Cjrom Twartsjexels het harL, stswaarstsas
„Texelstroom" tijdens feestelijke
proefvaart overgedragen
Meisjes in klederdracht wisselden vlaggen
reiswiegen
Moerbeek's
Dameskapsalon
BURGEMEESTER:
Verblijfsaccommodatie
moet nu snel worden
uitgebreid!
MEUBELHANDEL
Den Burg Tel. 2572
Postbus 11 - Den Borg, Texel - Tel. 2058 -m "W V Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Bae-
ladingen een besparing van 30 tot 50%,
aangezien men voordien herhaaldelijk
moest overladen.
De heer De Lugt zei vertrouwen te
hebben in het inspectierapport van Ir.
De Groot van het bureau voor Scheeps
bouw en nam gaarne het schip van de
werf over. Hij bracht voorts dank aan
de heer M. C. de Gorter, hoofdmachinist
Karsman en de elektrotechnicus Cnos-
sen, die steeds bij de bouw aanwezig
waren en bracht een dronk uit op de
behouden vaart.
„Gaarne en van ganser harte wil ik U
gelukwensen met dit schip!," aldus bur
gemeester C. de Koning in zijn toe
spraak. De burgemeester prees de slag
vaardigheid van de particuliere onder
neming TESO en constateerde met spijt,
dat het de gemeente waarschijnlijk nooit
zou worden toegestaan op een soort
gelijke grootse wijze een dergelijke zaak
aan te pakken, aangezien men telkens
te maken zou hebben met bestedings
beperkingen. „TESO heeft goed gehan
deld," zo concludeerde de burgervader,
„Maar het gemeentebestuur zit straks
met de moeilijkheden!" Hij doelde op
het feit, dat de tocristenaccommodatie
op Texel ver achterblijft bij de groei
van het vervoer. De heer De Koning
zei daarom te hopen, dat de Texelse
bevolking dezelfde slagvaardigheid zou
tonen als TESO en met initiatieven zou
komen om dit knellende probleem op te
lossen. „Maar," zo voegde hij er waar
schuwend aan toe „Zoals dit schip aan
een reeks strenge eisen moet voldoen,
zo zal men er zich bij neer moeten leg
gen dat dit ook geldt voor dc toeristi
sche accommodatie."
Vervolgens werd het woord gevoerd
door de heer A. W. Unger, hoofdinge
nieur-directeur Noordholland van
Rijkswaterstaat. Hij vertelde dat ook
Rijkswaterstaat een belangrijke taak
had vervuld bij het tot stand brengen
van de nieuwe veerdienst. Immers, er
moesten fuikhavens worden aangelegd,
die vele miljoepen hebben gevergd
Zelfs nu wordt nog aan de fuikhaven
te Den Helder gewerkt. Mogelijk dat
binnen afzienbare tijd de aanleginrich-
tingen zullen moeten worden gewijzigd
om het mogelijk le maken, dat de
„Texelstroom" op de rijwieldekken
auto's vervoert. De heer Unger hoopte
dat het nog geruime tijd zal duren,
voordat TESO c-en derde veerschip laat
bouwen, want dit zou weer een kostbare
verandering aan de fuikhavens met zich
meebrengen en het is de vraag of daar
bet geld voor beschikbaar zou zijn. De
heer Unger drong erop aan dat TESO
spoed betracht bij het realiseren van
een fraai havengebouw bij 't Horntje,
want ook dat is belangrijk.
Zonder hulp
Ir. W J. L. J. Vorstman, voorzitter
van het college van Gedeputeerden van
Noordholland, vond het buitengewoon
verheugend, dat TESO er in geslaagd is
een dergelijke veerdienst te verwezen-
Ook Trio Hellenique naar Texel
MUZIEKTENT IN DE KOOG WORDT
1 JULI GEOPEND
Op 1 juli zal de reusachtige muziek
tent „Radio City," die een plaats zal
krijgen op de kruising Oude Dijkje-
Mienterglop te De Koog, worden ge
opend. Gedurende het zomerseizoen van
1 juli tot 31 augustus zal er iedere
avond van 8 tot 12 uur een gevariëerd
programma zijn te zien.
