Cjrom 'wartsjexehin het harL,
Binnenkort nummers bij
zijwegen van Pontweg
Nog deze zomer Texelse
cursus zweefvliegen
10.890
B en W accoord
JVellicht ook
opleiding
sportvliegen
Texel telt
inwoners
ORIËNTATIE VOOR TOERISTEN
Bij voldoende belangstelling
25 jaar bij de PTT
VRIJDAG 8 JANUARI 1965
TEXELSE
78« JAARGANG No. 79*
Uitgave N.V. v/h Langcveld de Roofl
Postbus 11 Den Burg, Texel - Tel. 2058
Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33,
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Nederl. Middenslandsbank; Coöp. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p.
kw. 30 ct incasso. Advert.: familieberichten
14 ct p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
Nog voor het komend seizoen zullen
15 zijwegen van de Pontweg van num
mers worden voorzien. De nummers
zullen duidelijk zichtbaar bij de hoeken
worden opgesteld en voor de toerist een
hulpmiddel vormen om zich makkelijk
te kunnen oriënteren na aankomst op
het eiland. In de praktijk is herhaalde
lijk gebleken dat vooral de vreemde
lingen, die voor het eerst op Texel
komen, moeite hebben om hun vakan
tiebestemming te vinden. In het alge
meen staat bij de vele zijwegen van de
Pontweg geen naambordje en de uni
forme richtingsborden, die naar de
voornaamste toeristencentra verwijzen,
worden vaak ongezien voorbijgereden.
Mede omdat in het propagandamate
riaal van verschillende kampeerterrei
nen, hotels en bungalowkampen alleen
de naam van het terrein wordt genoemd
met als plaats De Koog, is men geneigd
door te rijden naar de badplaats en
eerst daar naar de ligging van de va
kantiebestemming te informeren.
Vooral mensen, die naar een der
kampeer- en bungalowterreinen wilden
aan de Pehkaansweg, de Californiëweg
en het Gerritslanderdijkje, reden veelal
eerst naai De Koog om daarna terug te
keren. Op de drukste uren werd het
verkeer op de Pontweg daardoor nog
drukker. De verkeersveiligheid was ook
niet gediend met het weifelende gedrag
van automobilisten, die zich van een
vorig bezoek herinnerden, dat hun
kampeerterrein of bungalow aan een
der vele op elkaar lijkende zijwegen
van de Pontweg moest liggen en daar
om bij elke bocht afremden om de aan
wijsborden te bestuderen. Naar aanlei
ding van deze ervaringen deed de di
recteur van de WV-Texel, de heer
J W Dekker aan het gemeentebestuur
het voorstel om alle voor het toerisme
belangrijke zijwegen van de Pontweg
van een duidelijk nummer te voorzien.
Het is een methode, die ook in het bui
tenland met succes is beoefend. B. en
W. hebben zich met dit plan inmiddels
akkoord verklaard en de Dienst Ge
meentewerken opdracht gegeven de
nummers op vijftien hoeken aan te
brengen.
Medewerking nodig
Het is duidelijk dat deze maatregel
alleen succes kan hebben, wanneer de
gasten van de betekenis van de num
mers op de hoogte zijn. Hiervoor is me
dewerking van de logiesverstrekkende
bedrijven onontbeerlijk. De VVV zal
dan ook al haar leden verzoeken in het
propaganda materiaal zoveel mogelijk
van het systeem gebruik te maken. Dit
kan gebeuren door een eenvoudige zin
snede als „Ons terrein is het. eenvou
digst te bereiken via zijweg nummer.
Ook logiesverstrekkende bedrijven, die
niet in de nabijheid van de Pontweg
zijn gevestigd, kunnen hun gasten van
de nummering laten profiteren. Zo zal
een pension in De Waal of Oosterend
Boete geëist tegen chauffeur
„BLINDE HOEK" OORZAAK VAN
ONGEVAL
ALKMAAR Voor de Alkmaarse
rechtbank verscheen dinsdag de 54-
jarige chauffeur VV. S. uit Den Burg,
die op 7 september een ongeluk veroor
zaakte door het geen voorrang verlenen
aan een op een voorrangsweg rijdende
automobilist. De officier eiste een geld
boete van ƒ150,tegen de verdachte,
maar diens raadsman vroeg clementie,
o.a. om het feit dat hij in zijn 35-jarige
loopbaan als chauffeur nog nooit eerder
bij een ongeluk betrokken is geweest.
