Niet alleautomobilisten
kunnen goed rijden Kosten van de stal en van de arbeid
tgfC Wf
Doodlopende zijweg
BRIGADIER PIET EN DE SEMI-PROF
rubriek voor I Ood.*
LANDBOUW en VEETEELT >att (j-ronlngm
Toeren tellen kan
motor sparen
BAKKERS IJZERHANDEL n.v.
WMm
TWEEDE BLAD
TEXELSE COURANT
DINSDAG 5 APRIL 1966
Een toerenteller is een instrument
dat gedachtenassjciaties opwekt met
Zandvoort en Le Mans. De man, die
voor zaken ot pJezier onderweg is van
Vlissingen naaEnschede ot van Pur-
merend naar Hoorn zal normaal ge
sproken zo'n teller in zijn auto niet
missen. Hij heet zijn snelheidsmeter en
voor de rest heett hij zijn gevoel dat
hem zegt wanneer hij moet overscha
kelen en zo.
Sommige mensen hebben inderdaad
voldoende technisch gevoel om in ge
wone omstandigheden hun motor op de
juiste wijze te laten weriken. Er bestaan
nog geen statistieken die uitwijzen hoe
veel er dat precies zijn, maar autovak
mensen zijn op dit ipunt niet erg opti
mistisch. Nu uit dat foutief handelen
zich maar zelden zo duidelijk dat er
gezegd kan worden: ja, de levensduur
van deze motor was tamelijk kort, maar
dat komt omdat hij ondeskundig be
diend werd. Wie zal dat controleren?
De man of de vrouw aan het stuur,
heeft wel dikwijls reisgenoten, doch
slechts zelden zijn daar motordeskundi
gen bij. Alleen onder bijzondere om
standigheden blijkt wel eens, hoe volko
men fout sommige autorijders met hun
bezit omgaan. We merken dat op berg
passen waar auto's langs de weg staan
met kokende motoren. We horen ook
wel eens hoe lieden hun caravan in de
hoogste versnelling tegen een helling
optrekken. En we spreken wel eens
garagehouders die het een en ander
vermoeden als motoren overmatig olie
verbruiken.
Motor sparen
Er zijn twee toerentallen van belang
als we willen nagaan of de motor juist
gebruikt wordt. Het eerste is het aantal
omwentelingen per minuut waarbij het
„maximum koppel" wordt bereikt. Het
tweede is het toerental, waarbij de zui
gersnelheid de grens heeft bereikt, die
zonder buitensporige slijtage gedurende
langere tijd mag worden aangehouden.
Het spreekt vanzelf, dat deze toeren
tallen* bij verschillende rijsnelheden
kunnen worden bereikt (onder meer
afhankelijk van de versnelling, van te
genwind, enz.) en ook dat deze voor elk
type auto anders kunnen zijn.
Het maximum koppel wordt door de
fabrikant van de auto opgegeven in
kilogram-meter (kgm) bij een bepaald
toerental. Dit toerental is dus belang
rijk in alle gevallen, waarin de motor
een duidelijke arbeidsprestatie moet le
veren, bij voorbeeld als de auto een
helling beklimt, een caravan trekt of
een andere auto op sleep heeft. Het is
dan aan te raden, met het juiste toeren
tal op maximum koppel te rijden, even
tueel door een lagere versnelling te
kiezen. Niet alleen wordt de motor niet
overbelast, maar ook het benzinever
bruik is op zijn gunstigst. Dit geldt al
gemeen de auto rijdt bij dit toerental
het zuinigst. Het tweede belangrijke
toerental, waarbij de grenswaarde van
de zuigersnelheid wordt bereikt, is van
betekenis voor het met relatief grote
snelheid rijden van langere afstanden.
De fabrikant geeft hiervoor de „kruis
snelheid" op, maar dat is natuurlijk een
gemiddelde, waarbij geen rekening is
gehouden met sterke tegenwind, met de
stijging of de daling van de weg. Wan
neer de motor langdurig wordt ge
bruikt bij een toerental dat hoger is
dan de opgegeven maximum waarde,
treedt overbodige slijtage op aan zuigers
en cylinderwanden. Óp de duur kan
dat bij voorbeeld sterke toename van
het olieverbruik veroorzaken. Het is
dus veel belangrijker dan de meeste
mensen denken, dat een autorijder weet
hoeveel toeren zijn motor maakt. En
het enige instrument dat hem dat kan
vertellen is de toerenteller of om een
minder begrijpelijk woord te nemen: de
tachometer. Deze geeft immers het
juiste toerental aan, ongeacht de snel
heid waarmee gereden wordt. De toe
renteller is dus een eerlijke aanwijzer
waarop men zich kan verlaten. Hij
voorkomt niet alleen overbelasting
maar maakt het ook mogelijk inderdaad
de volledige kracht van de motor te
benutten, steeds wanneer dat nodig is.
