Visserij niet te had in 1964 klagen W. DEKKER, DIRECTEUR V.V.V. TEXEL: Oude problemen zullen ook volgend jaar de aandacht vragen N.V. T.E.S.O. Ui Opbrengst garnalen echter laag Jan Th. Boom: Wijziging busdienstregeling Busdienstregelino Bewaar deze advertentie. de In het oudejaarsnummer van 1963 hebben wij de vraag gesteld: wat zal het zijn in 1964 veel gassen of veel gasten? Nu, alweer een jaar later, liggen de antwoorden voor ons. een voor zover wij kunnen beoordelen vrij teleur stellend antwoord voor de N.V. Petroland en een zeer verheugend antwoord voor toeristisch Texel. Ofschoon juiste gegevens nog ontbreken, kan de ver wachting toch uitgesproken worden, dat er opnieuw sprake geweest van een record-bezoek. Nu is het zeer verleidelijk, om over de gunstige ontwikkeling na te kaarten; gesprekstof is er te over. Seizoen 1964 heeft echter ook weer ook onze gasten zullen er met welge- als ieder voorgaand seizoen een aan- vallen het oog op richten, er van ge tal onderwerpen onder onze aandacht gebracht, die op kortere of langere termijn om een oplossing vragen. Het zijn onderwerpen, die in ons toeristisch wereldje min of meer tot de vaste in ventaris gaan behoren. In jaarverslagen worden ze steeds vermeld, op recreatie studiedagen wordt er veel aandacht aan besteed, op VVV-afdelingsvergade- ringen zijn het dankbare onderwerpen. Dit laatste temeer, wanneer hierover een levendige discussie ontstaat, waarin een ieder zijn mening naar voren kan brengen. Wat men ten aanzien van een bepaald onderwerp als een noodzake lijke maatregel beschouwt, kan veel weerstanden ontmoeten, zowel op prak tische als principiële gronden. Dit hoeft niet in te houden, dat de gehele ge dachte als zodanig niet goed is. Met verwijdering van (bepaalde elementen en/of toevoeging van andere zou een evengoed, zo niet beter resultaat be haald kunnen worden. Door deze vrije meningsuiting zal er steeds een weg gevonden kunnen worden, mogelijk de gulden middenweg, die naar een gou den toekomst leidt. Daar is 'bijvoorbeeld dat probleem van de handhaving van orde en rust, een onderwerp, dat veel tongen in be weging heeft gebracht en dat voor dat er een oplossing gevonden wordt in het komend jaar mogelijk weer veel tongen in beweging zal brengen. Is is voor dit probleem een oplossing? Na tuurlijk, maar hoe? Moet hier misschien van die gulden middenweg gebruik ge maakt worden, een brede middenweg, die ruimte open laat voor velerlei denk wijzen? Een middenweg met parkeer- stroken, om een enkele denkwijze wat rust te gunnen, alvorens haar weer aan de stroom van denkwijzen toe te voe gen? Daar is ook het probleem van de ver ontreiniging door al die soorten ver pakkingsmaterialen. Het heeft zich tot voor kort nog niet zo sterk aan ons geopenbaard, al was de kiem reeds lang aanwezig. De kiem van een soort on kruid, dat zich nooit helemaal meer laat verwijderen, zelfs niet al zou men daarvoor de duurste en beste bestrij dingsmiddelen gebruiken. Wanneer ech ter met goede bestrijdingsmiddelen een beter aanzien verkregen kan worden van de tuin, waarin wij allemaal leven en waaraan wij ons bestaan zo niet ge heel dan toch voor een groot deel te danken hebben, dan zullen wij niet moeten aarzelen hiervan gezamenlijk gebruik te maken. Niet alleen wint de tuin daardoor voor onszelf in aanzien, DE WONINGVOORRAAD OP TEXEL Tot do woningvoorraad worden door het C.B.S. gerekend alle bewoonde en onbewoonde woningen en voorts ook do door de overheid gefinancierde nood woningen en noodboerdcrijcn. Buiten de woningvoorraad zijn gebleven de gewone woningen op het ogenblik van de tolling in gebruik voor bedrijfsdoel einden (kantoor, winkel, pakhuis e.d.) zonder daartoe te