Visserij
niet te
had
in 1964
klagen
W. DEKKER, DIRECTEUR V.V.V. TEXEL:
Oude problemen zullen ook volgend
jaar de aandacht vragen
N.V. T.E.S.O.
Ui
Opbrengst garnalen
echter laag
Jan Th. Boom:
Wijziging busdienstregeling
Busdienstregelino
Bewaar deze advertentie.
de
In het oudejaarsnummer van 1963 hebben wij de vraag gesteld: wat zal het
zijn in 1964 veel gassen of veel gasten? Nu, alweer een jaar later, liggen
de antwoorden voor ons. een voor zover wij kunnen beoordelen vrij teleur
stellend antwoord voor de N.V. Petroland en een zeer verheugend antwoord
voor toeristisch Texel. Ofschoon juiste gegevens nog ontbreken, kan de ver
wachting toch uitgesproken worden, dat er opnieuw sprake geweest van een
record-bezoek. Nu is het zeer verleidelijk, om over de gunstige ontwikkeling
na te kaarten; gesprekstof is er te over.
Seizoen 1964 heeft echter ook weer ook onze gasten zullen er met welge-
als ieder voorgaand seizoen een aan- vallen het oog op richten, er van ge
tal onderwerpen onder onze aandacht
gebracht, die op kortere of langere
termijn om een oplossing vragen. Het
zijn onderwerpen, die in ons toeristisch
wereldje min of meer tot de vaste in
ventaris gaan behoren. In jaarverslagen
worden ze steeds vermeld, op recreatie
studiedagen wordt er veel aandacht
aan besteed, op VVV-afdelingsvergade-
ringen zijn het dankbare onderwerpen.
Dit laatste temeer, wanneer hierover
een levendige discussie ontstaat, waarin
een ieder zijn mening naar voren kan
brengen. Wat men ten aanzien van een
bepaald onderwerp als een noodzake
lijke maatregel beschouwt, kan veel
weerstanden ontmoeten, zowel op prak
tische als principiële gronden. Dit hoeft
niet in te houden, dat de gehele ge
dachte als zodanig niet goed is. Met
verwijdering van (bepaalde elementen
en/of toevoeging van andere zou een
evengoed, zo niet beter resultaat be
haald kunnen worden. Door deze vrije
meningsuiting zal er steeds een weg
gevonden kunnen worden, mogelijk de
gulden middenweg, die naar een gou
den toekomst leidt.
Daar is 'bijvoorbeeld dat probleem
van de handhaving van orde en rust,
een onderwerp, dat veel tongen in be
weging heeft gebracht en dat voor
dat er een oplossing gevonden wordt
in het komend jaar mogelijk weer veel
tongen in beweging zal brengen. Is is
voor dit probleem een oplossing? Na
tuurlijk, maar hoe? Moet hier misschien
van die gulden middenweg gebruik ge
maakt worden, een brede middenweg,
die ruimte open laat voor velerlei denk
wijzen? Een middenweg met parkeer-
stroken, om een enkele denkwijze wat
rust te gunnen, alvorens haar weer aan
de stroom van denkwijzen toe te voe
gen?
Daar is ook het probleem van de ver
ontreiniging door al die soorten ver
pakkingsmaterialen. Het heeft zich tot
voor kort nog niet zo sterk aan ons
geopenbaard, al was de kiem reeds lang
aanwezig. De kiem van een soort on
kruid, dat zich nooit helemaal meer
laat verwijderen, zelfs niet al zou men
daarvoor de duurste en beste bestrij
dingsmiddelen gebruiken. Wanneer ech
ter met goede bestrijdingsmiddelen een
beter aanzien verkregen kan worden
van de tuin, waarin wij allemaal leven
en waaraan wij ons bestaan zo niet ge
heel dan toch voor een groot deel te
danken hebben, dan zullen wij niet
moeten aarzelen hiervan gezamenlijk
gebruik te maken. Niet alleen wint de
tuin daardoor voor onszelf in aanzien,
DE WONINGVOORRAAD OP TEXEL
Tot do woningvoorraad worden door
het C.B.S. gerekend alle bewoonde en
onbewoonde woningen en voorts ook
do door de overheid gefinancierde nood
woningen en noodboerdcrijcn. Buiten
de woningvoorraad zijn gebleven de
gewone woningen op het ogenblik van
de tolling in gebruik voor bedrijfsdoel
einden (kantoor, winkel, pakhuis e.d.)
zonder daartoe te zijn verbouwd, zodat
zij na ontruiming zonder meer weer
voor normale bewoning in gebruik kun
nen worden genomen.
