Cjroen 'wartsjexeh in het harL, N.V. Teso ziet met voldoening terug op jaar van voorspoed Enorme toename van vervoer in 1964 Koelkasten? Gebr.Schoorl! Uok vooruitzichten zijn zeer gunstig Mevrouw Reijsselberghe sprak over haar werk in het Maartenhuis DINSDAG 11 MEI 1965 TEXELSE 78e JAARGANG No. 7963 Uitgave N.V. v/h Langeveld dc Rootf Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Ncderl. Middenstandsbank; Coop. Boe renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kw. -f- 30 ct. incasso. Advert.: familieberichten 14 ct p. mm.; andere advert. 12 ct. p. nun. In 1964 vervoerde TESO 125.400 personenauto's tegen 96.600 in 1963. Dit is een toename van 30°/o. In dezelfde periode werden 855.600 passagiers overgezet tegen 715.400 in 1963 of een toename van 21°/o. Het vervoer van vrachtauto's steeg van 15.400 tot 20.700 oftewel 34%. Een en ander blijkt uit het verslag over het boekjaar 1964 dat vrijdagavond tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders door de TESO-directeur M. C. de Gorter werd voorgelezen. Bij beschouwing van de genoemde cijfers dient er enerzijds rekening mee te worden gehouden, dat de cijfers in 1963 enigszins werden gedrukt door de vorstperiode, anderzijds dat in 1964 de nieuwe „Marsdiep" nauwelijks een half jaar in de vaart is geweest. De heer De Gorter noemde de 17e juli 1964, de dag dat de „Marsdiep" in de vaart werd genomen een belangrijke, zo niet de belangrijkste dag in de TESO-geschiedenis. Het bedrijf onderging toen een totale gedaanteverwisseling. Dezelfde en de daaropvolgende dag, de aanvang van de bouwvakvakanties, werden naast een stroom van pas sagiers, 2629 personenauto's overgezet. Dit betekende een toename van 30% in vergelijking met de overeenkomstige periode van het jaar daarvoor, /-x f tussen beladen en onbeladen vracht- Aangezien het publiek nog niet van de gewijzigde situatie op de hoogte was, ontstonden nog wel enige wachttijden, maar bereikt kon worden, dat met de laatste normale dienst alle auto's waren overgezet, terwijl men vorig jaar tot diep jn de nacht heeft moeten door varen om dit doel te bereiken. Op het einde van de bouwvakvakantie op 31 juli en 1 augustus werden in totaal 3605 auto's vervoerd tegen 1909 over beide dagen vorig jaar: een toename van 89%! Zoals kon worden verwacht, bracht de verbeterde verbinding mee, dat ook het economisch vervoer sterk toenam. Van de dag van ingebruikneming af ver voerde de „Marsdiep" tot en met 30 september 6400 vrachtauto's. Dit aantal bedroeg over dezelfde periode vorig jaar 4300; een stijging van 50%. De stijging van het aantal vervoerde personenauto's bedroeg over dezelfde periode 34%. Tevredenheid De heer De Gorter toonde zich tevre den over het feit dat de dienst in de verdere loop van het jaar practisch zonder onderbreking heeft kunnen plaatsvinden en dat zich geen noemens waardige storingen aan schip of brug gen hebben voorgedaan. Dit is stellig mede te danken aan Rijkswaterstaat, waarmee op uiterst prettige wijze werd samengewerkt. Een compliment komt voorts toe aan de nautische en techni sche dienst van TESO. Men heeft zich de ingewikkelde installatie van het nieuwe schip snel eigen weten te ma ken. Van groot belang is, dat de zee waardigheid van de „Marsdiep" heel goed is, terwijl de manoeuvreerbaarheid de verwachtingen zelfs heeft overtrof fen. Deze factoren dragen er toe bij, dat vrijwel onder alle weersomstandig heden kan worden gevaren. De op 17 juli geldende dienstregeling werd aan vankelijk nog aangehouden om na te gaan hoe schip en fuikinrichtingen zich