(jroen "Zwarts Jexels in het harL, Kapitein Schroder van de „Lisbeth" ontmoette eindelijk zijn redders Koelkasten? Gebr.Schoorl! 44 JAAR NA STRANDING OP EIERLANDSE GRONDEN Herinnering aan barre redding in vliegende storm Nieuwe reddinglijn op strand te De Koog bleek ondeugdelijk 0e Buteriggel Orkest The Four Playboys Studenten en gasten in moeilijkheden DINSDAG 13 JULI 1965 TEXELSE 78e JAARGANG No. 7980 Uitgave N.V. v/h Langeveld de RooU Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktic: Harry de Graaf, Wilhelmlnalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kw. 30 ct. incasso. Advert: familieberichten 14 ct p. hud.; andere advert 12 ct. p. mm. Hef was een vliegende storm, die zondag 23 oktober 1921 over de Noord zee woedde en de golven tot nauwelijks gekende hoogte opstuwde. Boven dien was het bitter koud en van tijd tot tijd belemmerden striemende hagel buien het uitzicht, voor zover dat al niet reeds door het opwaaiende stuif- water en schuim gebeurde. Het beestachtige weer bracht tientallen schepen in moeilijkheden. Menig vaartuig moesf de strijd tegen de samenspannende elementen opgeven en verdween voorgoed in de diepte. Tientallen zeelieden vonden in een tijdsbestek van nauwelijks 20 uren een graf in de golven. Ook vele kustbewoners, die trachtten de in nood verkerende bemanningen te hulp te komen, kwamen om. Bij Hamburg zonk Duitslands grootste zeesleper en bij Hoek van Holland liep de stoomreddinaboot President van Heel op de zuiderpier toen zij op weg was naar een in zinkende toestand verkeren de vrachtvaarder. De zes bemanningsleden kwamen om. Een Joodsschoener van de marine verging met tien man. De Noordwesterstorm veroorzaakte grote schade. Het water van de Zuiderzee stroomde de polders van Eemnes, Baarn en Bunschoten binnen en op Texel sloeg een belangrijk deel van de noord-oostkust weg, waardoor de toestand van het poldertje „De Volharding" bijzonder hachelijk werd. „Wanneer van hogerhand niet spoedig maatrege len worden genomen, zal het bij dezen voortgang niet lang meer duren, of er gaat een kostbaar stuk van ons eiland verloren!" zo meldde de Texelse Cou rant later bezorgd. O LA Het verloop van de stormverschijn- selen was funest: Nadat de wind zater dagochtend om 11 uur iets was vermin derd, ibrak tegen het middaguur de storm opnieuw los, waarna de wind kracht snel toenam en bijna onafgebro ken met grote hevigheid bleef woeden tot zondagmiddag. Tussen middernacht en 7 uur 's morgens werd herhaaldelijk de orkaankracht overschreden: wind snelheden tot 35 meter per seconde. Alarm op Texel Om 11 uur zag de kustwacht vanuit de Eierlandse vuurtoren in zuid-weste lijke richting een ijzeren driemast- schoener angstig dicht de kust naderen. Het was duidelijk dat het motorloze zeilschip een speelbal was geworden van de kokende golven. Nog even werd de toestand aangezien, maar toen het duidelijk werd dat het nog onbekende schip zou stranden, sloeg men alarm. Het sein kwam niet onverwacht. In ver band met het noodweer hadden de twaalf bemanningsleden van de roei- reddingboot van De Cocksdorp zich ge reed gemaakt en konden onmiddellijk uitrukken. Duitse schoener De in moeilijkheden verkerende ijze ren schoener was de Duitse „Lisbeth", die met een bemanning van zes koppen en een lading van 250 ton porcelein- aarde op weg was van Fowey in Enge land naar Gotenborg in Zweden. De j 31-jarige kapitein Arnold Schroder had de laatste twintig uur geen oog dicht gedaan. Al bij Dover was het noodweer begonnen, maar de windrichting was niet bijzonder ongunstig, zodat hij het waagde door te zetten. Het ging lange tijd goed en de „Lisbeth" zeilde met hoge snelheid