Bouw TV-zender vordert snel rubriek voor 0a'u" r","u'w> LANDBOUW en VEETEELTC »at» (ironlntfrn Goede vorderingen van de Ruilverkavelingswerkzaamheden iWAï m mmm wou iaSSSSSSé Eind volgend jaar in gebruik jeugdige lijn Vlessing Wie weet de fiets Indesit koelkasten Fa. Gebr. SCHOORL Loonwerkbedrijf Texel N.V. snelle hooiwinning PAS UZELF AAN Het begint er nu echt op te lijken, dat binnen afzienbare tijd het „grote" werk van de ruilverkaveling kan worden be ëindigd. Als er zich geen tegenslagen voordoen, zal aan het eind van dit jaar het aantal draglines, dat ruilverkave lingswerkzaamheden verricht niet groot meer zijn. De blauw-rode draglines van de Fa. De Vries v.d. Wiel, die wel het leeuwenaandeel van het ruilverka- veüngswerk op Texel hebben verricht, zullen dan worden afgevoerd om ergens elders verwachting en zorg te gaan wekken. Dat zal zeker het geval zijn als ze inderdaad weer ingezet zullen wor den voor ruilverkavelingswerk. Want ik meen wel te kunnen zeggen, dat dit in veel gevallen de gemoedstoestand is in gebieden, waarin een ruilverkaveling gaat beginnen: Verwachting en zorg I Waar thans gewerkt wordt Het materiaal van de Fa. De Vries v.d. Wiel is op het moment voor het grootste gedeelte van het werk in de omgeving van Driehuizen en aan weers zijden van de Hollewalsweg. Er wordt hier plaatselijk zeer veel op de kop gezet. We denken hierbij vooral aan het blok, dat begrensd wordt door Hem- merkooiweg - Kooiweg - Westerweg en Driehuizerweg. Van het hier aanwezige grasland blijft practisch niets over. In de oude toestand vonden we hier vrij wel uitsluitend slecht gevormde perce len met een zeei on-egale ligging. Twee zaken, die vrijwel altijd samen gaan, omdat men in het verleden kennelijk de sloten volgens de hoogtelijnen heeft ge graven. Het aan elkaar breien van der gelijke percelen met als noodzakelijk gevolg het graven van nieuwe sloten, gaat altijd gepaard met zeer veel grond verzet. In het gebied tussen Den Burg en De Koog wordt op het moment uitsluitend klein werk verricht. De laatste slag kan hier pas worden geslagen als de gewas sen, waarbij we speciaal aan de bloem bollen denken het veld hebben ge ruimd. Het laatste werk zal hier plaats hebben in de periode tussen het rooien en het planten van de bollen, d.w.z. in de periode van ongeveer 20 juli tot be gin september Ook inzaai grasland vordert goed Het opnieuw inzaaien van „zwart" geworden percelen ondervond aanvan kelijk grote vertraging als gevolg van de weersomstandigheden. Voor het zaaiklaar maken en zaaien van nieuw grasland is speciaal in de voorjaars maanden droog weer een eerste ver eiste. Thans is dit werk echter goed op gang gekomen en als het eenmaal juni is, geeft een regenbui ook voor dit werk weinig stagnatie De goede aanslag van het zaad wordt door regelmatige regen buien zeer bevorderd Het ziet er dan ook naar uit. dat voor een gedeelte van de veehouders, die op 't moment in de hoek zitten, waar de slagen vallen, het leed zeer spoedig geleden zal zijn. We zagen op de vroegst ingezaaide percelen reeds schapen grazen. Waar het werk nog moet beginnen In een gebied tussen de Kogerweg en de Laanweg, tussen de bedrijven „Bui- tenlust" en „Operen" moet het werk nog worden aangepakt Hier kan pas op grote schaal gewerkt worden, nadat de graangewassen van 't veld zijn. Het ziet er wel naar uit, dat al vóór deze tijd plaatselijk een begin moet worden ge maakt met het werk in het genoemde gebied, omdat bij het tempo, waarin thans wordt gewerkt de draglines in de blokken, waarin thans wordt gewerkt, eerder klaar zijn. Verder moet nog werk uitgevoerd worden