zouden houden. Toen zich na een maand geen storingen voordeden, werd op 23 augustus overgegaan op een uur-dienst regeling met een frequentie van 12 diensten op werkdagen en 9 diensten op zondagen. Dat men vooral in de winter daardoor met onderbezetting zou varen, lag voor de hand. maar TESO is van mening, dat een goede vervoersgelegen- heid de toename van het verkeer sti muleert, waarbij dan tevens aan de in gezetenen van Texel een grote service kan worden geboden. Tariefsverhoging Op 10 februari werden de passagiers- tarieven verhoogd. Op 16 juli werden in verband met de overschakeling naar een één-klasseschip de prijzen hierop aangepast. De uitgifte van dagretouren en personencouponboekjes werd ge staakt; hiervoor in plaats kwamen de zgn. 10- en 20-vaartenkaarten. Voor personenauto's werd een tarief van ƒ6,ingesteld, waarbij voor ingezete nen van Texel reductieboekjes ver krijgbaar kwamen waarop belangrijke korting werd gegeven. Begin september werd geen onderscheid meer gemaakt TEXELSE KOTTER VISTE MIJN OP De TX 2 heeft vrijdagochtend voor de rede van Texel een mijn opgevist. De schipper waarschuwde via de radio de mijnopruimingsdienst van de Ko ninklijke Marine te Den Helder en gaf zijn positie op. Een opruimingsploeg kwam naar de kotter met de duiksloep „Triton". De mijn, die van Duitse af komst was, werd in het water tot ont ploffing gebracht. Texels enige koeltechn. bureau telefoon 2550 - Den Burg auto's. Het daarvoor geldende tarief van ƒ2,50 en ƒ1,50 per strekkende me ter werd vervangen door een tarief van ƒ2,per strekkende meter. Voor Texelse ondernemers werden deze ta rieven ingaande oktober met 10% ver laagd. Schadevaringen zijn dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar van kleine omvang geweest. Óp 4 april voer de „Koningin Wilhelmina" te gen een drijvend dok in Amster dam. Railing, davids en redding- vlotten werden zwaar beschadigd. Ook aan het dok ontstond schade. Op 21 mei kwam hetzelfde schip met de glooiing van het haven hoofd in 't Horntje in aanraking. Eén der roeren ging daarbij verlo ren en later bleken ook de schroe ven te zijn beschadigd. Voorts werden diverse vloedpalen bij slecht weer in de haven aangevaren. Alle schade werd door de verzekering gedekt. Busbedrijf onrendabel De uitkomsten van het busbedrijf gaven in 1964 een kleine verbetering te zien. Voor dit deel van het bedrijf is geen sluitende exploitatie te verkrijgen. Weliswaar werd in het begin van het jaar toestemming verkregen om de uit gifte van retourbiljetten, te staken en deze maatregel is van enige invloed ge weest op de inkomsten, maar de kosten stijgingen hebben dit weer grotendeels ongedaan gemaakt. Het in de vaart brengen van de „Marsdiep" heeft ook voor het busbe drijf de nodige consequenties. Konden vroeger bij een twee-urendienst van de boot met één bus de buitendorpen wor den bediend, zo zullen bij de strakke uurdienst voor het seizoen dubbele wa gens moeten worden ingezet. Gezel schappen van de overkant zullen door de kopladingboot niet meer van TESO- bussen gebruik behoeven te maken voor hun rondritten. De heer De Gorter zei van mening te zijn, dat dit deel van het vervoer vrijwel geheel zal vervallen, waardoor een niet onaanzienlijk deel van de inkomsten zal verdwijnen. An derzijds zal het ook een verlaging van kosten betekenen, maar in hoeverre dat het geval zal zijn is moeilijk te voor spellen Voor het bedrijf in haar totali teit gezien, kan echter van een bepaal de verschuiving worden gesproken, daar het overzetten van autobussen met pas sagiers voor het bootbedrijf