Cjroen <2wartsJexeU in het harL,
TE SO-ARTIKEL IN HET
TESO verhoogt personen-
vervoerstarieven met 20 pet
Bronchileften
RENTEVERLIES VAN f1000 PER DAG
Nieuwe pont van TESO ligt
maanden nutteloos aan de kade
Havens van Texel en Den Helder nog niet gereed
Commentaar van de N.V. T.E.S.O.
Helicopter liet het
afweten
Arbeidslonen sterk gestegen
Minister ging accoord
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1984
TEXELSE
77e JAARGANG No. 7838
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij
Boek-, Kantoorboek- en Fotohande!
Handelsdrukkerij
Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart
30 ct incasso. Advertenties: familieberichten
14 ct p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm.
99J
In het „Algemeen Handelsblad" van zaterdag j.l. stond op de voorpagina
een artikel, handelende over de nieuwe pont van TESO, die op het ogenblik
in de marinehaven van Den Helder het moment afwacht, dat de beide fuik
havens in gebruik kunnen worden genomen. Het artikel heeft op Texel vrij
sterk de aandacht getrokken. Vooral degenen, die ten tijde van de moeilijk
heden rond de geschorste TESO-directeur blijk gaven geen vertrouwen in het
huidige bestuur te hebben, moeten bet artikel als een bevestiging van hun
ideeën hebben gezien en hebben gedacht: Zié je nou wel....! De belang
stelling voor losse nummers van „Het Handelsblad" was bijzonder groot
Door de plaatselijke agent van het blad moesten extra kranten worden bij
besteld om aan de vraag te voldoen. Wat veel Texelaars misschien niet
hebben opgemerkt is, dat in het artikel zo veel onjuistheden staan vermeld
dat de lezer-die-van-niets weet een wel heel merkwaardige indruk moet krij
gen over de gang van zaken bij de N.V. TESO. Om tenminste voor wat het
verschijningsgebied van de Texelse Courant betreft de mogelijk door dit
artikel veroorzaakte misverstanden uit de weg te ruimen, nemen wij het
betreffende stuk letterlijk over, gevolgd door commentaar van de zijde van
de N.V. TESO.
Den Helder, 7 februari
Sinds augustus van het vorig jaar
ligt aan een kade in de haven van
Den Helder de nieuwe pont Marsdiep
die de TESO heeft laten bouwen ten
behoeve van de veerdienst tussen Texel
en Noord-Holland, zich te vervelen.
Het grote, luxueuze schip, dat ongeveer
zes miljoen gulden heeft gekost, kan
niet in gebruik worden genomen zolang
de werkzaamheden aan de havens bij
't Horntje en Den Helder niet zijn
voltooid.
Dat laatste zal pas in juni het geval
zijn, hetgeen betekent dat de Marsdiep
tot die tijd een renteverlies van dui
zend gulden per dag in de boeken
doet noteren. De oorzaak: de raad van
commissarissen heeft het schip in 1961,
ondanks de waarschuwingen van Rijks
waterstaat en de toenmalige directeur
van de TESO, veel te vroeg besteld.
Een nieuw schip was reeds lang no
dig, want elk jaar werd de bezoekers
stroom naar Texel groter en de wacht
tijd aan beide zijden van het Mars
diep langer. Voor een grote koppont
(waarbij de auto's aan de ene kant
naar binnen rijden en aan de andere
zijde naar buiten) waren de bestaande
havens evenwel te klein. Besloten werd
daarom de aanlegplaats in Den Helder
te vergroten, de haven op Texel van
Oudeschild naar 't Horntje te verplaat
sen (waardoor tevens de lengte van de
overtocht van elf kilometer tot vijf
werd teruggebracht), op Texel een nieu-
weg weg aan te leggen en de stations
gebouwen te moderniseren. Totale kos
ten meer dan 25 miljoen.
In de zomer van 1961 werd begonnen
met de aanleg van 't Horntje. Omdat
een diepe geul ter plaatse een sterke
stroming veroorzaakte moest er eerst
worden gestort En omdat men eerst
de resultaten daarvan wilde beproe
ven stelde Rijkswaterstaat de TESO
voor, nog een jaar of drie met het
oude materieel te blijven varen en de
bestelling van de Marsdiep uit te
stellen.
Maar terwijl er nog uitvoerige be
sprekingen werden gevoerd met minis
teries, provinciale staten en banken
en ondanks het feit dat directeur P. Si-
binga Mplder ook de weg van het ge
duld verkoos, besloot de raad van com
missarissen in de eerste weken van
oktober 1961 de luxueuze Marsdiep
bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Mij.
te Zaandam te bestellen Dat gebeurde
in een tijd, dat de directeur juist met
vakantie was.
