(fro en ^warL- Jexels in het harL, Gemeentewerken realiseert tal van projecten vóór komende drukte Is uitbreiding van recreatieruimte op Waddeneilanden nog mogelijk Heintje voelt zich kiplekker Koelkasten?Gebr.Schoorl! woensdag 19 mei Aanleg van fraai auto-fietspad naar vuurtoren vordert gestaag Veel belangrijke wegverbeteringen Rectificatie C00P. BOERENLEENBANK TE TEXEL gesloten Discussie (ussen ANWB, RNP en ETI Nu reeds een Amco-koelkast voor 278. BAKKERS IJZERHANDEL „Black en Decker" Bakker's Ijzerhandel DINSDAG 18 MEI 1965 TEXELSE 78e JAARGANG No. 796* Uitgave N.Y. v/h Langeveld de Roo(j Postbus 11 Den Burg, Texel Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelmlnalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Nederl. JVIiddenstandsbank; Coöp. Boe renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kw. -f 30 ct. incasso. Advert: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. 155 Terwijl het in alle bedrijven, die het in de komende zomer direct of indirect van het toerisme moeten hebben, gonst van voorbereidende bedrijvigheid, heerst ook in het gebouw van Gemeentewerken aan de Parkstraat te Den Burg een ongekende drukte. Dit had men ons tenminste gezegd, maar toen we in het witte gebouw een kijkje namen was er niemand die ons te woord kon staan. Al gauw bleek dat de bijzondere drukte meer buiten dan binnen het kantoor is te vinden. Afgaande op de aanwijzingen van een der ambtenaren, die wèl op zijn thuispost was gebleven, vonden we de heren P. Witte en J. van Hoorn tenslotte in de Eierlandse polder, bezig met de controle van enkele van de zeer vele projecten, die vrijwel allen vóór de grote zomerdrukte voltooid moe ten zijn. de Slufterweg wordt het nieuwe pad naast het oude gelegd, zodat het oude als wandelpad kan dienst doen. Van de Slufterweg tot De Cocksdorp gaat het oude pad echter in het nieuwe op. Van groot toeristisch belang zijn ook dc twee nieuwe wegen, die aansluiting geven op de strandweg naar paal 17. Het zijn de zijwegen 13 en 14 (De Cali- forniëweg en de Pelikaansweg) die op het ogenblik door De Vries en v.d. Wiel voor het seizoen gereed worden ge maakt. Als het zover is, zal niets ze meer doen herinneren aan de smalle hobbelige weggetjes van weleer. Dc Pelikaansweg is al gedeeltelijk gereed. Het stuk van de Pontweg tot aan het jeugdhotel is geasfalteerd. De weg zal door het bos „breken" en uitkomen op de Ruysweg, op korte afstand van de weg naar paal 17. In de Eierlandse polder, langs de duinenrij, is dat het 11 kilometer lange fietspad, dat van De Koog naar de Vuurtoren loopt. Het oude pad, dat maar één meter breed was, voldoet al lang niet meer en is op meerdere plaat sen zelfs volkomen onbruikbaar ge worden. Sinds enkele weken is de fa P Tolhuis uit Wieringen bezig met de aanleg van een bijzonder fraai pad, dat aan een smalle rijweg voor auto's doet denken. Het is nl. 2,70 meter breed en zal voor een gedeelte zelfs voor auto verkeer worden opengesteld. Een van de heren Tolhuis vertelde ons, dat het tra ject van De Koog tot de 's Hertogen- boschweg in ieder geval voor Pinkste ren in gebruik kan worden genomen. Bij de aanleg wordt een werkwijze toe gepast, die in het verleden op Texel al tot enkele uitstekende fietspaden heeft geleid. Als materiaal wordt nl. een mengsel gebruikt, bestaande uit cement, asfalt, zand en grint. Deze bestanddelen worden in een daartoe omgebouwde betonmolen bijeengebracht en intensief gemengd. De zwarte brei wordt op de gladgstreken zandgrond tussen mallen gegoten en met een profielbalk glad gestreken. Na een dag, als het mengsel stijf is geworden, is een prachtig weg dek ontstaan, dat ook op den lange duur in stand blijft, omdat het enigs zins flexibel is. Op deze ondergrond wordt een dun laagje teer gegoten, waarop over enkele weken een slijtlaag wordt „geplakt". Voor het gehele 11 km. lange traject is 1840 m3 van deze brei nodig. Per dag vordert men onge veer 150 metei. Bijzonder in zijn nopjes met deze auto-fietsweg is de heer C. C. Handgraaf van het bungalowterrein „Slufterduin". Eindelijk wordt dit riante object op redelijke wijze met de buitenwereld verbonden. Tot nu toe werden aan de auto's van de toeristen die er hun vakantie wil den doorbrengen, hoge eisen ge steld, want het brede zandpad naar de 's Hertogenboschweg had het karakter van een cross-baan. Het gedeelte van het pad, dat door een extra dikke (12 cm.) beton-asfall laag voor autoverkeer geschikt is, loopt van de boerderij van de veehouder Ph. Stark tot de Slufterweg. Het stuk van de Ruigedijksweg tot Stark is slechts 5 cm. dik, evenals het stuk van de Sluf terweg naar de vuurtoren, zodat daar slechts fietsen en bromfietsen kunnen worden toegelaten. Rust in de kooi Zoals bekend begon het oude fiets pad bij de Ruigedijksweg in de onmid dellijke nabijheid van de befaamde eendenkooi van Korver. In het belang van de rust in de kooi is het begin van het pad ongeveer 100 meter verlegd in de richting De Koog. Van Stark tot aan Een belangrijk gedeelte van de nu vijf meter brede en met klinkers be strate Californieweg is ook gereed. De Californiëweg komt met een fraaie T- splitsing uit op de Ruysweg. Voor de verbreding en de verlegging van het tracée op enkele plaatsen moest door de gemeente grond worden aangekocht van diverse eigenaren. Nabij hotel Califor- nië wordt de weg omgelegd, waardoor een lastige bocht wordt afgesneden. De eigenaar van het hotel is daar bijzonder over te spreken, want het gebouw komt nu een heel stuk van de openbare weg te liggen, wat de rust ten zeerste in de hand werkt. Het stuk Ruysweg tussen de plaatsen waar de vernieuwde Cali forniëweg en de Pelikaansweg uitko men, wordt thans ook bestraat. Hei werk moet per 1 juli gereed zijn. Het resterende nog zeer woeste en vrijwel niet te berijden gedeelte van de Ruys weg tot De Koog volgt helaas nog niet direct. Onderhandelingen worden ge voerd om ook deze belangrijke weg zo spoedig mogelijk berijdbaar te kunnen maken Of dit nog in het komend sei zoen zal gebeuren, is twijfelachtig. Met de aanleg van de brede klinker weg vordert men 250 meter per week. Ook hier wordt op snelle en effi ciënte wijze gewerkt De BKK-stenen worden op een met een .profielbalk be werkt „voorgetild" tracée gelegd. De Koog De Epelaan te De Koog, die nu nog van de Ruysweg naar de Kamerstraat loopt, zal worden doorgetrokken naar de Pontweg. Hiermee is intusen een be gin gemaakt. De verlengde Epelaan komt tussen de Koger Hoop en de wo ning van de familie Flens. Ook met dit karwei heeft de fa. P. Tolhuis zich be last. Of het karwei in zijn geheel kan worden voltooid, is echter zeer de vraag. Er moet nl. een stukje grond worden gekruisd, dat nog bezit is van Staatsbosbeheer. Met de staat zijn hier over onderhandelingen gaande. Een stuk van ongeveer 80 meter zal in ieder geval worden gereedgemaakt en vart riolering, waterleiding en trottoir wor den voorzien. (Raiffeisenbank) Wegens personeelsreis is ons kantoor op de gehele dag Kabels De uitbreiding van de toeristische accommodatie te De Koog heeft het noodzakelijk gemaakt, dat met spoed zwaardere elektriciteitskabels naar dit dorp worden gelegd. Reeds in het afge lopen seizoen kwam het voor dat op ter reinen, die op het eind van een netge- deelte waren aangesloten tijdens de piekuren onvoldoende spanning aanwe zig was. Met name het kampeerterrein „Óm de Noord" heeft hiervan nogal wat last ondervonden. De uitbreiding van het strandhotel „Juliana" maakt de ver betering van de stroomvoorziening extra urgent. De TEM is inmiddels met dit belangrijke karwei begonnen Sinds twee weken ligt voor de R.K. Hulpkerk een ruim parkeerterrein: een acht meter brede klinkerstraat, waarvoor het 3 me ter brede bouwstraatje heeft plaatsge maakt. Ook het z.gStrijbosstraatje is onlangs verhard. Deze straat zal te zij ner tijd aansluiten op het uitbreidings plan. Dc Cocksdorp Aan de Vuurtorenweg bij De Cocks dorp ligt het fraaie nieuwe sportterrein dat te zijner tijd het oude afgelegen ter rein zal vervangen. De aanleg van het terrein is, zoals bekend, als werkver schaffingsobject uitgevoerd. Rond