VEEL LIEfS VAK RONNIE
Puro
Veilig Verkeerscursus in
Den Hoorn^,en Den Burg
BRIGADIER PIET EN DE SEMI-PROF
houdtd—
Geringe toename auto's
op Texel
Dodencijfer steeg
met 23 pet.
Bouwvergunningen
W:
TWEEDE BLAD
TEXELSE COURANT
De afdeling Texel van het Verbond
voor Veilig Verkeer zal in het komende
jaar in Den Hoorn en Den Burg een
verkeerscursus houden. De cursus in
Den Hoorn vangt aan op donderdag 28
oktober om acht uur in de zaal van
„Loodsmanswelvaren". De cursus, die
bestaat uit zeven wekelijkse lesavonden,
telkens op donderdag, zal doorgaan als
zich voldoende belangstellenden opge
ven. Men wordt aangeraden zich nu
reeds aan te melden bij de heer A. Ar-
nout. Herenstraat 59, tel. 328. De totale
kosten bedragen per deelnemer ƒ7,
Dit bedrag kan men desgewenst pas op
de tweede lesavond voldoen. De cur
sus in Den Burg zal waarschijnlijk ge
houden worden in het City-theater in
januari en februari. De exacte data zijn
nog niet bekend.
Stijging van de kosten (o.a. voor het
krantje „Wegwijs") die aan het propa
gandawerk van de afdeling zijn ver
honden, hebben genoodzaakt tot aan
zienlijke verhoging van de contributie:
van ƒ1,ot ƒ2,per persoon per jaar.
In het nieuwe tarief zijn echter de in
cassokosten begrepen, waardoor de ver
hoging in feite ƒ0,50 bedraagt. Een ver
gelijking met de contributiebedragen,
die door andere Veilig Verkeer-afdelin-
gen in het land worden gevraagd, leert
dat het nieuwe tarief met het gemiddel
de overeenkomt.
Naar de duizend?
Het bestuur van de afdelmg ver
wacht dit jaar weer een flinke groei
van het aantal leden. Ondanks de con-
SPAARZIN IS NOG STEEDS „IN"!
Raiffeisen-Spaarweek van 21-30 oktober
De oude kous is niet meer! Maar dat
wil niet zeggen dat sparen tot de ver
leden tijd behoort. In onze tijd hebben
andere en moderne spaarmethoden op
gang gemaakt. Want er wórdt gespaard
in Nedenland! Er mogen nu en dan
alarmerende berichten de kop opsteken
over de sterke toename van afbetalin
gen, we mogen lezen van „overbeste-
ding" en maatregelen daartegen.dit
neemt het feit met weg dat spaarzin
nog altijd „in" is. Miljoenen Nederlan
ders denken aan hun toekomst, zien
vooruit en brengen het geduld op om te
sparen voor hun plannen van morgen.
Nu de Raiffeisen-Spaarweek weer in
zicht is, leek het ons goed ook deze
kant van de medaille eens te belichten.
Sparen vertoont een sterk sociaal
aspect. Het mes snijdt aan twee kanten:
de spaarders weten hun geld veilig be
waard en zien hun bezit groeien. En
dankzij hun spaargeld blijft het econo
mische leven in beweging en wordt de
leefbaarheid van de eigen omgeving
vergroot.
De Raiffeisenbank is uit dit sociaal
bewustzijn ontstaan. De eerste coöpera
tieve spaar- en kredietbank werd in
1849 door F. W. Raiffeisen, burgemees
ter van het Duitse dorpje Flammers-
feld (Westfalen), gesticht. Met de be
doeling het algemeen welzijn te bevor
deren. de armoede te bestrijden en de
economisch zwakkere bij te staan. Uit
deze eerste bank zijn in vele landen
van Europa en daarbuiten Raiffeisen-
organisaties met duizenden aangesloten
(spaar)banken gegroeid. Gelijktijdig met
de Raiffeisen-Spaarweek in Nederland
van 21-30 oktober wordt een dergelijke
week gehouden in landen als Italië,
Oostenrijk en Duitsland teneinde de
spaarzin in het algemeen te bevorderen
en de Raiffeisen-gedachte levendig te
houden.
