Cjroen 27wartsjexels in het hart-
Gemeentebestuur gaat uitvoerig
in op ambulance-kwestie
Wèl partijpolitiek
de gemeenteraad
M'iBrafiH
OEI
Staatssecretaris C. Egas:
in
Na „stroom van scherpe en ten dele onjuiste kritiek
WANDELWAGENS
TEXELS BELANG
lijst 7 UW BELANG
Voorstel
Commissie uit raad zal
moeilijkheden onder
zoeken
f=(~i
Uiteenzetting tijdens
openbare vergadering
Moerb
ee
tfSDAG 17 MEI 1966
79e JAARGANG No. 8066
Uigare N.V. r/h Langereld ft de RooU
ostbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
[aktle: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33,
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
Ook het bestuur van het Overkoepe
lend orgaan Texelse Vrouwenorgani
saties heeft zijn ongerustheid uitge
sproken over de rij-eigenschappen van
de gemeentelijke ziekenauto en de
wijze waarop de eerste hulp functio
neert bij ongevallen op de weg. Wij
publiceerden reeds dat de heer J. J.
Westdorp over dit onderwerp enkele
vragen had gesteld, met het verzoek
deze in de eerstvolgende raadsverga
dering te beantwoorden. Naar aanlei
ding van beide brieven gaat het ge
meentebestuur in een uitvoerig schrij
ven aan de raad op de ambulance
kwestie in.
Allereerst zeggen B. en W. de wijze
waarop het probleem in beide brieven
is benaderd, te waarderen. Kennelijk
doelende op het commentaar in de
Texelse Courant daarover, schrijven zij
voorts: „Het spijt ons te moeten stellen,
dat wij van een positieve benadering
van deze kwestie elders minder over
tuigd zijn"
Onjuiste kritiek
„Allereerst willen wij opmerken, dat
het ziekenvervoer vele jaren is verzorgd
door de N.V. TESO en dat gedurende
die tijd weinig klachten werden verno
men. Nauwelijks echter heeft de ge
meente dit vervoer overgenomen of er
komt een stroom van scherpe en ten
dele onjuiste kritiek, vaak gesteld in be
woordingen, die wel de indruk moeten
wekken dat de gemeente zich aan het
ziekenvervoer niets gelegen laat liggen
en adviezen van deskundigen zonder
meer negeert. Het tegendeel is waar",
aldus B. en W., die voorts verhalen hoe
de gemeente per 1 juli de verantwoor
delijkheid voor het ziekenvervoer over
nam van TESO. De oude ziekenwagen
werd daarbij om niet overgedragen; de
nieuwe Peugeot ambulance tegen kost
prijs. De nieuwe wagen was indertijd
besteld nadat de directeur van TESO de
overtuiging had gekregen, dat deze ge
heel aan de verlangens van de plaatse
lijke artsen voldeed. Zelfs heeft TESO
eenzelfde ziekenauto laten overkomen.
Het oordeel van de artsen, die er een
proefrit mee gemaakt hadden, was on
verdeeld gunstig.
Klachten
De klachten over de te stugge vering
van de nieuwe auto zijn in eerste in
stantie voordat hierover artikelen in
de pers verschenen onderzocht door
de directeur en de chef-monteur van
TESO en een der gemeenteambtenaren.
De conclusie was toen dat de wagen
naar alle waarschijnlijkheid soepeler
zou worden, wanneer deze meer kilo
meters had gelopen. Daarna kwamen
het gemeentebestuur via de pers diver
se klachten ter ore. „Dit was de aanlei
ding de taxi-ondernemer, die het ver
voer verzorgt, te verzoeken dergelijke
klachten rechtstreeks aan ons door te
geven en niet aan de pers. Wanneer
men dit met „zwijgplicht" betitelt, lijkt
dit ons toch wel schromelijk overdre
ven. Onze bedoeling is uiteraard alleen
deze geweest, dat moeilijkheden in de
eerste plaats en zo spoedig mogelijk ter
kennis worden gebracht van het ge
meentebestuur, omdat alleen dit bestuur
voor het ziekenvervoer verantwoorde
lijk is".
