Morgenroodavondroodkerstrood Heidense gebruiken in de eeuw van plastic en atoomsplitsing „En dc boom, die wordt hoe langer hoe dikker!" Hebt u dat spelletje ook wel eens gedaan toen u jong- was? Met een sliert kinderen, waarvan het ene eind, dat stil stond, geleidelijk-aan werd ingesloten door de rest, die er in een kring omheen liep? Eigenlijk is dat een heel primitief soort dans, menigmaal uitgevoerd door onze verre, verre voorouders, die de kinderlijke opvatting huldigden, dat zij de zon in haar loop konden helpen door bewegingen te ma ken „met de zon mee". U haalt misschien uw schouders op en zegt: „Och, ik was toen nog maar een kind. Geen wonder, dat ik aan zoiets kinderachtigs meedeed!" Maar weet u wel zeker, dat u nü nooit meer iets doet, dat eigenlijk in de twintigste eeuw niet meer thuis hoort? Als u dan een hoge hoed opzet voor een trouw- of een be grafenisplechtigheid? U meent misschien, dat u er dan heel deftig uitziet, maar in de grond van de zaak vermomt u zich om u onherkenbaar te maken voor kwade geesten. Want dit was de oorspronkelijke bedoeling van het zich tooien met zo'n vreemd hoofddeksel En als u op Oudejaarsavond of liever bij de intrede van het Nieuwe jaar met instemming luistert naar al het geschiet en het gefluit en het getoeter buiten, dan moest u eigenlijk bedenken, dat al dat lawaai ook niets anders is dan een overblijfsel van de gewoonte om boze gees ten te verjagen bij het aanbreken van een nieuw tijdperk, zoals dat bij onze heidense voorouders gebruikelijk was. Zelfs als u beschuit met muisjes eet ter ere van de komst van een nieuwe wereldburger of -burgeres, dan neemt u zeer waarschijnlijk deel aan een oude heidense offerande. Immers, het zijn geen muisjes, deze „muisjes", ze lijken eer op muizenkeutels, die stukjes anijs met suiker omgeven, die zo lekker op een beschuit met boter smaken. De muis is het symbool van de vruchtbaarheid en zij wordt Kier gesymboliseerd in de uitwerpselen. Ook het marsepeinen varkentje, dat aan het eind van het jaar zovele eta lages van banketbakkerswinkels siert, is „heidens". Want het varken was door onze Germaanse voorouders gewijd aan Freyr, de god van zonneschijn en vruchtbaarheid en bij de zonnewende, aan het eind van december, was het zeer zeker van belang deze god tot vriend te houden. Heidense gebruiken Ja, zelfs ons kerstbrood is eigenlijk niets anders dan een oude offerkoek. Wilt ge geen kerstfeest vieren zonder een kerstkrans7 Dat is ook al heidens. Want een ring is het beeld van de zonneschijf, die de heidense volken als een godheid vereerden. Toen het Chris tendom al verscheidene eeuwen lang de gedachten der mensen in andere banen had geleid, maar het heidense gebak in de vorm van de zonnering toch in ere werd gehouden, zou keizer Karei de Grote bevolen hebben het te bakken in de vorm van een kruis, het symbool van het Christendom. En dit gebak, ge vormd doordat men de betekenis niet meer kende, zou de krakeling hebben opgeleverd, die steevast bij een' Palm paas behoort. Er is echter ook een an dere verklaring: de krans stelde een rad voor en met spaken er in werd het 't wiel van de zonnewagen, waarop de zonnegod dagelijks zijn tocht langs de hemel deed. In ieder geval, ook de kra keling is van heidense oorsprong. En dat zijn ook de