(jroen 2,'warL-Jexeh in het harL, AGENDA Drie slippartijen op dezelfde plaats binnen één week „Steden hebben platteland nodig!" Nieuwjaarsrede van burgemeester Nieuwe leden in reddingcommissie Twee auto's geheel vernield Moderne aanvoer van bouwmateraal voor uitbreiding van Den Burg immtm mmm Dijk verbetering over 3 jaar verdeeld DINSDAG 19 JANUARI 1965 TEXELSE 78e JAARGANG No. 7§31 Uitgave N.V. v/h Langeveld de Roof) Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wilhebninalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kw. -f- 30 ct incasso. Advert: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. Tijdens zijn traditionele toespraak aan het begin van de eerste raadsver gadering in het nieuwe jaar, wees bur gemeester C. De Koning woensdagmid dag weer eens op de moeilijke finan ciële positie, waarin het merendeel van de Nederlandse gemeenten is komen te verkeren. In de krantenverslagen, aldus de burgemeester, wordt voornamelijk geklaagd over de financiële nood van de grote steden, maar hetzelfde geldt voor het platteland. De leefbaarheid van de stad wordt in toenemende mate bepaald door het platteland. Als het verstart en verschraalt, zal dit het beeld oproepen van de afgrijselijke monster- stad met niet anders dan dat. Het is voor de stad van levensbelang dat de plattelandsgemeenten blijven bestaan en dat hen de mogelijkheid wordt ge boden tot gezonde ontplooiing. Als het niet lukt van de regering ruimere fi nanciële middelen te krijgen, dan ziet het er hopeloos uit voor de plattelands gemeenten. De burgemeester wees er op, dat dit voor Texel geen nieuw geluid is. Boven zijn jaarbeschouwing in de Texelse Courant was naar aanleiding van deze omstandigheid zelfs de kop: Terugblik in mineurstemming geplaatst. ,,Wij hebben als gemeente een taak ten op zichte van de rest van Nederland, spe ciaal voor de stad", aldus de heer De Koning. „Wij zijn nu eenmaal een prachtig recreatiegebied en het is onze taak dit gebied pasklaar te maken voor de groeiende stroom van binnen- en buitenlandse gasten. Dit is geen eenvou dige taak, want er zal een evenwicht gevonden moeten worden tussen het landbouwgebied en het recreatiegebied. Wil er tenslotte geen chaos ontstaan, dan is er ook voor de ontwikkeling van Texel maar één oplossing: Er zullen op ruime schaal middelen moeten komen om het recreatieprobleem aan te pak ken in overeenstemming met de urgen tie ervan". Bijzonder jaar Voor de gemeente Texel wordt 1965 een heel bijzonder jaar. Enerzijds bete kent het de beëindiging van een fase en aan de andere kant het begin van een nieuwe werkperiode. In deze pe riode za] men zich vertrouwd moeten maken met problemen van breder allu re en met grotere cijfers en getallen dan wij tot nu toe kenden. Er deden zich in de afgelopen jaren geweldige veranderingen voor. Texel kreeg water leiding en overal electriciteit. Er kwam een nieuwe verbinding met de vaste wal. Dit jaar loopt de ruilverkaveling ten einde. Een nieuwe grondslag is daarmee voor een aanzienlijk deel ge legd voor het boerenbedrijf. Ruilverka veling en gemeente mogen zich verheu gen in een goed samenspel. Belangrijk zijn ook de ingrijpende verbeteringen en uitbreidingen van het wegennet. Over de ontwikkeling van de onder wijsmogelijkheden toonde de burge meester zich tevreden evenals over de activiteiten op cultureel gebied, waar bij de Stichting Cultureel Werk Texel een belangrijke rol speelde. Van veel betekenis voor de gemeente is ook de nieuwe organisatie van de Sociale Dienst op grond van de Bijstandwet. Binnenkort zal de Commissie van Bij stand worden geïnstalleerd. De burge meester sprak zijn waardering uit over het werk van de vorige administrateur en de huidige nu