Cfroen rwarL-Jexels in het harL, Twee maal per week avontuurlijke vliegtocht over de Wadden Stijgende lijn in toeristisch bezoek heeft zich ook in1964 voortgezet G.L.M. opende luchtlijn Texel-Ameland v.v. Koelkasten? Eé. Schoort! Vliegangst wordt snel overwonnen ft: Aandeel Duitsers iets verminderd De Buteriggel Orkest The Four Playboys MAAR ciwcoladethcmtc VRIJDAG 9 JULI 1965 TEXELSE 78e JAARGANG No. 7979 Uitgave N.V. v/h Langeveld de Roojj Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktic: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33. Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Nederl. Middenstandsbanh; Coöp. Boe renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kw. 30 ct. incasso. Advert: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm. TEnSCHELLI VLIELAND AMELAND Griend TEXEL Schiermonnik oog Helder Harlingen Dinsdag 6 juli, half tien 's morgens. Op het vliegveld Texel sluit vlieger A. Rietkerk van de Gelderse Luchtvaartmaatschappij de motorkap van zijn Jodel-Mousguetaire na een uitgebreide en nauwkeurige controle van het inwendige. Dan stapt hij achter zijn st uurknuppel en begroet zijn nog wat zenuwachtige passagiers. „Jetzt geht's los!" zegt een Duitser met stralende ogen vol verwachting tot zijn angstige vrouw, die nooit eerder heeft gevlo gen. De blikken van Rietkerk dwalen langs de metertjes op het dashboard: alles reageert normaal. Gecontroleerd wordt ook of onze riemen vastzitten en of de tanks vol zijn. Dan een heftige trilling en de 140 paardekrachten van de 4-cylinder Lycoming motor ontwaken. Volledige kracht boeven ze nog niet te geven, want het toestel sukkelt eerst naar het andere eind van het grasveld om tegen de wind te kunnen opstijgen. Dan een laatste inspectie, knoppen worden ingedrukt; het toestel draait zich in westelijke richting. De gashandle wordt naar buiten getrokken: de motor loopt op volle kracht. De propellor slaat met veel.geraas vele kubieke meters lucht naar achteren, waardoor het gras plat tegen de grond wordt gedrukt. Met toenemende snelheid hobbelt de kist over de grasmat, komt los en bestormt snel klim mend de bewolkte hemel. Eierland met zijn kaarsrechte wegen, sloten en landerijen zinkt weg in een heiige diepte. Een bocht wordt ingezet. Het toestel ligt nu als een plank in de lucht en vliegt met een vaart van ruim 200 km. per uur in oost-noordoostelijke richting. Wij realiseren ons een mis schien wel historisch ogenblik te beleven: De eerste vlucht in de zomerlijn- dienst Texel-Ameland is begonnen. Minder dan twee minuten na de start hangt het vliegtuig boven de grijze uit gestrektheid van de Waddenzee. Onze piloot toont zich een gezellige prater en vertelt honderduit over zijn beroep. „Dat is niet alleen voor de gezelligheid, maar vooral om de mensen aan boord gerust te stellen. Bijna ieder, die voor het eerst vliegt, is bang en ze blijven bang als hun aandacht niet wordt afge leid. Als een piloot geen woord zegt en met een norse blik op zijn instrumenten op zijn bestemming afkoerst, gaan som migen vermoeden dat het een heel ris kante onderneming is of dat er iets mis is. Vooral bij minder gunstig weer. als het toestel van tijd tot tijd een luchtzak binnenvliegt, gaat men denken aan motorpech en zo. De waarheid is na tuurlijk dat vliegen me even makkelijk of nog makkelijker afgaat dan autorij den. Ik vlieg al zes jaar in allerlei toestellen maar ik heb nooit ernstige maleur meegemaakt. Je kunt je dan moeilijk voorstellen, dat de meeste mensen, die voor het eerst meegaan, met het zweet in hun handen zitten. Ze zeggen zelden dat ze bang zijn, maar aan hun gezicht kun je zien. dat ze gro- Texels enige koeltechn. bureau telefoon 2550 - Den Burg Een overzicht van de vliegroute over de Wad den. Er kan niet kaarsrecht van Texel