Cjrom Twartsjexels het harL, stswaarstsas „Texelstroom" tijdens feestelijke proefvaart overgedragen Meisjes in klederdracht wisselden vlaggen reiswiegen Moerbeek's Dameskapsalon BURGEMEESTER: Verblijfsaccommodatie moet nu snel worden uitgebreid! MEUBELHANDEL Den Burg Tel. 2572 Postbus 11 - Den Borg, Texel - Tel. 2058 -m "W V Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Bae- ladingen een besparing van 30 tot 50%, aangezien men voordien herhaaldelijk moest overladen. De heer De Lugt zei vertrouwen te hebben in het inspectierapport van Ir. De Groot van het bureau voor Scheeps bouw en nam gaarne het schip van de werf over. Hij bracht voorts dank aan de heer M. C. de Gorter, hoofdmachinist Karsman en de elektrotechnicus Cnos- sen, die steeds bij de bouw aanwezig waren en bracht een dronk uit op de behouden vaart. „Gaarne en van ganser harte wil ik U gelukwensen met dit schip!," aldus bur gemeester C. de Koning in zijn toe spraak. De burgemeester prees de slag vaardigheid van de particuliere onder neming TESO en constateerde met spijt, dat het de gemeente waarschijnlijk nooit zou worden toegestaan op een soort gelijke grootse wijze een dergelijke zaak aan te pakken, aangezien men telkens te maken zou hebben met bestedings beperkingen. „TESO heeft goed gehan deld," zo concludeerde de burgervader, „Maar het gemeentebestuur zit straks met de moeilijkheden!" Hij doelde op het feit, dat de tocristenaccommodatie op Texel ver achterblijft bij de groei van het vervoer. De heer De Koning zei daarom te hopen, dat de Texelse bevolking dezelfde slagvaardigheid zou tonen als TESO en met initiatieven zou komen om dit knellende probleem op te lossen. „Maar," zo voegde hij er waar schuwend aan toe „Zoals dit schip aan een reeks strenge eisen moet voldoen, zo zal men er zich bij neer moeten leg gen dat dit ook geldt voor dc toeristi sche accommodatie." Vervolgens werd het woord gevoerd door de heer A. W. Unger, hoofdinge nieur-directeur Noordholland van Rijkswaterstaat. Hij vertelde dat ook Rijkswaterstaat een belangrijke taak had vervuld bij het tot stand brengen van de nieuwe veerdienst. Immers, er moesten fuikhavens worden aangelegd, die vele miljoepen hebben gevergd Zelfs nu wordt nog aan de fuikhaven te Den Helder gewerkt. Mogelijk dat binnen afzienbare tijd de aanleginrich- tingen zullen moeten worden gewijzigd om het mogelijk le maken, dat de „Texelstroom" op de rijwieldekken auto's vervoert. De heer Unger hoopte dat het nog geruime tijd zal duren, voordat TESO c-en derde veerschip laat bouwen, want dit zou weer een kostbare verandering aan de fuikhavens met zich meebrengen en het is de vraag of daar bet geld voor beschikbaar zou zijn. De heer Unger drong erop aan dat TESO spoed betracht bij het realiseren van een fraai havengebouw bij 't Horntje, want ook dat is belangrijk. Zonder hulp Ir. W J. L. J. Vorstman, voorzitter van het college van Gedeputeerden van Noordholland, vond het buitengewoon verheugend, dat TESO er in geslaagd is een dergelijke veerdienst te verwezen- Ook Trio Hellenique naar Texel MUZIEKTENT IN DE KOOG WORDT 1 JULI GEOPEND Op 1 juli zal de reusachtige muziek tent „Radio City," die een plaats zal krijgen op de kruising Oude Dijkje- Mienterglop te De Koog, worden ge opend. Gedurende het zomerseizoen van 1 juli tot 31 augustus zal er iedere avond van 8 tot 12 uur een gevariëerd programma zijn te zien. De direkteur, de heer R. Smeenk uit Groningen, is ook op het eiland Ter schelling met een dergelijke produktie begonnen. Er zijn reeds vele top artiesten