Cjroen <2wartsJexeU in het harL, TE SO-ARTIKEL IN HET TESO verhoogt personen- vervoerstarieven met 20 pet Bronchileften RENTEVERLIES VAN f1000 PER DAG Nieuwe pont van TESO ligt maanden nutteloos aan de kade Havens van Texel en Den Helder nog niet gereed Commentaar van de N.V. T.E.S.O. Helicopter liet het afweten Arbeidslonen sterk gestegen Minister ging accoord VRIJDAG 14 FEBRUARI 1984 TEXELSE 77e JAARGANG No. 7838 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Boek-, Kantoorboek- en Fotohande! Handelsdrukkerij Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart 30 ct incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm. 99J In het „Algemeen Handelsblad" van zaterdag j.l. stond op de voorpagina een artikel, handelende over de nieuwe pont van TESO, die op het ogenblik in de marinehaven van Den Helder het moment afwacht, dat de beide fuik havens in gebruik kunnen worden genomen. Het artikel heeft op Texel vrij sterk de aandacht getrokken. Vooral degenen, die ten tijde van de moeilijk heden rond de geschorste TESO-directeur blijk gaven geen vertrouwen in het huidige bestuur te hebben, moeten bet artikel als een bevestiging van hun ideeën hebben gezien en hebben gedacht: Zié je nou wel....! De belang stelling voor losse nummers van „Het Handelsblad" was bijzonder groot Door de plaatselijke agent van het blad moesten extra kranten worden bij besteld om aan de vraag te voldoen. Wat veel Texelaars misschien niet hebben opgemerkt is, dat in het artikel zo veel onjuistheden staan vermeld dat de lezer-die-van-niets weet een wel heel merkwaardige indruk moet krij gen over de gang van zaken bij de N.V. TESO. Om tenminste voor wat het verschijningsgebied van de Texelse Courant betreft de mogelijk door dit artikel veroorzaakte misverstanden uit de weg te ruimen, nemen wij het betreffende stuk letterlijk over, gevolgd door commentaar van de zijde van de N.V. TESO. Den Helder, 7 februari Sinds augustus van het vorig jaar ligt aan een kade in de haven van Den Helder de nieuwe pont Marsdiep die de TESO heeft laten bouwen ten behoeve van de veerdienst tussen Texel en Noord-Holland, zich te vervelen. Het grote, luxueuze schip, dat ongeveer zes miljoen gulden heeft gekost, kan niet in gebruik worden genomen zolang de werkzaamheden aan de havens bij 't Horntje en Den Helder niet zijn voltooid. Dat laatste zal pas in juni het geval zijn, hetgeen betekent dat de Marsdiep tot die tijd een renteverlies van dui zend gulden per dag in de boeken doet noteren. De oorzaak: de raad van commissarissen heeft het schip in 1961, ondanks de waarschuwingen van Rijks waterstaat en de toenmalige directeur van de TESO, veel te vroeg besteld. Een nieuw schip was reeds lang no dig, want elk jaar werd de bezoekers stroom naar Texel groter en de wacht tijd aan beide zijden van het Mars diep langer. Voor een grote koppont (waarbij de auto's aan de ene kant naar binnen rijden en aan de andere zijde naar buiten) waren de bestaande havens evenwel te klein. Besloten werd daarom de aanlegplaats in Den Helder te vergroten, de haven op Texel van Oudeschild naar 't Horntje te verplaat sen (waardoor tevens de lengte van de overtocht van elf kilometer tot vijf werd teruggebracht), op Texel een nieu- weg weg aan te leggen en de stations gebouwen te moderniseren. Totale kos ten meer dan 25 miljoen. In de zomer van 1961 werd begonnen met de aanleg van 't Horntje. Omdat een diepe geul ter plaatse een sterke stroming veroorzaakte moest er eerst worden gestort En omdat men eerst de resultaten daarvan wilde beproe ven stelde Rijkswaterstaat de TESO voor, nog een jaar of drie met het oude materieel te blijven varen en de bestelling van de Marsdiep uit te stellen. Maar terwijl er nog uitvoerige be sprekingen werden gevoerd met minis teries, provinciale staten en banken en ondanks het feit dat directeur P. Si- binga Mplder ook de weg van het ge duld verkoos, besloot de raad van com missarissen in de eerste weken van oktober 1961 de luxueuze Marsdiep bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Mij. te Zaandam te bestellen Dat gebeurde in een tijd, dat de directeur juist met vakantie was. Ho»»tdrank in tabletvorm. 