(jroen 2,'warL-Jexeh in het harL,
AGENDA
Drie slippartijen op dezelfde
plaats binnen één week
„Steden hebben platteland nodig!"
Nieuwjaarsrede van burgemeester
Nieuwe leden in
reddingcommissie
Twee auto's geheel
vernield
Moderne aanvoer van bouwmateraal
voor uitbreiding van Den Burg
immtm
mmm
Dijk verbetering
over 3 jaar verdeeld
DINSDAG 19 JANUARI 1965
TEXELSE
78e JAARGANG No. 7§31
Uitgave N.V. v/h Langeveld de Roof)
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
Redaktie: Harry de Graaf, Wilhebninalaan 33,
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p.
kw. -f- 30 ct incasso. Advert: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
Tijdens zijn traditionele toespraak
aan het begin van de eerste raadsver
gadering in het nieuwe jaar, wees bur
gemeester C. De Koning woensdagmid
dag weer eens op de moeilijke finan
ciële positie, waarin het merendeel van
de Nederlandse gemeenten is komen te
verkeren. In de krantenverslagen, aldus
de burgemeester, wordt voornamelijk
geklaagd over de financiële nood van
de grote steden, maar hetzelfde geldt
voor het platteland. De leefbaarheid
van de stad wordt in toenemende mate
bepaald door het platteland. Als het
verstart en verschraalt, zal dit het beeld
oproepen van de afgrijselijke monster-
stad met niet anders dan dat. Het is
voor de stad van levensbelang dat de
plattelandsgemeenten blijven bestaan
en dat hen de mogelijkheid wordt ge
boden tot gezonde ontplooiing. Als het
niet lukt van de regering ruimere fi
nanciële middelen te krijgen, dan ziet
het er hopeloos uit voor de plattelands
gemeenten.
De burgemeester wees er op, dat dit
voor Texel geen nieuw geluid is. Boven
zijn jaarbeschouwing in de Texelse
Courant was naar aanleiding van deze
omstandigheid zelfs de kop: Terugblik
in mineurstemming geplaatst. ,,Wij
hebben als gemeente een taak ten op
zichte van de rest van Nederland, spe
ciaal voor de stad", aldus de heer De
Koning. „Wij zijn nu eenmaal een
prachtig recreatiegebied en het is onze
taak dit gebied pasklaar te maken voor
de groeiende stroom van binnen- en
buitenlandse gasten. Dit is geen eenvou
dige taak, want er zal een evenwicht
gevonden moeten worden tussen het
landbouwgebied en het recreatiegebied.
Wil er tenslotte geen chaos ontstaan,
dan is er ook voor de ontwikkeling van
Texel maar één oplossing: Er zullen op
ruime schaal middelen moeten komen
om het recreatieprobleem aan te pak
ken in overeenstemming met de urgen
tie ervan".
Bijzonder jaar
Voor de gemeente Texel wordt 1965
een heel bijzonder jaar. Enerzijds bete
kent het de beëindiging van een fase
en aan de andere kant het begin van
een nieuwe werkperiode. In deze pe
riode za] men zich vertrouwd moeten
maken met problemen van breder allu
re en met grotere cijfers en getallen
dan wij tot nu toe kenden. Er deden
zich in de afgelopen jaren geweldige
veranderingen voor. Texel kreeg water
leiding en overal electriciteit. Er kwam
een nieuwe verbinding met de vaste
wal. Dit jaar loopt de ruilverkaveling
ten einde. Een nieuwe grondslag is
daarmee voor een aanzienlijk deel ge
legd voor het boerenbedrijf. Ruilverka
veling en gemeente mogen zich verheu
gen in een goed samenspel. Belangrijk
zijn ook de ingrijpende verbeteringen
en uitbreidingen van het wegennet.
Over de ontwikkeling van de onder
wijsmogelijkheden toonde de burge
meester zich tevreden evenals over de
activiteiten op cultureel gebied, waar
bij de Stichting Cultureel Werk Texel
een belangrijke rol speelde. Van veel
betekenis voor de gemeente is ook de
nieuwe organisatie van de Sociale
Dienst op grond van de Bijstandwet.
Binnenkort zal de Commissie van Bij
stand worden geïnstalleerd. De burge
meester sprak zijn waardering uit over
het werk van de vorige administrateur
en de huidige nu directeur die
hun taak uitstekend hebben vervuld.