op een beperkt gedeelte van de VRAAGPROGRAMMA CONCOURS-IIIPPIQUE Van het bestuur van de vereniging voor Vrienden van het Paard ontvingen wij het vraagprogramma, zoals het voor het volgende maand te houden con- cours-hippique is samengesteld. Landbouwtuigpaarden Concours van één-span (nieuwelin gen) voor tweewielig voertuig; Concours van éénspan voor luxe rij tuig (open klasse); Concours van tweespannen voor landbouwwagens, Concours van éénspan fokmerries voor de landbouwwagen (deelnemen de paarden moeten minstens één veulen hebben gebracht); Concours van éénspan voor luxe rijtuig gereden door dames; Concours van tweespan voor luxe rijtuig (open klasse). Pony's Concours voor éénspan Shetland pony's (stokmaat t/m 1,20 m., aange spannen voor twee- of vierwielig wagentje, en gereden door kinderen t/m 14 jaar. Voor grotere pony's is er bij vol doende deelname een apart nummer. Opgave bij mevr. Van Maldegem- Benit. Fjordenpaarden. Concours voor één- en/of tweespan nen voor de landbouwwagen. (Op gave bij P. Zijm Hzn. nabij Den Hoorn) Deelnemende paarden aan boven staande rubrieken dienen vóór 20 juni 1965 op Texel aanwezig te zijn. Er wordt inschrijfgeld gevraagd, maar indien mogelijk wordt een „start- geld" voor ieder deelnemend paard toegekend Opgave i.v.m. samenstelling pro grammaboekjes enz. gaarne uiterlijk maandag 21 juni a.s. bij mevr. Keesom- Karsten in Hotel „De Lindeboom- Texel". Hogeberg. Hier bestaat het werk voor het grootste deel uit het plaatsen van nieuwe tuinwallen en het opruimen van de oude wallen. Dit werk zal hoofd zakelijk in de komende herfst en winter moeten worden verricht. Het staat daarom wel vast, dat ook volgend voor jaar nog gewerkt moet worden. Dit zal hoofdzakelijk het zaaiklaar maken en inzaaien van voor grasland bestemde percelen betreffen. Werk voor draglines zit hier praktisch niet in. Ook achter schermen hard gewerkt Binnen enkele maanden, waarschijn lijk in juli-augustus, zal één van de eer ste zaken, die betrekking heeft op de afsluiting van de ruilverkaveling, plaats hebben. We bedoelen het ter visie leg gen van het Plan van Toedeling. Op een nog nader bekend te maken plaats zul len dan de kaarten met het plan, zoals dat op 't moment door de Plaatselijke Commissie is vastgesteld, ter visie wor den gelegd. Op dit plan is voor iedere kavel de eigendom en het gebruik van de grond aangegeven. De ter visielegging zal enkele weken duren. Daarna hebben de betrokkenen, zowel eigenaren als pachters, gelegen heid eventuele bezwaren in te dienen. Het zal vooral van het aantal bezwaren afhangen hoe snel de verdere afwer king kan gebeuren. Bij een vlot verloop kan de passering van de akte in de loop van de komende winter of het volgende voorjaar plaats hebben. Dan komt het moment, waarop het weer zover is. dat de grond, die men in „eigen gebruik" heeft, ook volgens het kadaster werke lijke eigendom is. Het zal betekenen, dat ook het notariskantoor van veel zorgen verlost is. Op het moment bete kent het kopen en verkopen van gron den in het ruilverkavelingsgebied steeds veel hoofdbrekend. Bij een goede gang van zaken kan dit volgend jaar om deze tijd tot het verleden behoren. M. HEERSCHAP WERD VISKAMPIOEN Zondag werd bij paal 17 om het club kampioenschap van Texel gevist, waar bij M. Heerschap zich met 135 punten de sterkste toonde. Op de tweede plaats eindigde S. Langeveld met een punten totaal van 105. Derde werd L. Heer schap met 79 punten. De prijzen van de dag werden als volgt verdeeld; 1. J. de Vries, een taart, 2. H. Plooy, een kip; 3. J. Doren, een sigarettenkoker; 4. P. Paulus, sigarettenkoker; 