Ho»»tdrank in tabletvorm. 95ct
ZONDAGSDIENST DOKTOREN
Den Burg:
DOKTER ELIAS
(ingaande zaterdagmorgen 8 uur)
Oosferend en De Cocksdorp:
DOKTER RENOUT
(ingaande zaterdagmorgen 8 uur)
Zondagsdiensten dierenartsen:
J. BEEKMAN, tel. (02220) 2936
(ingaande zaterdagmiddag 12 uur)
Zondagsdienst Witte Kruis
Zr. MANNESSEN
Den Burg, tel. (02220) - 2414
(ingaande vrijdag 24 uur tot en met maandag
13 uur)
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 19 februari a.s. worden de
moeders van Oudeschild en Den Burg ver
wacht van 12.30 - 15.30 uur.
Tarieven
Zoals bekend heeft de heer Sibinga
Mulder zich in augustus 1963 ge
dwongen gezien ontslag te nemen, na
dat hij enkele maanden tevoren door
de raad van commissarissen was ge
schorst. De moeilijkheden binnen de
TESO dateren echter van nog veel vroe
ger en vinden hier voedingsbodem in
het eng besloten karakter van de N.V.
De TESO, die voor de eilandbewo
ners zeer veel betekent, is niet met
zijn tijd meegegaan. Zo zijn de statu
ten sinds het jaar van oprichting (1907)
nauwelijks gewijzigd, zo komen op de
vergaderingen over de belangen van
het bedrijf telkens weer persoonlijke
kwesties uitvoerig ter sprake, en zo
wordt wel eens erg veel aandacht ge
schonken aan de faciliteiten voor de
Texelaren in de vorm van reducties,
gratis vervoer en voorrang bij de over
tocht.
Nu de Marsdiep klaar is heeft de
TESO de tarieven radicaal verhoogd,
waarover onlangs een lid van Provin
ciale Staten van Noord-Holland zijn
verontrusting heeft uitgesproken In be
paalde gevallen bedragen deze nieuwe
tarieven het tienvoudige van die op
de Zuidhollandse eilanden.
Luxueus
Intussen ligt het nieuwe schip maar
in de haven van Den Helder te
wachten met een renteverlies van ƒ1000
per dag. Het is een fraai schip, dat met
zijn lengte van 68 meter en zijn breedte
van 16,5 meter, ruimte biedt aan 80
personenauto's, 120 rijwielen en 600 pas
sagiers. De waterverplaatsing is 2000
ton, het motorvermogen 2400 pk. De
voortstuwing geschiedt, in verband met
de grote lengte van de Marsdiep, met
een kostbare diesel-elektrische instal
latie.
En omdat het schip toch al zoveel
kostte heeft men ook bij de inrichting
niet op een paar honderd gulden geke
ken. Op het promenadedek zijn twee
salons, met elk 200 zitplaatsen en een
open buffet voor zelfbediening. De be
kleding van banken en stoelen is van
kunstleer, de vloer van kurkplaten is
afgedekt met linoleum, de tafelbladen
zijn bedekt met formica, de betimme
ring is van multiplex. Op het tussen
dek zijn vertrekken voor scholieren;
voor de bemanning zijn er twaalf slaap
plaatsen en een dagverblijf en was- en
douche-ruimten.
De overtocht van de Marsdiep zal in
normale gevallen niet meer dan twin
tig minuten duren, maar voorlopig
vaart het schip nog niet. Het is zelfs,
sinds het in augustus gereed kwam, al
weer een keer helemaal opnieuw ge
schilderd.
b. De volgende tegenvaller was de zeer
strenge en langdurige winter, waar
door bijna vier maanden vertraging
ontstond.
c. Een vrij groot aantal „onwerkbare"
dagen, door storm, hoog water e.d.
d. Het niet beschikbaar komen van
voldoende personeel, te wijten aan
de overspannen situatie op de ar
beidsmarkt.
Het is niet billijk andere oorzaken
dan de werkelijke te suggereren.
Hopelijk wordt binnen acht weken
een deel van de zorg rond het stil
liggende schip weggenomen. De fuik
haven van Het Horntje zal dan zover
gereed zijn, dat de „Marsdiep" daar een
ligplaats zal vinden, waardoor niet lan
ger van de schaarse ruimte in de mari
nehaven gebruik behoeft te worden ge
maakt. Van de zijde van Rijkswater
staat wordt alles gedaan om de haven
werken zo snel mogelijk gereed te
krijgen. De heer De Gorter wees ten
slotte op de goede verstandhouding en
samenwerking die tussen dit lichaam en
TESO bestaat.