De direkteur, de heer R. Smeenk uit
Groningen, is ook op het eiland Ter
schelling met een dergelijke produktie
begonnen. Er zijn reeds vele top
artiesten gecontracteerd.
Het ligt in de bedoeling iedere woens
dagavond een speciaal cabaretpro
gramma te geven, waaraan dan vele
bekende radio- en televisie-artiesten
hun medewerking zullen verlenen. Bo
vendien heeft men een avond in de
week gereserveerd voor de debutanten,
een zgn. debutanten festival Voorts is
er elke avond gelegenheid tot dansen.
Enkele namen
Van de vele medewerkenden zullen
we er enkele noemen Zo treedt deze
zomer het trio Hellenique hier op, en
zijn ook The Shepherds, Shirley en Trea
Dobbs uigenodigd. De beatsound is ver
tegenwoordigd met o.a The Alleycats,
The Lords en The Beat Boys De alge
hele leiding van deze dansavonden in de
Muziektent „Radio City" te De Koog is
in handen van Budy Tuin.
AUTO'S BOTSTEN BIJ DE WAAL
DE WAAL Zaterdagmiddag om
streeks vijf uur deed zich een ernstige
aanrijding voor op het bij De Waal ge
legen kruispunt Langwaalderweg-
Sommeltjesweg. De heer S. Vlaming uit
Den Haag reed met zijn Mercedes in de
richting van Oosterend, terwijl uit Eier-
land de heer D Elzinga uit Wageningen
naderde. De heer Elzinga merkte de
Mercedes te laat op. De Opel raakte de
Mercedes in de flank, draaide een slag
om en kwam ernstig beschadigd tot stil
stand. De zwaar beschadigde Mercedes
belandde in de naast de weg gelegen
sloot. De heer Vlaming liep slechts wei
nig verwondingen op.
Minder goed was de echtgenote van
de heer Elzinga er aan toe, die met een
lichte hersenschudding naar haar pen
sion in De Koog werd vervoerd. Beide
wagens moesten met kraanwagens wor
den weggesleept.
GESLAAGD
Mevr. Beemsterboer uit Den Burg is
in Den Haag geslaagd voor het diploma
schoonheidsspecialiste STIVAS. Even
eens behaalde zij het diploma manicure.
GYMDEMONSTRATIE OOSTEREND
OOSTEREND Zaterdag 2 juli zal
bij de Muzieknis te Oosterend eer
gymnastiekdemonstratie worden gege
ven door de gymnastiekvereniging
„Oosterend." Medewerking aan deze
avond verleent de Muziekvereniging en
drumband „Excelsior."
DINSDAG 28 JUNI 1966
TEXELSE
Ultgare N.V. r/h Langexeld de RooU
79« JAARGANG No 8077
COURANT
Verschijnt dinsdags en rrfjdags.
lijken zonder enige hulp van overheids-
zijde, dit in tegenstelling tot vrijwel
alle andere vervoersondernemingen in
Nederland. Hij feliciteerde de Texelse
bevolking met deze onderneming, die
bewezen heeft met bewonderenswaar
dige durf belangrijke initiatieven te ne
men. „Weliswaar heeft het rijk zich
grote uitgaven voor de havens getroost,
maar in dit geval was het particulier
Len dronk op dc behouden vaart van de
„Texelstroom." Van links naar rechts directeur
M. C. de Gorter, president-commissaris C. J.
de Lugt en werfdirecteur C. Bakker.
initiatief toch de motor waarop wij
draaiden!"
Het woord werd verder gevoerd door
de heer W. A. Visser, waarn. voorzitter
VVV Texel, de heer G. J. Snoek van
het Bureau voor Scheepsbouw en de
heer C. W Heule, technisch hoofdamb
tenaar bij Rijkswaterstaat. Laatstge
noemde was vroeger hoofd van de
Dienstkring Texel van Rijkswaterstaat
en was de eerste, die zich toen uitsprak
voor de verplaatsing van de veerhaven
van Oudeschild naar het Horntje en het
gebruik van veerboten met koplading.
Hij herinnerde eraan, dat men het plan
destijds belachelijk had gemaakt. In een
latere fase waren er voor- zowel als
tegenstanders. Nóg later was een ruime
meerderheid aanhanger van het plan en
nu reeds is het stadium bereikt, dat
men zich nauwelijks meer kan voor
stellen dat het ooit anders is geweest.