Elk jaar blijkt deze spaarweek inder
daad aan zijn doel te beantwoorden.
Het sparen wordt sterk gestimuleerd,
zó zelfs dat op dit moment ruim één
miljoen achthonderdduizend (1.800.000)
spaarders in Nederland hun spaargeld
hebben ondergebracht bij één van de
meer dan duizend kantoren van Raif-
feisenbanken of Coöp. Boerenleenban
ken. En daar had ook burgemeester
Raiffeisen indertijd niet van durven
dromen hoe stoutmoedig zijn plan
nen voor die tijd ook waren!
tnbutieverhoging denkt men een getal
van duizend ruimschoots te overschrij
den. Nu zijn er 940. In de afgelopen ja
ren nam het ledental gemiddeld ieder
seizoen met 100 leden toe. Veel propa
ganda blijkt uit te gaan van de contact
avonden en cursussen. Voor de cursus
sen bestaat in het algemeen veel animo,
omdat wordt beseft, dat kennis van de
verkeersregels van levensbelang is. Ook
mensen, die menen voldoende op de
hoogte te zijn. steken gedurende de les
avonden nog heel wat op. Veel bijzon
derheden worden nl. op den duur ver
geten. terwijl men vaak niet op de
hoogte is van de vele nieuwe bepalin
gen.
Contactavonden zullen nog voor het
eind van dit jaar worden gehouden te
Oudeschild en Oosterend. In de 'komen
de winter zal een bijzondere jeugdactie
worden georganiseerd, waarover t.z.t.
nadere mededelingen volgen.
Koplampen afstellen
Op Texel zijn zeer vele automobilis
ten, die de lampen van hun wagen niet
juist hebben afgesteld. Vermoed wordt
zelfs dat dit bij 80°/o van de auto's het
geval is. De ANWB is daarom verzocht
op Texel een koplampenkeuring te wil
len organiseren in samenwerking met
de afdeling.
Propaganda voor Veilig Verkeer zal
in de komende tijd ook in onze krant
worden gemaakt, o.a. door kruiswoord
puzzels, die betrekking hebben op het
verkeer. Eind mei 1966 zal in samen
werking met de MAB-club Texel een
veilig verkeersrit worden gehouden.
Het wordt een puzzelrit, waarbij het
vooral op parate kennis van de ver
keersregels zal aankomen.
Getracht zal worden de Shell jeugd-
verkeersschool weer naar Texel te krij
gen.
Van 1 augustus 1963 tot 1 augustus
1964 nam op ons eiland het aantal per
sonenauto's toe van 932 tot 1008. Deze
toeneming van 76 auto's was betrekke
lijk gering. In het jaar daarvoor was de
stijging niet minder dan 164. In ons
blad van 14 mei jl. veronderstelden wij,
dat Texel in 1965 1300 auto's zou tellen.
Gezien de betrekkelijk geringe toene
ming tot 1964 is het zeer de vraag of
het aantal van 1300 reeds dit jaar be
reikt zal worden.
Het aantal inwoners per auto is in
1964 11, in 1959 27, in 1954 55 en in 1949
101.
Over de toeneming van het auto
bezit, uitgedrukt in aantallen inwoners
per auto. geven onderstaande cijfers
enig uitsluitsel van de nabij gelegen
gemeenten gedurende de laatste jaren.
INGEKOMEN PERSONEN
Anna Alijda van Kessel (ev. Hooij-
mans) van Den Helder, Fazantenstraat
70 naar B 12a; Reinier H. W. Hooijmans
van Den Helder. Koningdwarsstr. 49
naar B 12a; Albert R. Rommel, van
Haren Gr., Rijksstraatweg 21 naar De
Koog, Ruijslaan 6; Adriana W. Rijk, van
Anna Paulowna, Molenvaart 507 naar
Den Burg, Waalderstraat 19; Johanna
M. Esser, ev. Veeger, van Den Haag,
Wezelrade 193 naar Den Burg, Koger-
straat 87; Coenraad A. Brandsen, van
Blaricum, Torenlaan 42 naar Oosterend,
Mulderstraat 7.