De heer M. C. de Gorter, directeur van de N.V. TESO was bereid enige
opmerkingen te maken met betrekking tot het beweerde in het artikel in het
„Algemeen Handelsblad" van zaterdag. Afgezien van enkele onjuistheden
van minder belang, is de bewering, dat het niet gelijktijdig gereedkomen van
veerboot en havens te wijten is aan het door TESO te vroeg bestellen van de
veerboot, ondanks waarschuwingen van Rijkswaterstaat en de toenmalige
directeur P. Siebinga Mulder, volkomen uit de lucht gegrepen. Rijkswaterstaat
heeft NOOIT gewaarschuwd en de directeur evenmin. De Rijkswaterstaat heeft
ook NOOIT aan TESO voorgesteld om nog drie jaar met het oude materieel te
blijven varen en de bestelling van de „Marsdiep" uit te stellen. Ook de be
stelling van het schip te Zaandam heeft NIET buiten medeweten van de direc
teur plaatsgehad. De heer Siebinga Mulder was zelf bij de bespreking, tijdens
welke het schip besteld werd, aanwezig! Dat was op 12 oktober 1961.
Het artikel in het Handelsblad maakt
een weinig objectieve indruk. Over de
„radicaal verhoogde tarieven, die soms
het tienvoudige van die op de Zuid
hollandse eilanden" zouden bedragen,
kunnen we niet voor het eerst
zeggen, dat men de TESO-tarieven niet
zonder meer met andere kan vergelij
ken. Door willekeurig te vergelijken
kan men naar verkiezing de zaak zo
wel gunstig als ongunstig voorstel
len. Als men de TESO-tarieven b.v
vergelijkt met die van andere Wadden
eilanden, zijn ze juist heel laag!
Wat betreft de kritiek op de statuten,
merkte de heer De Gorter op, dat men
deze moeilijk ingrijpend kan wijzigen
zonder de structuur van de onderne
ming aan te tasten.
Dat de kostbare veerboot nu werke
loos in de haven ligt, heeft andere
oorzaken De voornaamste zijn:
a. Bij de inschrijving van de haven
werken bleek dat de begroting ver
was overtroffen. In kringen van
Rijkswaterstaat en overheid moesten,
voordat met de aanleg kon worden
begonnen, langdurige studies worden
gemaakt. Dit had tot gevolg, dat
enige maanden verliepen, voor dat
met de werken kon worden begon-
Seismisch onderzoek bij Wieringen
Door de Seismografic Service Ltd.
wordt gedurende de afgelopen weken
vanuit Texel seismisch onderzoek ver
richt op de Wadden, o.a bij Wieringen.
De 11 Texelaars, die bjj dit onderzoek
werkzaam zijn, worden dagelijks met de
kotter TX 38 van de heer P. Betsema
uit Oost naar het boorterrein nabij
Wieringen gebracht. Het laatste deel
van de route wordt afgelegd met de
helicopter. Het toestel is van rubber
drijvers voorzien, zodat het nabij de
kotter kan landen om de arbeiders over
te nemen.
Woensdagmiddag deed zich tijdens de
werkzaamheden een ongelukje voor.
Een der arbeiders raakte met een stuk
pijp de draaiende rotor van de heli
copter, waardoor aan een der rotorbla
den schade ontstond. Hoewel het defect
niet ernstig was, durfde men het toestel
niet vol te belasten, zodat de arbeiders
niet meer aan het schip teruggebracht
konden worden.
De zeer nabije kust van Wieringen
was te voet makkelijk bereikbaar, zodat
de Texelaars via Den Helder* en de
(laatste) boot het eiland weer bereikten.
De helicopter is in de onlangs gebouw
de geïmproviseerde hangar op het
vliegveld Texel in reparatie genomen.
Uit de schaarse gegevens, die ons om
trent het seismisch onderzoek van de
SSL bereiken, valt af te leiden dat het
werk op en rond Texel zijn voltooiing
nadert. Verwacht wordt, dat het onder
zoek over ca. 1 maand kan worden be
ëindigd.
Ook het minder uitgebreide onder
zoek, dat door de Duitse firma „Seis-
mos" in opdracht van Mobil Oil Neder
land wordt verricht verloopt vlot. De
Duitsers zullen do proeven over enkele
dagen afsluiten.