Het belangrijkste gevolg van het ge
bruik van een toerenteller zal steeds
zijn: minder slijtage, minder reparatie
kosten, een langere levensduur.
Doe het zelf
Er zijn maar weinig auto's, die een
toerenteller op hun dashboard verto
nen. Men kan ze natuurlijk laten in
bouwen, maar ze zijn meestal nogal
duur, nog afgezien van de kosten van
het inbouwen.
In de afgelopen maanden werd ech
ter door Philips een elektronische toe
renteller voor zelfbouw uitgebracht,
niet alleen goedkoop maar bovendien
betrekkelijk eenvoudig te monteren.
Bij het elektronisch aangeven van het
aantal toeren wordt gebruik gemaakt
van het gegeven, dat er bij elk type
automotoren behalve bij dieselmoto
ren een vaste verhouding bestaat
tussen het aantal ontstekingsimpulsen
per minuut van de motor en het toeren
tal. Of het nu om een twee- of een acht-
cylinder motor gaat, twee- of viertakt,
of de accu zes of twaalf volt is, of de
plus dan wel de min aan de massa zit.
deze elektronische toerenteller kan ge
makkelijk hierop ingesteld worden. Het
aantal impulsen per minuut wordt ge
teld en het is een kwestie van schaal
aanduiding om het aantal toeren op een
meter zichtbaar te maken. Het elektro
nische gedeelte van een toerenteller
wordt geleverd als een onderdelen-
pakket. Dit pakket bevat dus alle elek
tronische onderdelen, o.a. twee transis
tors, een zenerdiode, weerstanden en
condensatoren, instelpotentiometers en
montageplaatje met gedrukte bedra
ding. -
Vijf aansluitingen
Vanaf dit montageplaatje moet een
aansluiting gemaakt worden naar de
primaire kring van het ontstekings
circuit knooppunt tussen de onder
breker en de bobine. De andere pool
wordt aan het chassis gevestigd. Voorts
wordt een draad naar het contactslot
In een vorig nummer van de Texelse
Courant deelden we, naar aanleiding
van het gereed komen van de eerste
montagestal op ons eiland, iets mee over
de kosten per koe voor huisvesting in
clusief het onderbrengen van ruwvoer
en werktuigen. Dit bleek in het geval
van de heer Bakker uit de P.H. Polder
op een bedrag tussen ƒ140,en ƒ150,
per koe per jaar te liggen.
Een artikel in één van bladen van de
Standsorganisaties bracht het onder
werp kostprijs van de melk de kosten
van huisvesting voor het vee ter spra-
gelegd Tenslotte zijn er nog twee aan-
sluitpunten voor de meter. Deze meter
wordt niet mee geleverd. Iedereen kan
naar eigen 'keuze een draaispoelmeter
van 1 mA in een radio-onderdelenzaak
aanschaffen. Er zijn er in alle grootten
en prijsklassen.
De transistorschakeling van de toe
renteller is zo samengesteld dat een
grotere stroom wordt afgegeven naar
mate meer impulsen worden toegevoerd
Door de stroom te meten met een ge
wone draaispoelmeter {volle uitslag bij
1 mA) wordt de aanwijzing verkregen
van het toerental van de motor. Er is
bij het onderdelenpakket een handlei
ding gevoegd, die duidelijk maakt op
welke verschillende wijzen de schaal
van de meter in toerentallen kan wor
den geijkt.
Eenvoudige plaatsing
Het montageplaatje kan op een plaats
naar keuze achter het dashboard wor
den vastgezet. Het beste kan men zoe
ken naar een mogelijkheid om dit plaat
je direct achter de meter die dus aan
de voorzijde van het dashboard zicht
baar moet zijn te bevestigen. De me
ter heeft immers twee pennen en deze
kunnen bevestigd worden in de contact-
vlakken op de print. Lukt het niet en
moet voor het plaatje een plaats in de
omgeving worden gezocht, dan heeft
men voor de verbinding draad nodig.