Door do leden van de plaatselijke
reddingcommissie is aan het hoofdbe
stuur van de KNZHRM te Amsterdam
voorgesteld de heren W. Peeters in De
Koog en de heer Sj. Visser te De Cocks-
dorp te benoemen in de vacature, die is
ontstaan door het uittreden van de
heren J. J. v.d. Vlies en J. Brommers-
ma. De heer Van der Vlies was tot 30
november 1964 voorzitter van de plaat
selijke reddingcommissie; de heer
Brommersma was secretaris-penning
meester en trad af op 15 december. Als
leden van de commissie bleven toen
over de heren M. Mantje te De Koog,
J. Postma te De Cocksdorp en J. Boekei
te Den Burg. Deze heren hebben don
derdag tijdens een vergadering waarbij
de directeur van de KNZHRM aanwe
zig was, op de benoeming van de heren
Peeters en Visser, resp. als secretaris en
penningmeester aangedrongen. Beide
functies en het voorzitterschap worden
nu nog waargenomen door de heer M.
Mantje te De Koog.
Woningbouw
Minder gelukkig toonde de heer De
Koning zich met de ontwikkeling van
de woningbouw, maar toch werd ook
daarmee vooruitgang geboekt, Belang
rijk vond hij het dat in de loop der ja
ren een groot aantal bejaardenwonin
gen gereed kwam. „Voor een gemeente
van deze omvang en draagkracht kun
nen wij ook tevreden zijn met wat op
het gebied van rioleringen en zuive
ringen tot stand kwam. Wij gaan rustig
door. Een definitief resultaat ligt in het
verschiet".
Het een en ander overziende, meende
de burgemeester, dat men de achter
stand grotendeels heeft ingelopen. Men
kan echter niet op zijn lauweren gaan
rusten, want er valt nog veel te doen.
De heer De Koning verwachtte, dat zich
op het gebied van onderwijs ingrijpen
de veranderingen zullen voordoen, die
de gemeente moet zien bij te houden.
Dan is er de verminderende werkgele
genheid, die een ernstig probleem
vormt en dient de havenoutillage te
Oudeschild verbeterd te worden.
Economische activiteiten dienen zich
op die plaatsen te ontplooien, die daar
voor het meest geschikt zijn. De bur-
meester zei Oudeschild nog altijd als
zo'n plaats te zien. Met de haven en
bijbehorende outillage kan hier zeker
iets gebeuren, vooral omdat Texel nu
stimuleringsgebied is.
Ook aan bescheiden industrialisatie
moet worden gedacht. Van niet minder
belang is de toekomstige ontwikkeling
van het vreemdelingenverkeer. Plano
logisch zal verder en breder moeten
worden gedacht. Ook in de uitvoering
zullen grenzen moeten worden over
schreden, die vroeger werden gesteld.
Wat dit financieel gaat betekenen is
nog niet te schatten.
D.E.K. BESTAAT VEERTIG JAAR
DEN HOORN Het fanfarecorps
„Door Eigen Kracht" geeft op vrijdag
en zaterdagavond in het dorpshuis „De
Waldhoorn" een uitvoering ter gelegen
heid van het veertig-jarig jubileum.
Na de pauze wordt door leden van de
meisjesdrumband en anderen een revue
voor het voetlicht gebracht. Dit tweede
programma-onderdeel is opgebouwd
uit sketches en zang. De tweede voor
stelling zal met een bal worden beslo
ten.
TWEEDE POLITIEHOND
De Rijkspolitie op Texel beschikt
thans over een tweede politiehond. Op
leiding van een tweede verdedigings
hond was nodig, omdat de in gebruik
zijnde bouvier tekenen van ouderdom
begint te vertonen, wat tot uiting komt
in het verminderende uithoudingsver
mogen. Het tweede dier heeft een de
zer dagen het certificaat „Politiehond"
behaald en kan onder leiding van zijn
baas, wachtmeester Th. Eilander uit
Oudeschild een goede hulp betekenen
bij het handhaven van de orde.
NIEUWE BRANDSIRENE
Op het dak van het raadhuis te Den
Burg is een nieuwe brandsirene ge
plaatst, die een aanzienlijk krachtiger
geluid kan voortbrengen, dan het oude
exemplaar dat totaal was versleten
Men is voornemens in het westelijk deel
van Den Burg nog een sirene te plaat
sen op een der gebouv/en aan de Bea-
trixlaan Gebleken is dat in geval van
brand het geluid van de sirene in het
centrum in deze nieuwe wijk nauwe-
lij'k hoorbaar is. Juist hier wonen veel
leden van de Texelse brandweer.