Voorts zijn niet inbegrepen de onher
roepelijk onbewoonbaar verklaarde
woningen en de zgn. bewoonde andere
ruimten, zoals hotels, zomerhuizen, ke
ten, schuren, kippenhokken, enz. als
mede woonschepen en woonwagens.
Op Texel bedroeg op 31 december
1963 de woningvoorraad 2823. Het aan
tal inwoners per woning bedroeg der
halve 3,85. Texel steekt in dit opzicht
gunstig af bij Wieringermeer. In het
algemeen zal de kwaliteit van de wo
ningen in Wieringermeer aanmerkelijk
beter zijn. Wieringermeer kent (nog)
geen krotten. Texel helaas (nog) wel.
Voor de laatste paar jaren ziet de
statistiek er als volgt uit:
Gemiddelde woningbezetting, resp.
Texel, Wieringermeer, Anna Paulowna:
1960 3.96 4.30 4.05
1961 3.96 4.30 4.08
1962 3.90 4.20 3.99
1963 3.85 4.40 3.90
nieten en er met anderen over spreken.
Het resultaat zal tweeledig blijken te
zijn, winstpunten voor beide partijen.
Er is ook nog altijd dat probleem van
de vakantiespreiding, al begint het er
iets rooskleuriger uit te zien. Er zal
echter nog heel wat water door het
Marsdiep moeten stromen, wil men
kunnen spreken van resultaten. Of men
er ooit in zal slagen tot een goede op
lossing te komen? Wij zijn geneigd te
zeggen: nee, wanneer men alle bezwa
ren van alle partijen in aanmerking
neemt. Ieder jaar trekken er duizenden
Nederlanders over de grens, ieder jaar
komen er duizenden buitenlanders over
onze grens. Misschien groeit men op
deze wijze vanzelf naar een behande
ling van dit onderwerp binnen de EEG,
al of niet in een marathonzitting.
Zullen wij overigens zo erg gebaat
zijn bij een vakantiespreiding over de
maanden juni, juli en augustus? Wan
neer men de resultaten in de hotels, de
pensions en de bungalows ziet, zou men
kunnen zeggen: nauwelijks. Steeds
meer mensen worden doordrongen van
het feit, dat men in juni ook een voor
treffelijke vakantie kan doorbrengen.
Gezien over genoemde akkommodatie-
vormen, zou uitzonderingen daarge
laten voor slechts een beperkt aan
tal mensen nog plaats zijn. Anders ligt
dit op de kampeerterreinen en in de
sector gemeubileerd verhuur (in be
paalde gedeelten van ons eiland). Voor
de kampeerterreinen zijn nieuwe moge
lijkheden ontstaan door de nieuwe boot.
Het reizen naar Texel per caravan is
veel gemakkelijker geworden, een om
standigheid, die wij zullen moeten pro
pageren. Er is reeds naar wegen ge
zocht en wij zijn vol vertrouwen over
de resultaten.
De propaganda zullen wij ook dit
jaar weer in hoofdzaak moeten richten
op het vóór- en naseizoen. Reeds nu
stromen de aanvragen binnen voor een
vakantie in de topmaanden, niet alleen
bij ons, doch ook bij de diverse ver
huurders In vele gevallen gaat men er
eerst begin januari toe over, om akkom-
modatie te reserveren, een standpunt,
dat steeds moeilijker te handhaven
blijkt.
Uit deze grote belangstelling kan men
twee conclusies trekken:
de verheugende, dat Texel weer sterk
in de belangstelling staat;
de teleurstellende, omdat blijkt, dat de
vakanties weer samenvallen binnen
een periode van slechts enkele weken.
Het is natuurlijk uitgesloten, dat men
zoveel akkommodaties kan bouwen, zo
dat een ieder van een plaats verzekerd
is. Daarvoor is te enen male de tijd,
waarbinnen zich de toeristische vloed
golf voordoet, te kort. Toch zal er niet
te ontkomen zijn aan de bouw van
nieuwe hotels, pensions en bungalows.
Bij velen zijn daartoe de wil en de mo
gelijkheden voor zover het de finan
ciën betreft aanwezig. De ontbreken
de schakel in het geheel is echter de
vergunning.
Er is nog steeds woningnood en het
is heel begrijpelijk, dat men daar zijn
aandacht voor een groot deel op richt.
Onze bevolking moet goed kunnen wo
nen, daar heeft zij recht op. Sinds een
aantal jaren heeft zij echter ook recht
op vakantie, het recht om die vakantie
door te brengen waar en hoe zij wil.
Wanneer men iemand een bepaald
recht geeft, moet men er ook voor zor
gen, dat van dat recht gebruik ge
maakt kan worden. En zoals de zaken
er thans voor staan, is daarvan nog niet
voldoende sprake. We hopen, dat hier
voor in 1965 nieuwe wegen gevonden
zullen worden.