Paaslammetjes en de Paasos, die vroeger op het Lente feest, dat nu paasfeest heet, aan de goden geofferd werden. Voor een deel althans, want de rest at men op uit blijdschap over de terugkeer van het vruchtbare jaargetijde. Vroeger, en nu ook nog wel hier en daar, zag men in de slagerswinkels omstreeks Pasen ge slachte lammetjes te pronk liggen, met papieren bloemen versierd. En op de ontbijttafel stonden omstreeks Pasen soms schaapjes van boter, met krenten als ogen. welke in wezen een navolging waren van het later in zwang gekomen heidense gebruik om dieren van deeg na te maken en die aan de goden te offeren. Hetgeen wel zo voordelig was! De diervormen van allerlei materiaal, die we ook nu nog bij allerlei feesten opeten, zijn van dezelfde oorsprong. Feesten vierden onze heidense voor ouders bij de wisseling der jaargetijden, die zo'n grote rol in hun leven speelden veel meer dan voor ons met onze kachels en centrale verwarming, warme bedden en huizen, die kou en vochtig heid zoveel mogelijk buiten sluiten en bij de grote gebeurtenissen in het leven als geboorte, huwelijk en dood. Laten we eens even met grote stappen het jaar doorgaan en zien wat er van hun gebruiken is overgebleven in de stad en op het platteland. 2 februari: Maria Lichtmis en Vrouwendag Volgens de wet van de Israëlieten ging Maria op deze dag, de veertigste na de geboorte van het Kindeke Jezus, met hem naar de tempel. In de R.K- kerk worden op deze dag onder het zingen van liederen gewijde kaarsen in de kerk rondgedragen. In de zesde eeuw is deze gewoonte door de toen malige paus ingesteld, waarschijnlijk om de Christenen terug te houden van het meedoen aan een heidens feest, dat in de eerste dagen van. februari werd gevierd en waarbij het rondgaan met brandende fakkels een voorname rol speelde. Waarom 2 februari Vrouwendag is? Vermoedelijk vanwege het gaan van Maria naar de tempel. Met zekerheid is de oorsprong echter niet te vertellen- Allerlei legenden zijn erover in omloopt 22 februari 22 februari was in sommige streken de datum, waarop het voorjaar werf 1 geacht zijn intiede te doen. De pacï it van de hoeve ging op deze dag in, 'de knechts en de meiden veranderden op die dag van dienst. Onze heidense v o< ir- ouders staken omtrent deze dag vreug devuren aan. welke, omdat ze onts to ken werden door wrijving van twee stukken hout, bevorderlijk zouden z ijn voor de vruchtbaarheid van akkers en vee. Thans is 22 februari St. Pietersdag en in Grouw viert men St. Pietersavo nd zoals elders in het land St. Nicola as- avond. In sommige dorpen van Dre: nte trekken de schoolkinderen, zodra de klok twaalf heeft geslagen, zing* md door het dorp naar de huizen van h en, die in het afgelopen jaar getrouwd, zijn en daardoor „het St. Pietersgilde on trouw zijn geworden". Zij moeten daar voor boeten met een afscheidsgeschenk. Palmpaas Bij de Palmpaas, op Palmzondag ronügedragen, zijn, zoals reeds werd opgemerxt, heidense elementen te on derdennen. Immers bij een Palmpaas behoren krakelingen (symbool van het lientj en een haantje van deeg (de haan kondigt door zijn gexraai het aanbreken van de dag aan, de overwinning van het licht op het duister en verjaagt door zijn gekraai tevens de boze geesten). In sommige streken prijkt in plaats van een haan een zwaan op de