5. M. Heerschap, een flesopener. In het seizoen zal nog drie maal met de toeristen gevist worden. GOED RESULTAAT VAN D.E.K. DEN HOORN Het muziekkorps D.E.K. uit Den Hoorn nam zondag deel aan een concours te Heemskerk, dat was georganiseerd door de Hoogoven-har monie onder auspiciën van de Ned. Unie van Muziekverenigingen. De Hoornders kunnen met tevredenheid aan deze dag terugdenken, want ze slaagden er in in de tweede afdeling 310 punten te halen, wat een dikke eerste prijs betekende ZUIGELINGEN CONSULTATIEBUREAU VOOR Woensdag 16 juni a.s. worden de moeders van Oudeschild en Den Burg verwacht: Oudeschild van 1.30 - 2 uur; Den Burg van 2-4 uur. „Ik rijd goed, ik let goed op. ik heb een goede wagen, dus ik kan mij gerust permiteren om snel te rijden". Dat is de mening van vele automobilisten. Het is toch altijd goed gegaan! De technische mogelijkheden om snel te rijden, maken het accepteren en stipt opvolgen van snelheidsbeperkingen voor velen tot een moeilijk aanvaardbaar stuk sociaal weg gedrag. Nu hoeft snel rijden niet gevaarlijk te zijn. Dat hangt voor een belangrijk deel van de omstandigheden af (aard van de weg, gesteldheid van het wegdek, inten siteit van het verkeer, aard en gesteld heid van het voertuig etc.), maar vooral ook van de vaardigheid, mentale en fy sieke gesteldheid van de bestuurder. In dien al deze factoren gunstig zijn, is snel rijden toelaatbaar, ja voor de vlot heid van de verkeersafwikkeling zelfs dikwijls aanbevelenswaardig. Té lang zaam rijden is vaak levensgevaarlijk! De oorzaak van vele ongevallen is minder dan men denkt aan snel rijden zonder meer e wijten. In veel gevallen is het eerde een kwestie van te snel rij den, d.w.z met onaangepaste snelheid. Bij een onderzoek naar oorzaken van verkeersongevallen aan de hand van 145.000 verzekeringsdossiers in West- Duitsland bleek slechts in 3256 gevallen (2,2°/o) het (te) snel rijden de directe on gevalsoorzaak Dat het daarbij in de meeste gevallen eerder een zaak was van te snel rijden dan van snel rijden zonder meer, blijkt uit de volgende per centages: 0 - 25 km per uur 3,l°/o 25 - 50 km per uur 44,7°/o 50 - 80 km per uur 46,7%» 80 - 100 km per uur 4,8% 100 km per uur of meer 0,7% Van deze 3256 snelheidsongevallen was er slechs bij 176 (5,4%) sprake van een sneller rijden dan de overheid ter plaat se - gezien de gestelde snelheidsbeper king - voor wenselijk hield. Uit deze cijfers blijkt dat juist tussen 25 en 80 km per uur de met aangepaste snelheid een grote rol speelt. Ook speelt hier het zgn. ,,haast"-element een rol, want van een aangename snelheidsbeleving is hier geen sprake. Dat wordt bevestigd door het feit dat 54,5% van de snelheidsongevallen, ver oorzaakt door bestuurders van vracht auto's (rijden onder druk van de klok) bleek te vallen in de groep 25 - 50 km per uur. Onnodig om te zeggen, dat bij te snel rijden de risicofactor t.a.v. een ernstige ongevalsafloop sterk wordt verhoogd Regen of sneeuw, verblinding of een slecht wegdek, mist of rook deren u niet. Wél als u „domweg" volgas blijft rijden. U wist het al? Goed zo! REACTIE OP COMMENTAAR Als abonné en belangstellend lezer van Uw blad, mede vanwege de nauwe familiebanden met Texel, heb ik kennis genomen van Uw uitvoerig COMMEN TAAR op „de brief aan de Minister", betreffende verlaging van de bootta rieven. Als vergelijkingsmateriaal is gewezen op de tarieven van de Zeeuwse Pont veren en ik kan mij voorstellen, dat het bestuur van de Vereniging van hotel- en pensionhouders der vijf Wadden eilanden de aandacht vestigt op de noodzakelijkheid van lagere tarieven. Alleen verbaas is mij erover, dat