het terrein is een brede boomsingel geplant. In het komende najaar zal het gras wor den ingezaaid. Verwacht wordt dat dit snel zal opschieten, want de 1200 m3 grond (afkomstig van een heuvel bij de Beatrixlaan te Den Burg) waarmee het terrein is opgehoogd, is afgedekt met een laag teelaarde. Op dit ogenblik heeft de heer G. van Vooren druk werk om het stuk onkruidvrij te houden, wat vooral voor de opgroeiende boompjes belangrijk is. Het sportveld zal vanuit De Cocksdorp bereikbaar worden via een smalle weg, die wordt aangelegd vanaf de Joan Hodshonstraat. Op deze foto ziet men de ruim twee weken oude Rcintje, die aler harten heeft gewonnen in hotel „Bos en Duin". Een relatie van de heer Vroom nam het schrandere diertje mee uit Limburg. Dc eerste dagen toonde het vosje zich niet erg ingenomen met zijn nieuwe omge ving en krabde en beet naar ieder die hem wilde aanhalen. Keintje zou geen vos zijn als hij al na enkele dagen niet had ingezien, dat met deze houding wei nig viel te bereiken. Plotseling wijzig de hij zijn gedrag en liet zich door de heer en mevrouw Vroom en hun gasten vertroetelen. Met de melkfles wordt Reintje enkele malen por dag ge voerd. Later wordt overgeschakeld op vaste plantaardige kost. Om te voorko men, dat hij onverwacht het naburige dennenbos ingaat en daar te zijner tijd een niet erg gewenste bewoner wordt, blijft hij voortdurend aan de lijn. Als hij wat ouder wordt, zal hij in een kennel worden gezet. BELANGRIJK DOCUMENT TIJDIG TERUGGEVONDEN De bekende accordeonist Harry Moo- ten, die meewerkte aan de uitvoeringen van de muziekschool Henny Kok, ver loor zaterdagmiddag in de Keesomlaan te Den Burg het schriftelijk bewijs van een belangrijk contract dat hij voor 30 mei met de televisie had afgesloten. Toen de heer Mooten uit zijn auto stap te, woei het papier naar buiten. Geluk kig werd het later gevonden door de heer D. Krijnen, die het aan de zeer verheugde eigenaar kon terugbezorgen. De A.N.YV.B. acht het rapport van de Rijksdienst voor het Nationale Plan (R.N.P.): „Recreatieruimten in Neder land", verschenen in 1963, zo belangrijk, dat hij een samenvatting van dit rap port heeft gemaakt voor zover het zich bezig houdt met de kampeerruimten. Met deze samenvatting, die zojuist ver schenen is onder de titel „Kampeer ruimten in Nederland" (A.N.W.B. Re creatie brochure no. 3), hoopt de ANWB te bereiken, dat de in het rapport gege ven richtlijnen inderdaad geraadpleegd zullen worden door alle bestuurderen en ambtenaren, die met recreaticproble- men te maken hebben. Op onze beurt leek het ons nuttig hier enkele passages aan te halen uit de brochure voor zover betreffende de Waddeneilanden. Op pag. 51 van de (ANWB) brochure worden de passages vermeld, die in het rapport (R.N.P.) op pag. 129 voorkomen. „De geïsoleerde ligging van de „Wad deneilanden sluit dagbezoek vrijwel uit. Zij zijn daardoor als het ware van nature aangewezen op de rustige vakan tierecreatie, wat nog geaccentueerd wordt door de wijde ruimten en het gevarieerde natuurschoon. De Studiecommissie Waddeneilanden wil het beleid erop zien gericht om dit karakter van de eilanden te bewaren en derhalve te waken tegen het aan trekken van te grote aantallen gasten. Zij heeft daarbij nagegaan, welke uit breiding van het aantal toeristische slaapplaatsen met het oog hierop nog verantwoord kan worden geacht en te vens in het kader van de bestaande uit breidingsplannen gerealiseerd kan wor den. Op basis daarvan en rekening hou dende met de inmiddels reeds plaats gehad hebbende aanwas van het logies- apparaat, zou het volgende beeld ont staan. (Resp. toelaatbaar max. aantal slaap plaatsen; aanwezig in 1960; toelaatbare uitbreiding): Texel 20.700 12.600 8.100 Vlieland 5.500 4.900 600 Terschelling 10.900 12.200 Ameland 11.600 10.100 500 Schiermonnik. 