Een zeer eenvoudige oplossing is ten
slotte nog de print tussen schuimplastic
op te bergen in een plastic zeepdoosje
en dit in een handschoenenkastje neer
te leggen. Dit doosje kan natuurlijk ook
achter het dashboard neergelegd wor
den. Zit de toerenteller eenmaal, dan
zal hij binnen een week zijn onmisbaar
heid hebben bewezen. De autorijder be
grijpt niet meer, hoe hij het zonder
heeft kunnen doen. Maar de grote be
loning komt pas, als hij merkt, dat hij
de garage minder nodig heeft en de le
vensduur van zijn motor toeneemt.
Weg met de verouderde
gereedschappen in de tuin
•n op het veld 1 Met WOLF-
gereedschappen werkt U
trekkende gemakkelijker,
vlugger en grondiger, zon
der Inspanning, zonder buk
ken,zonderrugpijn. Vooreik
karwei en voor elke grond
soort Is er het geschikte
WOLF-gereedschap. Er
kende merkartikelen. Sinds
40 Jaar In de gehele wereld
mlllloenenvoudlg beproefd.
WO LF-gereedschappen -
door en door goed - steeds
voorradig bij:
DEN BURG - TEXEL
FEUILLETON
door
Gré de Boe."
28. Op een avond, enkele dagen voor
zijn negentiende verjaardag, lag er een
brief voor hem, toen hij de kamer bin
nenstapte. Moeder Hartog had hem 's
morgens enkele malen bekeken en om
en om gedraaid, want het schrijven
was afkomstig van het expertisebureau
bij wie Huib al die jaren in dienst was
geweest.
Voorzichtig als ze was, had ze eerst
het adres gelezen en geconstateerd, dat
de brief gestemd was voor haar jongste
zoon. En de rest van de dag had ze er
over gepiekerd, wat de baas van Huib
van haar zoon moest.
Henk kuste zijn moeder, die hem naar
de brief wees. „Voor jou. Van Den
Haag. Wat zouden ze van je moeten?"
„O, eindelijk bericht. Ik ben gloeiend
nieuwsgierig!" riep hij uit en scheurde
de enveloppe los. Haastig las hij de
enkele regels, waarna hij zijn moeder
met schitterende ogen aankeek, hij
overhandigde haar de brief. „Lees eens,
mam".
De vrouw nam de brief over. Nadat
ze hem gelezen had, keek ze hem met
niet-begnjpende ogen aan. „Dat.
Betekent dit, dat jij het werk van je
vader gaat overnemen?"
„Niet precies, mam. Weet u nog, dat
ik drie weken geleden een snipperdag
heb genomen? Tinie en ik zijn toen naar
Den Haag geweest en van die gelegen
heid heb ik gebruik gemaakt om te
solliciteren. Ik heb gezegd, dat ik dik
wijls met vader mee geweest ben. Dat
ke. Dit in verband met de produktie
van het rundvee.
Betoogd werd, dat de kosten voor
huisvesting een minder grote rol in de
kostprijs van de melk spelen naarmate
de produktie van het rundvee beter is.
Verder bleek, dat het bedrag, dat in de
berekende kostprijs van de melk is op
genomen voor huisvesting in de meeste
gevallen onvoldoende is. En dit geldt
zeker in die gevallen, waarbij men moet
overgaan tot nieuwbouw
Hoe in het door ons
behandelde geval
Als wij de kosten per koe per jaar
voor het bedrijf in de P.H. Polder op
ƒ145,stellen, dan is het aandeel van
huisvestingskosten bij produkties, zoals
die hieronder worden genoemd als
volgt:
Aandeel huisvestingskosten in kostprijs:
4.000 kg. per koe 3,6 ct. per kg.
4.500 kg. per koe 3,2 ct. per kg.
5.000 kg. per koe 2,9 ct. per kg.
5.500 kg. per koe 2,6 ct. per kg.
Het verschil in kostprijs tussen de
laagste en hoogste produktie, waarvan
wij hier uitgaan, is plm. 1 ct. per kg.
melk. Intussen moeten we vaststellen,
dat ook bij de hoogste produktie het
aandeel van de huisvestingskosten nog
hoger ligt dan het bedrag, dat hiervoor
in de landelijk berekende kostprijs is
opgenomen. Uit dit oogpunt is daarom
een premie op de bouwkosten geen
overbodige zaak.
