fro en rfwartsjexelsin het harL, Twee auto's op Pontweg vernield L.T.S. gaat pioniers-jaar tegemoet Automobilisten aan dood ontsnapt Duitser en kind met rubberboot op drift 68 Leerlingen bij ingebruikstelling Oostenwind en stroming fataal Onbestuurbare wagens ploegden door berm Binnenkort boring in Waddenzee Grootscheepse reddingactie succesvol VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1964 TEXELSE 77e JAARGANG No. 7892 COURANT Uitgave N.V. v.ta. Langeveld de Rooij Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelmiiialaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart. 4- 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm. Het mag een wonder heten, dat bij het verkeersongeval, dat zich dinsdag ochtend om tien minuten voor tien op de Pontweg op korte afstand van de ponthaven voordeed, geen doden en zelfs geen gewonden te betreuren zijn. Het ongeluk, dat ontstond toen een zeer snel rijdende Duitse personenwagen een linksafslaande auto van een Texelaar ramde, leverde enorme materiële schade op. De twee wagens werden onherstel baar vernield. Ook sneuvelden enkele betonnen paaltjes en twee bomen. De Texelse wagen, een uit 1954 date rende Simca, werd bestuurd door de 60- jarige landbouwer H. G. Timmer, die uit de richting van Den Burg kwam en de links van de weg gelegen uitrit van zijn boerderij ,,Gerardus Majella" wilde inrijden. Hij minderde vaart, stelde de richtingaanwijzer in werking en zette de bocht in. Op dat moment naderde met zeer grote snelheid, eveneens uit de richting Den Burg, de Ford-Taunus, bouwjaar 1962, bestuurd door de 52- jarige H. Smidt uit Wuppertal-Barnen. Met een klap, die tot ver in de omge ving hoorbaar was, ramde de Duitser de Simca bij het linkerportier. De daar door onbestuurbaar geworden Simca werd als het ware opzij gesmeten, waar bij de wagen over een afstand van 25 meter voortschoof, de berm en het fiets pad kruiste en dwars door de afraste ring rond de boerderij ging. De wagen kwam vlak naast een boom tot stilstand. Bulldozer Ook de Duitse Taunus was door de aanrijding onbestuurbaar geworden. Met omgeklapte, geblokkeerde voorwie len schoof het vehikel als een bulldozer over een afstand van liefst 70 meter vooruit. Ook deze wagen vloog de lin- kerberm in en velde daar een betonnen paaltje met parkeeraanduiding, een bermpaal en twee bomen De auto kwam Unieke prestatie TEXELSE ZWEEFVLIEGER BEHAALDE C-BREVET IN DRIE WEKEN De 18-jarige Texelaar Bob Dros te Den Burg is er in geslaagd tijdens een zweefvliegcursus, die van 5 tot 29 au gustus op het vliegveld Teriet werd gehouden, de brevetten A, B en C te be halen. In de geschiedenis van de scho lierencursussen, die sedert vele jaren onder auspiciën van de Koninklijke Vereniging voor Luchtvaart worden gegeven, is dit een unieke gebeurtenis. Gewoonlijk weten de candidaten in deze korte tijd slechts het A-brevet te be machtigen. Om het begeerde C-papier in handen te kunnen krijgen, moet een zg. prestatievlucht worden gemaakt van minstens een half uur. Bob voldeed ruimschoots aan deze eis, want hij wist van de thermiek te profiteren en bleef 41 minuten in de lucht. Eerder geduren de deze cursus bleek de jonge Texelaar te kunnen voldoen aan de eisen voor het A-brevet (één solovlucht) en het B- brevet (5 solo-vluchten). Bob Dros, die leerling is aan de RHBS te Den Burg, had nooit eerder zweefvliegervaring op gedaan. ,,'T AMATEURTJE" NEEMT STUK IN STUDIE DE WAAL De toneelvereniging ,,'t Amateurtje" bereidt zich voor op het komende speelseizoen. Men wil de do nateurs iets goeds bieden en daarom wordt er tweemaal per week ijverig gestudeerd in het Dorpshuis „De Wiele waal". Het ligt in de bedoeling om reeds in de tweede helft van oktober de eer ste uitvoeringen te geven. Opgevoerd zal worden het toneelspel „Gouden Aal tje", geschreven door A. Boere. Te zij ner tijd zullen voor de donateurs nadere berichten omtrent het aanschaffen van toegangsbewijzen volgen. eerst tot stilstand tegen de heining, vlak voor de sloot. De wagen had een duide lijk spoor van