van uit die zijde de Minister is benaderd in plaats van de kant van de dagelijkse gebruikers van de verbindingen met de Waddeneilanden. U vindt de vergelijking minder ge lukkig, omdat bij de verbinding van Zeeuws-Vlaanderen Nederlandse belan gen een rol spelen. Verder merkt U op, dat de brief achterwege had kunnen blijven, omdat men niet meer bezoekers kan ontvangen. Alvorens verder op Uw commentaar in te gaan, zou ik er nadrukkelijk op willen wijzen, dat elke kritiek op de TESO mij vreemd is en hetgeen ik dan ook hierna ga weergeven mijn persoon lijke visie is en ongetwijfeld nog van vele anderen, die. evenals ik, nooit een bevredigend antwoord hebben gekregen op de vraag wie zorg draagt voor de verbindingen tussen plaatsen in het al gemeen. Laat ik beginnen met het „vasteland" van Nederland. Steeds hebben velen de behoeften gevoeld communicatie te on derhouden tussen de woongemeenschap pen onderling en tussen deze en de werkgemeenschappen Het zou te ver voeren hierop dieper in te gaan. Interes sant is daarover te lezen de pocket- uitgave van „Karavaan tot autoweg" Particulieren en later vervoeronderne- mingen hebben zich beijverd de verbin dingen over land of water te onderhou den. Nu zijn het de Nederlandse Spoor wegen en een groot aantal bus- en veer diensten, die hiervoor zorgen. Wil men zich niet per eigen vervoer middel naar een andere plaats begeven, dan neemt men trein of bus, waarvoor uiteraard enige vergoeding moet wor den betaald. Immers men kan elke plaats op het „vasteland" te voet be reiken en het spreekt dus vanzelf, dat men voor comfort moet betalen. Anders ligt het naar mijn mening, wanneer het niet mogelijk is de plaats van bestem ming te bereiken, zoals o.m. met de Waddeneilanden het geval is. De over heid heeft hier de taak te zorgen voor goede oeververbindingen, waarbij ik slechts wijs op de bruggen, die nu in de Deltawerken zijn opgenomen. Welis waar kan bruggeld worden geheven, maar dit beperkt zich tot het grotere vervoer. De kosten voor de voetgangers zijn daarbij vergeleken miniem om niet te spreken van kosteloos (Amsterdam- IJ-veren). Om dan nu tot de tarieven te komen, mag worden geconstateerd, dat deze WIERINGEN Als een toppunt (let terlijk cn figuurlijk) van het technisch kunnen van de mens vordert gestadig de bouw van de televisiezendermast mte bijbehorend gebouw met appara tuur, onder leiding van de Rijksgebou wendienst, in het Robhenoordbos te Wieringermeer. De machtige mast trekt reeds in ver re omtrek de aandacht. Deze week werd een hoogte van 104 meter bereikt. Frag menten van thermisch verzinkt staal, van een lengte van 5 meter en met een doorsnede van 2 meter, 4 ton zwaar, worden door een liftinstallatie naar bo ven gebracht en aan elkaar bevestigd met grote schroeven. Geen werk voor mensen, met hoogtevrees! Wanneer een hoogte van 180 meter bereikt zal zijn, wordt het hoogste gedeelte, tot 203 me ter, er op geplaatst. Dit gedeelte wordt massief en heeft een dikte van 60 x 60 cm. Tot de hoogte van 180 meter is de toren voorzien van een lift en een loop ladder. Het laatste gedeelte: dus van 180 tot 203 meter, is uitsluitend per ladder te bereiken. De toren rust op een betonfundering van plm. 21/s meter dikte. Zij is aan deze betonmassa met een zestal schroe ven. ter lengte van 60 cm., bevestigd. Verder zal de toren op z'n plaats ge houden v/orden door machtige „tuien"; deze zijn zeskantig, bevattend 64 dra den, hebben een middellijn van 6V« cm. en worden aan zware betonblokken, op een afstand van 180 meter van de voet van de toren, verankerd. De toren krijgt 5 omlopen; de tweede, gerekend van