op zijn bestemming af. De verschrikkingen begonnen eerst zon dagochtend vroeg, toen de wind iets draaide en de schoener steeds meer de Noordhollandse kust naderde. Het be reiken van de bocht bij de Wadden eilanden gaf Schroder hoop, een stran ding te kunnen ontlopen, maar de na tuur gunde hem dit geluk niet. Nog voor hij Texel was gepasseerd, draaide de wind nog sterker en machteloos moest de gezagvoerder van het niet- verzekerde schip toezien, hoe hij snel de witte schuimzeeën van de beruchte Eierlandse gronden naderde. De plotse linge schok en het gekraak van de hou ten masten bewees, dat alle hoop was vervlogen. De „Lisbeth" zat vast en het zou optimistisch zijn te hopen, dat zij het langer dan enkele uren tegen de herhaaldelijk aanstormende grondzeeën zou uithouden. Het was één uur zon dagmiddag toen het Duitse schip vast liep en nagenoeg op hetzelfde moment bracht schipper M. Boon Mzn. met zijn elf roeiers J. Bakker Gzn., A. List, G. v.d. Kooij, J. v.d. Kooij, J. Boon Mzn., F. Buis Rzn.. R. Buis, C. Boon Azn C. Soon Czn., M. Boon Czn. en B. de Boer de roeireddingboot te water. Het gerucht van de stranding ver spreidde zich snel over Texel. Vele hon derden belangstellenden trokken naar de Noordpunt om het reddingswerk langszij. De zes bemanningsleden ston den klaar en sprongen snel over. Dode lijk vermoeid, maar vol trots werd de terugtocht naar De Cocksdorp aange vangen. Na vele martelende uren kon den ze met zes behouden schepelingen aan wal stappen, hysterisch toegejuicht door de Texelaars, die al die tijd klap pertandend van spanning en kou had den gewacht. Toen de verkleumde Duitsers hotel „De Hoop" werden bin nengebracht om door de gezusters Buis te worden verzorgd, was de duisternis ingevallen. Een week later verliet kapitein Schroder het eiland Texel, op weg naar zijn woonplaats Hamburg. In nig dankbaar was hij gestemd je gens de dappere Cocksdorpers, die het leven van hem en zijn mannen hadden gered en met het vaste voornemen om nog eens terug te komen Allerlei omstandigheden waaronder de oorlog stonden dit plan in de weg, maar wél schreef Texels enige koeltechn. bureau telefoon 2550 - Den Burg gade te slaan. Veel was er niet te zien, want al direct na het vertrek werd de boot herhaaldelijk aan het gezicht ont trokken door de hoge golven en de ha gelbuien. Hulp van alle kanten De redders van De Cocksdorp waren niet de enigen, die de ontredderde „Lisbet" te hulp snelden. Ook de Vlie- lander redders brachten vanaf de Hors een boot te water, maar toen zij meen den, dat hun Texelse collega's onder aanzienlijk gunstiger omstandigheden op weg waren, gingen zij terug. Anders was het gesteld met de mo derne ijzeren motorreddingboot „Bran- daris" van Terschelling, die dank zij haar motorkracht, een goede kans maakte om eerder bij het wrak te zijn dan de Texelse roeiboot. De toestand op de „Lisbet" werd in tussen steeds benarder. De zeilen scheurden aan flarden en de voorste mast knapte af met hevig gekraak. De onheilspellende knallen, die boven het stormgeweld uitklonken, wezen op het springen van klinknagels in de romp platen. De lange romp reed als een ton heen en weer, telkens als zich de wa termassa's op het schip stortten. „Brandaris" verdween Plotseling, toen het weer even op klaarde, zagen Schroder en zijn mannen een glimp van de tegen de golven stei gerende, maar snel naderende „Bran daris". Hoopvol wachtten ze vol span ning af. Maar hoe ze ook bleven kijken, de Terschellinger boot liet zicht niet meer zien, ook niet bij een volgende opklaring. De „Brandaris" was als bij toverslag verdwenen. Later zouden de Duitsers horen dat de stoere redding boot met man en