VEEL LIEfS VAK RONNIE Puro Veilig Verkeerscursus in Den Hoorn^,en Den Burg BRIGADIER PIET EN DE SEMI-PROF houdtd— Geringe toename auto's op Texel Dodencijfer steeg met 23 pet. Bouwvergunningen W: TWEEDE BLAD TEXELSE COURANT De afdeling Texel van het Verbond voor Veilig Verkeer zal in het komende jaar in Den Hoorn en Den Burg een verkeerscursus houden. De cursus in Den Hoorn vangt aan op donderdag 28 oktober om acht uur in de zaal van „Loodsmanswelvaren". De cursus, die bestaat uit zeven wekelijkse lesavonden, telkens op donderdag, zal doorgaan als zich voldoende belangstellenden opge ven. Men wordt aangeraden zich nu reeds aan te melden bij de heer A. Ar- nout. Herenstraat 59, tel. 328. De totale kosten bedragen per deelnemer ƒ7, Dit bedrag kan men desgewenst pas op de tweede lesavond voldoen. De cur sus in Den Burg zal waarschijnlijk ge houden worden in het City-theater in januari en februari. De exacte data zijn nog niet bekend. Stijging van de kosten (o.a. voor het krantje „Wegwijs") die aan het propa gandawerk van de afdeling zijn ver honden, hebben genoodzaakt tot aan zienlijke verhoging van de contributie: van ƒ1,ot ƒ2,per persoon per jaar. In het nieuwe tarief zijn echter de in cassokosten begrepen, waardoor de ver hoging in feite ƒ0,50 bedraagt. Een ver gelijking met de contributiebedragen, die door andere Veilig Verkeer-afdelin- gen in het land worden gevraagd, leert dat het nieuwe tarief met het gemiddel de overeenkomt. Naar de duizend? Het bestuur van de afdelmg ver wacht dit jaar weer een flinke groei van het aantal leden. Ondanks de con- SPAARZIN IS NOG STEEDS „IN"! Raiffeisen-Spaarweek van 21-30 oktober De oude kous is niet meer! Maar dat wil niet zeggen dat sparen tot de ver leden tijd behoort. In onze tijd hebben andere en moderne spaarmethoden op gang gemaakt. Want er wórdt gespaard in Nedenland! Er mogen nu en dan alarmerende berichten de kop opsteken over de sterke toename van afbetalin gen, we mogen lezen van „overbeste- ding" en maatregelen daartegen.dit neemt het feit met weg dat spaarzin nog altijd „in" is. Miljoenen Nederlan ders denken aan hun toekomst, zien vooruit en brengen het geduld op om te sparen voor hun plannen van morgen. Nu de Raiffeisen-Spaarweek weer in zicht is, leek het ons goed ook deze kant van de medaille eens te belichten. Sparen vertoont een sterk sociaal aspect. Het mes snijdt aan twee kanten: de spaarders weten hun geld veilig be waard en zien hun bezit groeien. En dankzij hun spaargeld blijft het econo mische leven in beweging en wordt de leefbaarheid van de eigen omgeving vergroot. De Raiffeisenbank is uit dit sociaal bewustzijn ontstaan. De eerste coöpera tieve spaar- en kredietbank werd in 1849 door F. W. Raiffeisen, burgemees ter van het Duitse dorpje Flammers- feld (Westfalen), gesticht. Met de be doeling het algemeen welzijn te bevor deren. de armoede te bestrijden en de economisch zwakkere bij te staan. Uit deze eerste bank zijn in vele landen van Europa en daarbuiten Raiffeisen- organisaties met duizenden aangesloten (spaar)banken gegroeid. Gelijktijdig met de Raiffeisen-Spaarweek in Nederland van 21-30 oktober wordt een dergelijke week gehouden in landen als Italië, Oostenrijk en Duitsland teneinde de spaarzin in het algemeen te bevorderen en de Raiffeisen-gedachte levendig te houden. Elk jaar blijkt deze spaarweek inder daad aan zijn doel te beantwoorden. Het sparen wordt sterk gestimuleerd, zó zelfs dat op dit moment ruim één miljoen achthonderdduizend (1.800.000) spaarders in Nederland hun spaargeld hebben ondergebracht bij één van de meer dan duizend kantoren van Raif- feisenbanken of Coöp. Boerenleenban ken. En daar had ook burgemeester Raiffeisen indertijd niet van durven