W. S. was op het kruispunt Pijpers-
dijk-Wester weg in Waalenburg, waar
de botsing ontstond, goed bekend. Hij
had dan ook zeker opgelet of er iets
aankwam, maar had de naderende
Volkswagen niet gezien. Vreemd ge
noeg klopte de verklaring van de be
stuurder van de Volkswagen, de heer J.
Smit, die naar de rechtszitting was
meegekomen, hiermee. Ook deze had
de rood en gele vrachtauto van S. pas
goed gezien op het moment van de
botsing. De verkeersdeskundige, adju
dant Meyer uit Alkmaar, die als ge
tuige optrad, achtte het niet onwaar
schijnlijk dat de zg. „blinde hoek" de
automobilisten parten heeft gespeeld.
De offficier achtte het geen voorrang
geven bewezen, maar hield toch ook re
kening met de mogelijkheid van de
„blinde hoek". In verband hiermee
wees hij op de bijzonderheid van de
kloppende verklaringen en op het feit,
dat op de weg geen remsporen waren
aangetroffen. Hij eiste ƒ150,boete.
De raadsman vond dit voor zijn cliënt
een te hoge som en vroeg om clementie.
(Overname uit Noordhollands Dagblad)
de gasten kunnen aanbevelen gebruik
te maken van zijweg nummer 10 (Aken-
buurtsweg), waardoor men via de nieu
we verbindingsweg en de Waalderweg
deze plaatsen kan bereiken. Ook de
pensions in Den Burg kunnen nodeloos
rondzoeken van hun gasten vermijden
door op de uitvalswegen 7, 8 en 9 te
wijzen (resp. Elemert, Verlengde
Keesomlaan en Gasthuisstraat). Gasten
voor Den Hoorn kunnen gebruik maken
van zijweg nummer 3 (Amaliaweg) en
hopelijk binnenkort van nummer 1
(nieuw aan te leggen verbindingsweg
tussen Watermolenweg en Ponthaven).
Een en ander zal ook uitvoerig wor
den vermeld in het VW-orgaan „Voor
Vrienden van Texel". De nummers zul
len ook op de kaart worden aangege
ven. Omdat nog niet absoluut vaststaat,
welke nummers bij de 15 in aanmer
king komende wegen zullen worden
geplaatst, zullen wij eerst over enige
tijd in ons blad een kaartje kunnen af
drukken, waarop de definitief vastge
stelde nummering staat vermeld. De in
dit artikel genoemde cijfers worden met
voorbehoud als voorbeeld genoemd.
REUSACHTIGE MUNITIEBUNKER
BLOOTGELEGD
DEN HOORN De N.V. Kruk, die
al enkele jaren op Texel bezig is met
het opruimen van uit de Tweede We
reldoorlog afkomstige bunkers, deed
deze week een opvallende vondst nabij
het Hoornderslag. Het was een munitie
bunker van een opvallend groot for
maat. Het gevaarte met een inhoud
van 500 m3, waarvan een groot deel
uit beton bestaat, zat meters diep onder
het zand en moest door een dragline
worden uitgegraven voordat tot ver
nietiging kon worden overgegaan. Met
behulp van grote hoeveelheden spring
stof is de kolossus intussen bijna geheel
afgebroken. De voorraadkamers van de
munitiebunker waren praktisch leeg,
alleen in een smalle zijgang werden
wat half-vergane kabels aangetroffen.
Zoals bekend heeft men enige weken
geleden ook bij De Koog een verborgen
bunker gevonden. Verwacht wordt dat
bij het Hoornderslag nog enkele exem
plaren zullen worden blootgelegd.
KOMENDE ZOMER WEER
RONDVLUCHTEN
De Gelderse Luchtvaartmaatschappij
die in de afgelopen zomermaanden met
veel succes een aantal rondvluchten
heeft uitgevoerd boven Texel, heeft
voor het komende seizoen weer ver
gunning gekregen om deze vluchten te
houden. Er zal echter geen gebruik
worden gemaakt van een Jodel-toestel,
maar van een type met belangrijk gro
tere vervoerscapaciteit.
Als er voldoende belangstelling voor
bestaat, zal in de komende zomer op
hot vliegveld Texel een cursus zweef
vliegen voor jongeren worden gehou
den. De heer J. C. de Bruijn, haven
meester van het luchtvaartterrein, on
derzoekt momenteel of op een zodanig
aantal cursisten kan worden gerekend,
dat met de voorbereidingen kan worden
begonnen. Do heer De Bruijn wil gaan
samenwerken met zweefvlicgclubs van
de vliegbases Volkel en Deelen, waar
door over sleeptoestellcn kan worden
beschikt. De havenmeester zal de hoof
den van enkele scholen in Den Burg,
w.o. de ULO en de RHBS, verzoeken
na te gaan of de leerlingen er iets voor
voelen een dergelijke cursus te volgen,
die opleidt voor het zwcefvliegbrevet.