Jaarverslag Verbond voor
Veilig Verkeer
In het jaar 1964 waren 18,3% meer
dodelijke verkeersslachtoffers te be
treuren dan in 1963. In zijn onlangs
verschenen jaarverslag schrijft het Ver
bond voor Veilig Verkeer deze stijging
o.a. toe aan de gunstige rij- en weers
omstandigheden van de afgelopen win
ter en de als gevolg daarvan grotere
verkeersintensiteit op de Nederlandse
wegen. Het Verbond noemt 1964 een
rampjaar: vergeleken met 1963 steeg
het aantal doden van 2007 tot 2377, het
aantal zwaar gewonden van 31.756 tot
36.984, het aantal licht gewonden van
19.470 tot 22.205.
De ongunstige uitgangscijl'ers over de
eerste vier maanden van 1964 met
47,1% meer doden dan in de overeen
komstige periode van 1963 hebben
aldus het jaarverslag het gehele
jaarresultaat sterk beïnvloed.
Een bedenkelijke ontwikkeling in de
verkeersonveiligheid signaleert het
Verbond in steden met meer dan
100.000 inwoners, waar het absolute
dodencijfer 23% hoger ligt dan in 1963.
De verslapte in achtneming van de
maximumsnelheid in de grote steden,
de verflauwde aandacht voor verkeers
lichten en de fouten die door voetgan
gers en gemotoriseerd verkeer op en bij
de zebra's worden gemaakt, kunnen
daarbij een ongunstige invloed op dit
cijfer hebben uitgeoefend, meent het
Verbond.
Bestrijding
Ten aanzien van de methodieken die
worden aangewend om de verkeers
onveiligheid te bestrijden, streeft het
Verbond er naar deze waar mogelijk te
laten testen door wetenschappelijk on
derzoek. Een eerste stap in deze rich
ting is een onderzoek naar de uitwer
king van de verkeersinstructies via
televisie.
Burgemeester en Wethouders van
Texel verleenden in de afgelopen maand
aan de navolgende personen, zaken en
instellingen de daarbij omschreven
bouwvergunningen
De N.V. TEM te Den Burg, voor de
bouw van transformatorhuisjes aan de
Driehuizerweg en het Gerritslander-
dijkje; mevrouw J. Eelman-van Kan te
Oosterend, voor de bouw van een be-
tonloods in Het Noorden; de heer T.
Eelman te Oosterend, voor de bouw
van een landbouwschuur in Het Noor
den; de heer N. H. van Schoonhoven te
De Koog, voor de uitbreiding van zijn
kamphuis nabij de Kogerweg; de fa.
Witte en Zijm te De Cocksdorp C 21,
voor de bouw van een landbouwschuur
aan de Postweg; de heer C. A. Hapke te
De Cocksdorp, voor de uitbreiding van
een woonhuis aan de Duinweg; de heer
J. v.d. Sar te De Krim (Overijsel), voor
de uitbreiding van een landbouwschuur
in Eierland; de Woningbouwvereniging
Texel, voor de bouw van acht woning
wetwoningen te Oosterend en acht wo
ningwetwoningen te Oudeschild; de
heer J. Vermeulen te Den Burg, voor de
gedeeltelijke vernieuwing van de voor
gevel van zijn huis; de heer S. de Jager
te Den Hoorn, voor de bouw van een
bollenschuur aan de Kuiltjesweg; de
heer J. H. Bakker, H 12 te Oudeschild,
voor de bouw van een dienstwoning in
de P,H. Polder; de heer J. C. Dros te
Eierland, voor de bouw van een opslag
ruimte aan de Reijer Keijserstraat te
In zijn jaarverslag noemt het Ver
bond als plannen en initiatieven voor
de toekomst:
Integratie van de verkeersopvoeding
op de lagere scholen in samenwer
king met de drie Paedagogische
Centra van de onderwijzersorgani
saties;
Moderne verkeersleergangen voor
VGLO- en ULO-scholen;
Uitbreiding van het aantal vaste
verkeerstuinen in Nederland en de
opleiding van instructeurs;
Verkeersonderwijs op land- en tuin
bouwscholen;
Cursussen voor leraren van het
voortgezet onderwijs;
Verkeersvoorlichting op nationale
en regionale tentoonstellingen;
Intensivering verkeersvoorhehting
voor werknemers van het Neder
landse bedrijfsleven en het personeel
van Zee-, Land- en Luchtmacht;
Verkeershandleiding voor buiten
landse werknemers;
Paedagogisch didactische begelei
ding van de auto-rijopleiding in Ne
derland.
