(fro en ^warL- Jexels in het harL,
Gemeentewerken realiseert tal van
projecten vóór komende drukte
Is uitbreiding van recreatieruimte
op Waddeneilanden nog mogelijk
Heintje voelt
zich kiplekker
Koelkasten?Gebr.Schoorl!
woensdag 19 mei
Aanleg van fraai auto-fietspad
naar vuurtoren vordert gestaag
Veel belangrijke
wegverbeteringen
Rectificatie
C00P. BOERENLEENBANK TE TEXEL
gesloten
Discussie (ussen ANWB, RNP en ETI
Nu reeds een Amco-koelkast voor 278.
BAKKERS IJZERHANDEL
„Black en Decker"
Bakker's Ijzerhandel
DINSDAG 18 MEI 1965
TEXELSE
78e JAARGANG No. 796*
Uitgave N.Y. v/h Langeveld de Roo(j
Postbus 11 Den Burg, Texel Tel. 2058
Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelmlnalaan 33,
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Nederl. JVIiddenstandsbank; Coöp. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p.
kw. -f 30 ct. incasso. Advert: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
155
Terwijl het in alle bedrijven, die het in de komende zomer direct of indirect
van het toerisme moeten hebben, gonst van voorbereidende bedrijvigheid,
heerst ook in het gebouw van Gemeentewerken aan de Parkstraat te Den Burg
een ongekende drukte. Dit had men ons tenminste gezegd, maar toen we in het
witte gebouw een kijkje namen was er niemand die ons te woord kon staan.
Al gauw bleek dat de bijzondere drukte meer buiten dan binnen het kantoor
is te vinden. Afgaande op de aanwijzingen van een der ambtenaren, die wèl op
zijn thuispost was gebleven, vonden we de heren P. Witte en J. van Hoorn
tenslotte in de Eierlandse polder, bezig met de controle van enkele van de
zeer vele projecten, die vrijwel allen vóór de grote zomerdrukte voltooid moe
ten zijn.
de Slufterweg wordt het nieuwe pad
naast het oude gelegd, zodat het oude
als wandelpad kan dienst doen. Van de
Slufterweg tot De Cocksdorp gaat het
oude pad echter in het nieuwe op.
Van groot toeristisch belang zijn ook
dc twee nieuwe wegen, die aansluiting
geven op de strandweg naar paal 17.
Het zijn de zijwegen 13 en 14 (De Cali-
forniëweg en de Pelikaansweg) die op
het ogenblik door De Vries en v.d. Wiel
voor het seizoen gereed worden ge
maakt. Als het zover is, zal niets ze
meer doen herinneren aan de smalle
hobbelige weggetjes van weleer. Dc
Pelikaansweg is al gedeeltelijk gereed.
Het stuk van de Pontweg tot aan het
jeugdhotel is geasfalteerd. De weg zal
door het bos „breken" en uitkomen op
de Ruysweg, op korte afstand van de
weg naar paal 17.
In de Eierlandse polder, langs de
duinenrij, is dat het 11 kilometer lange
fietspad, dat van De Koog naar de
Vuurtoren loopt. Het oude pad, dat
maar één meter breed was, voldoet al
lang niet meer en is op meerdere plaat
sen zelfs volkomen onbruikbaar ge
worden. Sinds enkele weken is de fa
P Tolhuis uit Wieringen bezig met de
aanleg van een bijzonder fraai pad, dat
aan een smalle rijweg voor auto's doet
denken. Het is nl. 2,70 meter breed en
zal voor een gedeelte zelfs voor auto
verkeer worden opengesteld. Een van de
heren Tolhuis vertelde ons, dat het tra
ject van De Koog tot de 's Hertogen-
boschweg in ieder geval voor Pinkste
ren in gebruik kan worden genomen.