zijn verbouwd, zodat zij na ontruiming zonder meer weer voor normale bewoning in gebruik kun nen worden genomen. Voorts zijn niet inbegrepen de onher roepelijk onbewoonbaar verklaarde woningen en de zgn. bewoonde andere ruimten, zoals hotels, zomerhuizen, ke ten, schuren, kippenhokken, enz. als mede woonschepen en woonwagens. Op Texel bedroeg op 31 december 1963 de woningvoorraad 2823. Het aan tal inwoners per woning bedroeg der halve 3,85. Texel steekt in dit opzicht gunstig af bij Wieringermeer. In het algemeen zal de kwaliteit van de wo ningen in Wieringermeer aanmerkelijk beter zijn. Wieringermeer kent (nog) geen krotten. Texel helaas (nog) wel. Voor de laatste paar jaren ziet de statistiek er als volgt uit: Gemiddelde woningbezetting, resp. Texel, Wieringermeer, Anna Paulowna: 1960 3.96 4.30 4.05 1961 3.96 4.30 4.08 1962 3.90 4.20 3.99 1963 3.85 4.40 3.90 nieten en er met anderen over spreken. Het resultaat zal tweeledig blijken te zijn, winstpunten voor beide partijen. Er is ook nog altijd dat probleem van de vakantiespreiding, al begint het er iets rooskleuriger uit te zien. Er zal echter nog heel wat water door het Marsdiep moeten stromen, wil men kunnen spreken van resultaten. Of men er ooit in zal slagen tot een goede op lossing te komen? Wij zijn geneigd te zeggen: nee, wanneer men alle bezwa ren van alle partijen in aanmerking neemt. Ieder jaar trekken er duizenden Nederlanders over de grens, ieder jaar komen er duizenden buitenlanders over onze grens. Misschien groeit men op deze wijze vanzelf naar een behande ling van dit onderwerp binnen de EEG, al of niet in een marathonzitting. Zullen wij overigens zo erg gebaat zijn bij een vakantiespreiding over de maanden juni, juli en augustus? Wan neer men de resultaten in de hotels, de pensions en de bungalows ziet, zou men kunnen zeggen: nauwelijks. Steeds meer mensen worden doordrongen van het feit, dat men in juni ook een voor treffelijke vakantie kan doorbrengen. Gezien over genoemde akkommodatie- vormen, zou uitzonderingen daarge laten voor slechts een beperkt aan tal mensen nog plaats zijn. Anders ligt dit op de kampeerterreinen en in de sector gemeubileerd verhuur (in be paalde gedeelten van ons eiland). Voor de kampeerterreinen zijn nieuwe moge lijkheden ontstaan door de nieuwe boot. Het reizen naar Texel per caravan is veel gemakkelijker geworden, een om standigheid, die wij zullen moeten pro pageren. Er is reeds naar wegen ge zocht en wij zijn vol vertrouwen over de resultaten. De propaganda zullen wij ook dit jaar weer in hoofdzaak moeten richten op het vóór- en naseizoen. Reeds nu stromen de aanvragen binnen voor een vakantie in de topmaanden, niet alleen bij ons, doch ook bij de diverse ver huurders In vele gevallen gaat men er eerst begin januari toe over, om akkom- modatie te reserveren, een standpunt, dat steeds moeilijker te handhaven blijkt. Uit deze grote belangstelling kan men twee conclusies trekken: de verheugende, dat Texel weer sterk in de belangstelling staat; de teleurstellende, omdat blijkt, dat de vakanties weer samenvallen binnen een periode van slechts enkele weken. Het is natuurlijk uitgesloten, dat men zoveel akkommodaties kan bouwen, zo dat een ieder van een plaats verzekerd is. Daarvoor is te enen male de tijd, waarbinnen zich de toeristische vloed golf voordoet, te kort. Toch zal er niet te ontkomen zijn aan de bouw van nieuwe hotels, pensions en bungalows. Bij velen zijn daartoe de wil en de mo gelijkheden voor zover het de finan ciën betreft aanwezig. De ontbreken de schakel in het geheel is echter de vergunning. Er is nog steeds woningnood en het is heel begrijpelijk, dat men daar zijn aandacht voor een groot deel