onderen, is reeds aangebracht. Een vangnet is rondom de toren aange bracht om de bouwers die allen een valhelm dragen tegen vallende voor werpen te beschermen. Zoals reeds is gepubliceerd, wordt er naar gestreefd, dat de zender Wierin germeer in het einde van 1966 in ge bruik kan worden genomen. Een dienst gebouw met een verdieping is bij de mast in wording. Er komt echter geen voor het verkeer te land aanzienlijk gunstiger liggen dan voor het verkeer te water. Gaat men per bus over een afstand van plm. 10 km., dan wordt hiervoor betaald plm. ƒ1,(retour). Vergelijkt men daarbij de kosten voor een rit heen en terug b.v. van Den Burg-Den Helder (een ongeveer gelijke afstand), dan moet worden opgemerkt, dat er een aanmerkelijk prijsverschil (plm. ƒ2,is. Hoewel een busonderneming aan ma terieel en personeel eveneens hoge kos ten heeft, zijn die, vergeleken met een pontverbinding als van de TESO, lager. Ik kan mij vanzelfsprekend voor stellen. dat de TESO baas in eigen huis wil blijven en in het geheel niet gesteld is op steun van overheidswege. Ander zijds heeft de Staat er geen enkel be lang bij zich met de verbinding te be moeien. Indien dit al werd gedaan, dan zou dit alleen betekenen, dat moet wor den opgedraaid voor de (ernstige) te korten. Het spreekt daarom vanzelf, dat de tarieven van de TESO en eventueel van de andere verbindingen met de Wad deneilanden, wanneer moet worden ge zorgd vooi een sluitende exploitatie, van overheidswege worden goedge keurd. Gaarne wil ik tenslotte nog opmer ken, dat de TESO veel tegemoetkomt aan vervoer van leerlingen, die in Den Helder moeten schoolgaan, faciliteiten verleent voor ziekenbezoek van Texe laars, die naar de „overkant" moeten en tenslotte op de bres staat voor steun aan het toerisme enz. enz. Zoals ik dan ook in het begin al mededeelde, gaat het mij allerminst om de TESO Het is zuiver een principe kwestie, die hier een rol speelt. A J. de Graaf, Den Haag UITSLAG VERLOTING De verloting, die door het dameskoor „Den Burg" werd georganiseerd om de aan het concours verbonden kosten te bestrijden, leverde de volgende uitslag op: 1323, een week vakantie in een bunga- rok op Texel; 3783, werpmolen plus hengel; 2403, drie klerenhangers; 3026, badmintonspel; 2040. twee onderzetters; 4871, koektrommel; 2827, broodmandje; 348, vouwstoeltje; 276, aardappel mandje; 4826, kampeerbestek; 1799, stofdoekenmandje; 3805, stel onderzet ters; 3206, plastic emmer; 2392, oven- want; 2946. keukenspiegel; 2154, schille- plankje; 4278. bal; 3342, éénpersoons koffiefilter, 802, badtas; 732, dienblad; 1472, zoutbus; 2677, ontbijtkoektrom mel; 4502, platenrek; 4199, paar muil tjes; 3841, klerenhanger; 3459, hand doek; 2688, doos zakdoeken; 2590, Texel-sjaal; 3323, hoofddoekje; 4487, tv-map; 4059, kop en schotel; 4165, bon bonschaaltje; 1435, boodschappentas; 803, platenbon a ƒ6,50; 4609, knijpkat plus batterij; 1977. fruitmand; 282, boe- kenbon a ƒ8,4431, doos postpapier; 1501, doos postpapier; 129 doos sigaren; 3067 en 3971 doos sigaretten; 2201, foto album; 2174, schilderij van Texel, 411, koektrommeltje; 3195, assortiment vogel (chocola), 447, doos kersenbon bons. 2984, kussen, 1213, strandmat; 2794, vliegengordijn; 1984, bijzettafeltje. vast personeel bij deze zender, daar de werking volautomatisch zal zijn. Vooral voor Texel zal de nieuwe tele visiezender van groot belang zijn. Wel iswaar is de ontvangst van de steun- zender te Huisduinen redelijk goed, maar deze installatie is bijzonder gevoe lig voor storingen. Afhankelijk van at mosferische omstandigheden kan het gebeuren dat de ontvangst meerdere malen