Het bestuur van de N.V. TESO heeft
besloten de tarieven voor het personen
vervoer met ingang van 15 februari met
20% te verhogen. De onderneming zag
zich genoodzaakt deze stap te nemen in
verband met de sterke stijging van de
post lonen en salarissen. Sinds 1961
is de post lonen met ruim 60% gestegen.
Maandag j.l. keurde de minister van
Economische Zaken de tariefswijziging
goed.
Behalve de onrustbarende stijging
van de lonen zijn ook de gestegen kos
ten van materialen, dokbeurten van
schepen etc. oorzaak geweest van het
jongste TESO-besluit. De vandaag nog
geldende passagierstarieven dateren
van juni 1962. Weinig vervoersmaat
schappijen kunnen zeggen, dat zij in 12
jaar geen verhogingen hebben moeten
toepassen.
In 1961 betaalde TESO aan lonen en
salarissen ƒ480.000,In 1962
ƒ632.000,(32% meer) en in 1963
ƒ700.000,(10% meer). Dit jaar zijn
de lonen nog eens met 10% verhoogd,
zodat een bedrag van ca. ƒ800.000,zal
worden uitbetaald. Vervoersbedrijven
zijn zeer arbeidsintensief, zodat een
stijging van lonen sterk op de exploi
tatie drukt.
De nieuwe tarieven luiden (tussen
haakjes oude tarieven):
Enkele reis le klas 1,30 1,10)
Dagretour le klas 2,20 1,80)
Enkele reis kind le klas 0,65 0,55)
Dagretour kind le klas 1,10 0,90)
Enkele reis 2e klas 0,90 0,75)
Dagretour 2e klas 1,50 1,25)
Enkele reis kind 2e klas 0,45 0,40)
Dagrctour kind 2e klas 0,75 0,65)
Couponboekje le kl. 50 st.
50,— 40,—)
Couponboekje 2c kl. 50 st.
35,— 27,50)
4,50 3,50)
6,25 5,25)
9,—
,36,—
gehandhaafd
Weekkaarten 2e klas
Weekkaart met rijwiel
Weekkaart le klas
Maandabonnement
Deze tarieven zullen
blijven tot het in de vaart komen van
de nieuwe veerboot „Marsdiep", in juni
1964. Zoals bekend is de nieuwe veer
boot een éénklasseschip. De personen-
tarieven op het nieuwe schip zullen on
geveer het gemiddelde bedragen van de
morgen ingaande le en 2e klasse
tarieven.
Houders van couponboekjes (oud
tarief) dienen met ingang van 15 febr.
1964 op de niet gebruikte coupons naar
evenredigheid bij te betalen.
ZON. MAAN EN HOOG WATER
De zon komt 16 februari op om 7.55 uur en
gaat onder om 17.54 uur; 19 februari op om
7.49 uur en onder om 18.00 uur.
Maan 20 febr. E K.; 27 febr V.M.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
14 febr. 9.05 en 21.34; 15 febr. 9.49 en 22.17;
16 febr. 10.28 en 22.54; 17 febr. 11.03 en
23.27; 18 febr. 11.36 en 19 febr 0.00 en
12 08; 20 febr. 0.30 en 12.40; 21 febr. 1.07
en 13.25; 22 febr. 2.06 en 14.43.
OVERDENKING:
VOLGEN
Toen zeide Jezus tot zijn discipelen:
„Indien iemand achter Mij wil komen,
die verloochene zichzelf en neme zijn
kruis op en volge Mij".
Het is allerminst vanzelfsprekend,
wanneer een mens ja zegt tegen Chris
tus. Wie bij Christus wil horen, moet de
consequenties aanvaarden, die deze
gemeenschap met zich mee brengt. Het
komt aan op zelfverloochening. Dat is
het tegenovergestelde van zelfhand
having. Zelfverloochening is onszelf op
geven en loslaten. Dat we ons niet
langer handhaven tegenover God, maar
in afhankelijkheid en vertrouwen leven
van Zijn gunst. Voor de Heer moeten
wij alles over hebben. Voor het natuur
lijke gewone leven heeft een mens heel
wat over. Wanneer de dokter zegt, dat
U hoogstens nog twee maanden kan
leven of anders een been moet laten af
zetten, dan laat U uw been amputeren
om het leven te behouden. Zo is het ook
met de grote Heelmeester. Hij wil niets
liever dan ons genezen. Maar dan moe
ten we ons ook door Hem laten helpen.