VRIJDAG 8 OKTOBER 1965
OPENING REIZENDE BIBLIOTHEEK
DE COCKSDORP De reizende bi
bliotheek en de bibliotheek van de
Hervormde Gemeente zijn vanaf mogen
elke zaterdag van 15.30 tot 16.00 uur
weer geopend. De bibliotheek is ge
huisvest in de consistoriekamer van de
Herv. kerk.
PLATTELANDSVROUWEN
DE COCKSDORP-E1ERLAND
OPENDEN SEIZOEN
EIERLAND Ook de afdeling De
Cocksdorp-Eierland van de Bond van
Plattelandsvrouwen is het seizoen be
gonnen. Na een rustperiode van vijf
maanden kon de voorzitster een groot
aantal dames in de zaal van het vlieg
veldhotel verwelkomen. De avond werd
verzorgd door de candidaat-notaris,
mevrouw Roos-Cikot, die ook voor de
zustervereniging in Den Burg een uit
eenzetting had gegeven over huwelijks
goederen en erfrecht. Vele dames heb
ben hun kennis over dit onderwerp
aanzienlijk kunnen uitbreiden. Evenals
te Den Burg slaagde mevrouw Roos er
in haar gehoor intens te boeien.
Den Burg; de heer J. v.d. Kooij te Ou
deschild, voor de bouw van een Bo-
gaerswonmg aan de Heemskerckstraat;
de heer M. C. de Gorter, voor de bouw
van een garage aan de Haffelderweg;
de heer J. Bruin te Den Burg, voor de
uitbreiding van zijn pension aan de Ko-
gerstraat; de heer C. v.d. Werf te De
Koog, voor de uitbreiding van een
bloembollenschuur aan de Pontweg; de
heer R. Veenstra te De Koog, voor de
bouw van zes kamphuisjes aan de Cali-
forniëweg; de heer A. J Verhoeve te
De Koog, voor de vernieuwing van een
schuurtje aan de Kogerweg; de Gebr.
Bruin te Den Burg, voor de bouw van
een houtloods en bergplaats aan de
Wilhelmmalaan te Den Burg; de heer
S. G. de Porto te De Waal, voor de ver
andering van een woning aan de Pol
derweg; mevrouw J. Eelman- van Kan
te Oosterend, voor de aanleg van een
douche met wc in de woning aan de
Koetebuurt; de heer J. Bruin te De
Koog, voor de bouw van een woning
aan de Boodtlaan; de heer C. Hin te
Oudeschild, voor de verandering van
een raamkozijn; de Plaatselijke Com
missie Ruilverkaveling Texel te Den
Burg, voor het verplaatsen van twee
schapenboeten aan de Hemmerweg en
de Rommelpots weg; de fa. J. G. Flens
en Zoon te Eierland, voor de bouw van
een machineberging aan de Postweg; de
heer H. G. Witte te Den Burg, voor de
verandering van een raamkozijn in zijn
woning aan de Zes. en de heer P. Ver-
berne te De Waal, voor de verandering
van zijn boerderij in Spang.