Palmpaas. De zwaan was door onze heidense voor ouders aan de lentegodin gewijd. De stok van de Palmpaas, al of niet ver sierd met palm- of ander groen, is van christelijke origine. Hij is in de plaats gekomen van net palmboompje of de palmtak, die herinnert aan de palm takken, waarmede Christus bij zijn in tocht in Jeruzalem door de memgte werd toegejuicht. Paaseieren en paasvuren De paaseieren, dat behoeft wel niet gezegd, zijn een symbool van het nieu we leven De paasvuren zijn met alleen vreug devuren in verband met de overwin ning van het licht op de duisternis, ze zijn ook (zie 22 februari) vruchtbaar heidsvuren, hetgeen ook met de Mei vuren, die hier op Texel worden aan gelegd (Meierolissen) het geval is. In Ootmarsum in Overijssel (en ook wel in Zuid-Limburg) bestaat met Pa sen nog de aardige gewoonte van het „vlóggelen". Jong en oud trekken hand in hand, in een lange slinger zingend door de straten en zelfs huis in en huis uit, daar de deuren voor en achter openstaan. Of dit dient om de kwade geesten te verjagen? Dit kan zeer zeker de oorspronkelijke gedachte zijn ge weest. De eerste april Dat men „op den eersten april de gekken stuurt, waar men wil" heeft niets te maken met de inneming van Den Briel op 1 april 1572, toen Alva door de Geuzen zo bij de neus werd genomen. Ook bij de Vlamingen en de Fransen kent men dit gebruik en daar bestond het al voor 1572. De Vlamingen noemen die dag „Verzenderkensdag", omdat men een ander dan bij voorkeur een boodschap voor niets laat doen. Er wordt wel beweerd, dat dit „heen en weer sturen" zou verwijzen naar Chris tus, die na zijn gevangenneming van de hogepriester Kajafas naar de stadhou der Pilatus, door deze naar koning He rodes en vervolgens weer naar Pilatus teruggestuurd werd. Als men echter weet. dat de Fransen op 1 april grappen van een andere soort uithalen, lijkt dit toch wel enigszins twijfelachtig. De Fransen noemen hun aprilgrappen aprilvissen en op 1 april kan men dan oox bij verschillende winkels een hen gel met een kartonnen vis eraan zien uithangen om de mensen er op attent te maken, dat men daar allerlei dingen kan kopen, waarmede grappen uit te halen zijn. Luilak Luilak is de dag vóór Pinksteren. Als er zoveel werk op de akkers is, gaat het niet aan om laat op te staan. In de tijd, waarin wij Pinksteren vieren, richtten onze heidense voorouders een zomerfeest aan, uit vreugde over de aanstaande oogst. Die vreugde over de oogst uit zich nog in Ootmarsum door uitdeling van roggebrood aan behoef tige lieden uit het stadje, op de 2de pinksterdag, 's middags twee uur pre cies. In 1672 was dit gebruik reeds in zwang. En in het dorpje Zelhem bij Hengelo gebeurt dit al drie eeuwen lang, maar dan op Hemelvaartsdag. De boeren brengen dan broden mee, die minstens 20 pond wegen. Wiens brood lichter is dan 20 pond, moet voor elk ontbrekend pond boete betalen. 