Als binnenkort het hoogfrequent cen
traal besturingssysteem van de N.V.
TEM in werking is gesteld, zal de
brandsirene alleen nog overdag loeien.
Als 's avonds of 's nachts brand uit
breekt, zal door middel van het centrale
systeem alleen in de woningen van
brandweerlieden, politie en pers' een
signaal klinken Overdag is dit onmo
gelijk, omdat vrijwel alle betrokkenen
dan voor hun werk buitenshuis ver
toeven.
Zaterdagochtend om ongeveer kwart
over acht deed zich op de Pontweg na
bij de kruising met zijweg nummer 11
(Duinweg) een ongeluk voor, waarbij de
twee jaar oude Renault Ondine perso
nenwagen van de heer W. C. Dalmeijer
uit De Koog volkomen werd vernield.
De wagen, die bestuurd werd door de
heer W. Zoer uit Oudeschild kwam uit
de richting van De Koog en passeerde
met flinke snelheid het kruispunt. In
de flauwe bocht, die de Pontweg daar
maakt, was het wegdek plaatselijk glad
geworden door opvriezen. De wagen
slipte, schoot naar de linkerzijde van de
weg en reed de berm in. Daar sloeg de
auto enkele malen zijdelings over de
kop en kwam tenslotte ondersteboven
in een slootje terecht.
Omdat de wagen aan bedde zijden
door de slootkanten was ingesloten,
moest de bestuurder het wrak verlaten
via de verbrijzelde voorruit. De Renault
bleek volkomen te zijn vernield. Tij
dens de schuiver was een bermpaaltje
en een verkeersbord met voorrangsaan
duiding geraakt. Dit verkeersbord werd
later op meer dan 150 meter van de
plaats van het ongeluk in het weiland
teruggevonden De heer Zoer vertoonde
aan het gezicht lichte verwondingen,
die door een arts werden behandeld.
Twintig minuten later deed zich op
dezelfde plaats nog een dergelijk onge
luk voor, waarbij eveneens een perso
nenauto werd vernield. Deze keer was
het de heer N. Schoo uit De Koog, die
in zijn Mercedes op weg was naar Den
Burg. Ook hij slipte op de gladde
plaats, raakte aanvankelijk naar de
linkerzijde van de weg, maar wist de
wagen weer naar rechts te sturen. Dit
is waarschijnlijk te abrupt gebeurd,
waardoor de Mercedes het struikgewas
inschoot, twee maal over de kop sloeg
en op het fietspad tot stilstand kwam.
Het struikgewas was over een lengte
van tien meter vernield. De heer Schoo
EENRICHTINGVERKEER OP
OKUSWEG EN ROZENDIJK
Van bevoegde zijde wordt ons mee
gedeeld, dat de Rozendijk m de Dennen
tussen Westerslag en Okusweg met
ingang van vandaag voor het verkeer
gaande in de richting Westerslag geslo
ten is verklaard. De Okusweg was reeds
eerder voor het verkeer gaande in de
richting Westerslag gesloten. Het is dus
nu alleen nog toegestaan op deze wegen
te rijden vanaf het Westerslag in de
richting Jan Ayeslag (Noordvlak-paai
12).
was ongedeerd De naast hem zittende
heer D Nagy liep een kleine verwon
ding op aan het hoofd. De beide veron
gelukte wagens werden door de fa. J.
Reij weggesleept. De eigenaars kunnen
van geluk spreken, temeer daar zij hun
wagens all risk hadden laten verzeke
ren.
Dat de flauwe bocht bij kruispunt 11
voor het verkeer bijzonder gevaarlijk
kan zijn, werd reeds vorige week zon
dag bewezen, toen de 65-jarige heer
J. G. Dekker er 's morgens niet zijn
nieuwe Ford Cortina slipte en ook de
struiken invloog. De wagen werd flink
beschadigd en moest worden wegge
sleept. De heer Dekker kwam met de
schrik vrij. Het plaatselijk opvriezen
van de weg gebeurt in de luwte van
het struikgewas. Gemeentewerken is
voornemens een waarschuwingsbord te
plaatsen en te zijner tijd het struikge
was te verwijderen.
