fro en rfwartsjexelsin het harL,
Twee auto's op Pontweg vernield
L.T.S. gaat pioniers-jaar tegemoet
Automobilisten aan dood ontsnapt
Duitser en kind
met rubberboot op drift
68 Leerlingen bij ingebruikstelling
Oostenwind en stroming fataal
Onbestuurbare wagens ploegden door berm
Binnenkort boring
in Waddenzee
Grootscheepse
reddingactie succesvol
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1964
TEXELSE
77e JAARGANG No. 7892
COURANT
Uitgave N.V. v.ta. Langeveld de Rooij
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelmiiialaan 33,
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart.
4- 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm.
Het mag een wonder heten, dat bij
het verkeersongeval, dat zich dinsdag
ochtend om tien minuten voor tien op
de Pontweg op korte afstand van de
ponthaven voordeed, geen doden en
zelfs geen gewonden te betreuren zijn.
Het ongeluk, dat ontstond toen een zeer
snel rijdende Duitse personenwagen een
linksafslaande auto van een Texelaar
ramde, leverde enorme materiële schade
op. De twee wagens werden onherstel
baar vernield. Ook sneuvelden enkele
betonnen paaltjes en twee bomen.
De Texelse wagen, een uit 1954 date
rende Simca, werd bestuurd door de 60-
jarige landbouwer H. G. Timmer, die
uit de richting van Den Burg kwam en
de links van de weg gelegen uitrit van
zijn boerderij ,,Gerardus Majella" wilde
inrijden. Hij minderde vaart, stelde de
richtingaanwijzer in werking en zette
de bocht in. Op dat moment naderde
met zeer grote snelheid, eveneens uit de
richting Den Burg, de Ford-Taunus,
bouwjaar 1962, bestuurd door de 52-
jarige H. Smidt uit Wuppertal-Barnen.
Met een klap, die tot ver in de omge
ving hoorbaar was, ramde de Duitser
de Simca bij het linkerportier. De daar
door onbestuurbaar geworden Simca
werd als het ware opzij gesmeten, waar
bij de wagen over een afstand van 25
meter voortschoof, de berm en het fiets
pad kruiste en dwars door de afraste
ring rond de boerderij ging. De wagen
kwam vlak naast een boom tot stilstand.
Bulldozer
Ook de Duitse Taunus was door de
aanrijding onbestuurbaar geworden.
Met omgeklapte, geblokkeerde voorwie
len schoof het vehikel als een bulldozer
over een afstand van liefst 70 meter
vooruit. Ook deze wagen vloog de lin-
kerberm in en velde daar een betonnen
paaltje met parkeeraanduiding, een
bermpaal en twee bomen De auto kwam
Unieke prestatie
TEXELSE ZWEEFVLIEGER
BEHAALDE C-BREVET IN
DRIE WEKEN
De 18-jarige Texelaar Bob Dros te
Den Burg is er in geslaagd tijdens een
zweefvliegcursus, die van 5 tot 29 au
gustus op het vliegveld Teriet werd
gehouden, de brevetten A, B en C te be
halen. In de geschiedenis van de scho
lierencursussen, die sedert vele jaren
onder auspiciën van de Koninklijke
Vereniging voor Luchtvaart worden
gegeven, is dit een unieke gebeurtenis.
Gewoonlijk weten de candidaten in deze
korte tijd slechts het A-brevet te be
machtigen. Om het begeerde C-papier
in handen te kunnen krijgen, moet een
zg. prestatievlucht worden gemaakt van
minstens een half uur. Bob voldeed
ruimschoots aan deze eis, want hij wist
van de thermiek te profiteren en bleef
41 minuten in de lucht. Eerder geduren
de deze cursus bleek de jonge Texelaar
te kunnen voldoen aan de eisen voor
het A-brevet (één solovlucht) en het B-
brevet (5 solo-vluchten). Bob Dros, die
leerling is aan de RHBS te Den Burg,
had nooit eerder zweefvliegervaring op
gedaan.
,,'T AMATEURTJE" NEEMT STUK
IN STUDIE
DE WAAL De toneelvereniging ,,'t
Amateurtje" bereidt zich voor op het
komende speelseizoen. Men wil de do
nateurs iets goeds bieden en daarom
wordt er tweemaal per week ijverig
gestudeerd in het Dorpshuis „De Wiele
waal". Het ligt in de bedoeling om reeds
in de tweede helft van oktober de eer
ste uitvoeringen te geven. Opgevoerd
zal worden het toneelspel „Gouden Aal
tje", geschreven door A. Boere. Te zij
ner tijd zullen voor de donateurs nadere
berichten omtrent het aanschaffen van
toegangsbewijzen volgen.
eerst tot stilstand tegen de heining, vlak
voor de sloot. De wagen had een duide
lijk spoor van zand, glasscherven en
onderdelen achtergelaten. Tot grote ver
bazing van de snel toestromende
nieuwsgierigen, had geen der betrokken
chauffeurs ook maar enig letsel opge
lopen.
