Cjrocn 'wartsjexels in het harL, Weer ieder weekend rondvluchten boven Texel Morgen Texelse m paardendag op de speelweide SPEL Lustrum Concours- Hippique van Paardensport veren iging Eiland is prachtig vanuit de lucht VRIJDAG 24 JULI 1904 TEXELSE 77e JAARGANG No. 788# Uitgave N.V. vJh. Langeveld de Rooty Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. COURANT Vliegen is nog slechts een sensatie voor mensen, die het nooit eerder heb ben gedaan. Immers al lang is de luchtreizigei geen onverschrokken waaghals meer, die er bovendien warmpjes moet bijzitten. Vliegen is de gewoonste zaak ter wereld geworden, al moeten zelfs de meest ervaren reizi gers toegeven dat ze zich in het toestel anders voelen dan in hun auto. Dit niettegenstaande het feit, dat bereke ningen hebben geleerd, dat vliegen on geveer veertig maal zo veilig is als autorijden. Het zal hem zitten in het feit, dat de mens zich instinctief on veilig voelt, wanneer hij het contact met de aarde heeft verloren. We zijn tenslotte geen vogels. Maar vliegen is toch niets bijzonders meer. De meeste zakenmensen vliegen en we gaan zelfs vliegend op vakantie. Anders is het wanneer men zich laat verheffen boven de eigen vertrouwde omgeving. Voor het eerst ziet men huizen, straten en landerijen als een plattegrond. Dit doet de eerste keer zo onwezenlijk en vreemd aan, dat het enige tijd duurt voor men zich heeft georiënteerd en dan nog is het moeilijk de eigen woonplaats erin te herkennen. Dit te ondergaan is bijzonder opwin dend en dus aantrekkelijk. Dat het maken van rondvluchten voor het publiek aantrekkelijk is, weten za kelijk ingestelde bezitters van sport- vliegtuigen al lang. Ze weten dat vooral het eiland Texel vanuit de lucht boeiend is omdat het op een betrekkelijk kleine oppervlakte vrijwel alle mogelijke soor ten Nederlands landschap kent. Het maken van een rondvlucht is bovendien de enige mogelijkheid om in weinige minuten zich toch een goed beeld te vormen van dit Holland-in-een-notedop. Diverse maatschappijen zijn daarom op Texel al in actie geweest. Nog vers ligt ieder de geruchtmakende „luchtoorlog" in het geheugen, die ontstond toen de twee concurrerende maatschappijen „Aero Contractors" en „Sinberg N.V." elkaar de passagiers trachtten af te kapen. Maar de rondvluchten waren niet van lange duur, want Sinberg ging failliet en Aero Contractors slaagde er niet in op vaste tijden een toestel op het Texelse vliegveld te stationeren met het gevolg, dat geen reclame kon worden gemaakt en de passagiers dus weg bleven. Maar sinds zondag kan men weer elke week Texel vanuit de lucht zien. Er worden weer rondvluchten ge maakt al is het nog in het stadium van voorzichtig aftasten en proberen. De initiatiefnemers zijn de heren J. Haar huis, Canté en H. Versteeg. Het zijn zakenlieden, die er voor hun genoegen een sportvliegtuig op na houden. Een vliegtuig is duur in onderhoud en het vliegen ermee is dus minder goedkoop dan men denktDe heren zochten dus naar een mogelijkheid om hun liefhebberij wat aantrekkelijker te ma ken en meenden die gevonden te hebben in het maken van rondvluchten boven Texel. Er vielen diverse moeilijkheden op te lossen voordat definitief besloten werd wekelijks terug te komen. Zo beschikken de firmanten, die hun aldus gevormde maatschappijtje de „Gelderse Luchtvaartmaatschappij" noemen, niet over het brevet, dat men moet bezitten om tegen betaling passagiers te mogen vervoeren. Met succes kon echter een beroep worden gedaan op een officier- vlieger van de Kon. Marine te Valken burg, die zich bereid verklaarde tot het einde van zijn dienstplicht als piloot te fungeren. In het vakmanschap van deze vlieger kan men vertrouwen stellen Niet alleen door zijn ervaring, maar ook door de reputatie die in zijn naam ligt besloten De heer R. van Ulsen is nl. de zoon van een der beste KLM-vliegers. Een andere, moeilijkheid vormden de landingsgelden, die heel wat van de winst afknabbelen en het feit, dat het toestel niet vast op het Texelse vlieg veld kon worden gestationeerd, zodat grote kosten worden gemaakt met het telkens terugvliegen naar het vliegveld Teuge. Voor het een en ander is nu tussen de N.V. Luchtvaartterrein Texel en de Gelderse Luchtvaartmaatschappij een aanvaardbare regeling getroffen. Voortaan zal er bij goed weer iedere