huis was vergaan op een plaats, die nooit met zekerheid is vastgesteld. Het lijk van slechts één der bemanningsleden spoelde later op de Friese kust aan. Op het strand bij De Cocksdorp deed men een veelzeggende vondst: het voorpand van een zwem vest, gemerkt „Brandaris". Laatste hoop Op de Texelse roeireddingboot was nu alle hoop gevestigd. Zou deze noten dop het kunnen bolwerken? De be kwaamheid van schipper Boon en het samenspel van zijn verbeten gelijkop roeiende mannen bewerkten tenslotte het succes. Na vijf uren trekken aan de riemen, waarbij de roeiers de handen tot bloedens toe hadden geschaafd, werd de Lisbeth dicht genaderd en na drie keer te zijn teruggeslagen kwam men Bij de vuurtoren fotografeerden wij kapitein A. Schroder (midden) broederlijk met J. Bakker Gzn. (links) en F. Buis. Bakker en Buis hoorden tot de twaalf redders, die 44 jaar geleden kapitein Schroder en zijn mannen van de „Lisbeth" haalden. Schroder ieder jaar op de 23e okto ber een briefje aan de KNZHRM, waarin hij telkens van zijn waarde ring en dankbaarheid getuigde en waarin hij de omgekomenen van de „Brandaris" herdacht. Hernieuwde kennismaking Maar vorige week was het eindelijk zover. Zijn belofte om ooit nog eens naar Texel terug te komen en de ken nismaking met zijn redders te vernieu wen, kwam hij 44 jaar later na. De nu rustende, 75-jarige heer Arnold Schro der kwam met zijn vrouw uit Hamburg over en stond een dag later oog in oog met de heren J. Bakker Gzn. en F. Buis Rzn. Bakker en Buis zijn de enige nog levende redders van de heroïsche groep, die indertijd do bemanning van de „Lisbeth" in veiligheid bracht. Dat het gesprek binnen vijf minuten na de begroeting al op die gebeurtenis kwam. is begrijpelijk. Kapitein Schro der vertelde uren over zijn verdere le ven als zeeman en luisterde met span ning naar de barre verhalen van Bak ker en Buis, die behalve de Duitsers van de Lisbeth nog talrijke andere zee lieden aan zich hebben verplicht, door hen met vaak grote risico's aan land te brengen, In gezelschap van enkele Texelse kennissen, waar hij logeert, bracht hij bezoeken aan de begraafplaatsen te Den Burg en De Cocksdorp, waar de andere bemanningsleden van De Cocksdorper roeireddingboot hun laatste rustplaats hébben gevonden. Ook trok hij naar de noordpunt om door de verrekijker nog eens een blik te werpen op de verrader lijke Eierlandse gronden, waarvan zijn schip het slachtoffer werd. zaterdag, zondag, dinsdag en woensdag Binnen een uur opgespoord UTRECHTSE GAST GING ER VANDOOR NA AANRIJDING De 20-jarige Utrechtenaar W. Wei- dam wilde zaterdagavond omstreeks ne gen uur in de Warmoesstraat te Den Burg zijn Ford Cortina achteruitrijden, toen hij een geparkeerde Volkswagen van een Duitser uit Beckum raakte. Beide wagens werden beschadigd. De chauffeur ging er evenwel onmiddellijk vandoor, in de hoop, dat niemand iets van het geval had gezien. Vanuit hotel „De Zwaan" had men het gebeuren ech ter nauwkeurig gadegeslagen en de po litie gewaarschuwd. De politie slaagde erin de jongeman binnen drie kwartier in de kraag te grijpen. Op het politie bureau zei hij echter van niets te weten en bleef enige tijd hardnekkig ontken nen. Tenslotte zwichtte hij toen men er op wees dat zijn beschadigde Cortina de verfsporen van de Volkswagen vertoon de. Daarop werd proces verbaal opge maakt. VOETGANGER GEWOND BIJ AANRIJDING Zaterdagavond omstreeks 11 uur werd op het fietspad van de Pontweg een met zijn familie wandelende toerist aangereden door de bromfietser P. Huizinga uit Den Burg. Het gezelschap wandelde aan de verkeerde zijde van de weg, waardoor het te laat werd opge merkt. De man werd in de rug