zand, glasscherven en onderdelen achtergelaten. Tot grote ver bazing van de snel toestromende nieuwsgierigen, had geen der betrokken chauffeurs ook maar enig letsel opge lopen. Boot gemist Ook twee dochters van de Duitser, 15 en 17 jaar oud, die achter in de Taunus zaten, bleven ongedeerd. Ze stapten uit het wrak en waren alleen maar boos over het feit, dat ze nu de boot niet meer zouden halen. De Duitser, wiens wagen all-risk was ver zekerd hield aanvankelijk tegenover de politie vol, dat hij niet harder dan 75 km. had gereden. Zelf inziende dat men met deze snelheid zeker geen 70 meter met geblokkeerde wielen kan voort- schuiven, gaf hij l$ter toe dat het „iets meer" dan negentig was. Hij was bang geweest anders de boot te zullen mis sen. De heer Timmer verklaarde dat hij de Duitser wel had zien naderen, maar de afstand was nog zo groot dat hij nog tijd genoeg meende te hebben om zijn erf op ,te rijden. Toen hij een ogenblik later op een wat minder gebruikelijke wijze via berm, fietspad en heining op zijn erf terecht kwam, besefte hij dat het moeilijk is op afstand te bepalen of iemand zich aan de maximum toege stane snelheid houdt of niet. De heer Timmer had zijn auto all-risk laten ver zekeren. De politie maakte proces ver baal op en de fa. Kaczor sleepte de twee vernielde wagens naar Den Burg. De Amerikaanse oliemaatschappij Placid International Oil Company zal omstreeks 1 oktober op een nog niet bekende plaats in de Waddenzee met een proefboring beginnen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een boor- schip van een type, dat nog niet eerder in Europa heeft gewerkt. Het schip ligt op dit ogenblik in de Rotterdamse ha ven, waar het door de Mijninspectie op deugdelijkheid is gecontroleerd. De maatschappij heeft voor haar werk in do Waddenzee 25 extra arbeidskrachten nodig, die men lokaal wil aanwerven. Ook op Texel zoekt men naar assistent- boorders, matrozen, koks en hof mees-, ters. Zeer binnenkort publiceren wij meer over deze hernieuwde activiteit in het kader van het onderzoek naar olie en aardgas. WEER 7-DORPEN WANDELTOCHT Evenals vorig jaar zal de wandel sportvereniging „Het Gouden Boltje" weer een wandeltocht organiseren, die langs de zeven Texelse dorpen voert. De tocht wordt op zaterdag 26 september gehouden De lengte van de route is 58 kilometer. De deelnemers moeten acht tien jaar zijn of ouder. De 7-dorpentocht van vorig jaar was bijzonder zwaar door het zeer slechte weer. Van de ruim vijftig deelnemers kwamen er tenslotte 37 op de finish aan. Deze keer hoopt de organiserende ver eniging op beter weer en een ook iets grotere deelname. Er wordt omstreeks half zeven 's morgens gestart. Voor de genen, die de hele afstand afleggen, wordt een fraaie, speciaal voor deze ge legenheid gemaakte medaille, beschik baar gesteld. Het inschrijvingsgeld be draagt ƒ2,50. De deelnemers worden aangeraden gebruik te maken van de voorinschrijving op zaterdag 19 septem ber van twee tot vier uur 's middags in hotel „De Zwaan". Binnenkort zullen wij de route van deze tweede 7-dorpen tocht publiceren. der afgedreven en vanaf het strand al leen nog zichtbaar met goede verre kijkers. Het verhaal van de afdrijvende Duitsers verspreidde zich als een lopend vuurtje over het vrij drukke strand, waar tienatllen badgasten met verre kijkers het op de golven tollende bootje volgden Ook op het strand van De Koog had men de Duitser met zijn dochtertje in de verte zien verdwijnen. De daar gestationeerde reddingvlet werd te water gebracht en de 23-jarige badmeester Paul Kortland met de 22- jarige Henk Verstegen uit Den Burg roeiden zo snel zo konden de zee op. De rubberboot was echter ruim drie kilo meter uit de kust en het was voor de twee jonge roeiers een bijzonder inspan nend karwei om er te komen. Het duur de één uur en vijftien minuten voordat ze het bootje bereikten en de overge lukkige Duitser en zijn dochtertje aan boord konden nemen. De terugtocht met de reddingvlet met de er achter ge koppelde rubberboot, was echter nog aanzienlijk moeilijker. De