zondag en vaak ook zaterdag worden gevlogen. In vogelvlucht Zondag waren we een van zeer velen die een ca. één kwartier durende vlucht boven het eiland maakten. De maat schappij gebruikt een één-motorig toes tel van het type Jodel D 140 Mousque- taire, dat plaats biedt aan vier perso nen. De Jodel werd na het faillissement overgenomen van de N.V. Sinberg. On danks het feit, dat de Jodel geen bo- vendekker is. heeft men toch een uit stekend uitzicht op de grond door het enigszins blauwe glas van de cockpit. Het toestel is van Frans fabrikaat en is nog betrekkelijk kort in produktie. Op 4 juli 1958 vloog het proto-type. Aan de buitenkant is niet te zien, dat het vlieg tuig geheel van hout is vervaardigd! Op de achterbank kunnen eventueel drie passagiers zitten Ook vervoer van zie ken is mogelijk. Om in de cockpit te klimmen moet men, zoals bij de meeste kleinere benedendekkers, op de vleugel stappen. De piloot of een der firmanten is de passagier graag behulpzaam, voor al om te voorkomen, dat men de voet oip een verkeerde plaats op het vleugel oppervlak zet en er daardoor een gat intrapt. In de cabine is het bijzonder knus. Doorgaans zitten twee passagiers achter en één naast de piloot voorin. Volgens de regels dient men de riemen vast te maken, een karweitje, waarmee de niet-ervaren luchtreiziger zich on middellijk verraadt, zodat de piloot ook daarmee graag behulpzaam is. Dan gaat de plastic kap dicht en de motor wordt gestart Het daverende lawaai wordt door het plsstic nauwelijks tegen gehouden, zodat een gesprek moeilijk is te voeren. Het toerental wordt opge- Twee passagiers gaan aan boord van de Jodel van de Gelderse Luchtvaart maatschappij om een rondvlucht te maken boven Texel. Geheel links de heer H. Versteegh, een der firmanten. In de cockpit de piloot, de heer R. van Ulsen. voerd en het toestelletje taxiet naar het eind van het veld om tegen de wind op te stijgen. De Jodel rijdt met toenemen de snelheid over het hobbelige gras, de stuurknuppel wordt achterover getrok ken en dan verheft het bijna één ton zware geheel zich van de grond Polder Eierland zakt onder ons weg. Het sta tionsgebouw van het vliegveld met de wuivende mensen op het terras, wordt een stukje speelgoed. Verderop zien we de uitgestrektheid van de Sluftervlakte met de kronkelende waterslenk. In zui delijke richting vliegende, schuiven de rode daken van „Padang" onder ons door. De Jodel ligt als een plank in de ludht en komt op steeds grotere hoogte. Het landschap is tot een patroon van veelkleurige blokjes samengetrokken. Het is helder en we zien Texel als een 100 DEELNEMENDE PAARDEN SHOW OUDE VOERTUIGEN POSTKOETS GROOT DEFILEE RUBRIEKEN TUIGPAARDEN OPTREDEN WADDENRUITERS - PONYCLUB O SHOWEXERCITIES Alleen al uit de koppen boven dit artikel kunnen onze lezers opmaken, dat ook dit jaar, in het kader van de feesten „Texel 550 jaar stad" het tra ditionele concours-hippique een evene ment zal zijn dat ieders belanqstellinq verdient. Gezegd kan worden dat het programma grootser dan ooit is opge zet, wat verband houdt met het feit, dat de Vereniging voor Vrienden van het paard nu voor de vijfde maal de tra ditioneel geworden paardendag orga niseert, hetqeen op zichzelf al reden is om aan de paardendag van morqen een extra feestelijk tintje te geven. Keuringen De paardendag 1964 wordt morgen ochtend om 9.45 uur geopend, een plech tigheid die plaatsvindt in de grote con sumptietent op het terrein. Om tien uur zal worden begonnen met de keuringen. De trekpaarden, waarvan de gelederen op Texel zeer sterk zijn uitgedund, la ten ditmaal verstek gaan. Een teken des tijds is het dat hiervoor in de plaats kleinere paarden komen: pony's en fjoröenpaarden. Ook in de VLN is in de fokkerij een duidelijk streven naar het lichtere gebruiks- en rijpaard van het moderne Gronings en Gelders type. De echte liefhebbers zullen zeker niet verzuimen vanaf het begin bij de keu ringen aanwezig te zijn. Men kan het geheel dan rustig aanschouwen en ge nieten van de goede paarden, die op het ogenblik op Texel zijn. „De Kleppertjes" 's Middags om kwart over één begint reeds het non-stop programma met het eerste optreden van de Texelse pony club „De Kleppertjes" die op het ogen blik uit meer dan dertig leden bestaat. 