een gunstig facet inhoudt. Met de lijndienst werden 395.000 personen vervoerd; in toerritten 24.000 personen. In totaal werd 380.000 km. afgelegd. Plannen zijn in studie om in de toekomst over te gaan tot aan schaffing van enige autobussen, ge schikt voor het vervoer van een belang rijk groter aantal passagiers dan de huidige wagens. Financieel resultaat De netto-winst bedraagt over 1964 rond ƒ90.000,— tegen rond ƒ50.000,— vorig jaar. De financiële gang van za ken in het bedrijf stemt tot grote vol doening. Ruimschoots op tijd kon aan de verplichtingen worden voldaan, ter wijl de nieuwe veerboot geheel werd betaald. Dc netto-ontvangsten voor het gehele bedrijf liepen op van ƒ1.583.200 in 1963 tot ƒ2.135.200,— in 1964, een toename van ƒ552.000,overeenko mende met een stijging van rond 35%. De post afschrijvingen steeg mede als gevolg van de thans volle afschrijving op de „Marsdiep" en een extra afschrij ving van de „Koningin Wilhelmina" van ƒ360.000,— tot ƒ510.000,— in 1964. De lonen werden met 14% verhoogd. De post salarissen, lonen, soc. lasten e.d. steeg hierdoor van ƒ700.000,tor ƒ830.000,De rekening intrest be droeg dit jaar ƒ280.000,in 1963 was dit ƒ250.000,De post brandstoffen, onderhoud, assurantiën e.d. liep op van ƒ250.000,tot ƒ310.000,een stijging als gevolg van hoger gasolieverbruik en meer assurantie-premie door ingebruik name van de „Marsdiep". Gebouwen De garage aan de Wilhelminalaan te Den Burg is al lange tijd niet meer doelmatig. Plannen zijn in voorberei ding om een nieuwe garage te bouwen op de reeds door TESO aangekochte grond op het industrieterrein. Op het busstation Den Burg werd een kleine abri geplaatst. Deze zal worden ver vangen door twee rnime wachtgelegen- heden. Plannen om te komen tot de stichting van een gebouw aan Het Horntje, waar in ondergebracht loketten, wachtlokaal, restaurant, personeelsruimte etc., zijn in vergevorderd stadium. Goedkeuring zal binnenkort worden aangevraagd. Ook de behoefte aan een wachtgelegen- heid te Den Helder doet zich sterk voe len. Dit laatste hoopt TESO nog vóór het komend seizoen gerealiseerd te hebben. Geen Robbentochten meer De netto-opbrengst van de Robben- tochten met het m.s. „Zeemeeuw" be droeg ƒ10.200,tegenover ƒ10.500, vorig jaar. Deze teruggang was niet verwacht, want de weersomstandighe den waren in 1964 belangrijk beter dan vorig jaar. Het m.s. „Zeemeeuw" heeft voor het laatst gevaren, aangezien de toestand zodanig is, dat het niet langer verantwoord is het voor Robbentochten te gebruiken. (Zoals bekend is de „Zee meeuw"" onlangs naar Duitsland ver kocht). In het licht van de huidige in vesteringen ten behoeve van veerdienst en autobusbedrijf wordt de aanschaf van een voor deze dienst passend vaar tuig op dit moment niet verantwoord geacht. De Robbentochten zullen der halve worden gestaakt, hoewel TESO dit zeer betreurt, aangezien deze toch ten een bijzondere attractie vormden. Ziekenauto De ziekenauto werd dit jaar 189 maal opgeroepen voor ziekentransport naar Den Helder. Dat ondanks de verkeers toename de auto minder vaak werd op geroepen dan in 1963 in de seizoen periode. is duidelijk het gevolg van de snelheidsbeperking in de zomermaan den. Er zal een tweede ziekenauto wor den aangeschaft. Met de doktoren van Texel wordt hierover overleg gepleegd. De belangstelling voor de Texelfilm liep in 1964 terug, waarschijnlijk ten ge volge van het gunstige weer. De heer De Gorter ging voorts in op de overwegingen, die hebben geleid tot het bestellen van een tweede veerschip met koplading. Dc aanvankelijke