W ilhelmiualaan
(02220) 2948
De officiële proefvaart van TESO's
tweede diesel-elektrische veerboot is
voor de 340 genodigden een bijzonder
feestelijke en genoegelijke belevenis
geworden. Bijna acht uren duurde de
tocht van de „Texelstroom" over het
gelijknamige, door de straffe wind nog
al woelige water. De windsnelheid na
derde 's morgens de acht, maar TESO's
nieuwe aanwinst bleek zich even on
verzettelijk te gedragen als haar twee
jaar oudere zusterschip. De veerboot
lag muurvast en dat was bijzonder
prettig voor de passagiers, die geen
last hadden van zeeziekte, en zich zon
der extra-voorzichtigheid tegoed kon
den doen aan de in ruime mate aan
wezige spijs en drank. Wat de ge
noemde verzorging van de inwendige
mens betreft, waren vele genodigden
met zeer hooggespannen verwachtin
gen naar 't Horntje gekomen als ge
volg van de goede ervaringen bij de
eerste officiële reis van de „Marsdiep."
De verwachtingen werden niet be
schaamd en dat was te danken aan de
vakbekwaamheid van het personeel
van hotel „Juliana" te De Koog, dat
vele uren aan het samenstellen van de
koude lunch had besteed. Evenals de
vorige keer werd de maiden trip van
de „Texelstroom" meegemaakt door
diverse autoriteiten, vertegenwoordi
gers van de industrieën, die bij de
bouw van het schip betrokken waren
en een groep aandeelhouders, die tij
dens de laatstgehouden TESO-verga-
dering door loting voor het buiten
kansje in aanmerking waren gekomen.
De eigenlijke overdrachtsplechtigheid,
om half één 's middags ter hoogte van
't Horntje, werd uitgevoerd door vier in
oud-Texelse klederdracht gestoken
meisjes; de 16-jarige Rcnette de Gorter,
de 15-jar. Marguerite Vervoort, Heieen
Dros (15) en Marijke Dros (17). Onder
getuige van slechts een deel van de op
varenden (op het brugdek is de ruimte
beperkt) werd de vlag van de N.V.
Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit
jr. neergehaald om plaats te maken
voor het dundoek van TESO.
De procedure had slechts een formeel
karakter, omdat de feitelijke overdracht
aan TESO reeds vóór Pinksteren had
plaatsgehad, toen de „Texelstroom" de
toeristenstroom hielp opvangen. De
meisjes, die de plechtigheid hadden uit
gevoerd verlieten het brugdek niet met
lege handen. Voor elk van hen had
TESO een fraaie armband als herinne
ring. Een soortgelijk presentje viel later
op de dag enkele andere in klederdracht
gestoken dames te beurt, die zich ge
durende de tocht hadden belast met het
presenteren van lekkernijen en rook
gerei.
Om kwart over tien verliet de
„Texelstroom" de haven van 't Horntje
en zette koers naar Den Helder om daar
de van de vaste wal afkomstige geno
digden af te halen. In Den Helder be
greep niet iedereen, dat het schip op
het punt stond een vele uren durende
proefvaart te beginnen, zodat het kon
gebeuren, dat enkele niet-genodigden
aan boord stapten, in de veronderstel
ling dat zij een kwartier later op Texel
zouden zijn. Toen het schip de fuik
Dc in klederdracht gestoken dames, die de
vlaggen hadden gewisseld, kregen ieder als
herinnering een kostbare armband aangeboden.
reeds had verlaten ontdekten zij het
misverstand, maar TESO was onmid
dellijk bereid de Texelse haven nog
eens binnen te lopen om hen er af te
laten
Identiek
De opvarenden werden verwelkomd
door directeur M. C. de Gorter. Hij
wees op het feit, dat de „Texelstroom"
vrijwel identiek is aan de Marsdiep
Het nieuwe schip is alleen 20 cm. bre
der en heeft acht centimeter minder
diepgang. Dat het vaartuig twintig cen
timeter breder is, schept de mogelijk
heid om t.z.t. de rijwieldekken geschikt
te maken voor het vervoer van lichte
auto's Hij bracht dank aan degenen, die
het TESO-bestuur een blijk van felici
tatie hadden doen toekomen ter gele
genheid van deze proefvaart. De heer
De Gorter noemde o.a. de heer P. Dek
ker, die een oude foto, voorstellende de
intocht van de (oude) Dageraad te
Oudeschild, had geschonken.