Onderzoek
Op verzoek van de gemeente hebben
op 14 december 1965 twee deskundigen
van de Peugeot-dealer ter plaatse een
onderzoek ingesteld. Tijdens dit onder
houd van deze deskundigen met een der
ambtenaren werd uitdrukkelijk naar
voren gebracht, dat dit type ziekenwa
gen zeer geschikt is. Als bewijs voor
deze stelling werd gewezen op ervarin
gen elders, b.v. bij het Verenigd Zieken
vervoer Amsterdam, dat uitermate te
vreden is over dit soort wagens.
De Peugeot-dealer deelde op 16 de
cember mee, dat de stugge vering van
de Texelse ziekenwagen een gevolg is
van het geringe aantal kilometers, dat
de wagen maakt. Geadviseerd werd de
wagen extra te belasten met b.v. tegels.
Deze ballast is daarop aangebracht en
aangezien het geluid hinderlijk was,
werd ook een geluiddempende hoes voor
de motorkop beschikbaar gesteld. Vol
gens de ondernemer heeft het verzwa-
ren van de Peugeot geen resultaat ge
had en daarom heeft hij de tegels zon
der opdracht weer verwijderd, temeer
daar de besturing van de auto minder
gemakkelijk werd en de derde brancard
niet gebruikt kon worden.
Overmacht
De bewering dat na het aanbrengen
van de tegels voor de gemeente „de
kous af was" mist elke grond, zo zeg
gen B en W., omdat het steeds in de
bedoeling heeft gelegen, bij het niet
slagen van deze proef elders deskundig
advies in te winnen". Hiervoor was
reeds een afspraak gemaakt met de
technische dienst van de GGD te Am
sterdam. Zolang de Buick nog in repa
ratie was, was het met mogelijk met
de Peugeot naar Amsterdam te gaan,
omdat de gemeente dan van ambulan
ces verstoken zou zijn.
In een rapport van de gemeentege
neesheer wordt gesteld, dat zowel de
oude als de nieuwe ziekenwagen niet
geschikt is. Hij adviseert en dit ad
vies wordt door de overige artsen on
derscheven een nieuwe ziekenauto
met sta-hoogte te bestellen omdat al
leen een dergelijke wagen aanvaardbaar
is. De Peugeot ziekenwagen zou dan als
reserve dienst moeten doen. „We ach
ten dit een merkwaardige opvatting",
zo zeggen B. en W. „Jarenlang is een
lage ziekenwagen gebruikt en plotseling
is deze volkomen onaanvaardbaar
zelfs als reservewagen blijkbaar ter
wijl in Nederland zeer vele wagens van
dit soort worden benut. Bij de GGD in
Amsterdam worden voor het meren
deel dergelijke lage wagens gebruikt.
Niet vergeten mag worden, dat een
ziekenwagen niet alleen een medische,
maar voor een belangrijk deel ook een
technische aangelegenheid is en dat op
dit laatste terrein ook een arts vanzelf
sprekend leek is.
De hier en daar verkondigde mening
als zou het voor de reparatie van de
Buick benodigde bedrag in feite weg
gegooid geld zijn omdat binnen afzien
bare tijd volgens wettelijke voorschrif
ten een minimum hoogte van 1,75 m.
verplicht zal worden, kunnen B. en W.
evenmin delen. Dat deze voorschriften
binnen afzienbare tijd van kracht wor
den, betwijfelen zij sterk en het staat
niet vast, dat tenminste 1,75 m. zal
worden voorgeschreven. „Het is een
voudig belachelijk het te doen voorko
men, alsof de lage ziekenwagens na in
werkingtreding van de genoemde
voorschriften geen dienst meer mogen
doen en dus naar de schroothoop kun
nen verdwijnen. Er zou dan zeker een
overgangsregeling komen, zodat de in
gebruik zijnde lage wagens mogen wor
den gebruikt tot zij versleten zijn".