ge dachte om nog een aantal jaren dc be staande zijladingschepcn naast de „Marsdiep" te handhaven, heeft men la ten varen. Gebleken is dat het ramp zalig is, als de éne veerboot plotseling zou uitvallen. Onderzocht is of het schip „Koningin Wilhelmina" geschikt zou kunnen worden gemaakt voor de fui ken. In verband met de hoge ouderdom van het schip en de zeer hoge kosten van een dergelijke verbouwing, is daar van afgezien. Hoewel er op wordt ver trouwd. dat in het seizoen 1965 het verkeer nog redelijk vlot kan worden verwerkt, staat vrijwel vast dat het in 1966 weer heel moeilijk zal worden, als dan niet over een tweede schip met kop lading kan worden beschikt. Er wordt van uitgegaan dat het vervoer in 1970 zal zijn verdubbeld, aangenomen dat zich geen storingen in de conjunctuur zullen voordoen. Hierbij merkte de heer De Gorter op dat de accommodatie op recreatiegebied gelijke tred zal moe ten houden. Er is een grens, omdat Texel een afgesloten gebied is zonder achterland, maar deze grens is nog lang niet bereikt. Mede op grond van het bestaande verband dat bestaat tussen het aantal in Nederland aanwezige auto's en het aantal door TESO ver voerde auto's, heeft zich bij het TESO-bestuur de overtuiging opgedron gen, dat dc bouw van een tweede veer schip beslist verantwoord is. VOGEL WANDELTOCHT OP HEMELVAARTSDAG Op 27 meiHemelvaartsdag zal onder auspiciën van de wandelsport vereniging,. 't Gouden Boltje" weer een Vogelwandeltocht worden gehouden. De wandelaars kunnen kiezen tussen 10 en 20 kilometer. Gestart wordt in de We- zentuin te Den Burg van 1-2 uur n.m. Uiterlijk zes uur moeten de deelnemers weer terug zijn. Voor degenen, die de tocht volbrengen is weer een fraaie me daille beschikbaar. Men wordt dringend aangeraden zoveel mogelijk gebruik te maken van de voorinschrijving, mor genochtend van 10-12 uur in hotel „De Zwaan" en gedurende de gehele middag ten huize van de heer C-. P. Laan. Het inschrijfgeld bedraagt voor deelnemers tot en met 15 jaar ƒ1,voor 16 jaar en ouder ƒ1,50. Voorts werd ons door het bestuur van de wandelsportvereniging meegedeeld, dat de Avondvierdaagse dit jaar zal worden gehouden op 21. 22. 23 en 24 juni. De voorinschrijving zal op 5 juni worden gehouden. „1940-1945 IN BEELD" HEDENAVOND NOG OPEN De tentoonstelling „1940-1945 in beeld" in de LTS te Den Burg heeft vele honderden bezoekers getrokken. Voor degenen, die tot nog toe verzuim den deze interessante expositie te zien. bestaat vanavond een laatste gelegen heid. Bezichtiging is mogelijk van 19.00 tot 22.00 uur. WIE ZIJN DE EIGENAARS? Op de avond van de vijfde mei, na afloop van de succesvolle telefoonquiz, zijn op het terras van hotel „De Linde- boom-Texel" drie borden en een pan achtergebleven. De artikelen worden op het ogenblik bewaard in het bureau van de Stichting Cultureel Werk, Wezen- tuin, waar de eigenaars of eigenaressen ze kunnen afhalen. BEJAARDENAVOND TE OOSTEREND OOSTEREND Wij herinneren be langhebbenden eraan, dat hedenavond op de zolder van de o.l. school te Oos terend een bejaardenavond zal worden gehouden. De toneelgroep van de SOOS zal een toneelstuk opyoeren Bejaarden van Oosterend en wijk O. die niet zelf voor vervoer kunnen zorgen, worden verzocht dit mee te delen aan de heer R. v.d Vis of telefonisch (02223) 364 LAATSTE BIJEENKOMST PLATTELANDSVROUWEN (van een medewerkster) DE COCKSDORP De laatsgehou- den bijeenkomst van de Plattelands vrouwen De Cocksdorp-Eierland in ho tel „De Hoop" werd door een bevredi gend aantal dames bezocht. Op deze laatste avond van het seizoen