95ct ZONDAGSDIENST DOKTOREN Den Burg: DOKTER ELIAS (ingaande zaterdagmorgen 8 uur) Oosferend en De Cocksdorp: DOKTER RENOUT (ingaande zaterdagmorgen 8 uur) Zondagsdiensten dierenartsen: J. BEEKMAN, tel. (02220) 2936 (ingaande zaterdagmiddag 12 uur) Zondagsdienst Witte Kruis Zr. MANNESSEN Den Burg, tel. (02220) - 2414 (ingaande vrijdag 24 uur tot en met maandag 13 uur) CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 19 februari a.s. worden de moeders van Oudeschild en Den Burg ver wacht van 12.30 - 15.30 uur. Tarieven Zoals bekend heeft de heer Sibinga Mulder zich in augustus 1963 ge dwongen gezien ontslag te nemen, na dat hij enkele maanden tevoren door de raad van commissarissen was ge schorst. De moeilijkheden binnen de TESO dateren echter van nog veel vroe ger en vinden hier voedingsbodem in het eng besloten karakter van de N.V. De TESO, die voor de eilandbewo ners zeer veel betekent, is niet met zijn tijd meegegaan. Zo zijn de statu ten sinds het jaar van oprichting (1907) nauwelijks gewijzigd, zo komen op de vergaderingen over de belangen van het bedrijf telkens weer persoonlijke kwesties uitvoerig ter sprake, en zo wordt wel eens erg veel aandacht ge schonken aan de faciliteiten voor de Texelaren in de vorm van reducties, gratis vervoer en voorrang bij de over tocht. Nu de Marsdiep klaar is heeft de TESO de tarieven radicaal verhoogd, waarover onlangs een lid van Provin ciale Staten van Noord-Holland zijn verontrusting heeft uitgesproken In be paalde gevallen bedragen deze nieuwe tarieven het tienvoudige van die op de Zuidhollandse eilanden. Luxueus Intussen ligt het nieuwe schip maar in de haven van Den Helder te wachten met een renteverlies van ƒ1000 per dag. Het is een fraai schip, dat met zijn lengte van 68 meter en zijn breedte van 16,5 meter, ruimte biedt aan 80 personenauto's, 120 rijwielen en 600 pas sagiers. De waterverplaatsing is 2000 ton, het motorvermogen 2400 pk. De voortstuwing geschiedt, in verband met de grote lengte van de Marsdiep, met een kostbare diesel-elektrische instal latie. En omdat het schip toch al zoveel kostte heeft men ook bij de inrichting niet op een paar honderd gulden geke ken. Op het promenadedek zijn twee salons, met elk 200 zitplaatsen en een open buffet voor zelfbediening. De be kleding van banken en stoelen is van kunstleer, de vloer van kurkplaten is afgedekt met linoleum, de tafelbladen zijn bedekt met formica, de betimme ring is van multiplex. Op het tussen dek zijn vertrekken voor scholieren; voor de bemanning zijn er twaalf slaap plaatsen en een dagverblijf en was- en douche-ruimten. De overtocht van de Marsdiep zal in normale gevallen niet meer dan twin tig minuten duren, maar voorlopig vaart het schip nog niet. Het is zelfs, sinds het in augustus gereed kwam, al weer een keer helemaal opnieuw ge schilderd. b. De volgende tegenvaller was de zeer strenge en langdurige winter, waar door bijna vier maanden vertraging ontstond. c. Een vrij groot aantal „onwerkbare" dagen, door storm, hoog water e.d. d. Het niet beschikbaar komen van voldoende personeel, te wijten aan de overspannen situatie op de ar beidsmarkt. Het is niet billijk andere oorzaken dan de werkelijke te suggereren. Hopelijk wordt binnen acht weken een deel van de zorg rond het stil liggende schip weggenomen. De fuik haven van Het Horntje zal dan zover gereed zijn, dat de „Marsdiep" daar een ligplaats zal vinden, waardoor niet lan ger van de schaarse ruimte in de mari nehaven gebruik behoeft te worden ge maakt. Van de zijde van Rijkswater staat wordt alles gedaan om de haven werken zo snel mogelijk gereed te krijgen. De heer De Gorter wees ten slotte op de goede verstandhouding en samenwerking die tussen dit lichaam en TESO bestaat. De heer M. C. de Gorter, directeur van de N.V. TESO was bereid enige opmerkingen te maken met betrekking tot het beweerde in het artikel in het „Algemeen Handelsblad" van zaterdag. Afgezien van enkele onjuistheden van minder belang, is de bewering, dat het niet gelijktijdig gereedkomen van veerboot en havens te wijten is aan het door TESO te vroeg bestellen van de veerboot, ondanks waarschuwingen van Rijkswaterstaat en de toenmalige directeur P. Siebinga Mulder, volkomen uit de lucht gegrepen. Rijkswaterstaat heeft NOOIT gewaarschuwd en de directeur evenmin. De Rijkswaterstaat heeft ook NOOIT aan TESO voorgesteld om nog drie jaar met het oude materieel te blijven varen en de bestelling van de „Marsdiep" uit te stellen. Ook de be stelling van het schip te Zaandam heeft NIET buiten medeweten van de direc teur plaatsgehad. De heer Siebinga Mulder was zelf bij de bespreking, tijdens welke het schip besteld werd, aanwezig! Dat was op 12 oktober 1961. Het artikel in het Handelsblad maakt een weinig objectieve indruk. Over de „radicaal verhoogde tarieven, die soms het tienvoudige van die op de Zuid hollandse eilanden" zouden bedragen, kunnen we niet voor het eerst zeggen, dat men de TESO-tarieven niet zonder meer met andere kan vergelij ken. Door willekeurig te vergelijken kan men naar verkiezing de zaak zo wel gunstig als ongunstig voorstel len. Als men de TESO-tarieven b.v vergelijkt met die van andere Wadden eilanden, zijn ze juist heel laag! Wat betreft de kritiek op de statuten, merkte de heer De Gorter op, dat men deze moeilijk ingrijpend kan wijzigen zonder de structuur van de onderne ming aan te tasten. Dat de kostbare veerboot nu werke loos in de haven ligt, heeft andere oorzaken De voornaamste zijn: a. Bij de inschrijving van de haven werken bleek dat de begroting ver was overtroffen. In kringen van Rijkswaterstaat en overheid moesten, voordat met de aanleg kon worden begonnen, langdurige studies worden gemaakt. Dit had tot gevolg, dat enige maanden verliepen, voor dat met de werken kon worden begon- Seismisch onderzoek bij Wieringen Door de Seismografic Service Ltd. wordt gedurende de afgelopen weken vanuit Texel seismisch onderzoek ver richt op de Wadden, o.a bij Wieringen. De 11 Texelaars, die bjj dit onderzoek werkzaam zijn, worden dagelijks met de kotter TX 38 van de heer P. Betsema uit Oost naar het boorterrein nabij Wieringen gebracht. Het laatste deel van de route wordt afgelegd met de helicopter. Het toestel is van rubber drijvers voorzien, zodat het nabij de kotter kan landen om de arbeiders over te nemen. Woensdagmiddag deed zich tijdens de werkzaamheden een ongelukje voor. Een der arbeiders raakte met een stuk pijp de draaiende rotor van de heli copter, waardoor aan een der rotorbla den schade ontstond. Hoewel het defect niet ernstig was, durfde men het toestel niet vol te belasten, zodat de arbeiders niet meer aan het schip teruggebracht konden worden. De zeer nabije kust van Wieringen was te voet makkelijk bereikbaar, zodat de Texelaars via Den Helder* en de (laatste) boot het eiland weer bereikten. De helicopter is in de onlangs gebouw de geïmproviseerde hangar op het vliegveld Texel in reparatie genomen. Uit de schaarse gegevens, die ons om trent het seismisch onderzoek van de SSL bereiken, valt af te leiden dat het werk op en rond Texel zijn voltooiing nadert. Verwacht wordt, dat het onder zoek over ca. 