Cjroen 2warL- Jéxels in het harL,
Herfst
De Pontweg had slecht seizoen
m
m
Balans van drie maanden
Nog eens snelheidsbeperking dringende eis
Daar staan ze broederlijk naast elkaar
kampioen en reserve-kampioen
VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1963
TEXELSE
76e JAARGANG No. 7791
COURANT
Uitgave N.V. T.h. Laogereld ft de RooQ
Hoek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Den Burg, Texel - Forfbne 11 - TeL 2058
Verschijnt «flnifngj en njjdagL
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleeg
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart
25 ct incasso. Advertentie*: familieberichten
12 ct p. mm.; andere advert 10 ct p. mm.
Als we op Texel iemand vragen of hij een goed seizoen heeft gehad, dan
wordt in vrijwel alle gevallen de vraag in materiële zin opgevat en ook zo
danig beantwoord. „Een goed seizoen" wil dan zeggen „goed verkocht", of
„goed bezet geweest". Wij geloven stellig dat daarover op Texel niet veel
klachten zullen worden geuit.
Er zijn mensen die het seizoen op andere manier benaderen. Neem nu eens
de verkeerspolitie. Die vindt het seizoen goed als, bijvoorbeeld, het aantal
verkeersongevallen binnen redelijke perken is gebleven. Nu zijn er vast wel
politiemensen die van mening zijn dat het aantal ongevallen op de nieuwe,
reeds beruchte, Texelse Pontweg normaal is te noemen. Naar veler opvatting
is dat aantal echter hoger dan noodzakelijk is.
Balans van drie maanden
Alvorens nu in te gaan op mogelijk
te treffen maatregelen willen wij onze
lezers de ongevallen, die op de Pont
weg gedurende de maanden juni, juli
en augustus 1963 plaats vonden, eens
in de herinnering terugroepen;
1 juni hoek Californiëweg-Pontweg:
motorrijder en 2 passagiers ernstig
gewond. Oorzaak: bromfietser steekt
over zonder uit te kijken.
1 juni hoek Amaliaweg-Pontweg:
Auto met caravan van de heer
Scharro uit Landsmeer, bezig links
af te slaan, wordt ingehaald door
andere auto. Flinke materiële
schade.
Bericht in Tex Courant.van 18 juni:
Pontweg nadert voltooiing. Thans is de
Duinweg bereikt. Wanneer met witte
verf de nodige aanwijzingen en stippel-
strepen zijn aangebracht zal de Pont
weg definitief gereed zijn en voor de
automobilisten een bijzonder prettig te
berijden verkeersader vormen.
22 juni Zeer ernstig ongeluk op de
Pontweg. De heer W. van Sambeek
wordt bij onoplettend oversteken
door auto gegrepen en door de lucht
gesmakt. Het slachtoffer is later
aan zijn verwondingen bezweken.
23 juni Ernstige botsing op Pontweg.
Citroën van de heer v.d. List uit
Amsterdam komt bij kruisen van
Pontweg in botsing met Volkswagen
van de heer v.d. Knaap uit Den
Burg. Zoontje van echtpaar v.d. List
vliegt dwars door voorruit. Alles
loopt wonderlijk goed af. Wel zware
materiële schade. Citroën onherstel
baar vernield.
Artikel in de Tex. Courant van 9 juli:
Maximumsnelheid op de Pontweg zou
alleen maar voordelen hebben. Raads
lid S. Keijser pleit hiervoor. De heer P.
Smit betoogt dat de Texelaars nog aan
de Pontweg zullen moeten wennen.
„Wat ons betreft", aldus burgemeester
De Koning, sprekende namens het col
lege van B. en W., „mag voor de gehele
Pontweg een maximum snelheid van 80
km. worden ingesteld".
24 juli Oude DKW van Duitser slaat
op Pontweg over de kop. Passagiers
komen met de schrik vrij. Oorzaak:
bestuurder stak sigaret op. Toege
geven, dit had ook op het voetbal
weggetje kunnen gebeuren. Edoch,
daar had de Duitser niet zo hard
kunnen rijden.
25 juli Ernstig ongeluk op Pontweg.
17-jarige bromfietser met 2 passa
giers kijkt even om en botst tegen
vlak langs de weg staande boom,
nabij „Margaretha". Beide vrouwe
lijke passagiers naar ziekenhuis te
Den Helder vervoerd. Toestand van
één van hen zorgelijk.