Hij legt ons op zijn operatietafel. Hij
snijdt de kankergezwellen uit onze ziel
Hij heelt de wonden. Hij geneest ons
volkomen. Hij rukt ons uit de macht
van dood en verderf. Wanneer Hij .ons
behandelt, worden wij klein. Dan ver
staan wij iets van het mysterie van het
kruis en dan weten wij, dat wij door
Zijn offer gered zijn. Dan geloven wij,
dat het kruis van Gods liefde er ook
voor ons gestaan heeft.
Wat moeten wij onder het kruis ver
staan, dat wij te dragen krijgen? Het
kruis kan zijn de last van ons bestaan
en de omstandigheden des levens. In
de woorden van Jezus tot zijn discipe
len is in het bijzonder gedacht aan het
martelaarschap, aan het lijden om
Christus' wil. Daar denken we tegen-
woordig weinig meer aan, omdat wij
persoonlijk dit lijden niet kennen. In
Rusland en China zijn er echter chris
tenen, die dit lijden aan den lijve onder
vinden En in de bezettingstijd kwam
het overal weer boven; toen is er ook
geleden om Christus' wil En het kan
zo weer boven komen.
Zouden wij bereid zijn alles voor
Christus over te hebben, zelfs ons
leven? Petrus beloofde dat hij de Heer
nooit in de steek zou laten, maar enige
uren na deze belofte verloochende hij
Hem. Laten wij maar niet te veel van
onszelf verwachten. Laten wij gedurig
bidden om kracht, liefde en trouw op
dat wij Hem volgen al de dagen van ons
leven.
J. G. B.
EVANGELISATIESAMENKOMST
Maandag 17 februari is er evangeli
satiesamenkomst. Kap. Wismeijer van
het Leger des Heils uit Den Helder
hoopt dan hier te komen. In december
hadden we met hem een fijne avond.
Een ieder is hartelijk welkom om 8 uur
in het Dorpshuis te Den Burg.
N.H. KERKDIENSTEN VOORLOPIG
IN ANDER GEBOUW
Onder leiding van Monumentenzorg
is in de N.H. Kerk te Den Burg begon
nen met de vernieuwing van het pleis
terwerk Het karwei zal minstens 8
weken in beslag nemen en in die tijd
j zal het niet mogelijk zijn de diensten
in het gebouw te houden. De komende
zondagen wordt de dienst in de Gere
formeerde of Doopsgezinde kerk gehou
den. Voor a.s. zondag is het de Gerefor
meerde Kerk (Elemert) te Den Burg om
11 uur 's morgens.
WEET U DAT...
d« bekende hoortoestellenspecialist GEERVLIET N V., uit Amster
dam elke woensdag volgende op de le dinsdag van de maand
aanwezig Is bij de firma Halee, Beatrixstraat 52. Den Helder voor
het geven van inlichtingen omtrent ZIEKENFONDSBIJDRAGE In
zake de aanschaffing van een boortoestel?
Wij leveren hoortoestellei., oorhangers en
hoorbrillen van de beste fabrikaten.
Komt u eens op onze zitting? U zult er
geen spijt van hebben.
Desgewenst komen wij u thuis bezoeken.
GEERVLIET N.V., Keizersgracht 411, Amsterdam. Tel. 237728 (020)
Strookjes voor lijst van vrij«
accommodaties.
Nog steeds ontvangen wij strookjes,
die als drukwerk zijn gefrankeerd, zo
dat wij strafporto moeten betalen. De
strookjes dienen met 12 cent als brief
gefrankeerd te worden. Voorts verzoe
ken wij onze leden die gewend zijn de
strookjes direkt bij de VVV in te leve
ren, deze in de bus te deponeren. Als
men binnenkomt, betekent dit voor de
informatrices steeds weer een onder
breking van het werk dat nu belangrijk
is l(het behandelen aan de aanvragen).
Het is verder voor een vlotte verwer
king van de gegevens belangrijk dat de
strookjes duidelijk zijn ingevuld en al
leen gegevens vermelden over de maan
den juni, juli en augustus.
Correcties VVV-krant
Door het grote aantal aanvragen ver
mindert de voorraad kranten snel, zo
dat het tweede nummer zo spoedig mo
gelijk gedrukt moet worden. Correcties
kunnen worden ingezonden tot 20 fe
bruari a.s correcties, die né die datum
binnenkomen, worden niet meer aange
bracht. Het gebeurt herhaaldelijk, dat
correcties op de strookjes voor de lijst
i van vrije accommodaties worden ver
meld. Wij verzoeken de leden alle cor
recties apart op te geven, aangezien
anders het gevaar bestaat dat ze over
het hoofd worden gezien.