directeur die hun taak uitstekend hebben vervuld. Door do leden van de plaatselijke reddingcommissie is aan het hoofdbe stuur van de KNZHRM te Amsterdam voorgesteld de heren W. Peeters in De Koog en de heer Sj. Visser te De Cocks- dorp te benoemen in de vacature, die is ontstaan door het uittreden van de heren J. J. v.d. Vlies en J. Brommers- ma. De heer Van der Vlies was tot 30 november 1964 voorzitter van de plaat selijke reddingcommissie; de heer Brommersma was secretaris-penning meester en trad af op 15 december. Als leden van de commissie bleven toen over de heren M. Mantje te De Koog, J. Postma te De Cocksdorp en J. Boekei te Den Burg. Deze heren hebben don derdag tijdens een vergadering waarbij de directeur van de KNZHRM aanwe zig was, op de benoeming van de heren Peeters en Visser, resp. als secretaris en penningmeester aangedrongen. Beide functies en het voorzitterschap worden nu nog waargenomen door de heer M. Mantje te De Koog. Woningbouw Minder gelukkig toonde de heer De Koning zich met de ontwikkeling van de woningbouw, maar toch werd ook daarmee vooruitgang geboekt, Belang rijk vond hij het dat in de loop der ja ren een groot aantal bejaardenwonin gen gereed kwam. „Voor een gemeente van deze omvang en draagkracht kun nen wij ook tevreden zijn met wat op het gebied van rioleringen en zuive ringen tot stand kwam. Wij gaan rustig door. Een definitief resultaat ligt in het verschiet". Het een en ander overziende, meende de burgemeester, dat men de achter stand grotendeels heeft ingelopen. Men kan echter niet op zijn lauweren gaan rusten, want er valt nog veel te doen. De heer De Koning verwachtte, dat zich op het gebied van onderwijs ingrijpen de veranderingen zullen voordoen, die de gemeente moet zien bij te houden. Dan is er de verminderende werkgele genheid, die een ernstig probleem vormt en dient de havenoutillage te Oudeschild verbeterd te worden. Economische activiteiten dienen zich op die plaatsen te ontplooien, die daar voor het meest geschikt zijn. De bur- meester zei Oudeschild nog altijd als zo'n plaats te zien. Met de haven en bijbehorende outillage kan hier zeker iets gebeuren, vooral omdat Texel nu stimuleringsgebied is. Ook aan bescheiden industrialisatie moet worden gedacht. Van niet minder belang is de toekomstige ontwikkeling van het vreemdelingenverkeer. Plano logisch zal verder en breder moeten worden gedacht. Ook in de uitvoering zullen grenzen moeten worden over schreden, die vroeger werden gesteld. Wat dit financieel gaat betekenen is nog niet te schatten. D.E.K. BESTAAT VEERTIG JAAR DEN HOORN Het fanfarecorps „Door Eigen Kracht" geeft op vrijdag en zaterdagavond in het dorpshuis „De Waldhoorn" een uitvoering ter gelegen heid van het veertig-jarig jubileum. Na de pauze wordt door leden van de meisjesdrumband en anderen een revue voor het voetlicht gebracht. Dit tweede programma-onderdeel is opgebouwd uit sketches en zang. De tweede voor stelling zal met een bal worden beslo ten. TWEEDE POLITIEHOND De Rijkspolitie op Texel beschikt thans over een tweede politiehond. Op leiding van een tweede verdedigings hond was nodig, omdat de in gebruik zijnde bouvier tekenen van ouderdom begint te vertonen, wat tot uiting komt in het verminderende uithoudingsver mogen. Het tweede dier heeft een de zer dagen het certificaat „Politiehond" behaald en kan onder leiding van zijn baas, wachtmeester Th. Eilander uit Oudeschild een goede hulp betekenen bij het handhaven van de orde. NIEUWE BRANDSIRENE Op het dak van het raadhuis te Den Burg is een nieuwe brandsirene ge plaatst, die een aanzienlijk krachtiger geluid kan voortbrengen, dan het oude exemplaar dat totaal was versleten Men is voornemens in het