gecontracteerd. Het ligt in de bedoeling iedere woens dagavond een speciaal cabaretpro gramma te geven, waaraan dan vele bekende radio- en televisie-artiesten hun medewerking zullen verlenen. Bo vendien heeft men een avond in de week gereserveerd voor de debutanten, een zgn. debutanten festival Voorts is er elke avond gelegenheid tot dansen. Enkele namen Van de vele medewerkenden zullen we er enkele noemen Zo treedt deze zomer het trio Hellenique hier op, en zijn ook The Shepherds, Shirley en Trea Dobbs uigenodigd. De beatsound is ver tegenwoordigd met o.a The Alleycats, The Lords en The Beat Boys De alge hele leiding van deze dansavonden in de Muziektent „Radio City" te De Koog is in handen van Budy Tuin. AUTO'S BOTSTEN BIJ DE WAAL DE WAAL Zaterdagmiddag om streeks vijf uur deed zich een ernstige aanrijding voor op het bij De Waal ge legen kruispunt Langwaalderweg- Sommeltjesweg. De heer S. Vlaming uit Den Haag reed met zijn Mercedes in de richting van Oosterend, terwijl uit Eier- land de heer D Elzinga uit Wageningen naderde. De heer Elzinga merkte de Mercedes te laat op. De Opel raakte de Mercedes in de flank, draaide een slag om en kwam ernstig beschadigd tot stil stand. De zwaar beschadigde Mercedes belandde in de naast de weg gelegen sloot. De heer Vlaming liep slechts wei nig verwondingen op. Minder goed was de echtgenote van de heer Elzinga er aan toe, die met een lichte hersenschudding naar haar pen sion in De Koog werd vervoerd. Beide wagens moesten met kraanwagens wor den weggesleept. GESLAAGD Mevr. Beemsterboer uit Den Burg is in Den Haag geslaagd voor het diploma schoonheidsspecialiste STIVAS. Even eens behaalde zij het diploma manicure. GYMDEMONSTRATIE OOSTEREND OOSTEREND Zaterdag 2 juli zal bij de Muzieknis te Oosterend eer gymnastiekdemonstratie worden gege ven door de gymnastiekvereniging „Oosterend." Medewerking aan deze avond verleent de Muziekvereniging en drumband „Excelsior." DINSDAG 28 JUNI 1966 TEXELSE Ultgare N.V. r/h Langexeld de RooU 79« JAARGANG No 8077 COURANT Verschijnt dinsdags en rrfjdags. lijken zonder enige hulp van overheids- zijde, dit in tegenstelling tot vrijwel alle andere vervoersondernemingen in Nederland. Hij feliciteerde de Texelse bevolking met deze onderneming, die bewezen heeft met bewonderenswaar dige durf belangrijke initiatieven te ne men. „Weliswaar heeft het rijk zich grote uitgaven voor de havens getroost, maar in dit geval was het particulier Len dronk op dc behouden vaart van de „Texelstroom." Van links naar rechts directeur M. C. de Gorter, president-commissaris C. J. de Lugt en werfdirecteur C. Bakker. initiatief toch de motor waarop wij draaiden!" Het woord werd verder gevoerd door de heer W. A. Visser, waarn. voorzitter VVV Texel, de heer G. J. Snoek van het Bureau voor Scheepsbouw en de heer C. W Heule, technisch hoofdamb tenaar bij Rijkswaterstaat. Laatstge noemde was vroeger hoofd van de Dienstkring Texel van Rijkswaterstaat en was de eerste, die zich toen uitsprak voor de verplaatsing van de veerhaven van Oudeschild naar het Horntje en het gebruik van veerboten met koplading. Hij herinnerde eraan, dat men het plan destijds belachelijk had gemaakt. In een latere fase waren er voor- zowel als tegenstanders. Nóg later was een ruime meerderheid aanhanger van het plan en nu reeds is het stadium bereikt, dat men zich nauwelijks meer kan voor stellen dat het ooit anders is geweest. W ilhelmiualaan (02220) 2948 De officiële proefvaart van TESO's tweede diesel-elektrische veerboot is voor de 340 genodigden een bijzonder