Boot gemist
Ook twee dochters van de Duitser,
15 en 17 jaar oud, die achter in de
Taunus zaten, bleven ongedeerd. Ze
stapten uit het wrak en waren alleen
maar boos over het feit, dat ze nu de
boot niet meer zouden halen. De
Duitser, wiens wagen all-risk was ver
zekerd hield aanvankelijk tegenover de
politie vol, dat hij niet harder dan 75
km. had gereden. Zelf inziende dat men
met deze snelheid zeker geen 70 meter
met geblokkeerde wielen kan voort-
schuiven, gaf hij l$ter toe dat het „iets
meer" dan negentig was. Hij was bang
geweest anders de boot te zullen mis
sen.
De heer Timmer verklaarde dat hij
de Duitser wel had zien naderen, maar
de afstand was nog zo groot dat hij nog
tijd genoeg meende te hebben om zijn
erf op ,te rijden. Toen hij een ogenblik
later op een wat minder gebruikelijke
wijze via berm, fietspad en heining op
zijn erf terecht kwam, besefte hij dat
het moeilijk is op afstand te bepalen of
iemand zich aan de maximum toege
stane snelheid houdt of niet. De heer
Timmer had zijn auto all-risk laten ver
zekeren. De politie maakte proces ver
baal op en de fa. Kaczor sleepte de twee
vernielde wagens naar Den Burg.
De Amerikaanse oliemaatschappij
Placid International Oil Company zal
omstreeks 1 oktober op een nog niet
bekende plaats in de Waddenzee met
een proefboring beginnen. Daarvoor
wordt gebruik gemaakt van een boor-
schip van een type, dat nog niet eerder
in Europa heeft gewerkt. Het schip ligt
op dit ogenblik in de Rotterdamse ha
ven, waar het door de Mijninspectie op
deugdelijkheid is gecontroleerd. De
maatschappij heeft voor haar werk in
do Waddenzee 25 extra arbeidskrachten
nodig, die men lokaal wil aanwerven.
Ook op Texel zoekt men naar assistent-
boorders, matrozen, koks en hof mees-,
ters. Zeer binnenkort publiceren wij
meer over deze hernieuwde activiteit in
het kader van het onderzoek naar olie
en aardgas.
WEER 7-DORPEN WANDELTOCHT
Evenals vorig jaar zal de wandel
sportvereniging „Het Gouden Boltje"
weer een wandeltocht organiseren, die
langs de zeven Texelse dorpen voert. De
tocht wordt op zaterdag 26 september
gehouden De lengte van de route is 58
kilometer. De deelnemers moeten acht
tien jaar zijn of ouder.
De 7-dorpentocht van vorig jaar was
bijzonder zwaar door het zeer slechte
weer. Van de ruim vijftig deelnemers
kwamen er tenslotte 37 op de finish aan.
Deze keer hoopt de organiserende ver
eniging op beter weer en een ook iets
grotere deelname. Er wordt omstreeks
half zeven 's morgens gestart. Voor de
genen, die de hele afstand afleggen,
wordt een fraaie, speciaal voor deze ge
legenheid gemaakte medaille, beschik
baar gesteld. Het inschrijvingsgeld be
draagt ƒ2,50. De deelnemers worden
aangeraden gebruik te maken van de
voorinschrijving op zaterdag 19 septem
ber van twee tot vier uur 's middags in
hotel „De Zwaan". Binnenkort zullen
wij de route van deze tweede 7-dorpen
tocht publiceren.
der afgedreven en vanaf het strand al
leen nog zichtbaar met goede verre
kijkers. Het verhaal van de afdrijvende
Duitsers verspreidde zich als een lopend
vuurtje over het vrij drukke strand,
waar tienatllen badgasten met verre
kijkers het op de golven tollende bootje
volgden Ook op het strand van De
Koog had men de Duitser met zijn
dochtertje in de verte zien verdwijnen.