vertelde mevr Saai iets over het jubileumreisje van de 30-jarige Prov. N.H. Zij maakte deel uit van de 1500 dames, die van Alkmaar met schepen naar Amsterdam gingen om de musical „No, no Nanette" te zien. In totaal 12 dames van de afde lingen Texel en De Cocksdorp-Eierland waren meegeggaan. Mevr. Meindertsma bracht verslag uit van de Prov. jaarver gadering te Alkmaar. Op het ogenblik zijn in Noordholland 82 afdelingen met ruim 7000 leden. De hoofdschotel van deze avond werd verzorgd door mevrouw Henriet Free zer, bekend van radio en tv. Zij hield een voordracht over het onderwerp „Mannen, vrouwen en mensen". Zij cri- tiseerde man zowel als vrouw en de mensen in het algemeen op zeer humo ristische wijze. HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudescbild 11 mei 5.05 cn 17.40, 12 mei 6 23 en 18.52 13 mei 7.25 en 19 45; 14 mei 8.06 en 20.25: 15 mei 8.40 en 20 58. Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water. FOTOCLUB HOUDT DIA-AVOND De fotoclub „De Kiekendief" organi seert ter gelegenheid van de Week van de Fotografie op vrijdagavond 14 mei in het dorpshuis te Den Burg een dia vertoning. Het programma is zeer ge varieerd en bestaat uit eigen werk van de fotoclub-leden. De toegang is vrij. DEN HOORN VIERDE OP VROLIJKE WIJZE BEVRIJDINGSFEEST DEN HOORN Te Den Hoorn werd het bevrijdingsfeest op vrolijke doch waardige wijze gevierd. Bij de optocht met versierde voertuigen werden d« volgende prijswinnaars genoteerd: Enkelingen. 1. „Wittebrood-boot", 2. „Dik Trom", 3. „Roodkapje". Paren; 1. „Margriet en Pieter", 2. „Trees heeft een Canadees", 3. „Lente 1965". Groepen 1. „Boot voedseluitreiking", 2. „Pannekoekenhuisje", 3. „Versierd* boot". Er waren in totaal 24 voorstel lingen. Er werd ook een wedstrijd touwtrek ken gehouden. 1. A. Lap Szn., 2 K. Duinker. 3. H. Troost Szn. 's Middags vertegenwoordigden dit team Den Hoorn in de eilandelijke wedstrijden te Den Buig. De verdere uitslagen waren Jongens, 6-7 jaar, zaklopen: 1. Ben Bakker, 2. Peter Kikkert, 3 Rudi Wilner Meisjes 6-7 jaar, lepelspel 1 Magda Bakker, 2. Tineke Kalis, 3. Ellie Kik kert. Jongens 8-9 jaar, koekhappen; 1. Harry Bakker, 2. Peter Hin, 3. Martien van Wolferen. Meisjes 8-9 jaar, letters ophangen: 1. Margret Bakker, 2. Vera Bakker, 3. Annie Veeger. Heren, ouder dan 30 jaar: hengelen: 1 J. Bakker, 2. P. Zijm Johzn., 3. C. Bakker Jzn. Paren, 16-30 jaar, waterspel: 1. D. Drijver-E. Lap; 2. D. Dijker-D. Drijver, 3. H. Lap-S. Duinker. Jongens 10-11 jaar, sprietlopen: 1 Bert Huisman, 2. Gerard Bakker, 3. Piet v.d. Gaag Meisjes 10-11 jaar, was ophangen; 1. Monica Bakker, 2. Nettie Zijm, 3 Marja Zijm. Jongens 12-13 jaar, vatrollen: 1. H. Commandeur, 2 J. Lap, 3. S. Wijngaar den. Meisjes 13-14 jaar, kinderwagenrace: 1. Rita Wilner. 2. Agnes Gieles 3 Riet Timmer. Dames 30 jaar en ouder, kinderwa genrace: 1. mevr. R Bakker, 2. mevr. Zijm-Nooij, 3. mevr. W Kikkert-Duin- ker. Jongens en meisjes 13-16 jaar, ping- pongspel: 1. Arie Kikkert, 2. Chris Keij- ser, 3 Arie Lap. DE KOOG Zoals bekend staat op korte afstand van De Koog het Maar tenhuis, waarin sinds enige maanden gehandicapte kinderen worden opge voed. Naar buiten blijkt hiervan wei nig of niets Het ligt voor de hand, dat toch velen belangstelling hebben voor de wijze, waarop de in deze kinderen sluimerende mogelijkheden worden gewekt, zodat ook voor hen het mense lijk bestaan zin en inhoud krijgt. Deze belangstelling kwam tot uitdrukking, toen mevrouw Reijsselberghe-Verboom op uitnodiging van de Koger Zuster- kringen in de Doopsgezinde kerk een voordracht