Bij een redelijk aantal leerlingen be
dragen de kosten per persoon ongeveer
ƒ100,De heer De Bruijn heeft goede
hoop, dat het minimum aantal leerlin
gen kan worden bereikt.
Gedurfd zijn ook de plannen van de
havenmeester om de sportvliegerij op
Texel op gang te brengen Nu de activi
teiten van Schreiners Aero Contractors
op het Texelse vliegveld zijn gestaakt
(zie bericht elders in dit blad) wil de
N.V. Luchtvaartterrein Texel het Texel
se vliegveld extra in de belangstelling
van binnen- en buitenlandse sportvlie
gers aanbevelen. Om het terrein voor
buitenlanders aantrekkelijk te maken,
moeten ter plaatse douanefaciliteiten
worden geschapen. Het vliegveld krijgt
daardoor de status van Internationale
Luchthaven en kan door buitenlandse
vliegers worden gebruikt, zonder dat
eerst een andere Nederlandse lucht
haven behoeft te worden aangedaan.
Door de N.V. Luchtvaartterrein is in
tussen aan de Minister van Verkeer en
Waterstaat om dergelijke faciliteiten
verzocht Wanneer de douaneformali
teiten op Texel kunnen worden afge-
BRAND IN KIEM GESMOORD
Woensdagmiddag ontstond een begin
van brand in de keuken van de familie
M. Moojen aan de Stenenplaats te Den
Burg. De vlam sloeg in een pannetje
vet op het gasstel, waardoor een grote
steekvlam ontstond, die toevallig werd
gezien door de heer S. Langeveld van
uit zijn cafétariabedrijf. Hij liet de
brandweer bellen, rende onmiddellijk
het huis binnen en wist de vlammen te
doven. Hij had geen ogenblik later in
moeten grijpen, want de gordijntjes aan
de schouw boven het gascomfoor had
den reeds vlamgevat. Op het moment
van het gebeuren zaten alle familiele
den in de huiskamer en hadden tot dat
Langeveld ingreep, nog niets bemerkt
De brandweer arriveerde spoedig, maar
behoefde niet in te grijpen. De schade
bleef vrijwel nihil.
Stand per 1 januari
Het aantal inwoners van de ge
meente Texel bedroeg per 1
januari 1965 10.890, waarvan 5513
en 5377 vrouwen. Dit is een toe
name van 20 personen in één jaar.
Per 1 januari 1964 kwamen nl.
10.870 Texelaars in het bevol
kingsregister voor, waarvan 5498
mannen en 5372 vrouwen. Het
aantal geboorten in de gemeente
bedroeg in 1964 224 (113 jongens
en 111 meisjes). In 1964 overleden
II personen (42 mannen en 49
vrouwen). Er werden voorts 382
ingekomen personen geregi
streerd; er vertrokken 495 perso
nen.
In het afgelopen jaar werden
94 huwelijken gesloten. Het aan
tal buitenlandse huwelijken, dat
in de registers van de burgerlijke
stand werd overgeschreven be
droeg 2. Aantal echtscheidingen:
4. Bovenstaande gegevens werden
ons ter beschikking gesteld door
do gemeentesecretarie.
daan, worden ook de mogelijkheden
gunstig om een luchtlijn met Duitsland
te openen, eventueel via andere plaat
sen in Nederland. Wellicht zal de Duit
se zustermaatschappij van de Lufthansa
„Condor", die op het ogenblik o.a. re
gelmatig op Rotterdam vliegt, geïnte
resseerd zijn. Voorts zal de outillage
van het terrein verbeterd dienen te
worden. Er zal een hangar moeten ko
men en een mogelijkheid, om kleine de-
fekten aan vliegtuigmotoren te ver
helpen.
Om de sportvliegerij op Texel van de
grond te krijgen, heeft de havenmeester
het plan zo spoedig mogelijk na te
gaan of er voldoende belangstellenden
zijn om een cursus sportvliegen te vol
gen. Gebleken is, dat een dergelijke
cursus nog dit jaar kan worden gehou
den onder auspiciën van de Nationale
Luchtvaartschool, mits zich tenminste
zes leerlingen opgeven. Op deze voor
waarde kan een Pipcrcub toestel met
instructeur beschikbaar worden gesteld.
Per deelnemer zal ruim ƒ2000,moe
ten worden betaald om het sportvlieg-
brevet A te kunnen behalen.