naar Ameland worden gevlogen in verband niet de „verboden" gebieden bij Vlieland en Terschel ling waar vaak schietoefeningen worden gehou den. In de weckenden bestaat deze beperking niet zodat dan extra-interessante tochten via de eilanden mogelijk zyn. allen Jodels, tot een kleine vloot samen gevoegd en onder gezamenlijk beheer gesteld. Door het houden van rond- en chartervluchten tracht men zoveel mo gelijk van de kosten terug te winnen, waardoor wordt bereikt, dat de initia tiefnemers „vrij" vliegen. Echte winst levert de kleine onderneming niet op en dat hoeft ook niet. Overigens zijn de kosten, die men door de exploitatie wil bestrijden, enorm. Veel geld gaat zitten in benzine, olie, onderhoud, verzeke ring, landingsgelden enz. De betrokken sportvliegers hebben een brevet, waar mee zij hun toestellen mogen vliegen, echter zonder passagiers. Daarom moet een piloot worden gehuurd en hiervoor wordt steeds met succes een beroep gedaan op de vrije uren en vakanties van piloten van luchtmacht en marine. Een bekende en vertrouwde piloot bij de G.L.M. is de heer D. den Uijl en het zelfde kan gezegd worden van sergeant A. Rietkerk van de vliegbasis Deelen, die zijn drie weken durende vakantie op Texel doorbrengt om er rondvluch ten te maken en ons nu over de Wad denzee brengt. Boeiende tocht Wanneer men spreekt over een vlieg tocht ovei zee, denkt men niet aan een vlucht, waarbij de passagiers kunnen genieten van veel bezienswaardigheden. Maar een groot gedeelte van de dag is de Waddenzee geen echte zee. Dan val len uitgestrekte slibvlakten droog en wordt een wirwar van geulen en prie len zichtbaar. Eigenlijk is het bekijken van grote hoogte de enige manier om zich van dit unieke landschap een goed beeld te vormen. We zien hoe de kilo meters lange geulen zich als bomen met takken door de grijze vlakte slingeren. Bij de zeegaten tussen de eilanden ko men ze bijeen in het inktzwarte diepe water, waar de branding van de Noord zee witte koppen op de golven maakt. We vliegen niet bijzonder hoog, enkele honderden meters, en kunnen goed zien dat in deze eindeloosheid het dierlijk leven niet ontbreekt. Grote troepen vo gels vliegen op als de Jodel over hen heen snort en oostelijk van de uitge strekte witte Vliehors zien we zelfs en kele zeehonden, die zich met hun jon gen snel naar het water begeven. Na (Zie vervolg pagina 2) A. KAGER REDT KIND UIT HAVEN De 9-jarige Tine van Boven uit Oude- schild maakte dinsdag een ongelukkige val van een boot in de haven van Oude- schild, waarbij zij precies tussen wal en schip in het water terecht kwam. Ge lukkig was op dat moment de heer A. Kager uit De Waal aanwezig, die het meisje juist op tijd „op het droge" wist te brengen. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 2 tot en met 7 juli 1965 Geboren: Johannes Hendrikus, zv. Petrus J. van Heerwaarden en Maria J. Smit; Maria, dv. Johannes Vinke en Doutje van der Heide; Marike, dv. Leendert C. de Veij en Gerda A. Blom. Overleden: Hendrik Broekman, oud 78 jaar. GESLAAGD Onze plaatsgenoot Jan C. van Gro ningen deed aan de Hogere Zeevaart school te Den Helder met goed gevolg examen voor het diploma stuurmans leerling. Afd. BS. Mej. Maart je G. van Groningen slaag de te Amsterdam voor de M.O.-akte Lichamelijke Opvoeding. Zij verkreeg deze ake na een vierjarige opleiding aan de Haagse Academie voor Licha melijke Opvoeding. GESLAAGD Te Bergen op Zoom slaagde de heer Peter Bakker te Den Burg voor het examen gymnasium-gamma. Voor het examen gymnasium-b slaagde de heer Jan Duin, eveneens uit Den Burg. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 14 juli a.s. worden de moeders van Oudeschild en Den Burg verwacht: Oudeschild van 1.30 - 2 uur; Den Burg van 2-4 uur. De stijgende lijn in de ontwikkeling van het toeristisch bezoek aan Texel heeft zich in 1964 voortgezet. Het aantal gasten is ten opzichte van 1963 toege nomen met 18% tot ruim 101:000; het aantal overnachtingen is met 19% ge groeid tot ruim 1.100.000. Bij deze ontwikkeling is zowel het Nederlandse als het buitenlandse bezoek betrokken geweest. Het Nederlandse aandeel in de vakanticdrukte is evenwel sterker gegroeid. Aldus de eerste regels uit het overzicht van de gemeentelijke gastenstatistiek over het seizoen 1964, dat ons een dezer dagen door het gemeentebestuur werd toegezonden. Bij de ontwikke ling van het vakantiebezoek op het eiland zijn met uitzondering van de vakan tieoorden, alle logiesvormen betrokken. Het sterkst is de vakantiedrukte toege nomen op de huisjesterreinen. In dit onderdeel van de logiesaccommodatie is ten opzichte van 1963 het aantal overnachtingen met 41% gestegen. De groei cijfers van de sectoren gemeubileerd verhuur, de kampeerterreinen en de bun galowparken liggen eveneens hoger dan het groeicijfer voor het gehele toeris tische bezoek op Texel. Aankomst op Ameland. Na een voorspoedige tocht van een half uur stappen de passagiers uit op het dicht bij Ballum gelegen vliegveld. te beproevingen doormaken. Ze geloven je dan ook niet als je hen vertelt, dat ze tijdens de autorit naar het vliegveld veel meer risico hebben gelopen dan nu in het toestel. Meestal lukt het wel om ze op hun gemak te stellen. Je vertelt iets over de instrumenten van een vliegtuig en je maakt hen vooral duide lijk dat een licht toestel als een Jodel niet als een steen naar beneden valt als er iets mis gaat. Als we op hoogte zit ten, kan in glijvlucht altijd wel land bereikt worden. De eilanden met hun uitgestrekte stranden, zandplaten en wadden bieden gunstige noodlandings mogelijkheden. Maar die sensatie zullen we onze passagiers waarschijnlijk nooit kunnen bieden Geen winst De naam N.V. Gelderse Luchtvaart maatschappij moge doen denken aan een concern, dat alleen weet van kei hard zakendoen en winst maken; de werkelijkheid is anders. In de N.V. is een aantal Nederlandse sportvliegers geïnteresseerd. Mensen dus die naast hun beroep deze hobby beoefenen. Nu is sportvliegen een uiterst kostbare liefhebberij, zodat men gaarne gebruik maakt van een mogelijkheid om het materieel op een of andere manier ren dabel te maken. De initiatiefnemers hebben daarom hun drie toestellen, Het aandeel van de pensions, half- pions en hotels is evenwel teruggelopen of gelijk gebleven, ondanks het grotere aantal overnachtingen, dat ook in deze onderdelen is geregistreerd. Als gevolg hiervan ligt nog iets meer dan het jaar ervoor het zwaartepunt van- de toeris- tisohe bedrijvigheid op de kampeerter reinen. de huisjesterreinen en de bun galowparken. Verblijfsduur De gemiddelde overnachtingsduur van de badgasten bleef in 1964 gelijk met die van 1963. Alleen de niet uit West-Duitsland afkomstige buitenlan ders zijn veel langer gebleven. Tussen de diverse onderdelen van de logies accommodatie zijn met betrekking tot de gemiddelde overnachtingsduur be langrijke verschillen aanwijsbaar. Het langst leggen de gasten beslag op de beschikbare logiesruimte in de sector gemeubileerd verhuur; het kortst in de hotels. Spreiding Opmerkelijk is dat de toeneming van het toeristenbezoek aan gebieden, die buiten de traditionele toeristengebieden zijn gelegen, aanzienlijk sterker is ge weest dan in andere toeristische centra op Texel. Het grootste deel van de va kantiedrukte bleef echter in en bij De Koog geconcentreerd. Gesteld kan wor den, dat bij de toenemende ontwikke ling van het vakantiebezoek alle deel gebieden betrokken zijn geweest. Andere eilanden Van het totale toeristische bezoek aan de Waddeneilanden in 1964 is naar gas ten gerekend 42% en naar overnachtin gen gerekend 37% op