De heer Bakker, een der directeuren
van de werf van P. Smit jr. N.V., toon
de zich verblijd met de enorme belang
stelling die voor de proefvaart bleek te
bestaan. Hij gewaagde van de voortref
felijke verstandhouding en samenwer
king die de directies van TESO en de
werf hadden gehad tijdens de bouw en
de voorbereidingen daartoe. Hij bracht
ook dank aan het bureau Veritas,
Scheepvaartinspectie en de diverse toe
leveringsbedrijven. Als al deze instan
ties niet zo voorbeeldig hadden meege
werkt, zou de werf er beslist niet in zijn
geslaagd het schip zo snel te bouwen.
Vuurproef
De heer Bakker wees erop, dat de
„Texelstroom" reeds overduidelijk had
getoond een betrouwbaar en zeewaardig
schip te zijn. Toen de boot, aan de
vooravond van Pinksteren 's nachts
over de Noordzee naar Texel was ge
varen, was de zee bijzonder ruw als ge-
Het moment van de overdracht: nadat de
werfvlag is neergehaald wordt de TESO-vlag
gehesen.
volg van een storm van windkracht 9.
Door de aanstormende zeeën, die met
geweldige klappen te pletter sloegen op
de platte voorzijde, werd de veerboot op
forse wijze beproefd. De heer Bakker
bracht tenslotte dank aan zijn honder
den personeelsleden, die in goede har
monie aan het schip hadden gewerkt.
De heer C J. de Lugt, president
commissaris van TESO, noemde de
proefvaart een gebeurtenis, die TESO
en Texel met trots moet vervullen. Met
de ingebruikneming van de tweede
diesel-elektrische veerboot is de veer-
dienst-nieuwe-stijl afgerond. Dit is snel
ler gebeurd dan men enkele jaren gele
den, toen de Marsdiep in gebruik werd
genomen, had durven hopen. Toen hield
men er rekening mee, dat eerst tegen
1970 weer een zodanig vervoerspro
bleem zou zijn ontstaan, dat de tweede
boot noodzakelijk was Het toeristisch
verkeer, maar vooral ook het z.g. econo
misch vervoer (vrachtwagens, trailers
etc.) nam veel sterker toe en bovendien
werd duidelijk dat de veerschip met één
groot schip veel te kwetsbaar was; er
moest een reserveboot komen. Het ver
krijgen van het benodigde kapitaal
bleek geen probleem, de Veenkoloniale
Bank was onmiddellijk bereid het geld
voor de tweede boot op tafel te leggen.
Toen kon aan de werf de opdracht wor
den gegeven, volgde kort daarop de
kiellegging, de tewaterlating en nu de
proefvaart.
„Er wordt wel eens gesuggereerd, dat
de „Texelstroom" alleen voor het toe
risme is aangeschaft, maar dat is beslist
niet waar", aldus de president-commis
saris, die er met nadruk op wees dat
het vooral ook het sterk toenemende
aanbod van te vervoeren vrachtauto's
een belangrijke reden is geweest om tot
de bouw van het tweede schip te be
sluiten. „Natuurlijk is het toerisme een
zeer gunstige bijzaak, waardoor in dc
zomer zoveel winst wordt gemaakt, dat
ook 's winters een frequente dienst kan
werden gevaren."
Met een reeks cijfers toonde dc heer
De Lugt aan hoe sterk het vervoers
aanbod van de verschillende categorieën
in de afgelopen vier jaar is gestegen.
In 1962 toen dc veerdienst van Oude
schild naar het Horntje werd ver
plaatst, werden 13.000 vrachtauto's ver
voerd, 74.000 personenauto's en 600.000
passagiers. In 1966 zullen waarschijnlijk
30.000 vrachtauto's worden overgezet,
200.000 personenwagens en een miljoen
passagiers. Voor het economisch vervoer
betekent de nieuwe veerdienst met kop-