geraakt. Hij viel en liep een hoofdwond op. Ook de heer Huizinga werd aan het hoofd gewond. Beide heren moesten zich onder behandeling van dokter Elias stellen. GESLAAGD Aan de Vakschool voor meisjes voor Den Helder en Omstreken, werd het ge tuigschrift Assistente, met de nadruk op naaldvakken, behaald door A. M. Maat te Den Burg; het getuigschrift Kos tuumnaaister werd behaald door C. C. Beemsterboer uit Den Burg en E. Ziel man te Oudeschild; het getuigschrift van de 1-jarige Vormingsklasse werd behaald door A. van Dijk, M. A. van Wijk en M. C. Zegel, allen uit Den Burg. DE KOOG „Ja, meneer, wij zijn echt verbolgen. Wij wagen voor een paar centen ons leven, maar het red dingmateriaal deugt niet. Als er niet gauw verandering in komt, houden we er mee op. Vanmorgen hebben we ver schillende mensen gered, maar het heeft een haartje gescheeld of we waren zelf verdrenken!", zo vertelde ons vrijdag middag de verontwaardigde student Karei van Duinkerken (22) uit Utrecht, kort nadat hij en zijn kameraden een uur tevoren vier badgasten van een wisse verdrinkingsdood hadden gered. Dat ook de studenten en een groot aan tal te hulp geschoten strandbezoekers in ernstige moeilijkheden raakten, was te wijten aan de door de gemeente op strand gestationeerde reddinglijn, die maar liefst vier keer op verschillende plaatsen brak. Een harde wind en de eb maakte de zee vrijdagochtend bijzonder gevaarlijk. De Utrechtse studenten hielden daarom door hun kijkers nauwkeurig de bad gasten in het oog, die ondanks het wei nig aangename weer een koud bad in de hoge golven verkozen boven een min stens zo verfrissende wandeling langs de waterlijn. De praktijk heeft geleerd, dat vooral Duitsers het gevaar van de zee niet beseffen en bij harde wind 'graag in de „herrlich tolle Wellen" duiken. Dat gebeurde ook vrijdagoch tend omstreeks 11 uur. Een man ging te ver, werd door een hoge golf opgetild en verloor de grond onder zijn voeten. Direct werd hij een stuk door de stroom meegenomen en was al gauw ca. 50 meter uit de kust. Meisjes Aangemoedigd door dit dappere ge drag stapten ook twee Nederlandse meisjes de branding in en hen over kwam hetzelfde. Onmiddellijk werd de 200 meter lange manillalijn met drijf- ring uitgebracht. De hevig verschrikte drenkelingen grepen de ring onmiddel lijk en lieten zich naar de kust trekken. Maar halverwege begaf de lijn het. Een der studenten slaagde er in de beide einden te vinden en snel aan elkaar te knopen, waarna de redding werd vol tooid. Terwijl het geredde drietal nog stond uit te blazen, werd andermaal alarm geslagen. Nu was het een zes-jarig Duits jongetje, dat met de verraderlijke stroming kennismaakte. Hij kwam in een kuil terecht en werd snel meege voerd. Weer brachten de studenten de lijn tot achter de tweede zandbank, meer dan zestig meter uit de kant. Deze keer ging het echter nog minder vlot, want weer brak de lijn. Het werd een hachelijk gemartel, vooral toen ver schillende Duitse toeschouwers, die meenden dat de studenten er niet in zouden slagen met de lijn de jongen te redden, zelf de zee in gingen en op hun beurt in moeilijkheden raakten. In hun angst grepen zij de lijn, waardoor deze zwaarder werd belast en nog tweemaal knapte. Dat de studenten er tenslotte slaagden het jongetje en zijn te hulp schietende landgenoten in veiligheid te brengen, mag welhaast een wonder he ten. De drie waren na afloop volkomen uitgepunt en verkleumd. Vooral Karei van Duinkerken had grote hoeveelhe den water binnengekregen en moest De heer Schroder was enthousiast over Texel, dat in de afgelopen 44 jaren zo geweldig is veranderd. Het gevoel van dankbaarheid jegens alles wat