Texel geconcen treerd geweest. Op Texel kwamen 101.004 personen; op de andere eilanden totaal 241.317 personen. Het aantal overnachtingen op Texel bedroeg 1.087.107, op de andere eilanden samen 2.932 840. De groei van het. vakantie verkeer is op Texel aanzienlijk sterker geweest dan in het hele Waddengebied. Evenals in het hele waddengebied wordt op Texel de toeneming van de toeristische bedrijvigheid vooral be paald door de stijging van het bezoek uit Nederland Als gevolg is het aandeel van de Nederlandse badgasten op Texel opgelopen tot 57% en in het hele wad dengebied tot 61%. Het West-Duitse bezoek is ten opzichte van 1963 minder sterk toegenomen. Herkomstgebieden Texel trekt vooral toeristen aan uit de westelijke provincies van Nederland. Naar verhouding is op Texel een groter aantal badgasten uit dit deel van Ne derland afkomstig dan op alle andere Waddeneilanden gezamenlijk. In het hele Waddengebied overwegen onder het Nederlandse bezoek de gasten uit Noord-Nederland. De vakantiegangers uit het Roergebied en uit de overige de- zaterdag, zondag, dinsdag en woensdag Een verrukkeli|ke chocoladedrank mot slechts 1% vet Fris en pittig von smaak. Tosti lest de dorst, is lekker luchtig en eerbiedigt de slonke lijnl len van de Bondsrepubliek bezoeken in vrijwel gelijke mate Texel als het hele Waddengebied. Van het totale West- Duitse bezoek is 41% op Texel gecon centreerd. Verdeling over logiesvormen Op Texel ligt voornamelijk het accent op de diverse vormen van kamperen. Hoewel in het hele waddengebied de kampeerbedrijven eveneens een groot aandeel hebben in de vakantiebedrijvig heid, zijn de andere logiesvormen toch sterker tot ontwikkeling gekomen dan op ons eiland. Naar verhouding trekken op alle Waddeneilanden de hotels en pensions aanzienlijk meer gasten dan op Texel. In de sector gemeubileerd verhuur overweegt op Texel het buitenlands bezoek; in het hele Waddengebied daarentegen wordt in deze logiesvorm de drukte vooral bepaald door Neder landse vakantiegangers. De kampeerterreinen zijn op Texel en op alle Waddeneilanden in nog sterkere mate ingesteld op de vakantiegangers uit Nederland. Verblijfsduur De gemiddelde verblijfsduur op Texel is korter dan op de andere eilanden. Het verschil in overnachtingsduur tus sen de beide onderzochte gebieden is voor de Nederlandse toeristen minder groot dan voor de buitenlandse gasten. De buitenlandse vakantiegangers leg gen op Texel en in het hele Waddenge bied langer beslag op de logiesaccom modatie dan de Nederlandse bezoekers. Sociale structuur De functie van Texel voor het sociaal- toerisme is in 1964 in betekenis toege nomen. Ten opzichte van 1963 is het aandeel van de vakantiegangers uit de lagere inkomensgroepen in de vakantie- drukte op dit eiland opgelopen tot 61%. In het hele Waddengebied maakt deze categorie 55% van de vakantiegangers uit. Dit laatste percentage wordt sterk beïnvloed doordat op Texel bijna 40% van de vakantiedrukte van het hele Waddengebied is geconcentreerd. Op de overige 4 Waddeneilanden is het sociaal-toerisme minder tot ontwikke ling gekomen. Vervoerspatroon Het percentage gasten, dat per auto reist, is op Texel hoger dan op de vijf Waddeneilanden. Hieruit mag worden afgeleid dat Texel met een auto gemak kelijker te bereiken is dan andere Wad deneilanden. In 1964 is intensiever ge bruik gemaakt van de auto als vervoer middel dan in het vorige seizoen. Leeftijdsverdeling Het aantal gasten dat jonger is dan 16 jaar ligt op Texel enige procenten lager dan in het gehele Waddengebied. Hieruit mag geconcludeerd worden, dat de recreatie van gezinnen met jonge kinderen op Texel naar verhouding een wat minder belangrijke plaats inneemt dan gemiddeld op de andere Wadden eilanden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 1