst
van de 6-daagse rijders.
Bij de opening van de laatste raads
zitting van dit jaar, deelde de voor
zitter, burgemeester C. De Koning,
mee dat bericht van verhindering was
ontvangen van de hreen N. van Schoon
hoven (KVP) en J. Daalder (A.R.) De
11 punten tellende agenda werd daarop
in recordtijd opgewerkt. In de notulen
meende mevr. Vrijdag-Keijser (WD)
een kleine onjuistheid te hebben opge
merkt. Men zal dit nagaan door de op
genomen band nog eens af te draaien.
In antwoord op vragen, gesteld in
de vorige vergadering, deelde de voor
zitter mee, dat aan de omheining van
de rioolzuiveringsinstallatie te Ooster
end wordt gewerkt. Ook aan het her
stel van het Doolhof zal door de aanleg
van o a. een beplantingssingel iets wor
den gedaan. Besprekingen zijn gaande
met ruilverkaveling en Staatsbosbeheer.
De grote subsidie voor verbouw en
uitbreiding van het dorpsuhis 't Skiltje
zal worden toegekend. Mevr. Koning-
Bruin (PvdA) zei deze beslissing zeer
toe te juichen en hoopte op een spoe
dige uitvoering der plannen.
Vermakelijkheidsbelasting
B. en W. hadden in hun prae-advies
de raad geadviseerd afwijzend te be
schikken op een verzoek tot verminde
ring der vermakelijkheidsbelasting af
komstig van de Nederlandse Bond van
Horeca en aanverwante Bedrijven en
de Texelse sportraad. De jaarlijkse
subsidie voor laatstgenoemde instelling
zal met ƒ1000,worden verhoogd. De
raad stemde hiermede zonder veel dis
cussie in
Over de aankoop van een perceel
grond aan 't Horntje van de heren K.
en A. H. Beumkes merkte de heer S.
Keijser (VVD) op dat hij het bedrag
voor schadeloosstelling hoog vond.
Voorzitter verzekerde de heer Keijser
dat dit bedrag nauwkeurig was bere
kend uit de inkomsten van het bedrijf
(bollenbedrijf, varkensmesterij etc.),
waarna de raad met de aankoop in
stemde.
Met de verkoop van een aan de
Boogerd gelegen perceel bouwgrond
aan de heer J. A. de Wit te Amstel
veen kon de raad het zonder meer eens
zijn.
Bezwaarschriften
Ten aanzien van de herziening van
het uitbreidingsplan-in-onderdelen
„Midden-Eierland", „Zuid-Eierland",
„Den Hoorn", ,,'t Horntje", „De Koog",
„Oost", „Oosterend", „Oudeschild" en
„De Waal" waren ten aanzien van de
plannen bij De Koog drie bezwaar
schriften binnengekomen t w. van de
heren Zwan en v.d. Kerkhof en V.V.V.
B. en W. adviseerden de drie bezwaren
ongegrond te verklaren. Zowel de heer
Zwan als de heer v.d. Kerkhof hadden
naar voren gebracht dat bij een ver
der bebouwen van het bedoelde terrein
een te grote concentratie zou ontstaan,
die gepaard zou gaan met te veel
rustverstoring. De heer Zwan merkte
hieover op dat hij het beleid van B. en
W. in deze aangelegenheid een grote
ommezwaai had zien maken. De voor
zitter kon zich niet voorstellen, dat nu
juist die capaciteitsuitbreiding met on
geveer 200 bedden veel invloed kan
hebben op de rust ter plaatse In de
omgeving vinden immers ongeveer
4000 mensen een onderdak!
De heer Westdorp (PvdA) had heel
weinig waardering voor de heer v.d.
Kerkhof. Deze had medewerking van
Gemeente en Provincie ondervonden bij
de plannen voor een tweede jeugdhotel
in de onmiddellijke nabijheid van „De
Waddenparel", deze plannen doorver
kocht aan de N.V. Coördinatiebouw en
vroeg mevr. Koning-Bruin zich af of de
voortvarende mensen, die indertijd hun
huisdieren voor een hoog bedrag lieten
inenten tegen rabiës nu misschien hun
geld gedeeltelijk terug zouden kunnen
krijgen, eventueel d.m.v. tijdelijke
kwijtschelding van hondenbelasting. Zij
meende, dat eigenlijk een premie op de
nalatigheid is gesteld. Wethouder Roe
per antwoordde dat hier onmogelijk
een oplossing voor kan worden gevon
den. In landelijk verband was hierover
n.l. al gediscussiëerd.
Met het aangaan van een vaste geld
lening van ƒ383.000,met de N.V.
