Qroen %twr£rjéxels in het
AGENDA
Hotel Kikkert in De Cocksdorp
kreeg uniek interieur
Zaterdagmiddag officiële opening
WSB«
Veilig Verkeersrit
op 19 juni
Aan grond gezette
„Kyrios Stelios"
toeristische attractie
A. Koopman 25 jaar
koster en 25 jaar
getrouwd
De kerk is ook
buiten de kerk
RIJDAG 17 JUNI 1966
TEXELSE
COURANT
Ultgare N.V. f/h Langereld de RooQ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
edaktie: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33,
Den Burg, tel. 2058, avonds 2382.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,95 p.
kw. -f 30 ct incasso. Advert: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
In samenwerking met architect J.
Jelles uit Amsterdam heeft de heer O.
Kikkert in zijn hotel te De Cocksdorp
waarlijk een uniek interieur weten te
verwezenlijken De heldere ruime res
taurantzaal flijkt véél groter dan voor
heen, hoewel dat gezichtsbedrog is)
kreeg fijn, donker houten meubilair, er
is een gezellig en toch modern
bankstel geplaatst, 'bij de leestafel staan
aardige kleine fauteuils met rieten zit
tingen.
Bijzondere bar
Over de bar zullen de bezoekers be
paald verrast zijn, aangenaam verrast.
In een volgend nummer hopen wij een
foto te plaatsen van een gedeelte van
de barhoek. Er staan mahoniehouten
eenheden, vastgeschroefd aan de grond.
Men kan elk meubeldeel naar eigen in
zicht benutten, en ook als men niet di
rect naar de bar zit, heeft de bezoeker
tóch niet het gevoel daarvan min of
meer afgesloten te zijn. Het lijkt ons
een vondst toe, die bij het publiek weer
klank zal vinden. Voor de zittingen zijn
heuse tractorzadels gebruikt, die draai
baar zijn aangebracht.
De kleurige markiezen, in het genele
benedengedeelte toegepast, neerrolbaar
naar behoefte, vormen als het ware een
combinatie van vitrage, overgordijnen
en zonwering. Het doek heeft kleurige,
brede strepen.
Verlichting
Ook de verlichting is opvallend De
lampen bestaan uit platen dicht, don-
kergelakt materiaal, met ertussen flinke
rechthoekige stukken doorschijnende,
heldere kunststof. Ondanks dat deze
lampen voorzien zijn van slechts 40
Watts pitjes, geven ze door hun nuttige
constructie zeer voldoende licht. Zelfs
maken zij wandlampen geheel over
bodig.
Expositieruimte
Nieuw voor Texel is ook, lijkt ons toe,
Nu geen tijdcontrole meer
Zondag 19 juni zal de derde Veilig
Verkeersrit worden gereden, georgani
seerd door de afdeling Texel van het
Verbond voor Veilig Verkeer in samen
werking met de Motor-, Auto' en Brom
fietsclub Texel.
Een belangrijk verschil met de vorige'
ritten is, dat de tijdcontróles ditmaal
zullen ontbreken. In plaats daarvan
wordt door een groter aantal geheime
controles de snelheid in het oog gehou
den. Er moet regelmatig met een vaste
snelheid worden gereden (auto's 40 km.
en bromfietsen en motoren 25 km. per
uur). De deelname zal nu ook voor de
beginneling niet moeilijk zijn. Het
accent ligt, in tegenstelling tot vorige
keren, meer op het rijden volgens de
verkeersvoorschriften. Er is een een
voudige rijproef ingelast. Voorts wor
den op enkele punten verkeersvragen
gesteld en moeten enkele opdrachten
worden uitgevoerd. Het geheel lijkt nu
veel aantrekkelijker te worden.
De rit gaat ook in hoofdzaak door het
mooiste gedeelte van Texel. Langs de
route wordt intensief gecontroleerd.
