Cjrocn TwarL-Jexels in het hart-, Nieuwe „Marsdiep" deed prachtig werk in bouwvak-weekend T.E.S.O. vervoerde dertig procent méér auto's dan vorig jaar 2471 personenenwagens (in beide richtingen overgezet VERBLUFFENDE TOENAME Bijzonder overtuigend bleek de on schatbare waarde van het pendelende vlaggeschip ais het toevallig gelijk met „De Dageraad die volgens de dienst regeling voer en voornamelijk fietsen, oromfietsen en motoren overzette, m de naven van Den Helder arriveerde. Nog voordat „De Dageraad" goed en wei was afgemeerd en nog met begonnen was met het iaden, verliet de „Mars diep" alweer de luik op weg naar het zonovergoten Texel, dat lokxend over het blauwe spiegelgladde water op zijn gasten wachtte Vrijdag omstreeks het middaguur werd het al behoorlijk druk. De Mars diep pendelde en zette die dag 814 auto's over. Aan beide zijden bleven de havenpleinen „schoon" en zelfs moest men het schip 's middags een half uur uit de vaart nemen, eenvoudig omdat er niets meer te vervoeren was.Tot de avond werd doorgevaren en omdat er om negen uur geen wachtenden meer waren, werd het schip 's nachts stilge legd. 500 auto's Kennelijk meenden vele automobilis ten dat men evenals vorig jaar 's nachts zou doorvaren, want om tien uur 's avonds stonden de auto's alweer drie rijen dik op het Helderse havenplein. Zij hebben de hele nacht moeten wach ten konden eerst om vijf uur zaterdag ochtend worden vervoerd toen de dienst werd hervat. Omstreeks 10 uur werd het tot ontsteltenis van TESO, politie en VVV ongekend druk. Zo kort na el kaar arriveerden honderden auto's te Den Helder, dat om 11 uur alle be schikbare parkeerruimte in de buurt van de haven was bezet en de rij tot de tent van Circus „Boltini" aan de Kanaalweg reikte! Naar schatting ston den op dat moment 500 auto's te wach ten. De automobilisten achter in de rij moesten vijf uren wachten, voordat zij laat in de middag konden worden ver voerd. Dat was een teleurstelling voor hen die meenden, dat door het nieuwe schip de wachttijden voorgoed tot 't ver leden behoorden. Een rekensommetje leert echter dat die overstelpende druk te in zo korte tijd zelfs met geen drie ponten is te verwerken. Vijf uren wach ten is bovendien niet zó verschrikkelijk als men bedenkt, dat vorig jaar nog wachttijden van 12 en het jaar ervoor zelfs van 18 uren werden genoteerd. de caravan op het havenplein hadden ingericht, waren de wachtenden met diverse informaties van dienst en reik ten aan allen een stencil met nuttige algemene inlichtingen uit. Stellig heb ben zij belangrijk bijgedragen aan de vlotte gang van zaken. O.a. door het op de genoemde wijze bekendmaken van de nieuwe passageprijzen ging het er in het (nieuwe) plaatskaartenkantoortje van TESO bijzonder gesmeerd toe. Even leek het zaterdagmiddag of er een kink in de kabel zou komen toen zich een defekt voordeed aan de brug in de Hel derse fuikhaven. Het bleek echter een kleinigheid te zijn, die snel kon worden verholpen, zodat de ontstane vertraging met groter was dan ca. 20 minuten. Na drie uur 's middags kortte de rij Van de N.V. TESO kregen wij gisteren de vervoerscijfers ter in zage van het afgelopen bouwvak weekend met vergelijkende cijfers van het beruchte weekend van 1963 toen wachttijden tot twaalf uren werden doorgebracht. Hoe enorm de belangstelling voor Texel in cén jaar is gestegen, blijkt uit de spectaculaire conclu sie, die wij uit deze cijfers moes ten trekken: het vervoer is met