24 juni Sint Jan Sint Jan was oorspronkelijk het feest van de langste dag. Daar Johannes de Doper omstreeks een half jaar ouder is dan Jezus en omstreeks de langste dag geboren moet zijn, werd het oude heidense midzomerfeest het feest van St. Jan. In Laren wordt op die dag de St. Jans-processie gehouden, de enige, die in de provincie Noord-Holland langs de openbare weg geoorloofd is. Elders worden St. Jansvuren ontstoken '(oorspronkelijk vruchtbaarheidsvuren). St. Jansdauw heet hier en daar nog een probaat middel tegen oogziekten, St. Janskruid, in de St. Jansnacht gesne den. zou een voorbehoedmiddel zijn tegen blikseminslag, brand en ziekte, waarom men de koeien er wel mee in wreef. En misschien gebeurt dat hier en daar nog wel. Aan de St. Jansnacht werd een grote, geheimzinnige macht toegekend. Zelfs werden wel de klok- kengeluid om de boze geesten, welke die nacht zeer actief zouden zijn, op de vlucht te jagen. St. Maarten en St. Nicolaas Het St. Maartensfeest op 11 novem ber en het St. Nicolaasfeest begin de cember. zijn zeer waarschijnlijk in de plaats gekomen van een heidens feest ter ere van de god Wodan, die in de tijd, dat de kortste dag van het jaar na derde, op een schimmel op de aarde zou hebben rondgereden om de braven te helonen en de slechten te bestraffen. In Ootmarsum, waar menig oud volksgebruik tot op heden bewaard is gebleven, en ook in Limburg worden op St. Maarten nog altijd vreugdevuren aangestoken: de oogst is binnen, het varken geslacht, er is rust na de arbeid en straks brengt de kortste dag weer een keer in de natuur en gaan de dagen weer lengen. Midwinterblazen Op enkele Waddeneilanden wordt het Sinterklaasfeest aangekondigd met een oorverdovend getoeter op koehoorns, dat eigenlijk als een begin is van het zogenaamde Midwinterblazen, een ver jagen van de boze geesten bij de intrede van het nieuwe, lichtere tijdperk. In Twente geschiedt het blazen op de midwinterhoorn gedurende de laatste dagen van het jaar. In sommige dorpen in Friesland worden de klokken geluid, het z.g. Thomas-luiden, omdat Thomas de heilige is van 22 december. Gedurende twaalf nachten vierden onze Germaanse voorouders het zonne- wendefeest. Het was gewijd aan Wodan, de schenker van alle goede gaven, de oppergod. Het eindigde met de „Der tiendag". zoals in Vlaanderen nu nog wel Driekoningen wordt genoemd. Kerstfeest Ter ere van de komst van „het Licht", maar dan in een andere beteke nis. vieren wij ons Kerstfeest, waarop echter nog altijd de kleur van de zon, het rood (denk aan morgen- en avond rood overheerst en kerstboom en hulst, die altijd groen zijn. zinnebeeldig vertellen van het weer groen worden van bomen en velden. Wij zijn thans het jaar rond geweest en stappen daarom van de feesten af. We willen echter niet eindigen zonder nog even te wijzen op het gebruik in Overijssel, Drente en elders om de stal deuren van boerderijen met paarde koppen te sieren. Men meende vroeger namelijk, dat zowel afgebeelde dieren als mensen een magische, dus wonder baarlijke uitwerking hadden. Met af beeldingen van paarden hoopte men de vruchtbaarheid te bevorderen. Tenslotte nog dit: In sommige streken van ons land bestaat de merkwaardige, bijna ontroerende gewoonte om een sterfgeval op de boerderij ook aan het vee aan te zeggen. De bijenkorven wor den dan zelfs van zwarte strikjes voor- AANRIJDING OP STENENPLAATS Woensdagochtend om half tien deed zich op de Stenenplaats te Den Burg een aanrijding voor, waarbij drie auto's waren betrokken. De heer J. v.d. P., die zijn wagen links van de weg te genover het cafetaria ,,'t IJsbeertje" had geparkeerd, wilde wegrijden zon der op het achteropkomende verkeer te letten. Uit de Kogerstraat kwam de heer B. v.d. V. uit Oosterend met zijn wagen. Hij moest plotseling remmen om een aanrijding met v.d. P. te voor komen, met het gevolg dat hij door een andere, eveneens uit de Kogerstraat komende wagen, bestuurd door B. H. uit 't Noorden, van achteren werd ge raakt. De schade aan beide auto's was niet zeer ernstig. De politie maakte proces verbaal op. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woeusdag 5 januari a.s. worden de moe ders van Oudeschild en Den Burg verwacht: Oudeschild van 13.00 - 13.30 uur; daarna Den Burg tot 15.15 uur. PROTESTANTSE KERKDIENSTEN Oudejaar, vrijdag 31 december 1965 HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 19.30 uur ds. Frocntjes De Cocksdorp 19.30 uur ds. Socsan Den Hoorn 19.30 uur ds. Oskamp De Koog 21.00 uur ds. Waardenburg De Waal 19.30 uur ds. Waardenburg Oosterend 20.30 uur ds. Beerthuis Oudeschild 19.00 uur ds. Beerthuis (alle diensten oudejaarscollecte) GEREFORMEERDE KERK Den Burg 20.00 uur ds. Uidam Oostcrend 20.00 uur ds. Van Leeuwen DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 19.30 uur Mej. Van Zetten Oosterend 19.30 uur ds. Koopmans Nieuwjaarsdag HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 10 uur ds. Froentjes De Cocksdorp Nieuwjaarsbegroeting in het Gebouw De Koog 10.30 uur Nieuwjaarsbegroeting in het Jeugdhuis De Waal 11.30 uur Nieuwjaarsbegroeting in de kerkekamei Oosterend 10 uur ds. Beerthuis, korte dienst Oudeschild 11 uur begroetingssamenkomst GEREFORMEERDE KERK Den Burg 10 uur ds. Uidam Oosterend 10 uur ds. Van Leeuwen Zondag 2 januari 1966 HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 10 uur ds. Froentjes Bevestiging ambtsdragers De Cocksdorp 9.30 uur ds. Soesan Den Hoorn 10 uur ds. Oskamp, bevestiging ambtsdragers. Collecte nieuwe gezang boekjes. Nieuwjaarsreceptie in „Ons Huis". De Koog 19.30 uur ds. Waardenburg De Waal 10 uur ds. Beerthuis Oosterend 10 uur ds. Waardenburg Oudeschild 11 uur ds. Soesan GEREFORMEERDE KERK Den Burg 10 uur ds. Uidam Voorbereiding Heilig Avondmaal 3.00 uur ds. Van Leeuwen Oosterend 10 uur ds. Van Leeuwen Bevestiging ambtsdragers 3.00 uur ds. Uidam DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10 uur ds. Koopmans (bevestiging nieuwe kerkeraadsleden) Oostcrend 11.15 uur ds. Koopmans (bevestiging nieuwe kerkeraadsleden) De Koog 19.30 uur ds. Koopmans (bevestiging nieuwe kerkeraadsleden) TWEE MAANDEN GEËIST TEGEN TEXELAAR ALKMAAR De 28-jarige C. uit Oudeschild stond deze weck voor de Alkmaarse rechtbank. Hij was in de nacht van 25 juni zonder rijbewijs in een oude auto gestapt om deze te pro beren. De wagen was van een kennis en C. overwoog het vehikel (vraagprijs ƒ200,van hem te kopen. Bij de nach telijke proefrit bleek dat de wagen nog bijzonder hard kon rijden. Op de Scliil- derweg nabij de Coöp. Zuivelfabriek vloog C. met een vaart van 140 km. uit de bocht. De auto kwam in de rechtsgelegen sloot terecht. De mede-inzittende eige naar van de auto was vrij ernstig ge wond. Hij moest geruime tijd in het ziekenhuis worden verpleegd en kon eerst onlangs zijn werk hervatten. C. hield van zijn gevaarlijke manier van rijden een hoofdwond en enkele ge broken ribben over. De officier van justitie eiste een ge vangenisstraf van twee maanden, ƒ100,— boete subs. 20 dagen