op richt. Onze bevolking moet goed kunnen wo nen, daar heeft zij recht op. Sinds een aantal jaren heeft zij echter ook recht op vakantie, het recht om die vakantie door te brengen waar en hoe zij wil. Wanneer men iemand een bepaald recht geeft, moet men er ook voor zor gen, dat van dat recht gebruik ge maakt kan worden. En zoals de zaken er thans voor staan, is daarvan nog niet voldoende sprake. We hopen, dat hier voor in 1965 nieuwe wegen gevonden zullen worden. De hoofdweg, toerisme geheten, is al enkele jaren gereed. Vele zijwegen zullen nog moeten worden aangelegd, vernieuwd of verbreed om een steeds groeiende toeristische ontwikkeling mogelijk te maken. Met aller medewer king zullen zij er stellig komen. Wij wensen U allen een voorspoedig 1965 toe. Als ik aan het verzoek aan de redac tie voldoe om in dit oudejaarsnummer van de Texelse Courant iets te schrij ven over de visserij in 1964, denk ik in de eerste plaats aan enkele vreselijke ongelukken, die ons nog vers in het ge heugen liggen. De ongelukken met de kotters, die kapseisden en waarbij vijf mensenlevens verloren gingen, hebben vooral in visserij kringen diepe indruk gemaakt. Moge de nabestaanden de kracht opbrengen om tijdens deze voor hen treurige jaarwisseling, het verlies te dragen. Weer eens is bewezen, dat de bokkenvisserij weliswaar een effek- tieve, maak ook zeer gevaarlijke vorm van visserij is. Uiterste voorzichtigheid is dus geboden. Over de financiële resultaten van de Texelse kottervloot mogen we in het algemeen tevreden zijn. De vangsten van de bokkenvissers waren gemiddeld wat minder dan het jaar tevoren, maar daar tegenover stond dat de prijzen vrij stabiel bleven. Belangrijk is ook dat veel minder platvis in de vismeel- fabrieken is terecht gekomen. Dit is vooral een verheugend verschijnsel, omdat de opvangprijzen per kist met enkele guldens omhoog zijn gegaan. Heel belangrijk is ook dat de kottervloot, wat hun marktplaats betreft, niet meer met handen en voeten gebonden zijn aan IJmuiden. Urk. Harlingen en Den Helder hebben bewezen dat de mono poliepositie van IJmuiden te doorbre ken is. Vooral voor de Texelse vloot is dat van belang, omdat de Texelaars hun visgebied hoofdzakelijk ten noor den van de Waddeneilanden hebben liggen. Voor de haringvissers is de situatie anders. Voor hen zal IJmuiden ongetwijfeld dè aanvoerhaven blijven. Overigens biedt de haringvisserij ook aan vele Texelaars een goede boter ham. Leek de beginperiode niet roos kleurig, de laatste weken zijn de resul taten zeer goed te noemen. Ook in deze sector is de hoeveelheid doorgedraaide vis veel kleiner, al zullen de vangsten be'angrijk lager liggen dan in 1963. Resumerend dus een goed 1964 wat de kottersector betreft, al dient opge merkt te worden, dat waakzaamheid geboden is met het oog op een niet steeds zekere toekomst In verschillende vissersplaatsen is al bewezen, dat alle zeilen bijgezet moeten worden om een kotter, die ongeveer 3Va ton kost ren dabel te doen varen. Dan iets over de garnalenvisserij. De vangsten waren heel goed te noemen, maar het eindresultaat zal niet roos kleurig zijn. Door dag en nacht vissen kan het bedrijf lonend blijven. De gar- nalenvissers zien vooral daarom uit naar de garnalenpelmachine. die nu al een jaar lang aan allerlei proeven wordt onderworpen, maar nog steeds niet beschikbaar is. Voor de Texelse vissers is het heel jammer, dat niemand de gelegenheid krijgt, de mosselvisserij te gaan be oefenen. Alles is geprobeerd om het zover te krijgen, maar helaas vergeefs. Het meest stuitend van deze kwestie is, dat in Zeeland per week 6000 ton mosselen uit Denemarken wordt ge- importeerd, die blijkbaar niet door de Nederlandse kwekers kunnen worden geleverd. Een merkwaardige bedoening! Tenslotte mag gezegd worden, dat de wulkenvisserij door enkele vissers met behoorlijke resultaten werd beoefend De Texelse vloot blijft gestadig groeien en zich moderniseren. Als ik mij goed herinner, is het aantal kotters met één toegenomen, terwijl twee schepen door nieuwe werden vervan gen en enkele andere van nieuwe, zwaardere motoren voorzien. oases rv,-.T ingaande 4 januari, geldig tot 30 nu DEN BURG - T HORNTJE V.V. 1965 Werkdagen Zon- en alg. erk. chr. feestdagen v. Den Burg v. 