Andere factoren
Hoewel de produktie van het rund
vee dus een duidelijke invloed heeft op
de kostprijs van de melk zijn wij van
mening, dat er andere factoren zijn, die
een nog belangrijker rol spelen. Wij
bedoelen de hoeveelheid melk. die per
man van het bedrijf gaat. En wij zijn
van mening, dat vooral de wijze van
huisvesting van vee en ruwvoer bepa
lend is voor het aantal kilogrammen
melk. dat per man zonder bezwaar kan
worden afgeleverd.
Niet voor niets maakte een veehouder
na het bezichtigen van de stal van de
heer Bakker de opmerking, dat bij een
dergelijke inrichting van het bedrijf de
verzorging van 20 - 25 melkkoeien geen
probleem meer is.
Als wij nagaan welke invloed het op
de kostprijs van de melk heeft als men
van 15 op 20 koeien per man of van 20
op 25 koeien per man overgaat, dan ne
men wij aan, dat de inrichting van de
gebouwen het knelpunt is. Men ziet dus
wel kans het werk in de zomer rond
te zetten, maar de inrichting van de stal
en de overige bedrijfsruimten is de oor
zaak, dat men een beperkt aantal
koeien houdt.
Welke invloed op de kostprijs?
We stellen drie gevallen
a. Bedrijf met 15 melkkoeien met een
produktie van 4 500 kg. per koe. To
tale produktie 67.500 kg.
b. Bedrijf met 20 melkkoeien met ge
lijke produktie per koe. Totale pro
duktie 90.000 kg.
c. Bedrijf met 25 melkkoeien met zelf
de produktie per koe. Totale pro
duktie 112.500 kg.
Als arbeidskosten plus sociale lasten
per man menen we een bedrag van
ƒ12.000,1 te moeten nemen. We kun
nen nu nagaan met welk bedrag de
kostprijs van de melk in de drie hier
voor genoemde gevallen beïnvloed
wordt door de arbeidskosten. Dat is als
volgt:
Geval a. 17,7 ct. per kg. melk
Geval b. 13,3 ct. per kg. melk
Geval c. 10,7 ct. per kg. melk
Door een toename van het aantal
koeien van 15 per man tot 20 koeien per
man, wordt het aandeel van de ar
beidskosten in de kostprijs van de melk
derhalve 4,4 ct. lager. Een toename van
20 tot 25 melkkoeien per man betekent
een verlaging van 2,6 ct. per kg.
Onze conclusie
Slaagt men er door een betere inrich
ting van stal en overige bedrijfsgebou
wen in om het aantal koeien per man
belangrijk op te voeren, dan zullen in
zeer veel gevallen de kosten voor
nieuwbouw of verbouw geheel gedekt
worden. In bepaalde gevallen kan de
verlaging van de arbeidskosten groter
zijn dan de kosten van nieuwbouw of
verbouw.
O.i. kan dit in diverse gevallen een
stimulans zijn om tot verbetering van
stallen en gebouwen over te gaan. Wij
hopen, dat ook op ons eiland diverse
aanvragers om een premie van het O-
en S-fonds op de kosten van nieuwbouw
of verbouw van stallen, enz. een gunstig
antwoord zullen ontvangen.
BOOTDIENSTREGELING N.V. TESO
Werkdagen
Van Texel: 6.00 7.00 8.00 9.00
10.00 12.00 13.00 14.00 15.00
16.00 17.00 18 00 20.00
v Den Helder 6 30 7.30 8 30 9.30
10.30 12.30 13.30 14.30 15.30
16.30 17 30 19.10 21.00
Zon- en alg. erkende Chr. feestdagen;
van Texel: 8.00 9 00 10.00 12 00
13.00 15 00 16.00 17.00 18.00
20.00
v Den Helder 8.30 9.30 10.30 12.30
13.J0 15 30 16.30 17 30 19.10
21 00
166. Over de rest kunnen we werkelijk
kort zijn. Toen de dag van de proef-
wedstnjd was aangebroken, vulde een
gonzende en geestdriftige menigte de
eivolle tribunes van het stadion. Men
had alles bij zich, waarmee men zo be
schaafd en stijlvol de eigen club kan
aanmoedigen, zoals toeters, gekleurde
hoge hoeden en parapluies, mutsen,
vlaggetjes en nog veel meer. Het zou me
dan ook een sensatie geven, want men
wist natuurlijk al lang uit de kranten,
dat brigadier Piet erin geslaagd was de
plaats in te nemen van Alfredo Pinanti,
ik nu in een garage werk als monteur
en dus er wel wat verstand van heb.
