trrocn /warts exels naru, irsMs^atests:
Baarden zullen grote rol spelen
bij stadsfeesten
Baardbroederschap kwam bijeen
Duitse dame
verdwaalt in de Slufter
AGEN DA
DINSDAG 24 DECEMBER 1963 77e JAARGANG No. 7822
TEXELSEWCOURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rootf y Vcrscbünt dinsdags en vrijdags.
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel /V, I ï~n y>MË P JU/»/ Book: Rollerdan.se Bank; CoSp. Boereole..-
Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 f V—X 14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. ma.
Als alle mannelijke Texelaars zo spoedig mogelijk beginnen met 't kweken van
een baard zal dat een enorme bijdrage betekenen aan de feesten, die ter gele
genheid van het 550-jarig stadsrecht volgend jaar zullen worden gehouden. Een
aantal pioniers is zich van deze belangrijke aangelegenheid bewust. Zij laten
sinds enige weken hun baard staan en dragen moedig de kritiek. Vrijdagavond
kwam een dertigtal baardenthousiasten in hotel „De Lindeboom-Texel" bijeen,
om iq broederlijke eensgezindheid de problemen, die bij het baarddragen
ontstaan, onder ogen te zien. Ook heeft men plannen ontworpen om het nu
nog kleine aantal „stoppelaars" zo snel mogelijk uit te breiden tot de gehele
Texelse mannelijke bevolking. Opmerkelijk was het, dat in 4je thans nog kleine
groep alle lagen van de Texelse bevolking zijn vertegenwoordigd.
Grootmeesters bijeen. Van links naar rechts de heren W Albers (grondlegger van de broe
derschap). A. J Binsbergen. J M. de Vries en J.Agter
De heer J. Agter verwelkomde de
aanwezigen en sprak van een verheu
gende belangstelling. Gezegd kan wor
den, dat het baardenidee gunstig wordt
ontvangen. Behalve de aanwezigen,
hadden tientallen andere Texelaars aan
de oproepen om het scheerapparaat ter
zijde te leggen, gehoor gegeven. Tijdens
de stadsfeesten zal het streven zo be
kend zijn geworden, dat men zich een
Texelaar nauwelijks meer zonder baard
kan voorstellen. De heer Agter nac^
waardering voor de bereidheid, die de
stoppelaars aan de dag legden, onder
hevig te zijn aan vaak ernstige kritiek.
De heer Agter wees echter waarschu
wend op het initiatief dat een Texelse
huisvrouw heeft ontplooid door in de
Texelse Courant tegen het baarddragen
te ageren. De schrijfster schijnt te me
nen, dat zij de niet te stuiten drang van
een groot aantal Texelse mannen om dit
natuurlijke sieraad z'n plaats te herge
ven, kan stuiten. Het tegendeel zal het
geval zijn. Meer dan ooit beseft men
thans dat een man met baard normaal
is. Zolang de meerderheid van de Texel
se mannen nog geen baard draagt zullen
de idealisten aan kritiek onderhevig
zijn. Elkaar steunen bij het verdragen
ervan is één van de doelstellingen van
het baardbroedersgenootschap. In de
toekomst zullen van het broederschap
verschillende activiteiten uitgaan. Com
petitiewedstrijden om de mooiste baard,
het instuderen van een baardlied etc.
Raadsleden met baard?
Zal de gehele Texelse gemeenteraad
en het college van E. en W. binnenkort
het voorbeeld geven? De heer J K. P.
Zwan, die ter vergadering aanwezig
was (veelbelovend stoppelaar) maakte
bekend, dat hij de Texelse vroedschap
tot deze stap zal trachten te bewegen.
De heer Albers meende dat ook sym-
patiserende vrouwen de mogelijkheid
moeten hebben om hun mening te uiten.