3 augustus Fiat 1500 van Duitser
vliegt, bij draaien van Akenbuurt-
weg op Pontweg. uit de bocht. Beide
inzittenden moeten naar het zieken
huis te Den Helder worden ver
voerd. Auto zwaar beschadigd.
4 augustus Duitse auto op Pontweg
in botsing met Texelse taxi. Wagens
flink beschadigd. Lichte verwon
dingen.
6 augustus Hoek Pontweg-Gasthuis-
straat. Mevrouw Eelman-van Poppel
wil Pontweg oversteken zonder
daarbij goed uit te kijken. Zij wordt
aangereden door de heer J. N.
Koorn, die geen kans meer kreeg
tijdig te remmen. Mevr. E. kreeg een
lichte hersenschudding, de auto een
lichte beschadiging.
9 augustus Auto botst op TESO-bus
bij kruising Pontweg-Hoornderweg.
Door geringe snelheid geen ernstige
gevolgen. Van de hierbij betrokken
Porsche van de heer Arbyn uit Ant
werpen werden het linker spatbord
en de koplamp buiten gebruik ge
steld.
11 augustus Scooter botst op auto bij
hoek Pontweg-Amaliaweg. Opel
Rekord wilde linksaf Amaliaweg in.
Ondanks betrekkelijk hoge snelheid
vielen gevolgen mee. Materiële
schade wél beduidend. Tijdens op
maken van proces-verbaal kon de
scooterrijder geen rijbewijs tonen.
De automobilist had voorgesorteerd
en richting aangegeven.
11 augustus Aanrijding op de Pont
weg nabij kruising Duinweg. Ach
terop komende wagen reed in op
stilstaande Renault R 4. Alleen ma
teriële schade.
13 augustus Botsing op Pontweg,
Nabij de jeugdherberg „De Eyer-
koogh" wilde een bestelwagen, die
voorsorteerde, linksaf. Dit werd
door een inhalende Duitse automo
bilist niet opgemerkt; hij trachtte
links te passeren. Op het laatste
moment wilde hij fout herstellen en
rechts passeren. Geen persoonlijk
letsel, wel flinke materiële schade.
16 augustus Botsing op Pontweg,
hoek Gasthuisstraat. Automobilist
wilde links af, vergat niet vóór te
sorteren, ging daarna echter weer
stukje naar rechts. Achteropkomen
de scooterrijder wilde rechts passe
ren. Voertuigen beschadigd, geen
persoonlijk letsel.
24 augustus Slippende auto in de
sloot bij hoek Pontweg-Amaliaweg.
Voor nemen van draai snelheid van
Ford Anglia waarschijnlijk te hoog.
Geen persoonlijk lesel, auto flink
beschadigd.
27 augustus Ernstige botsing op
Pontweg, hoek Elemert. De heer C.
Zegel uit Den Burg wilde links af,
enkele zich achter hem opstellende
wagens belemmerden waarschijnlijk
het uitzicht voor een achteropko
mende wagen, bestuurd door een
Duitse dame. De gevolgen waren
voor beide wagens vernietigend:
„totall-loss". Voor de heer Zegel
bleken de gevolgen ernstiger dan ze
zich aanvankelijk lieten aanzien. Hij
werd in het ziekenhuis te Alkmaar
opgenomen. De Duitse dame had een
shock en een diepe snijwond aan het
been.
Ziedaar dan de lijst van ongevallen,
gebeurd op de Pontweg gedurende de
afgelopen drie maanden. Het kan zijn
dat U er niet van onder de indruk
bent. Wij.scharen ons niet zonder meer
achter diegenen die van mening zijn,
dat de weggebruikers dan maar beter
moeten opletten. Natuurlijk moet er
goed worden opgelet, maar o.i. moeten
van de zijde van de verkeersautoritei-
ten verschillende maatregelen op korte
termijn worden getroffen.
Witte streep
Voor vele automobilisten moet het
onbegrijpelijk geweest zijn, dat de toch
zo noodzakelijke witte streep op het
midden van de weg achterwege bleef.
Dit heeft twee oorzaken. Allereerst on
dervond de afwerking van de weg ver
traging door de abnormaal lange win
ter. De slijtlaag die tenslotte werd aan
gebracht, had enige tijd „rust" nodig,
voor tot het aanbrengen van de streep
kon worden overgegaan.