dromen hoe stoutmoedig zijn plan nen voor die tijd ook waren! tnbutieverhoging denkt men een getal van duizend ruimschoots te overschrij den. Nu zijn er 940. In de afgelopen ja ren nam het ledental gemiddeld ieder seizoen met 100 leden toe. Veel propa ganda blijkt uit te gaan van de contact avonden en cursussen. Voor de cursus sen bestaat in het algemeen veel animo, omdat wordt beseft, dat kennis van de verkeersregels van levensbelang is. Ook mensen, die menen voldoende op de hoogte te zijn. steken gedurende de les avonden nog heel wat op. Veel bijzon derheden worden nl. op den duur ver geten. terwijl men vaak niet op de hoogte is van de vele nieuwe bepalin gen. Contactavonden zullen nog voor het eind van dit jaar worden gehouden te Oudeschild en Oosterend. In de 'komen de winter zal een bijzondere jeugdactie worden georganiseerd, waarover t.z.t. nadere mededelingen volgen. Koplampen afstellen Op Texel zijn zeer vele automobilis ten, die de lampen van hun wagen niet juist hebben afgesteld. Vermoed wordt zelfs dat dit bij 80°/o van de auto's het geval is. De ANWB is daarom verzocht op Texel een koplampenkeuring te wil len organiseren in samenwerking met de afdeling. Propaganda voor Veilig Verkeer zal in de komende tijd ook in onze krant worden gemaakt, o.a. door kruiswoord puzzels, die betrekking hebben op het verkeer. Eind mei 1966 zal in samen werking met de MAB-club Texel een veilig verkeersrit worden gehouden. Het wordt een puzzelrit, waarbij het vooral op parate kennis van de ver keersregels zal aankomen. Getracht zal worden de Shell jeugd- verkeersschool weer naar Texel te krij gen. Van 1 augustus 1963 tot 1 augustus 1964 nam op ons eiland het aantal per sonenauto's toe van 932 tot 1008. Deze toeneming van 76 auto's was betrekke lijk gering. In het jaar daarvoor was de stijging niet minder dan 164. In ons blad van 14 mei jl. veronderstelden wij, dat Texel in 1965 1300 auto's zou tellen. Gezien de betrekkelijk geringe toene ming tot 1964 is het zeer de vraag of het aantal van 1300 reeds dit jaar be reikt zal worden. Het aantal inwoners per auto is in 1964 11, in 1959 27, in 1954 55 en in 1949 101. Over de toeneming van het auto bezit, uitgedrukt in aantallen inwoners per auto. geven onderstaande cijfers enig uitsluitsel van de nabij gelegen gemeenten gedurende de laatste jaren. INGEKOMEN PERSONEN Anna Alijda van Kessel (ev. Hooij- mans) van Den Helder, Fazantenstraat 70 naar B 12a; Reinier H. W. Hooijmans van Den Helder. Koningdwarsstr. 49 naar B 12a; Albert R. Rommel, van Haren Gr., Rijksstraatweg 21 naar De Koog, Ruijslaan 6; Adriana W. Rijk, van Anna Paulowna, Molenvaart 507 naar Den Burg, Waalderstraat 19; Johanna M. Esser, ev. Veeger, van Den Haag, Wezelrade 193 naar Den Burg, Koger- straat 87; Coenraad A. Brandsen, van Blaricum, Torenlaan 42 naar Oosterend, Mulderstraat 7. Jaarverslag Verbond voor Veilig Verkeer In het jaar 1964 waren 18,3% meer dodelijke verkeersslachtoffers te be treuren dan in 1963. In zijn onlangs verschenen jaarverslag schrijft het Ver bond voor Veilig Verkeer deze stijging o.a. toe aan de gunstige rij- en weers omstandigheden van de afgelopen win ter en de als gevolg daarvan grotere verkeersintensiteit op de Nederlandse wegen. Het Verbond noemt 1964 een rampjaar: vergeleken met 1963 steeg het aantal doden van 2007 tot 2377, het aantal zwaar gewonden van 31.756 tot 36.984, het aantal licht gewonden van 19.470 tot 22.205. De ongunstige uitgangscijl'ers over de eerste vier maanden van 1964 met 47,1% meer doden dan in de overeen komstige periode van 1963 hebben aldus het jaarverslag het gehele jaarresultaat sterk beïnvloed. Een bedenkelijke ontwikkeling in de verkeersonveiligheid signaleert het Verbond in steden