233S? Om half twee zal een goed bezet num mer tuigpaarden in de nieuwelingen klasse worden voorgereden. Van vrij wel alle nummers tuigpaarden kan ver meld worden, dat er een flinke deel name is. Helaas geldt dit (nog) niet voor het nummer éénspan tuigpaarden voor luxe rijtuig, gereden door dames zonder assistentie van een heer. Slechts een vijftal moedige dames heeft zich tot op dit moment aangemeld, maar misschien stijgt de belangstelling nog op het laatste ogenblik Ook het nummer éénspan fjorden- paarden, aangespannen voor de land- bouwwagen met acht deelnemers is een vermelding waard. Muzikale exercitie Met het uitnodigen van het Konink lijk Texels Fanfarecorps bij dit lustrum- Concours Hippique heeft het bestuur van de paardensportvereniging zeker een goede keus gedaan. Muziek en paar- Het bestuur van de paardensportver eniging heeft voor morgen beslag we ten te leggen op deze postkoets, die door Van Gend Loos ter beschikking werd gesteld. De koets, die verrassend veel lijkt op de deli, waarmee wijlen Jan Kalis de verbindingen op Texel onderhield zal ongetwijfeld veel bekijks hebben. den horen bij elkaar! Terecht heeft het bestuur geredeneerd: Haal uit den vreemde niet wat het eigen (ei)land U biedt! Het fanfarekorps zal o.a. het nummer muzikale showexercitie voor haar rekening nemen. Uiteraard hebben wij in het boven staande geen volledig programma gege ven. Het is slechts een redactionele op wekking om morgen vooral niet thuis te blijven en gehoor te geven aan de intussen welbekende oproep van het be stuur van de paardensportvereniging: Maak er een uitgaansdag van Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart, -f 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. TER OVERDENKING. landkaart, geheel omringd door water. De Jodel zou makkelijk nóg hoger kun nen, maar dan zou de aardigheid van het vliegen er gauw af zijn. De vlucht blijft boeiend zolang huizen en men sen op de grond nog zijn te onderschei den. Daar komt De Waal in zicht, ons kleinste dorp met bomendijk. Het meest springt de foeilelijke graansilo in het oog, die hoog boven dc schijnbaar orde loos neergezette huisjes uitsteekt Ver derop, aan het eind van de grijze streep de Oosterenderweg ligt Oosterend. En rechts kfemt Den Burg in zicht, waar we nu op afkoersen. Hoe snel de Jodel vliegt, blijkt als we op het horloge kijken. We zitten enkele minu ten na de start vanaf het vliegveld bo ven Den Burg, we vliegen ruim 230 kilometer per uur. Boven Den Burg worden gewoonlijk enkele rondjes ge maakt, eerst linksom dan rechtsom. Fotograferen Foto's maken is mogelijk, want in het plastic zijn links en rechts kleine schuif jes aangebracht, waar men dé lens van het toestel kan doorsteken. Pas op: foto graferen vanuit de lucht is toegestaan, maar de gemaakte foto's mogen niet in een of andere vorm worden uitgegeven of gepubliceerd! Van zuidelijk Texel weer in noorde lijke richting. Laag vliegend over de duinen en het strand krijgen we enig besef van snelheid. De Koog komt in zicht. Op het strand staan honderden figuurtjes omhoog te kijken en te zwaaien. Enkele minuten later komt de Eierlandse vuurtoren in het beeld. We draaien er met een grote bocht omheen en vliegen weer landinwaarts in zuide lijke richting. In de Eierlandse duinen zien we de villa van de heer Jochems met een grote waterpartij. Verderop kampeerterreinen, stampvol met oranje en blauwe tenten Dan mindert het toes tel snel hoogte. Het toerental van de motor wordt omlaag gebracht, we krui sen de dwarswegen door de polder. Van Ulsen zet zijn kist keurig neer op het gras. Een ogenblik later kunnen we uit stappen en worden de plaatsen ingeno men door andere passagiers, die voor ƒ12,50 een kwartier Texel vanuit de lucht willen zien. De meesten zijn Duit sers. Het Nederlandse publiek is nog niet erg vlieg-minded en veel Texelaars zijn zelfs niet bereid hun klompen mee te geven De belangstelling voor de vluchten van het afgelopen weekend was overi gens groot. Hierdoor aangemoedigd zal ook zoveel mogelijk zaterdag worden gevlogen. Vast staat dat de rondvluchten mor gen om 10 uur beginnen en doorgaan zolang er belangstelling is. Ook zondag zal vanaf tien uur worden gevlogen, De vakantietijd staat altijd in het teken van het spel. Men is er eens even heerlijk tussenuit. De dagelijkse ver plichtingen roepen je niet. Alles wat je nu nog