De daar gestationeerde reddingvlet
werd te water gebracht en de 23-jarige
badmeester Paul Kortland met de 22-
jarige Henk Verstegen uit Den Burg
roeiden zo snel zo konden de zee op. De
rubberboot was echter ruim drie kilo
meter uit de kust en het was voor de
twee jonge roeiers een bijzonder inspan
nend karwei om er te komen. Het duur
de één uur en vijftien minuten voordat
ze het bootje bereikten en de overge
lukkige Duitser en zijn dochtertje aan
boord konden nemen. De terugtocht met
de reddingvlet met de er achter ge
koppelde rubberboot, was echter nog
aanzienlijk moeilijker. De roeiers had
den zowel de wind als de stroom tegen
en vorderden niet merkbaar. Hun po
sitie zou zeker zeer benard zijn ge
worden als met de „Grevelingen" met
volle kracht naar de opgegeven positie
op weg was. Het Loodsschip vond de
vlet met de vier opvarenden op aanwij
zingen van de politie, die vanaf het
strand de positie doorgaf per mobilo
foon. Om ongeveer vijf uur kwam de
„Grevelingen" bij de vlet en nam het
gezelschap over. Daarop werd, met de
vlet op sleeptouw, koers gezet naar het
strand. Op zo kort mogelijke afstand
gingen de Duitsers en de twee redders
weer in de vlet en roeiden naar de
wal Daar onderhield de politie de man
over zijn onverantwoordelijk gedrag. De
Duitser weet nu wat het bijzonder ge
vaarlijk is om bij aflandige wind met
een rubberboot de Noordzee op te gaan.
Woensdagmiddag is de 32-jarige toe
rist Josef Mahler uit Heme met zijn
9-jarig dochtertje de Noordzee opge
dreven, nadat de buitenboordmotor van
zijn rubberboot defekt was geraakt. De
Duitser was bij het strand paal 17 het
water opgegaan. Het motordefekt ont-
sntond toen de man op flinke afstand
van de kust in woelig water kwam. Het
spattende zeewater drong in de elek
trische installatie en veroorzaakte kort
sluiting. Het bootje dreef hulpeloos op
de golven, maar werd gelukkig door
de heer J. Eelman vanuit zijn paviljoen
opgemerkt. Toen hij zag dat de Duitser
trachtte aan wal te komen door met
zijn handen te roeien, belde hij de po
litie.
Twee wachtmeesters reden naar het
strand en zagen dat de pogingen van de
Duitsers om aan wal te komen geen
resultgat hadden. Door oostenwind en
de stroming werd de afstand tussen het
notedopje en het strand steeds groter.
Op eigen initiatief bracht een der
strandbezoekers, de 18-jarige Harald
Speer uit Siegburg een reddinglijn met
boei in zee. Deze reddingpoging had
geen succes, want de lijn was veel te
kort. Om drie uur waarschuwde de
politie de plaatselijke reddingcommissie
met het verzoek om hulp van een red
dingboot. Omdat de reddingboot van
Den Helder in reparatie was, verzocht
men de politie contact op te nemen met
het Loodswezen. Het Loodswezen te Den
Helder bleek onmiddellijk bereid te
helpen en dirigeerde een van haar sche
pen, de „Grevelingen", die juist buiten
gaats was, naar de opgegeven plaats.
Uit gezicht
De rubberboot was intussen snel ver-
Wie de hierboven afgedrukte opname
ziet, die wij zaterdag maakten, zal nau
welijks willen geloven dat de Texelse
Lagere Technische School per 1 septem
ber met haar lessen is begonnen. Maar
de school „draait", al is het voorlopig
nog slechts zeer provisorisch. Met veel
moeite heeft men één lokaal van de in
aanbouw zijnde school als praktijklokaal
kunnen inrichten, terwijl men voor de
andere lessen gebruik maakt van loka
len van de Lagere Landbouwschool en
de o.l. Jac. P. Thijsseschool. In de Jac.
P. Thijsseschool heeft men voor dit doel
in de aula twee uitstekend bruikbare
vertrekken afgeschut. Overigens zal al
het mogelijke worden gedaan om het
nieuwe schoolgebouw zo spoedig moge
lijk gereed te krijgen. Wanneer het ge
bouw precies zal kunnen worden opge
leverd, is niet te zeggen. De aannemer,
de heer C. Drijver, vertelde ons, dat
zich bij de toevoer van de voor de bouw
benodigde segmenten vertragingen
voordoen, die veroorzaakt worden door
grote drukte in de betreffende fabrie
ken. Het niet tijdig toezenden van de
segmenten heeft in de afgelopen bouw
periode reeds een flinke stagnering doen
ontstaan. Niettemin was de heer Drijver
er van overtuigd dat het gebouw zeker
op 1 september van het volgende jaar
geheel gereed zal zijn. Op het ogenblik
wordt met man en macht gewerkt
Dinsdagochtend half tien was een be
langrijk moment in de langdurige ge
schiedenis van de stichting van de
school. In aanwezigheid van tal van
autoriteiten, waaronder burgemeester
De Koning, wethouder Roeper en de
bestuursleden van de Stichting L.T.S.
Texel, werd de school officieel in ge
bruik gesteld. Ook de onderwijskrachten
aan de L.T.S. waren aanwezig. Het wa
ren de heren E. G. Bouwman (metaal
bewerking), J. de Boer (bouwkunde),
J. C Goedegebuur (expressie) en S. A.
Siersma (Algemeen vormend onderwijs).