Bij de aanleg wordt een werkwijze toe
gepast, die in het verleden op Texel al
tot enkele uitstekende fietspaden heeft
geleid. Als materiaal wordt nl. een
mengsel gebruikt, bestaande uit cement,
asfalt, zand en grint. Deze bestanddelen
worden in een daartoe omgebouwde
betonmolen bijeengebracht en intensief
gemengd. De zwarte brei wordt op de
gladgstreken zandgrond tussen mallen
gegoten en met een profielbalk glad
gestreken. Na een dag, als het mengsel
stijf is geworden, is een prachtig weg
dek ontstaan, dat ook op den lange
duur in stand blijft, omdat het enigs
zins flexibel is. Op deze ondergrond
wordt een dun laagje teer gegoten,
waarop over enkele weken een slijtlaag
wordt „geplakt". Voor het gehele 11
km. lange traject is 1840 m3 van deze
brei nodig. Per dag vordert men onge
veer 150 metei.
Bijzonder in zijn nopjes met deze
auto-fietsweg is de heer C. C.
Handgraaf van het bungalowterrein
„Slufterduin". Eindelijk wordt dit
riante object op redelijke wijze met
de buitenwereld verbonden. Tot nu
toe werden aan de auto's van de
toeristen die er hun vakantie wil
den doorbrengen, hoge eisen ge
steld, want het brede zandpad naar
de 's Hertogenboschweg had het
karakter van een cross-baan.
Het gedeelte van het pad, dat door
een extra dikke (12 cm.) beton-asfall
laag voor autoverkeer geschikt is, loopt
van de boerderij van de veehouder Ph.
Stark tot de Slufterweg. Het stuk van
de Ruigedijksweg tot Stark is slechts 5
cm. dik, evenals het stuk van de Sluf
terweg naar de vuurtoren, zodat daar
slechts fietsen en bromfietsen kunnen
worden toegelaten.
Rust in de kooi
Zoals bekend begon het oude fiets
pad bij de Ruigedijksweg in de onmid
dellijke nabijheid van de befaamde
eendenkooi van Korver. In het belang
van de rust in de kooi is het begin van
het pad ongeveer 100 meter verlegd in
de richting De Koog. Van Stark tot aan
Een belangrijk gedeelte van de nu
vijf meter brede en met klinkers be
strate Californieweg is ook gereed. De
Californiëweg komt met een fraaie T-
splitsing uit op de Ruysweg. Voor de
verbreding en de verlegging van het
tracée op enkele plaatsen moest door de
gemeente grond worden aangekocht van
diverse eigenaren. Nabij hotel Califor-
nië wordt de weg omgelegd, waardoor
een lastige bocht wordt afgesneden. De
eigenaar van het hotel is daar bijzonder
over te spreken, want het gebouw komt
nu een heel stuk van de openbare weg
te liggen, wat de rust ten zeerste in de
hand werkt. Het stuk Ruysweg tussen
de plaatsen waar de vernieuwde Cali
forniëweg en de Pelikaansweg uitko
men, wordt thans ook bestraat. Hei
werk moet per 1 juli gereed zijn. Het
resterende nog zeer woeste en vrijwel
niet te berijden gedeelte van de Ruys
weg tot De Koog volgt helaas nog niet
direct. Onderhandelingen worden ge
voerd om ook deze belangrijke weg zo
spoedig mogelijk berijdbaar te kunnen
maken Of dit nog in het komend sei
zoen zal gebeuren, is twijfelachtig.
Met de aanleg van de brede klinker
weg vordert men 250 meter per week.
Ook hier wordt op snelle en effi
ciënte wijze gewerkt De BKK-stenen
worden op een met een .profielbalk be
werkt „voorgetild" tracée gelegd.