De hoofdweg, toerisme geheten, is al
enkele jaren gereed. Vele zijwegen
zullen nog moeten worden aangelegd,
vernieuwd of verbreed om een steeds
groeiende toeristische ontwikkeling
mogelijk te maken. Met aller medewer
king zullen zij er stellig komen.
Wij wensen U allen een voorspoedig
1965 toe.
Als ik aan het verzoek aan de redac
tie voldoe om in dit oudejaarsnummer
van de Texelse Courant iets te schrij
ven over de visserij in 1964, denk ik in
de eerste plaats aan enkele vreselijke
ongelukken, die ons nog vers in het ge
heugen liggen. De ongelukken met de
kotters, die kapseisden en waarbij vijf
mensenlevens verloren gingen, hebben
vooral in visserij kringen diepe indruk
gemaakt. Moge de nabestaanden de
kracht opbrengen om tijdens deze voor
hen treurige jaarwisseling, het verlies
te dragen. Weer eens is bewezen, dat
de bokkenvisserij weliswaar een effek-
tieve, maak ook zeer gevaarlijke vorm
van visserij is. Uiterste voorzichtigheid
is dus geboden.
Over de financiële resultaten van de
Texelse kottervloot mogen we in het
algemeen tevreden zijn. De vangsten
van de bokkenvissers waren gemiddeld
wat minder dan het jaar tevoren, maar
daar tegenover stond dat de prijzen
vrij stabiel bleven. Belangrijk is ook
dat veel minder platvis in de vismeel-
fabrieken is terecht gekomen. Dit is
vooral een verheugend verschijnsel,
omdat de opvangprijzen per kist met
enkele guldens omhoog zijn gegaan. Heel
belangrijk is ook dat de kottervloot,
wat hun marktplaats betreft, niet meer
met handen en voeten gebonden zijn
aan IJmuiden. Urk. Harlingen en Den
Helder hebben bewezen dat de mono
poliepositie van IJmuiden te doorbre
ken is. Vooral voor de Texelse vloot is
dat van belang, omdat de Texelaars
hun visgebied hoofdzakelijk ten noor
den van de Waddeneilanden hebben
liggen. Voor de haringvissers is de
situatie anders. Voor hen zal IJmuiden
ongetwijfeld dè aanvoerhaven blijven.
Overigens biedt de haringvisserij ook
aan vele Texelaars een goede boter
ham. Leek de beginperiode niet roos
kleurig, de laatste weken zijn de resul
taten zeer goed te noemen. Ook in deze
sector is de hoeveelheid doorgedraaide
vis veel kleiner, al zullen de vangsten
be'angrijk lager liggen dan in 1963.
Resumerend dus een goed 1964 wat
de kottersector betreft, al dient opge
merkt te worden, dat waakzaamheid
geboden is met het oog op een niet
steeds zekere toekomst In verschillende
vissersplaatsen is al bewezen, dat alle
zeilen bijgezet moeten worden om een
kotter, die ongeveer 3Va ton kost ren
dabel te doen varen.
Dan iets over de garnalenvisserij. De
vangsten waren heel goed te noemen,
maar het eindresultaat zal niet roos
kleurig zijn. Door dag en nacht vissen
kan het bedrijf lonend blijven. De gar-
nalenvissers zien vooral daarom uit
naar de garnalenpelmachine. die nu al
een jaar lang aan allerlei proeven
wordt onderworpen, maar nog steeds
niet beschikbaar is.
Voor de Texelse vissers is het heel
jammer, dat niemand de gelegenheid
krijgt, de mosselvisserij te gaan be
oefenen. Alles is geprobeerd om het
zover te krijgen, maar helaas vergeefs.
Het meest stuitend van deze kwestie
is, dat in Zeeland per week 6000 ton
mosselen uit Denemarken wordt ge-
importeerd, die blijkbaar niet door de
Nederlandse kwekers kunnen worden
geleverd. Een merkwaardige bedoening!
Tenslotte mag gezegd worden, dat de
wulkenvisserij door enkele vissers met
behoorlijke resultaten werd beoefend
De Texelse vloot blijft gestadig
groeien en zich moderniseren. Als ik
mij goed herinner, is het aantal kotters
met één toegenomen, terwijl twee
schepen door nieuwe werden vervan
gen en enkele andere van nieuwe,
zwaardere motoren voorzien.
oases
rv,-.T
ingaande 4 januari, geldig tot 30 nu
DEN BURG - T HORNTJE V.V.
