Cfroen rwarL-Jexels in het harL,
Twee maal per week avontuurlijke
vliegtocht over de Wadden
Stijgende lijn in toeristisch bezoek
heeft zich ook in1964 voortgezet
G.L.M. opende luchtlijn Texel-Ameland v.v.
Koelkasten? Eé. Schoort!
Vliegangst wordt snel overwonnen
ft:
Aandeel Duitsers iets verminderd
De Buteriggel
Orkest
The Four Playboys
MAAR
ciwcoladethcmtc
VRIJDAG 9 JULI 1965
TEXELSE
78e JAARGANG No. 7979
Uitgave N.V. v/h Langeveld de Roojj
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
Redaktic: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33.
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Nederl. Middenstandsbanh; Coöp. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p.
kw. 30 ct. incasso. Advert: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm.
TEnSCHELLI
VLIELAND
AMELAND
Griend
TEXEL
Schiermonnik
oog
Helder
Harlingen
Dinsdag 6 juli, half tien 's morgens. Op het vliegveld Texel sluit vlieger
A. Rietkerk van de Gelderse Luchtvaartmaatschappij de motorkap van zijn
Jodel-Mousguetaire na een uitgebreide en nauwkeurige controle van het
inwendige. Dan stapt hij achter zijn st uurknuppel en begroet zijn nog wat
zenuwachtige passagiers. „Jetzt geht's los!" zegt een Duitser met stralende
ogen vol verwachting tot zijn angstige vrouw, die nooit eerder heeft gevlo
gen. De blikken van Rietkerk dwalen langs de metertjes op het dashboard:
alles reageert normaal. Gecontroleerd wordt ook of onze riemen vastzitten en
of de tanks vol zijn. Dan een heftige trilling en de 140 paardekrachten van
de 4-cylinder Lycoming motor ontwaken. Volledige kracht boeven ze nog
niet te geven, want het toestel sukkelt eerst naar het andere eind van het
grasveld om tegen de wind te kunnen opstijgen. Dan een laatste inspectie,
knoppen worden ingedrukt; het toestel draait zich in westelijke richting.
De gashandle wordt naar buiten getrokken: de motor loopt op volle kracht.
De propellor slaat met veel.geraas vele kubieke meters lucht naar achteren,
waardoor het gras plat tegen de grond wordt gedrukt. Met toenemende
snelheid hobbelt de kist over de grasmat, komt los en bestormt snel klim
mend de bewolkte hemel. Eierland met zijn kaarsrechte wegen, sloten en
landerijen zinkt weg in een heiige diepte. Een bocht wordt ingezet. Het
toestel ligt nu als een plank in de lucht en vliegt met een vaart van ruim
200 km. per uur in oost-noordoostelijke richting. Wij realiseren ons een mis
schien wel historisch ogenblik te beleven: De eerste vlucht in de zomerlijn-
dienst Texel-Ameland is begonnen.
Minder dan twee minuten na de start
hangt het vliegtuig boven de grijze uit
gestrektheid van de Waddenzee. Onze
piloot toont zich een gezellige prater en
vertelt honderduit over zijn beroep.
„Dat is niet alleen voor de gezelligheid,
maar vooral om de mensen aan boord
gerust te stellen. Bijna ieder, die voor
het eerst vliegt, is bang en ze blijven
bang als hun aandacht niet wordt afge
leid. Als een piloot geen woord zegt en
met een norse blik op zijn instrumenten
op zijn bestemming afkoerst, gaan som
migen vermoeden dat het een heel ris
kante onderneming is of dat er iets mis
is. Vooral bij minder gunstig weer. als
het toestel van tijd tot tijd een luchtzak
binnenvliegt, gaat men denken aan
motorpech en zo. De waarheid is na
tuurlijk dat vliegen me even makkelijk
of nog makkelijker afgaat dan autorij
den. Ik vlieg al zes jaar in allerlei
toestellen maar ik heb nooit ernstige
maleur meegemaakt. Je kunt je dan
moeilijk voorstellen, dat de meeste
mensen, die voor het eerst meegaan,
met het zweet in hun handen zitten. Ze
zeggen zelden dat ze bang zijn, maar
aan hun gezicht kun je zien. dat ze gro-
Texels enige koeltechn. bureau
telefoon 2550 - Den Burg
Een overzicht van de vliegroute over de Wad
den. Er kan niet kaarsrecht van Texel naar
Ameland worden gevlogen in verband niet de
„verboden" gebieden bij Vlieland en Terschel
ling waar vaak schietoefeningen worden gehou
den. In de weckenden bestaat deze beperking
niet zodat dan extra-interessante tochten via de
eilanden mogelijk zyn.
