Cjrocn 'wartsjexels in het harL,
Weer ieder weekend rondvluchten boven Texel
Morgen Texelse
m
paardendag op de speelweide
SPEL
Lustrum Concours-
Hippique van
Paardensport veren iging
Eiland is prachtig
vanuit de lucht
VRIJDAG 24 JULI 1904
TEXELSE
77e JAARGANG No. 788#
Uitgave N.V. vJh. Langeveld de Rooty
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33,
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
COURANT
Vliegen is nog slechts een sensatie
voor mensen, die het nooit eerder heb
ben gedaan. Immers al lang is de
luchtreizigei geen onverschrokken
waaghals meer, die er bovendien
warmpjes moet bijzitten. Vliegen is de
gewoonste zaak ter wereld geworden,
al moeten zelfs de meest ervaren reizi
gers toegeven dat ze zich in het toestel
anders voelen dan in hun auto. Dit
niettegenstaande het feit, dat bereke
ningen hebben geleerd, dat vliegen on
geveer veertig maal zo veilig is als
autorijden. Het zal hem zitten in het
feit, dat de mens zich instinctief on
veilig voelt, wanneer hij het contact
met de aarde heeft verloren. We zijn
tenslotte geen vogels. Maar vliegen is
toch niets bijzonders meer. De meeste
zakenmensen vliegen en we gaan zelfs
vliegend op vakantie.
Anders is het wanneer men zich laat
verheffen boven de eigen vertrouwde
omgeving. Voor het eerst ziet men
huizen, straten en landerijen als een
plattegrond. Dit doet de eerste keer zo
onwezenlijk en vreemd aan, dat het
enige tijd duurt voor men zich heeft
georiënteerd en dan nog is het moeilijk
de eigen woonplaats erin te herkennen.
Dit te ondergaan is bijzonder opwin
dend en dus aantrekkelijk.
Dat het maken van rondvluchten voor
het publiek aantrekkelijk is, weten za
kelijk ingestelde bezitters van sport-
vliegtuigen al lang. Ze weten dat vooral
het eiland Texel vanuit de lucht boeiend
is omdat het op een betrekkelijk kleine
oppervlakte vrijwel alle mogelijke soor
ten Nederlands landschap kent. Het
maken van een rondvlucht is bovendien
de enige mogelijkheid om in weinige
minuten zich toch een goed beeld te
vormen van dit Holland-in-een-notedop.
Diverse maatschappijen zijn daarom op
Texel al in actie geweest. Nog vers ligt
ieder de geruchtmakende „luchtoorlog"
in het geheugen, die ontstond toen de
twee concurrerende maatschappijen
„Aero Contractors" en „Sinberg N.V."
elkaar de passagiers trachtten af te
kapen. Maar de rondvluchten waren
niet van lange duur, want Sinberg ging
failliet en Aero Contractors slaagde er
niet in op vaste tijden een toestel op het
Texelse vliegveld te stationeren met het
gevolg, dat geen reclame kon worden
gemaakt en de passagiers dus weg
bleven. Maar sinds zondag kan men
weer elke week Texel vanuit de lucht
zien. Er worden weer rondvluchten ge
maakt al is het nog in het stadium van
voorzichtig aftasten en proberen. De
initiatiefnemers zijn de heren J. Haar
huis, Canté en H. Versteeg. Het zijn
zakenlieden, die er voor hun genoegen
een sportvliegtuig op na houden. Een
vliegtuig is duur in onderhoud en het
vliegen ermee is dus minder goedkoop
dan men denktDe heren zochten
dus naar een mogelijkheid om hun
liefhebberij wat aantrekkelijker te ma
ken en meenden die gevonden te hebben
in het maken van rondvluchten boven
Texel. Er vielen diverse moeilijkheden
op te lossen voordat definitief besloten
werd wekelijks terug te komen. Zo
beschikken de firmanten, die hun aldus
gevormde maatschappijtje de „Gelderse
Luchtvaartmaatschappij" noemen, niet
over het brevet, dat men moet bezitten
om tegen betaling passagiers te mogen
vervoeren. Met succes kon echter een
beroep worden gedaan op een officier-
vlieger van de Kon. Marine te Valken
burg, die zich bereid verklaarde tot het
einde van zijn dienstplicht als piloot te
fungeren. In het vakmanschap van deze
vlieger kan men vertrouwen stellen
Niet alleen door zijn ervaring, maar ook
door de reputatie die in zijn naam ligt
besloten De heer R. van Ulsen is nl. de
zoon van een der beste KLM-vliegers.