GEVAARLIJK EXPERIMENT
De bewoners van Plan Zuid te Den
Burg werden donderdagavond om
streeks zes uur door een hevige explo
sie opgeschrikt. Twee jeugdige „schei
kundigen" haddenj in de Pieter van
Cuyckstraat een hoeveelheid zelfge
maakt buskruit tot ontploffing ge
bracht zonder dat zij met de mogelijke
gevolgen daarvan rekening hadden ge
houden. Gelukkig bleef het de veroor
zaakte schrik en deed zich geen schade
of persoonlijk letsel voor. De ouders
van het tweetal hebben gezorgd, dat de
experimenten voortaan achterwege
blijven.
Dinsdag 19 januari
Den Burg, De Graaf, Postzegelruilbeurs
Den Burg, Jeugdherberg Panorama, Platte
landsvrouwen afd. Texel, jaarvergadering en
broodmaaltijd, aanvang 7 uur.
Woensdag 20 januari
Den Burg, De Zwaan, R.K. Vrouwengilde.
Mevr. v. Langcn-KJaveren uit Heerhugowaard.
„Is onze beweging een wereldorganisatie".
Den Burg, Mij. tot Nut van 't Algemeen, le
zing door J. Boom over visserij. Alleen voor
leden.
Den Burg, Hotel Texel, bridgecompetitie.
Donderdag 21 januari
Den Burg, De Zwaan, Jaarvergadering NKV
Vrjjdag 22 januari
Den Burg, Hotel De Graaf, Jubileum-viertal-
lenwedstrijd, aanvang 20.00 uur.
Den Hoorn, jubileumrevue t.g.v. 40 jaar be
staan van D.E.K.
Zaterdag 23 januari
Den Burg, Hotel De Graaf, Jubileum-viertal-
lenwedstrijd, aanvang 9.00 en 14.30 uur.
Den Hoom, jubileumrevue t.g.v. 40 jaar be
staan van D.E.K.
Den Burg, Hotel Texel, Paardensportavond.
ss^sssssts
h
Onlangs is begonnen met de realise
ring van het uitbreidingsplan Den Burg
Noord-Oost. Het plan omvat vijftig
woningwetwoningen, waarvan er 34
achter de Schoonoordsingel zullen ver
rijzen en zestien achter de CVO-school.
Met de bouw van deze woningen is de
firma J. Drijver te Den Burg belast. De
enorme hoeveelheden bouwmateriaal,
die er voor nodig zijn, worden sinds
enkele weken op zeer moderne wijze
aangevoerd. De vorige week namen wij
een kijkje op het bouwterrein achter
de Schoonoordsingel, waar we de Hulo
stenenheffer in actie zagen. Het is een
bijzonder ingenieus apparaat, dat voor
J. C. Rab N.V., die het bouwmateriaal
aan Drijver levert, een enorme arbeids
besparing betekent. Met behulp van
deze stenenheffer is één man in staat
binnen een uur een complete lading
stenen (8000 stuks 15000 kg.) te los
sen of te laden.
Voorheen waren voor een zelfde kar
wei vier man nodig. Dit betekent dat
één chauffeur, de heer Floor Visser uit
Den Burg, het hele gigantische karwei
van het materiaaltransport in zijn een
tje kan verrichten. Iedere ochtend ver
trekt hij met de auto, waarop de hef-
mstallatie is gemonteerd, naar de fa
briek aan de overkant, zet 15 ton ste
nen op de wagen en keert terug naar
Texel. Omstreeks vijf uur 's middags
lost hij zijn vracht langs de bouwstra-
ten achter de Schoonoordsingel.
De steenfabrieken hebben zich aan
het hefsysteem aangepast en zorgen er
voor dat het materiaal zodanig opge
stapeld is. dat de stenen per 350 stuks
(700 kg.) op de auto kunnen worden
geheven. Reeds bij het bakken zijn de
stenen op deze wijze geformeerd. Een
voordeel van deze werkwijze is ook,
dat weinig materiaal verloren gaat; het
wordt door mensenhanden practisch
niet aangeraakt. J. C. Rab N.V. be
schikt over de enige stenenheffer in de
kop van Noordholland en heeft er met
de speciaal geconstrueerde vrachtwa
gen ƒ70.000,voor moeten neertellen.
DEN HAAG Dit jaar nog, zo deel
de de minister van Verkeer en Water
staat mee in antwoord op schriftelijke
vragen van mej. Schilthuis, tweede
kamerlid voor de P. v.d. A., zal een be
gin worden gemaakt met de verster
king van de zeewaterkering van de
Eierlandse polder op Texel. In 1965 zal
voor dit doel een bedrag van ten hoog
ste één miljoen gulden beschikbaar zijn.