Zoals bekend is het sportvliegbrevet
slechts beperkte tijd geldig. Men moet
jaarlijks een bepaald minimum aantal
vlieguren maken, om het verlengd te
krijgen. Belangstellenden voor deze
sportvliegcursus kunnen zich nu reeds
rechtstreeks opgeven bij de heer De
Bruijn, p/a Vliegveld Texel, Eierland.
Maandag herdacht de heer G. Troost
te De Cocksdorp het feit, dat hij 25 jaar
geleden in dienst kwam van PTT. Die
herdenking is niet ongemerkt voorbij
gegaan en op bijzonder feestelijke wijze
herdacht 's Morgens gebeurde dat op
officiële wijze, toen de jubilerende em
ployé tweede klasse, die sinds 1946 kan
toorhouder is, werd bezocht door de he
ren H. Davidson, directeur van het
postkantoor te Den Helder en K. Hol
lander, Chef Algemene personeels- en
ressortzaken De heer Davidson ge
waagde in zijn speech van de nauw
gezette plichtsbetrachting van de heer
Troost en het initiatief, dat hij telkens
in het belang van PTT ontplooit. Hij
overhandigde het speldje dat traditie
getrouw aan elke PTT-er, die een
kwarteeuw zijn plicht doet, wordt uit
gereikt alsmede een geschenk onder
couvert, 's Middags kwamen diverse
vrienden en collega's hem gelukwensen.
De heer Troost kwam in de mobili
satie tijd in dienst. Hij herinnert zich
nog hoe hij zijn eerste post moest bren
gen naar dp bij de vuurtoren gelegerde
soldaten. Als plaatsvervangend kan
toorhouder kwam Troost in diverse
plaatsen. In .1946 keerde hij vanuit
Breezand terug naar Texel, om daar de
heer H. Kalis, die na veertig dienst
jaren werd gepensioneerd, als kantoor
houder op te volgen. In 1948 kocht hij
het tegenwoordige pand aan de Kik-
kertstraat. Het werd onlangs uitgebreid
en gemoderniseerd, waardoor het een
volwaardig postkantoor werd, dat,
evenals het kantoor van Den Burg,
ressorteert onder Den Helder. Op de
foto: de heer Davidson feliciteert de
jubilaris.
MAN GETROFFEN DOOR
SCHOT HAGEL
DE KOOG Eerst nu werd bekend,
dat zich op Oudejaarsdag nabij De
Koog een ongeluk heeft voorgedaan,
waarbij de 37-jarige KI. Dop uit Den
Burg door hagelkorrels uit een jacht
geweer werd gewond. Het gebeurde in
de namiddag op het bungalowterrein
„Hoog Koog", waar de heer Dop zich
in gezelschap van een collega voor
werkzaamheden ophield. Juist toen hij
zich naar zijn op de rijweg geparkeerde
auto wilde begeven, werd hij van ach
teren door een groot aantal hagelkor
rels getroffen. Al gauw werd duidelijk
dat geen opzet in het spel was. In het
aangrenzende bos was de heer J. Kie-
wiet uit De Koog aan het jagen Hij
mikte op een fazant, waardoor hij het
schot in de richting van het bungalow
terrein afvuurde. De heer Dop werd
door de korrels gewond aan hoofd en
ledematen en moest zich onder dokters
behandeling stellen. De dokter had ge
ruime tijd nodig om de loden korrels uit
het vlees te verwijderen. Van het geval
werd bij de Rijkspolitie aangifte ge
daan.
Stilte op vliegveld Texel
VESTIGING VAN SCHREINER
OPGEHEVEN
N.V. Schreiner Aerocontractors heeft
haar vestiging op het Texelse vliegveld
per 1 januari officieel opgeheven. Zoals
bekend werden door deze maatschappij
vanuit Texel vluchten uitgevoerd ten
behoeve van de Koninklijke Marine.
Deze „schief'-vluchten, waarbij veelal
een zak werd voortgesleept, worden nu
door de Marine Luchtvaartdienst vanuit
De Kooy gehouden, zodat men niet lan
ger van de diensten van Schreiner ge
bruik hoefde te maken. Het gevolg van
dit besluit was dat het bekende gele
Harvard toestel, dat op het vliegveld
was gestationeerd, intussen is verdwe
nen. De vliegenier, de heer J. Bètorfi
zal voor Schreiner gaan werken in
Nigeria. Ook de heer C. P. Slag te Den
Burg, mecaniciën van Schreiner, zal in
dat Afrikaanse land emplooi vinden. Hij
vertrekt 18 januari a.s. Schreiner is
ruim 10 jaar op Texel gevestigd ge
weest. De eerste jaren werd voor de
sleepvluchten gebruik gemaakt van
Spitfires, later van Harvards, die door
het doordringende motorgeronk steeds
sterk de aandacht trokken.