Bank voor Nederlandse Gemeenten kon
de raad instemmen. De volgende ob
jecten kunnen met dit bedrag worden
gefinancieerd:
Gebouw voor de sociale werktuin
24.000,—
aanschaffen van trilwals 2Q.000,-
aanschaffen kolkenzuiger 48.000,-
realisering uitbreidingsplan
Den Hoorn 34.000,
idem De Koog 23.000,
idem Oosterend 26.000,
aanleggen uitbreiding riolering
te De Cocksdorp
aanleggxen rioolzuiverings
installatie De Cocksdorp
verbeteren straten te De
Cocksdorp
Totaal
70.000,—
50.000,—
88.000,—
383.000,—
Rondvraag
Tijdens de rondvraag deelde de heer
Westdorp mee, dat de Pont weg na
regen op vele plaatsen gedeeltelijk on
der water komt te staan. Is die weg
nog niet voltooid? Wethouder Roeper
deelde mee. dat de weg inderdaad nog
niet gereed is. Er moet nog een afdek-
laag op worden aangebracht. Dit is niet
direct gebeurd, doordat indertijd een
onvoldoende maximum-uitkering is
gegeven. Technisch gezien heeft dit
uitstel wel voordelen. Het is nl. ge
wordt bereden alvorens de afdeklaag
wenst dat het wegdek enkele jaren
wordt aangebracht.
De heer Westdorp bepleitte verder
de aanleg van een verbindingsweggetje
tussen het toekomstige sportterrein en
de nieuw te projecteren weg bij De
Cocksdorp. Tevens zou de heer West
dorp gaarne zien dat onwelriekende
sloot aan de Langeveldstraat wordt ge
dempt. Het polderbestuur maakt tegen
demping geen bezwaar mits een drai
nage wordt aangelegd. De huidige sloot
levert rattengevaar op.
De heer Welboren (PvdA) vroeg of
niet iets gedaan kon worden aan de
beide wegen tussen Den Hoorn en de
ponthaven. Deze zijn stukgereden en
veranderd in modderbanen. Wethouder
Roeper antwoordde, dat het geen zin
heeft tussentijdse reparaties te verrich
ten, zolang de ruilverkavelingswerk
zaamheden nog plaats vinden. Er be
staat echter een afspraak dat de aan
nemers de wegeh in goede staat zullen
afleveren bij het beëindigen van hun
werkzaamheden.
Mevr. Koning-Bruin (PvdA) deelde
mee, dat de bewoners van de Haven
weg zeer veel last ondervinden van het
overtollige regenwater. Onderzocht zal
worden of een oplossing mogelijk is.
Mevr. Koning-Bruin vroeg ook of
het mogelijk was dat de TEM een on
derzoek instelde naar het herhaaldelijk
sneuvelen van de gloeilampen in de
oude lantaarnpalen te Oudeschild.
Niets meer aan de orde zijnde sloot
de voorzitter deze laatste vergadering,
dankte voor de zeer vlotte behandeling
der zaken en wenste de raadsleden een
nu protesteert hij tegen de uitvoering goed kerstfeest en een pretttig oud en
ervan! In dit licht gezien vond spreker
het bezwaarschrift zelfs schunnig.
De raad bleek het eens met de onge-
grondverklaring van de bezwaarschrif
ten en hechtte aluds zijn goedkeuring
aan het voorstel van B. en W. Alleen
de heer Zwan stemde tegen, terwijl
mevr. Vrijdag-Keijser en de heer Keij
ser (beiden VVD) min of meer als voor
waarde stelden, dat vanaf de bedoelde
concentratie een weg rechtstreeks naar
de duinen zou worden geprojecteerd.
Dit idee werd in eerste instantie ge
opperd door de heer De Grave, die B.
en W. adviseerde daarbij grote spoed
te betrachten. Nu was namelijk waar
schijnlijk nog te praten met de ruil-
verkavelingscommissie. Als alles al
vastgesteld zou zijn, zouden eindeloze
procedures vereist zijn om over vol
doende grond voor die wegaanleg te
kunnen beschikken.
Brief van V.V.V.
Van de V.V.V. was over genoemde
kwestie nog een brief binnengekomen.
De voorzitter zei, dat men deze naast
zich neer kon leggen.
Met de wijziging van de gemeente
begroting 1962 kon de raad instemmen.
Hondsdolheid
Doelende op de gemeentelijke sub
sidie bij de inenting tegen hondsdolheid
nieuw toe.
VERVOER HONDEN EN KATTEN
WEER TOEGESTAAN
Met ingang van 20 december is het
weer toegestaan honden en katten te
vervoeren met de schepen van N.V.
TESO. De dieren moeten echter niet
langer dan een maand geleden tegen
hondsdolheid zijn ingeënt en het bewijs
daarvan moet kunnen worden getoond.
Verder moeten de honden kort zijn aan
gelijnd. In het algemeen kan worden
opgemerkt, dat het vervoer plaats mag
vinden onder dezelfde condities als de
Nederlandse Spoorwegen stellen.