met meer dan 100.000 inwoners, waar het absolute dodencijfer 23% hoger ligt dan in 1963. De verslapte in achtneming van de maximumsnelheid in de grote steden, de verflauwde aandacht voor verkeers lichten en de fouten die door voetgan gers en gemotoriseerd verkeer op en bij de zebra's worden gemaakt, kunnen daarbij een ongunstige invloed op dit cijfer hebben uitgeoefend, meent het Verbond. Bestrijding Ten aanzien van de methodieken die worden aangewend om de verkeers onveiligheid te bestrijden, streeft het Verbond er naar deze waar mogelijk te laten testen door wetenschappelijk on derzoek. Een eerste stap in deze rich ting is een onderzoek naar de uitwer king van de verkeersinstructies via televisie. Burgemeester en Wethouders van Texel verleenden in de afgelopen maand aan de navolgende personen, zaken en instellingen de daarbij omschreven bouwvergunningen De N.V. TEM te Den Burg, voor de bouw van transformatorhuisjes aan de Driehuizerweg en het Gerritslander- dijkje; mevrouw J. Eelman-van Kan te Oosterend, voor de bouw van een be- tonloods in Het Noorden; de heer T. Eelman te Oosterend, voor de bouw van een landbouwschuur in Het Noor den; de heer N. H. van Schoonhoven te De Koog, voor de uitbreiding van zijn kamphuis nabij de Kogerweg; de fa. Witte en Zijm te De Cocksdorp C 21, voor de bouw van een landbouwschuur aan de Postweg; de heer C. A. Hapke te De Cocksdorp, voor de uitbreiding van een woonhuis aan de Duinweg; de heer J. v.d. Sar te De Krim (Overijsel), voor de uitbreiding van een landbouwschuur in Eierland; de Woningbouwvereniging Texel, voor de bouw van acht woning wetwoningen te Oosterend en acht wo ningwetwoningen te Oudeschild; de heer J. Vermeulen te Den Burg, voor de gedeeltelijke vernieuwing van de voor gevel van zijn huis; de heer S. de Jager te Den Hoorn, voor de bouw van een bollenschuur aan de Kuiltjesweg; de heer J. H. Bakker, H 12 te Oudeschild, voor de bouw van een dienstwoning in de P,H. Polder; de heer J. C. Dros te Eierland, voor de bouw van een opslag ruimte aan de Reijer Keijserstraat te In zijn jaarverslag noemt het Ver bond als plannen en initiatieven voor de toekomst: Integratie van de verkeersopvoeding op de lagere scholen in samenwer king met de drie Paedagogische Centra van de onderwijzersorgani saties; Moderne verkeersleergangen voor VGLO- en ULO-scholen; Uitbreiding van het aantal vaste verkeerstuinen in Nederland en de opleiding van instructeurs; Verkeersonderwijs op land- en tuin bouwscholen; Cursussen voor leraren van het voortgezet onderwijs; Verkeersvoorlichting op nationale en regionale tentoonstellingen; Intensivering verkeersvoorhehting voor werknemers van het Neder landse bedrijfsleven en het personeel van Zee-, Land- en Luchtmacht; Verkeershandleiding voor buiten landse werknemers; Paedagogisch didactische begelei ding van de auto-rijopleiding in Ne derland. VRIJDAG 8 OKTOBER 1965 OPENING REIZENDE BIBLIOTHEEK DE COCKSDORP De reizende bi bliotheek en de bibliotheek van de Hervormde Gemeente zijn vanaf mogen elke zaterdag van 15.30 tot 16.00 uur weer geopend. De bibliotheek is ge huisvest in de consistoriekamer van de Herv. kerk. PLATTELANDSVROUWEN DE COCKSDORP-E1ERLAND OPENDEN SEIZOEN EIERLAND Ook de afdeling De Cocksdorp-Eierland van de Bond van Plattelandsvrouwen is het seizoen be gonnen. Na een rustperiode van vijf maanden kon de voorzitster een groot aantal dames in de zaal van het vlieg veldhotel verwelkomen. De avond werd verzorgd door de candidaat-notaris, mevrouw Roos-Cikot, die ook voor de zustervereniging in Den Burg een uit eenzetting had gegeven over huwelijks goederen en erfrecht. Vele dames heb ben hun kennis over dit onderwerp aanzienlijk kunnen uitbreiden. Evenals te Den