Hij dacht aan het dragen van een bij
zondere vlecht. Het idee zal worden
bestudeerd
De heer Zwan zou regelmatig foto's
van baarddragende Texelaars in de
Texelse Courant willen zien. Hij meen
de, dat dit de lezers zou aanmoedigen
om zich ook bij het broederschap aan
te sluiten.
Daarop hield de heer A Binsbergen
een causerie over de mogelijkheden en
moeilijkheden van een baarddrager. Hij
kon spreken uit ervaring. De heer
Binsbergen noemde voorbeelden uit de
geschiedenis, waaruit bleek dat het dra
gen van een baard altijd als regel is
beschouwd en het scheren als een merk
waardige uitzondering. Bij de Germa
nen was de afgeschoren baard het. teken
van onvrijheid. De Texelaar, die zo
bekend staat om zijn zin voor onaf
hankelijkheid en vrijheid kan dit ka
rakter door het dragen van een baard
symboliseren. Ook de betekenis van de
snor kreeg de aandacht. In veel geval
len kan een aan de baard toegevoegde
snor een verbetering betekenen. Als
vogelkenner ziet de heer Binsbergen
dagelijks dat de mannelijke vogels
fraaier zijn uitgevoerd dan hun vrouwe
lijke soortgenoten. Dit geldt voor de
hele dierenwereld en deze regel is ook
van toepassing op de mens. De baard
en de snor zijn voor het mannelijk
exemplaar kenmerkend. Een man
draagt een baard! De heer Binsbergen
ging uitvoerig in op de consequenties
van het baarddragen. Als naam voor de
broederschap vond hij de „Vereniging
voor Vrienden van het Baard" zeer ge
schikt.
Forum
De aanwezigen konden vragen stellén,
die door een deskundig forum werden
beantwoord. Een moeilijke kwestie, die
aan de orde werd gebracht, was het
bezwaar van de heer J. W. Dekker te
gen het dragen van een baard. Deze
meende het zich in verband met zijn
functie niet te kunnen permitteren.
Daar was de heer Agter het niet mee
eens. Juist de VW-directeur, die met
zoveel mensen in contact komt, moet
het voorbeeld geven. De heer Dekker
werd gewezen op de belofte om zijn
baard te laten groeien, die hij indertijd
heeft gedaan. Overeengekomen was dat
bij het breken van de belofte door hem
6 flessen drank aan het genootschap
zouden moeten worden afgestaan. Het
slot was dat de heer Dekker besloot er
nog eens over te zullen denken.
Verschillende problemen werden be
sproken en veelal tot oplossing gebracht.
Toegegeven werd dat de Texelse po
litie geen baard zal kunnen dragen om
dat het hen verboden is. Zij zullen hun
sympathie voor het idee kunnen demon
streren door het dragen van een snor.
Werving
Door één der aanwezigen werd de
noodzaak van intensieve wervingsacties
naar voren gebracht. Gedacht werd aan
een cellensysteem, waarbij iedere baard-
drager tenminste één niet-drager moet j
bekeren. Die zal op zijn beurt ook weer
een baarddrager moeten winnen. Op
die wijze kan binnen enkele maanden
heel mannelijk Texel zijn bekeerd.
Tot dat moment hadden de aanwezi
gen elkaar aangesproken met „broeder".
Hiertegen maakte de heef Veenema be
zwaar. Naar aanleiding daarvan werd
besloten een rangensysteem te ontwer
pen. In de gelederen van de broeder
schap zal men binnenkort stoppelaars,
gezellen, meesters en grootmeesters on
derscheiden, al naar gelang de baard
groei vordert. Een onafhankelijke com-
I missie zal uitmaken hoe lang de baard-
haren voor een bepaalde rang moeten
I zijn De commissie zal ook bevoegd zijn,
leden te bevorderen. Men denkt eraan
het onderscheid tussen de rangen te
verduidelijken, door gekleurde speldjes,
waar de betrokken rang op vermeld
staat. Tot middernacht discussiëerde
men zeer geanimeerd over de baarden
actie. De heer De Vries sloot de bijeen
komst, waarbij hij de heer Kikkert
dankte voor de gastvrijheid en de aan
wezigen opriep tot het voeren van een
intensieve wervingscampagne.