Texels is, beheerst zijn gevoelens, alsof de redding nog maar enkele weken geleden plaatsvond. „Een heerlijk eiland met echte fijne mensen!" zo ver zekerde hij ons met tranen in de ogen. tenslotte door zijn vrienden uit het wa ter worden geholpen, dapper geassi steerd door enkele badgasten. Nieuwe lijn Desgevraagd werd ons van de zijde van de gemeente Texel meegedeeld, dat de betreffende manillalijn gloednieuw was en dit seizoen voor het eerst werd gebruikt. Dat de lijn, die door een fir ma uit Amsterdam was geleverd, toch niet voldoende sterk was, heeft dan ook grote verbazing gewekt. De leverancier is hierover intussen onderhouden. Di rect na het bekend worden van het ge beuren heeft de gemeente voor alle strandpostcn nieuwe nylon lijnen be steld, in totaal 1500 meter. De nylon lijnen, die zeker 800 kg. belasting kun nen hebben, zullen waarschijnlijk reeds voor het komend weekend zijn geïnstal leerd. De gemeente spant zich overigens tot het uiterste in om de veiligheids voorzieningen aan de stranden zoveel mogelijk te vervolmaken. Alle belang rijke strandslagen zijn thans voorzien van telefoon, terwijl het Westerslag, paal 17 en De Koog voortdurend zijn bewaakt. Er is een goede kans, dat deze drie stranden ook zullen worden voor zien van een lichte motorvlet. Inderdaad is de te De Koog gestatio neerde roeiboot te zwaar om bij harde wind vlot in zee gebracht te kunnen worden, een feit, waarop in de laatst gehouden raadsvergadering werd ge wezen. Wegens bedreiging ZES MAANDEN GEËIST TEGEN TEXELAAR ALKMAAR Vorige week stond voor de Alkmaarse rechtbank een Texe laar, omdat hij te De Koog met zijn auto op de Haarlemmer G. M. Eldering ingereden zou zijn. De heer Eldering had zich op het laatste ogenblik kunnen redden door over een muurtje te sprin gen. Daarna hield hij zich nog een uur schuil in de Dennenbosjes van de Boodtlaan. De officier van justitie, mr. W. A. B. van Sloterdijck zag af van de beschuldiging poging zwaar letsel toe te brengen, maar eiste wegen bedreiging een gevangenisstraf van zes maanden, waarvan vier voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Zoals men zich wellicht herinnert be gon het nachtelijke incident te De Koog in de zaal van „Het Witte Huis". Vijf jongelui zaten daar in geuren en kleu ren te vertellen hoe ze in Amsterdam de bloemetjes hadden buiten gezet. De heer Eldering (die ter zitting als getuige aanwezig was) was er ook en maakte een opmerking in de zin van „tjonge, tjonge, was een stoere jongens!" Later verscheen de verdachte met een vriend en bleef op een afstand deze woorden wisseling aanhoren. Tegen sluitingstijd verliet Eldering de zaal en ging op weg naar zijn pension. Na enkele honderden meters kwam een auto met vijf jonge lui naast hem rijden, die hem verschil lende bedreigingen naar het hoofd slin gerden. Intussen was ook verdachte in zijn Volkswagen gestapt. Vlak voor de auto van de jongelui maakte hij een zwenking naar rechts. In de vaste over tuiging dat men hem wilde aanrijden, sprong de Haarlemmer over het muur tje en zette het op een lopen. Ter zitting ontkende verdachte dat hij het plan had gehad Eldering voor de vlakte te rijden. Hij had alleen maar „stoer" willen doen. Zijn verdediger, mr. Jonker, was het daar mee eens en wees erop dat in het geheel geen ran cunes tussen betrokkenen bestonden. Hij vond de eis van de officier te hoog, om dat de schuld van de gehele affaire, waaraan ook de niet-gedagvaarde jon gelui debet waren, op het hoofd van zijn cliënt werd geladen. Hij wilde verdach te graag een kans geven en vroeg om vrijspraak. Uitspraak volgende week.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 1