en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de tijd van twee jaar. 25 WONINGWETWONINGEN AAN TEXEL TOEGEWEZEN Van de 6310 woningen, die GS van Noordholland voor 1066 over Noord holland hebben te verdelen zijn er 25 aan Texel toegewezen. Aan dit volume woningwetwoningen kunnen 7.8 pre miewoningen worden toegevoegd en 10 woningen in de vrije sector. De toewij zing is even groot als vorig jaar. DIENSTEN VAN DE DOKTOREN NIEUWJAARSDAG EN ZONDAG Dokter COUTINHO, tel. (02220) 2023 (voor praktijken doktoren Coutinho Elias en Van Loon) Dokter SIEBINGA, tel. (02222) 234 (voor praktijken doktoren Barnard en Siebinga) DIERENARTSEN: J. BEEKMAN, tel. (02220) 2936 WITTE KRUIS: ingaande vrijdag 24 uur tot en met maandag 13 uur Zr. FORTGENS, Oosterend, tel. (02223) Zr. RIETVELD, De Cocksdorp, tel. (02222) 292. „Meer begrip nodig, maar geen medelijden" GESLAAGD OPTREDEN VAN BLINDE ZANGER DE WAAL De 21-jarige Ben Menkes uit Tilburg heeft woensdag avond in het dorpshuis te De Waal een interessante causerie gehouden over blindheid en de wijze waarop een blin de zich in de wereld handhaaft. Het was een interessant betoog. Met nadruk wees de heer Henkcs erop, dat de blin de beslist geen medelijden behoeft, maar wel begrip. Ben Henkes, die zelf altijd blind is geweest, is bankwerker en beoefent de zang als hobby. Onder de artiesten naam Ben Junior is hij enkele malen voor radio Veronica opgetreden en ook in het Dorpshuis te De Waal toonde hij na de pauze iets van zijn kunnen. Hij werd begeleid door de beatgroep „The Typhoons". De opbrengst van de avond en van de verloting, die in de pauze werd gehouden, moet de aankoop van een bandrekorder mogelijk maken. Voor een blinde is een bandrekorder een zege. Zoals zienden de kranten lezen om zich van het nieuws op de hoogte te stellen, luisteren blinden naar banden waarop nieuwsberichten zijn opgenomen Ben Junior zal in januari ook in an dere Texelse dorpen optreden. Op zondag 2 januari in „Loodsmans welvaren" te Den Hoorn, 's middags om vier uur voor de jeugd en om acht uur 's avonds voor ouderen. Op vrijdag 7 januari volgt een optreden in „Casino" te Den Burg. om vier uur voor de jeugd en om acht uur voor ouderen. Op zater dag 8 januari in ,,'t Skiltje" te Oude schild, 4 uur voor de jeugd, 8 uur voor ouderen. Zondag 9 januari in Kikkerts Restaurant te De Cocksdorp, 4 uur voor de jeugd. 8 uur voor ouderen. Op vrij dag 14 januari in hotel „De Toekomst" te De Koog, 's middags 4 uur voor de jeugd en 's avonds 8 uur voor ouderen. En tenslotte op zaterdag 15 januari in „Jatry" te Oosterend om 4 uur voor de jeugd; om acht uur voor ouderen. De entreeprijs bedraagt ƒ0,50 voor kinderen en 1,25 voor ouderen, 's Avonds wordt na afloop gedanst. Kees en Jannnie Wonder wensen familie, vrienden en bekenden een geluk kig nieuwjaar. Bloemenhandel H. A. Witte wenst familie en begun stigers een gelukkig nieuwjaar. Fam. J. Dob Eierland E 73 Gelukkig nieuwjaar. P. Dros Bzn. A. Dros-Roeper G.N. Fam. S. Wuis Azn. Oosterend G.N. W. Dooren P. Dooren-v.d. Vis wensen familie en be kenden gelukkig nieuw jaar. P. Plaatsman Szn. N. Plaatsman- Hoogerheide Sibo en Dick G.N. Wij wensen familie en bekenden een gelukkig nieuwjaar. Fam. P. Visser Westermient Groentehandel Vendel wenst allen een gelukkig nieuwjaar. Aan allen een gezegend 