In het praktijklokaal van het nieuwe
gebouw sprak de directeur van de
school, de heer E. G Bouwman, tot de
68 leerlingen, die zich voor de twee le
(basis)klassen en de tweede klasse tim
meren hebben in laten schrijven. De
heer Bouwman riep de leerlingen een
hartelijk welkom toe en sprak zijn
waardering uit over de aanwezigheid
van de verschillende belangstellende
autoriteiten, die voor het merendeel ten
nauwste bij de stichting van de school
betrokken zijn geweest. „Zoals de mees
te Technischescholen in Nederland is
ook deze LTS het resultaat van parti
culier initiatief", aldus de heer Bouw
man. Hij roemde vooral het dagelijks
bestuur om haar werk, waarbij tal van
moeilijkheden moesten worden opgelost.
Van de anderen, die dit streven daad
werkelijk hebben gesteund, noemde hij
de heer Veldstra van de dienst ge
meentewerken. De heer Bouwman riep
zijn leerlingen op zich vooral in de
noodlokalen van de andere scholen cor
rect te gedragen, hetgeen het juiste
antwoord is op de bereidwilligheid van
de betrokken schoolhoofden om dit on
derdak tijdelijk te verlenen. Hij waar
schuwde de leerlingen voor de inzinkin
gen, die zij ongetwijfeld tijdens de op
leiding het hoofd zullen moeten bieden.
„Verzuim daarbij niet aan jullie leer
krachten om hulp te vragen. Zij zullen
je graag van dienst zijn!" Sprekende
over het onderwijssysteem op de school,
wees de directeur erop dat het niet de
bedoeling is de jongens op te leiden tot
„techno-barbaren". Naast de technische
lessen zal ruimschoots aandacht worden
besteed aan vakken van een minder ma
terieel karakter. Ook zal men moeten
överzichl van dc in aanbouw zijnde praktijk-
vleugel van dc L.T.S. aan dc EmmalaaD te
Den Burg. Het hoeklokaal op de voorgrond
links is in gebruik genomen.
leren bevrediging te vinden in het werk
en tevreden te zijn met misschien niet
de allerhoogste posities. Hopelijk zal de
school zich zodanig ontwikkelen, dat
men later trots is. er de lessen te hebben
gevolgd.
Burgemeester C. De Koning felici
teerde vooral de aanwezige jongens, die
geen dagelijkse reizen naar Den Helder
zullen hoeven maken om het technisch
onderwijs te volgen. Hoewel de jongelui
dat zelf misschien jammer vinden, bete
kent deze school in de eigen woonplaats
toch een groot geluk voor hen en voor
hun ouders. De burgemeester wenste
ook de directeur, die hij in verband met
zijn werkzaamheden tijdens de bouw,
een „bouw-pastoor" noemde, veel
succes.
De heer B. Kleinhuis, sprekende na
mens het dagelijks bestuur van de
school, schetste in het kort de geschiede
nis van de stichting. Hij zei zeer geluk
kig te zijn met het feit, dat de Texelse
L.T.S. nu eindelijk een feit is. Het
komende schooljaar wordt een pionier
jaar, waarin men zich moet schikken in
een aantal nog ongunstige omstandighe
den. Niettemin was de heer Kleinhuis
er van overtuigd dat de studieresultaten
naar behoren zouden zijn. Op de Hel-
derse L.T.S. stonden de Texelse leerlin
gen bekend om hun prestaties, die in het
algemeen hoger waren dan die van de
andere leerlingen. Stellig zullen ze ook
in Den Burg hun uiterste best doen.
Na afloop van de plechtigheid werden
de leerlingen verrast met een flesje li
monade of chocolademelk.
Dirckt na tiet ongeluk maakten wij at ze op-
namen van dc trvec vernielde auto's, l inks de
Duitse Taunus, die over een afstand van 79
meter voortschoof en rechts dc Siinca van dc
heer Timmer. Het is hij/onder gelukkig, dat
zich op het moment van het ongeval geen
wielrijders op het fietspad bevonden.
BOOTDIENSTREGELING T.E.S.O.
Texel-Don Helder v.v.
Werkdagen:
v. Texel- 6.00 7.00 8.00 9.00
10 00 12.00 14.00 15.00
16.00 17.00 18.00 20.00
v. Den Helder: 6 30 7.30 8.30 9.30
10.30 12.30 14 30 15.30
16.30 17.30 19 00 20.30
Zon- en algem. erk. chr. feestdagen:
v. Texel: 8.00 9.00 10 00 12.00
15.00 16 00 17.00 18.00
20.00
v. Den Helder: 8.30 9.30 10.30 12.30
15.30 16.30 17.30 18 30
20.30