op een avond uitvalt. Aan de daaruit voortvloeiende ergernis in de huiskamers komt dus definitief een eind. Bovendien zal, de zender in Wie ringermeer ook het tweede net rclaye- ren, zodat Texel als een der laatste ge bieden in Nederland ook hiervan kan profiteren. Van groot belang voor veel eisende radio-luisteraars is het, dat de zender ook de ontvangst van FM-radio- uitzendingen op Texel zeer sterk zal verbeteren. Vooral na het verdwijnen van de TV/FM-zender te Irnsum wordt de FM-ontvangst op Texel door gebrek aan signaalsterkte ernstig belemmerd. Zoals bekend benadert de geluidskwali teit van FM het meest van alle syste men de werkelijkheid en is zelfs nog belangrijk beter dan de toch al goede kwaliteit van de draadomroep. Interes sant is de mogelijkheid om na de inge bruikneming van de Wieringen-zender FM-uitzendingen in stereo te beluiste ren. Dit laatste verkeert evenwel nog in experimenteel stadium. GESLAAGD Voor het praktijkdiploma machine- schrijven slaagden de dames G. v.d. Berg, R. v d. Slikke en G. v.d. Zwaag, allen uit Den Burg, en G. Eelman uit Oosterend. Zij werden opgeleid door de heer A. C. Peetoom te Den Burg. TEXELSE MARKT Gisteren werden 1333 lammeren aan gevoerd, die 79,tot ƒ117,50 op brachten De handel was stug. Voorts 3 koeien ƒ850,— tot 1100,—; 5 nuch tere kalveren ƒ175,tot ƒ250,en 3 geiten ƒ20,tot ƒ50, TEXELAARTJES 3 regels ƒ1.elke regel méér ƒ0,25. Onder adres te bevr (niet eerder dan 11 u. in Boekh.) en onder nummer ƒ0,25 meer Weet je nog wel oudje? Dit kunt u zeggen wan neer u die leuke trouw foto bekijkt over 50 jaar die gemaakt werd bij het orgel. Voor uw zilveren of gouden huwelijksfeest. Laat ook voor uw gasten op uw kampeer- of bun galowterrein het orgel komen. J. Zwan, De Koog tel. 312. Zolderopruiming, lom pen, ijzer en metalen. J Jongedijk. Schilderend 60 telefoon (02220) 2777 Visboten en zeepieren. A. Leijen, 't Homtje, telefoon (02226) 394 Voorgevormd beha'tje in leuke broderie d'Anglaise Accentueert de Jeugdige lijnl AA en BB cups 41.95 Bijpassend gordeltje 3.95. Game van meegaand tula- elastiek. Heerlijk vrij, Jong en sportief bewegenl Satijn elastieken voorpandje In wit en zwart Ö.95 verkrijgbaar bij: Woningruil Amsterdam Texel. Aangeb. 4-kamer- woning met waranda en zolder aan de rand van de stad. Huur ƒ17,50 p. week Ruiling voor kl. woning in Den Burg of Den Hoorn. Inl. A. Leijen, Het Horntje H 55 a, telefoon (02226) 394 Met grote blijdschap ge ven wij kennis van de ge boorte van onze dochter en zusje Carola J. Brokken C. Brokken-v.d. Werve Leo Erwin Patrick Texel, 4 juni 1965, Eierland E 26. Voor de zeer vele blijken van belangstelling bij ons 25-jarig huwelijksfeest betuigen wij, ook namens onze kinderen, onze har telijke dank. P. de Vries A. de Vries-Roskam De Ruyterstraat 49, Oudeschild, Texel, mei 1965. In volle overgave aan Gods H. Wil, overleed in huize „St. Jan", na gesterkt te zijn door 't H. Sacrament der Zie ken, onze lieve moeder en oma Neeltje Zijm weduwe van Simon Keijzer, in de ouderdom van 89 jaar. Namens de familie Jac. Keijzer Szn. Huize „St. Jan", Den Burg, Texel, 11 juni 1965. Molensraat 4. De begrafenis heeft maandag j.l. plaatsge had op het R.K. kerk hof te Den Burg. van Johan BriigemannS (kleine damesfiets) ik will hem weer graag terug. Binnenburg 3, Tel. 27821 GROOT AANTAL ZEER LICHT BESCHADIGDE tafelmodel van ƒ338,voor 279, 125 liter. 5 jaar volledige garantie. TELEFOON 2550 TELEFOON (02220) 2450 het adres voor goede Wij hebben ter beschikking 5 hooi-, stroopersen 1 Strautmann zelfladende-, lossende wagen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 2