1966 toegewenst. Fam. Bremer, Lunteren Gelukkig nieuwjaar voor familie, vrienden en bekenden. Fam. Kalis, Stolwijk Wij wensen onze vrien den en bekenden een gelukkig nieuwjaar. Fam. S. v. Leeuwen, Houtmanstraat 3, Oudeschild Fam. R. Kiewiet wenst familie, vrienden er. bekenden gelukkig nieuwjaar. P. Koopman en J. S. Koopman-Schaap wensen U een gelukkig nieuwjaar. Van Neckstraat 4, Oudeschild. Texel. W. J. Boon C. P. Boon-Dros De Zes 1 Gelukkig nieuwjaar Gelukkig nieuwjaar Fam. Roeper, De Dennen Fam. Roeper, Akenbuurt P. Verberne N. Verberne-Kuip Huize „St. Jan" Z.N. C. van Rossem en echtgenote G.N. C. Koorn H. Th. Koorn De Dennen G.N. A. Keizer A. Keizer-Bruin Gelukkig nieuwjaar. Fam. G. Eelman wenst familie en beken den gezegend nieuwjaar. Schoolweg E 113, Zuid-Eierland. Familie, vrienden en bekenden een voorspoe dig nieuwjaar. H. de Vries IJmuiden-Oost. Kapsalon Smit G.N. Voorspoedig 1966. Metselbedrijf G. J. Witte Wij wensen alle be kenden een gelukkig nieuwjaar. G. Koopman-de Vries J. Koopman IJmuiden-Oost. A. Wuis T. Wuis-Roeper G.N. Martines en Riek van de Piepersdiek G.N. K. Kikkert A. P. Kikkert-Kuiper Gelukkig nieuwjaar Wij wensen familie en bekenden een gelukkig nieuwjaar. C. Winter en echtgenote Warmoesstraat 56. Fam. A. Dros „Volharding" G.N. C. v.d. Werf N. v.d. Werf-Bakelaar Gelukkig nieuwjaar Fam. Matth. Witte C. A. Witte-Kager St. Marcus Z.N. C. Garritsen C. Garritsen-v.d. Werf G.N. U allen gezondheid en voorspoed voor 1966 wensen Jb. v.d. Aakster en echtgenote Gelukkig nieuwjaar Gerrit, Tiny en Kees Geense Fam. Lok Gelukkig nieuwjaar Gelukkig nieuwjaar. Bakkerij D. de Ruijter De Ruyterstraat 77, Oudeschild, Texel. Aan familie en beken den een voorspoedig 1966 Fam. M. Hoogesteger Box 477. Strathmore, Alta, Canada Fam. H. Tjepkema wenst familie, vrienden en bekenden een voor spoedig 1966. Fam. J. S. van Leeuwen, P.H. Polder H 45, wenst familie en beken den gelukkig nieuwjaar. Fa. Witvliet en Westerlaken Esso-station, Pontweg Gelukkig nieuwjaar. Fam. J. Schaatsenberg, De Slufter, en Fam. C. Moens. Eierland G.N. Fa. Witvliet en Westerlaken Oudeschild Gelukkig nieuwjaar. Fer, Janna, Liesbeth en Leendert wensen familie, vrienden en bekenden een gelukkig en voorspoedig 1966. Fa. Jac. van Lenten Zn Transportbedrijf, Zuid-Eierland, Gelukkig nieuwjaar. Jan van Lenten en familie, Queenspark, Wherfstreet Australië, Gelukkig nieuwjaar. Fam. T. J. Witte ,,'s-Hertogenbosch" Z.N. Smederij De Wit Den Hoorn G.N. Bodedienst en Brandstoffenhandel Cocksdorp G.N. Wij wensen familie, vrienden en bekenden een gelukkig 1966 toe. Fam. J. Bügel-v. Halen Schoonoordsingel 15. Den Burg. Fam. J. J. Westdorp De Cocksdorp G.N. G. Kikkert A. Kikkert-Blom Den Hoorn P.F. Wij wensen alle Texe laars een voorspoedig 1966. Fam. F. Stark Fam. W. Stark Fam. H. W. Stark Oosterend. Fam. A. Lagerveld G.N. J. A. Eelman Zonen Autotransport G.N. Fam. Witte ,,'t Hoffie", Oosterend Zalig nieuwjaar. P. Kikkert M. A. Kikkert-Kos wensen U allen een ge lukkig nieuwjaar. Bloemisterij Hin wenst U allen een geze gend nieuwjaar. Fam. Bakker wenst allen een gelukkig nieuwjaar toe. „De Instuif". Familie, vrienden en bekenden een voorspoe dig 1966. Fam. J. Koopman Pzn„ De Ruyterstraat 17, Oudeschild.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 2