Ook het verkeerd rijden is nu strafbaar,
Alles is gedaan om de rit voor een ieder
tot een genoegelijke en spannende be
levenis te maken, teneinde te bereiken
dat het een jaarlijks terugkerend evene
ment wordt.
Elke deelnemer ontvangt bij de finish
bij de heer F. Kaczor, hoek Boodt-
laan-Badweg te De Koog een fraai
herinneringsvaantje. De winnaar van
de eerste prijs ontvangt de wisselbeker,
die vorig jaar door burgemeester C. De
Koning beschikbaar is gesteld. Voorts
zijn er diverse andere prijzen.
Inschrijving vanaf 2 uur 's middags
op het terrein van de brandweerkazer
ne aan de R. P. Keijserstraat te Den
Burg. Start vanaf 2.30 uur, telkens met
1 minuut tussenruimte. De route is plm.
35 km. lang. Het inschrijfgeld bedraagt
voor auto's ƒ3,50 en voor bromfietsen
en motoren 2,50.
Vrijdag 17 juni
Den Burg, Jeugdherberg Panorama, Uitvoering
balletgroep „Texelein" o. lv. mevr. Kucsmirak.
Aanvang 8 uur.
Zondag 19 juni
Dijkmanshuizen, Clubviswedstrijd om half 3.
Den Burg, Veilig Verkeersrit, start 2 uur, op
het Industrieterrein op het Wezenland.
Donderdag 23 juni
Den Burg, Sportdag van alle o.l. scholen van
Texel op het schoolsportvcld achter het SVT-
terrein.
Vrjjdag 24 juni
Den Burg. Sportdag van alle o.l. scholen van
Texel op het schoolsportveld achter het SVT-
terrein.
de gelegenheid die in hotel Kikkert zal
worden geboden aan grafici, schilders,
fotografen en andere beeldende kunste
naars hun produkten te exposeren aan
twee, speciaal daarvoor vrijgehouden
wandjes Wij zijn naar het resultaat
daarvan bepaald nieuwsgierig.
De heer O. Kikkert is van plan zijn
bar ook buiten het seizoen open te hou
den, zeker gedurende de weekeinden. In
het seizoen zal nu en dan een muziekje
wat extra fleurigheid brengen. Ook voor
een dansje zal gelegenheid worden ge
boden. Lang niet onmogelijk dat ook de
verschillende danslustige Texelaars de
weg naar het Noorden vaker zullen we
ten te vinden.
De makers
Wat gebouwd, getimmerd en gezaagd
moest worden, kwam uit handen van
mensen van de firma B. Gieze. Aparte
vermelding verdient zeker de heer W.
van Liere, die vrijwel de gehele fraai
vervaardigde bar voor zijn rekening
nam. Voor stoffering zorgde de fa. P.
Moerbeek, sanitair en loodgieterswerk
kwamen van K.I.K., oftewel de fa. Joop
Veltkamp, het elektrawerk van het
Electrohuis Bakker. Het geheel stond,
zoals al verteld, onder de architectuur
van de heer J. Jelles.
Het exterieur van het gebouw krijgt
nog een heel ander aanzien. Nu ziet men
nog de gewone bouwstenen, straks zal
de hele zaak gewit worden, met onder
aan een brede strook gitzwart. De mu
ren zijn voor die eindbehandeling nog
te vers.
Al met al moet gezegd worden, dat
hier toch wel iets bijzonders tot stand
kwam. Wij wensen de familie Kikkert
alle mogelijke succes toe
LEERLINGEN
MUZIEKSCHOOL TEXEL
BOEKTEN GOED RESULTAAT
Op het te Den Helder op 4 juni j.l.
gehouden examen van de Algemene Ne
derlandse Unie voor Harmonie- en Fan
farecorpsen slaagden voor het diploma
A: Nelie Trap (bugel) Excelsior, Ooster
end, 6lV> pnt; Peter Rijk, (bugel), Kon.