Ze vonden me aanvankelijk nog te jong,
maar ze hebben me toch aangenomen.
Ik denk, dat ik voorlopig als assistent
meega met een oudere expert. Ze had
den het over een rayon in het noorden.
Maandag moet ik dus naar Den Haag
voor verdere instructies. Nou, moet iik
maar weer een snipperdag nemen.
Komt dat even mooi uit, want dan is
Tinie ook weer vrij".
Nel Hartog keek haar jongen ver
wonderd aan. „Waarom heb je dat
gedaan? Je hebt toch goed werk in
Epe?"
„Jawel, mam, maar dat geeft niet ge
noeg om op te trouwen. Als assistent
expert verdien ik zeker vier tienen
meer in de maand. En als ik alleen
ga werken, wordt het nog veel meer".
„Maar jongen, waarom zo'n haast?
Tinie en jijjullie zijn nog zo jong".
Hij ging glimlachend bij haar zitten.
„Mam, volgende week word ik negen
tien. En Tinie is twintig. Hoe oud waren
papa en u, toen jullie trouwden?"
Nel Hartog was verslagen. Zelf had
ze ook veertien dagen voor haar huwe
lijk met Huib haar negentiende ver
jaardag gevierd, terwijl Huib nauwe-
lijk twintig was. Jaap, Hilda. Elsje
en Dina ze waren allemaal jong
getrouwd en waren gelukkig. Wat kon
ze er tegen in brengen, nu Henk zijn
positie wilde verbeteren, omdat hij wil
de trouwen? En Tinie was een zacht,
lief vrouwtje. Reeds de eerste zondag
middag, dat Henk haar in huis gebracht
had, vond ze het meisje een schat. La
ter, toen op voorstel van Nel zelf, de
anderen een avondje overgewipt waren
om met Henk's keuze kennis te maken,
had niemand een verkeerd woord gehad
voor het zwartje; zelfs Klaas, die zich
sinds Huib's vertrek, zo ongeveer als de
verantwoordelijke persoon voor het ge
zin zag, bleek ingenomen te zijn met
Tinie Talsma.
De jongen lachte nog steeds. Hij boog
zich naar zijn moeder en kuste haar op
het voorhoofd. „Mam, als je jong trouwt
zit je oud niet meer in de kleine kin
deren. Tinie is het helemaal met me
eens. Ik zal een half jaar een proeftijd
moeten doormaken, voor ik definitief
een aanstelling krijg. Maar daar sla ik
me wel doorheen. Het grootste pro
bleem wordt natuurlijk een woning.
Maar ja, dat komt ook nog wel in orde".
's Avonds, in de cafetaria, liet hij het
briefje aan Tinie lezen. Ze kneep een
oogje half dicht. „Geluksvogel", felici
teerde ze hem. „Denk je dat je het aan
kunt?"
Hij boog zich naar haar toe. „Ik heb
een pracht van een doel voor ogen,
weet je? Een knap zwart meisje als
mijn toekomstige vrouw. Dan lukt het
toch zeker?" fluisterde hij. Ze sloeg hem
speels met het servet en glimlachte.
Maar in haar ogen las hij haar liefde
voor hem.
Om half negen ging hij weer weg. „Ik
wli nog wat studeren voor mijn toekom
stig beroep. Tal van wetten over aan
sprakelijkheid en zo. Ingewikkeld!
Maar ik kom er wel uit. Tot morgen"
Vrolijk fluitend liep hij naar buiten.
toen hij nog in de stad Fiorenza bezig
was met het bevrijden van de geroofde
Karei Kleuntjes. De arme Alfredo was
toen gearresteerd door de lepe Ales-
sandro Fiasco. Het publiek verwachtte
nu dat Alfredo Pinanti met vele wraak
gevoelens bezield het veld zou opkomen
en men zag reeds een stevig stukje
kneus- en mangelwerk in het verschiet.
Edoch, alles zou héél anders gaan Wel
iswaar sjokje Karei Kleuntjes op zijn
bekende slome wijze het veld op, doch
niet zodra was de wedstrijd begonnen
of alles veranderde als bij toverslag.