1962
1963
1964
Texel
14
12
11
Den Helder
22
17
14
Wieri ngen
14
13
11
Wieringermeer
10
9
8
Anna Paulowna
15
14
12
Zype
20
17
15
De samenstelling van
het
gehele
Texelse motorrijtuigenpark was als
volgt
1962
1963
1964
Personenauto's
768
932
1008
Bestelauto's
157
166
173
Vrachtauto's
104
112
111
Speciale voertuigen 11
11
14
Autobussen
14
15
14
Motorrijwielen
156
148
103
Scooters
67
62
52
De teruggang in het aantal motorrij
wielen en scooters geldt niet speciaal
Texel. In het gehele land valt een da
ling van het aantal motorrijwielen te
constateren; 1962 91.700; 1963 84.200 en
1964 78.600. Bij de scooters is landelijk
nog slechts sprake van een minimale
stijging. 1962 70.900; 1963 71.500 en
1964 71.600.
142. Nog geen kwartier later werd de
kolenwagen aangekoppeld. Het gebons
van buffers tegen buffers en het ge
snuif van locomotieven wees tenminste
duidelijk in die richting. „Nou, wat heb
ik gezegd", lachte Piet „We géan!"
„Misschien kommen we wel bie de
negers in Afrika terecht in plaats van
gewoon thuus", mopperde Karei, die
nu wel helemaal geen plezier meer in
het leven had.
„We gaan beslist niet naar Afrika,
want er ligt nog steeds geen spoorbrug
over de Middellandse Zee. Ik denk trou
wens, dat we eerst een beetje gaan
rangeren, want we staan alweer stil.
Wacht maar rustig af".
FEUILLETON
iiiimiiMiiiiiiiiiiiiiUiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
minimin ui milium ii mi itiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiHHiiiiiiiiii mui IIIIIIIIIIIIIIIHIIII11I
door Maartje Zeldenrijk
32. „Waarom met mij. kruimeltje?"
Nog steeds hield ze zijn hand vast, die
ze streelde. „Ik kom voor miljoenen bij
je in de schuld te staan".
Hij lachte opnieuw. „Je kunt al die
miljoenen in één keer afkopen, krui
meltje".
Ze trok hem naar zich toe en kuste
hem hartelijk. „Als je wilt. zal ik je de
hele dag zoenen. Van dankbaarheid".
Hij weerde haar af. „Geen dankbaar
heid. Jij bent mijn vriendin en ik jouw
vriend. En vrienden hebben alles voor
elkaar over, is het niet?"
,J>at weet je wel, Ronnie. Ik wou, dat
ik ook wat voor jou doen kon. O, ik ben
dol gelukkig! Ik weet zeker, dat ik van
nacht geen oog dicht doe".
„Plak ik er pleisters op", antwoordde
hij droog.
Een volle dag zocht hij in Amster
dam, garages in en uitlopend, naar een
comfortabele wagen, waarin ook de rol
stoel van het meisje meegenomen kon
worden. Tenslotte viel zijn oog op een
stationcar, waarin het wagentje precies
paste en er ruimte voldoende over was
voor Aagje om ruim te kunnen zitten.
In gezelschap van de dealer maakte hij
een proefrit buiten de stad. probeerde,
wat er in de wagen zat en liet de ver
koper op de terugreis rijden, terwijl hij
zelf achterin zat om te constateren, of
de wagen niet teveel schokte. Maar de
auto was perfect en terug in de stad,
zei hij: „Ik ben tevreden, meneer, ik
koop hem. Maakt u de kwitantie maar
klaar. Ik koop hem kontant".
„Ja, maar de papieren zijn nog niet
in orde".
„Dan maakt u die vandaag in orde.
Met spoed. Ik moet een invalide meisje
vervoeren naar Zwitserland. Iedere dag
uitstel is een verloren dag. Ik betaal
kontant. doet u uw best. dat ik morgen
vroeg kan wegrijden. Althans voor de
middag".