DERTIG procent toegenomen!! Vrijdag en zaterdag werden in beide richtingen 2471 personen auto's vervoerd, vorig jaar 1899. Een verschil dus 572 of 30°/o. In de richting Texel-Den Helder werden 843 auto's overgezet (vorig jaar 654), waarvan de Marsdiep er 597 voor haar rekening nam en De Dageraad 246. In de richting Den Helder-Texel werden 1628 auto's vervoerd (vorig jaar 1245), waarvan door de Marsdiep 1389 en door De Dageraad 239. Opval lend is dat ongeveer twee maal zoveel auto's naar Texel zijn ge gaan dan terug. Ook vorig jaar was dat het geval. DINSDAG 21 JULI 1964 1 77e JAARGANG No. 787f TEXELSE^COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Roojj Verschijnt dinsdags cn vrijdags. Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. auto's zeer snel in. Tegen de avond bood het Helderse haventerrein weer het beeld van een vroeg voorseizoen, zodat men niet, zoals vorig jaar, 's nachts behoefde door te varen, maar op de normale tijd schip en bemanning de nachtrust kon gunnen. Om negen uur 's avonds was het havenplein leeg; in het bouwvakweekend een gebeurtenis, die zich de laatste tien jaar niet meer heeft voorgedaan! Volgens dienstregeling Zondagochtend ging men normaal volgens de dienstregeling varen. Ruim schoots kon men zo het vervoer aan. Na deze vuurproef heeft de „Marsdiep" zijn onschatbare waarde bewezen. Men mag van groot geluk spreken, dat Rijks waterstaat er op het laatste moment, ondanks tal van technische tegenvallers, in slaagde haar belofte gestand te doen dat de fuik te Den Helder bruikbaar zou zijn op 17 juli. Wanneer de fuik door een ernstige tegenvaller niet ge bruikt had kunnen worden, had dit een ramp betekend. De Texelaars mogen dankbare gevoelens koesteren jegens TESO en Rijkswaterstaat, die er door innige samenwerking tenslotte in slaagden een dergelijke catastrofe te voorkomen. VAKSCHOOL VOOR MEISJES VOOR DEN HELDER EN OMSTREKEN Het getuigschrift van de 1-jarige op leiding Assistenten A met de nadruk op theoretische vorming behaalde: E. M. Brasser te Oosterend. Het getuigschrift van de 1-jarige Vormingsklasse behaalden: E. B. Dros te Eierland, J. Dros, J. Kooijman te Den Burg, J C. Duinker, W. G. Duinker te Den Hoorn, C. Kikkert te De Westen, A. van der Vis en M. Vlaming te Oos terend. GESLAAGD Aan de Technische school te Den Hel der behaalde W. T. van Sambeek de getuigschriften Metaalbewerker en Autohersteller. GESLAAGD De heer Jan W. Moerbeek, Hoger- straat te Den Burg, slaagde te 's Gra- venhage voor 3de stuurman Grote Han delsvaart en tevens als radarwaarnemer op koopvaardijschepen. GESLAAGD OUDESCHILD De heer Joop Eel- man Tzn. deed te Alkmaar met gunstig gevolg examen voor het vakdiploma de tailhandel zuivelprodukten CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 22 juli a.s. worden de moeders van de buitcndorpen verwacht op de volgende uren Den Hoorn 14.0014.45 uur; Oostcrend 14.4515.30 uur; De Coeksdorp 15.30 16.00 uur; De Koog 16.0016.30 uur. Belangrijk: GENEESKUNDIGE HULP BIJ ONGEVALLEN De op Texel gevestigde artsen zijn onderling een regeling overeengekomen inzake de hulpverlening bij straatonge vallen. In het vervolg dient bij aanrijdingen en andere straatongevallen alleen de politie te worden gewaarschuwd. Deze weet, welke arts ingeschakeld moet worden en zorgt, dat de betreffende arts direct wordt gealarmeerd. In het belang van een snelle hulp verlening is het noodzakelijk, dat hier aan stipt de hand wordt gehouden. In het