Hersteld
B. en W. delen tenslotte mee, dat de
oude ziekenwagen thans geheel is her-
Ons nieuwe feuilleton
HET GEHEIM VAN DE BLAUWE
TREIN
door Agatha Christie
Hoe dikwijls is er in de geschiedenis
niet sprake van juwelen die midaad
uilokken?'
De beroemde diamant „Hart van
Vuur" komt in het bezit van Ruth
Kettering, een schatrijke en schone
Amerikaanse.
Voor de diamant, waarvan zij de
trotse bezitster wordt, geldt hetzelfde
als voor die talloze andere fatale edel
stenen, die de ondergang van hun be
zitsters hebben bewerkstelligd: ook de
„Hart van Vuur" oefent een verderfe
lijke en geheimzinnige invloed uit op
allen die ermee krijgen te maken; het
bezit van de „Hart van Vuur" draagt
een doem in zich.
Ruth Kettering wordt vermoord als
zij reist per Blauwe Trein naar de zon
nige Franse zuidkust. Slechts twee per
sonen traden onderweg met haar in
contact, en de dader van de moord
wacht zich er, vanzelfsprekend, wel
voor zijn anonimiteit prijs te geven.
Zo begint ons nieuwe feuilleton „Het
geheim van de Blauwe Trein", waarmee
wij in dit nummer beginnen. Het is on
getwijfeld een goed verhaal.
Agatha Christie's speurdersromans
zijn van de bovenste plank. Schrijfster
is ongelooflijk vindingrijk en ongeëve
naard knap in het bedenken van ge
heimzinnige misdaden. Zij weet voor
treffelijk een aantal personen in haar
verhaal te brengen, die allemaal even
verdacht zijn. Zij is de lezer steeds een
slag voor en iedere gissing blijkt ach
teraf verkeerd te zijn, want de schrijf
ster heeft altijd een verrassende wen
ding in petto.
Wij hopen, dat onze lezers het zullen
waarderen dat wij eens afwijken van
het gebruikelijke genre. Voor aan- en
opmerkingen houden wij ons gaarne
aanbevolen. Redactie.
steld en weer in goede staat verkeert.
Verwacht mag worden, dat deze wagen
weer een aantal jaren zonder moeilijk
heden dienst zal doen.
Met betrekking tot het ernstige ver
keersongeluk op vrijdag 15 april op de
Pontweg, zeggen B. en W. dat de zie
kenauto niet na drie kwartier maar na
25 minuten aankwam, hetgeen geveri-
fiëerd is door de ondernemer. Niettemin
vinden zij dat het te lang heeft geduurd,
maar de fout berust bij de omstanders.
Eerst na 20 minuten is de politie ge
waarschuwd. Een van de omwonenden
heeft tegenover de politie verklaard dat
de arts, de ziekenwagen en de politie
binnen drie minuten na de waarschu
wing ter plaatse waren. De gewonden
lagen bij de komst van de ziekenwagen
op de grond en kennelijk was niemand
op de gedachte gekomen om bij de in de
omgeving staande woningen dekens te
vragen. B. en W. zijn daarom voorne
mens nogmaals de regel te publiceren,
die bij ongevallen gevolgd moet worden.
Deze regel luidt: Onmiddellijk de poli
tie waarschuwen, die daarop zorgt voor
het alarmeren van een arts en de zie
kenwagen. Men moet vooral niet den
ken dat een ander dit wel zal doen. De
verantwoording hiervoor rust op ieder
die van het ongeval kennis draagt. De
politie heeft liever tien overbodige tele
foontjes dan geen bericht.
Inmiddels hebben B en W. contact
opgenomen met de commandant van het
amfibisch oefenkamp De Mok, die zich
bereid heeft verklaard bij ongevallen
van grote omvang of in andere nood
gevallen de daar aanwezige ambulance
onmiddellijk ter beschikking te stellen.