Een andere, moeilijkheid vormden de
landingsgelden, die heel wat van de
winst afknabbelen en het feit, dat het
toestel niet vast op het Texelse vlieg
veld kon worden gestationeerd, zodat
grote kosten worden gemaakt met het
telkens terugvliegen naar het vliegveld
Teuge. Voor het een en ander is nu
tussen de N.V. Luchtvaartterrein Texel
en de Gelderse Luchtvaartmaatschappij
een aanvaardbare regeling getroffen.
Voortaan zal er bij goed weer iedere
zondag en vaak ook zaterdag worden
gevlogen.
In vogelvlucht
Zondag waren we een van zeer velen
die een ca. één kwartier durende vlucht
boven het eiland maakten. De maat
schappij gebruikt een één-motorig toes
tel van het type Jodel D 140 Mousque-
taire, dat plaats biedt aan vier perso
nen. De Jodel werd na het faillissement
overgenomen van de N.V. Sinberg. On
danks het feit, dat de Jodel geen bo-
vendekker is. heeft men toch een uit
stekend uitzicht op de grond door het
enigszins blauwe glas van de cockpit.
Het toestel is van Frans fabrikaat en is
nog betrekkelijk kort in produktie. Op
4 juli 1958 vloog het proto-type. Aan de
buitenkant is niet te zien, dat het vlieg
tuig geheel van hout is vervaardigd! Op
de achterbank kunnen eventueel drie
passagiers zitten Ook vervoer van zie
ken is mogelijk. Om in de cockpit te
klimmen moet men, zoals bij de meeste
kleinere benedendekkers, op de vleugel
stappen. De piloot of een der firmanten
is de passagier graag behulpzaam, voor
al om te voorkomen, dat men de voet
oip een verkeerde plaats op het vleugel
oppervlak zet en er daardoor een gat
intrapt. In de cabine is het bijzonder
knus. Doorgaans zitten twee passagiers
achter en één naast de piloot voorin.
Volgens de regels dient men de riemen
vast te maken, een karweitje, waarmee
de niet-ervaren luchtreiziger zich on
middellijk verraadt, zodat de piloot ook
daarmee graag behulpzaam is. Dan
gaat de plastic kap dicht en de motor
wordt gestart Het daverende lawaai
wordt door het plsstic nauwelijks tegen
gehouden, zodat een gesprek moeilijk is
te voeren. Het toerental wordt opge-
Twee passagiers gaan aan boord van
de Jodel van de Gelderse Luchtvaart
maatschappij om een rondvlucht te
maken boven Texel. Geheel links de
heer H. Versteegh, een der firmanten.
In de cockpit de piloot, de heer R. van
Ulsen.
voerd en het toestelletje taxiet naar het
eind van het veld om tegen de wind op
te stijgen. De Jodel rijdt met toenemen
de snelheid over het hobbelige gras, de
stuurknuppel wordt achterover getrok
ken en dan verheft het bijna één ton
zware geheel zich van de grond Polder
Eierland zakt onder ons weg. Het sta
tionsgebouw van het vliegveld met de
wuivende mensen op het terras, wordt
een stukje speelgoed. Verderop zien we
de uitgestrektheid van de Sluftervlakte
met de kronkelende waterslenk. In zui
delijke richting vliegende, schuiven de
rode daken van „Padang" onder ons
door. De Jodel ligt als een plank in de
ludht en komt op steeds grotere hoogte.
Het landschap is tot een patroon van
veelkleurige blokjes samengetrokken.