't Horntje v. Den Burg v. 't Horntje 5.30 6.50 xb 7.30 x 8.50 b 6.30 7.50 xb 8.30 9 50 b 730 x 8.50 xb 9.30 10 50 xb 8.30 9.50 b 11.30 x 12.50 b 9.30 x 10.50 b 14.30 15.50 xb 11.30 12.50 xb 15 30 16.50 b 13.30 x 14.50 b 16.30 17.50 xb 14.30 15.50 b 17.30 x 18 50 b 15.30 x 16 50 xb 19.30 20.50 b 16.30 17.50 xb 17.30 x 19.20 b 19.30 20.50 b x via De Westen, Den Hoorn of omgekeerd b deze diensten vertrekken na aankomst van de boot DEN BURG - OUDESCHILD - DE WAAL. - OOSTEREND DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG Werkdagen Vertrek boot van Den Helder 6.30 9.30 14.30 16.30 17.30 19.00 Vertrek Den Burg 7.30 10.15 15.40 17.15 18.15 19.45 Oudeschild 7.35 10 20 15.45 17.20 18.20 19.50 De Waal 7.40 10.25 15.50 17.25 18.25 19.55 Oosterend (Dijt) 7.45 10.30 15.55 17.30 18 30 20.00 Halte 37 7.55 10.40 16.05 17.40 18.40 20.10 De Cocksdorp 8.05 10.50 16.15 17.50 18.50 20.20 Halte 34 8 05 10.50 16.15 17.50 18.50 20.20 Halte 25 8.10 10.55 16.20 17.55 18.55 20.25 De Koog 7.10g 8.25g 11.10 16.35 18.05 18.30 19.10 20.40 Aankomst Den Burg 7.25 8.45 11.30 16.55 18.15 18 50 19.30 21.00 Vertrek boot van Texel 8.00 10.00 12.00 18.00 20.00 g via Gerritsland via 't Noorden DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND - DE WAAL - OUDESCHILD - DEN BURG Werkdagen Vertrek boot van Den Helder 6.30 10.30 12.30 14.30 17.30 20.30 Vertrek S vr Den Burg 6.30 7.00 7.30 12 15 13.15 15.40 18.15 21 00 De Koog 7.10 7.45 12 30 13.30 15 55 18.30 21.15 Halte 25 7.55 12.40 13.40 16.05 21.25 De Cocksdorp 6.50 8 05 12.50 13.50 16.15 21.35 Halte 34 6.50 8.05 12.50 13.50 16.15 21,35 Halte 37 6.55 8.10 12.55 13.55 16.20 21.40 Oosterend (Dijt) 7.10 8.25 13.10 14 10 16.35 21.55 De Waal 7.15 8.35 13.20 14.20 1645 22 00 Oudeschild 7.20 8.40 13.25 14.25 16.50 22.05 Aankomst Den Burg 7.25 8.45 13.30 14.30 16.55 22.10 Vertrek boot van Texel 8.00 10.00 14.00 15.00 18.00 g via Gerritsland via 't Noorden vr alleen op vrijdag Voor diensten op zon- en algemeeu erkende Chr. feestdagen zie ommezijde. DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND - DE WAAL - OUDESCHILD - DEN BURG Zon- en algemeen erkende Chr. feestdagen Vertrek boot 9.30 10.15 10.30 10.40 10.50 10.50 1055 11.10 11.15 11.20 van Den Helder Vertrek Den Burg De Koog Halte 25 De Cocksdorp Halte 34 Halte 37 Oosterend (Dijt) De Waal Oudeschild Aankomst Den Burg Vertrek boot van Texel 11 25 12.00 DEN BURG - OUDESCHILD - DE WAAL - OOSTEREND DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG Zon- en algemeen erkende Chr. feestdagen Vertrek boot van Den Helder 17.30 18.30 Vertrek Den Burg 18.15 19.15 Oudeschild 18.20 19 20 De Waal 18 25 19 25 Oostcrend (Dijt) 18.30 19.30 Halte 37 18.40 19 40 De Cocksdorp 18.50 19.50 Halte 34 18.50 19.50 Halte 25 18.55 19.55 De Koog 19.10 20.10 Aankomst Den Burg 19.30 20.30 Vertrek boot van Texel 20.00 Bushaltes Den Burg Vertrekpunt Elemert Halte t.o. ULO-school Schilderend Halte t.o. Wilhelminalaan 120 Halte t.o. Kogerstraat 50 Halte t.o. Kogerstraat 94 Halte 25 Hoek Slufterwcg Halte 34 Hoek Vuurtorenweg Halte 37 Wageningsewcg t.o. Smederij Dros

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 8