De Koog
De Epelaan te De Koog, die nu nog
van de Ruysweg naar de Kamerstraat
loopt, zal worden doorgetrokken naar
de Pontweg. Hiermee is intusen een be
gin gemaakt. De verlengde Epelaan
komt tussen de Koger Hoop en de wo
ning van de familie Flens. Ook met dit
karwei heeft de fa. P. Tolhuis zich be
last. Of het karwei in zijn geheel kan
worden voltooid, is echter zeer de
vraag. Er moet nl. een stukje grond
worden gekruisd, dat nog bezit is van
Staatsbosbeheer. Met de staat zijn hier
over onderhandelingen gaande. Een
stuk van ongeveer 80 meter zal in ieder
geval worden gereedgemaakt en vart
riolering, waterleiding en trottoir wor
den voorzien.
(Raiffeisenbank)
Wegens personeelsreis is ons
kantoor op
de gehele dag
Kabels
De uitbreiding van de toeristische
accommodatie te De Koog heeft het
noodzakelijk gemaakt, dat met spoed
zwaardere elektriciteitskabels naar dit
dorp worden gelegd. Reeds in het afge
lopen seizoen kwam het voor dat op ter
reinen, die op het eind van een netge-
deelte waren aangesloten tijdens de
piekuren onvoldoende spanning aanwe
zig was. Met name het kampeerterrein
„Óm de Noord" heeft hiervan nogal wat
last ondervonden. De uitbreiding van
het strandhotel „Juliana" maakt de ver
betering van de stroomvoorziening
extra urgent. De TEM is inmiddels met
dit belangrijke karwei begonnen Sinds
twee weken ligt voor de R.K. Hulpkerk
een ruim parkeerterrein: een acht meter
brede klinkerstraat, waarvoor het 3 me
ter brede bouwstraatje heeft plaatsge
maakt. Ook het z.gStrijbosstraatje is
onlangs verhard. Deze straat zal te zij
ner tijd aansluiten op het uitbreidings
plan.
Dc Cocksdorp
Aan de Vuurtorenweg bij De Cocks
dorp ligt het fraaie nieuwe sportterrein
dat te zijner tijd het oude afgelegen ter
rein zal vervangen. De aanleg van het
terrein is, zoals bekend, als werkver
schaffingsobject uitgevoerd. Rond het
terrein is een brede boomsingel geplant.
In het komende najaar zal het gras wor
den ingezaaid. Verwacht wordt dat dit
snel zal opschieten, want de 1200 m3
grond (afkomstig van een heuvel bij de
Beatrixlaan te Den Burg) waarmee het
terrein is opgehoogd, is afgedekt met
een laag teelaarde. Op dit ogenblik
heeft de heer G. van Vooren druk werk
om het stuk onkruidvrij te houden, wat
vooral voor de opgroeiende boompjes
belangrijk is. Het sportveld zal vanuit
De Cocksdorp bereikbaar worden via
een smalle weg, die wordt aangelegd
vanaf de Joan Hodshonstraat.
Op deze foto ziet men de ruim twee
weken oude Rcintje, die aler harten
heeft gewonnen in hotel „Bos en Duin".
Een relatie van de heer Vroom nam het
schrandere diertje mee uit Limburg. Dc
eerste dagen toonde het vosje zich niet
erg ingenomen met zijn nieuwe omge
ving en krabde en beet naar ieder die
hem wilde aanhalen. Keintje zou geen
vos zijn als hij al na enkele dagen niet
had ingezien, dat met deze houding wei
nig viel te bereiken. Plotseling wijzig
de hij zijn gedrag en liet zich door de
heer en mevrouw Vroom en hun
gasten vertroetelen. Met de melkfles
wordt Reintje enkele malen por dag ge
voerd. Later wordt overgeschakeld op
vaste plantaardige kost. Om te voorko
men, dat hij onverwacht het naburige
dennenbos ingaat en daar te zijner tijd
een niet erg gewenste bewoner wordt,
blijft hij voortdurend aan de lijn. Als hij
wat ouder wordt, zal hij in een kennel
worden gezet.
BELANGRIJK DOCUMENT TIJDIG
TERUGGEVONDEN
De bekende accordeonist Harry Moo-
ten, die meewerkte aan de uitvoeringen
van de muziekschool Henny Kok, ver
loor zaterdagmiddag in de Keesomlaan
te Den Burg het schriftelijk bewijs van
een belangrijk contract dat hij voor 30
mei met de televisie had afgesloten.