roeiers had den zowel de wind als de stroom tegen en vorderden niet merkbaar. Hun po sitie zou zeker zeer benard zijn ge worden als met de „Grevelingen" met volle kracht naar de opgegeven positie op weg was. Het Loodsschip vond de vlet met de vier opvarenden op aanwij zingen van de politie, die vanaf het strand de positie doorgaf per mobilo foon. Om ongeveer vijf uur kwam de „Grevelingen" bij de vlet en nam het gezelschap over. Daarop werd, met de vlet op sleeptouw, koers gezet naar het strand. Op zo kort mogelijke afstand gingen de Duitsers en de twee redders weer in de vlet en roeiden naar de wal Daar onderhield de politie de man over zijn onverantwoordelijk gedrag. De Duitser weet nu wat het bijzonder ge vaarlijk is om bij aflandige wind met een rubberboot de Noordzee op te gaan. Woensdagmiddag is de 32-jarige toe rist Josef Mahler uit Heme met zijn 9-jarig dochtertje de Noordzee opge dreven, nadat de buitenboordmotor van zijn rubberboot defekt was geraakt. De Duitser was bij het strand paal 17 het water opgegaan. Het motordefekt ont- sntond toen de man op flinke afstand van de kust in woelig water kwam. Het spattende zeewater drong in de elek trische installatie en veroorzaakte kort sluiting. Het bootje dreef hulpeloos op de golven, maar werd gelukkig door de heer J. Eelman vanuit zijn paviljoen opgemerkt. Toen hij zag dat de Duitser trachtte aan wal te komen door met zijn handen te roeien, belde hij de po litie. Twee wachtmeesters reden naar het strand en zagen dat de pogingen van de Duitsers om aan wal te komen geen resultgat hadden. Door oostenwind en de stroming werd de afstand tussen het notedopje en het strand steeds groter. Op eigen initiatief bracht een der strandbezoekers, de 18-jarige Harald Speer uit Siegburg een reddinglijn met boei in zee. Deze reddingpoging had geen succes, want de lijn was veel te kort. Om drie uur waarschuwde de politie de plaatselijke reddingcommissie met het verzoek om hulp van een red dingboot. Omdat de reddingboot van Den Helder in reparatie was, verzocht men de politie contact op te nemen met het Loodswezen. Het Loodswezen te Den Helder bleek onmiddellijk bereid te helpen en dirigeerde een van haar sche pen, de „Grevelingen", die juist buiten gaats was, naar de opgegeven plaats. Uit gezicht De rubberboot was intussen snel ver- Wie de hierboven afgedrukte opname ziet, die wij zaterdag maakten, zal nau welijks willen geloven dat de Texelse Lagere Technische School per 1 septem ber met haar lessen is begonnen. Maar de school „draait", al is het voorlopig nog slechts zeer provisorisch. Met veel moeite heeft men één lokaal van de in aanbouw zijnde school als praktijklokaal kunnen inrichten, terwijl men voor de andere lessen gebruik maakt van loka len van de Lagere Landbouwschool en de o.l. Jac. P. Thijsseschool. In de Jac. P. Thijsseschool heeft men voor dit doel in de aula twee uitstekend bruikbare vertrekken afgeschut. Overigens zal al het mogelijke worden gedaan om het nieuwe schoolgebouw zo spoedig moge lijk gereed te krijgen. Wanneer het ge bouw precies zal kunnen worden opge leverd, is niet te zeggen. De aannemer, de heer C. Drijver, vertelde ons, dat zich bij de toevoer van de voor de bouw benodigde segmenten vertragingen voordoen, die veroorzaakt worden door grote drukte in de betreffende fabrie ken. Het niet tijdig toezenden van de segmenten heeft in de afgelopen bouw periode reeds een flinke stagnering doen ontstaan. Niettemin was de heer Drijver er van overtuigd dat het gebouw zeker op 1 september van het volgende jaar geheel gereed zal zijn. Op het ogenblik wordt met man en macht gewerkt Dinsdagochtend half tien was een be langrijk moment in de langdurige ge schiedenis van de stichting van de school. In aanwezigheid van tal van autoriteiten, waaronder burgemeester De Koning, wethouder Roeper en de bestuursleden van de Stichting L.T.S. Texel, werd de school officieel in ge bruik gesteld. Ook de onderwijskrachten aan de L.T.S. waren aanwezig. Het wa ren de heren E. G. Bouwman (metaal