Burg slaagde mevrouw Roos er in haar gehoor intens te boeien. Den Burg; de heer J. v.d. Kooij te Ou deschild, voor de bouw van een Bo- gaerswonmg aan de Heemskerckstraat; de heer M. C. de Gorter, voor de bouw van een garage aan de Haffelderweg; de heer J. Bruin te Den Burg, voor de uitbreiding van zijn pension aan de Ko- gerstraat; de heer C. v.d. Werf te De Koog, voor de uitbreiding van een bloembollenschuur aan de Pontweg; de heer R. Veenstra te De Koog, voor de bouw van zes kamphuisjes aan de Cali- forniëweg; de heer A. J Verhoeve te De Koog, voor de vernieuwing van een schuurtje aan de Kogerweg; de Gebr. Bruin te Den Burg, voor de bouw van een houtloods en bergplaats aan de Wilhelmmalaan te Den Burg; de heer S. G. de Porto te De Waal, voor de ver andering van een woning aan de Pol derweg; mevrouw J. Eelman- van Kan te Oosterend, voor de aanleg van een douche met wc in de woning aan de Koetebuurt; de heer J. Bruin te De Koog, voor de bouw van een woning aan de Boodtlaan; de heer C. Hin te Oudeschild, voor de verandering van een raamkozijn; de Plaatselijke Com missie Ruilverkaveling Texel te Den Burg, voor het verplaatsen van twee schapenboeten aan de Hemmerweg en de Rommelpots weg; de fa. J. G. Flens en Zoon te Eierland, voor de bouw van een machineberging aan de Postweg; de heer H. G. Witte te Den Burg, voor de verandering van een raamkozijn in zijn woning aan de Zes. en de heer P. Ver- berne te De Waal, voor de verandering van zijn boerderij in Spang. 1962 1963 1964 Texel 14 12 11 Den Helder 22 17 14 Wieri ngen 14 13 11 Wieringermeer 10 9 8 Anna Paulowna 15 14 12 Zype 20 17 15 De samenstelling van het gehele Texelse motorrijtuigenpark was als volgt 1962 1963 1964 Personenauto's 768 932 1008 Bestelauto's 157 166 173 Vrachtauto's 104 112 111 Speciale voertuigen 11 11 14 Autobussen 14 15 14 Motorrijwielen 156 148 103 Scooters 67 62 52 De teruggang in het aantal motorrij wielen en scooters geldt niet speciaal Texel. In het gehele land valt een da ling van het aantal motorrijwielen te constateren; 1962 91.700; 1963 84.200 en 1964 78.600. Bij de scooters is landelijk nog slechts sprake van een minimale stijging. 1962 70.900; 1963 71.500 en 1964 71.600. 142. Nog geen kwartier later werd de kolenwagen aangekoppeld. Het gebons van buffers tegen buffers en het ge snuif van locomotieven wees tenminste duidelijk in die richting. „Nou, wat heb ik gezegd", lachte Piet „We géan!" „Misschien kommen we wel bie de negers in Afrika terecht in plaats van gewoon thuus", mopperde Karei, die nu wel helemaal geen plezier meer in het leven had. „We gaan beslist niet naar Afrika, want er ligt nog steeds geen spoorbrug over de Middellandse Zee. Ik denk trou wens, dat we eerst een beetje gaan rangeren, want we staan alweer stil. Wacht maar rustig af". FEUILLETON iiiimiiMiiiiiiiiiiiiiUiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii minimin ui milium ii mi itiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiHHiiiiiiiiii mui IIIIIIIIIIIIIIIHIIII11I door Maartje Zeldenrijk 32. „Waarom met mij. kruimeltje?" Nog steeds hield ze zijn hand vast, die ze streelde. „Ik kom voor miljoenen bij je in de schuld te staan". Hij lachte opnieuw. „Je kunt al die miljoenen in één keer afkopen, krui meltje". Ze trok hem naar zich toe en kuste hem hartelijk. „Als je wilt. zal ik je de hele dag zoenen. Van dankbaarheid". Hij weerde haar af. „Geen dankbaar heid. Jij bent mijn vriendin en ik jouw vriend. En vrienden hebben alles voor elkaar over, is het niet?" ,J>at weet je wel, Ronnie. Ik wou, dat ik ook wat voor jou doen kon. O, ik ben dol gelukkig! Ik weet zeker, dat ik van nacht geen oog dicht doe". „Plak ik er pleisters op", antwoordde hij droog. Een volle dag zocht