Texels Fanfarecorps, 62 pnt Jan van
'Heerwaarden (althoorn), Kon. Texels
Fanfarecorps, 57pnt. Alle drie zijn leer
lingen van de Muziekschool Texel, zoals
bekend onder de directie van de heer
C. Rijf.
Zelden zullen sportvissers tegen zo'n
bijna onwerkelijk aandoend décor
hun scharretje naar boven hebben ge
draaid. De op de achtergrond tussen
sleepboten scheef liggende „Kyrios
Stelios" werd j.l. maandag tussen Texel
en Den Helder met zware averij aan de
grond gezet door de sleepboot „Hol
land" van Doeksen, bijgestaan door de
„Stortemelk". De onder Liberiaanse
vlag varende Griek liep tussen Ter
schelling en IJmuiden op zijn landge
noot „Azadeh". De „Kyrios Stelios" liep
een groot gat aan stuurboordzijde op
dat zelfstandig verder varen onmogelijk
maakte. Zijn collega wist met een flink
gehavende neus zijn reis naar Bremen
te vervolgen.
Het schip is van Texel af duidelijk te
zien. Booteigenaars waren er als de
kippen bij om toeristen gelegenheid te
geven de zaak van nabij te bekijken.
De bemanningsleden werden naar
Den Helder gebracht, hun schip zal
waarschijnlijk naar Amsterdam worden
versleept
Zondag 19 juni zal het kostersecht
paar Koopman-Boon het middelpunt
zijn van een feestelijke bijeenkomst. Het
is dan 25 jaar geleden dat Arie Koop
man (49) het kostersambt aanvaardde.
Deze man met twee rechterhanden
want die heeft-ie! in 1916 in Den
Hoorn geboren, was welgeteld één hal
ve dag hulpje bij een boer. Toen al had
hij in de gaten dat stiekels hakken toch
niet zijn roeping was. Fietsenmaker
Siem de Waal kreeg hem toen als
knecht De werkplaats stond op de
plaats van de Vergulde Kikkert, waar
de heer Koopman ook nu nog heel wat
uren slijt als filmoperateur in de Texel
se bioscoop.
In 1932, crisistijd, zochten de ouders
van Arie het een tijd in de bollen in
Breezand. Koopman ging daarna Albert
Heijn in Den Helder helpen groter ma
ken. In 1934 terug naar Texel, ook Al-
bert Heijn; 7 jaar later trouwde Arie
Koopman met Trijntje Boon. Het loon
dat Albert betaalde was toch niet vol
doende om een gezin van op de been
te houden. Ds. Gorter adviseerde Koop
man toen te solliciteren naar de bijbe
trekking als koster. Hij werd uit een
viertal candidaten gekozen en volgde op
26 juni 1941 kosteres Riek Schagen-
Boon op, die er 40 dienstjaren had op
zitten.
Op dezelfde dag viert het echtpaar
Koopman zijn 25-jarig huwelijksjubi
leum.
Zeven dominees
Gedurende zijn loopbaan heeft koster
Koopman zes dominees zien komen en
gaan. Ook met de zevende, ds. Koop-
mans, kan hij het best vinden.
Reeds in de tijd van Ds. Gorter werd
gesproken over de stichting van een
doopsgezind rusthuis. De oorlog was
oorzaak van uitstel. Vervolgens was Ds.
J. Knot predikant, nog gedeeltelijk sa
men met Ds. Gorter. Koopman herin
nert zich nog goed dat ds. Knot en hij
zelf, samen met de vrouwen, zeer zo
mers gekleed op een hekje bij de kerk
zaten te praten. Een bejaarde voorbij
ganger kwam toen vragen waar de kos
ter te vinden was. „Dat ben ik," zei
Koopman. De man dacht voor het lapje
gehouden te worden en vroeg aan Koop
man dan zijn vader maar te halen. Dat
kon dus niet. „Dan ga ik naar de domi
nee," aldus de bezoeker. „Dat ben ik,"
zei toen direct ds Knot, die eveneens
nog jong van jaren was. Waarop de vra
ger ontstemd wegbeende.