1965
Werkdagen
Zon- en alg. erk. chr. feestdagen
v. Den Burg
v. 't Horntje
v. Den Burg
v. 't Horntje
5.30
6.50 xb
7.30 x
8.50 b
6.30
7.50 xb
8.30
9 50 b
730 x
8.50 xb
9.30
10 50 xb
8.30
9.50 b
11.30 x
12.50 b
9.30 x
10.50 b
14.30
15.50 xb
11.30
12.50 xb
15 30
16.50 b
13.30 x
14.50 b
16.30
17.50 xb
14.30
15.50 b
17.30 x
18 50 b
15.30 x
16 50 xb
19.30
20.50 b
16.30
17.50 xb
17.30 x
19.20 b
19.30
20.50 b
x via De Westen, Den Hoorn of omgekeerd
b deze diensten vertrekken na aankomst van de boot
DEN BURG - OUDESCHILD - DE WAAL. - OOSTEREND
DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG
Werkdagen
Vertrek boot
van Den Helder
6.30
9.30
14.30
16.30
17.30
19.00
Vertrek
Den Burg
7.30
10.15
15.40
17.15
18.15
19.45
Oudeschild
7.35
10 20
15.45
17.20
18.20
19.50
De Waal
7.40
10.25
15.50
17.25
18.25
19.55
Oosterend (Dijt)
7.45
10.30
15.55
17.30
18 30
20.00
Halte 37
7.55
10.40
16.05
17.40
18.40
20.10
De Cocksdorp
8.05
10.50
16.15
17.50
18.50
20.20
Halte 34
8 05
10.50
16.15
17.50
18.50
20.20
Halte 25
8.10
10.55
16.20
17.55
18.55
20.25
De Koog
7.10g
8.25g
11.10
16.35
18.05
18.30
19.10
20.40
Aankomst
Den Burg
7.25
8.45
11.30
16.55
18.15
18 50
19.30
21.00
Vertrek boot
van Texel
8.00
10.00
12.00
18.00
20.00
g via Gerritsland
via 't Noorden
DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND -
DE WAAL - OUDESCHILD - DEN BURG
Werkdagen
Vertrek boot
van Den Helder
6.30
10.30
12.30
14.30
17.30
20.30
Vertrek
S
vr
Den Burg
6.30
7.00
7.30
12 15
13.15
15.40
18.15
21 00
De Koog
7.10
7.45
12 30
13.30
15 55
18.30
21.15
Halte 25
7.55
12.40
13.40
16.05
21.25
De Cocksdorp
6.50
8 05
12.50
13.50
16.15
21.35
Halte 34
6.50
8.05
12.50
13.50
16.15
21,35
Halte 37
6.55
8.10
12.55
13.55
16.20
21.40
Oosterend (Dijt)
7.10
8.25
13.10
14 10
16.35
21.55
De Waal
7.15
8.35
13.20
14.20
1645
22 00
Oudeschild
7.20
8.40
13.25
14.25
16.50
22.05
Aankomst
Den Burg
7.25
8.45
13.30
14.30
16.55
22.10
Vertrek boot
van Texel
8.00
10.00
14.00
15.00
18.00
g via Gerritsland
via 't Noorden
vr alleen op vrijdag
Voor diensten op zon- en algemeeu erkende Chr. feestdagen zie ommezijde.
DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND -
DE WAAL - OUDESCHILD - DEN BURG
Zon- en algemeen erkende Chr. feestdagen
Vertrek boot
9.30
10.15
10.30
10.40
10.50
10.50
1055
11.10
11.15
11.20
van Den Helder
Vertrek
Den Burg
De Koog
Halte 25
De Cocksdorp
Halte 34
Halte 37
Oosterend (Dijt)
De Waal
Oudeschild
Aankomst
Den Burg
Vertrek boot
van Texel
11 25
12.00
DEN BURG - OUDESCHILD - DE WAAL - OOSTEREND
DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG
Zon- en algemeen erkende Chr. feestdagen
Vertrek boot
van Den Helder
17.30
18.30
Vertrek
Den Burg
18.15
19.15
Oudeschild
18.20
19 20
De Waal
18 25
19 25
Oostcrend (Dijt)
18.30
19.30
Halte 37
18.40
19 40
De Cocksdorp
18.50
19.50
Halte 34
18.50
19.50
Halte 25
18.55
19.55
De Koog
19.10
20.10
Aankomst
Den Burg
19.30
20.30
Vertrek boot
van Texel
20.00
Bushaltes Den Burg
Vertrekpunt Elemert
Halte t.o. ULO-school Schilderend
Halte t.o. Wilhelminalaan 120
Halte t.o. Kogerstraat 50
Halte t.o. Kogerstraat 94
Halte 25 Hoek Slufterwcg
Halte 34 Hoek Vuurtorenweg
Halte 37 Wageningsewcg t.o. Smederij Dros