feestelijke en genoegelijke belevenis geworden. Bijna acht uren duurde de tocht van de „Texelstroom" over het gelijknamige, door de straffe wind nog al woelige water. De windsnelheid na derde 's morgens de acht, maar TESO's nieuwe aanwinst bleek zich even on verzettelijk te gedragen als haar twee jaar oudere zusterschip. De veerboot lag muurvast en dat was bijzonder prettig voor de passagiers, die geen last hadden van zeeziekte, en zich zon der extra-voorzichtigheid tegoed kon den doen aan de in ruime mate aan wezige spijs en drank. Wat de ge noemde verzorging van de inwendige mens betreft, waren vele genodigden met zeer hooggespannen verwachtin gen naar 't Horntje gekomen als ge volg van de goede ervaringen bij de eerste officiële reis van de „Marsdiep." De verwachtingen werden niet be schaamd en dat was te danken aan de vakbekwaamheid van het personeel van hotel „Juliana" te De Koog, dat vele uren aan het samenstellen van de koude lunch had besteed. Evenals de vorige keer werd de maiden trip van de „Texelstroom" meegemaakt door diverse autoriteiten, vertegenwoordi gers van de industrieën, die bij de bouw van het schip betrokken waren en een groep aandeelhouders, die tij dens de laatstgehouden TESO-verga- dering door loting voor het buiten kansje in aanmerking waren gekomen. De eigenlijke overdrachtsplechtigheid, om half één 's middags ter hoogte van 't Horntje, werd uitgevoerd door vier in oud-Texelse klederdracht gestoken meisjes; de 16-jarige Rcnette de Gorter, de 15-jar. Marguerite Vervoort, Heieen Dros (15) en Marijke Dros (17). Onder getuige van slechts een deel van de op varenden (op het brugdek is de ruimte beperkt) werd de vlag van de N.V. Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit jr. neergehaald om plaats te maken voor het dundoek van TESO. De procedure had slechts een formeel karakter, omdat de feitelijke overdracht aan TESO reeds vóór Pinksteren had plaatsgehad, toen de „Texelstroom" de toeristenstroom hielp opvangen. De meisjes, die de plechtigheid hadden uit gevoerd verlieten het brugdek niet met lege handen. Voor elk van hen had TESO een fraaie armband als herinne ring. Een soortgelijk presentje viel later op de dag enkele andere in klederdracht gestoken dames te beurt, die zich ge durende de tocht hadden belast met het presenteren van lekkernijen en rook gerei. Om kwart over tien verliet de „Texelstroom" de haven van 't Horntje en zette koers naar Den Helder om daar de van de vaste wal afkomstige geno digden af te halen. In Den Helder be greep niet iedereen, dat het schip op het punt stond een vele uren durende proefvaart te beginnen, zodat het kon gebeuren, dat enkele niet-genodigden aan boord stapten, in de veronderstel ling dat zij een kwartier later op Texel zouden zijn. Toen het schip de fuik Dc in klederdracht gestoken dames, die de vlaggen hadden gewisseld, kregen ieder als herinnering een kostbare armband aangeboden. reeds had verlaten ontdekten zij het misverstand, maar TESO was onmid dellijk bereid de Texelse haven nog eens binnen te lopen om hen er af te laten Identiek De opvarenden werden verwelkomd door directeur M. C. de Gorter. Hij wees op het feit, dat de „Texelstroom" vrijwel identiek is aan de Marsdiep Het nieuwe schip is alleen 20 cm. bre der en heeft acht centimeter minder diepgang. Dat het vaartuig twintig cen timeter breder is, schept de mogelijk heid om t.z.t. de rijwieldekken geschikt te maken voor het vervoer van lichte auto's Hij bracht dank aan degenen, die het TESO-bestuur een blijk van felici tatie hadden