Commissie
B. en W.: „Ook wij hebben de over
tuiging dat de nieuwe ziekenwagen nog
niet aan de te stellen eisen voldoet en
dat hierin verbetering moet worden ge
bracht. Een grondig onderzoek is dus
zeker op zijn plaats. Gezien echter de
verdachtmakingen, geuit ten opzichte
van het gemeentebestuur en de ambte
naren, achten wij het juister dat dit on
derzoek plaatsvindt door een commissie
uit de raad". De voorzitter heeft beslo
ten deze commissie te laten bestaan uit
de heren J. J. Westdorp, F L. de Grave,
J. Daalder en mej. A. G. Luijsterburg.
Ten aanzien van de brief van het Over
koepelend Orgaan Texel Vrouwenorga
nisaties (zie uitvoerig elders in dit
nummer), zeggen B. en W. dat de daarin
vervatte suggesties zullen worden be
studeerd
COMMENTAAR:
Op gevaar af een eindeloos nietes-
welles spelletje te ontketenen, wilden
wij naar aanleiding van het schrijven
van B en W aan de raad het volgende
stellen. Lang voordat de heer Smidt ons
inlichtingen verschafte, had hij de ge
meente van zijn grieven op de hoogte
gesteld. We geloven het gemeentebe
stuur als het zegi, de klachten eerst via
onze krant vernomen te hebben, want
het lijkt ons niet onmogelijk dat zoiets
niet of niet juist doorgegeven. De heer
Smidt constateerde evenwel dat op zijn
opmerkingen niet werd gereageerd en
was daarom bereid ons inlichtingen te
verschaffen, toen wij (naar aanleiding
van geruchten) erom vroegen. Toen hij
een briefje kreeg dit voortaan achter
wege te laten, vonden wij dat bedenke
lijk. Niet wij beschouwden dit als echte
zwijgplicht, maar de heer Smidt, voor
wie het ziekenvervoer een deel van zijn
broodwinning, is wèl. We zetten het
woord dan ook tussen aanhalingstekens
en lieten duidelijk uitkomen wat precies
(Zie vervolg pagina 2)
„De Nederlandse regering staat voor
een omvangrijke en moeilijke taak. In
ons dichtbevolkte land zullen grote ge
bieden voor recreatie moeten worden
bestemd. Er worden momentcel plan
nen ontworpen en in het kader daarvan
zal men grond in bezit moeten krijgen.
Aangezien men zich had voorgenomen
daarbij het landschap zoveel mogelijk te
ontzien en zonodig te herstellen, is het
niet denkbaar dat men het ontwerpen
van dergelijke plannen aan particuliere
ondernemers kan overlaten. Deze im
mers zijn commercieel ingesteld en zul
len alle beschikbare grond voor hunga-
lowbouw e.d. gebruiken en daarbij de
groenstroken e.d. verwaarlozen. Dit is
begrijpelijk, want zij zouden anders niet
in staat zijn recreatieplannen te finan
cieren. De recreatie kan alleen dan op
de juiste wijze worden gediend als
eerst de overheid de nodige gronden in
bezit krijgt. Uit deze redenering blijkt
reeds, dat recreatie een politieke aange
legenheid is, waarover moet worden ge
oordeeld door mensen die dit doen van
uit een politiek standpunt", aldus de
staatssecretaris voor cultuur, recreatie
en maatschappelijk werk, C. Egas, za
terdagmiddag in „Casino" tijdens de
openbare vergadering, die de Partij van
de Arbeid in verband met de komende
gemeenteraadsverkiezingen had belegd.