hij in Amster dam, garages in en uitlopend, naar een comfortabele wagen, waarin ook de rol stoel van het meisje meegenomen kon worden. Tenslotte viel zijn oog op een stationcar, waarin het wagentje precies paste en er ruimte voldoende over was voor Aagje om ruim te kunnen zitten. In gezelschap van de dealer maakte hij een proefrit buiten de stad. probeerde, wat er in de wagen zat en liet de ver koper op de terugreis rijden, terwijl hij zelf achterin zat om te constateren, of de wagen niet teveel schokte. Maar de auto was perfect en terug in de stad, zei hij: „Ik ben tevreden, meneer, ik koop hem. Maakt u de kwitantie maar klaar. Ik koop hem kontant". „Ja, maar de papieren zijn nog niet in orde". „Dan maakt u die vandaag in orde. Met spoed. Ik moet een invalide meisje vervoeren naar Zwitserland. Iedere dag uitstel is een verloren dag. Ik betaal kontant. doet u uw best. dat ik morgen vroeg kan wegrijden. Althans voor de middag". In de Beemster vertelde hij 's mid dags, dat hij een auto gevonden hij, die geheel aan de gestelde verwachtingen beantwoordde. „Als jullie nu zorgen overmorgen vroeg klaar te zijn, dan rij den we om een uur of acht weg. Zijn de passen in orde? Mooi. Dan rijden we tot Arnhem of Nijmegen en zoeken we een rustig hotel op". Het meisje zat verwezen te kijken. „Het is net een droom. Ik kan het haast niet geloven. Knijp me eens, Ronnie, ben ik klaar wakker?" Hij boog zich naar haar toe. „Over- morgenavond zijn we al een eind van de Beemster verwijderd. Dan zul je zien, dat het werkelijkheid is. Morgen kom ik even met de wagen langs om te kontroleren of je rolstoel er in past". Ze keek hem aan met een verheerlijkt gezicht. „Waar gaan we allemaal heen, Ronnie?" Hij legde zijn armen over elkaar heen. „Van hier over de nieuwe brug bij Schellingwoude naar Amsterdam. Dwars door de stad naar de nieuwe rijksweg en over deze via Urecht naar Arnhem. Misschien naar Nijmegen en daar zoeken we een leuk hotel op. De dag daarop gaan we rustig via Kleef en Krefeld naar Keulen. En als het je niet teveel vermoeit, rijden we nog door naar de omgeving van Bonn. Daar zit ten we dan al bij de bergen". „Het moet daar mooi zijn, bij de Rijn hè?" „Nou, en of. Wel, dan gaan we verder langs de Rijn, rustig aan en zien we wel, hoever we iedere dag komen. Tot we in Zwitserland zijn, in Bern. Daar heb ik een kennis wonen. Daar blijven we een paar dagen, misschien langer. De omgeving van Bern is erg mooi. En daarna.... och. dan zien we wel ver der". ;rKunnen we terug door de Arden nen? Daar moet het ook zo prachtig zijn, he?" Hij knikte. „Jij mag het zeggen, want het wordt jouw vakantie", ontweek hij een rechtstreeks antwoord. De middag van de volgende dag kwam hij met de nieuwe auto in de Beemster. Aagje zat bij het raam en keek naar de glanzende wagen, terwijl ze naar Ron nie wuifde, die lachend het erf opkwam. Binnen ging hij naast haar zitten. ,.En? Is hij naar je zin?" „Ronnie, wat een prachtwagen. Is die nu van jou?" „Ja. Het is er eigenlijk nog nooit van gekomen om een auto te kopen. Dit was een mooie gelegenheid, zie je? Zo, en nu moeten we eens proberen, of je wagentje er in past. jongedame. Vol gens mij moet het mogelijk zijn; ik heb de maat genomen". Samen met Vader Vet tilde hij de wagen achter in de auto en het bleek, dat hij er ruim en gemakkelijk in ge plaatst kon worden. Vader Vet zei: „Met een riem kun je hem stevig vast zetten. Het zal voor Aagje een hele ge- ,Ho kan ik nou rustig blieven bie zo'n hondeleven!" viel Karei uit. „Ik heb binnen een dag of vier in ieskar- retjes gezeten, in koelwagens van het spoor, ik ben len prooi geweest van de afschuwelijkste achtervolging, ik heb over levensgevaarlijke daken motten klauteren en noe