Dominee Th. van der Veer, als vol
gend predikant, was op Texel van 1942
tot 1946. Hij kwam steeds bij Koopman
in de bedstee naar de Engelse zender
luisteren. In zijn tijd was het dat er een
waarschuwingsbrief van een overkantse
verpleegster kwam, waarin stond dat zij
had vernomen dat er radio's onder de
preekstoel waren verborgen. De domi
nee wist dat natuurlijk en liet ze als de
weerlicht naar een veiliger oord over
brengen
Wij raken al in de jongste tijd: Ds.
Th. van Veen kwam en bleef tot 1953,
daarna Ds. J. J. J. van Sluijs, met wie
de jubilerende koster bijzonder goed
overweg kon.
Nieuwe pastorie
Het was in diens tijd dat de nieuwe
pastorie werd gebouwd. In de periode
dat ds H. van Bilderbeek predikant was
(1958 tot 1964) begon het woningpro
bleem voor de heer Koopman echt te
knellen. Hij piekerde er zelfs over het
kostersbaantje maar aan te geven. Ge
lukkig kon het pand Kogerstraat 20
worden aangekocht Daar moest héél
veel aan worden veranderd, maar de
centen waren er op dat moment niet
voor beschikbaar. Daar is Koopman
toen zelf voor gesprongen en hoe On
der zijn bijzonder vaardige handen
is, voornamelijk in de avonduren, de
oude woning veranderd is een pracht
woonverblijf, dat zich kan meten met
(zie vervolg pagina 2)
OVERDENKING
„Als kind leerde ik: christen is hij die
naar de kerk gaat. Maar als volwassene
merkte ik, dat Christus zich niet uit
sluitend in de kerk bevindt, omdat Hij
om zo te zeggen incognito, onder een
andere naam, m de wereld leeft en
handelt." Aldus de Duitse theologe en
filosofe, Dr. Dorothee Sölle, in een op
zienbarende rede, die zij het vorige jaar
op de „Kirchentag" in Keulen hield.
Deze lieve vrouw, moeder van drie kin
deren, heeft met haar stelling dat de
kerk ook buiten de kerk is een knuppel
in het hoenderhok geworpen Kerk en
theologie in Duitsland en daar buiten
gonzen ervan. Het kan zijn dat wij met
een modeverschijnsel te doen hebben, te
vergelijken met de beweging die de En
gelse bisschop Robinson met zijn „Eer
lijk voor God" ontketende, een bewe
ging die overigens duidelijk afnemende
is. Niettemin is de stellingname van
Dorothee Sölle belangwekkend genoeg.
Binnen en buiten
Zij constateert dat de kerk eeuwen
lang gedacht heeft in het schema „bin
nen"- en „buiten"kerkelijk. De kerk (zij
die „binnen" zijn) heeft zich beveiligd
en afgezet tegen de buitenwereld. Al
leen wat zich binnen haar muren af
speelde, nam de kerK serieus. In dit
schema paste ook een eigen levensstijl,
het bidden voor en na tafel, het kinder
rijke gezin, de Zondagse kerkgang. Do
rothee Sölle zou graag traditioneel
christelijk willen leven, maar zij kan
het niet. Want dit binnen- en buiten
schema laat heel wat mensen niet tot
hun recht komen. Veel mensen staan
niet binnen maar ook niet buiten. Dat
komt: Christus redt niet enkele indivi
duele mensen, maar zijn heerschappij
werkt ook door in de wereld. Sinds Hij
zijn macht is gaan openbaren, is het le
ven op aarde menselijker geworden. De
mens is in toenemende mate zijn ver
antwoordelijkheid voor de wereld gaan
beseffen. Wij blijken een grote vrijheid
te hebben; hoe griezelig groot, worden
wij gewaar aan het atoom: vernietiging
van de wereld en miskenning van de
schepping enerzijds, energiebron voor
toekomstig leven en vervolmaakte, be
tere schepping anderzijds.