Texelaars, wordt mannen! Wie de
baard past, laat hem staan!
OLIEBOLLEN MET OUDJAAR
Traditiegetrouwd bakken de pad
vinders en padvindsters voor Oudjaar
weer uitstekende oliebollen. Zaterdag
de 28ste komen de Kabouters huis aan
huis bestelling opnemen. De Verken
ners en Welpen zullen ditzelfde werk
in de buitendorpen doen.
Op oudejaarsdag kunnen van 's
middags 11 uur 's morgens tot 6 uur
's avonds de oliebollen in het troep-
huis aan de Beatrixlaan worden afge
haald. De bestelde bollen worden thuis
bezorgd.
GROTE BELANGSTELLING VOOR
KERSTSPEL TE DE KOOG
Aan de wens van de Jeugdraad, dat
de „Kleine Vermaning" te De Koog
zondagavond te klein zou zijn om alle
belangstellenden te kunnen bevatten, is
meer dan voldaan. Zo groot was de
belangstelling voor het Kerstspel, dat
met de beste wil niet allen een zit
plaats kon worden geboden. Men heeft
dan ook kunnen genieten van een
door soberheid indrukwekkend spel.
Kapelaan Stam sprak ter opening de
aanwezigen toe. In Interkerkelijke
Jeugdraad werd dank gebracht voor dit
wel zeer lofwaardige initiatief. De ka
pelaan hoopte, dat ook na Kerstmis de
boodschap van de vrede zal worden
uitgedragen.
Ter inleiding werd door de Zangver.
„Advendo" het „Herderslied" gezongen.
„De Ster van Bethlehem" van de
dichter M. Nijhoff sluit nauw aan bij
het bijbels kerstverhaal. Het kerstge
beuren wordt beurtelings ten tonele ge
voerd rondom het hof van Herodes en
de stal van Bethlehem.
De figuur van Eva verpersoonlijkt de
mensheid, die eeuwen voor haar zonden
heeft geboet en kondigt de komst van
de Verlosser aan. De drie koningen wor
den door haar naar Jeruzalem gezon
den, in de hoop dat Herodes de bood
schap van de ster zal verstaan. Deze
ziet echter door de Koning der Konin
gen zijn macht bedreigd Als de Ro
meinse officier, die Herodes achter de
drie koningen aan heeft gestuurd, zelf
onder de indruk van de geboorte komt,
geeft hij opdracht tot de kindermoord.
Na Gabriëls waarschuwing vertrekken
de drie koningen naar hun land. Jozef
en Maria vluchten, beschermd door de
Romeinse officier, naar Egypte. Eva
geeft uiting aan haar vreugde, al is die
getemperd door het vooruitzicht van
het Kruis.
De vele medespelenden hebben met
overtuiging hun beste krachten gege
ven. Het is niet doenlijk, hier namen te
noemen Een ronduit indrukwekkende
creatie werd gemaakt van koning
Herodes.
Nadat „Advendo" een lied ter gehore
had gebracht, sloot ds. A. W. F Waar
denburg met enige treffende woorden
deze bijeenkomst.
Het was een bijzonder mooie avond
KERSTZANGDIENST TE OOSTEREND
Op tweede Kerstdag 's morgens om 10
uur zal er in de Geref. Kerk te Oos
terend een Interkerkelijke Kerstzang-
dienst gehouden worden. Liturg: ds.
J. G. Beerthuis; meditatie: ds T. S. van
Leeuwen.
DE KOOG IN KERSTSTEMMING
In het centrum van De Koog is op
initiatief van de Oranjevereniging een
grote kerstboom geplaatst. Vooral 's
avonds geven de vele lampjes, waar
mede de boom is verlicht, een feeste
lijke sfeer. Stellig wordt dit zeer ge
waardeerd.