westelijk deel van Den Burg nog een sirene te plaat sen op een der gebouv/en aan de Bea- trixlaan Gebleken is dat in geval van brand het geluid van de sirene in het centrum in deze nieuwe wijk nauwe- lij'k hoorbaar is. Juist hier wonen veel leden van de Texelse brandweer. Als binnenkort het hoogfrequent cen traal besturingssysteem van de N.V. TEM in werking is gesteld, zal de brandsirene alleen nog overdag loeien. Als 's avonds of 's nachts brand uit breekt, zal door middel van het centrale systeem alleen in de woningen van brandweerlieden, politie en pers' een signaal klinken Overdag is dit onmo gelijk, omdat vrijwel alle betrokkenen dan voor hun werk buitenshuis ver toeven. Zaterdagochtend om ongeveer kwart over acht deed zich op de Pontweg na bij de kruising met zijweg nummer 11 (Duinweg) een ongeluk voor, waarbij de twee jaar oude Renault Ondine perso nenwagen van de heer W. C. Dalmeijer uit De Koog volkomen werd vernield. De wagen, die bestuurd werd door de heer W. Zoer uit Oudeschild kwam uit de richting van De Koog en passeerde met flinke snelheid het kruispunt. In de flauwe bocht, die de Pontweg daar maakt, was het wegdek plaatselijk glad geworden door opvriezen. De wagen slipte, schoot naar de linkerzijde van de weg en reed de berm in. Daar sloeg de auto enkele malen zijdelings over de kop en kwam tenslotte ondersteboven in een slootje terecht. Omdat de wagen aan bedde zijden door de slootkanten was ingesloten, moest de bestuurder het wrak verlaten via de verbrijzelde voorruit. De Renault bleek volkomen te zijn vernield. Tij dens de schuiver was een bermpaaltje en een verkeersbord met voorrangsaan duiding geraakt. Dit verkeersbord werd later op meer dan 150 meter van de plaats van het ongeluk in het weiland teruggevonden De heer Zoer vertoonde aan het gezicht lichte verwondingen, die door een arts werden behandeld. Twintig minuten later deed zich op dezelfde plaats nog een dergelijk onge luk voor, waarbij eveneens een perso nenauto werd vernield. Deze keer was het de heer N. Schoo uit De Koog, die in zijn Mercedes op weg was naar Den Burg. Ook hij slipte op de gladde plaats, raakte aanvankelijk naar de linkerzijde van de weg, maar wist de wagen weer naar rechts te sturen. Dit is waarschijnlijk te abrupt gebeurd, waardoor de Mercedes het struikgewas inschoot, twee maal over de kop sloeg en op het fietspad tot stilstand kwam. Het struikgewas was over een lengte van tien meter vernield. De heer Schoo EENRICHTINGVERKEER OP OKUSWEG EN ROZENDIJK Van bevoegde zijde wordt ons mee gedeeld, dat de Rozendijk m de Dennen tussen Westerslag en Okusweg met ingang van vandaag voor het verkeer gaande in de richting Westerslag geslo ten is verklaard. De Okusweg was reeds eerder voor het verkeer gaande in de richting Westerslag gesloten. Het is dus nu alleen nog toegestaan op deze wegen te rijden vanaf het Westerslag in de richting Jan Ayeslag (Noordvlak-paai 12). was ongedeerd De naast hem zittende heer D Nagy liep een kleine verwon ding op aan het hoofd. De beide veron gelukte wagens werden door de fa. J. Reij weggesleept. De eigenaars kunnen van geluk spreken, temeer daar zij hun wagens all risk hadden laten verzeke ren. Dat de flauwe bocht bij kruispunt 11 voor het verkeer bijzonder gevaarlijk kan zijn, werd reeds vorige week zon dag bewezen, toen de 65-jarige heer J. G. Dekker er 's morgens niet zijn nieuwe Ford Cortina slipte en ook de struiken invloog. De wagen werd flink beschadigd en moest worden wegge sleept. De heer Dekker kwam met de schrik vrij. Het plaatselijk opvriezen van de weg gebeurt in de luwte van het struikgewas. Gemeentewerken is voornemens een waarschuwingsbord te plaatsen en te zijner tijd het struikge was te