vervolg geldt dus de regel: bij straatongcvallen onmiddellijk de politie bellen en niet zelf een arts waar schuwen. Alleen op deze wijze zal bij ongeval len binnen de kortst mogelijke tijd ge neeskundige hulp kunnen worden ge boden Deze foto's maakten we vrijdag, kort na de ingebruikname van de „Mars diep" met de twee fuikhavens. Men ziet hoe de Marsdiepaan de brug van de Texelse fuik ligt gemeerd. Een zware vrachtwagen plus aanhangwa gen. met duizenden flesjes frisdank, verlaat het autodek, gevolgd door 65 personenauto's. De hele lading auto's werd in ruim twee minuten gelost en enkele minuten later rijden de auto's met bestemming vastewal alweer de Marsdiep op. Ook het laden ging bijzonder vlot, al moest enige ervaring worden opgedaan met het oordeelkundig en practisch opstellen van de vracht- en personenauto's. Veel personenauto's werden toch als bestel wagens behandeld, omdat op het dak een kampeeruitrusting of andere bagage was bevestigd. Bij het begin van de bouwvakvakanties 1964 is de stroom vakantiegangers naar Texel groter geweest dan ooit tevoren. Behalve de normaletoename, vooral van het gemotoriseerde deel van hen, is de intensieve propaganda die dit jaar is gevoerd mede van betekenis geweest. Ook deed het warme zo merweer velen op het laatste moment besluiten naar Texel te gaan. dat, zo bleek ons uit gesprekken, die wij met de wachtenden te Den Helder voerden, nog altijd de naam heeft te beschikken over vele kilometers breed, vrij en koel strandBelangrijk was het ANP-bericht in de dagbladen en voor de radio, dat de nieuwe veerboot „Marsdiep" met zijn enorme vervoerscapaci teit eindelijk in de vaart was gekomen. Dit schip heeft fantastisch werk ge daan. Het was een genoegen om op 't Horntje te zien hoe de kolos iedere veertig a vijftig minuten vlot aan de fuik afmeerde en een zestig tot zeven tig auto's in verbluffende korte tijd op het eiland zette. We hebben er met het horloge bijgestaan en constateerden dat met het afmeren van de „Mars diep" en lossen van de auto's niet meer dan 2 minuten was gemoeid. Het laden duurde gemiddeld 9 minuten. Vooral gezien het feit, dat het TESO- personeel nog vrijwel geen ervaring met de kolos had opgedaan, mag dit een verrassend vlotte gang van zaken worden genoemd. Vlotte gang van zaken De stemming van de wachtenden was overigens opperbest. De dames van de VVV Texel, die hun kanboortje weer in Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. 2,65 p. kwart, -f- 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. JEUGDIGE BROMFIETSER VERLEENDE GEEN VOORRANG Op een plaats, waar zich vorig jaar bijzonder veel verkeersongevallen voor deden, de hoek Beatrixlaan-Gasthuis- straat te Den Burg, gebeurde donder dagavond om 20.20 uur het eerste onge luk van dit seizoen. Met flinke snelheid naderde uit de richting Den Burg een bromfiets, die werd bestuurd door de 16-jarige D. Terpstra met op de duo de 15-jarige P. J. Beerling. Óp de hoek verleende de jongeman geen voorrang aan een van rechts uit de Beatrixlaan komende personenauto, een DKW, die werd bestuurd door de heer C. R. Keij- ser te De Waal. De brommer reed met een flinke klap tegen de linker voor zijde van de wagen. De auto vertoonde enkele deuken, maar de brommer werd ernstig beschadigd. De twee jongens konden van geluk spreken, want zij hadden geen schrammetje opgelopen. Vastgesteld werd, dat zij belangrijk har der dan dertig km. per uur hadden ge reden. De politie maakte