1 maand kan worden be ëindigd. Ook het minder uitgebreide onder zoek, dat door de Duitse firma „Seis- mos" in opdracht van Mobil Oil Neder land wordt verricht verloopt vlot. De Duitsers zullen do proeven over enkele dagen afsluiten. Het bestuur van de N.V. TESO heeft besloten de tarieven voor het personen vervoer met ingang van 15 februari met 20% te verhogen. De onderneming zag zich genoodzaakt deze stap te nemen in verband met de sterke stijging van de post lonen en salarissen. Sinds 1961 is de post lonen met ruim 60% gestegen. Maandag j.l. keurde de minister van Economische Zaken de tariefswijziging goed. Behalve de onrustbarende stijging van de lonen zijn ook de gestegen kos ten van materialen, dokbeurten van schepen etc. oorzaak geweest van het jongste TESO-besluit. De vandaag nog geldende passagierstarieven dateren van juni 1962. Weinig vervoersmaat schappijen kunnen zeggen, dat zij in 12 jaar geen verhogingen hebben moeten toepassen. In 1961 betaalde TESO aan lonen en salarissen ƒ480.000,In 1962 ƒ632.000,(32% meer) en in 1963 ƒ700.000,(10% meer). Dit jaar zijn de lonen nog eens met 10% verhoogd, zodat een bedrag van ca. ƒ800.000,zal worden uitbetaald. Vervoersbedrijven zijn zeer arbeidsintensief, zodat een stijging van lonen sterk op de exploi tatie drukt. De nieuwe tarieven luiden (tussen haakjes oude tarieven): Enkele reis le klas 1,30 1,10) Dagretour le klas 2,20 1,80) Enkele reis kind le klas 0,65 0,55) Dagretour kind le klas 1,10 0,90) Enkele reis 2e klas 0,90 0,75) Dagretour 2e klas 1,50 1,25) Enkele reis kind 2e klas 0,45 0,40) Dagrctour kind 2e klas 0,75 0,65) Couponboekje le kl. 50 st. 50,— 40,—) Couponboekje 2c kl. 50 st. 35,— 27,50) 4,50 3,50) 6,25 5,25) 9,— ,36,— gehandhaafd Weekkaarten 2e klas Weekkaart met rijwiel Weekkaart le klas Maandabonnement Deze tarieven zullen blijven tot het in de vaart komen van de nieuwe veerboot „Marsdiep", in juni 1964. Zoals bekend is de nieuwe veer boot een éénklasseschip. De personen- tarieven op het nieuwe schip zullen on geveer het gemiddelde bedragen van de morgen ingaande le en 2e klasse tarieven. Houders van couponboekjes (oud tarief) dienen met ingang van 15 febr. 1964 op de niet gebruikte coupons naar evenredigheid bij te betalen. ZON. MAAN EN HOOG WATER De zon komt 16 februari op om 7.55 uur en gaat onder om 17.54 uur; 19 februari op om 7.49 uur en onder om 18.00 uur. Maan 20 febr. E K.; 27 febr V.M. Hoog water ter rede van Oudeschild: 14 febr. 9.05 en 21.34; 15 febr. 9.49 en 22.17; 16 febr. 10.28 en 22.54; 17 febr. 11.03 en 23.27; 18 febr. 11.36 en 19 febr 0.00 en 12 08; 20 febr. 0.30 en 12.40; 21 febr. 1.07 en 13.25; 22 febr. 2.06 en 14.43. OVERDENKING: VOLGEN Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: „Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij". Het is allerminst vanzelfsprekend, wanneer een mens ja zegt tegen Chris tus. Wie bij Christus wil horen, moet de consequenties aanvaarden, die deze gemeenschap met zich mee brengt. Het komt aan op zelfverloochening. Dat is het tegenovergestelde van zelfhand having. Zelfverloochening is onszelf op geven en loslaten. Dat we ons niet langer handhaven tegenover God, maar in afhankelijkheid en vertrouwen leven van Zijn gunst. Voor de Heer moeten wij alles over hebben. Voor het natuur lijke gewone leven heeft een mens heel wat over. Wanneer de dokter zegt, dat U hoogstens nog twee maanden kan leven of anders een been moet laten af zetten, dan laat U uw been amputeren om het leven te behouden. Zo is het ook met de grote Heelmeester. Hij wil niets liever dan ons genezen. Maar dan moe ten we ons ook door Hem laten helpen. Hij legt ons op zijn operatietafel. Hij snijdt de kankergezwellen uit onze ziel Hij heelt de wonden. Hij geneest ons volkomen. Hij rukt ons uit