allen Jodels, tot een kleine vloot samen
gevoegd en onder gezamenlijk beheer
gesteld. Door het houden van rond- en
chartervluchten tracht men zoveel mo
gelijk van de kosten terug te winnen,
waardoor wordt bereikt, dat de initia
tiefnemers „vrij" vliegen. Echte winst
levert de kleine onderneming niet op en
dat hoeft ook niet. Overigens zijn de
kosten, die men door de exploitatie wil
bestrijden, enorm. Veel geld gaat zitten
in benzine, olie, onderhoud, verzeke
ring, landingsgelden enz. De betrokken
sportvliegers hebben een brevet, waar
mee zij hun toestellen mogen vliegen,
echter zonder passagiers. Daarom moet
een piloot worden gehuurd en hiervoor
wordt steeds met succes een beroep
gedaan op de vrije uren en vakanties
van piloten van luchtmacht en marine.
Een bekende en vertrouwde piloot bij
de G.L.M. is de heer D. den Uijl en het
zelfde kan gezegd worden van sergeant
A. Rietkerk van de vliegbasis Deelen,
die zijn drie weken durende vakantie
op Texel doorbrengt om er rondvluch
ten te maken en ons nu over de Wad
denzee brengt.
Boeiende tocht
Wanneer men spreekt over een vlieg
tocht ovei zee, denkt men niet aan een
vlucht, waarbij de passagiers kunnen
genieten van veel bezienswaardigheden.
Maar een groot gedeelte van de dag is
de Waddenzee geen echte zee. Dan val
len uitgestrekte slibvlakten droog en
wordt een wirwar van geulen en prie
len zichtbaar. Eigenlijk is het bekijken
van grote hoogte de enige manier om
zich van dit unieke landschap een goed
beeld te vormen. We zien hoe de kilo
meters lange geulen zich als bomen met
takken door de grijze vlakte slingeren.
Bij de zeegaten tussen de eilanden ko
men ze bijeen in het inktzwarte diepe
water, waar de branding van de Noord
zee witte koppen op de golven maakt.
We vliegen niet bijzonder hoog, enkele
honderden meters, en kunnen goed zien
dat in deze eindeloosheid het dierlijk
leven niet ontbreekt. Grote troepen vo
gels vliegen op als de Jodel over hen
heen snort en oostelijk van de uitge
strekte witte Vliehors zien we zelfs en
kele zeehonden, die zich met hun jon
gen snel naar het water begeven. Na
(Zie vervolg pagina 2)
A. KAGER REDT KIND UIT HAVEN
De 9-jarige Tine van Boven uit Oude-
schild maakte dinsdag een ongelukkige
val van een boot in de haven van Oude-
schild, waarbij zij precies tussen wal en
schip in het water terecht kwam. Ge
lukkig was op dat moment de heer A.
Kager uit De Waal aanwezig, die het
meisje juist op tijd „op het droge" wist
te brengen.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 2 tot en met 7 juli 1965
Geboren: Johannes Hendrikus, zv.
Petrus J. van Heerwaarden en Maria J.
Smit; Maria, dv. Johannes Vinke en
Doutje van der Heide; Marike, dv.
Leendert C. de Veij en Gerda A. Blom.
Overleden: Hendrik Broekman, oud
78 jaar.
GESLAAGD
Onze plaatsgenoot Jan C. van Gro
ningen deed aan de Hogere Zeevaart
school te Den Helder met goed gevolg
examen voor het diploma stuurmans
leerling. Afd. BS.
Mej. Maart je G. van Groningen slaag
de te Amsterdam voor de M.O.-akte
Lichamelijke Opvoeding. Zij verkreeg
deze ake na een vierjarige opleiding
aan de Haagse Academie voor Licha
melijke Opvoeding.
GESLAAGD
Te Bergen op Zoom slaagde de heer
Peter Bakker te Den Burg voor het
examen gymnasium-gamma. Voor het
examen gymnasium-b slaagde de heer
Jan Duin, eveneens uit Den Burg.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 14 juli a.s. worden de
moeders van Oudeschild en Den Burg
verwacht: Oudeschild van 1.30 - 2 uur;
Den Burg van 2-4 uur.