proces„verbaal op. VEERTIG JAAR BOERENKNECHT Vandaag is het feest op hoeve „Rot terdam" in de Eierlandse polder, want de heer W. van Houte herdenkt het feit, dat hij veertig jaar geleden bij de familie Slot in dienst kwam. Hij werkte toen bij de heer C. Slot, in 1930 bij de heef N. Slot Czn. en van I960 tot op de dag van vandaag bij de heer C. N. Slot Nzn. Al die tijd heeft de heer Van Houte zioh op voorbeeldige wijze van zijn vaak zware taak g ex weten. Van Houte werd geboren in Zeeland, maar kwam reeds als 1 jaar oude baby met zijn familie naar Texel, waar hij woonde op „Utopia" in 't Noorden. Later verhuisde hij naar Oost, vanwaar hij nog dagelijks met zijn auto'tje naar zijn werk komt Een bijzonderheid is, dat ook zijn broer over afzienbare tijd veertig jaar op „Rotterdam" werkt. Kort nadat W. van Houte was aange nomen, nam hij n.l. zijn broer mee om de grote drukte in het bedrijf de baas te kunnen en het beviel hem zo goed, dat hij besloot te blijven. SAMENZANG IN DEN HOORN DEN HOORN Het is een goede traditie geworden om 's zomers in het Hoornder kerkje op donderdagavond samen te zingen. Aanstaande donder dagavond van 8 tot 9 uur wordt de eer ste bijeenkomst weer gehouden. Er wordt niet gesproken of gepreekt. Hoofdzaak is het zingen en musiceren. Het is tot nu bijna altijd gelukt om onder de gasten en onder de Texelaars mensen te vinden, die hetzij solo- of koorzang, dan wel orgelspel of een an dere instrumentale bijdrage ten beste wilden geven. Ook dit jaar zullen der gelijke bijdragen op hoge prijs gesteld worden. Men wende zidh hiervoor tijdig tot Mevrouw Brum, Herenstraat 18, Den Hoorn, tel. 374. Iedereen is welkom. M NIEUWE BOOTKAARTEN OOK BIJ V.V.V. VERKRIJGBAAR De TESO-bootkaartjes, die sinds de ingebruikneming van de „Marsdiep" geldig zijn, zijn ook bij de V.V.V. Texel verkrijgbaar. Dit zijn de kaartjes voor één reis (ƒ1,30), kinderen ƒ0,65; 10- vaarten kaarten a ƒ11,20 vaarten- kaarten a ƒ18,autokaarten a ƒ6, en kaarten voor fietsen, bromfietsen, motorfietsen en scooters. JUBILARIS GEËERD De heer G. Koorn, die, zoals wij uit voerig in de vorige editie meldden, in verband met het feit, dat hij vijftig jaar bij de N.V. v/h C R. Keijser Co. in dienst was, de zilveren eremedaille kreeg aangeboden en tal van andere blijken van waardering mocht accepte ren, is door onbekenden nóg eens ge- eerd. Een deel van het havenplein nabij het pakhuis van Keijser Co. is name lijk herdoopt in „Gerard Koorn-plein". Het naambordje is een dezer dagen aan gebracht. Serieus bedoeldzo werd ons verzekerd! ZOON ZOCHT VADER OP Niet alleen in de mensen-, maar ook in de dierenwereld kunnen zich soms aardige ontmoetingen voordoen. Een toerist uit Zwitserland, die met zijn honden op een terrein nabij De Koog kampeerde, kwam door een toeval tot de ontdekking dat een van zijn dieren, een Whippet, zijn vader op Texel heeft wonen. Het vaderdier is bezit van de heer J. Veltkamp te Den Burg. Toeval dus. ERE WIE ERE TOEKOMT Van de zijde van de organisatie van het klank- en lichtspel, dat dinsdag en woensdag met succes werd opgevoerd, werd ons verzocht het volgende te pu bliceren. De rol van de schout in de scène met Michiel de Ruyter werd ge speeld door de heer W. Visser. In de programma's was voorst niet vermeld, dat aan de fraaie décors ook nog enkele dagen was gewerkt door een leerling van de Kunstnijverheidsschool te Am sterdam, de heer J. A. M. Visser.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1