Niettegenstaande de vooral voor
Texel interessante materie, hadden
slechts weinig Texelaars zich geroepen
gevoeld de bijeenkomst bij te wonen: 25
personen. Aan het begin van zijn toe
spraak zei de heer Egas met verwonde
1
MEUBEL
Den Burg
HANI
ring te hebben geconstateerd dat de
PvdA in haar urgentieprogramma voor
Texel recreatie als onderdeel van de
economie had genoemd. „Recreatie is
méér dan alleen een economische aan
gelegenheid. Het is iets waarmee het
menselijk geluk ten nauwste samen
hangt; een noodzaak". De heer Egas
vertelde, dat men dit in Nederland
thans wel inziet. Vijf jaar geleden was
er nog geen geld voor, nu echter stellen
rijk, provincies en gemeenten 50 mil
joen per jaar beschikbaar. Dat bedrag
zal nog aanzienlijk moeten groeien als
men de plannen van minister Vrolijk
wil uitvoeren. Deze denkt voor de voor
zieningen 1,75 miljard nodig te hebben
„Een recreatieplan zoals dat nu voor
Texel is ontworpen, kan daardoor wor
den gerealiseerd. Ook dit plan past in
het streven om Nederland leefbaar te
houden, aangezien het voorziet in een
uitbreiding van de bebossing".
Ruim begrip
De heer Egas drong er bij zijn gehoor
op aan het begrip recreatie zeer ruim
te zien. Het gaat niet alleen om het
stichten van vakantieverblijven, maar
ook om voorzieningen van sociaal-cul
turele aard, zoals bibliotheken, dorps
huizen, dansgelegenheden en sportvel
den, waardoor men de mensen de moge
lijkheid geeft zich op positieve wijze te
amuseren In dit kader past ook het be
noemen van personeel, dat zich met de
recreatieleiding zal bezighouden. De ge
meenten hebben bij het realiseren hier
van een duidelijke taak. Ook hier gaat
het om een politieke opdracht.
Aan het slot van de bijeenkomst ver
telde fractieleider J. J. Westdorp, dat de
PvdA deze middag had belegd om het
publiek duidelijk te maken, dat partij
politiek wel degelijk in de raad thuis
hoort. Een groepering, die aan de ko
mende gemeenteraadsverkiezingen wil
deelnemen, denkt er anders over en
heeft gesteld, dat het belang van
Texel bij het partijbelang wordt ach
tergesteld. Wat betreft dat laatste had
de heer Westdorp graag eens enkele
voorbeelden gehoord. Een enorm voor
deel voor de politieke fracties is dat zij
ter zake van belangrijke kwesties con
tact kunnen opnemen met hun partijge
noten in de Kamer en voor het verza
melen van belangrijke gegevens een be
roep kunnen doen op de instellingen, die
aan hun partij zyn verbonden.
Verschijnt dinsdags cn vrijdags.
Bank: Ncderl. Middenstandsbank; Coöp. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,95 p.
kw. 30 ct incasso. Advert: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
BABY WERD DOOR KLEUTERS
RUW BEHANDELD
HET HORNTJE Mevrouw J. Tim-
mor-Smit, wonende bij 't Homtje, kreeg
donderdagmiddag de schrik van haar
leven. Haar dochtertje Astrid (drie
maanden) had zij buiten in de kinder
wagen gelegd. Korte tijd later zag ze
dat de wagen was omgegooid en dat
de baby was verdwenen.
Een buurvrouw alarmeerde de politie,
die onmiddellijk naar 't Hom
tje kwam om een onderzoek in te stel
len. Het kindje was toen door de onbe
kende „ontvoerders" weer in de wagen
gelegd, maar het zag lijkbleek en had
een bult op het hoofdje. Ge
bleken is dat kleuters uit de buurt (al
len omstreeks 4 jaar oud) spelenderwijs
de wagen hebben omgeduwd en in de
omgeving met het kind hebben gesold.
Daarbij lieten ze de zuigeling enkele
malen vallen, waardoor de genoemde
verwondingen konden ontstaan. De
dokter liet het kind onmiddellijk naar
het ziekenhuis in Den Helder vervoeren.
MAN AAN GEVOLGEN VAN
ONGEVAL OVERLEDEN
OUDESCHILD De 67-jarige C.
Koopman uit Oudeschild, die op 26 april
op de Heemskerckstraat door een
vrachtauto werd overreden, is donder
dag aan de gevolgen daarvan overleden.
Zoals bekend reed de vrachtauto met
een der wielen over zijn rechterbeen,
dat daardoor werd verbrijzeld. Hij werd
naar het ziekenhuis gebracht, waar ten
slotte bleek dat hij het been niet zou
kunnen behouden, zodat tot amputatie
moest worden overgegaan. Deze ingreep
heeft zijn leven niet kunnen redden.