Terwijl hij naar huis liep, dacht hij:
Weet je wat. ik neem m'n boek en
fiets een eindje de stad uit. Buiten kan
ik me beter concentreren.
Later op de avond lag hij half over
een bermpje, een eindje van de grote
weg af, een hoofdstuk over aansprake
lijkheid tegenover derden enkele keren
overlezend, zodat hij de verschillende
aspecten, praktijkgevallen en wettelijke
uitspraken goed in zijn hoofd kreeg Af
en toe keek hij eens op uit zijn boek
naar het verkeer in de verte.
Het was druk op de weg, ondanks het
feit, dat de dag vrijwel voorbij was. Je
kon echt merken, dat het hoogseizoen
op gang begon te komen. Af en toe ont
stond er een file en stonden rijen auto's
achter elkaar. Natuurlijk als gevolg van
de smalle pijpela in de stad. Dat ze nog
steeds niet een rondweg gemaakt had
den. Nu ja, je kon via het Wied en dan
langs de buurtweg. Dat sneed zelfs een
stuk af, maar wie wist dat buiten de
streekbewoners? Vreemdelingen zeker
niet. die reden op de borden.
Opeens wreef hij zijn ogen uit. Zag
hij dat goed in die rode Ford? Zat daar
zijn zusje niet naast iemand, die een
arm om haar geslagen had? Warempel,
dat was Nelie. Kijk ze eens lachen naar
die knul. Ze zag, dat de bestuurder van
het moment gebruik maakte, omdat ze
stilstonden, en een sigaret opstak. Hij
gaf er ook een aan het meisje. Gelijk
boog hij zich naar haar toe en kuste
haar snel, wat hem een speelse tik op
zijn wang kostte van het nog altijd
lachende meisje. De man gaf haar vuur
Nu rookten ze beiden en babbelden
blijkbaar vergenoegd, want Nelie lachte
af en toe.
Hij had zijn zusje nog nooit zien ro-
Alfredo, die sneuvend en gezwollen het
strijdperk betreden had, liep weldra
van ellende naar adem te snakken. Hij
had geen droge draad meer aan zijn lijf
en zijn voetballen was een stumperige
vertoning naast de listige tikjes,
vloeiende hakjes, vlijmscherpe trekbal-
letjes en handige schijnbeweginkjes die
door Karei op het grastapijt werden ge
demonstreerd. Keer op keer sneed
Karei langs de verbouwereerde heer
Pinanti heen en weldra wees het sco-
ringsbord 70 De geplaagde Alfredo
kwam in het stuk niet meer voor.
ken. Het kind was amper zestien! En
wie was die snuiter, bij wie ze in de
auto zat? Dat was behoorlijk gevaarlijk.
Henk sprong overeind en greep zijn
fiets, die naast hem lag. Gelukkig zette
de file zich weer in beweging.
Terwijl hij de enkele meters naar de
straatweg fietste, dacht hij: Ik moet
weten, bij wie ze in de auto zit. 't Kan
wel een kerel zijn, die haar meegelokt
heeft. Je leest ei zo vaak over tegen
woordig. Hoewel. Nelie is niet be
paald iemand, die zo gemakkelijk over
te halen is voor iets dergelijks. Wat
drommel, nu gaan ze ineens hard rijden.
Als ik het nummer nu maar op kan
nemen van die wagen....
Doch de rode Ford ging door de bocht
en was weldra uit het oog verloren.
Henk trapte niet verder, wiste zich het
zweet af, de wagen nakijkend, die nu
bij het Wied rechtsaf sloeg. Zo, dus de
bestuurder was met de situatie in deze
contreien op de hoogte. Dan was hij in
ieder geval geen vreemde.
Thuisgekomen zei hij niets over het
geen hij gezien had, dronk zijn koffie,
onderhand pratende met zijn moeder.
Half elf kwam Nelie thuis met een
verhit gezicht. ,,Dag.Wat is het nog
warm, he?" J
Hij keek haar onderzoekend aan, doch i
besloot niets te zeggen. Toen Nel Har-|
tog naar de keuken was gegaan om een
kop koffie voor haar dochter klaar tej
maken, zei hij zacht: „Kom straks op
m'n kamer. Tk heb je wat te vragen".
Ze keek hem geschrokken aan. „Is ei
dan wat?"
Hij legde zijn vinger op de mond
„Sssst. Straks".
{Wordt vervolgd)