de macht van dood en verderf. Wanneer Hij .ons behandelt, worden wij klein. Dan ver staan wij iets van het mysterie van het kruis en dan weten wij, dat wij door Zijn offer gered zijn. Dan geloven wij, dat het kruis van Gods liefde er ook voor ons gestaan heeft. Wat moeten wij onder het kruis ver staan, dat wij te dragen krijgen? Het kruis kan zijn de last van ons bestaan en de omstandigheden des levens. In de woorden van Jezus tot zijn discipe len is in het bijzonder gedacht aan het martelaarschap, aan het lijden om Christus' wil. Daar denken we tegen- woordig weinig meer aan, omdat wij persoonlijk dit lijden niet kennen. In Rusland en China zijn er echter chris tenen, die dit lijden aan den lijve onder vinden En in de bezettingstijd kwam het overal weer boven; toen is er ook geleden om Christus' wil En het kan zo weer boven komen. Zouden wij bereid zijn alles voor Christus over te hebben, zelfs ons leven? Petrus beloofde dat hij de Heer nooit in de steek zou laten, maar enige uren na deze belofte verloochende hij Hem. Laten wij maar niet te veel van onszelf verwachten. Laten wij gedurig bidden om kracht, liefde en trouw op dat wij Hem volgen al de dagen van ons leven. J. G. B. EVANGELISATIESAMENKOMST Maandag 17 februari is er evangeli satiesamenkomst. Kap. Wismeijer van het Leger des Heils uit Den Helder hoopt dan hier te komen. In december hadden we met hem een fijne avond. Een ieder is hartelijk welkom om 8 uur in het Dorpshuis te Den Burg. N.H. KERKDIENSTEN VOORLOPIG IN ANDER GEBOUW Onder leiding van Monumentenzorg is in de N.H. Kerk te Den Burg begon nen met de vernieuwing van het pleis terwerk Het karwei zal minstens 8 weken in beslag nemen en in die tijd j zal het niet mogelijk zijn de diensten in het gebouw te houden. De komende zondagen wordt de dienst in de Gere formeerde of Doopsgezinde kerk gehou den. Voor a.s. zondag is het de Gerefor meerde Kerk (Elemert) te Den Burg om 11 uur 's morgens. WEET U DAT... d« bekende hoortoestellenspecialist GEERVLIET N V., uit Amster dam elke woensdag volgende op de le dinsdag van de maand aanwezig Is bij de firma Halee, Beatrixstraat 52. Den Helder voor het geven van inlichtingen omtrent ZIEKENFONDSBIJDRAGE In zake de aanschaffing van een boortoestel? Wij leveren hoortoestellei., oorhangers en hoorbrillen van de beste fabrikaten. Komt u eens op onze zitting? U zult er geen spijt van hebben. Desgewenst komen wij u thuis bezoeken. GEERVLIET N.V., Keizersgracht 411, Amsterdam. Tel. 237728 (020) Strookjes voor lijst van vrij« accommodaties. Nog steeds ontvangen wij strookjes, die als drukwerk zijn gefrankeerd, zo dat wij strafporto moeten betalen. De strookjes dienen met 12 cent als brief gefrankeerd te worden. Voorts verzoe ken wij onze leden die gewend zijn de strookjes direkt bij de VVV in te leve ren, deze in de bus te deponeren. Als men binnenkomt, betekent dit voor de informatrices steeds weer een onder breking van het werk dat nu belangrijk is l(het behandelen aan de aanvragen). Het is verder voor een vlotte verwer king van de gegevens belangrijk dat de strookjes duidelijk zijn ingevuld en al leen gegevens vermelden over de maan den juni, juli en augustus. Correcties VVV-krant Door het grote aantal aanvragen ver mindert de voorraad kranten snel, zo dat het tweede nummer zo spoedig mo gelijk gedrukt moet worden. Correcties kunnen worden ingezonden tot 20 fe bruari a.s correcties, die né die datum binnenkomen, worden niet meer aange bracht. Het gebeurt herhaaldelijk, dat correcties op de strookjes voor de lijst i van vrije accommodaties worden ver meld. Wij verzoeken de leden alle cor recties apart op te geven, aangezien anders het gevaar bestaat dat ze over het hoofd worden gezien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1