DOKTERSDIENSTEN MET DE
KERSTDAGEN
Den Burg:
DOKTER COUTINHO
Oosterend en De Cocksdorp:
DOKTER SIEBINGA
Zondagsdiensten dierenartsen:
A. M. J. RUTTEN, tel. (02220) 2936
Witte Kruis
Zr HOL en
Zr. MANNESSEN
Den Burg. tel. (02220) - 2414
Uitgebreide zoekactie beloond
Een Duitse dame die haar kerst
vakantie bij de heer C v.d. Werf aan
de Slufterweg in Eierland doorbracht,
verdwaalde zondagmiddag in de uitge
strektheid van de Slufter. De dame be
sloot zondag een grote wandeling te
maken. Ze wilde de Slufter doortrek
ken en langs het strand naar De Koog
wandelen. Toen de duisternis enkele
uren later begon in te vallen was ze
nog niet teruggekeerd. De heer v.d.
Werf waarschuwde de politie van De
Cocksdorp, die onmiddellijk de be
schikbare collega's te Den Burg opriep
om een zoekactie te ondernemen. Men
profiteerde ook van de diensten van
enkele gemeentewerklieden, die een
aggregaat met zeer sterke schijnwerper
op het duin opstelden en daarmee een
groot deel van de uitgestrekte vlakte in
het licht zetten. De politie, die bij het
zoeken werd bijgestaan door enkele
Texelaars uit de omgeving zochten in
linie lopende de Slufter af. Tenslotte
trof men de Duitse dame ongeveer mid
den in de vlakte aan.
Ze vertelde dat ze na haar vertrek in
de richting van De Koog was gelopen,
maar voortijdig rechtsomkeer had ge
maakt. Door de invallende duisternis
gelukte het haar niet de ingang van de
Slufter terug te vinden Ze dwaalde
urenlang tussen de kreken en plassen
van de uitgestrektheid. Tenslotte be
greep ze dat zijzelf er op deze wijze niet
in zou slagen haar doel te bereiken. In
tussen was het stikdonker geworden en
ze besloot op een droge plaats hulp af
te wachten. Zeer verheugd was ze toen
lichten werden ontstoken en het duide
lijk was dat redding op komst was.
Korte tijd later konden de politieman
nen de onfortuinlijke wandelaarster
tussen de kreken doorleiden. Om tien
uur 'savonds zat ze weer achter de
kachel bij de heer v.d. Werf. Het ang
stige avontuur zal haar waarschijnlijk
nog lang heugen.
DE STER
Vannacht hoorde ik buiten
zacht praten voor mijn raam.
Ik keek en hoorde sterren
elkaar noemen bij hun naam.
Zij riepen tot elkander:
Luister, moet je horen,
't is morgen leest op aarde.
De Koninq wordt qeboren.
Wij zullen de mens zeggen,
wat hij nu nog niet ziet.
Jij, Casper, straal zo helder,
dat ieder mens het ziet.
Sterren trokken lanqs de hemel
en vormden het verhaal,
dat Jezus was qeboren
voor jou, voor allemaal.
Daar reizen de drie wijzen,
en qinder staat de krib.
De herders zie ik lopen.
Een schaap, kijk. daar. die stip.
In 't midden van de hemel
staat stralend nu het kruis,
als d'armen van mijn Vader:
Kom, vlug kind, kom naar huis.
Jan C. Brouwer.
OVERDENKING
HET KERSTLIED MAAKT
VERSLETEN WOORDEN NIEUW
Wij zitten opgescheept met een aantal
godsdienstige woorden, die voor velen
tot op de draad versleten zijn. Zegt u
b.v. het woordje „vroom" iets, of
„eeuwig" of „God"?