De stijgende lijn in de ontwikkeling van het toeristisch bezoek aan Texel
heeft zich in 1964 voortgezet. Het aantal gasten is ten opzichte van 1963 toege
nomen met 18% tot ruim 101:000; het aantal overnachtingen is met 19% ge
groeid tot ruim 1.100.000. Bij deze ontwikkeling is zowel het Nederlandse als
het buitenlandse bezoek betrokken geweest. Het Nederlandse aandeel in de
vakanticdrukte is evenwel sterker gegroeid. Aldus de eerste regels uit het
overzicht van de gemeentelijke gastenstatistiek over het seizoen 1964, dat ons
een dezer dagen door het gemeentebestuur werd toegezonden. Bij de ontwikke
ling van het vakantiebezoek op het eiland zijn met uitzondering van de vakan
tieoorden, alle logiesvormen betrokken. Het sterkst is de vakantiedrukte toege
nomen op de huisjesterreinen. In dit onderdeel van de logiesaccommodatie is
ten opzichte van 1963 het aantal overnachtingen met 41% gestegen. De groei
cijfers van de sectoren gemeubileerd verhuur, de kampeerterreinen en de bun
galowparken liggen eveneens hoger dan het groeicijfer voor het gehele toeris
tische bezoek op Texel.
Aankomst op Ameland. Na een voorspoedige
tocht van een half uur stappen de passagiers
uit op het dicht bij Ballum gelegen vliegveld.
te beproevingen doormaken. Ze geloven
je dan ook niet als je hen vertelt, dat ze
tijdens de autorit naar het vliegveld
veel meer risico hebben gelopen dan nu
in het toestel. Meestal lukt het wel om
ze op hun gemak te stellen. Je vertelt
iets over de instrumenten van een
vliegtuig en je maakt hen vooral duide
lijk dat een licht toestel als een Jodel
niet als een steen naar beneden valt als
er iets mis gaat. Als we op hoogte zit
ten, kan in glijvlucht altijd wel land
bereikt worden. De eilanden met hun
uitgestrekte stranden, zandplaten en
wadden bieden gunstige noodlandings
mogelijkheden. Maar die sensatie zullen
we onze passagiers waarschijnlijk nooit
kunnen bieden
Geen winst
De naam N.V. Gelderse Luchtvaart
maatschappij moge doen denken aan
een concern, dat alleen weet van kei
hard zakendoen en winst maken; de
werkelijkheid is anders. In de N.V. is
een aantal Nederlandse sportvliegers
geïnteresseerd. Mensen dus die naast
hun beroep deze hobby beoefenen. Nu
is sportvliegen een uiterst kostbare
liefhebberij, zodat men gaarne gebruik
maakt van een mogelijkheid om het
materieel op een of andere manier ren
dabel te maken. De initiatiefnemers
hebben daarom hun drie toestellen,
Het aandeel van de pensions, half-
pions en hotels is evenwel teruggelopen
of gelijk gebleven, ondanks het grotere
aantal overnachtingen, dat ook in deze
onderdelen is geregistreerd. Als gevolg
hiervan ligt nog iets meer dan het jaar
ervoor het zwaartepunt van- de toeris-
tisohe bedrijvigheid op de kampeerter
reinen. de huisjesterreinen en de bun
galowparken.
Verblijfsduur
De gemiddelde overnachtingsduur
van de badgasten bleef in 1964 gelijk
met die van 1963. Alleen de niet uit
West-Duitsland afkomstige buitenlan
ders zijn veel langer gebleven. Tussen
de diverse onderdelen van de logies
accommodatie zijn met betrekking tot
de gemiddelde overnachtingsduur be
langrijke verschillen aanwijsbaar. Het
langst leggen de gasten beslag op de
beschikbare logiesruimte in de sector
gemeubileerd verhuur; het kortst in de
hotels.
Spreiding
Opmerkelijk is dat de toeneming van
het toeristenbezoek aan gebieden, die
buiten de traditionele toeristengebieden
zijn gelegen, aanzienlijk sterker is ge
weest dan in andere toeristische centra
op Texel. Het grootste deel van de va
kantiedrukte bleef echter in en bij De
Koog geconcentreerd. Gesteld kan wor
den, dat bij de toenemende ontwikke
ling van het vakantiebezoek alle deel
gebieden betrokken zijn geweest.