bewerking), J. de Boer (bouwkunde), J. C Goedegebuur (expressie) en S. A. Siersma (Algemeen vormend onderwijs). In het praktijklokaal van het nieuwe gebouw sprak de directeur van de school, de heer E. G Bouwman, tot de 68 leerlingen, die zich voor de twee le (basis)klassen en de tweede klasse tim meren hebben in laten schrijven. De heer Bouwman riep de leerlingen een hartelijk welkom toe en sprak zijn waardering uit over de aanwezigheid van de verschillende belangstellende autoriteiten, die voor het merendeel ten nauwste bij de stichting van de school betrokken zijn geweest. „Zoals de mees te Technischescholen in Nederland is ook deze LTS het resultaat van parti culier initiatief", aldus de heer Bouw man. Hij roemde vooral het dagelijks bestuur om haar werk, waarbij tal van moeilijkheden moesten worden opgelost. Van de anderen, die dit streven daad werkelijk hebben gesteund, noemde hij de heer Veldstra van de dienst ge meentewerken. De heer Bouwman riep zijn leerlingen op zich vooral in de noodlokalen van de andere scholen cor rect te gedragen, hetgeen het juiste antwoord is op de bereidwilligheid van de betrokken schoolhoofden om dit on derdak tijdelijk te verlenen. Hij waar schuwde de leerlingen voor de inzinkin gen, die zij ongetwijfeld tijdens de op leiding het hoofd zullen moeten bieden. „Verzuim daarbij niet aan jullie leer krachten om hulp te vragen. Zij zullen je graag van dienst zijn!" Sprekende over het onderwijssysteem op de school, wees de directeur erop dat het niet de bedoeling is de jongens op te leiden tot „techno-barbaren". Naast de technische lessen zal ruimschoots aandacht worden besteed aan vakken van een minder ma terieel karakter. Ook zal men moeten överzichl van dc in aanbouw zijnde praktijk- vleugel van dc L.T.S. aan dc EmmalaaD te Den Burg. Het hoeklokaal op de voorgrond links is in gebruik genomen. leren bevrediging te vinden in het werk en tevreden te zijn met misschien niet de allerhoogste posities. Hopelijk zal de school zich zodanig ontwikkelen, dat men later trots is. er de lessen te hebben gevolgd. Burgemeester C. De Koning felici teerde vooral de aanwezige jongens, die geen dagelijkse reizen naar Den Helder zullen hoeven maken om het technisch onderwijs te volgen. Hoewel de jongelui dat zelf misschien jammer vinden, bete kent deze school in de eigen woonplaats toch een groot geluk voor hen en voor hun ouders. De burgemeester wenste ook de directeur, die hij in verband met zijn werkzaamheden tijdens de bouw, een „bouw-pastoor" noemde, veel succes. De heer B. Kleinhuis, sprekende na mens het dagelijks bestuur van de school, schetste in het kort de geschiede nis van de stichting. Hij zei zeer geluk kig te zijn met het feit, dat de Texelse L.T.S. nu eindelijk een feit is. Het komende schooljaar wordt een pionier jaar, waarin men zich moet schikken in een aantal nog ongunstige omstandighe den. Niettemin was de heer Kleinhuis er van overtuigd dat de studieresultaten naar behoren zouden zijn. Op de Hel- derse L.T.S. stonden de Texelse leerlin gen bekend om hun prestaties, die in het algemeen hoger waren dan die van de andere leerlingen. Stellig zullen ze ook in Den Burg hun uiterste best doen. Na afloop van de plechtigheid werden de leerlingen verrast met een flesje li monade of chocolademelk. Dirckt na tiet ongeluk maakten wij at ze op- namen van dc trvec vernielde auto's, l inks de Duitse Taunus, die over een afstand van 79 meter voortschoof en rechts dc Siinca van dc heer Timmer. Het is hij/onder gelukkig, dat zich op het moment van het ongeval geen wielrijders op het fietspad bevonden. BOOTDIENSTREGELING T.E.S.O. Texel-Don Helder v.v. Werkdagen: v. Texel- 6.00 7.00 8.00 9.00 10 00 12.00 14.00 15.00 16.00 17.00 18.00 20.00 v. Den Helder: 6 30 7.30 8.30 9.30 10.30 12.30 14 30 15.30 16.30 17.30 19 00 20.30 Zon- en algem. erk. chr. feestdagen: v. Texel: 8.00 9.00 10 00 12.00 15.00 16 00 17.00 18.00 20.00 v. Den Helder: 8.30 9.30 10.30 12.30 15.30 16.30 17.30 18 30 20.30

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1