over dit onderwerp hield, die door velen met aandacht werd ge volgd. Mevrouw Reijsselberghe ver telde met veel enthousiasme en zonder een spoor van sentimentaliteit over de ervaringen, die zij bij dit werk opdeed. Deze inspanningen worden beslist niet als een opoffering gevoeld, maar inte gendeel als bijdragen tot eigen inner lijke verrijking. De algemeen geldende opvatting, dat veel geduld een eerste voorwaarde zou zijn, werd niet beves tigd. Dit begrip werd door de spreek ster gedurende haar voordracht op geen enkele wijze naar voren gebracht! Er zijn vele vormen van gestoord zijn, lichamelijk, geestelijk en combina ties van beide. Hierdoor is het nood zakelijk, dat voor ieder kind afzonder lijk wordt uitgezocht, welke therapie dient te worden gekozen. Vaak zijn langdurige experimenten noodzakelijk. Een eerste voorwaarde is het zichzelf kunnen venplaatsen in de gevoelswe reld, in het ziektebeeld van de patiënt. Alleen dan is het mogelijk vorm te ge ven aan de behandeling. Eigen emoties spelen hierbij een, vaak remmende, rol. Ook de sfeer is bepalend. Humor en vrolijkheid werken op zichzelf al gene zend. Behandeling Bij de dagelijkse behandeling wordt strikt de hand gehouden aan afwisse lende uren van beweging en rust. Hier aan hebben de kinderen veel behoefte. De oefeningen worden alle zingend als spel uitgevoerd. Sommige kinderen kunnen, zonder aanwijsbare medische oorzaak, niet spreken. Met vaak op merkelijk resultaat wordt dan een ex pressief bewegingsspel gespeeld, waar bij door houdingen van armen en benen klinkers worden uitgebeeld, die ook be grippen tot uitdrukking brengen Merk waardigerwijze worden hierdoor de spraakorganen beïnvloed, waardoor zij op de duur toch leren spreken. Mevr. Langenhorst, die aan het Maartenhuis is verbonden, gaf van dit spel een boeiende demonstratie. Voor gevoels- gestoorde kinderen, die ieder contact met de buitenwereld afwijzen, kunnen deze „spraakbewegingen", als zij er een maal toe gebracht kunnen worden mee te spelen, zeer bevrijdend werken. Ook muziek wordt veel toegepast. Géén mechanische muziek, zoals deze bv. uit de radio klinkt, deze is juist funest voor de gestoorden. Mevrouw Langenhorst speelde op de lier een eeuwenoude melodie voor. die uit hun evenwicht geraakte kinderen weer tot rust brengt. Beeldend vertellen Het vertellen van verhalen dient op uiterst beeldende wijze te geschieden, de vertelster moet zelf geloven in de uitgebeelde figuren en ze met gebaren en bewegingen tot leven laten komen. Wekenlang wordt dagelijks hetzelfde verhaal verteld om er daarna een spel van te maken. Ieder kind, ongeacht de handicap, doet hieraan dan mee Het uiterst eenvoudige weven ge beurt op de maat van een liedje en is dan sterk rustgevend. Bij het schilderen komt het meer aan op de kleur dan op de vorm. Ter verduidelijking van het gesprokene werden fraaie dia's ver toond. Deze zijn uiteraard statisch, zo dat zij van de bewegingen toch geen duidelijk beeld konden geven. Aan het einde van de voordracht be antwoordde mevr. Ruijsselberghe nog verscheidene vragen, o.m. over de ster ke binding van deze kinderen aan d« leidsters. Dit kan bij vertrek van de leidsters leiden tot innerlijke spannin gen, die in het Maartenhuis echter steeds opgevangen konden worden. Rest nog te vermelden, dat de 'bij de Weretdvrouwengebedsdag in De Koog gehouden collecte, ƒ47,50, aan het Maartenhuis voor de aankoop van speelgoed werd overgedragen door mevr. Waardenburg. De collecte bij d« uitgang bracht ƒ56,08 op.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 1