verwijderen. GEVAARLIJK EXPERIMENT De bewoners van Plan Zuid te Den Burg werden donderdagavond om streeks zes uur door een hevige explo sie opgeschrikt. Twee jeugdige „schei kundigen" haddenj in de Pieter van Cuyckstraat een hoeveelheid zelfge maakt buskruit tot ontploffing ge bracht zonder dat zij met de mogelijke gevolgen daarvan rekening hadden ge houden. Gelukkig bleef het de veroor zaakte schrik en deed zich geen schade of persoonlijk letsel voor. De ouders van het tweetal hebben gezorgd, dat de experimenten voortaan achterwege blijven. Dinsdag 19 januari Den Burg, De Graaf, Postzegelruilbeurs Den Burg, Jeugdherberg Panorama, Platte landsvrouwen afd. Texel, jaarvergadering en broodmaaltijd, aanvang 7 uur. Woensdag 20 januari Den Burg, De Zwaan, R.K. Vrouwengilde. Mevr. v. Langcn-KJaveren uit Heerhugowaard. „Is onze beweging een wereldorganisatie". Den Burg, Mij. tot Nut van 't Algemeen, le zing door J. Boom over visserij. Alleen voor leden. Den Burg, Hotel Texel, bridgecompetitie. Donderdag 21 januari Den Burg, De Zwaan, Jaarvergadering NKV Vrjjdag 22 januari Den Burg, Hotel De Graaf, Jubileum-viertal- lenwedstrijd, aanvang 20.00 uur. Den Hoorn, jubileumrevue t.g.v. 40 jaar be staan van D.E.K. Zaterdag 23 januari Den Burg, Hotel De Graaf, Jubileum-viertal- lenwedstrijd, aanvang 9.00 en 14.30 uur. Den Hoom, jubileumrevue t.g.v. 40 jaar be staan van D.E.K. Den Burg, Hotel Texel, Paardensportavond. ss^sssssts h Onlangs is begonnen met de realise ring van het uitbreidingsplan Den Burg Noord-Oost. Het plan omvat vijftig woningwetwoningen, waarvan er 34 achter de Schoonoordsingel zullen ver rijzen en zestien achter de CVO-school. Met de bouw van deze woningen is de firma J. Drijver te Den Burg belast. De enorme hoeveelheden bouwmateriaal, die er voor nodig zijn, worden sinds enkele weken op zeer moderne wijze aangevoerd. De vorige week namen wij een kijkje op het bouwterrein achter de Schoonoordsingel, waar we de Hulo stenenheffer in actie zagen. Het is een bijzonder ingenieus apparaat, dat voor J. C. Rab N.V., die het bouwmateriaal aan Drijver levert, een enorme arbeids besparing betekent. Met behulp van deze stenenheffer is één man in staat binnen een uur een complete lading stenen (8000 stuks 15000 kg.) te los sen of te laden. Voorheen waren voor een zelfde kar wei vier man nodig. Dit betekent dat één chauffeur, de heer Floor Visser uit Den Burg, het hele gigantische karwei van het materiaaltransport in zijn een tje kan verrichten. Iedere ochtend ver trekt hij met de auto, waarop de hef- mstallatie is gemonteerd, naar de fa briek aan de overkant, zet 15 ton ste nen op de wagen en keert terug naar Texel. Omstreeks vijf uur 's middags lost hij zijn vracht langs de bouwstra- ten achter de Schoonoordsingel. De steenfabrieken hebben zich aan het hefsysteem aangepast en zorgen er voor dat het materiaal zodanig opge stapeld is. dat de stenen per 350 stuks (700 kg.) op de auto kunnen worden geheven. Reeds bij het bakken zijn de stenen op deze wijze geformeerd. Een voordeel van deze werkwijze is ook, dat weinig materiaal verloren gaat; het wordt door mensenhanden practisch niet aangeraakt. J. C. Rab N.V. be schikt over de enige stenenheffer in de kop van Noordholland en heeft er met de speciaal geconstrueerde vrachtwa gen ƒ70.000,voor moeten neertellen. DEN HAAG Dit jaar nog, zo deel de de minister van Verkeer en Water staat mee in antwoord op schriftelijke vragen van mej. Schilthuis, tweede kamerlid voor de P. v.d. A., zal een be gin worden gemaakt met de verster king van de zeewaterkering van de Eierlandse polder op Texel. In 1965 zal voor dit doel een bedrag van ten hoog ste één miljoen gulden beschikbaar zijn. De totale kosten