4.500 3.800 700 Totaal 53.200 43.600 9.900 niet de gewenste diversiteit in de recre atiemogelijkheden aan de kust alleszins aanvaardbaar. Wel rijst de vraag of het mogelijk zal zijn de consequenties er van voor alle Waddeneilanden door te voeren De druk op de kust zal in de toekomst nog zeer sterk toenemen en de ruimtelijke mogelijkheden voor vesti ging van logiesaccommodatie elders langs de kust zijn, naar zal blijken waarschijnlijk ontoereikend om te vol doen in de te verwachten behoefte. Een iets verdergaande differentiëring tus sen de Waddeneilanden onderling dan in het rapport zou dan ook wel gewenst zijn en lijkt uit ruimtelijk oogpunt niet onaanvaardbaar Vooral Texel en wel licht ook Terschelling, met hun grotere oppervlakte en gevariëerd landschap zouden ruimere mogelijkheden kunnen bieden dan de andere, ook door de aan wezigheid van meer verzorgende ker nen. Komen de denkbeelden voor een vaste verbinding met Ameland tot uit voering. dan zal uiteraard ook voor dat eiland een nieuwe situatie ontstaan" Tot zover de aanhalingen uit de bro chure, resp. het rapport. Voorts blijkt uit een cartogram (pag. 50, resp. 64), dat Texel behoort tot de gebieden, waar mogelijkheden zijn voor nieuwe vestigingen, terwijl op de ove rige dus Friese Waddeneilanden slechts voorzieningen getroffen zullen worden bij gebleken behoefte. Naar aanleiding van de ruimere mo gelijkheden van Texel kan opgemerkt worden, dat men door ook op Texel zelf van overtuigd is. In het Texel-nummer van het tijdschrift Noord-Holland, dat verleden jaar verscheen, kwam dit o.a. tot uiting. Daar wordt gesproken over een capaciteit van 30 tot 35.000 toeris ten. Wat dit betreft heeft de verschij ning van het R.N.P. rapport dan ook geen moeilijkheden gegeven. Anders ligt dit bij de Friese Wadden eilanden. In zijn zogenaamde jaarrede heeft de voorzitter van het bestuur van Bij deze opzet zou geen uitbreiding van betekenis meer kunnen plaats heb ben met uitzondering op Texel, dat nog rond 8.000 slaapplaatsen zou kunnen op nemen. Voor Terschelling zou de grens zelfs reeds overschreden zijn. Het uitgangspunt van de Studiecom missie Waddeneilanden is in verband electr. heggeschaar f 98.- het Ec. Techn. Instituut Friesland ern stige kritiek uitgeoefend op het R.N.P.- rapport en tevens op de Studiecommis sie Waddeneilanden, waarin overigens het Friese element zeker geen minder heid vormde. De kritiek van het instituut hield blij kens de verslagen in de pers van maart j 1. in. dat men geen genoegen kon ne men met de uitspraak- „bij gebleken behoefte". De R.N.P. wordt verweten, dat deze zich zonder meer baseerde op de Studiecommissie Waddeneilanden, die van onjuiste uitgangspunten zou zijn uitgegaan Men meent, dat door d< (Zie vervolg pagina 4) VOLKSWAGENBUSJE BOTSTE OP MELKAUTO Vrijdagochtend deed zich om onge veer acht uur een aanrijding voor op het Gerritslanderdijkje. Een door de heer J Kooi bestuurde melkauto. die uit de Gerritslanderdwarsweg kwam, verzuimde voorrang te geven aan een Volkswagenbusje, dat werd bestuurd door de heer A de Ridder. Bij de bot sing werd het busje aan de voorzijde flink beschadigd; aan de melkauto was niets te zien. Een in het busje zittende vrouwelijke passagier klaagde over pijn aan een arm. Het letsel bleek evenwel niet ernstig te zijn. De politie maakte proces verbaal op HOUTEN SCHUURTJE AFGEBRAND Zondagochtend om half vijf werd het nog slapende Den Burg opgeschrikt door het loeien van de brandsirene. Een houten schuurtje achter de woning van de heer D. Dapper aan het Schilderend stond in lichterlaaie. Het vuur werd opgemerkt door de enkele huizen ver der wonende heer B. vd.. Berg, die ook de brandweer waarschuwde. Ondanks het zeer ongelukkige tijdstip was men snel met de spuit ter plaatse. Water werd evenwel niet gegeven, omdat het gebouwtje al praktisch was uitgebrand. Bovendien bestond voor de omgeving geen gevaar. Het schuurtje was eigen dom van de heer Schermerhorn te Den Burg. Er lag wat stro in opgeslagen, dat door nog onbekende oorzaak moet heb ben vlamgevat. Aangenomen wordt, dat zich 's nachts mensen in het schuurtje hebben opgehouden, die onvoorzichtig met vuur zijn geweest. Texels enige koeltechn. bureau telefoon 2550 - Den Burg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 1