stoppen we mien nog in een kolenwagen ook!" Meer kon de arme Karei Kleuntjes echter niet zeggen, want op dat moment werd de hele wagen opgeheven, alsof een reuzehand treintje ging spelen.... Zonder dat onze twee landgenoten dat wisten, was de kolenwagen namelijk op een van die moderne losinstallaties ge ruststelling zijn, dat ze haar rolstoel bij zich heeft. Het kind is er zo aan ge wend, zie je?" Hij knikte. „Dat is te begrijpen. Nou, u weet, wat we van plan zijn. En we zuilen de beslissing helemaal aan Aagje overlaten. Zegt ze nee, dan dringen we niet aan en rijden we weer rustig terug naar de Beemster". De man zuchtte. „Als er toch eens een mogelijkheid was, Ronnie.Houd me op de hoogte, wil je? Je begrijpt Aagje is mijn lieveling. De jongeman drukte verstolen zijn hand. „We schrijven dadelijk, zodra we aangekomen zijn. Daar kunt u op reke nen". HOOFDSTUK 7 De reis naar Bern, waarover men vijf dagen deed, was voor Aagje Vet een aaneenschakeling van verrassingen. Maar niet alleen voor Aagje, ook voor de beide andere inzittenden. Mevrouw Vet. die evenmin als haar dochter ooit buitenslands was geweest, had ogen te kort om al het moois in de natuur te bewonderen, terwijl Ronnie zelf, die toch vooral het laatste jaar wel wat ge wend was door zijn vele reizen, nu ook volop gelegenheid had om alles rustiger te bekijken, zodat hij minstens evenveel genoot als zijn beide passagiers. Tijdens hun verblijf in een klein ho telletje nabij Bad Honnef, waar ze op de middag van de tweede dag arriveer den. zei Ronnie: „Zo, meisje, nu krijg je gelegenheid je Duits in praktijk te brengen". Ze zaten aan tafel, in afwach ting van het diner. Hij had de spijs kaart naar haar toegeschoven. „Ter ere van onze Aagje, voor wie deze vakan- reden. die men bij ons in de mijnstreek wel aantreft. Het moge dan zo zijn, dat men op deze wijze vlug en handig een kolenwagen lossen kan, voor de on vrijwillige assistenten bij zo'n wijze van lossing is het bepaald geen pretje. „We vallen!" brulde Karei nog, maar dat was een tamelijk overbodige opmer king. Gelukkig maar, dat de twee ke rels hun positieven goed bij elkaar hielden, want nu lieten ze zich opzij rollen, zodra ze de bodem raakten. Zo werden ze op een haartje na gemist door de hele lading kolen, die zojuist in het ruim van een schip was ge stort tietocht toch in de eerste plaats be stemd is, mag zij ons diner uitkiezen. Ga je gang". Ze bloosde van genoegen, maar zag kans in tamelijk goed Duits haar be stelling te doen. Die eerste avond in het buitenland zaten ze op het terras van het hotel en keken naar de Rijn, waar de schepen in beide richtingen voeren. Aan de overkant zagen ze de treinen rijden, miniatuurwagens tegen de achtergrond van de heuvels, vlak achter de straat weg, waar de nog kleinere auto's in snelle vaart reden. Aagje kon er niet genoeg van krijgen. Ronnie zag haar genieten. Deze prettige dagen moet ze hebben, dacht hij als het straks, in Bern, een mislukking wordt, zal ze ondanks deze grote teleurstelling toch prettige herinneringen hebben aan de heenreis. Ik weet het zelf uit erva ring, toen ik voor de eerste maal naar Spanje reisde met Yolanda. Die eerste keer vergeet je nooit. En tal van bij zonderheden blijven in je herinnering hangen. Dat zal ook met haar het geval zijn. Deze avond in dit rustige dorpje zal in haar geheugen gegrift blijven. Misschien zal ze er jaren later met wee moed aan terugdenken, wie weet dat, maar ze zal desondanks de prettige er varingen niet vergeten. De derde avond, onder de rook van Heidelberg, belde hij naar Bern. Tijdens de rit langs de Rijn kreeg hij een idee, dat hem wel leek. (Wordt vervolgd) smetteloos zuiver

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 3