van het werk worden geraamd op vier miljoen. Het jaarlijks voor dit doel ter be schikking te stellen bedrag moet wor den bepaald aan de hand van de in totaal voor de dijkversterking beschik bare middelen en een afweging van urgentie van de onderhavige dijkver sterking tegenover die van dergelijke werken elders. De uitvoering van het werk zal daarom over drie jaren moe ten worden verdeeld. Zoals bekend be staat het iplan om in 1965 met de dijk verhoging te beginnen al langere tijd en was ook bepaald dat voor 1965 ƒ1 miljoen zou worden uitgetrokken^ Het besluit om het werk binnenkort te beginnen, werd dan ook niet genomen naar aanleiding van de protest vergade ring die de bewoners van Eierland in december hielden. De Hula stenenheffer wordt op afstand bediend door middel van een kabel. Hier ziet men hoe een stapel perfora stenen van de vrachtauto wordt gelicht en keurig op de grond gezet. Iedere week komen er zo veer tigduizend stenen bü- Zij vormen het bouw materiaal voor de vijftig buizen, die in deze omgeving zullen verrijzen. OVERDENKING OECUMENE BEGINT IN EIGEN LEVEN Wij staan ook dit jaar weer voor de internationale gebedsweek voor de een heid van alle christenen. Wie eerhjk is zal moeten bekennen, dat het ons aller opgave is: de Kerk van Jesus Christus bewoonbaar te maken voor allen. Dit is geen taak van enkelingen. Iedere chris ten zal, volgens de gave hem geschon ken en op de plaats waar hij staat, hieraan moeten meewerken. Dat dit een moeizame taak is weet ieder welden kend mens uit eigen ervaring. Vele te leurstellingen zullen ons niet bespaard blijven Hoe kan het ook anders! Heeft de Heer Zelf niet zijn liefdevol pogen om eenheid te brengen onder de kin deren van Zijn Vader zien uitlopen op de kruisdood Ja, werkelijk, de weg naar de een heid is getekend door Jesus' kruis. het is een kruisweg. met vele groot se momenten van de gelukkige erken ning van de gemeenschappelijke ge loofsschat, maar ook met vele smarte lijke momenten van teleurstelling, wan trouwen en vooroordeel. Een kruisweg ook met vele verwarrende momenten, omdat de werkelijk bestaande verschil len verdoezeld worden. Daarom dacht ik. dat de waré oecu menische mentaliteit niet allereerst bij de ander moet worden „aangepraat", maar dat wij deze bij onszelf moeten aankweken. Voor deze oecumenische mentaliteit moet aan twee grondvoor waarden voldaan worden 1. een eerlijke erkenning van eigen schuld. Laten wij vooral onszelf kritisch on derzoeken waar wij de glans van de Kerk van Jesus Christus verduisteren. Het huis met bewoonbaar maken. Is er voldoende gebed, aanbidding en geest? Moet er niet minder wet zijn? En be paalde ontsieringen niet spoedig opge ruimd worden? 2. een eerlijk gebed voor elkaar. Het zal er vooral om gaan, dat wij niet alleen over de eenheid spreken, dat is niet zó moeilijk, maar vanuit de een heid leven. Natuurlijk, hoe kun je nu uit eenheid leven als er geen eenheid is Misschien zouden wij allereerst moeten proberen in gebed, in meditatief luisteren en spreken met Christus, te speuren naar Zijn eenheid met de Vader en met Zijn medemensen. Dan komt er ruimte, dan verdwijnt alle enghartigheid en wan begrip. Dan komt er ook ruimte vrij om schuld te bekennen. Maar ook is waar, dat wie bidt voor de eenheid met andere christenen, zal moeten beginnen deze eenheid in eigen omgeving te beleven, begrip te tonen voor „andersdenkenden" in eigen gezin en milieu. Want de oecumene begint in ons eigen leven. J. W. Stam HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudeschild 19 jan. 10.09 en 22.26; 20 jan. 10.58 en 23.09; 21 jan. 11.40 en 23.43; 22 jan. 12.12 en 23 jan. 0 14 en 12.42. Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 1