Andere eilanden
Van het totale toeristische bezoek aan
de Waddeneilanden in 1964 is naar gas
ten gerekend 42% en naar overnachtin
gen gerekend 37% op Texel geconcen
treerd geweest. Op Texel kwamen
101.004 personen; op de andere eilanden
totaal 241.317 personen. Het aantal
overnachtingen op Texel bedroeg
1.087.107, op de andere eilanden samen
2.932 840. De groei van het. vakantie
verkeer is op Texel aanzienlijk sterker
geweest dan in het hele Waddengebied.
Evenals in het hele waddengebied
wordt op Texel de toeneming van de
toeristische bedrijvigheid vooral be
paald door de stijging van het bezoek
uit Nederland Als gevolg is het aandeel
van de Nederlandse badgasten op Texel
opgelopen tot 57% en in het hele wad
dengebied tot 61%. Het West-Duitse
bezoek is ten opzichte van 1963 minder
sterk toegenomen.
Herkomstgebieden
Texel trekt vooral toeristen aan uit
de westelijke provincies van Nederland.
Naar verhouding is op Texel een groter
aantal badgasten uit dit deel van Ne
derland afkomstig dan op alle andere
Waddeneilanden gezamenlijk. In het
hele Waddengebied overwegen onder
het Nederlandse bezoek de gasten uit
Noord-Nederland. De vakantiegangers
uit het Roergebied en uit de overige de-
zaterdag, zondag, dinsdag en
woensdag
Een verrukkeli|ke chocoladedrank mot
slechts 1% vet Fris en pittig von smaak.
Tosti lest de dorst, is lekker luchtig en
eerbiedigt de slonke lijnl
len van de Bondsrepubliek bezoeken in
vrijwel gelijke mate Texel als het hele
Waddengebied. Van het totale West-
Duitse bezoek is 41% op Texel gecon
centreerd.
Verdeling over logiesvormen
Op Texel ligt voornamelijk het accent
op de diverse vormen van kamperen.
Hoewel in het hele waddengebied de
kampeerbedrijven eveneens een groot
aandeel hebben in de vakantiebedrijvig
heid, zijn de andere logiesvormen toch
sterker tot ontwikkeling gekomen dan
op ons eiland. Naar verhouding trekken
op alle Waddeneilanden de hotels en
pensions aanzienlijk meer gasten dan op
Texel.
In de sector gemeubileerd verhuur
overweegt op Texel het buitenlands
bezoek; in het hele Waddengebied
daarentegen wordt in deze logiesvorm
de drukte vooral bepaald door Neder
landse vakantiegangers.
De kampeerterreinen zijn op Texel en
op alle Waddeneilanden in nog sterkere
mate ingesteld op de vakantiegangers
uit Nederland.
Verblijfsduur
De gemiddelde verblijfsduur op Texel
is korter dan op de andere eilanden.
Het verschil in overnachtingsduur tus
sen de beide onderzochte gebieden is
voor de Nederlandse toeristen minder
groot dan voor de buitenlandse gasten.
De buitenlandse vakantiegangers leg
gen op Texel en in het hele Waddenge
bied langer beslag op de logiesaccom
modatie dan de Nederlandse bezoekers.
Sociale structuur
De functie van Texel voor het sociaal-
toerisme is in 1964 in betekenis toege
nomen. Ten opzichte van 1963 is het
aandeel van de vakantiegangers uit de
lagere inkomensgroepen in de vakantie-
drukte op dit eiland opgelopen tot 61%.
In het hele Waddengebied maakt deze
categorie 55% van de vakantiegangers
uit. Dit laatste percentage wordt sterk
beïnvloed doordat op Texel bijna 40%
van de vakantiedrukte van het hele
Waddengebied is geconcentreerd. Op de
overige 4 Waddeneilanden is het
sociaal-toerisme minder tot ontwikke
ling gekomen.
Vervoerspatroon
Het percentage gasten, dat per auto
reist, is op Texel hoger dan op de vijf
Waddeneilanden. Hieruit mag worden
afgeleid dat Texel met een auto gemak
kelijker te bereiken is dan andere Wad
deneilanden. In 1964 is intensiever ge
bruik gemaakt van de auto als vervoer
middel dan in het vorige seizoen.
Leeftijdsverdeling
Het aantal gasten dat jonger is dan
16 jaar ligt op Texel enige procenten
lager dan in het gehele Waddengebied.
Hieruit mag geconcludeerd worden, dat
de recreatie van gezinnen met jonge
kinderen op Texel naar verhouding een
wat minder belangrijke plaats inneemt
dan gemiddeld op de andere Wadden
eilanden.