Het is helder en we zien Texel als een
100 DEELNEMENDE PAARDEN SHOW OUDE VOERTUIGEN POSTKOETS GROOT DEFILEE
RUBRIEKEN TUIGPAARDEN OPTREDEN WADDENRUITERS - PONYCLUB O SHOWEXERCITIES
Alleen al uit de koppen boven dit
artikel kunnen onze lezers opmaken,
dat ook dit jaar, in het kader van de
feesten „Texel 550 jaar stad" het tra
ditionele concours-hippique een evene
ment zal zijn dat ieders belanqstellinq
verdient. Gezegd kan worden dat het
programma grootser dan ooit is opge
zet, wat verband houdt met het feit, dat
de Vereniging voor Vrienden van het
paard nu voor de vijfde maal de tra
ditioneel geworden paardendag orga
niseert, hetqeen op zichzelf al reden is
om aan de paardendag van morqen
een extra feestelijk tintje te geven.
Keuringen
De paardendag 1964 wordt morgen
ochtend om 9.45 uur geopend, een plech
tigheid die plaatsvindt in de grote con
sumptietent op het terrein. Om tien uur
zal worden begonnen met de keuringen.
De trekpaarden, waarvan de gelederen
op Texel zeer sterk zijn uitgedund, la
ten ditmaal verstek gaan. Een teken des
tijds is het dat hiervoor in de plaats
kleinere paarden komen: pony's en
fjoröenpaarden. Ook in de VLN is in
de fokkerij een duidelijk streven naar
het lichtere gebruiks- en rijpaard van
het moderne Gronings en Gelders type.
De echte liefhebbers zullen zeker niet
verzuimen vanaf het begin bij de keu
ringen aanwezig te zijn. Men kan het
geheel dan rustig aanschouwen en ge
nieten van de goede paarden, die op het
ogenblik op Texel zijn.
„De Kleppertjes"
's Middags om kwart over één begint
reeds het non-stop programma met het
eerste optreden van de Texelse pony
club „De Kleppertjes" die op het ogen
blik uit meer dan dertig leden bestaat.
233S?
Om half twee zal een goed bezet num
mer tuigpaarden in de nieuwelingen
klasse worden voorgereden. Van vrij
wel alle nummers tuigpaarden kan ver
meld worden, dat er een flinke deel
name is. Helaas geldt dit (nog) niet voor
het nummer éénspan tuigpaarden voor
luxe rijtuig, gereden door dames zonder
assistentie van een heer. Slechts een
vijftal moedige dames heeft zich tot op
dit moment aangemeld, maar misschien
stijgt de belangstelling nog op het
laatste ogenblik
Ook het nummer éénspan fjorden-
paarden, aangespannen voor de land-
bouwwagen met acht deelnemers is een
vermelding waard.
Muzikale exercitie
Met het uitnodigen van het Konink
lijk Texels Fanfarecorps bij dit lustrum-
Concours Hippique heeft het bestuur
van de paardensportvereniging zeker
een goede keus gedaan. Muziek en paar-
Het bestuur van de paardensportver
eniging heeft voor morgen beslag we
ten te leggen op deze postkoets, die
door Van Gend Loos ter beschikking
werd gesteld. De koets, die verrassend
veel lijkt op de deli, waarmee wijlen
Jan Kalis de verbindingen op Texel
onderhield zal ongetwijfeld veel
bekijks hebben.
den horen bij elkaar! Terecht heeft het
bestuur geredeneerd: Haal uit den
vreemde niet wat het eigen (ei)land U
biedt! Het fanfarekorps zal o.a. het
nummer muzikale showexercitie voor
haar rekening nemen.
Uiteraard hebben wij in het boven
staande geen volledig programma gege
ven. Het is slechts een redactionele op
wekking om morgen vooral niet thuis
te blijven en gehoor te geven aan de
intussen welbekende oproep van het be
stuur van de paardensportvereniging:
Maak er een uitgaansdag van
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart,
-f 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
TER OVERDENKING.
landkaart, geheel omringd door water.