In de Beemster vertelde hij 's mid
dags, dat hij een auto gevonden hij, die
geheel aan de gestelde verwachtingen
beantwoordde. „Als jullie nu zorgen
overmorgen vroeg klaar te zijn, dan rij
den we om een uur of acht weg. Zijn
de passen in orde? Mooi. Dan rijden we
tot Arnhem of Nijmegen en zoeken we
een rustig hotel op".
Het meisje zat verwezen te kijken.
„Het is net een droom. Ik kan het haast
niet geloven. Knijp me eens, Ronnie,
ben ik klaar wakker?"
Hij boog zich naar haar toe. „Over-
morgenavond zijn we al een eind van
de Beemster verwijderd. Dan zul je
zien, dat het werkelijkheid is. Morgen
kom ik even met de wagen langs om te
kontroleren of je rolstoel er in past".
Ze keek hem aan met een verheerlijkt
gezicht. „Waar gaan we allemaal heen,
Ronnie?"
Hij legde zijn armen over elkaar
heen. „Van hier over de nieuwe brug
bij Schellingwoude naar Amsterdam.
Dwars door de stad naar de nieuwe
rijksweg en over deze via Urecht naar
Arnhem. Misschien naar Nijmegen en
daar zoeken we een leuk hotel op. De
dag daarop gaan we rustig via Kleef en
Krefeld naar Keulen. En als het je niet
teveel vermoeit, rijden we nog door
naar de omgeving van Bonn. Daar zit
ten we dan al bij de bergen".
„Het moet daar mooi zijn, bij de Rijn
hè?"
„Nou, en of. Wel, dan gaan we verder
langs de Rijn, rustig aan en zien we
wel, hoever we iedere dag komen. Tot
we in Zwitserland zijn, in Bern. Daar
heb ik een kennis wonen. Daar blijven
we een paar dagen, misschien langer.
De omgeving van Bern is erg mooi. En
daarna.... och. dan zien we wel ver
der".
;rKunnen we terug door de Arden
nen? Daar moet het ook zo prachtig
zijn, he?"
Hij knikte. „Jij mag het zeggen, want
het wordt jouw vakantie", ontweek hij
een rechtstreeks antwoord.
De middag van de volgende dag kwam
hij met de nieuwe auto in de Beemster.
Aagje zat bij het raam en keek naar de
glanzende wagen, terwijl ze naar Ron
nie wuifde, die lachend het erf opkwam.
Binnen ging hij naast haar zitten.
,.En? Is hij naar je zin?"
„Ronnie, wat een prachtwagen. Is die
nu van jou?"
„Ja. Het is er eigenlijk nog nooit van
gekomen om een auto te kopen. Dit
was een mooie gelegenheid, zie je? Zo,
en nu moeten we eens proberen, of je
wagentje er in past. jongedame. Vol
gens mij moet het mogelijk zijn; ik heb
de maat genomen".
Samen met Vader Vet tilde hij de
wagen achter in de auto en het bleek,
dat hij er ruim en gemakkelijk in ge
plaatst kon worden. Vader Vet zei:
„Met een riem kun je hem stevig vast
zetten. Het zal voor Aagje een hele ge-
,Ho kan ik nou rustig blieven bie
zo'n hondeleven!" viel Karei uit. „Ik
heb binnen een dag of vier in ieskar-
retjes gezeten, in koelwagens van het
spoor, ik ben len prooi geweest van de
afschuwelijkste achtervolging, ik heb
over levensgevaarlijke daken motten
klauteren en noe stoppen we mien nog
in een kolenwagen ook!"
Meer kon de arme Karei Kleuntjes
echter niet zeggen, want op dat moment
werd de hele wagen opgeheven, alsof
een reuzehand treintje ging spelen....
Zonder dat onze twee landgenoten dat
wisten, was de kolenwagen namelijk op
een van die moderne losinstallaties ge
ruststelling zijn, dat ze haar rolstoel bij
zich heeft. Het kind is er zo aan ge
wend, zie je?"