Toen de heer Mooten uit zijn auto stap
te, woei het papier naar buiten. Geluk
kig werd het later gevonden door de
heer D. Krijnen, die het aan de zeer
verheugde eigenaar kon terugbezorgen.
De A.N.YV.B. acht het rapport van de
Rijksdienst voor het Nationale Plan
(R.N.P.): „Recreatieruimten in Neder
land", verschenen in 1963, zo belangrijk,
dat hij een samenvatting van dit rap
port heeft gemaakt voor zover het zich
bezig houdt met de kampeerruimten.
Met deze samenvatting, die zojuist ver
schenen is onder de titel „Kampeer
ruimten in Nederland" (A.N.W.B. Re
creatie brochure no. 3), hoopt de ANWB
te bereiken, dat de in het rapport gege
ven richtlijnen inderdaad geraadpleegd
zullen worden door alle bestuurderen en
ambtenaren, die met recreaticproble-
men te maken hebben.
Op onze beurt leek het ons nuttig
hier enkele passages aan te halen uit de
brochure voor zover betreffende de
Waddeneilanden.
Op pag. 51 van de (ANWB) brochure
worden de passages vermeld, die in het
rapport (R.N.P.) op pag. 129 voorkomen.
„De geïsoleerde ligging van de „Wad
deneilanden sluit dagbezoek vrijwel
uit. Zij zijn daardoor als het ware van
nature aangewezen op de rustige vakan
tierecreatie, wat nog geaccentueerd
wordt door de wijde ruimten en het
gevarieerde natuurschoon.
De Studiecommissie Waddeneilanden
wil het beleid erop zien gericht om dit
karakter van de eilanden te bewaren
en derhalve te waken tegen het aan
trekken van te grote aantallen gasten.
Zij heeft daarbij nagegaan, welke uit
breiding van het aantal toeristische
slaapplaatsen met het oog hierop nog
verantwoord kan worden geacht en te
vens in het kader van de bestaande uit
breidingsplannen gerealiseerd kan wor
den. Op basis daarvan en rekening hou
dende met de inmiddels reeds plaats
gehad hebbende aanwas van het logies-
apparaat, zou het volgende beeld ont
staan.
(Resp. toelaatbaar max. aantal slaap
plaatsen; aanwezig in 1960; toelaatbare
uitbreiding):
Texel
20.700
12.600
8.100
Vlieland
5.500
4.900
600
Terschelling
10.900
12.200
Ameland
11.600
10.100
500
Schiermonnik.
4.500
3.800
700
Totaal
53.200
43.600
9.900
niet de gewenste diversiteit in de recre
atiemogelijkheden aan de kust alleszins
aanvaardbaar. Wel rijst de vraag of het
mogelijk zal zijn de consequenties er
van voor alle Waddeneilanden door te
voeren De druk op de kust zal in de
toekomst nog zeer sterk toenemen en de
ruimtelijke mogelijkheden voor vesti
ging van logiesaccommodatie elders
langs de kust zijn, naar zal blijken
waarschijnlijk ontoereikend om te vol
doen in de te verwachten behoefte. Een
iets verdergaande differentiëring tus
sen de Waddeneilanden onderling dan
in het rapport zou dan ook wel gewenst
zijn en lijkt uit ruimtelijk oogpunt niet
onaanvaardbaar Vooral Texel en wel
licht ook Terschelling, met hun grotere
oppervlakte en gevariëerd landschap
zouden ruimere mogelijkheden kunnen
bieden dan de andere, ook door de aan
wezigheid van meer verzorgende ker
nen. Komen de denkbeelden voor een
vaste verbinding met Ameland tot uit
voering. dan zal uiteraard ook voor dat
eiland een nieuwe situatie ontstaan"
Tot zover de aanhalingen uit de bro
chure, resp. het rapport.