De Jodel zou makkelijk nóg hoger kun
nen, maar dan zou de aardigheid van
het vliegen er gauw af zijn. De vlucht
blijft boeiend zolang huizen en men
sen op de grond nog zijn te onderschei
den. Daar komt De Waal in zicht, ons
kleinste dorp met bomendijk. Het meest
springt de foeilelijke graansilo in het
oog, die hoog boven dc schijnbaar orde
loos neergezette huisjes uitsteekt Ver
derop, aan het eind van de grijze
streep de Oosterenderweg ligt
Oosterend. En rechts kfemt Den Burg in
zicht, waar we nu op afkoersen. Hoe
snel de Jodel vliegt, blijkt als we op het
horloge kijken. We zitten enkele minu
ten na de start vanaf het vliegveld bo
ven Den Burg, we vliegen ruim 230
kilometer per uur. Boven Den Burg
worden gewoonlijk enkele rondjes ge
maakt, eerst linksom dan rechtsom.
Fotograferen
Foto's maken is mogelijk, want in het
plastic zijn links en rechts kleine schuif
jes aangebracht, waar men dé lens van
het toestel kan doorsteken. Pas op: foto
graferen vanuit de lucht is toegestaan,
maar de gemaakte foto's mogen niet in
een of andere vorm worden uitgegeven
of gepubliceerd!
Van zuidelijk Texel weer in noorde
lijke richting. Laag vliegend over de
duinen en het strand krijgen we enig
besef van snelheid. De Koog komt in
zicht. Op het strand staan honderden
figuurtjes omhoog te kijken en te
zwaaien. Enkele minuten later komt de
Eierlandse vuurtoren in het beeld. We
draaien er met een grote bocht omheen
en vliegen weer landinwaarts in zuide
lijke richting. In de Eierlandse duinen
zien we de villa van de heer Jochems
met een grote waterpartij. Verderop
kampeerterreinen, stampvol met oranje
en blauwe tenten Dan mindert het toes
tel snel hoogte. Het toerental van de
motor wordt omlaag gebracht, we krui
sen de dwarswegen door de polder. Van
Ulsen zet zijn kist keurig neer op het
gras. Een ogenblik later kunnen we uit
stappen en worden de plaatsen ingeno
men door andere passagiers, die voor
ƒ12,50 een kwartier Texel vanuit de
lucht willen zien. De meesten zijn Duit
sers. Het Nederlandse publiek is nog
niet erg vlieg-minded en veel Texelaars
zijn zelfs niet bereid hun klompen mee
te geven
De belangstelling voor de vluchten
van het afgelopen weekend was overi
gens groot. Hierdoor aangemoedigd zal
ook zoveel mogelijk zaterdag worden
gevlogen.
Vast staat dat de rondvluchten mor
gen om 10 uur beginnen en doorgaan
zolang er belangstelling is. Ook zondag
zal vanaf tien uur worden gevlogen,
De vakantietijd staat altijd in het
teken van het spel. Men is er eens even
heerlijk tussenuit. De dagelijkse ver
plichtingen roepen je niet. Alles wat je
nu nog doet is vrijblijvend en je eigen
keus.
In de regel verdient het wel aanbeve
ling om inderdaad iets te ondernemen.
Het zogenaamd zalig niets doen verveelt
gauw, tenzij men erg moe is. Maar alles
wat wij nu doen hoeft niet zo belang
rijk. hoeft niet beslist iets nuttigs te
zijn. Wij zijn met iets bezig, omdat we
er aardigheid in hebben en er onszelf
in kwijt kunnen. Ik herinner me uit
mijn studententijd een Bijbelstudie
kamp op Terschelling, waar we 's mor
gens altijd een paar uur heel serieus
bezig waren, maar 's middags dikwijls
op het strand zaten en zomaar wat
zandforten en -dammen bouwden met
een enthousiasme alsof we jongens van
acht jaar waren. En er was vrijwel
niemand die het gek vond. Dit hoorde
er helemaal bij voor ons idee. Mee
daardoor was er een gezonde, vrolijke
sfeer in het kamp.
Die gedachte van het niet moeten, van
het zo maar onbezorgd kunnen' bezig
zijn in de vakantie is iets kostelijks.