KAPPER P. UITGEEST NU IN FRAAI
WINKELPAND
Sinds donderdag is het kap persbedrijf
van de heer P. Uitgeest gevestigd in een
ruim en aantrekkelijk gebouw aan de
Parkstraat te Den Burg. Tijdens een
korte plechtigheid werden donderdag
middag om drie uur de deuren officieel
geopend. Het lint werd doorgeknipt
door de heer C. Goënga, een zwager
van de heer Uitgeest, die de belangen
van de familie Uitgeest heeft gediend
bij de vele moeilijkheden, die aan de
inrichting van dit nieuwe onderkomen
vooraf zijn gegaan.
Deze moeilijkheden begonnen twee
jaar geleden, toen de gemeente liet we
ten, dat het pand op de Groenepl^ats
zou moeten wijken voor het nieuwe
raadhuis. De onderhandelingen vlotten
niet, het kwam tot een onteigenings
procedure in gevorderde staat. Het eind
van de ellende kwam in zicht toen de
heer S. de Waard te Warffum bereid
bleek het gebouw aan de Parkstraat,
waarin het kantoor van de stichting
Sociaal Toerisme was gevestigd, te ver
kopen. Dat gebeurde en door een weinig
ingrijpende verbouwing, die nauwelijks
een maand duurde, werd het huis in een
aantrekkelijke winkel herschapen. De
bedrijfsruimte is 4 x 9 meter groot. Een
derde deel vormt de kapsalon; twee
derde is bestemd voor verkoop van
parfumerieën en aanverwante artike
len. Er is een fraaie betimmering in
eiken en essen aangebracht; de uitge
stalde artikelen komen goed tot hun
recht. De fa. Bakker Koorn heeft het
nodige breek- en metselwerk uitge
voerd; het loodgieterswerk werd ver
richt door J. Veltkamp; Jan Agter zorg
de voor de aanleg van elektra; B. Beum-
kes verzorgde het schilderwerk; J.
Schoo installeerde de centrale verwar
ming, Europa Meubel tekent voor de
stoffering en de winkelbetimmering
was van de fa. Koning te Haarlem.
Onder degenen, die van de gelegenheid
gebruik maakten om vragen te stellen,
was de heer M. Bakker, „Astrid". Hij
vroeg of ook de aanleg van centrale
voorzieningen (riolering e.d.) bij be
staande recreatieobjecten zal worden
gesubsidiëerd. De heer Egas meende
dat dit inderdaad zal gebeuren, al zijn
daarover nog geen definitieve beslissin
gen genomen. De heer Bakker klaagde
er over dat door het klakkeloos bou
wen in grote concentraties reeds veel op
Texel is bedorven. Op dit laatste ging
de heer Egas niet in, maar hij verzeker
de dat het beleid van nu zoveel moge
lijk rekening houdt met het landschaps-
schoon. De heer J. J. Wesdorp gaf toe,
dat de situatie zoals die zich tot dus
verre ontwikkeld heeft op Texel, niet
bevredigt. Het was echter niet mogelijk
in het kader van deze middag diep op
plaatselijke problemen in te gaan. De
PvdA zal daarvoor binnenkort een spe
ciale discussiebijeenkomst organiseren.
De heer Bakker merkte op dat de re
creatiecentra in Het Noorden moeten
komen. Dat moet met de miljoenen
steun van het Rijk mogelijk zijn. Nu
ontstond een misverstand omdat de
heer Egas dacht dat de heer Bakker met
„Het Noorden" noord-Nederland be
doelde. Zijn uitleg waarom de recreatie
niet in de noordelijke provincies moet
komen (in verband met de drukste be
volkingscentra die zich juist rond de
grote havensteden concentreren) was
overigens interessant.
De heer J. G. de Winter vroeg of de
gemeenteraad t.z.t. zelfstandig zal moe-
(Zie vervolg pagina 2)