Daarin, in het adembenemend riskan
te avontuur van de geschiedenis van
ons mensen en niet in een eng kerke
lijk wereldje beleeft zij bij uitstek
God en Christus. „Wij kunnen de tegen
woordigheid van de „grotere Christus"
in de wereld niet meer buiten beschou
wing laten, als wij werkelijk willen ge
loven, dat Christus voor alle mensen is
gestorven."
Verborgen kerk
„Bestaat er niet een kerk buiten de
kerk, een verborgen kerk, waarin
Christus zoals eens in Emmaüs zonder
herkend te worden tegenwoordig is?"
„De maatstaf van de verborgen kerk is
de hoop die zij koestert. Zelfs wanneer
nergens meer over Christus gesproken
zou worden, dan nog zouden de groeven
die door verwachting en verlangen in
het menselijk gelaat zijn geprent op
elementaire wijze roepen om de tegen
woordigheid van Christus in de we
reld." Die verwachting uit zich in het
handelen en helpen van mens tot mens.
De barmhartige Samaritaan staat nier
model voor. In wat hij doet, wordt
wordt Christus niet genoemd maar Hij
is er wel in aanwezig. In het Nieujve
Testament zijn het figuren als Jozef van
Arimathea, Nicodemus en de Romeinse
hoofdman te Kapernaüm, die op Chris
tus waren betrokken (door hun ver
wachting) lang voor zij het zich bewust
waren Zeer verhelderend is dit voor
beeld uit de actualiteit: „In maart 1965
werd in Selma in de Verenigde Staten
was een huisvrouw, moeder van zes
een blanke vrouw doorgeschoten. Het
kinderen, die aan een protestmars voor
kiesrecht voor negers had deelgenomen.
Het bericht houdt een stuk evangelie
van Jezus Christus in, n.l het verslag
van de liefde die aan de vrijmaking van
anderen te gronde gaat."
De kerk afschrijven
Wie denkt, dat de zichtbare kerk met
dit betoog van de tafel wordt geveegd,
heeft het mis. Dr. Söle betrekt juist de
zichbare en de verborgen kerk op el
kaar. Zij zijn op elkaar aangewezen. In
de eerste plaats ontspringt de verborgen
kerk aan de zichtbare kerk, om precies
te zijn: aan de verkondiging van Gods
handelen in Christus. En in de tweede
plaats begrijpt de verborgen kerk zich
niet als zodanig. Daarom moet er een
kerkelijk instituut zijn dat de verwach
ting, de medemenselijkheid en de zelf
opoffering buiten zijn muren duidt en
tot op Christus' offer doorzichtig maakt.
Daartoe moet die kerk de boodschap
van Gods bevrijding prediken, maar
dan in de taal en de situaties van déze
tijd. En daar ontbreekt het nog al te
zeer aan. De kerk is veel te sterk op
de werkelijkheid van het verleden afge
stemd.
Daarmee zijn wij bij het uitgangs
punt teruggekeerd, bij de kerk binnen
haar muren. Hier breken wij af. Er zou
op het betoog wel af te dingen zijn. Zo
geloof ik, dat er sinds de tweede we
reldoorlog meer verstarring en dode
traditie in het kerkelijk en christelijk
leven is doorbroken dan algemeen
wordt beseft. Dat neemt niet weg, dat
Dorothee Sölle ons op een radicale ma
nier te denken geeft
over het z.g. atheïsme, dat vaak hele
maal geen atheïsme is. Buitenkerkelijk
wil niet zeggen: buiten Christus.
over het spreken van de kerk; slaat
dat wel op de huidige werkelijkheid;
is dat spreken ter zake, verstaanbaar,
bevrijdend, oproepend tot verantwoor
delijkheid
over de grenzen van de zichtbare
kerk; die moet principiëel openstaan
naar de kosmische Christus; naar zijn
verborgen aanwezigheid buiten de
kerkmuren; naar het aanbreken van het
Koninkrijk Gods.
OSK.