OVERDENKING
VEEL HEIL EN ZEGEN
De feestdagen liggen achter ons. Een
nieuw jaar is begonnen. Het is alweer
een week oud. Bij de jaarwisseling heb
ben wij elkander de traditionele woor
den: „Veel heil en zegen" toegewenst.
Dat doen wij zo ieder jaar weer en lo
pen daardoor het gevaar, dat de inhoud
van deze woorden niet meer tot ons
doordringt. U kunt ook zeggen: „deze
woorden zijn toch duidelijk". Wij be
doelen er mee, dat het de ander goed
zal gaan. Een goede gezondheid, veel
geld verdienen, goede resultaten in ons
werk en een goede harmonie in ons
gezin.
Zeker deze dingen mogen wij elkan
der toewensen. Ook ik wens U een ma
terieel voorspoedig jaar toe. Maar in
die woorden „veel heil en zegen" ligt
veel meer. Want heil is niet te vinden
in een goed banksaldo, of wat dan ook.
Niet bij mensen en niet in dingen. Heil
is er alleen te vinden in het geschenk,
dat God ons gaf in Jezus Christus. Hij
alleen is de Heiland, bij Wie wij heil
voor tijd en eeuwigheid kunnen vinden.
Bij Hem alleen is de vrede te vinden,
die wij zoeken en nodig hebben. Want
Jezus Christus brengt ons de vrede van
God.
En wanneer wij deze vrede, deze
Jezus, aannemen, dan valt ons ook de
zegen ten deel Want dan valt de zegen
Gods over ons.
En dit heil en deze zegen wens ik U
allen in 1965 toe.
W. A. S
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 30 december '64 t/m 6 januari 1965
Geboren- Elisabeth Anna, dv. Corne
lls Mattheus Bakker en Martha Anna
Elisabeth Boom; Peter Alexander, zv.
Franciscus Antonius Petrus Brozius en
Jannie Tol, Eric Jan. zv. Klaas Cornelis
Geus en Stijni Benit.
Overleden; Cornelia Maria van den
Burg, oud 88 jaar; Jan Boon, oud 72
jaar; Johan Dirk Bakker, oud 64 jaar.
WERKGELEGENHEID OP TEXEL
BLIJFT ZORGEN BAREN
DEN HELDER Door de directeur
van het gewestelijk arbeidsbureau Den
Helder werd ons een overzicht gestuurd
van de werkgelegenheid en de werk
loosheid in 1964. We namen er het vol
gende ,dat betrekking heeft op Texel,
uit over.
Hoewel het peil van de werkgelegen
heid gunstig mag worden genoemd,
blijft de gewestelijke werkgelegenheid
toch achter bij de behoeften van de
burgerbevolking. De pendel naar het
zuidelijk deel van de provincie Noord
holland versluiert een structureel over
schot aan mannelijke arbeidskrachten.
Met name voor de plattelandsgemeen
ten is de situatie in dit opzicht niet
rooskleurig. Het is daarom verheugend,
dat de Minister van Economische Zaken
het voornemen heeft Den Helder als
primair te stimuleren kern ten behoeve
van de ontwikkeling van Noordholland
aan te wijzen. Vooral op Texel geeft het
achterblijven van de werkgelegenheid
bij de omvang van de beroepsbevolking
reeds reden tot bezorgdheid. De aanleg
van de ponthaven met bijbehorende
werken is gereed en wanneer na 1965
ook de ruilverkaveling haar beslag
krijgt hetgeen op de landbouwbedrij
ven tot arbeidsbesparende maatregelen
zal leiden en in de landbouw de me
chanisering en rationalisering ook vgt-
der veld zullen winnen, zal zich een
structureel overschot aan mannelijke
arbeidskrachten voordoen, dat indien
het niet lukt voldoende andere plaatse
lijke werkgelegenheid te scheppen
alleen door migratie zal kunnen worden
opgeheven. De belangstelling van de
Texelse bevolking voor werkgelegen
heid op het vaste land neemt de laatste
tijd toe, hoewel het woningprobleem
hier remmend werkt.
Texel is ook een van de plaatsen in
het gewest waar aanvullende werken
uitgevoerd ten behoeve van de seizoen
werklozen. De gemiddelde bezetting op
aanvullende werken bedroeg in 1964 in
het gewest 36 (het jaar ervoor 1). De
geregistreerde arbeidsreserve bedroeg
in 1964 gemiddeld 239 (in 1963 247 en
in 1962 236).