Voorts blijkt uit een cartogram (pag.
50, resp. 64), dat Texel behoort tot de
gebieden, waar mogelijkheden zijn voor
nieuwe vestigingen, terwijl op de ove
rige dus Friese Waddeneilanden
slechts voorzieningen getroffen zullen
worden bij gebleken behoefte.
Naar aanleiding van de ruimere mo
gelijkheden van Texel kan opgemerkt
worden, dat men door ook op Texel zelf
van overtuigd is. In het Texel-nummer
van het tijdschrift Noord-Holland, dat
verleden jaar verscheen, kwam dit o.a.
tot uiting. Daar wordt gesproken over
een capaciteit van 30 tot 35.000 toeris
ten. Wat dit betreft heeft de verschij
ning van het R.N.P. rapport dan ook
geen moeilijkheden gegeven.
Anders ligt dit bij de Friese Wadden
eilanden. In zijn zogenaamde jaarrede
heeft de voorzitter van het bestuur van
Bij deze opzet zou geen uitbreiding
van betekenis meer kunnen plaats heb
ben met uitzondering op Texel, dat nog
rond 8.000 slaapplaatsen zou kunnen op
nemen. Voor Terschelling zou de grens
zelfs reeds overschreden zijn.
Het uitgangspunt van de Studiecom
missie Waddeneilanden is in verband
electr. heggeschaar f 98.-
het Ec. Techn. Instituut Friesland ern
stige kritiek uitgeoefend op het R.N.P.-
rapport en tevens op de Studiecommis
sie Waddeneilanden, waarin overigens
het Friese element zeker geen minder
heid vormde.
De kritiek van het instituut hield blij
kens de verslagen in de pers van maart
j 1. in. dat men geen genoegen kon ne
men met de uitspraak- „bij gebleken
behoefte". De R.N.P. wordt verweten,
dat deze zich zonder meer baseerde op
de Studiecommissie Waddeneilanden,
die van onjuiste uitgangspunten zou
zijn uitgegaan Men meent, dat door d<
(Zie vervolg pagina 4)
VOLKSWAGENBUSJE BOTSTE
OP MELKAUTO
Vrijdagochtend deed zich om onge
veer acht uur een aanrijding voor op
het Gerritslanderdijkje. Een door de
heer J Kooi bestuurde melkauto. die
uit de Gerritslanderdwarsweg kwam,
verzuimde voorrang te geven aan een
Volkswagenbusje, dat werd bestuurd
door de heer A de Ridder. Bij de bot
sing werd het busje aan de voorzijde
flink beschadigd; aan de melkauto was
niets te zien. Een in het busje zittende
vrouwelijke passagier klaagde over pijn
aan een arm. Het letsel bleek evenwel
niet ernstig te zijn. De politie maakte
proces verbaal op
HOUTEN SCHUURTJE AFGEBRAND
Zondagochtend om half vijf werd het
nog slapende Den Burg opgeschrikt
door het loeien van de brandsirene. Een
houten schuurtje achter de woning van
de heer D. Dapper aan het Schilderend
stond in lichterlaaie. Het vuur werd
opgemerkt door de enkele huizen ver
der wonende heer B. vd.. Berg, die ook
de brandweer waarschuwde. Ondanks
het zeer ongelukkige tijdstip was men
snel met de spuit ter plaatse. Water
werd evenwel niet gegeven, omdat het
gebouwtje al praktisch was uitgebrand.
Bovendien bestond voor de omgeving
geen gevaar. Het schuurtje was eigen
dom van de heer Schermerhorn te Den
Burg. Er lag wat stro in opgeslagen, dat
door nog onbekende oorzaak moet heb
ben vlamgevat. Aangenomen wordt, dat
zich 's nachts mensen in het schuurtje
hebben opgehouden, die onvoorzichtig
met vuur zijn geweest.
Texels enige koeltechn. bureau
telefoon 2550 - Den Burg