doet is vrijblijvend en je eigen keus. In de regel verdient het wel aanbeve ling om inderdaad iets te ondernemen. Het zogenaamd zalig niets doen verveelt gauw, tenzij men erg moe is. Maar alles wat wij nu doen hoeft niet zo belang rijk. hoeft niet beslist iets nuttigs te zijn. Wij zijn met iets bezig, omdat we er aardigheid in hebben en er onszelf in kwijt kunnen. Ik herinner me uit mijn studententijd een Bijbelstudie kamp op Terschelling, waar we 's mor gens altijd een paar uur heel serieus bezig waren, maar 's middags dikwijls op het strand zaten en zomaar wat zandforten en -dammen bouwden met een enthousiasme alsof we jongens van acht jaar waren. En er was vrijwel niemand die het gek vond. Dit hoorde er helemaal bij voor ons idee. Mee daardoor was er een gezonde, vrolijke sfeer in het kamp. Die gedachte van het niet moeten, van het zo maar onbezorgd kunnen' bezig zijn in de vakantie is iets kostelijks. Maar de ervaring is, dat men het beste toch wel een beetje programma kan maken. Dat houdt de vaart er in en maakt, dat de vakantie ook iets wezen lijks voor je gaat betekenen. En als men samen uitgaat, zal men ook met eikaars wensen rekening willen houden, zodat de anderen er ook zoveel mogelijk van kunnen genieten. Doet men dit niet, dan wordt het gemakkelijk en a-sociale bezigheid en loopt het uit op ruzies en conflicten. Helemaal aan de verplich tingen ontkomen kun je dus niet in de vakantie. Je moet met elkaar rekening houden. Maar de dagelijkse ernst mag er nu toch een beetje uit zijn. We krijgen het leven om ei zomaar van te genieten. Dank God, dat dit mogelijk is. De Bijbel zegt, dat het Gods bedoeling is het hele leven eens zo aan de mensen te genieten te geven als een onbezorgd spel. En Hij wil, dat wij dit hier en nu al een beetje zullen leren. Men mag het ernstig spe len. Dat is trouwens ook veel fijner. Maar wij hoeven niet meer voor ons leven te vechten. De zorg om het geld en de bezorgdheid over onze verant woordelijke taak in de samenleving heeft Hij van ons afgenomen. Hij ver kondigt ons het Evangelie, dat Christus het voor ons heeft volbracht. Hem te leren kennen is de beste ontspanning die ik U wensen kan. Uit Zijn mond komt de uitspraak: „Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten of drinken of over uw lichaam, waarmee gij het zult kleden. Ziet naar de vogelen des hemels, zij zaaien niet en maaien met en brengen niet bijeen in schuren en toch voedt uw hemelse Vader die, gaat gij, mensen, ze niet verre te boven?" (Mattheus 6 25, 26). Wie leert in Hem te geloven en Zijn spelregels te gebruiken, vindt een ontspanning, waardoor het hele leven vrolijk wordt. Voor hem is ook de ernst van het leven niet zo dood-ernstig meer. Christus heeft de dood overwonnen en alles volbracht. Zijn liefde draagt ons leven en alle dingen met goddelijke vol macht en zorg. En ons werk bestaat eigenlijk alleen maar in werkjes, die wij voor Hem mogen doen als kinderen van de hemelse Vader. v. L. SUCCES VOOR JUDOVERENIGING Zestig leden van de enige tijd geleden opgerichte Texelse judovereniging heb ben zaterdag in het Rode Kruisgebouw met succes examen afgelegd voor de gele band. Voor de geslaagden betekent dit het begin van een wellicht succes volle judocarrière. Aan de kleur van de band kan men nl. zien welke „rang" een judobeoefenaar heeft. Hoe donker der de kleur, des te verder is hij in de sport gevorderd. Het einddoel is ge woonlijk de zwarte band. In de maand augustus houdt de judoclub vakantie. De lessen zullen weer op vijf september begihnen op een nieuwe mat. Tevens zal dan worden begonnen met de opleiding van ca 90 nieuwelingen voor de gele band. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 15 tot en met 22 juli 1964 Geboren: Jolanda, dv. Tom van Bo ven en Afien Kruijer; Gerrit Lieuwe Johannes, zv. Johannes Betsema en Romkje Kampstra. Overleden: Antje Sideriua, oud 85 jaar, wed. van E. van Zandbergen. ULO-EXAMENS De laatste groep candidaten voor het ULO-examen heeft examen gedaan De geslaagden: Harry van Splunter te De Koog (A Middenstand), Tineke Vrou we te Heiloo (A Middenstand) en Martha Witte (A Middenstand). GEVRAAGD: Jonge administratieve kracht (Manl. of Vr.) Mulo-opleiding strekt tot aanbeveling. BAKKER S IJZERHANDEL N.V.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1