Te riskant werkje
Technisch bezien zou dat laatste
karweitje begin juli kunnen worden
uitgevoerd. Van gemeentewege werd
echter het risici voor de „streeptrek
ker" te groot geacht in verband met
het intensieve seizoen verkeerDe
streep moet machinaal worden aange
bracht, de man óp het machientje zou
dagelijks in lijfsgevaar verkeren. Uit
voering van het werk gedurende de
nachtelijke uren stuitte weer op be
zwaren van geheel andere aard. Nu ech
ter het seizoen vrijwel voorbij is, kan
de streepmachine binnenkort op de
Pontweg worden verwacht.
Snelheidsbeperking
Hierover is al veel gesproken en ge
schreven. Als het aan ons gemeente
bestuur lag, gold voor geheel Texel
reeds langere tijd een snelheidsbeper
king tot bijvoorbeeld, 80 km.
Maar zo'n eenvoudige zaak is het
niet. Men zal met voldoende klemmen
de argumenten bij de minister van Ver
keer en Waterstaat moeten aankomen
wil deze het belang ervan inzien. Daar
bij moeten nog verschillende plaatse
lijke en provinciale instanties gunstig
adviseren. Eenzelfde verzoek, gedaan
door welke willekeurige plattelandsge
meente dan ook, gelegen midden in het
land, zou in ieder geval bij de beoor
delende instanties geen voet aan de
grond krijgen. Mogelijk kan Texel als
afgesloten gebied anders beoordeeld
worden. Het kan best zijn dat stede
lingen, gewend aan razend verkeer op
de toevoerwegen, om ons lachen. Die
kunnen, als ze dat zouden willen, ook
komen aandragen met waslijsten van
ongevallen, véél indrukwekkender en
misschien tragischer dan wij die kun
nen produceren.
Wij hebben de indruk dat onze ge
meentelijke instanties niettemin ernstig
het hunne zullen trachten te doen om
Telling bewijst het:
SCHILDERWEG ALLERMINST
„DODE WEG"
Iedere weggebruiker heeft ze wel
eens gezien, de slangen die soms dwars
over een straat worden gelegd door een
figuur met onduidelijke functie. Zo'n
slang verdwijnt dan aan één kant in
een kastje, en verder hebben we er
vrede mee.
Autotellers
Er wordt mee geteld, dat weten we
dan wel. Over het wat en hoe komen
we meestal niet veel te weten. Toch
kunnen de resultaten van zo'n telling
interessant zijn.
Ten behoeve van het archief van de
Prov. Waterstaat worden ook dit jaar
op verschillende (gesubsidiëerde) Texel
se wegen tellingen verricht, die in twee
perioden worden verdeeld. De tellingen
betreffen alleen het autoverkeer. De
slangen, die met luchtdruk werken, zijn
zo afgesteld, dat ze met reageren op
rijwielen en bromfietsen.
Schildervveg verrassing
Het bureau Gemeentewerken ver
strekte ons desgevraagd de telresultaten
van de periode van 11 tot 29 juli 1963.
die als volgt luiden:
Pontweg (ter hoogte van Van Lenten,
P.H. Polder) 37.402 auto's
Schilderweg (ter hoogte van aardappel-
selectiebedrijf) 18.185 auto's
Westerweg (door Waalenburg)
13.728 auto's
Pijpersdijk 5 821 auto's
Teller van gemeente op Pontweg tussen
Akenbuurtsweg en Duinweg
60.029 auto's
Dit laatste enorme aantal wordt na
tuurlijk veroorzaakt door het grote
„interlokale" verkeer tussen Den Burg
en De Koog De andere teller op de
Pontweg noteert voornamelijk het ver
keer komende van - en gaande naar de
haven.
Tweede periode
Ook in deze dagen worden weer tel
lingen verricht, en wel van 26 augustus
af gedurende 4 weken. Straks zullen
interessante vergelijkingen te trekken
zijn tussen het verkeer in het hoog
seizoen en dat in de rustige maanden,
waarin het voornamelijk de Texelaars
zélf zijn die de wegen bevolken.
Laat het een weinig spectaculaire
arbeid zijn, al die tellerij. we kunnen
er toch een en ander van leren. Nuttig
werk dus van de mannen, die in de
telperioden iedere morgen prompt om
8 uur hun apparatuur komen aflezen.