Hij knikte. „Dat is te begrijpen. Nou,
u weet, wat we van plan zijn. En we
zuilen de beslissing helemaal aan Aagje
overlaten. Zegt ze nee, dan dringen we
niet aan en rijden we weer rustig terug
naar de Beemster".
De man zuchtte. „Als er toch eens een
mogelijkheid was, Ronnie.Houd me
op de hoogte, wil je? Je begrijpt
Aagje is mijn lieveling.
De jongeman drukte verstolen zijn
hand. „We schrijven dadelijk, zodra we
aangekomen zijn. Daar kunt u op reke
nen".
HOOFDSTUK 7
De reis naar Bern, waarover men vijf
dagen deed, was voor Aagje Vet een
aaneenschakeling van verrassingen.
Maar niet alleen voor Aagje, ook voor
de beide andere inzittenden. Mevrouw
Vet. die evenmin als haar dochter ooit
buitenslands was geweest, had ogen te
kort om al het moois in de natuur te
bewonderen, terwijl Ronnie zelf, die
toch vooral het laatste jaar wel wat ge
wend was door zijn vele reizen, nu ook
volop gelegenheid had om alles rustiger
te bekijken, zodat hij minstens evenveel
genoot als zijn beide passagiers.
Tijdens hun verblijf in een klein ho
telletje nabij Bad Honnef, waar ze op
de middag van de tweede dag arriveer
den. zei Ronnie: „Zo, meisje, nu krijg
je gelegenheid je Duits in praktijk te
brengen". Ze zaten aan tafel, in afwach
ting van het diner. Hij had de spijs
kaart naar haar toegeschoven. „Ter ere
van onze Aagje, voor wie deze vakan-
reden. die men bij ons in de mijnstreek
wel aantreft. Het moge dan zo zijn, dat
men op deze wijze vlug en handig een
kolenwagen lossen kan, voor de on
vrijwillige assistenten bij zo'n wijze van
lossing is het bepaald geen pretje. „We
vallen!" brulde Karei nog, maar dat
was een tamelijk overbodige opmer
king. Gelukkig maar, dat de twee ke
rels hun positieven goed bij elkaar
hielden, want nu lieten ze zich opzij
rollen, zodra ze de bodem raakten. Zo
werden ze op een haartje na gemist
door de hele lading kolen, die zojuist
in het ruim van een schip was ge
stort
tietocht toch in de eerste plaats be
stemd is, mag zij ons diner uitkiezen.
Ga je gang".
Ze bloosde van genoegen, maar zag
kans in tamelijk goed Duits haar be
stelling te doen.
Die eerste avond in het buitenland
zaten ze op het terras van het hotel en
keken naar de Rijn, waar de schepen
in beide richtingen voeren. Aan de
overkant zagen ze de treinen rijden,
miniatuurwagens tegen de achtergrond
van de heuvels, vlak achter de straat
weg, waar de nog kleinere auto's in
snelle vaart reden.
Aagje kon er niet genoeg van krijgen.
Ronnie zag haar genieten. Deze prettige
dagen moet ze hebben, dacht hij als het
straks, in Bern, een mislukking wordt,
zal ze ondanks deze grote teleurstelling
toch prettige herinneringen hebben aan
de heenreis. Ik weet het zelf uit erva
ring, toen ik voor de eerste maal naar
Spanje reisde met Yolanda. Die eerste
keer vergeet je nooit. En tal van bij
zonderheden blijven in je herinnering
hangen. Dat zal ook met haar het geval
zijn. Deze avond in dit rustige dorpje
zal in haar geheugen gegrift blijven.
Misschien zal ze er jaren later met wee
moed aan terugdenken, wie weet dat,
maar ze zal desondanks de prettige er
varingen niet vergeten.
De derde avond, onder de rook van
Heidelberg, belde hij naar Bern. Tijdens
de rit langs de Rijn kreeg hij een idee,
dat hem wel leek.
(Wordt vervolgd)
smetteloos zuiver