doen toekomen ter gele genheid van deze proefvaart. De heer De Gorter noemde o.a. de heer P. Dek ker, die een oude foto, voorstellende de intocht van de (oude) Dageraad te Oudeschild, had geschonken. De heer Bakker, een der directeuren van de werf van P. Smit jr. N.V., toon de zich verblijd met de enorme belang stelling die voor de proefvaart bleek te bestaan. Hij gewaagde van de voortref felijke verstandhouding en samenwer king die de directies van TESO en de werf hadden gehad tijdens de bouw en de voorbereidingen daartoe. Hij bracht ook dank aan het bureau Veritas, Scheepvaartinspectie en de diverse toe leveringsbedrijven. Als al deze instan ties niet zo voorbeeldig hadden meege werkt, zou de werf er beslist niet in zijn geslaagd het schip zo snel te bouwen. Vuurproef De heer Bakker wees erop, dat de „Texelstroom" reeds overduidelijk had getoond een betrouwbaar en zeewaardig schip te zijn. Toen de boot, aan de vooravond van Pinksteren 's nachts over de Noordzee naar Texel was ge varen, was de zee bijzonder ruw als ge- Het moment van de overdracht: nadat de werfvlag is neergehaald wordt de TESO-vlag gehesen. volg van een storm van windkracht 9. Door de aanstormende zeeën, die met geweldige klappen te pletter sloegen op de platte voorzijde, werd de veerboot op forse wijze beproefd. De heer Bakker bracht tenslotte dank aan zijn honder den personeelsleden, die in goede har monie aan het schip hadden gewerkt. De heer C J. de Lugt, president commissaris van TESO, noemde de proefvaart een gebeurtenis, die TESO en Texel met trots moet vervullen. Met de ingebruikneming van de tweede diesel-elektrische veerboot is de veer- dienst-nieuwe-stijl afgerond. Dit is snel ler gebeurd dan men enkele jaren gele den, toen de Marsdiep in gebruik werd genomen, had durven hopen. Toen hield men er rekening mee, dat eerst tegen 1970 weer een zodanig vervoerspro bleem zou zijn ontstaan, dat de tweede boot noodzakelijk was Het toeristisch verkeer, maar vooral ook het z.g. econo misch vervoer (vrachtwagens, trailers etc.) nam veel sterker toe en bovendien werd duidelijk dat de veerschip met één groot schip veel te kwetsbaar was; er moest een reserveboot komen. Het ver krijgen van het benodigde kapitaal bleek geen probleem, de Veenkoloniale Bank was onmiddellijk bereid het geld voor de tweede boot op tafel te leggen. Toen kon aan de werf de opdracht wor den gegeven, volgde kort daarop de kiellegging, de tewaterlating en nu de proefvaart. „Er wordt wel eens gesuggereerd, dat de „Texelstroom" alleen voor het toe risme is aangeschaft, maar dat is beslist niet waar", aldus de president-commis saris, die er met nadruk op wees dat het vooral ook het sterk toenemende aanbod van te vervoeren vrachtauto's een belangrijke reden is geweest om tot de bouw van het tweede schip te be sluiten. „Natuurlijk is het toerisme een zeer gunstige bijzaak, waardoor in dc zomer zoveel winst wordt gemaakt, dat ook 's winters een frequente dienst kan werden gevaren." Met een reeks cijfers toonde dc heer De Lugt aan hoe sterk het vervoers aanbod van de verschillende categorieën in de afgelopen vier jaar is gestegen. In 1962 toen dc veerdienst van Oude schild naar het Horntje werd ver plaatst, werden 13.000 vrachtauto's ver voerd, 74.000 personenauto's en 600.000 passagiers. In 1966 zullen waarschijnlijk 30.000 vrachtauto's worden overgezet, 200.000 personenwagens en een miljoen passagiers. Voor het economisch vervoer betekent de nieuwe veerdienst met kop-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1966 | | pagina 1