(Foto J de Waal)
Het bleek niet mogelijk te midden van de enore drukte, deze beide prach
tige „prijsrammen" goed en profil op de plaat te krijgen Links staat de
kampioen, de 2-jarige ram van P. Verberne, Spang (fokker C. J. Comman
deur). ernaast de reserve-kampioen, tevens beste 1-jarige ram van Texel, van
de wed. Goeman, Spang (fokker J. C. Roeper). Een en ander, zoals U zich zult
herinneren, ter gelegenheid van de Schapenfokdag van jongstleden maandag
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 29 augustus t/m 4 september 1963
Ondertrouwd: Arie Brans en Maria
Anna Bakker; Cornelis Jacobus de
Ridder en Geertje Broekman; Louis
Jacobus Bijtjes en Alida Henderica
Koorn
Overleden: Grietje Voorthuijzen, ev.
P. Breen, oud 70 jaar; Dirk Boerhorst,
ev. E. Smidt, oud 83 jaar
EVANGELISATIEAVOND
Maandagavond om 8 uur hoopt Ds.
J. van Veen van de Gemeenschapsbond
te Alkmaar, te spreken in het Dorps
huis te Den Burg. Een ieder is ook nu
weer welkom.
HERBENOEMD
Op 30 augustus j.l. werd de heer A.
Schouten te Texel, bij enkele candi-
daatstelling, herbenoemd tot Hoofd
ingeland van de polder Eijerland
GIFTEN WITTE KRUIS
Den Burg B 2,50; S. 2,50; H. 2,50,
V. 2,50; M. 2.50; Z. 2,50: R. 2,50; C.
2,50; B. 2,50.
Oudeschild: V. 2,50; M. 2,50; W. 2,50;
S. 2,50.
De Waal: B 2,50; v. S. 2,50.
De Koog: H. 2,50.
't Noorden: B. 2,50.
Eierland R. 2,50; H. 2,50; v. B 1,
De Cocksdorp; v. L. 2,50; B. 2,50.
de snelheidsbeperking in Den Haag er
door te krijgen. Er moet daarvoor een
voor leken onbegrijpelijk lange en
kronkelige weg worden afgelegd, véél
kronkeliger dan die „heerlijk snelle"
Pontweg.
Wij hopen van harte dat de pogingen
zullen slagen.
AANDEELHOUDERSVERGADERING
TESO VASTGESTELD OP
VRIJDAG 11 OKTOBER A.S.
Wij vernemen dat de algemene ver
gadering van aandeelhouders van de
N.V. TESO is vastgesteld op vrijdag 11
oktober a.s. in „De Oranjeboom".
Ze zeggen dat de herfst weer is
begonnen.
Ik wist niet eens dat het laatst zomer
was.
Of heeft u lekker lanquit liqgen zonnen
Of heerlijk dromen in het warme gras?
Ik weet niet wat voor tijd wij thans
beleven.
Maar zomer is er blijkbaar niet
meer bij.
De weerman moet maar worden
afqeschreven.
Die maakt ons toch geen ogenblik
meer blij.
M'n buurman zegt, dat 't komt van
de atomen,
Een ander zegt weer dat de Rus
het doet.
Ik weet het niet, weerkundig ben 'k
een slome.
Maar heus, dit weer ontneemt mij
alle moed.
Zo sjouwen we maar verder,
kameraden,
Gewapend met een regenjas en spuit.
Het is ditmaal een sombere boutade,
Maar lacht u maar eens, met een
natte huid.
Huib de Rijmelaar.
OVERDENKING
„LEERT NOOD BIDDEN?"
Hebt U het verslag gelezen van de
veertien verschrikkelijke dagen, die de
beide Amerikanen Henry Throne en
David Fellin in een steenkolenmijn
doorbrachten, terwijl zij opgesloten
zaten? Het is een indrukwekkend re
laas Zij werden gekweld door kou,
honger, onzekerheid, angst en zij baden
twee of driemaal per uur: „Goede God
help ons eruit, help ons eruit".
Op de zesde dag gebeurde het won
der! Zij hoorden stemmen, die hun
namen van boven riepen. Een gat was
geboord Het contact met de buiten
wereld was hersteld. Zij kregen alles
wat zij nodig hadden: kleren, worstjes,
soep en koffie. Zij juichten nog niet,
I want zij waren er nog lang niet zeker
J van, dat zij eruit zouden komen. Nog
acht dagen duurde het, voordat zij om-
hooggetrokken werden. Hun gebeden
1 zijn verhoord. Door middel van gewone
mensen en gewone middelen bracht de
Heer verlossing uit de nood. Henry
Throne eindigt zijn verslag met de
woorden; „Tot nu toe ben ik maar een
paar maal in mijn leven naar de kerk
geweest. Nu zal ik geregeld gaan. Ik
I wil God danken".
j Is het waar dat nood leert bidden?
j Hier zagen wij een sprekend voorbeeld.