De totale kosten van het werk worden
geraamd op vier miljoen.
Het jaarlijks voor dit doel ter be
schikking te stellen bedrag moet wor
den bepaald aan de hand van de in
totaal voor de dijkversterking beschik
bare middelen en een afweging van
urgentie van de onderhavige dijkver
sterking tegenover die van dergelijke
werken elders. De uitvoering van het
werk zal daarom over drie jaren moe
ten worden verdeeld. Zoals bekend be
staat het iplan om in 1965 met de dijk
verhoging te beginnen al langere tijd
en was ook bepaald dat voor 1965
ƒ1 miljoen zou worden uitgetrokken^
Het besluit om het werk binnenkort te
beginnen, werd dan ook niet genomen
naar aanleiding van de protest vergade
ring die de bewoners van Eierland in
december hielden.
De Hula stenenheffer wordt op afstand
bediend door middel van een kabel. Hier ziet
men hoe een stapel perfora stenen van de
vrachtauto wordt gelicht en keurig op de
grond gezet. Iedere week komen er zo veer
tigduizend stenen bü- Zij vormen het bouw
materiaal voor de vijftig buizen, die in deze
omgeving zullen verrijzen.
OVERDENKING
OECUMENE BEGINT IN EIGEN
LEVEN
Wij staan ook dit jaar weer voor de
internationale gebedsweek voor de een
heid van alle christenen. Wie eerhjk is
zal moeten bekennen, dat het ons aller
opgave is: de Kerk van Jesus Christus
bewoonbaar te maken voor allen. Dit is
geen taak van enkelingen. Iedere chris
ten zal, volgens de gave hem geschon
ken en op de plaats waar hij staat,
hieraan moeten meewerken. Dat dit een
moeizame taak is weet ieder welden
kend mens uit eigen ervaring. Vele te
leurstellingen zullen ons niet bespaard
blijven Hoe kan het ook anders! Heeft
de Heer Zelf niet zijn liefdevol pogen
om eenheid te brengen onder de kin
deren van Zijn Vader zien uitlopen op
de kruisdood
Ja, werkelijk, de weg naar de een
heid is getekend door Jesus' kruis.
het is een kruisweg. met vele groot
se momenten van de gelukkige erken
ning van de gemeenschappelijke ge
loofsschat, maar ook met vele smarte
lijke momenten van teleurstelling, wan
trouwen en vooroordeel. Een kruisweg
ook met vele verwarrende momenten,
omdat de werkelijk bestaande verschil
len verdoezeld worden.
Daarom dacht ik. dat de waré oecu
menische mentaliteit niet allereerst bij
de ander moet worden „aangepraat",
maar dat wij deze bij onszelf moeten
aankweken. Voor deze oecumenische
mentaliteit moet aan twee grondvoor
waarden voldaan worden
1. een eerlijke erkenning van eigen
schuld.
Laten wij vooral onszelf kritisch on
derzoeken waar wij de glans van de
Kerk van Jesus Christus verduisteren.
Het huis met bewoonbaar maken. Is er
voldoende gebed, aanbidding en geest?
Moet er niet minder wet zijn? En be
paalde ontsieringen niet spoedig opge
ruimd worden?
2. een eerlijk gebed voor elkaar.
Het zal er vooral om gaan, dat wij
niet alleen over de eenheid spreken, dat
is niet zó moeilijk, maar vanuit de een
heid leven. Natuurlijk, hoe kun je nu
uit eenheid leven als er geen
eenheid is Misschien zouden wij
allereerst moeten proberen in
gebed, in meditatief luisteren en
spreken met Christus, te speuren naar
Zijn eenheid met de Vader en met Zijn
medemensen. Dan komt er ruimte, dan
verdwijnt alle enghartigheid en wan
begrip. Dan komt er ook ruimte vrij om
schuld te bekennen.
Maar ook is waar, dat wie bidt voor
de eenheid met andere christenen, zal
moeten beginnen deze eenheid in eigen
omgeving te beleven, begrip te tonen
voor „andersdenkenden" in eigen gezin
en milieu. Want de oecumene begint in
ons eigen leven.
J. W. Stam
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudeschild
19 jan. 10.09 en 22.26; 20 jan. 10.58 en 23.09;
21 jan. 11.40 en 23.43; 22 jan. 12.12 en
23 jan. 0 14 en 12.42.
Aan het strand ongeveer een uur eerder
hoog water.