Maar de ervaring is, dat men het beste
toch wel een beetje programma kan
maken. Dat houdt de vaart er in en
maakt, dat de vakantie ook iets wezen
lijks voor je gaat betekenen. En als
men samen uitgaat, zal men ook met
eikaars wensen rekening willen houden,
zodat de anderen er ook zoveel mogelijk
van kunnen genieten. Doet men dit niet,
dan wordt het gemakkelijk en a-sociale
bezigheid en loopt het uit op ruzies en
conflicten. Helemaal aan de verplich
tingen ontkomen kun je dus niet in de
vakantie. Je moet met elkaar rekening
houden. Maar de dagelijkse ernst mag er
nu toch een beetje uit zijn. We krijgen
het leven om ei zomaar van te genieten.
Dank God, dat dit mogelijk is. De Bijbel
zegt, dat het Gods bedoeling is het hele
leven eens zo aan de mensen te genieten
te geven als een onbezorgd spel. En Hij
wil, dat wij dit hier en nu al een beetje
zullen leren. Men mag het ernstig spe
len. Dat is trouwens ook veel fijner.
Maar wij hoeven niet meer voor ons
leven te vechten. De zorg om het geld
en de bezorgdheid over onze verant
woordelijke taak in de samenleving
heeft Hij van ons afgenomen. Hij ver
kondigt ons het Evangelie, dat Christus
het voor ons heeft volbracht. Hem te
leren kennen is de beste ontspanning
die ik U wensen kan.
Uit Zijn mond komt de uitspraak:
„Weest niet bezorgd over uw leven, wat
gij zult eten of drinken of over uw
lichaam, waarmee gij het zult kleden.
Ziet naar de vogelen des hemels, zij
zaaien niet en maaien met en brengen
niet bijeen in schuren en toch voedt uw
hemelse Vader die, gaat gij, mensen, ze
niet verre te boven?" (Mattheus 6 25,
26). Wie leert in Hem te geloven en
Zijn spelregels te gebruiken, vindt een
ontspanning, waardoor het hele leven
vrolijk wordt. Voor hem is ook de ernst
van het leven niet zo dood-ernstig meer.
Christus heeft de dood overwonnen en
alles volbracht. Zijn liefde draagt ons
leven en alle dingen met goddelijke vol
macht en zorg. En ons werk bestaat
eigenlijk alleen maar in werkjes, die wij
voor Hem mogen doen als kinderen
van de hemelse Vader.
v. L.
SUCCES VOOR JUDOVERENIGING
Zestig leden van de enige tijd geleden
opgerichte Texelse judovereniging heb
ben zaterdag in het Rode Kruisgebouw
met succes examen afgelegd voor de
gele band. Voor de geslaagden betekent
dit het begin van een wellicht succes
volle judocarrière. Aan de kleur van de
band kan men nl. zien welke „rang"
een judobeoefenaar heeft. Hoe donker
der de kleur, des te verder is hij in de
sport gevorderd. Het einddoel is ge
woonlijk de zwarte band. In de maand
augustus houdt de judoclub vakantie.
De lessen zullen weer op vijf september
begihnen op een nieuwe mat. Tevens zal
dan worden begonnen met de opleiding
van ca 90 nieuwelingen voor de gele
band.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 15 tot en met 22 juli 1964
Geboren: Jolanda, dv. Tom van Bo
ven en Afien Kruijer; Gerrit Lieuwe
Johannes, zv. Johannes Betsema en
Romkje Kampstra.
Overleden: Antje Sideriua, oud 85
jaar, wed. van E. van Zandbergen.
ULO-EXAMENS
De laatste groep candidaten voor het
ULO-examen heeft examen gedaan De
geslaagden: Harry van Splunter te De
Koog (A Middenstand), Tineke Vrou
we te Heiloo (A Middenstand) en
Martha Witte (A Middenstand).
GEVRAAGD:
Jonge administratieve kracht
(Manl. of Vr.)
Mulo-opleiding strekt tot
aanbeveling.
BAKKER S IJZERHANDEL N.V.