Maar lang niet niet altijd gaat het zo.
Nood kan ook leren vloeken. Door de
nood kan een mens dichter tot God
komen, omdat hij weet dat hij afhan-
kelijk en vergankelijk is en hulp en
kracht nodig heeft. Maar door de nood
kan de kloof tussen God en mens ook
nog dieper worden dan deze al was.
Het ligt er maar aan, hoe de mens
reageert op de omstandigheden van het
leven. De enige juiste reactie is die van
de mijnwerker, die een nieuw leven be
gint! Een leven met God Het contact
met Boven was verbroken, maar het is
opnieuw hersteld. De nood is dikwijls
ccn aansporing tot verzoening met God.
Uit het kwade kan weer het goede
voortkomen.
V/anneer Henry Throne deze ver
schrikkelijke veertien dagen niet had
meegemaakt, zou hij nu God niet dan
ken. En dat is nu juist de bestemming
van de mens: God eren, danken, ge
hoorzamen, liefhebben, dienen. En dat
niet op je eentje, maar samen met de
medemensen, die wij broeders en zus
ters mogen noemen, omdat wij kinde
ren van één Vader zijn. Wij gaan naar
de kerk cm God te ontmoeten, om Hem
te loven en te danken, om Zijn Woord
te horen, dat altijd weer nieuw tot ons
klinkt. Zijn Woord brengt licht en
vreugde in ons leven. Moeten wij
eerst een ramp meemaken, voordat wij
van harte leren bidden en danken? De
reactie van de mijnwerker heeft ons
veel te zeggen.
J G. B.
VAN ONZE REDACTEUR OP STUDIE-
EN VAKANTIEREIS IN DE U.S.S.R.
Harry de Graaf, onze speciale ver
slaggever, op het ogenblik nog vertoe
vend in Hotel Intourist te Moscou, belde
ons het volgende bericht door-
Sedert enkele daqen in de Russische
hoofdstad. Geniet van wodka en ka
viaar. Maakte me desondanks ernstiq
onqerust over het lange wegblijven
van de heer Chroestsjew die het bui
tengewoon lanq bij de heer Josip Broz
(Tito) uitqehouden heeft. Keerde zonder
veel ophef gisteren terug. Vernam het
goede nieuws dat Commissie van Drie
onder voorzitterschap van Prof. van
der Hoeven communiqué deed publi
ceren. Besproken met de heer
Gromyko, die ditmaal niet njet (neen)
sprak, maar de oplossinq van de troe
belen op Texel hiermede voorlopig
beëindigd achtte. Als derqelijk staats
man zich akkoord verklaart, mogen de
aandeelhouders niet mopperen. Ver
klaarde tevens, na overleg met minis
ter van handel Sjaratow, dat weldra
Sowjet-missie naar Texel zal reizen tot
aankoop van bekroonde schapen. Be
doeling voornamelijk de qrasrijke hel-
linqen in de Kaukasus mede te popu-
leren. Onderzoek op leverbot vereist.
In zijn datsja (buitenhuis) bekende
schrijver Lunatskijew bezocht, winnaar
Leninorde. Was verbaasd, dat derqelijk
belangrijk man mij, de eenvoudige,
wilde ontvangen. Veel gepraat, veel
thee met honing qedronken. Kende
Texel uit ons blad, dat in de Russische
Staatsbibliotheek ter inzage ligt. Wordt
om qevochten. Een objectiviteit als in
de Texelse Courant, zelden aangetrof
fen.
Groetjes aan familie, vrienden (in het
bijzonder Jan Kramer en Huib Fenijn)
en bekenden.
Harry.
I ZON, MAAN EN HOOG WATER
De zon komt 8 september op om 6.01 uur
en gaat onder om 19.14 uur, 11 september op
om 6.06 uur en onder om 19.07 uur.
Maan: 10 september L.K.; 17 september N.M.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
6 sept. 10.44 en 22.48; 7 sept. 11.20 en 23.22;
8 sept. 11 50 en 23.53; 9 sept. 12.22 en
10 sept. 0.24 en 12.55; 11 sept. 1.04 en 13.42;
12 sept. 1.59 en 14 56; 13 sept. 3.28 en 16.36;
14 sept. 5.10 en 18.15.
Laagwater valt gemiddeld 6 uur 15 min. na
hoogwater. Aan het strand ongeveer een uur
eerder hoogwater.