O ja, we zeggen wel spottend: man,
doe niet zo vroom, of; vrome broeder!
of: wat een vroom gedoe. Maar wanneer
gebruiken we dit woord nog in zijn
eigenlijke, positieve betekenis? Heel
weinig! Het woordje „vroom" is ver
sleten, kapot, betekent alleen nog zoiets
als „vromerig".
Hoe komt dat eigenlijk? Wel, het is
te vaak gebruikt zónder zijn echte zin
en inhoud. Het woord is inderdaad ver
sleten geraakt door onze quasi vroom
heid. Laat eens kerstlied ons eens
duidelijk maken wat échte vroomheid is:
„Ik kniel aan Uwe kribbe neer
o Jezus, Gij mijn leven!"
Hoort u het? Dit is zuiver. Dit is
echte vroomheid Hier zit geen gram
vromerigheid in. Dit is eerbied, aan
bidding, zuiver gericht zijn naar het
Heil. Hier gaat het niet om de vrome
mens, maar om Jezus En dit is de
echte vroomheid.
Zo staat het ook met het woordje
eeuwig. Ook tot op de draad versleten.
Iemand zit „eeuwig en altijd" te
zeuren. En die man denkt dat hij hier
het eeuwige leven heeft. „Eeuwig"
zegt ons niets meer Maar als we de
kerstliederen zingen, krijgt ook dit
woord een nieuwe inhoud.
Bij U is weigeborgen
O Jezus, mens en God,
ons aards, ons eeuwig lot.
Ja, ook het woord „God" is versle
ten. Te veel en zonder zin gebruikt.
Er is teveel over God gesproken alsof
Hij een sterrestelsel was. Wel machtig
groot, maar erg ver weg. En de een
zegt dat hij vindt dat God wel bestaat,
en een ander zegt dat hij niet zou
weten waarom God bestaan moet.
Kale discussie.
„God" is een versleten woord. Maar
het gaat niet om „God", maar om
God-met-ons. Niet cm een sterre
stelsel, waarover gediscussieerd kan
worden, maar om het kind in de
kribbe, dat voor ons daar is neerge
legd. En hier komen de nieuwe namen:
Heiland, Messias, Vredevorst, Imma-
nuël Grote, sterke, heerlijke namen
Zullen wij onze oude versleten bagage
nu eindelijk maar eens laten staan en
zonder bagage naar Bethlehem gaan?
Het is de enige manier om er te ko
men.
D J. F.
Illlllllllilllil
Maandag 23 december
Den Burg, Landbouwschool, 20 CO uur, kerst-
bijeenkomst Ver. Oudleerl Landbouwschool
Donderdag 26 december
Den Burg, De Oranjeboom. 20.00 uur. To
neelgroep „St. Jan" met „Nachtoperatie".
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudeschild
24 dec. 1 03 en 13.14; 25 dcc 2.04 en 14.28;
26 dec. 3.27 en 15.54; 27 dec. 4 53 en 17.22;
28 dec. 6.12 en 18.40
Laag water valt gemiddeld 6 uur 15 min. na
hoog water Aan het strand ongeveer een uur
eerder hoog water.
CSE»?»!
GEHEIMZINNIG ONDERZOEKINGS-
VAARTUIG VERDWENEN
Deze foto maakten wij vrijdagochtend
tussen het Robbenzand en het Vogel-
zand in de Waddenzee van het onder
zoekingsvaartuig „Global Adventurer",
dat veertien dagen lang op allerlei
plaatsen in de Waddenzee metingen
heeft verricht. Het vaartuig is bezit
van de „Seismografic Service Ltd" te
Londen en speelt dus een rol bij het
zoeken naar olie en aardgas. Niemand
kon ons iets naders over dit schip mee
delen. Opvallend is de zeer grote kraan,
die een hefvermogen moet hebben van
300 ton. De kraan kan in z'n geheel
worden neergelaten op het langgerekte
dek, dat het schip aan een tanker doet
denken. Zaterdag is de Global
Adventurer de Noordzee opgevaren en
is niet meer teruggezien.